شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۴۰
ورزش
Front Page

پديده اي ديگر
004218.jpg
اشكان نعمت پور: فوتبال فرانسه در طي ساليان اخير مالامال از استعدادهاي ناب و جواني بوده كه از سرزمين گل سربرآورده اند و راه شان را به ميان بزرگان گشوده اند. نسلي كه با چهره شدن تيري هانري اوج گرفت و اينك با پرورش مرداني نظير جبرئيل سيسه، گذاري نو را تجربه مي كند.
مهاجم جوان اما پرآوازه اوسر - كه گفته مي شود تابستان پيراهن ليورپول را بر تن خواهد كرد - را اميد نخست خط حمله فرانسه در سالياني نه چندان دور مي خوانند،  مردي كه اجازه نخواهد داد در آينده جاي خالي بزرگان كناره گرفته از تيم احساس شود اما خب، لحظه هاي جواني، لحظه هايي پر از شور و هيجان و البته، حماقت اند. محروميتي پنج جلسه اي براي لحظه اي لغزش به انتظار سيسه نشسته و حالا اگر فرجام خواهي فرانسوي ها كه به يوفا ارسال شده رد شود،  ژاك سانتيني به ناچار اسم سيسه را از فهرست مردان فرانسه كه روانه پرتغال - يورو ۲۰۰۴ - مي شوند، كنار خواهد گذارد. محروميت پنج جلسه اي به اين معناست كه سيسه در صورت همراهي فرانسه، تنها مي تواند در ديدار پاياني جام ملت هاي اروپا به ميدان برود و بعيد به نظر مي رسد سانتيني او را تنها به خاطر يك بازي، با خود همراه سازد.
داستان از دعوت سيسه و فيليپ مكز، دو ستاره اوسر كه پاي ثابت اردوهاي فرانسه هستند، به تيم ملي جوانان آغاز شد. اين دو مي بايست مجموعه زير بيست و يك ساله هاي كشورشان را در ديدار پلي آف با پرتغال، براي راهيابي به مسابقات قهرماني اروپا ياري مي رساندند. سيسه در مسابقه رفت در گيمارش دو گل زد تا خروس ها با نتيجه دو بر يك به پيروزي برسند اما بازي برگشت به رغم تك گل تك خال اوسر و به يمن
اخراج اش، با برتري دو بر يك پرتغال مصادف شد تا فرانسه طعم شكست در ضربات پنالتي و حذف را بچشد. سيسه در اين باره مي گويد: «بايد خودم را بهتر كنترل مي كردم، اما من تنها بيست و دو سال سن دارم. بازيكنان بزرگ نظير تري هانري مي دانند كه چگونه بر فشار حاكم بر بازي غلبه كنند و من بايد از آنان بياموزم.» ظاهراً او فراموش كرده هانري نمونه چندان خوبي از اين لحاظ نيست و هنوز كارت قرمزي كه در جام جهاني برابر اروگوئه در اذهان جاي دارد.
به هر روي پس از نشست يوفا، حكم اين مجموعه روياهاي سيسه براي درخشش در پرتغال را نقش بر آب كرد.
پنج جلسه محروميت به خاطر درگيري خشونت بار و توهين به رقيب انتظار اين بازيكن جوان را مي كشد. ميشل پلاتيني كه اين روزها در كميته اجرايي فيفا مشغول است، مي گويد: «سيسه اشتباه كرد. بار ديگر، ناچار است به عواقب عمل اش فكر كند. اگر چه پنج بازي زياد است اما كاري هم كه او كرد احمقانه بود. شايد منطق  خاصي پشت چنين تصميمي بوده.» اما ريموند دومنش، مربي تيم جوانان بر عقيده اي ديگر استوار است:
«اين تصميمي ديكتاتور مآبانه از جانب يوفا بود.» در شرايطي كه فرانسوي ها به شدت از نحوه قضاوت راب استايلس انگليسي در بازي برگشت ناخرسند بودند، دومنش مي افزايد: «آنها از پشت ميزهاي شان بازيكني را محكوم مي كنند و به حمايت از داوري برمي خيزند كه آن شب ناموفق بود. اين تصميم آنها وحشتناك است.»
گي رو، مربي اوسر هم كه از حضور سيسه در تيم جوانان نيز ناراضي است، مي گويد: «منصفانه نبود، اين تصميم بسيار سياستمدارانه مي نمايد.»
به هر روي، اينك انديشه ها به سرعت در پي يافتن جانشيني نيكو براي جوان ناشكيباي اوسر بر مي آيند و نيكلاس آنلكا، با شيوه بازي مشابهي، نخستين گزينه نشان مي دهد. اما رابطه سانتيني و آنلكا بسيار تيره است تا جايي كه آنلكا به تنگ آمده از نيمكت نشيني، اعلام كرد تا زماني كه مربي پيشاروي اش زانو نزند و پوزش نطلبد، ديگر پيراهن فرانسه را بر تن نخواهد كرد. اگر چه گفته مي شود به تازگي روابط اين دو اندكي بهبود يافته اما بعيد به نظر مي رسد سانتيني سرسخت برابر اظهارات تند آنلكا بي تفاوت بماند و او را دوباره به اردوي فرانسه فرا بخواند.
پس از آنلكا نوبت به ليندولا، مهاجم ليون و تيم ملي جوانان مي رسد و پيرآلن فرو، گلزن برجسته سوشو. اما مشكل اينجاست كه اين دو هرگز براي فرانسه به ميدان نرفته اند. سيدني گوو(ليون)، دانيل موريرا (لانس)، اوليويه كاپو(اوسر) و استيو مارله(مارسي) نيز بخت بازي زير نظر سانتيني را دارند، اما هيچ يك امسال، در حد پوشيدن پيراهن قهرمان اروپا ظاهر نشده اند.
در اين گيرودار، مدام اسم مارله روي روزنامه ها براي پركردن خلاء سيسه نقش مي بندد. او در ليون زير نظر سانتيني بازي كرده و همين بخت اش براي رسيدن به پرتغال را افزايش مي دهد اما شرايط باشگاه اش، چه هنگامي كه در فولهام بود و چه حالا در مارسي، آنچنان مطلوب نيست كه موجبات برتري مارله بر سايرين را فراهم آورد.
با اين وجود فرانسه آن قدر جوان مستعد دارد كه دست كم در يورو ۲۰۰۴ با كمبود مهره روبرو نشود و اين آغاز دوباره فروغ خروس هاي سرزمين گل است.

گفت وگو با سانتياگو سولاري
پايان دوران انتظار
004227.jpg

گروه ورزشي: سانتياگو سولاري تنها بيست وهفت سال سن دارد اما بسيار با تجربه تر مي نمايد. اين دانش كه با گذر زمان به دست آمده در كنار قابليت هاي فني ستودني هافبك آرژانتيني، او را به مهره اي كارا تبديل كرده. زماني كه سولاري در آغاز هزاره جديد از آتلتيكو مادريد به سانتياگو برنابئو آمد بسياري او را ستاره آينده قوهاي سپيد خواندند اما او تا به حال نه در رئال و نه در تيم ملي آرژانتين، به هر آنچه استحقاقش را داشته، دست نيافته. با اين وجود سولاري چنان با شوق سخن مي راند كه انگار آتيه اي پرفروغ را در آينه زمان به انتظار خويش مي بيند.
* راه يافتن به جمع يازده مرد رئال دشوار نيست؟
- همه مي دانند كه مادريد بزرگ ترين باشگاه دنيا است و چند چهره برجسته در آن بازي مي كنند. از اين سبب راه يافتن به تركيب اصلي تيم بسيار صعب است اما بازيكنان بايد روحيه شان را حفظ كنند و هر روز در تمرينات سخت بكوشند. به هر روي بايد شرايط تيم را پذيرفت و به هنگام حضور در ميدان، آماده بود.
* خريد بازيكنان جديد، جذب مرداني نظير ديويد بكام آزرده ات نمي سازد؟
- به هيچ وجه، مادريد بهترين است و بالطبع بايد نخبه ترين بازيكنان فوتبال را به خدمت بگيرد. اگر چنين مرداني گام به باشگاه بگذارند تيم قدرتمندتر مي شود و پيرو آن، جام هاي بيشتري را مي تواند به چنگ بياورد و تصويرش در جاي جاي گيتي پررنگ تر مي شود. البته، براي من، خريد بازيكنان جديد به معناي سخت تر شدن رخنه در بازيكنان اصلي است اما آماده نبردم، نبردي سخت براي رسيدن به جايگاهم در تيم.
* نمايش خوب بكام در اين مدت و وفق يافتن اش با تيم، در اين زمان ناچيز به شگفت ات نياورده؟
- نه، او بازيكني فوق العاده با شخصيتي قابل اعتنا است. بكام هر آنچه را كه يك بازيكن بايد، در اختيار دارد. مي تواند پاس بدهد، شوت بزند و گلزني كند. علاوه بر اين نسبت به تيم بسيار غيور است. چرا بايد مشكل داشته باشد؟
* ممكن است اگر در رئال زياد نيمكت نشين شوي، جايگاه ات در تركيب آرژانتين را هم از دست بدهي. اين نگرانت نمي كند؟
- نه؛ بسيار آماده ام و دقايق زيادي را در تركيب تيم سپري كرده ام. خب، خيلي دوست داشتم كه جزو يازده بازيكن اصلي باشم اما در شرايط فعلي، شماره دوازده به من رسيده هر روز براي راهيابي به تركيب اصلي مي جنگم و از اين رو، چه از لحاظ روحي و چه از نظر جسماني، شرايطي آرماني را تجربه مي كنم. اين نشان مي دهد هنوز مي توانم براي آرژانتين مثمرثمر باشم.
* شايعات زيادي جريان دارند كه تو را به باشگاه هاي ايتاليايي پيوند مي دهند...
- در اين باشگاه با من درباره پيشنهادات زيادي سخن گفته اند اما در عين حال عنوان كرده ام كه مي خواهم در مادريد بمانم. از اين كه پيراهن سفيد رئال را بر تن مي كنم به خود مي بالم و دوست دارم به بازي در اينجا ادامه دهم.
* هرنان كرسپو و خوان سباستين ورون، هم تيمي  هايت در آرژانتين، هر دو در ليگ برتر بازي مي كنند. حضور در انگليس تو را اغوا نكرده؟
- كسي چه مي داند؟ فعلاً تنها به فتح جام قهرمانان، لاليگا و جام حذفي اسپانيا مي انديشم. در پايان فصل با مدير باشگاه سخن خواهم گفت و گزينه هايم براي سال بعد را وارسي خواهم كرد. شخصاً ترجيح مي دهم در برنابئو بمانم و براي مادريد بازي كنم. اما انگليس محل خوبي براي بازي است و به عنوان يك بازيكن، مي خواهم روزگاري را هم در آن جا بگذرانم.
* سال پرمشغله اي را در رئال مي گذرانيد. فكر مي كني تيم براي رقابت در سه جام گوناگون، بازيكنان كافي در اختيار دارد؟
- البته، گمان مي برم سال فوق العاده اي به انتظارمان نشسته باشد. تيم خوبي با بازيكناني نخبه در اختيار داريم. به واقع هر آنچه كه براي كامراني در اين فصل نياز داريم، مهيا است.

«گابريلا ژابو» در بازيهاي المپيك آتن شركت نمي كند

«گابريلا ژابو» دونده  رومانيائي  و قهرمان  دو ۵۰۰۰ متر بازيهاي  المپيك ۲۰۰۰ سيدني  اعلام  كرد كه  به  دليل  خستگي  مفرط در بازيهاي  المپيك  آتن  شركت نخواهد كرد.
اين  دونده  ۲۸ ساله  در يك  كنفرانس  خبري  گفت  كه  قواي  جسماني اش  به  تحليل  رفته  و به  توصيه پزشكان  حداقل  شش  ماه  استراحت  نياز دارد تا آمادگي  لازم  را براي  حضور درمسابقات  پيدا كند.
ژابو تأكيد كرد كه  قصد بازنشستگي  ندارد و بعد از گذراندن  استراحت مجدداً به  صحنه  مسابقات  بازخواهد گشت .
مطمئناً با غيبت  ژابو، دووميداني  روماني  اميد اصلي اش  را براي موفقيت  در بازيهاي  المپيك  آتن  از دست  خواهد داد.
ژولت  گيونگيوسي  مربي  و همسر ژابو اظهار داشته  است  كه  ناراحتي  روحي دونده  باعث  تحليل  رفتن  قواي  جسماني اش  شده است .
وي  سپتامبر گذشته  ازبيماري  قلبي  ژابو خبر داده  بود.
ژابو در مسابقات  دووميداني  قهرماني  جهان  در سال  ۲۰۰۳ كه  تابستان گذشته  در پاريس  برگزار شد در دو ۳۰۰۰ متر يازدهم  شده  بود.
وي  در سالهاي  ۱۹۹۷ و ۱۹۹۹ قهرمان  جهان  در دوي  ۵۰۰۰ متر شده  بود ودر سال  ۲۰۰۱ در دوي  ۱۵۰۰ متر به  همين  افتخار نائل  آمده  بود.
اين  دونده در سال  ۱۹۹۹ از سوي  فدراسيون  بين المللي  دو و ميداني  بهترين  دونده  سال انتخاب  شد.

همكاري ناتو براي برقراري امنيت المپيك آتن

ناتو اعلام  كرد كه  تقاضاي  دولت  يونان  را براي  همكاري  در برنامه  امنيتي بازيهاي  المپيك  به  مطالعه  مي گذارد و پاسخ  نهايــي  خود را اين  هفته  اعلام خواهد كرد.
يك  مقام  آگاه  در ناتو كه  نامش را ذكر نكرده ، گفته  است  كه  نمايندگان  ۱۹ كشور عضو ناتو در نشست غير رسمي خود در مقر ناتو در بــروكسل  راجع  به  پيشنهاد دولت  يونان  بحث خواهند كرد و اين  موضوع  به  طور رسمي در نشست  هفتگي  مسئولان ناتو در بروكسل  به  بحث  گذاشته  خواهد شد. پاسخ  قطعي  ناتو در آينده  انجام خواهد گرفت .
دولت  يونان  يك  روز بعد از انفجار راه آهن  مادريد كه  به كشته  شدن  ۲۰۰ نفر انجاميد، رسماً از ناتو درخواست  كرد كه  براي  تقويت هرچه  بهتر اقدامات  امنيتي  بازيهاي  المپيك  آتن  مشاركت  داشته  باشد.
اين  همكاري  عمدتاً در بخشهاي  گشت  زني  و كنترل  هوا و دريا و نيز تهيه تجهيزات  و امكانات  مقابله  با حوادث  شيميايي ، بيولوژيك  وراديولوژيك  است .
ناتو قبلاً در برنامه  امنيتي  رويدادهاي  مهم  سياسي  همچون  اجلاس  مختلف سران  و يا در سطح  وزيران  در يونان  وارد عمل  شده  است . تنها رويداد ورزشي كه  ناتو در برنامه  امنيتي  آن مشاركت  داشته ، بازيهاي  المپيك  زمستاني  ۲۰۰۲سالت  ليك  سيتي  بوده  است . يونان  عضو ناتو نيست  اما اين  سازمان  بــراساس پيمان  معاهده  منطقه  امنيتي  حوزه  درياي  مديترانه  با يونان  همكاري  مي كند.
در همين  ارتباط، وزارت  امور خارجه  آمريكا هم  از اراده  دولت  يونان  براي درخواست  همكاري  ناتو براي  بازيهاي  المپيك  آتن  استقبال  و اظهار خوشنودي كرده  است .
سخنگوي  اين  وزارتخانه  ضمن  اشاره  به  اين  موضوع ، عنوان  كرده  است  كه آمريكا به  همكاري  خود با دولت  يونان  ادامه  مي دهد و از اين  كشور در تهيه مقدمات  كار براي  تامين  امنيت  بازيهاي  المپيك  حمايت  مي كند.

خبر ها و نگاهها

نخست وزير تايلند در حال مذاكره براي خريد سهام باشگاه ليورپول است
004221.jpg

معراج مژده: نماينده نخست وزير ثروتمند تايلند در حال مذاكره براي خريد بخش عمده اي از سهام باشگاه انگليسي ليورپول است.
به گزارش شبكه خبري بي بي سي، «تاكسين شيناواترا» مصمم است تا از هر طريق ممكن بخش عمده اي از سهام تيم فوتبال ليورپول را خريداري كند.
در حال حاضر «تاواتچاي ساجاكول» مربي تيم ملي فوتبال تايلند كه در عين حال مشاور نخست وزير اين كشور نيز هست در حال رايزني با مسئولان ليورپول براي بررسي نحوه خريد اين سهام است.
به گفته ساجاكول، ليورپولي ها آماده واگذاري اين سهام هستند و نخست وزير تايلند نيز شديدا طالب اين معامله مي باشد، چرا كه مي خواهد در مالكيت اين تيم شريك شود.
با اين همه به گفته مربي تيم ملي فوتبال تايلند اين مذاكرات هنوز در مرحله غيررسمي است و به مراحل اجرايي و نهايي وارد نشده است. وي حاضر نشد تا جزييات مذاكرات خود با مسئولان ليورپول را فاش كند.
پنج ماه پيش نخست وزير تايلند براي خريد باشگاه فولهام اعلام آمادگي كرد، ولي «محمد الفايد» مالك ميلياردر مصري اين باشگاه لندني رغبتي به فروش آن نشان نداد.تاكسين كه ثروت چند ميليارد دلاري خود را از راه فناوري اطلاعات به دست آورده بارها ابراز اشتياق كرده كه به هر طريق ممكن وارد بازارهاي سهام تيمهاي ورزشي حرفه اي انگليس شود.
باشگاه ليورپول پر افتخارترين تيم انگليسي در عرصه اروپايي است. با اين همه اين تيم در حال حاضر در رده هشتم رقابتهاي ليگ برتر قرار دارد. روز گذشته اين تيم با نتيجه دو بر صفر مغلوب تيم ساوتهمپتون شد.

دانمارك براي همكاري در تأمين امنيت المپيك آتن اعلام آمادگي كرد
دولت  دانمارك  رسما براي  كمك  به  يونان  بمنظور حفظ امنيت  دربازيهاي  المپيك  ۲۰۰۴ تابستاني  در آتن  اعلام  آمادگي  كرد.راديو دانمارك  از قول  «سوند آگه  جنزبي » وزير دفاع  ايـــن كشور اعلام  كرد كه  دانمارك  به  يونان  پيشنهاد داده  براي  حفظ امنيت  المپيك آتن  و مبارزه  با خطرات  احتمالي  تروريستي  متخصصان  و نيروهاي  نظامي  خود ازجمله  يك  زيردريايي  و يك  كشتي  جنگي  را به  آن  كشور بفرستد.وزير دفاع  دانمارك  تأكيد كرد كه  اعزام  نيرو و متخصص  به  يونان  منوط به درخواست  رسمي  دولت  آتن  است .دولت  يونان  در واكنش  به  انفجارهاي  مرگبار مادريد ازسازمان  ناتو درخواست  كرده  كه  براي  حفظ امنيت  بازيهاي  المپيك  به  آن  كشورياري  برساند.
آتن  از ناتو خواسته  است  از هواپيماهاي  جاسوسي  «آواكس » و تمام  تجهيزات پيشرفته  خود براي  تامين  امنيت  هوايي  يونان  استفاده  كند. همچنين  از ناتوخواسته  شده ، بالگردهاي  پي  - ۳، موشكهاي  دقيق  هدف  ياب  زميني  و هوايي  وهمچنين  يگانهاي  ضربتي  خود را براي  تامين  امنيت  بنادر يونان  بكار گيرد.
ليونبرگ: رئال مادريد تيم بزرگي است
004224.jpg


پيشنهاد رئال مادريد، ليونبرگ ستاره خط مياني آرسنال را وسوسه كرده است و ليونبرگ در انديشه حضور در گروه قدرتمند مادريدي است. همچنين گفته مي شود در كنار رئال تيم  اينتر هم به دنبال بازيكن سوئدي توپچي هاي لندن مي باشد. ارزش ليونبرگ در بازار نقل و انتقالات تابستاني، بيست ميليون پوند است. ستاره ۲۶ ساله لندي ها در اين باره گفت: رئال باشگاه  بزرگي است و افتخار بزرگي است كه نام من در كنار اسامي ستارگان كهكشاني اين باشگاه به چشم بخورد. در حال حاضر در خدمت آرسنال هستم و شرايط كنوني ايده آل مي باشد. اما نمي خواهم از فرصتهاي به دست آمده غافل شوم. با وجود حضور بازيكنان بزرگ در خط مياني رئال مادريد بايد ديد كوئيروز از ليونبرگ در چه منطقه اي استفاده خواهد كرد.

مرادي قضاوت ديدار حساس عراق و كويت را برعهده خواهد داشت
004230.jpg

مسعود مرادي بهترين داور قاره آسيا در سال ۲۰۰۴ ميلادي قضاوت ديدار تيم هاي اميد عراق و كويت را برعهده خواهد داشت.
كنفدراسيون فوتبال آسيا، از ۴ داور ايراني براي قضاوت ديدار تيم هاي اميد عراق و كويت در مرحله مقدماتي رقابتهاي فوتبال بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ آتن دعوت به عمل آورد.
به گزارش روابط عمومي فدراسيون فوتبال، مسعود مرادي با كمك هاي اسماعيل صفيري، حسين نجاتي و رحيم رحيمي مقدم براي قضاوت اين ديدار برگزيده شده اند.اين ديدار روز چهارشنبه ۲۶ فروردين ماه در كويت برگزار خواهد شد.

سايه روشن ورزش
گفتن عبارتي كه ناگهان در ورزش ما مد شد

حسينعلي مكوندي
مدتي بود مي خواستم از گويندگان خوب ورزشي برادرانه بپرسم وقتي شما به كسي مي گوييد خدمت شما سلام دارم مگر واژه سلام با مصدر داشتن صرف مي شود و اگر اين طور است. لابد شش صيغه آن بايد چنين باشد.
سلام دارم
سلام داري
سلام دارد
سلام داريم
سلام داريد
سلام دارند
آيا واقعاً اين نوع تصريف درست است؟ اگر درست است كدام اهل ادب و فارسي دان ما اينجور سلام كرده است شما حداقل يك نمونه از متون معتبر فارسي به اين شيوه بياوريد يا بگوييد كجاي اين مرز و بوم اين طوري سلام مي كنند يا لطف كنيد بفرماييد جمله «خداحافظي داشته باشيم» صحيح است يا اين هم مشكل دارد. به هر حال من گاهي احساس مي كنم خيلي از ما زبان خودمان را خيلي جدي نمي گيريم. كم و بيش دوست داريم از واژه غيرايراني استفاده كنيم. مگر كلمه «اندازه» چه اشكالي دارد كه بعضي ها مي گويند «سايز». چندي پيش شنيدم يكي از گويندگان يا مفسران خوب ورزشي ما ضمن حرف هايش از واژه فرنگي اسپانسر استفاده كرد. مگر ما واژه پشتيبان يا كمك كننده در فارسي نداريم. مي دانيد چرا به اين نكته اشاره كردم ؟چون شنونده مباحث ورزشي هم كه غالباً جوانانند سعي مي كنند از گويندگان خوب حتي در شيوه استفاده از كلمات آنها پيروي كنند. ما نمي خواهيم بگوييم بياييد به فارسي متروك و از ياد رفته حرف بزنيم مانند آن پزشك عزيز كه به بيمارش مي گفت دمي ژرف برآر و بيمار هم سخن جناب دكتر را نفهميد تا كسي پا درمياني كرد و به مريض گفت پدر جان نفس عميق بكش و قضيه حل شد. بلكه منظور اين است كه حداقل بياييد به زبان معمول و رايج خودمان صحبت كنيم. اگر چند تا واژه فرنگي يا از هر زبان ديگر وارد جملاتمان بكنيم به خدا هيچ اتفاق خوش آيند يا حركت غرور آفريني انجام نمي شود .اگر در حراست از زبانمان سستي كنيم يك وقت متوجه مي شويم در يك جمله به ظاهر فارسي تا بخواهي واژگان مغولي، تركي، چيني، اسپانيايي و غيره قد كشيده اند، در آن صورت كجاي آن جمله فارسي است و چگونه مي توان براي آن دستور زبان فارسي نوشت.
مشكل ديگر قضيه ايست كه حالا توضيح مي دهم، خيال نكنيد مد فقط در محدوده لباس و آرايش و تزئينات ديگر خودش را نشان مي دهد يا تحميل مي كند مانند شلوار سه ربعي كه بعضي ها مي پوشيدند همان شلوارهايي كه ما جنوبي ها به آن مي گوييم شلوار بلاتكليف. بلكه بيان بعضي كلمات يا عبارات هم گاهي مد مي شود و مي افتد روي زبان ها و يا مي آيد توي نوشته ها مانند واژه «گاهاً». گاهاً به اين دليل غلط است كه گاه كلمه فارسي است، نمي تواند تنوين عربي بگيرد مانند كلمات زباناً و جاناً كه آنها هم غلط و اشتباهند. گمانم با اين توضيحات بود كه كمي هم كوتاه آمدند و زياد از زبان اين يا آن ديگر گاهاً شنيده نشد.
اخيراً نمي دانم چطور شد يا از كجا آمد كه بيشتر گويندگان يا ورزشي نويسان در مطالب و مباحث خود غالباً عبارت نوساز:«مسائل حاشيه اي» را به كار مي برند و هنوز يقه اين عبارت رها نشده است خيال نكنيد ما كم داشتيم يا اين عبارت را نداشتيم، پيشتر مي گفتيم:«مسائل جنبي» نمي دانم چطور شد اين كلمه يكباره سكه يك پول شد. بياييد بيان كلمات يا عباراتي را هم در ورزش مد نكنيم بخصوص كه خيلي از ما ميانه خوبي با مطلق مد نداريم. خيلي وقت ها هم از آن بد مي گوييم.
به هر صورت من فكر مي كنم غربي ها بيشتر از ما از زبانشان به هر شكل حراست مي كنند.  حال من مخلص مردي هستم كه گفت پنجاه سال است در غربم اما هنوز فارسي حرف مي زنم. آن هم به لهجه مشهدي. باز خدا بيامرزد آن پيرزن بوشهري خويش ما كه به موي مصنوعي مي گفت موي امونتي و خيال مي كرد امونت يا امانت يك واژه فارسي بايد باشد كه اين طور نيست. خلاصه آنكه
از صحبت دوستي برنجم
كه اخلاق بدم حسن نمايد
كو دشمن شوخ چشم نادان
تا عيب مرا به من نمايد
من گمان مي كنم هر چه انتقادپذيرتر باشيم به افق دانايي و حق نزديكتر مي شويم. هر چه دانائيست از آن شما باد و سرفرازي.

|  ادبيات  |   اقتصاد  |   انديشه  |   سياست  |   فرهنگ   |   ورزش  |
|  هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |