از اسكناس ده توماني تا دوهزارتوماني
محمد محمدپور
اسكناس هاي دوهزارتوماني با سروصداي فراوان همچنان به غيبت خود ادامه مي دهد و تبديل به سوژه دست اولي براي صاحبنظران، كارشناسان و البته خبرنگاران شده اند. اين اسكناس آبي رنگ هنوز در سطح گسترده اي توزيع نشده ، اما حرف و حديث پيرامون آن بسيار گسترده است.
در حالي كه گفته مي شد اين اسكناس ها قبل از پايان سال كهنه به دست مردم خواهد رسيد و جاي هزاري هاي سبزرنگ را روي سبزه شب عيد خواهد گرفت، اين اتفاق نيفتاد و ولع مردم براي دستيابي به آن از بين نرفت. توزيع محدود آنها در سطح كشور و ميان بانك ها با اين كنايه همراه شد كه اين اسكناس ها عيدي كارمندان بانك است و هر مغازه داري كه دستش به آنها مي رسيد آن را در ويترين مغازه اش به نمايش مي گذاشت.
سال نو اما سال خوش يمني براي دوهزاري هاي آبي رنگ نبود. شايعه جمع آوري آنها هر روز بال و پر بيشتري مي گرفت و سرانجام پاي مسوولان بانك مركزي، اقتصاد و دارايي و ساير نهادها را به ماجرا باز كرد. علت اصلي اين شايعات و شكل گيري آنها، به طراحي اسكناس ها برمي گشت. پرتره حضرت امام (ره) روي اين اسكناس چندان مطلوب نبوده و اظهارات متناقضي درباره آن بيان شد. گروهي موافق آن بودند و عده اي نيز در مخالفت آن دلايلي ابراز داشتند.
جلال جليليان، مديركل نشر و چاپ اسكناس و خزانه بانك مركزي، از جمله موافقاني بود كه در گفت وگو با «ايرانشهر» دلايل خود را بيان كرد. او گفت: «هر كس بنا به سليقه اش حرف مي زند. طراحي اسكناس هم امري سليقه اي است و نمي توان قضاوت درستي درباره آن داشت. به عقيده من تصوير امام در اين اسكناس نسبت به اسكناس هاي هزارتوماني از هيبت بيشتري برخوردار است.»
اشاره به پرتره امام دقيقا همان چيزي بود كه طراحان و گرافيست ها نسبت به آن بحث داشتند. مثلا ساعد مشكي، يكي از گرافيست هاي برجسته كشور به نتيجه نرسيدن قصد طراح براي نشان دادن شكوهمندي چهره اشاره كرد و گفت: «طراح از عكسي استفاده كرده كه از پايين چهره گرفته شده. هيچ جا از چنين عكسي براي طراحي اسكناس استفاده نمي شود.»
اينها در حالي بود كه به نظر مي رسيد طراح براي طراحي اسكناس دوهزارتوماني نيم نگاهي نيز به يورو داشته و به خصوص رنگ آبي آن را براي دوهزارتوماني ها در نظر گرفته است. اما آنچه محرمانه بود فاش كردن نام طراح بود كه هيچ يك از مسوولان بانك مركزي حاضر به نام بردن از شخصي كه طراحي اسكناس ها را به عهده گرفته است، نشدند.
هويت، نامشخص
ابتدا به نظر مي رسيد مرتضي مميز، گرافيست و طراح برجسته كشور چون گذشته با بانك مركزي به همكاري پرداخته و كار طراحي دوهزارتوماني ها را انجام داده است. اسكناس هاي ۵۰۰ و ۱۰۰۰ توماني دستپخت او بود و هيچ اعتراضي هم نسبت به آنها صورت نگرفته بود. اما او ارتباط خود را با بانك مركزي پس از رفتن طهماسب مظاهري از اين بانك، رد كرد و گفت ديگر با اين بانك همكاري ندارد.
طبعا طراحي اسكناس ها به سازمان توليد اسكناس وابسته به بانك مركزي ربط داشت كه چاپخانه عظيم بانك مركزي نيز تحت نظارت اين سازمان اداره مي شد. سميعي رئيس اين سازمان در گفت وگو با خبرنگار ايرانشهر منكر اين قضيه شد و آن را به اداره چاپ و نشر پاس داد. او گفت: «چاپ و نشر از ما درخواستي مي كند و ما نيز طبق اين درخواست عمل مي كنيم. در زمينه انتشار اسكناس هاي دوهزارتوماني ما به درخواستنامه اداره چاپ و نشر عمل كرديم. طراحي اين اسكناس به ما مربوط نمي شود و سازمان صرفا كار توليد را بر عهده دارد. در زمينه طراحي اين اسكناس طبعا بايد اداره نشر جواب بدهد.»
اما جليليان به «ايرانشهر» توضيح داد كه طراحي دقيقا جزو آن دسته از كارهايي است كه سازمان توليد اسكناس وظيفه انجام دادنش را دارد. او گفت: «طراح از همكارهاي اين سازمان است. اگر آقاي سميعي اينطور گفته يعني نخواسته جواب دهد.» پروسه قانوني انتشار اسكناس دوهزارتوماني نشان مي دهد كه عالي ترين مقام اقتصادي كشور نيز طرح آن را تاييد كرده است. به گفته جليليان محال است كه اين اسكناس بدون تاييديه وزير اقتصاد و دارايي منتشر شده باشد. روي همين اصل است كه برخي از نمايندگان خواستار توضيح از جانب مسوولان اين وزارتخانه شدند.
با اين همه بانك مركزي نام طراح را داخل قوطي گذاشت و آن را فاش نساخت و به همه خبرنگاران جست وجوگر پاسخ داد كه اطلاعات محرمانه نبايد به بيرون درز كند و ظاهرا نام طراح اسكناس هاي بحث انگيز دوهزارتوماني جزو اطلاعات محرمانه است.
اشانتيون!
شايد هيچ عيدي به اندازه عيد امسال پر از خبرهاي ريز و درشت درباره اسكناس ها نبود. از يك سو دوهزارتوماني ها تبديل به بحث روز شده بود، گرچه صدا و سيما كمترين اشاره اي نيز به آن نداشت، و از سوي ديگر طرح جمع آوري اسكناس هاي ۵۰۰ توماني قرمز و هزارتوماني آبي كه هر دو فرسوده هستند، تا پايان نيمه اول سال جديد توسط بانك ها به گوش رسيد.
شايعات موجود درباره اسكناس هاي دوهزارتوماني ناخودآگاه اذهان را به اواسط دهه ۶۰ مي برد كه اسكناس هاي ۱۰ توماني با عكس مدرس وارد بازار شده بود و شايعه جمع آوري آنها باعث شده بود كه به بهاي ۲۰ تومان توسط مردم خريد و فروش شود. آن زمان نيز عمده بحث ها به طراحي اسكناس و پرتره مدرس برمي گشت و همراه با انتقادهايي بود.
توزيع محدود اسكناس هاي دوهزارتوماني و بعد شايعه جمع آوري آنها باعث شد تا آناني كه اين اسكناس ها را در اختيار دارند خرجشان نكنند و نزد خود نگه دارند. شايعه جمع آوري توسط مسوولان بانك مركزي رد شد اما برخي از منتقدان با بهره گرفتن از افكار عمومي كه به عقيده آنان طراحي اسكناس با مخالفت مردم روبه رو شده است، خواستار جمع آوري هرچه سريعتر دوهزارتوماني ها شدند.
جليليان در گفت وگو با ايرانشهر لحن ملايمي در قبال اين انتقادها اتخاذ كرد و گفت: «آنچه اهميت دارد رعايت قانون است و نكته درباره اسكناس هاي دوهزارتوماني اين است كه انتشار آنها بر اساس قانون بوده. بنابراين اينكه يكي از طرح آن خوشش آمده و يكي خوشش نيامده نمي تواند ملاك جمع آوري باشد.»
با وجود تمام اعتراض ها، سازمان توليد اسكناس و چاپخانه بانك مركزي هنوز درخواستي براي توقف توليد از جانب اداره نشر و چاپ دريافت نكرده اند.
اداره نشر و چاپ در صورتي دست به توقف توليد اسكناس دوهزارتوماني خواهد زد كه روال قانوني همانطور كه در انتشار آن طي شده، براي توقف توليد نيز طي شود و امضاي وزير اقتصاد و دارايي در انتهاي نامه اي با اين مضمون رويت شود. گرچه تمايل مديركل دفتر چاپ و نشر اسكناس بانك مركزي بر توقف انتشار اسكناس ها در صورت قانوني بودن اين دستور، نشان از عقب نشيني در برابر اعتراض ها دارد. توقفي كه مي تواند هزينه ميلياردي توليد دوهزارتوماني ها را تلف كند.
انتقاد ملايم دفتر چاپ و نشر اسكناس بانك مركزي به استفاده از لفظ افكار عمومي توسط منتقدان برمي گردد كه مردم را مخالف طرح ثبت شده روي دوهزارتوماني ها دانسته بودند.
جليليان با تعجب در اين باره گفت: «اين اسكناس ها كه هنوز به صورت گسترده توزيع نشده و دست عامه مردم نرسيده، پس چطور آنها با طرح آن مخالفت كرده اند؟ توزيع فقط به صورت اشانتيون بوده.»
ادعاي جليليان درست بود چرا كه در استان پهناوري نظير خراسان تنها سه كارتن از اسكناس هاي دوهزارتوماني توزيع شده بود. در استان گيلان، توزيع كمتر بود و همين طور در استان هاي جنوبي كشور. تنها در تهران بود كه بخش عمده اسكناس هاي توليد شده پخش شد. جهت حرف هاي مديركل دفتر چاپ و نشر اسكناس به قائم مقام موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام (ره) برمي گشت كه گفته بود: «اسكناس دوهزارتوماني از نظر طراحي اشكالاتي دارد كه مردم و بسياري از مسوولان اشكالات را به دفتر ما منعكس كرده اند.»
از همه رنگ
حرف و حديث هاي به وجود آمده حداقل اين حسن را داشت كه بحث تعميم يابد و به طراحي اسكناس در ايران كشيده شود. برخلاف ساير كشورها، شكل اسكناس هاي رايج در داخل يكي نيست و يك دستي آنها از بين رفته است. به طوري كه طرح ۵ اسكناس رايج كنوني (به غير از ده توماني و بيست توماني) با يكديگر متفاوت است.
|