شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۳ - - شماره ۳۳۴۷
گزارشي از دانشگاه ميلان يكي از بزرگترين دانشگاه هاي ايتاليا
دانشگاهي باهفتاد مدرسه عالي
000333.jpg
شبنم جعفرزاده
دانشگاه ميلان در سال ۱۹۲۴ تأسيس شده و يكي از بزرگترين دانشگاه هاي بزرگ ايتاليا پس از ناپل و رم است. اين دانشگاه در ابتدا داراي چهار دانشكده حقوق، فلسفه و علوم انساني، پزشكي و علوم طبيعي، رياضي و فيزيك بود كه در طول دهه سي دو دانشكده دامپزشكي و مطالعات روستايي به آن اضافه شدند. در دهه ۶۰ نيز دو دانشكده داروسازي و علوم سياسي تأسيس شد و به اين ترتيب شمار دانشكده ها به هشت رسيد. نزديك به ۶۰ هزار دانشجو در اين دانشگاه تحصيل مي كنند و ۲۵۰۰ نفر در كادر علمي - تحقيقاتي اين دانشگاه و ۲۰۰۰ نفر در كادر غير علمي مشغول به كار هستند. دانشگاه ميلان داراي ۷۷ برنامه كارشناسي و ۷۰ مدرسه عالي به خصوص در رشته هاي علمي و پزشكي و دوره هاي تكميلي است. اين دانشگاه ۱۳۰ كتابخانه و نزديك به يك ميليون و هفتصد جلد كتاب دارد و در تمام دانشكده هاي آن اتاق كامپيوتر وجود دارد و در برخي از آنها دوره هاي كامپيوتر نيز ارائه مي شوند.
نشاني دانشگاه به اين شرح است:
Universita degli Studi di Milano
Via Festa del Perdono,7 -20122 Milano Italy
Tel:0039-02503111
Fax:0039-0258306830
Web:www.unimi.it
همچنين براي افراد معلول هم امكاناتي در نظر گرفته شده است و آنها مي توانند به آدرس زير مراجعه كنند:
Associazione Volontari per Disabili in Universita(AVDU)
Via Festa del Perdono ,7 Milan-Auletta B
Tel:0036-02-50312987
دانشگاه ميلان دوره هاي آموزش زبان ايتاليايي براي دانشجويان خارجي برگزار مي كند كه طول مدت آن چهار هفته است و فقط در ماه هاي جولاي و آگوست ارائه مي شود. اين دوره ها در خارج از شهر ميلان برگزار مي شود. دانشجويان در نزديكي محل كلاس ها اسكان مي يابند. تأمين محل اقامت دانشجويان در طول اين چهار هفته و وعده هاي غذايي آنها به عهده دانشگاه است.
افراد مبتدي و كمتر از ۲۱ سال مجاز به شركت در اين دوره ها نيستند. زيرا اين كلاس ها مستلزم داشتن پيشينه خوب زباني، مهارت هاي يادگيري و اطلاعاتي در مورد ايتاليا (مثل ادبيات، هنر و تاريخ) است. كل هزينه اين دوره شامل غذا، اقامت و شهريه، ۸۲۷ يورو است. دانشگاه ميلان كمك هزينه تحصيلي نيز براي علاقه مندان به يادگيري زبان ايتاليايي ارائه مي دهد كه دانشجويان بايد فرم درخواست را براي شركت در يكي از دوره هاي جولاي يا آگوست پركرده و آن را از طريق اينترنت، فاكس و يا پست به آدرس زير بفرستند.
Segreteria dei Corsi internazionalidi Lingua e Cultura Italiana- c/o
Universita degli studi -via Festa del Perdono ,7-20122 Milano
Tel:+39-0250312812
Fax:+39-0250312656
E-Mail: gargnano@mailserver.unimi.it
دانشگاه ميلان امكانات اقامت دانشجويان را با هزينه زير فراهم مي كند:
آدرس دفتراقامت:
Collegio Universitario
Via S.Sofia ,9-20122 Milan
Tel:+39-0258306044
Fax:+39-0258305067
در صورت داشتن هر گونه سئوالي درباره دوره ها، شهريه ها، كمك هزينه يا فرم ثبت نام دانشگاه ميلان به اين آدرس مراجعه كنيد:
Ufficio.stranieri@unimi.it
دانشجويان خارجي:
دانشجويان خارجي براي
ثبت نام بايد به اين آدرس رجوع كنند:
Foreign Students Office
Via Mercalli 21-20122 Milan
Tel:+39-0250312124
Fax:+39-0250312136
E-Mail: Ufficio.straniero@unimi.it
دانشجويان خارجي مي توانند با رجوع به بخشنامه دانشگاه كه هر سال در آوريل منتشر مي شود، مراحل ثبت نام را انجام دهند. اين بخشنامه در سايت هاي www.miur.it و www.esteri.it و تنها به زبان ايتاليايي دسترسي است.
براي كمك هزينه تحصيلي دانشجويان خارجي آدرس زير موجود است:
Ministero degli Affari Esteri
Direzione Generale per le Relazioni Culturali,
Ufficio 1x,00195 Rome.
براي پذيرش دانشجويان خارجي در دانشگاه هاي ايتاليا مراحل زير بايد طي شوند:
اين افراد بايد درخواست خود را شامل دوره تحصيلي و دانشگاه مورد نظر همراه با ديپلم دبيرستان كه به زبان ايتاليايي ترجمه شده، به سفارت ايتاليا در كشور خود برده تا سفارت آنها را به دانشگاه ارجاع دهد. متقاضيان واجد شرايط براي شركت در آزمون ورودي، در آگوست مشخص مي شوند كه البته پس از آزمون زبان ايتاليايي مجاز به شركت در امتحان ورودي هستند. اين متقاضيان در صورت پذيرش، مي توانند در هر كدام شش دوره اي كه در دانشگاه ميلان ارائه مي شوند، شركت كنند.
شهريه ثبت نام براي دوره يك ساله در رشته هاي مختلف از اين قرار است:
- دانشكده هاي حقوق، علوم سياسي، فلسفه و علوم انساني (به جز رشته هاي ارتباطات و جامعه، علوم انساني و ارتباطات) ۰۰/۱۰۴ يورو
- رياضيات (به جز كامپيوتر):۰۰/۱۲۰ يورو
- رشته هاي شيمي، شيمي صنعتي، فيزيك، زيست شناسي، زمين شناسي، كامپيوتر، علوم طبيعي، داروسازيي، تكنولوژي دارويي و شيمي، علوم كشاورزي، صنايع غذايي، دامپروري، بيوتكنولوژي و ديپلم كامپيوتر: ۰۰/۱۴۰ يورو
- پزشكي و جراحي، دندانپزشكي، دامپزشكي، تربيت بدني: ۰۰/۱۵۵ يورو
البته شهريه ثابت دانشجويان در سراسر ايتاليا به يك شكل است اما هزينه هاي ديگر بنا يه وضعيت اقتصادي دانشجو و دوره تحصيلي وي متفاوت است. به همين منظور دانشجويان خارجي بايد ميزان درآمد والدين خود را در سال قبل از ثبت نام به مقامات ايتاليا در كشور خود ارائه دهند.
هزينه اقامت تا ۱۵ روز براي يك نفر هر شب به اين شرح است:
دو اتاق
يك اتاق
۸۱/۵۶ يورو
۶۵/۵۱ يورو
يك روز
۱۳/۵۱ يورو
۴۸/۴۶ يورو
تا سه روز
۶۱/۴۲ يورو
۷۳/۳۸ يورو
تا هفت روز
۷۳/۳۸ يورو
۱۲/۳۵ يورو
تا ۱۵ روز
براي اقامت از ۱۵ روز تا سه ماه هزينه ها از اين قرار است:
يك اتاق
دو اتاق
۱۲/۳۵ يورو
۴۱/۲۸ يورو
۱۵ روز
۸۲/۲۵ يورو
۴۱/۲۸ يورو
بقيه روزها

مهاجرت نخبگان و فرار مغزها، چالشي فراروي دولت فرانسه
محققان ناراضي فرانسوي
000336.jpg
مهاجرت  نخبگان  و فرار مغزها از فرانسه  به  دليل  مسايل  و مشكلات  بخش تحقيقات  اين  كشور هم اكنون  توجه  صاحب  نظران  و مقامات  فرانسوي  را به  خود جلب  كرده  است .
بحران  و ركود مزمن  و متناوب  اقتصادي  در سالهاي  اخير، كشورهاي  اروپاي غربي  را با مسئله  فرار مغزها روبه رو كرده  و كاهش  بودجه هاي  تحقيقاتي  از سويي  و افزايش  هزينه هاي  زندگي  از سوي  ديگر مدام  نخبگان  را نگران  مي كند.
اجراي  اصلاحات  دولتي  و بازسازي  اداري  در فرانسه  عملا به  كاهش  و حذف  پست هاي  تحقيقاتي  انجاميده  و كاهش  بودجه هاي  پژوهشي ، اين  حوزه ها را مورد تهديدقرار مي دهد.
از سوي  ديگر مرزهاي  آمريكا و كانادا به  روي  محققان  اروپايي  كه  از استاندارد آموزشي  و تحقيقاتي  قابل  قبول  برخوردارند هميشه  باز است  و اين افراد به  راحتي  جذب  بازار كار در كشورهاي  آمريكاي  شمالي  مي شوند.
در زمان  حاضر تمامي مراكز تحقيقاتي  فرانسه  در بحران  شديد بودجه  و پست هاي  اداري  است  و هر روز تعداد بيشتري  به  جمع  محققان  معترض  پيوسته  و دامنه اعتصاب  آنان  گسترش  بيشتري  مي يابد.
ارتباط سازماني  محققان  و مديران  واحدهاي  تحقيقاتي  با مديران  دولتي  منفك شده  است  و روساي  آكادمي علوم  فرانسه  اخيرا خود بطور شخصي  تصميم  گرفته اند تا با تشكيل  يك  كميته  ملي  ميان  بخش هاي  دولتي  و تحقيقاتي  نقش  واسطه  را ايفا كنند.
به  تازگي  دهها هزار نفر از محققان  با تقديم  پيشنهادهاي  خود به  «كلودهينره » معاون  وزير آموزش  (مشاور وزير) در امر تحقيقات  به  دولت  فرصت داده اند تا در اسرع  وقت  به  خواسته هاي  آنان  رسيدگي  كند.
خواسته  آنان  اين  است  كه  پست هاي  موقت  و قراردادهاي  تحقيقاتي  زمانمند به  قراردادهاي  پايدار و دايمي تبديل  شود تا آنان  بتوانند به  آساني به  مسئوليت هاي  تحقيقاتي  خود بپردازند.
در برابر ۱۲۰ پست  پيشنهادي  دولت ، محققان  و مراكز تحقيقاتي  خواستار آن شده اند تا اين  تعداد به  ۵۵۰ پست  افزايش  يابد.
دو مقام  ارشد آكادمي علوم  فرانسه  نيز وعده  داده اند كه  تا پايان  ماه مارس  جزوه اي  آماده  كنند تا در آن مشكلات  تحقيقات  و علوم  در فرانسه  بيان شود.
در اين  ميان  دولت  فرانسه  نه  تنها با كسري  بودجه  در اين  زمينه  و ايجاد پست هاي  مورد نياز روبه روست  بلكه  نتوانسته  بدهي  خود را در پرداخت هاي  سالانه  بورس  و كمك  هزينه  تحصيلي  ادا كند.
با توجه  به  اينكه  هر ساله  ۱۰ هزار نفر در فرانسه  وارد دوره  دكترا  مي شوند، اختصاص  حدود چهار هزار كمك  هزينه  دوره  دكترا  كه  فقط ۳۰۰ مورد افزايش  نسبت  به  برنامه  پيش  بيني  شده  را نشان  مي دهد، بسيار كمتر از حد انتظار است .
سنديكاي  محققان  جوان  نيز به  تازگي  جزوه اي  ۶۰ صفحه اي  منتشر كرده  كه در آن شرايط سخت  كاري  در مراكز تحقيقاتي  و نبود آينده  روشن  شغلي  براي محققان  با ذكر آمار و ارقام  دقيق  بيان  شده  است .
اين  جزوه  از نابساماني  و تزلزل  شغلي  براي  جوانان  محقق ، عدم  شناسايي مناسب  و هدايت  آنان  به  سوي  بازار قاچاق  تحقيق  به  شدت  گلايه  كرده  است .
بنا بر اين  گزارش  از ميان  ۷۰ هزار محقق  جوان  كه  تقريبا نيمي از ظرفيت تحقيقاتي  فرانسه  را تشكيل  مي دهند حدود ۱۰ هزار نفر در دوره  دكترا  و فوق دكترا  حضور دارند كه  بيشتر اين  افراد به  كار غير قانوني  (كار سياه يا كاري  كه  به  مجاري  دولتي  اعلام  نمي شود) مشغول  هستند.
اين  در حالي  است  كه  برخي  از تزهاي  دوره  دكترا  به  سرمايه گذاري  نيازدارد و محققان  جوان  دوره هاي  دكترا  به  اميد كمك هاي  دولتي  و شركتها وارد اين  دوره ها مي شوند.
در ادامه  اين  گزارش  آمده  است  كه  ميزان  پرداختي  به  محققان  دوره هاي  دكترا  و فوق دكترا  نيز بسيار پايين  است  و دولت  در تنظيم  بودجه  بايد آن را سرلوحه  كار خود قرار دهد.
تحقيقات  سالهاي  گذشته  نشان  مي دهد كه  نظام  دانشگاهي  فرانسه  خود يكي  از موانع  رشد اين  كشور است .
سازمانهاي  وابسته  به  نظام  دانشگاهي  فرانسه  بسيارقديمي عمل  مي كنند و بجاي  داشتن  نگرشي  خلاق  و ابتكاري ، مبتني  بر نظام  جبران گذشته  است .
در اين  ميان  مدتي  است  كه  نظام  تحقيق  و دانشگاهي  آمريكا مورد توجه  مردان سياست  فرانسه  قرار گرفته  است  و آنان  در تلاشند تا با بهره گيري  از متخصصين مهاجر خود در آمريكا و با رايزني  با آنان ، نظام  تحقيقاتي  خود را بازسازي كنند.
بسياري  از آنان  نظام  خود پرداخت  را به  دولتمردان  فرانسه  پيشنهاد مي كنند تا دانشگاههاي  فرانسه  بتوانند با تامين  هزينه هاي  خود نياز مالي  را به  دستگاههاي  دولتي  كاهش  دهند و از اين  طريق  بتوانند بهترين  نيروها و محققين  را خود آزادانه  جذب  كنند.ولي  به  نظر نمي رسد كه  با توجه  به  نظام  كهنه  بوروكراتيك  در فرانسه  كه تصميم گيري  را براي  دولتمردان  نيز مشكل  مي كند بتوان  كاري  بزرگ  انجام داد.
كساني  كه  از فرانسه  به  آمريكا مهاجرت  كرده اند تفاوت  كار در يك آزمايشگاه  پاريس  با كار در دانشگاه  «هاروارد» را تفاوت  كار در يك  فروشگاه كوچك  با يك  فروشگاه  زنجيره اي  بزرگ  مي دانند. ميزان  حقوقي  كه  در اين  دو مكان  به  محققان  پرداخت  مي شود نيز بسيار اختلاف  دارد.
مقايسه  دانشگاهي  چون  «هاروارد» با حدود ۲۰ ميليارد دلار موجودي  كه  بطور مستقل  اداره  مي شود با يك  دانشگاه  در فرانسه  كه  به  كمك هاي  دولتي  وابسته بوده  فراوان  است .
تاثير اين  وضعيت  در فرانسه  بر اروپا نيز سايه  افكنده  است ، چرا كه فرانسه  يك  مدل  براي  تمامي اروپاست  و مشكل  آن حكايت  از يك  بيماري  در راه براي  كل  اروپا دارد.
در سال  ۲۰۰۱ اروپايي ها تصويب  كردند كه  ۱۷۱ ميليارد يورو براي  تحقيق  وتوسعه  خود در چارچوب  «رقابتي ترين  و متحرك ترين  اقتصاد جهان» بكار گيرند و در همان  سال  آمريكايي ها ۳۱۵ ميليارد يورو براي  امر تحقيقات  سرمايه گذاري  كردند.
از ميان  ۱۲۰۰ محقق  سرشناس  جهاني  ۷۰۰ نفر اظهار داشته اند كه  براي  كار آمريكا را بر مي گزينند و از سوي  ديگر نيز دانشگاههاي  آمريكا بهترين دانشجويان  دنيا را انتخاب  مي كنند.اين  وضعيت  علاوه  بر اروپاييان  مقامات  ديگر كشورهاي  جهان  را نيز با ترس مواجه  كرده  است .
ژاپني ها در سال  ۱۹۹۲ در اولين  برنامه  پنج  ساله  خود،تصويب  كردند كه  ۱۴۸ ميليارد يورو به  امر تحقيقات  اختصاص  دهند و همين  مبلغ كمي بعد به  ۲۱۰ ميليارد يورو افزايش  يافت .به  علاوه  در سرزمين  چشم  بادامي ها مقرر شد كه  تا سال  ۲۰۵۰، ژاپن  بايد۳۰ جايزه  نوبل  جديد كسب  كند.
چيني ها نيز در اين  خصوص  از خود واكنش  نشان  دادند و در قراردادهايي  با آمريكا، محققان  چيني  را براي  كسب  تجارب  به  اين  كشور اعزام  كرده  و اكنون  نيز درصددند آزمايشگاهاي  داخل  كشور را به  تكنولوژي  جديد آمريكايي مجهز كنند.در زمان  حاضر اعتراض ها و انتقادهاي  محققان  فرانسوي  از دولت  اين  كشور به دليل  كاهش  بودجه  تحقيقاتي  و حذف  فرصت هاي  شغلي  اين  بخش  همچنان  ادامه دارد.
هزاران  تن  از محققان  و استادان  دانشگاههاي  فرانسه  چندي پيش در اعتراض  به  وضعيت  تحقيقاتي  اين  كشور دست  به  اعتصاب  زده  و دولت  فرانسه  را تهديد به  استعفا كردند.
درخواست هاي  محققان  فرانسوي  را مي توان  شامل  سه  بخش  «افزايش  ظرفيت استخدام  محققان  در سال  ۲۰۰۴»، «تبديل  ۵۵۰ پست  موقت  به  قراردادهاي  دائمي» و «آزاد كردن  اعتبار بلوكه  شده  بخش  تحقيقات  در سال  ۲۰۰۲» دانست .
«ژان  پير رافرن» در واكنش  به  اين  رويداد سياسي  علمي در فرانسه  اعلام كرد كه  نمي توان  شاهد قرباني  شدن  شهرت  علمي و جهاني  فرانسه  بود.نخست  وزير فرانسه  گفت : تاكنون  اقدامات  لازم  براي  حل  مشكل  بخش  تحقيقات كشور انجام  شده  است .وي  رشد بودجه  از چهار درصد به  ۳۰ درصد، افزايش  پست هاي  تحقيقاتي  و اختصاص  كمك  هزينه هاي  تحقيقي  را از جمله  فعاليت هاي  انجام  شده  در بخش تحقيقات  ذكر كرد.«ژان  پير رافرن» همچنين  استعفاي  محققان  و مسئولان  مراكز تحقيقاتي  و آزمايشگاهي  اين  كشور را منطقي  ندانست .
وي  گفت :استعفا كردن  مشكل  بخش  تحقيقات  را برطرف  نمي كند و به  جاي  آن بايد راه  مذاكره  را در پيش  گرفت .
نخست  وزير فرانسه  افزود: دولت  اين  كشور اقدام  به  تشكيل  يك  كميته راهبردي  در امر تحقيقات  كرده  كه  با استقبال  بسياري  از محققان  مواجه  شده است .
رافرن  وعده  سه  ميلياردي  ژاك  شيراك  رئيس  جمهوري  را به  حساب  كمكهاي  ويژه خود براي  رفع  اين  بحران  گذاشت  و در پاسخ  به  معترضين  گفت  كه  تحقق  اين  وعده از سوي  رئيس  جمهوري  تا سال  ۲۰۱۰ داده  شده  بود در حالي  كه  وي  حاضر است  آن را تا پايان  دوره  جاري  قانونگذاري  مجلس  عملي  كند.
به  نظر رافرن ، مركز تحقيقات  ملي  فرانسه  يا «س .ان .ار.س» و مراكز مشابه براي  اين  كشور افتخار جهاني  بشمار مي روند و بايد فكري  كرد تا اين  موسسات در قلب  مراكز دانشگاهي  قرار گيرند و اين  مسئله  امروز و فردا نيست  بلكه مسئله  آينده  فرانسه  است .
از سوي  ديگر آمارها حكايت  از اين  دارد كه  ۸۲ درصد از فرانسويان تاكنون  با اين  محققان  ابراز همدردي  كرده اند.
به  عقيده  دولتمردان  راست  كنوني  فرانسه ، مردم  اين  كشور را بنا بر حكايت قديمي «مورچه  و جيرجيرك» بايد به  دو دسته  تقسيم  كرد، دسته اي  كه  همچون مورچه  در زمستان  و تابستان  كار مي كنند و همه  نوع  ماليات  را نيز مي پردازند.
دسته  ديگر نيز چون  جيرجيرك  در تابستانها آواز مي خوانند و در زمستان بدنبال  دانه  خويش اند.
اين  عده  كساني اند كه  معمولا در پي  ايجاد اعتصاب و تظاهرات  هستند و از نظر راستها شامل  روشنفكران ، محققان ، دانشجويان و افراد متمايل  به  جناح  چپ  مي شوند.
واقعيت  اما غير از اين  است ، شواهد نشان  مي دهد كه  در ۲۰ سال  گذشته هيچ  يك  از دولت هاي  فرانسه  نتوانسته اند آنچنان  كه  بايد به  نظام  تحقيقاتي و دانشگاهي  كشور فرانسه  توجه  و رسيدگي  كنند.
فرانسه اي  كه  روزي  سرآمد و پيشتاز كشورهاي  علمي جهان  بوده  است ، امروز در قياس  با كشورهاي  تازه  نفسي  چون  آمريكا، كانادا، ژاپن  و چين  در حال عقب  نشيني  است .
بيم  آن مي رود كه  مشكل  امروز فرانسه  كه  مشكل  اروپاست  فردا به  ساير نقاط اروپا نيز گسترش  يابد و به  گفته  كارشناسان  براي  حل  اين  مشكل  فرانسه ابتدا بايد خود را از زير بار اين  ديوانسالاري  عظيم  برهاند.
نظام  ديوانسالار كهنه  فرانسه  اجازه  نمي دهد كه  نيروهاي  بالقوه  و بالفعل اين  كشور رها شوند و در جاي  خود قرار گيرند.
كوچكترين  حركت  سازنده  در پيچ  و خم  طولاني  اداري  قرباني  مي شود.
مسايل  اقتصادي  نيز بر اين  مشكلات  افزوده  و توان  مالي  اين  كشور را مورد تهديد قرار داده  است  به  همين  جهت  فرانسه  امروز از سوي  رقيب  فراسوي آتلانتيك  خود يعني  آمريكا تهديد شده  و اين  تهديد با فرار مغزهاي  اين  كشور عملي  مي شود.
گزارش  اخير ديوان  محاسبات  فرانسه  نشان  مي دهد كه  راهبري  سياسي  در حوزه تحقيق  و پژوهش  بسيار ضعيف  است . به  گزارش  اين  مرجع  مهم  نظارتي  «بي  ثباتي مدام  مديريت  سياسي  و ساختار اداري  وزارت  تحقيقات  كه  نه  قدرت  سياسي  دارد و نه  نفوذي  اجرايي  كه  بتواند اهداف  اين  وزارت  را عملي  سازد» بخش  تحقيق  و پژوهش  را تهديد مي كند.
فراواني  گزارشهاي  مشابه  نشان  مي دهد كه  اين  وزارتخانه  نمي تواند برآورد دقيقي  از وضعيت  نابسامان  اين  حوزه  و يا اجراي  مناسب  اصلاحات  مورد نياز را ارايه  دهد.
گزارش  اخير مالي  از مركز تحقيقات  ملي  فرانسه  كه  به  وزير ارائه  شده  و رسانه ها آن را محرمانه  تلقي  كرده اند نشان دهنده  وضعيت  راكد و فلج  اين مركز مهم  با شهرت  جهاني  است  كه  برخي  از اعضاي  آن صاحب  جوايز نوبل  هستند.
اين  گزارش  نشان  مي دهد كه  كادر اداري  اين  موسسه  كه  دو سوم  آن برگزيده همين  محققين  هستند مسئول  مستقيم  بسياري  از ناتواني هاي  «س .ان .ار.اس» محسوب  مي شوند.
اكنون  براي  بسياري  از ناظران  اين  سئوال  مطرح  است  كه  اين  موسسه  چگونه  با اين  همه  مشكل  و ناتواني  در اداره  و ساختار خود مي تواند بنابر آمار توليد غالب  علمي فرانسه  بيش  از پنج  درصد توليد علمي جهان  را تامين  كند؟
با اين  همه  مديران  اين  موسسه  خوش  نام  و بين المللي  معتقدند كه  اصلاحات لازم  را در متن  آن بايد اجرا كرد.
به  همين  جهت  تصميم  گرفته اند تا تمركز زدايي  در مديريت  مناطق ، تمركزگرايي  در مراكز و آزمايشگاهها، حذف  برخي  حوزه هاي  كم  اهميت ، كاهش نمايندگان  منتخب  در كميته  ملي  تحقيقات  و افزايش  نمايندگان  انتصابي  مديريت اين  امر را تحقق  بخشند.

سايت هاي مفيد
www.eri.u-tokyo.ac.jp
فرنوش مرتضوي
در صفحه اصلي سايت مؤسسه تحقيقات زلزله دانشگاه توكيو ژاپن، اخبار و محاسبات آخرين زلزله ها و فوران هاي آتش فشاني جهان از جمله زلزله بم و زلزله هاي جنوب غربي كشورمان ديده مي شود. در بخش ديگر همين صفحه امكان دستيابي به آخرين اخبار و اطلاعات مؤسسه براي بازديدكنندگان فراهم است.
www.ex.ac.uk/liberary/Uk libs.html
در اين فهرست كه آخرين بار در تاريخ ۲۷ اكتبر ۲۰۰۳ به روز شده است، پيوند ۱۵۰ كتابخانه و سرويس اطلاعاتي وابسته به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي انگليس با امكان جستجوي الفبايي وجود دارد.
http://portico.bl.uk
اين سايت مربوط به كتابخانه ملي بريتانيا است كه خدمات زير به صورت online در آن ارائه مي شود: امكان بازديد بعضي از متون قديمي و گنجينه ها، دستيابي به صفحات آموزشي مربوط به استادان و دانشجويان، مطالعه نشريات تخصصي و روزنامه هاي منتخب، سفارش كتاب، جستجوي فهرست هاي مهم و...
www.hero.ac.uk
سايت HERO شامل اخبار و اطلاعات مختلف از آموزش عالي در انگليس و ساير نقاط جهان است. از بخش هاي موجود در صفحه اصلي سايت مي توان به معرفي ده صفحه برتر، فهرست و معرفي دانشگاه هاي انگليس و اخبار منتخب روزنامه ها اشاره كرد.
www.Lemoyne.edu/media
در اين صفحه پيوندهاي متعددي به مراكز حمايت از فن آوري دانشگاه ها وجود دارد. اين مراكز مربوط به كشورهاي استراليا، كانادا، چين، ايرلند، نيوزلند، سنگاپور، ايالات متحده، آفريقاي جنوبي و... است و امكان جستجوي درون سايت نيز فراهم است.
***
- دانشگاه آزاد نجف آباد
http://www.iaun.ac.ir
- دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان
www.Khuisf.ac.ir
- دانشگاه صنعت آب و برق شهيد عباسپور
www.Pwit.ac.ir
- دانشگاه آزاد واحد نيشابور
www.neyshabur.ws
- مركز اطلاعات و تحقيقات اسلامي
http://www.iric.org
- دانشگاه هنر
http://www.art.ac.ir
- جمعي از دانشجويان دانشگاه آزاد مشهد
http://www.mashhadweb.com
- مجتمع آموزشي سروش
http://www.soroush12.com
- دانشگاه علوم پزشكي تبريز
http://www.tbzmed.ac.ir
- دانشكده علمي- كاربردي پست و مخابرات
http://www.pttfaculty.com
- دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي- درماني استان اصفهان
http://www.mui.ac.ir
- دانشگاه شهيد باهنر كرمان
http://www.uk.ac.ir
- شبكه مدرسه ايران
http://www.schoolnet.ir
- دانشگاه الزهرا
http://www.azzahra.ac.ir
- دانشگاه شهيد بهشتي
http://www.sbu.ac.ir

اخبار دانشگاهها
براي نخستين بار در خاورميانه و به همت دانشگاه علم و صنعت ايران
همايش بين المللي مواد ديرگداز در تهران برگزار مي شود

براي نخستين بار در خاورميانه، «همايش بين المللي مواد ديرگداز» پانزدهم- هفدهم ارديبهشت ماه سال جاري در محل اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار مي شود.
دكتر فرهاد گلستاني فرد، دبير همايش بين المللي مواد ديرگداز، با اعلام اين خبر گفت: اين همايش با هدف تبادل اطلاعات در زمينه مواد نسوز و ارائه توانمندي هاي كشور در زمينه اين صنعت و نيز اعتلاي وضعيت صنعتي و علمي كشور، به منظور زمينه سازي براي همكاري هاي وسيع جهاني برپا مي شود. وي افزود: در نخستين همايش بين المللي مواد ديرگداز كه به همت دانشگاه علم و صنعت ايران برپا مي شود ۵۰ استاد از كشورهاي مختلف جهان آخرين دستاوردهاي خود را در زمينه توسعه و فناوري مواد ديرگداز و كاربرد آن در صنايع مختلف، مواد اوليه و آينده مواد ديرگداز ارائه خواهند كرد. وي گفت: اين همايش با حضور ۴۰۰ متخصص ايراني و ۱۵۰ متخصص خارجي از كشورهاي آمريكا، انگلستان، آلمان، فرانسه، ژاپن، اتريش، برزيل، چين، روسيه، هند، ايتاليا، مصر، تركيه، يونان و... برپا مي شود.
عضو هيأت علمي دانشكده مهندسي مواد و متالورژي دانشگاه علم و صنعت ايران اضافه كرد: همزمان با اين همايش، دوره هاي آموزشي در زمينه مواد ديرگداز توسط استادان خارجي ارائه خواهد شد.
مؤسسه خيريه فرانسوي پيشقدم در ساخت دانشكده پرستاري بم
رئيس دانشگاه علوم پزشكي كرمان اعلام كرد:  در صورت موافقت  هلال احمر جمهوري اسلامي ايران يك مؤسسه خيريه فرانسوي عهده دار ساخت دانشگاه پرستاري بم مي شود.
دكتر شريفي در اين باره گفت: به دليل اين كه احداث ساختمان ها در شهرستان بم منوط به موافقت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران است به مجرد اين كه سازمان هلال احمر جمهوري اسلامي ايران با ساخت ساختمان دانشكده پرستاري توسط يك مؤسسه خيريه فرانسوي موافقت كند، اين مؤسسه ساختمان پيش ساخته اي كه جنبه دائمي دارد را مي سازد.وي درباره زمان پايان ساخت دانشكده پرستاري بم گفت: اگر اين مؤسسه شروع به كار كند، ساختن آن زمان زيادي نمي برد. دكتر شريفي خاطر نشان كرد: به هر صورت تا زمان ساخت دانشكده، براي اين كه وقفه اي در تحصيل دانشجويان پرستاري بم پيش نيايد، آنان را به دانشگاه كرمان منتقل كرده ايم.

سمينار مشترك نانوتكنولوژي ايران- آلمان
اولين سمينار مشترك نانو تكنولوژي ايران- آلمان، از سيزدهم ارديبهشت جاري به مدت دو روز در دانشگاه علم و صنعت ايران برگزار مي شود.
هدف از اين سمينار مشترك كه به زبان انگليسي ارائه خواهد شد، ايجاد ديداري بين دانشمندان آلمان و ايران با يكديگر و تمركز بر روي دانشجويان ايراني به منظور آشنايي و آينده نگري در حوزه فعاليت هاي جهاني در مواد نانو ساختار و آغاز همكاري در زمينه هاي مختلف علوم و تكنولوژي نانو است.
افقهاي جديد در نانو تكنولوژي، نانو محاسباتي، مواد نانو ساختار سراميكي دما بالا، نانو لايه هاي مغناطيسي، سنتز نانو ذرات، روشهاي اندازه گيري مواد نانو ساختار، نانو دارو، حافظه هاي مغناطيسي نانو ساختار، ممبران نانو ساختار، آلياژهاي نانو ساختار مغناطيسي و برنامه هاي نانو تكنولوژي در ايران و آلمان از محورهاي اصلي اين سمينار است.
در حاشيه سمينار نمايشگاهي در ارتباط با وسايل و تجهيزات اندازه گيري مرتبط با نانو تكنولوژي برگزار مي شود و به منظور ارائه دستاوردهاي علمي جاري در سطح دانشگاه ها و مراكز پژوهشي كشور امكان ارائه پوستر فراهم خواهد بود.
نانو تكنولوژي از مباحث كليدي در توسعه تكنولوژي قرن بيست و يكم مي باشد. استفاده از مواد با ساختارهاي نانو، پيشرفت و راه  حل هاي شگرفي براي محصولات آينده ايجاد خواهد كرد. اين تكنولوژي طراحي، سنتز و ساخت مواد، قطعات، اجزا و ماشين آلات در محدوده ابعادي ۱ تا۱۰۰ نانومتر مي باشد. كاهش ابعاد ماده به اين دامنه باعث وقوع رفتارهاي جديد و برتر در خواص فيزيكي، شيميايي، مكانيكي، بيولوژيكي و... مي شود.
در اين ارتباط خواص مواد نانو ساختار تحت تأ ثير طراحي و كنترل ساختار نانومتري است كه نقش مهمي را در توسعه مواد پيشرفته ايفا مي كند.

دانشجو-۵
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |