پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۹ - Mar 18, 2004
يك مقام كرد عراقي در گفتگو با هيأت رسانه اي ايران:
فدراليسم قومي در عراق كارآيي ندارد
يكي از مقام هاي كردستان عراق در گفتگو با هيات رسانه اي ايران در خصوص قانون اداره دولت موقت عراق گفت: «من به عنوان يك كرد از اين قانون گله دارم ولي نقطه قوت اين قانون اين است كه هيچ گروهي آن را به طور كامل نمي پذيرد و همه قوم ما از خودگذشتگي نشان داده و نسبت به قانون توافق كردند»
به گزارش خبرنگار اعزامي همشهري به سليمانيه «برهم احمد صالح» با تاكيد بر فدراتيوشدن عراق تصريح كرد: در عراق فدراتيو هيچ وزيري نمي تواند با تمايل خود رفتار كند و بايد با مشورت استاندار منطقه ثروت كل عراق به صورت مساوي تقسيم شود و همه چيز تنها براي شهر تكريت (محل تولد صدام) نخواهد بود.
وي كه گفته مي شود پس از تشكيل دولت عراق نماينده اين كشور در سازمان ملل خواهد بود در خصوص اخبار مربوط به بيرون راندن برخي اعراب از مناطق كردنشين گفت : «همانطور كه عربي سازي در زمان صدام اقدام نامناسبي است كردي سازي نيز همانطور است اما من به مردم كردستان گفته ام صبر كنند و بدون قانون كاري را انجام ندهند»
صالح مساله فدراتيوشدن را نظام سياسي براي كشورهايي دانست كه قوميتهاي جدا دارند و گفت:«كرد اشتباه مي كند اگر بگويد فدراليسم حق من است. كرد امروز نياز به آب، برق و مدرسه دارد و ملي گرايي شكم كسي را پر نمي كند و در اين منطقه بايد واقع گرا بود.»
او افزود: «من در زمان صدام هرگز به عراقي بودنم افتخار نكردم،ا ما به شما قول مي دهم اگر با برادران عراقي در بغداد همبستگي داشته باشيم كردها تا دو سال ديگر خود را عراقي خواهند خواند» .
اين مقام اتحاديه ميهني كردستان عراق با بيان اين كه در عراق اداره موقت اين كشور بر فدرالي شدن جغرافيايي تاكيد شده است، گفت: «فدراليسم قومي در عراق كاربرد ندارد و تشكيل اقليتي به نام كردستان به اين معنا نيست كه فقط كردها در آن زندگي مي كنند». وي با تاكيد بر اين كه مصلحت كردستان عراق در ارتباط دوستانه با ايران است افزود: « مسايل سياسي، امنيتي ما مشترك است و ما مرز طولاني را با ايران داريم و برادران ايراني ما بدانند ما هيچ شرايطي در مورد رابطه با اين كشور ترديدي نداشته ام و كمك هاي ايران را همواره مدنظر داريم.»
صالح به اين پرسش كه آيا آمريكا تاكنون براي عدم ارتباط با ايران محدوديتي ايجاد كرده است،پاسخ منفي داد و خاطرنشان كرد: «آمريكا بايد بداند ارتباط ما با ايران چگونه است» .وي در خصوص ارتباط تجاري ميان ايران و منطقه كردستان عراق گفت: «من خيلي براي اين كار عجله دارم اما برادران ايراني ما امروز و فردا مي كنند و شركتهاي ايراني كه مي خواهند در اينجا كار كنند بايد بگويند چه امكاناتي نياز دارند ما براي آنها فراهم كنيم. ما به طور جدي خواستار فعاليت ايران و تركيه در اين منطقه هستيم و تاكنون چند شركت ايراني مسئول ساخت چهار استاديوم ورزشي و ساختمان دادگستري شدند و مي خواهيم با ايرانيها دو پروژه تونل را به پايان برسانيم و شركتهاي ايراني به مدت پنج سال از مسايل مالياتي معاف خواهند بود.»

تشديد حملات نظامي رژيم صهيونيستي به غزه
003993.jpg
حمله  بالگردهاي  رژيم  صهيونيستي  به  نوار غزه  ديروز از سرگرفته  شد و منطقه  مرزي رفح  هدف  حمله  قرار گرفت .
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از بيروت  منابع  فلسطيني  اعلام كردند بالگردهاي  آپاچي  چند موشك  هوا به  زمين  به  اردوگاه  رفح  شليك  كردند كه  به  شهادت ۶ فلسطيني از جمله ۲ كودك و زخمي شدن  ۱۵تن  ديگر منجر شد.
به  گفته  اين  منابع  همزمان  با اين  حمله  هوايي  گروهي  از نظاميان  رژيم صهيونيستي  با پوشش  دستگاه  تانك  و زره  پوش  اردوگاه  رفح  را زير آتش جنگ  افزارهاي  سنگين  قراردادند.در اين  حال  مبارزان  فلسطيني  به  مقابله  با مهاجمان  صهيونيست  برخاستند وبا سلاحهاي  خودكار با آنها درگير شدند.
راديو رژيم  صهيونيستي  ادعا كرد نظاميان  اين  رژيم  از نيمه  شب  سه  شنبه عمليات جستجوي  گسترده  اي  را براي  كشف  كانالهاي  زيرزميني  در منطقه  رفح  آغاز كرده اند كه  فلسطينيان  از طريق  آن اسلحه  به  نوار غزه  انتقال مي دهند.
بالگردهاي  رژيم  صهيونيستي  شب  چهارشنبه نيز به  محله  اي  در شمال  نوار غزه حمله  كردند كه  به  شهادت  دو تن  از اعضاي  گروهانهاي  قدس  شاخه  جنبش  جهاداسلامي فلسطين  و زخمي شدن  نفر ديگر منجر شد كه  چهار تن  از آنان  كودك  بودند.همچنين ارتش اشغالگر قدس بامداد ديروز دو خانه فعالان فلسطيني را در كرانه باختري رود اردن ويران كرد.
در همين حال يك مقام بلندپايه امنيتي رژيم اشغالگر قدس اعلام كرد :اسرائيل مصمم شده است رهبران جنبش هاي فلسطيني حماس و جهاد اسلامي را از ميان بردارد.به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس، اين مسئول بلندپايه اسرائيلي كه خواست نامش فاش نشود هشدار داد حمله نظامي همچنان ادامه خواهد داشت و رهبران حماس و جهاد اسلامي از ميان برداشته خواهند شد.
مقامات آمريكا با حمايت از يورش صهيونيستها به غزه اعلام كردند اسرائيل حق دارد از خود دفاع كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، آدام ارلي سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفت: ما نياز اسرائيل را به دفاع از خود درك مي كنيم.
وي مدعي شد كه اسرائيل در روزهاي اخير قرباني حملات تروريستي شده است.

ناو هواپيمابر جورج واشنگتن در خليج فارس
منابع بندري دبي گزارش دادند: ناو هواپيمابر «جورج واشنگتن» در بندر جبل علي امارت دبي به منظور سوختگيري پهلو گرفت.
به گزارش ايرنا از دبي، اين منابع ديروز افزودند: اين ناو يكي از ۱۲ شناور هواپيمابر آمريكاست كه آخرين بار ۱۰ سال پيش نيز وارد آبهاي اين منطقه شده بود.در اوايل هفته جاري منابع خبري از ورود يك فروند ناو هواپيمابر آمريكا به كانال سوئز خبر داده و مقصد آن را آبهاي خليج فارس اعلام كردند.
براساس اين گزارش اين ناو داراي چهار موتور اصلي است كه توسط دو راكتور اتمي قدرت مي گيرد و در صورت استفاده از اين راكتور به آن اجازه مي دهد تا براي مدت ۲۰ سال بدون سوختگيري حركت كند.

پيگرد القاعده در پاكستان
مقامات پاكستان ديروز اعلام كردند شمار تلفات درگيري هاي خونين بين نيروهاي دولتي و گروهي از شبه نظاميان كه در يكي از مناطق قومي شمال غربي اين كشور ضمن عمليات تجسس براي يافتن اعضاي شبكه القاعده روي داد، به ۳۹ نفر رسيد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از اسلام آباد مقامات پاكستان ديروز همچنين اعلام كردند هفت نفر ديگر از سربازان پاكستاني كه پيشتر براي درمان در بيمارستان بستري شده بودند بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست دادند.از سوي ديگر منابع نظامي در كابل ديروز اعلام كردند: به دنبال عمليات نظامي نيروهاي پاكستاني در مرز مشترك با افغانستان ۲۶ تروريست در مناطق قبايلي مرزي دو كشور كشته شدند.
يك منبع نظامي افغان ديروز در اين باره گفت: به دنبال فرمان پرويز مشرف رئيس جمهور پاكستان، اين نخستين بار است كه شبه نظاميان اين كشور در مناطق مرزي عليه تروريست ها، آتش بازي گسترده اي را به راه انداخته اند.

افزايش بدبيني مردم جهان به حكومت آمريكا
نظرسنجي اخيري كه يك موسسه مستقل پژوهشي آمريكايي انجام داده نشان مي دهد، يك سال بعد از جنگ عراق ديدگاه هاي ضدآمريكايي در اروپا و كشورهاي اسلامي تقويت شده است و اكثريت مردم اين كشور عليه جورج بوش بوده و به انگيزه هاي آمريكا بدگمان هستند.
مطبوعات آمريكا ديروز با اعلام اين خبر نوشتند، موسسه تحقيقاتي «پيو» با انجام نظرسنجي از ميان مردم ۹ كشور دنيا دريافته است كه در همه اين كشورها به غير از انگليس حمايت از جنگ آمريكا با تروريسم رو به افول است و ديدگاه هاي منفي نسبت به آمريكا افزايش يافته است. اكثريت مردم معتقدند آمريكا منافع ديگر كشورها را در نظر نمي گيرد و اروپا بايد استقلال نظامي و ديپلماتيك بيشتري به دست آورد. اكثريت مردم در اين كشورها معتقدند جنگ عراق به جنگ با تروريسم لطمه زده و تأثير مثبتي بر آن نداشته است. تنها در آمريكا اكثريت مردم معتقدند كه بركناري صدام حسين خاورميانه را دمكراتيك تر مي كند.
اين تحقيق كه وسيع ترين نمونه از اين نوع است به اين نتيجه رسيده است كه تصوير آمريكا در دنيا هيچ گاه تا اين حد تخريب نشده است.
«اندرو كوهوت» مدير اين طرح مي گويد: معناي اين نظرسنجي براي من اين است كه ناخشنودي از آمريكا مشكل درازمدتي است كه رهبران آمريكا بايد با آن روبه رو شوند. تا به حال ميزان محبوبيت آمريكا تا اين حد پايين نبوده است.
درصد قابل توجهي از افرادي كه در اين نظرسنجي شركت كرده اند عقيده دارند كه آمريكا عمدتا به نفت خاورميانه علاقمند است، مي خواهد بر جهان سلطه داشته باشد و دولت هاي مسلمان و غيردوست را هدف حمله قرار دهد.اين نظرسنجي همچنين نشانگر حمايت مردم كشورهاي اسلامي از حملات انتحاري است و حتي در تركيه تقريبا يك سوم از پرسش شوندگان از توسل به حملات انتحاري در عراق حمايت كردند.تنها ۱۴ درصد آلماني ها، ۱۵ درصد فرانسوي ها، ۲۸ درصد روس ها و ۷ درصد پاكستاني ها نسبت به بوش ديد مثبتي دارند.اين نظرسنجي از ۹ كشور آمريكا، آلمان، فرانسه، روسيه، پاكستان، انگليس، مراكش، اردن و تركيه انجام شده است.
از سوي ديگر شبكه خبري سي.ان.ان در يكي از گزارش هاي خود به بررسي ريشه هاي احساسات ضدآمريكايي و رشد افراط گرايي اسلامي در جنوب شرق آسيا پرداخت.
اين شبكه در گزارش خود اعلام كرده نزديك به يك چهارم از مسلمانان جهان در منطقه جنوب شرق آسيا زندگي مي كنند، يعني در منطقه اي كه به طور سنتي پيرو برداشتي ميانه روتر از اسلام است. اما حمله آمريكا به عراق موجب برانگيخته شدن احساسات ضدآمريكايي در اين منطقه شد. در اندونزي كه پرجمعيت ترين كشور اسلامي جهان است احساسات ضدآمريكايي در پي حمله آمريكا به عراق به شدت افزايش يافته است.
نتايج يك نظرسنجي نشان مي دهد در سال ۲۰۰۰ حدود ۷۵ درصد از اندونزيايي ها گفته بودند احساسات مثبتي درباره آمريكا دارند،  اما پس از حمله آمريكا به عراق اين رقم به پانزده درصد تنزل يافت. بسياري از مسلمانان اندونزي مي گويند معتقدند كه آمريكا بر ضد اسلام اعلام جنگ داده است.
در مالزي نيز مهاتير محمد نخست وزير سابق اين كشور به آنچه وي تكبر آمريكايي و يك  جانبه گرايي اين كشور براي شروع جنگ مي ناميد حمله كرد. او سال گذشته پس از ميزباني دو نشست بزرگ كشورهاي اسلامي به سي.ان.ان گفت: رهبران كشورهاي اسلامي احساس مي كنند آمريكا قصد دارد يك به يك به سراغ كشورهاي اسلامي برود.

مخالفان دولت عربستان در پي صدور بيانيه دستگير شدند
يك منبع مسئول در وزارت كشور عربستان سعودي دستگيري تعدادي از مخالفان اين كشور را تأييد كرد.
روزنامه «الجزيره» ديروز بدون اشاره به نام اين منبع مسئول به نقل از وي نوشت، عده اندكي به دليل صدور بيانيه اي كه به نفع وحدت كشور نبود، دستگير شدند.
اين منبع افزود: صدور اين بيانيه وحدت جامعه را كه براساس قوانين شريعت اسلامي استقرار يافته هدف قرار داده بود.
عربستان سعودي روز سه شنبه دست كم ۷ نفر از روشنفكران ميانه رو اين كشور را دستگير كرد.
در بين اين افراد، نام كساني به چشم مي خورد كه با امضاي طوماري خطاب به امير عبدالله وليعهد عربستان خواستار تعيين جدول زماني براي اجراي اصلاحات سياسي در عربستان شده بودند.
به دنبال حوادث ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ و فشار روزافزون آمريكا براي اجراي اصلاحات در عربستان سعودي دولت اين كشور وعده هايي در خصوص انجام برخي اصلاحات را داد اما حداقل تا اين زمان نشانه بارزي از اين وعده ها به چشم نمي خورد.

برداشت خبرنگاران ايراني از عراق:
واقعيت اين نيست
نفيسه كوهنورد
سفر يك هفته اي هيات مطبوعاتي ايران به عراق كه به قصد بررسي اوضاع اين كشور از نزديك به ابتكار وزارت خارجه ايران انجام شد عصر سه شنبه به پايان رسيد. هر يك از ما كه پيش از سفر اوضاع عراق را تنها از خبر خبرگزاريهاي مختلف و يا صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران دنبال مي كرديم تصوراتمان نيز از وضعيت اين كشور اشغال شده در چارچوب اين اخبار و بعضا تحليلهاي روزنامه ها بود كه ديدار از شهرهاي عراق از جمله بغداد،  كربلا ،نجف، سامرا،  تكريت،كركوك و سليمانيه به درك واقعي و لمس شرايط جديد عراق كمك بزرگي كرد. جالب آنكه تمامي خبرنگاران گروه اعزامي بر اين عقيده بودند كه تصويري كه تاكنون براي خود از وضع عراق ساخته بودند تفاوت بسياري با آنچه اكنون دريافتند دارد.
برخي دوستان ما نيز در اين باره در واپسين شب سفر به نمايندگي از ديگر اعضاي گروه با خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران مستقر در بغداد مصاحبه اي انجام دادند كه شرح آن را مي خوانيد: 
دبير گروه بين الملل روزنامه «اعتماد» چاپ صبح تهران گفت: اوضاع عراق با آن چيزي كه در برخي رسانه ها در ايران مطرح مي شود تفاوت دارد و اين مساله باعث شده است كه بخش خصوصي ايران تمايلي به سرمايه گذاري نداشته باشد.
جلال خوش چهره گفت: امروز كه عراق بستر مناسبي براي رشد اقتصادي و سرمايه گذاري شركت هاي ايراني است، از منظري مورد بررسي قرار مي دهيم كه تصور همگان چيزي جز ناامني و بي ثباتي نيست.
وي در عين حال وجود برخي ناامني ها در عراق را رد نكرد و گفت: عراق پس از سقوط صدام يك دوره گذر را تجربه مي كند و طبيعي است كه در چنين شرايطي شاهد برخي تحركات از جمله اقدامات تروريستي در عراق باشيم.
اين روزنامه نگار ايراني افزود: تصور من از عراق اگر تنها از منظر برخي رسانه ها شكل مي گرفت، اين بود كه وارد كشوري مي شوم كه مردم در سنگرها به سر مي برند در حالي كه در اين سفر به خوبي مشاهده كردم كه زندگي عادي جريان دارد.
قاسمي خبرنگار روزنامه رسالت در خصوص اوضاع عراق گفت: ناامني ها در عراق و بويژه در شهر بغداد بيش از آن چيزي كه وجود دارد به طرز اغراق آميزي منعكس مي شود.
وي در پاسخ به اين سئوال كه اين فضا چه تاثيري در سرمايه گذاري بخش خصوصي ايران در عراق خواهد داشت، گفت: اين مساله موجب مي شود تا بخش خصوصي ايران فكر سرمايه گذاري در عراق را از سر خود بيرون كندو در واقع فرصت مناسبي از دست ايرانيان برود.
قاسمي اضافه كرد: در چنين شرايطي رقباي اقتصادي ايران، گوي سبقت در سرمايه گذاري در عراق را از شركت هاي ايراني خواهند ربود.
خبرنگار روزنامه رسالت با اشاره به فرصت ها و توانمنديهاي موجود براي كار اقتصادي در عراق گفت: رسانه هاي ايراني و بويژه صدا و سيما بايد تلاش كنند ضمن انتشار و انعكاس واقعيتها ،زمينه حضور بخش خصوصي ايران در اقتصاد عراق را فراهم كنند.
كتايون مافي كه از روزنامه جام جم در قالب اين هيات مطبوعاتي به عراق سفر كرده بود،  در خصوص اوضاع اين كشور مي گويد: به نظر مي رسد در گزارش  هاي منتشر شده،  اوضاع ناامن تر ا ز آنچه كه هست، نشان داده مي شود.
وي مي افزايد: تاثير اين تصوير غيرواقعي، مانع از فعاليتهاي اقتصادي و حتي گسترش روابط فرهنگي و اجتماعي دو كشور مي شود.
خبرنگار روزنامه جام جم با اشاره به اشتياق زائران ايراني براي سفر به عتبات عاليات گفت كه مناسب است رسانه هاي خبري در زمينه مسائل اجتماعي و بويژه مسائل بهداشتي گزارش هايي را براي تنوير افكار عمومي تهيه كنند.
خبر نگار روزنامه اطلاعات گفت: عراق به خاطر برخورداري از جمعيت جوان و امكانات سرشار اقتصادي و منابع طبيعي مي تواند و ظرفيت آن را دارد كه به روي روزهاي پرشكوه لبخند بزند و ساخته شود.
عذرا وارسته خبرنگار خبرگزاري فارس نيز در اين خصوص اظهار داشت: در ايران تنها گفته مي شود كه عراق ناامن است و اين گونه وانمود مي شود كه عراق به دلايل ناامني و بي ثباتي هيچگونه فرصت اقتصادي ندارد.
«آرش خليل خانه» خبرنگار بخش سياسي روزنامه قدس نيز گفت: رسانه ها بايد ضمن ارائه گزارش از پيامدهاي منفي حضور اشغالگران، واقعيت جامعه عراق را براي تنوير افكار عمومي روشن سازند.
وي با اشاره به نقش تبليغات و اثرگذاري آن در عرصه هاي مختلف گفت: ترديد ندارم كه تصويري درست و واقع بينانه از عراق مي تواند در زمينه هاي سرمايه گذاري و تعاملات فرهنگي و اجتماعي ايران و عراق موثر باشد.

واشنگتن پست:
القاعده ميان آمريكا و اروپا فاصله ايجاد مي كند
روزنامه واشنگتن پست با اشاره به نتيجه انتخابات اسپانيا نوشت ترديدي نيست كه گروه القاعده يك ضربه راهبردي و نه تاكتيكي به اتحاد آمريكا و اروپاي جديد وارد كرده است.
به گزارش ايرنا رابرت كاگان نويسنده اين مقاله همچنين اين ضربه را بزرگترين موفقيت گروه القاعده از حملات يازده سپتامبر ۲۰۰۱ تاكنون دانست. كاگان كه نويسنده كتاب مشهور «قدرت و بهشت» است، در ادامه نوشته خود نسبت به شكاف بين آمريكا و اروپا در جنگ با تروريسم ابراز نگراني كرد و افزود،  اگر ساير كشورهاي اروپايي نيز نظير اسپانيا از حمايت خود از آمريكا صرف نظر كنند فاجعه اي در روابط دو سوي اقيانوس اطلس پديدار خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه از هم اكنون تغييراتي در اظهارات مقام هاي اروپايي ديده مي شود نوشت، رئيس كميسيون اتحاديه اروپا گفته است كه با خشونت نمي توان با تروريستها برخورد كرد و ترديدي نيست كه تروريسم امروز قدرتمندتر از يكسال پيش است.

ريچارد آرميتاژ:
آمريكا ژوئيه آينده قدرت را به شوراي حكومتي عراق منتقل مي كند
يك ديپلمات بلندپايه آمريكايي در سخناني كه روشن ترين اظهارنظر درباره استراتژي واشنگتن براي واگذاري قدرت در عراق تلقي مي شود گفت، آمريكا حاكميت عراق را به دولتي متشكل از شوراي حكومتي مي سپارد.به گزارش خبرگزاري رويتر، ريچارد آرميتاژ كه از معاونان با نفوذ وزارت خارجه آمريكا و مرد شماره دو سياست خارجي اين كشور است سه شنبه شب درباره واگذاري قدرت در ماه ژوئيه (تيرماه) در عراق گفت: ما حاكميت را به شوراي حكومتي واگذار مي كنيم. البته ممكن است گزينه هاي ديگري هم مطرح باشد اما فعلا جدي ترين گزينه مورد نظر شوراي حكومتي است.
در همين حال يكي از نزديكان آيت الله سيستاني مرجع برجسته شيعيان در عراق ديروز خبر ارسال نامه اي از سوي وي به كوفي عنان دبيركل اين سازمان را تكذيب كرد.
حامد الكفاف رئيس دفتر آيت الله سيستاني در لبنان در گفت وگوي تلفني با خبرگزاري رويتر در بغداد، با تكذيب خبر ارسال هرگونه پيامي از سوي آيت الله سيستاني به  عنان، افزود: آيت الله سيستاني هيچ نامه اي در مورد بازگشت سازمان ملل به عراق به آقاي كوفي عنان ننوشته است.
اخضر الابراهيمي فرستاده سازمان ملل به عراق روز سه شنبه در يك كنفرانس خبري در مقر اين سازمان گفته بود كه وي (سيستاني) خواستار ايفاي نقش سازمان ملل در آينده عراق شد و بدين ترتيب از عراقي هاي مخالف بازگشت اين سازمان به كشورشان فاصله گرفت.وي گفت كه آيت الله سيستاني چند روز پيش در يك پيام كتبي به عنان اعلام كرد كه با ديدگاه هاي منفي برخي از اعضاي شوراي حكومتي كاري ندارد.عنان روز گذشته قبل از كنفرانس خبري الابراهيمي گفت: واضح است كه ما براي بازگشت و كمكي كه آنان (عراقي ها) از ما بخواهند آماده ايم و منتظر هستم تا آنان ما را مطلع كنند.
ساير تحولات
* مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق ديروز خواستار بازگشت سازمان ملل متحد در آوريل آينده به عراق شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «حامد بياتي» سخنگوي مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق كه يكي از احزاب شيعي اين كشور در شوراي حكومت انتقالي است ديروز تأكيد كرد سازمان ملل متحد بايد هرچه زودتر به عراق بازگردد.
* يك مقام ارشد آمريكايي روز سه شنبه گفت، صدام حسين رئيس جمهوري مخلوع عراق در بازجويي ها، اطلاعات چندان مفيدي را بروز نمي دهد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، ريچارد آرميتاژ قائم مقام وزارت امور خارجه آمريكا در مصاحبه اي با راديوي فيلادلفيا در پاسخ به اين پرسش كه آيا آمريكا اطلاعات جاسوسي ارزشمندي از صدام به دست آورده، گفت: معمولا من اين گزارش ها را مي بينم، وي آدم حيله گري است و تا به حال اطلاعات چنداني را بروز نداده و به نظر مي رسد كه از اين جر و بحث ها لذت مي برد.
* خوزه لوئيس رودريگز زاپاترو نخست وزير منتخب اسپانيا ديروز ضمن رد درخواست بوش رئيس جمهوري آمريكا مبني بر ابقاي نيروهاي اسپانيايي در عراق تأكيد كرد سربازان اسپانيايي عراق را ترك خواهند كرد.

كوتاه از سياست جهان
مخالفت كويت با اصلاحات امريكايي
نخست وزير كويت از مسئولان آمريكايي خواست كه اصلاحات خود را بر اين كشور تحميل نكنند.به گزارش ايرنا روزنامه كويتي القبس در شماره ديروز خود با انتشار اين خبر به نقل از شيخ صباح الاحمد افزود: مردم اصلاحاتي را كه از درون كشور سرچشمه نگرفته باشد، نخواهند پذيرفت.وي گفت: كويت با ايجاد تغيير و اصلاح در جامعه مخالف نيست اما به شرط اينكه تغيير و تحول از ميان مردم نشأت گرفته باشد.پيش از اين نيز منابع ديپلماتيك كويت اعلام كرده بودند كه مقام هاي رسمي اين كشور به كالين پاول وزير خارجه آمريكا در سفر ديروزش به كويت تأكيد خواهد كرد كه آنها مخالف اصلاحات تحميلي هستند.
بحرالعلوم: قانون اساسي موقت عراق با اسلام تعارض ندارد
رييس شوراي حكومت انتقالي عراق گفت: قوانين تدوين شده در قانون موقت هيچ تعارضي با اصول اسلام ندارند و در آن به هويت اسلام احترام گذاشته شده است.به گزار ش خبرنگار همشهري، محمد بحرالعلوم در جمع خبرنگاران ايراني در بغداد افزود: عراق كشوري مسلمان است و با وجود مليت هاي مختلف كرد، تركمن، عرب و غيره اين كشور كشوري مسلمان به شمار مي رود و اين مساله را در قانون اثبات كرده ايم. وي درباره  نقش ايران در بازسازي عراق گفت: نمي توانيم محبت ايران را در قبال كشورمان انكار كنيم و ما از اين كشور چيزهاي زيادي مي خواهيم؛ چرا كه ايران نزديك ترين كشور به ما است.
بحرالعلوم ادامه داد: صدام از نظر اقتصادي و زيربنايي هيچ چيز براي ما نگذاشته است، ما براي بازسازي از كشورهاي همسايه كمك مي خواهيم. ما همچنين از ايران مي خواهيم كه در زمينه  ديني و فرهنگي ما را ياري كند.
وي در ادامه درباره  شايعات مربوط به حضور رژيم صهيونيستي در عراق گفت: اين شايعات زياد است، اما من به عنوان يك مسوول نمي دانم كه آنها از كجا وارد شده اند.محمد بحرالعلوم اظهار داشت: معتقديم كه شيعه گروه اكثريت در عراق هستند و مرجعيت شيعه هم از گذشته وجود داشته است اما شرط نگذاشته ايم كه مرجعيت بايد ايراني ، تركي، كردي يا عراقي باشد. بلكه مرجعيت تنها به مصلحت عراق بينديشد.
مصلحت عراق شرط اول است مثل مرجعيت آيت الله علي سيستاني كه با اينكه شخصي ايراني است، اما همواره به مساله  عراق توجه داشته است و تا به حال هيچ عراقي نسبت به اينكه چرا سيستاني در امور مربوط به عراق دخالت مي كند اعتراضي نداشته است.
ديدار مخفيانه مخالفان علي اف با ژنرال آمريكايي
روزنامه اكسپرس چاپ باكو ديروز از ديدار مخفيانه رهبران احزاب مخالف دولت الهام علي اف با ژنرال چارلز والد كه هفته گذشته در رأس هيأت نظامي آمريكا از جمهوري آذربايجان ديدن كرده بود، خبر داد.
به گزارش ايرنا به نقل از اين روزنامه، معاون فرمانده نيروهاي آمريكايي در اروپا با مسئولان احزاب «مساوات»، «جبهه خلق» و «استقلال ملي» ديدار و گفت وگو كرده است.اين روزنامه تصريح كرد، هدف از اين ديدار آشنايي با مواضع احزاب به اصطلاح مخالف دولت باكو درباره استقرار پايگاه هاي نظامي آمريكا در خاك جمهوري آذربايجان بوده است.
كميته اطلاعاتي سناي آمريكا:
بوش و مشاورانش ۲۳۷ مورد اظهارات فريبنده درباره عراق داشته اند
براساس گزارش منتشره كميته اطلاعاتي سناي آمريكا، جورج بوش و چهار مشاور عالي رتبه اش، جمعا ۲۳۷ سخنراني علني فريبنده درباره تهديدهاي عراق داشته اند.به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويتر، در گزارش جمع  آوري شده توسط كارمندان دموكرات كميته اطلاعاتي دولت آمريكا، به بررسي اظهارات بوش، ديك چني، معاون وي، دونالدرامسفلد، وزير دفاع ، كالين پاول، وزير امورخارجه  و كاندوليزا رايس، مشاور امنيت ملي بوش پرداخته است.در اين گزارش آمده است: در ميان اظهارات گمراه كننده درباره عراق، ۱۶۱ مورد قبل از آغاز جنگ بوده اند و ۷۶ مورد از آنان توسط پنج مقام دولتي و پس از جنگ به منظور توجيه جنگ انجام شده اند.
يك سخنگوي كاخ سفيد گفت: هنوز اين گزارش را نديده ام و نمي توانم درباره محتوياتش اظهارنظر كنم؛ اما مي توانم بگويم كه رييس جمهور و مشاورانش با مردم آمريكا و جهان با صراحت صحبت كرده اند و اظهاراتشان دقيقا منعكس كننده اطلاعات در دسترس آنها بوده است.
رابطه پرونده  هسته اي ايران با انتخابات آمريكا
به گزارش خبرگزاري بازتاب در حاليكه ديپلمات هاي ايراني، قول تلويحي محمد البرادعي نسبت به بسته شدن پرونده ايران در شوراي حكام تا حدود ۱۰ ماه ديگر و آغاز سال آينده ميلادي را، دليل موافقت ايران با انجام بازرسي آژانس در چارچوب برنامه زماني تعيين شده عنوان كردند، برخي اخبار از توافق برادعي و بوش براي پيوند زدن پرونده ايران در شوراي حكام با انتخابات رياست جمهوري آمريكا حكايت دارد.
بنابر اين گزارش، نتيجه اين توافق به حدي براي برادعي مهم بوده است، كه دبير كل آژانس به نتيجه رسيدن پرونده ايران را به ۳ جلسه بعدي شوراي حكام،  يعني ۲ ماه پس از انتخابات رياست جمهوري آمريكا موكول كرده است. اين در حالي است كه وي طي يك سال گذشته همواره اظهار اميدواري مي كرد پرونده ايران در شوراي حكام بعدي به نتيجه برسد.
اين اقدام برادعي،  در حالي انجام مي شود كه با توجه به وضعيت دشوار عراق و عمليات تروريستي در اروپا، كاخ سفيد در مدت باقي مانده تا انتخابات رياست جمهوري آمريكا، به هيچ وجه توانايي درگير شدن در پرونده ايران را نداشته و موكول كردن پرونده جمهوري اسلامي به پس از انتخابات رياست جمهوري آمريكا، پروژ ه اي بود كه با طراحي بوش، كارگرداني برادعي و غفلت ديپلماسي جمهوري اسلامي به اجرا درآمده است.
كتاب هانس بليكس درباره عراق
هانس  بليكس  رئيس  سابق  هيأت  بين المللي  بازرسي  درعراق  كتابي  رادر زمينه جنگ  عليه  عراق  منتشر كرد.
به  گزارش  روز چهارشنبه  شبكه  تلويزيوني  الجزيره  قطر،اين كتاب  در آستانه فرا رسيدن  اولين  سالگرد جنگ  عليه  عراق  در بازارهاي  كتاب  آمريكا توزيع  شده است .بليكس  دراين  كتاب  موضع  خوددرقبال  جنگ  رابيان  كرده  وگفته است : توجيهاتي كه  براي  شروع  جنگ  عليه  عراق  ارائه  شد، قابل  قبول  نبود.
تمديد زمان تحقيقات در زمينه حملات ۱۱ سپتامبر
جورج دبليو بوش رئيس جمهور امريكا روز سه شنبه مهلت تحقيقات در زمينه حملات تروريستي يازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ را براي دو ماه ديگر تمديد كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر از واشنگتن بر اساس دستور جديد بوش مهلت جديد كميسيون تحقيق حملات يازدهم سپتامبر كه به كميسيون ۱۱/۹ معروف شده تمديد شد و با پرداخت يك ميليون دلار ديگر براي هزينه اين تحقيقات به كميسيون موافقت كرد.اين در حاليست كه كاخ سفيد امريكا ابتدا با تقاضاي تمديد مأموريت كميسيون ۱۱/۹ براي دوماه ديگر مخالفت مي كرد و جناح جمهوريخواه نيز با توجه به همزماني ارائه گزارش نهايي كميسيون با آغاز مبارزات انتخاباتي پيش بيني مي كرد نتايج تحقيقات تحت تأثير انتخابات قرار خواهد گرفت.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |