دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۴۸
آينده اصلاحات
004893.jpg
اشاره: دوم خرداد ۷۶ فرا رسيد. حضور گسترده مردم در پاي صندوق هاي رأي همه را شگفت زده كرده بود و از آن عجيب تر آراء سيدمحمد خاتمي وزير سابق ارشاد و عضو مجمع روحانيون مبارز بود. اما اين تنها پيروزي جرياني كه بعدها به دوم خرداد موسوم شد، نبود. اولين انتخابات شوراها در اسفند ۷۷، ششمين دوره انتخابات مجلس در ۷۸، هفتمين دوره انتخابات رياست جمهوري گام هاي بعدي دوم خردادي ها براي در دست گرفتن مراكز حساس قدرت بود. در حالي كه اين جريان در اوج خود به سر مي برد و گستردگي بيش از اندازه اين جبهه كم كم به تفرق بين آنها مي انجاميد اسفند ۸۱ يعني دومين دوره انتخابات شوراها پيش آمد و زمينه اي براي حضور مجدد اصول گرايان در عرصه هاي رقابت ايجاد شد.
به دنبال اين حادثه، طبيعي به نظر مي رسد كه اصلاح طلبان بخواهند اختلافات خود را كنار گذاشته و براي حفظ جايگاه خود در قوه مجريه به فكر انتخابات رياست جمهوري سال آينده باشند. آينده جريان دوم خرداد قطعاً براي تمامي مدافعان و مخالفان آنان جالب خواهد بود. در همين زمينه نظر چند تن از اعضاي مركزي اين جريان را جويا شده ايم كه درمي آيد:
مجمع روحانيون جبهه جديد اصلاحات تشكيل مي دهد
رسول منتجب نيا گفت: در فضاي كنوني بسياري از گروه هاي جبهه دوم خرداد كه با مجمع روحانيون مبارز همفكر هستند آماده اند كه با محوريت و همكاري مجمع جبهه منسجم و جديدي از اصلاحات تشكيل دهند. عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون افزود: ما درصدد آن هستيم كه ميان گروه هاي جبهه دوم خرداد محوريت واحدي ايجاد كنيم تا در انتخابات رياست جمهوري محوريت جديدي تشكيل دهيم. رسول منتجب نيا خاطرنشان كرد: اصلاح طلبان بايد تشكيلات جديدي بوجود آورند آنها بايد استراتژي خود را مشخص و اصلاحات را تبيين كنند و به نظر واحدي برسند آنها بايد محوريت واحدي را بپذيرند و بعد از آن براي تحقق ايده هايشان تلاش كنند زيرا از جمله اشكالاتي كه در جريان اصلاح طلبان وجود دارد عدم وجود محوريت قوي و فعال است. عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون با اشاره به متولد شدن جريان جديدي در قالب جديد به نام «آبادگران» در جناح منتقد دولت گفت: در جناح مقابل ما اين تجربه تشكيلاتي وجود دارد كه در هر قالبي باشند از يك مركز فرمان مي گيرند. بنا بر اين اصلاح طلبان نيز بايد پراكندگي ها را به وحدت تبديل كنند و جريان جديدي را هم از بطن خود توليد كنند. رسول منتجب نيا عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون در ادامه با اشاره به اظهارات محسن آرمين عضو سازمان مجاهدين كه چندي پيش از برگزاري كنگره جبهه دوم خرداد در ارديبهشت ماه خبر داده بود گفت: برگزاري كنگره در ارديبهشت ماه بسيار غيرمعقول است چون ما هنوز به هيچ نقطه مشتركي نرسيديم و مجمع روحانيون و بسياري ديگر از گروه هاي جبهه دوم خرداد از اين كنگره در صورت تشكيل استقبالي نخواهند كرد.وي افزود: در مدت باقي مانده تا انتخابات رياست جمهوري اصلاح طلبان بايد برنامه ريزي ديگري داشته باشند. مردم جريان اصلاحات را قبول دارند اما به عملكرد آنها اعتراض دارند بنا بر اين اگر اصلاح طلبان بتوانند مردم را راضي كنند و بيشتر با آنها ارتباط برقرار نمايند طبيعي است كه آينده براي اصلاح طلبان خواهد بود. وي افزود: اصلاح طلبان اگر در گذشته ضعفي داشته اند بايد آن را توجيه كرده و يا اگر اشتباهي مرتكب شده اند آن را با صراحت با مردم بازگو كنند. منتجب نيا گفت: اگر اصلاح طلبان در حركت و سازماندهي خود تجديدنظر كنند، همچنين مسئولان كشور از جمله محافظه كاران تصميم داشته باشند كه فضا را باز گذارند در اين صورت اصلاح طلبان مي توانند در انتخابات رياست جمهوري آراء بالايي كسب نمايند.
وي خاطرنشان ساخت: در مدت باقي مانده دولت مي تواند با تحول در كابينه از طريق ترميم و يا با تزريق نيروهاي قوي حركت نويني در جريان اجراييات كشور انجام دهد در اين صورت مي تواند بيشتر از گذشته نظر مردم را به سوي خود جلب نمايد. منتجب نيا با اشاره به اينكه مجمع روحانيون مبارز در مدت باقي مانده تا انتخابات فعالتر از گذشته خواهد شد افزود: مجمع روحانيون با استفاده از فرصت پيش آمده بعد از انتخابات مجلس هفتم اقدام به بازسازي خود خواهد كرد. منتجب نيا با اشاره به اينكه بايد چارچوبي براي حركت اصلاحات مشخص كنيم تصريح كرد: بايد اصلاحات را تعريف كرده و رهبريت و محوريت، مشخص و تعريف شود و اين مسئله مورد اتفاق تمام جريانات قرار گيرد و تا زماني كه اين مسئله انجام نشود برگزاري كنگره جبهه دوم خرداد اقدامي زودرس و عجولانه است.
وي همچنين گفت: اگر اين مقدمات فراهم نشود چه بسا برگزاري كنگره حركت را كندتر و ايجاد تنش نمايد زيرا صرف برگزاري كنگره نمي تواند وحدت آفرين باشد. بنابراين ابتدا بايد حرفهاي خود را واحد كنيم و بعد از آن اقدام به برگزاري كنگره نماييم. منتجب نيا افزود: ما هنوز در شرايط جديدي كه بعد از انتخابات مجلس هفتم به  وجود آمده است در ابتداي راه هستيم بنا بر اين اگر كنگره برگزار شود،چندان نتيجه بخش نخواهد بود.
وي گفت: جريان اصلاح طلبي بعد از دوم خرداد ۷۶ به قدري گسترش يافت كه در درون خود افكار و انديشه هاي متضاد را جاي داد بنا بر اين در درون اين جريان، اشتباهات يك فرد به تمام افراد آن جريان نسبت داده شد و تمام اصلاح طلبان متهم شدند. منتجب نيا با اشاره به اينكه ضعف كارآمدي و برنامه ريزي در مجلس و دولت موجب نااميدي مردم به اصلاح طلبان شد تصريح كرد: مجلس و دولت ظرفيت بالاتري داشتند در حالي كه بسياري از فرصتها را از دست دادند و مردم ناظر اين مسئله بودند. بنا بر اين به آنان دلسرد شدند. وي افزود: اصلاح طلبان مي توانند جلسات متعددي برگزار نمايند و در آن جلسات در مورد ايجاد تحولات و ارائه ايده هاي نوين در جبهه دوم خرداد بحث و مذاكره نمايند.
اصلاح طلبان بايد گزارش عملكرد بدهند
عضو هيأت رئيسه مجلس گفت: جامعه از اصلاح طلبان و مجلس ششم انتظار دارد در سال پاسخگويي، عملكرد خود را گزارش دهند تا نقاط مبهم روشن شود.
ابراهيم اميني نماينده مردم ممسني و عضو فراكسيون مشاركت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: اصلاح طلبان بايد كارنامه اي از عملكرد ، وظايف و برنامه هاي خود در چند سال گذشته را به مردم ارائه كنند و اين انتظار مردم از تمام افرادي است كه در اداره كشور نقش دارند و اصلاح طلبان نيز بايد در مقابل عملكرد خود مسئول باشند.
اصلاح طلبان با توده هاي مردم فاصله دارند
نماينده مردم شهريار در مجلس گفت: يكي از مهمترين نقاط ضعف اصلاح طلبان اين است كه تنها به بخشهاي خاصي از جامعه اهميت دادند و عموم شهروندان براي آنها به يك اندازه مهم نبود. محمدعلي كوزه گر افزود: اصلاح طلبان براي جذب مردم بايد از مطالبات مردم شناخت عميقي پيدا كنند و براي اجرايي شدن اين مرام بايد در ميان توده هاي مردم حضور يابند كه متأسفانه طي سالهاي اخير با توده هاي مردم فاصله گرفته اند.
محمدعلي كوزه گر اضافه كرد: نداشتن استراتژي دروني اصلاح طلبان، ناكارآمدي نفرات و مقاومت بخش هايي از بدنه مديران از عواملي است كه اصلاح طلبان نتوانستند در بطن اجتماع حضور پيدا كنند.
اصلاح طلبان تجديدنظر كنند
رئيس شوراي عالي حزب همبستگي گفت: گروه هاي اصلاح طلب براي اين كه بتوانند وارد اقشار مختلف مردم بشوند بايد تجديدنظر اساسي در رفتار خود با مردم انجام دهند. محمدرضا خباز، نماينده مردم كاشمر افزود: بايد اصلاح طلبان اصلاحات را به سوي حركتهاي صحيح قانوني و در نهايت به سوي مردم پيش بروند از حركتهاي غيرصحيح و غيرقانوني نيز در اين راستا دوري كنند.
وي تأكيد كرد: بايد صداقت كه در عملكرد اصلاح طلبان گم شده است بار ديگر احيا شود و با رفع نقاط ضعف خود پاسخگو بودن به مردم را در رأس رفتار و عملكرد خود قرار دهند.
آبادگران ادامه دهنده راه اصلاحات
عضو فراكسيون دوم خرداد مجلس گفت: اصلاحات شكست نخورده است چون قائم به شخص نيست و همچنان تفكر اصلاحات توسط آبادگران پيگيري خواهد شد. قهرمان بهرامي افزود: همانطور كه انقلاب با وفات امام(ره) راه خود را ادامه داد اصلاحات نيز جايگاه خود را در جامعه پيدا كرده  و عليرغم مشكلاتي كه داشته است مي تواند توسط منتخبان مجلس هفتم نيز ادامه پيدا كند چون غير از اصلاحات گزينه اي باقي نمي ماند.
يدالله اسلامي: جبهه دوم خرداد نبايد پاسخگو باشد
نائب رئيس شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد در مورد اينكه آيا جبهه دوم خرداد در سال پاسخگويي در مقابل عملكرد سالهاي گذشته خود پاسخگو خواهد بود يا خير گفت: لازم نيست ما در مقابل عملكرد خود پاسخگو باشيم. يدالله اسلامي افزود: ما حزبيم و لزومي ندارد پاسخگو باشيم ولي آن بخش از جبهه دوم خرداد كه در سالهاي اخير در قدرت سهيم بودند بايد در برابر شعارهايشان پاسخگو باشند و بگويند چقدر به آنها عمل كرده اند. وي تأكيد كرد همه افراد و مسئولان بايد در مورد عملكرد خود جوابگو باشند و هركس قدرت بيشتر دارد بايد بيشتر به مردم پاسخگو باشد.
دولت آبادي: اصلاح طلبان با تندروي برخورد خواهند كرد
عضو فراكسيون مجمع روحانيون مجلس گفت: آقاي خاتمي قصد دارد در سال جديد تحولاتي را در دولت ايجاد كند و با توجه به شرايط قدم بزرگي در راه خدمت رساني به مردم در سال پاياني عمل دولت برداشته خواهد شد. محمدرضا دولت آبادي نماينده مردم نيشابور در مجلس افزود: به نظر مي رسد اصلاحات هرگز متوقف نشده است و ادامه مي يابد زيرا هر جامعه اي نيازمند اصلاحات براي تكامل و بهبود و پيشرفت است و خاتمي هم در يك سال باقيمانده دوره رياست جمهوري طرح ها و لوايحي ارائه خواهد كرد. اين عضو فراكسيون مجمع روحانيون مجلس تصريح كرد: در يك سال گذشته به دليل حاكم نشدن اعتدال در حركتهاي اصلاحات، ما با شكست روبرو شديم ولي در آغاز سال خاتمي به درستي تأكيد كرد كه اعتدال در دستور كار قرار خواهد گرفت و اصلاح طلبان نيز با هر حركتي كه تندروي باشد و مثل سال گذشته سبب انشعاب در جبهه دوم خرداد شود، برخورد خواهند كرد.

نگاه امروز
جبهه دوم خرداد شكست خود را تحليل كند
زماني كه جناح راست در انتخابات مجلس ششم شكست خورد، يكي از تئوريسين هاي اصلاح طلب خطاب به آنها گفت: نزد من بياييد تا به شما نشان دهم كه چگونه مي توانيد دوباره به قدرت برسيد.
در آن زمان، كسي پيش بيني نمي كرد كه چند سال بعد چه اتفاقي خواهد افتاد. تلقي اصلاح طلبان از پيروزي در انتخابات رياست جمهوري سال ۷۶ و سپس مجلس چنان بود كه در كشور، يك انقلاب صورت گرفته و نامش هم انقلاب دوم خردادي است. رفتارهاي يكسويه آنان در حذف تمامي چهره هاي جناح راست، برخاسته از همين نگرش بود. آنان فكر كردند كه بايد به مانند انقلاب ۵۷ حركتي انقلابي كرده و همه مخالفان را از صحنه عمل سياسي درو كنند. اما جناح راست پس از آن شكست چه كرد؟ به نظر مي رسد جناح مزبور با روشي كه در پيش گرفت و حركتي كه انجام داد - گرچه همه مراحل آن طبيعي نبود - نشان داد نيازي ندارد تا نزد اصلاح طلبان شاگردي كرده و راه بازگشت به قدرت را از آنها فرا گيرد.
برخي از چهره هاي مطرح جناح راست به آرامي خود را از صحنه كنار كشيدند، در محافل و مجالس ظاهر نشدند و تلاش كردند تا چهره هاي جوانتري را وارد صحنه كرده و خود بر رفتارهاي آنان نظارت داشته باشند. اين تحول مهمي  بود كه در جناح راست صورت گرفت و هنوز در باره ابعاد آن تحليل دقيقي صورت نگرفته است. البته موضوع فقط جوان گرايي نبود، بلكه جناح راست تن به تعديل هايي در روش هاي خود داده بود. به علاوه، گروه هاي جوان اين جناح تلاش كردند تا نيازهاي واقعي جامعه را در اين مقطع بشناسند و بر اساس آن تصميم گيري كنند. اين نياز پس از يك دوره مشاجرات سياسي و لفظي و روشنفكري در صحن مجلس و عرصه مطبوعات و جلسات سخنراني پر سروصدا، چيزي جز پاسخگويي عملي به خواسته هاي برحق مردم در عرصه كار و تلاش اجتماعي نبود. بدين ترتيب، ادبيات آبادگران پديد آمد و همان گونه كه شاهد بوديم ابتدا در انتخابات شوراها و سپس در انتخابات مجلس هفتم تا حدودي كار خود را انجام داد. در روزهاي پس از شكست جبهه موسوم به اصلاح طلب، سران اين جبهه تحليل روشن و كاملي از علل شكست اين جبهه ارائه ندادند و تنها تلاش كردند تا همه تقصيرات را بر عهده مخالفان خود گذاشته و آنچه را اتفاق افتاد، يك توطئه براي حذفشان از صحنه بدانند.
گرچه نه يك جناح خاص شناخته شده و سياسي حرفه اي بلكه چهره هاي ميانه رو با ويژگيهاي اجرايي وجه غالب گروه پيروز انتخابات مجلس به شمار مي آيند.
اما شكست اصلاح طلبان امري واضح بود، تا حدي كه بسياري از تحليلگران خارجي هم به اين شكست اعتراف كردند.بسيار روشن است كه اين شكست، آن هم در بيشتر شهرها و مناطق، و طي دو انتخابات با فاصله يك سال، تنها و تنها به مسائلي كه پيش از انتخابات مجلس روي داد، باز نمي گردد، بلكه به ضعف رفتاري جبهه دوم خرداد باز مي گردد كه از روزهاي پس از پيروزي خود، سرمست از باده يك پيروزي بادآورده- كه تنها به واسطه عملكرد نامناسب قبلي ها بدست آمده بود- به مخالفانش رحمي نكرد و تصور كرد انقلابي روي داده و بايد لوازم آن را ايجاد كرد و همه را كنار گذاشت و...
بدتر از همه اين بود كه جبهه مشاركت به خصوص تصورش بر اين بود كه مي بايست يكه تاز ميدان دوم خرداد شده، ديگر گروه هاي شريك را حذف كند و هرگونه هوس كرد، موضع بگيرد و با ديگران رفتار كند.حتي مشاركت به اين اندازه آگاهي نداشت كه نگاه روشنفكري محض و متمايل به سكولاريسم هيچگاه در تاريخ مذهبي و سياسي ايران نتوانسته است موج توده اي ايجاد كند و فقط و فقط در محيط هاي خاص دانشگاهي، آن هم به طور محدود طرفداراني داشته است.
از ديگر خطاهاي افراط گرايان جبهه دوم خرداد،تظاهر سياسي و رفتاري به جدا بودن خود از سيد محمد خاتمي بود.وجهه آقاي خاتمي، سيادت، خنده هاي مليح و عمامه مشكي و رفتارهاي اخلاقي مثبت و ادبيات متواضعانه ايشان در جذب پشتيباني هاي مردمي  بسيار موثر، بلكه اساسي بود. اما مشاركت با بي توجهي به اين امر توده هاي مردم را از دست داد.
شايد يكي از مهم ترين دلايل شكست جبهه موسوم به اصلاح طلب، بي توجهي به معتقدات ديني مردم بود، به گونه اي كه بسياري از رهبران مذهبي محلي و سنتي كه سابقا در هيچ انتخاباتي موضع نمي گرفتند، اين بار از ترس روي كار آمدن مجدد گرايش افراطي جبهه دوم خرداد به ميدان آمدند. نمونه آن مشهد و مواضع آقاي فلسفي و برخي از روحانيون سرشناس ديگر است.
دليل ديگر عدم اقبال عمومي از جناح حاكم بر مجلس ششم موضعگيري هاي برخي از اعضاي اين جناح در ارتباط با مسائل سياسي خارجي بود. هماهنگي اين مواضع با برخي مواضع مقامات رسمي و تحليلگران تصميم ساز در آمريكا و اروپا اين شبهه را در ميان مردم به ويژه قشري كه اخبار جهان را پيگيري مي كند افكند كه قديمي ترين شعار انقلاب يعني استقلال، آزادي،جمهوري اسلامي در حال مخدوش شدن است زيرا جزء جمهوري اسلامي آن با تحليل هاي سكولارگونه و جزء استقلال آن با مواضع حاوي مغازله با آمريكا و اروپا در خطر افتاده است.
شكست خوردگان در انتخابات مجلس بايد مظلوم نمايي هاي بيهوده را كنار بگذارند و واقع بين باشند. بايد به اين جماعت گفت اگر به هر دليل، قانون، عملكرد شوراي نگهبان يا هر چيزي كه شما مدعي آن هستيد، مانع از بازگشت مجدد شما به مجلس شد، مي توانستيد از نيروهاي جوانتري كه اين دشواري ها را نداشتند، فهرستي به مردم ارائه دهيد.اما نكته عبرت آموز انتخاب اخير اين بود كه مردم ياد گرفته اند چگونه بايد با احزاب و دسته هاي مختلف در كشور بازي كنند. آنان بايد به افراد و احزاب راي بدهند ودر مقابل از آنان كار بخواهند. هركس در عمل موفقيت داشت، در انتخابات بعدي هم دوباره به او راي دهند.

سياست
ادبيات
اقتصاد
انديشه
فرهنگ
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |