شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۳ - - شماره ۳۳۵۳
بررسي ۷۰ سال فعاليت دانشگاه تهران
دانشگاه مادر
000369.jpg
شهناز حسني
افتخارات عظيم و باشكوه تاريخ تمدن و فرهنگ ايران زمين، بيانگر وجود دانش، معارف مطالعه و تحقيق در انواع علوم بوده است. مراكزي همچون «مدرسه تصيبين» و «مدرسه جندي شاپور» در خوزستان كه در سال ۵۳۰ ميلادي به فرمان خسرو انوشيروان تأسيس شد و تا زمان عباسيان دوام داشت، دليلي بر اين مدعاست.
وجود انديشمندان بزرگي همچون، ابن سينا، رازي، بيروني و دهها دانشمند بزرگ تاريخ ايران زمين تأثير بسياري در ارتقاي تفكر و تعالي مدارج سير و سلوك جامعه بشري در سطح جامعه داشته است. از دوران صفويه، انتقال اصول معارف جديد از اروپا آغاز شد، تا اين كه نخستين مدرسه جديد در سال ۱۲۱۲ خورشيدي در اروميه آغاز به كار كرد. همچنين در سال ۱۲۳۰ اولين مدرسه دولتي به نام «دارالفنون» با رشته هاي مهندسي، دواسازي، طب و جراحي، توپخانه، پياده نظام، سواره نظام و معدن شناسي تأسيس شد.
دارالفنون، با تغييراتي به سال ۱۲۹۶ خورشيدي، «دارالمعلمين مركزي» نام گرفت. اين مدرسه علمي داراي دو سطح عالي و مقدماتي بود. سطح مقدماتي براي تربيت دبيران مدارس ابتدايي و سطح عالي جهت تربيت دبيران مدارس دبيرستان فعاليت مي كردند. اين دو، بعدها دانشسراي مقدماتي و دانشسراي عالي را در سال ۱۳۱۲ تشكيل دادند. البته مدارس ديگري به موازات اين مدارس به وجود آمده اند، به عنوان مثال از مدرسه سياسي، مدرسه طب و مدرسه فلاحت مي توان نام برد.
دانشگاه تهران- بزرگترين و قديمي ترين مركز دانشگاهي كشور است كه از اعتبار بين المللي ويژه اي برخوردار است. اين مركز علمي كه از آن به عنوان «دانشگاه مادر» و «نماد آموزش عالي» كشور ياد مي كنند همواره مورد توجه افكار عمومي بوده و از پيشتازان جامعه در امور مهم علمي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي به شمار مي آيد .نقش بسزاي آن نيز در توسعه علمي- فرهنگي جامعه انكار ناپذير است، همان طور كه در تحولات سياسي و اجتماعي كشور نقش تعيين كننده و مؤثر داشته و دارد، اين دانشگاه پيوسته به عنوان مطرح ترين و خبرسازترين مراكز علمي، فرهنگي و سياسي در سطح داخل و خارج مطرح بوده كه علاوه بر تربيت نيروهاي متخصص مورد نياز جامعه، همواره در تبلور انديشه ها و زمينه سازي حركت هاي اجتماعي تأثير گذار بوده است.
نگاهي به تاريخچه تأسيس دانشگاه تهران، نشان مي دهد كه تأسيس دانشگاه در ايران به سال ۱۲۳۰ خورشيدي و تأسيس دارالفنون كه به همت ميرزا تقي خان اميركبير و با هدف تربيت و آموزش متخصصان ايراني در بسياري از علوم ايجاد شد، مي رسد. تأسيس مركزي كه جامع همه يا اغلب علوم عاليه باشد، از سال ۱۳۰۷ از سوي مرحوم پرفسور حسابي به وزير فرهنگ وقت پيشنهاد شد. به دنبال آن، طرح تأسيس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۰ خورشيدي تهيه و به وزير فرهنگ تقديم شد و با تلاش دكتر حسابي و مذاكرات ايشان با نمايندگان مجلس، در سال ۱۳۱۲ به مجلس شوراي ملي رفت و در هشتم خرداد ۱۳۱۳ به تصويب رسيد، پس از اين تصويب مقرر شد تا بودجه اي ويژه براي تأسيس عمارت دانشگاه در نظر گرفته شود. پس از اخذ مجوز تأمين بودجه براي تعليم درجات عاليه علوم، فنون و ادبيات فلسفه را دريافت كرد. شعبه هاي دانشگاه در ابتداي تأسيس - كه به دانشكده موسوم شدند- عبارت بودند از: ۱- دانشكده علوم معقول و منقول (الهيات) ۲- دانشكده علوم، ۳- دانشكده ادبيات، فلسفه و علوم تربيتي، ۴- دانشكده طب، ۵- دانشكده فني و مهندسي، ۶- دانشكده حقوق، علوم سياسي و اقتصادي.
در برخي منابع از دانشكده پزشكي به عنوان اولين دانشكده دانشگاهي ايران در دانشگاه تهران ياد مي كنند كه در ۱۵ بهمن ۱۳۱۳ به طور رسمي افتتاح شد و در منابعي ديگر دانشكده فني را نخستين دانشكده تأسيس شده اين دانشگاه ذكر مي كنند كه به دست مرحوم پروفسور حسابي گشايش يافت.
از ميان فرهيختگان دانشگاه بزرگاني چون، شهيد دكتر مصطفي چمران، آيت الله شهيد دكتر مرتضي مطهري- حجت الاسلام شهيد دكتر مفتح، استاد علي اكبر دهخدا، پروفسور رضا، دكتر رياني و... به جامعه علمي و عرصه هاي گوناگون بين المللي عرضه شده كه اينان خود نيز به همراه انديشمنداني چون دكتر محمود حسابي، دكتر علي شريعتي، دكتر محمد معين، دكتر سيد محمد كاظم عصار و دكتر جعفر شهيدي نقش ارزنده اي در عرصه هاي پژوهش و تربيت نيروهاي متخصص ايفا نموده اند.
دانشگاه تهران با برخورداري از چهره هاي سرشناس علمي، اجتماعي و سياسي و همچنين دانشجوياني كه همواره نسبت به سرنوشت كشور حساس هستند در برهه هاي مختلف سياسي حاكم بر كشور به عنوان روشنفكران جامعه در برابر انحرافات مختلف نظرات اصلاحي خود را ارائه نموده و در صورت نياز اقدام عملي لازم را انجام داده اند كه از جمله تيراندازي به شاه، واقعه ۱۶ آذر و... را مي توان نام برد. دانشگاه تهران با داشتن بيش از ۴۰ دانشكده، مؤسسه، مركز آموزشي، تحقيقاتي و پژوهشي (۱۷ دانشكده، ۲ مجتمع آموزش عالي، ۴ مركز يا مؤسسه آموزشي- پژوهشي، ۱۴ مؤسسه تحقيقاتي و ۳ مؤسسه خدمات اطلاع رساني) و متنوع ترين رشته هاي آموزشي (۹۷ رشته كارشناسي- ۲۴۷ رشته كارشناسي ارشد و ۱۴۲ رشته دكتري) و حدود ۱۵۰۰ عضو هيأت علمي از وجوه ممتازي نسبت به ديگر مراكز آموزش عالي كشور برخوردار است. اين دانشگاه داراي حوزه هاي مختلف آموزشي و پژوهشي و دانشجويي است.
بخش عمده دانشگاه در مركز تهران قرار دارد و قسمتهايي از آن نيز در شهرهاي كرج، قم، مامازند، ساري و انزلي واقع شده است. ظرفيت آموزش دانشگاه بيش از ۲۵ هزار دانشجو است كه از ميان نخبه ترين داوطلبان سراسر كشور انتخاب مي شوند و همواره تعداد قابل توجهي دانشجوي خارجي نيز در رشته هاي مورد نياز كشورشان در دانشگاه تهران به تحصيل مشغول هستند.
دانشجويان خارجي در حال تحصيل در ايران هر ساله به عنوان دانشجوي بورسيه و يا از طريق مبادله فرهنگي توسط وزارت، علوم تحقيقات و فناوري به دانشگاه تهران معرفي مي شوند. علاوه بر تسهيلات رايگان عمومي كه در اختيار كليه دانشجويان روزانه قرار مي گيرد. براي اين گونه دانشجويان مبلغي به عنوان هزينه تحصيلي، مسكن و غيره برحسب مقطع تحصيلي و وضعيت تأهل در نظر گرفته مي شود. همچنين تعدادي از دانشجويان و استادان دانشگاههاي خارج از كشور به منظور گذراندن دوره هاي ويژه زبان و ادبيات فارسي به مؤسسه بين المللي آموزش زبان فارسي مراجعه مي كنند.
كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه تهران، به عنوان بزرگترين كتابخانه دانشگاهي ايران است كه در حال حاضر بيش از ۲۰۰ هزار جلد كتاب چاپي فارسي و عربي و حدود ۱۲۰ هزار جلد كتاب با زبانهاي ديگر است كه همراه با امكاناتي از قبيل شبكه اطلاع رساني رايانه اي، عرضه ۸ هزار حلقه ميكروفيلم ۱۷ هزار جلد نسخه خطي، ۶ هزار برگ سند تاريخي و مرقعات و غيره يكي از غني ترين مجموعه هاي منابع اطلاعاتي را تشكيل مي دهند.
انجام فعاليتهاي تحقيقاتي و پژوهشي از مهمترين اهداف دانشگاه تهران است كه از بدو تأسيس مورد نظر بوده است. همكاري در ارائه خدمات علمي، فرهنگي و اجتماعي، برگزاري سمينارها و كنفرانسهاي علمي، اجراي كليه امور قراردادهاي تحقيقاتي، علمي و خدماتي بين دانشگاه و ساير مؤسسات مطالعات لازم در زمينه ارزشيابي فعاليتهاي پژوهشي و ارزيابي عملكرد پژوهش سالانه دانشگاه از جمله فعاليتهاي بخش تحقيق و پژوهش مي باشد. همچنين دانشگاه تهران در جهت ارتقاي سطح علمي و فرهنگي كشور در زمينه هاي مختلف بيش از هزار و ۸۰ طرح بنيادي و در حدود ۳۶۹ طرح كاربري و ۱۳۱ طرح تحقيقات ملي طي ۵ سال اخير در راه سازندگي كشور به انجام رسانده است.

يك هفته با دانشگاه
هفته اي با خبرهاي بد
«يك هفته با دانشگاه» عنوان مطالبي است كه از اين پس هر از چند گاهي در همشهري دانشجو به چاپ مي رسد. در قالب مطالب «يك هفته با دانشگاه» هر بار مسائل و وقايع يكي از دانشگاهها و يا دانشكده هاي كشور از نگاه دانشجويي كه در آن دانشگاه مشغول به تحصيل است از نظر خوانندگان همشهري دانشجو مي گذرد. «يك هفته با دانشگاه» به مسائل دانشكده ها و دانشگاه، رويدادهاي داخل كلاس، نكات طنز و يا حتي تلخ دانشگاه، ديالوگ هاي دانشجويان و استادان و... مي پردازد. در اين شماره همشهري دانشجو و در قالب سطرهاي زير به دانشگاه آزاد واحد تهران مركز مي رويم. هفته مورد نظر از شنبه يازدهم تا پنج شنبه بيستم فروردين را شامل مي شود كه البته چون بلافاصله پس از تعطيلات نوروز است هنوز از شور و حال و نشاط دانشجويي فاصله دارد.
000351.jpg
ف.ب
دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز، در سال ۱۳۷۵ تأسيس شده و در خيابان دماوند و جنب بيمارستان بوعلي واقع شده است. يعني در نزديكي ميدان قديمي امام حسين(ع).
واحد تهران مركز، يكي از واحدهاي مهم و معتبر دانشگاه آزاد است كه دانشجويان آن، واحد تهران مركز را جزو دانشگاههاي طراز اول كشور و در رتبه پانزدهم از نظر علمي در ميان دانشگاههاي دولتي و غير دولتي ارزيابي مي كنند.
دانشگاه مركز داراي سه ساختمان فني و مهندسي، روانشناسي- علوم اجتماعي و ادبيات است. هر يك از ساختمان هاي اين دانشگاه، شش طبقه است و دفتر رئيس دانشكده نيز در طبقه ششم ساختمان علوم اجتماعي قرار دارد.
شنبه و گرمي بازار خوش وبش و احوالپرسي
پس از سه هفته تعطيلي و استراحت بايد راهي دانشگاه شوم. آماده شدن براي رفتن به دانشگاه در اولين روز تحصيلي در سال جديد هميشه زحمت زيادي دارد. دست كم براي من. در راه به اين موضوع فكر مي كنم كه امروز شايد كلاس ها تشكيل شوند. اصلاً شايد استادان در كلاس حاضر نشوند. شايد هم بيشتر بچه ها نيايند. اما به خودم مي گويم اشكال ندارد لااقل بعضي از بچه ها را مي بينم و خوش مي گذرد.
به دانشگاه كه رسيدم رفت و آمد دانشجويان را نظاره گر شدم درست مثل روز اول مهر بود. بوي عيد، بوي بهار، بوي كفش و لباس نو در دانشگاه. ظاهر دانشگاه به نظر من خيلي نسبت به زمستان تغيير كرده بود و آراسته تر از قبل به نظر مي رسيد مثل اينكه دانشكده را نيز خانه تكاني كرده بودند!
راهروها- در و پنجره و از همه مهمتر كلاس ها بسيار تميز بود. به كلاس درس رسيدم استاد در كلاس بود و تدريس را هم آغاز كرده بود و بچه ها تك و توك آمده بودند و اين تعطيلات گويي نوعي تنبلي را براي همه به ارمغان آورده بود. چشمهاي پف كرده و خواب آلود- خوابيدن سر كلاس و خميازه كشيدن ها، استاد را وادار به تعطيلي كلاس زودتر از ساعت مقرر كرد.
سلام و احوالپرسي ها- ديده بوسي ها و تبريكات يك يك بچه ها لحظه جالبي بود. آنهايي كه آمده بودند از آنهايي كه نيامده بودند خبر مي گرفتند و خوشحال از اينكه همه سالم و سلامت هستند. در ضمن دانشگاه براي دانشجويان يك عيدي هم در نظر گرفته بود يعني ارزان كردن غذا. با توجه به اين كار خداپسندانه اي كه صورت گرفته بود و حتي يك مگس هم در غذاخوري پر نمي زد چه برسد به دانشجو و دليل آن هم غذاهاي بسيار خوشمزه و كيفيت مطلوبي است كه به خورد استاد و دانشجو مي دهند.
يكشنبه و صدا و تصوير استاد
كلاسهاي دانشگاه مثل روز قبل تشكيل شده است با اين تفاوت كه تعداد دانشجويان در كلاس ها به پنجاه نفر هم مي رسد و در هر نيمكت به جاي دو نفر، سه يا چهار نفر نشسته اند و حتي برخي نيز در گوشه اي ايستاده اند. تصور كنيد كه كلاسي با اين وضعيت، عجب كلاسي مي شود. من و البته بسياري از همكلاسي هايم دوست داريم به جاي نيمكتهاي مدرسه براي خودمان يك صندلي اختصاصي داشته باشيم. آيا درخواست دشواري است؟ اما نكته جالب تر اين كه نه صداي استاد را داريم و نه تصويرش را. حتي- ماژيكي را كه براي نوشتن بر روي تخته برداشته است كاملاً خشك است. به همين خاطر استاد از دانشجو درخواست ماژيك مي كند! در طول تدريس اين فكر به ذهن من خطور مي كند كه استاد تمام فكر و ذكرش اين است كه هرچه سريع تر كتاب را تمام كند حال دانشجو مطلب را بفهمد خواه نفهمد.
باران شديدي مي بارد و گويا قصد بند آمدن ندارد كه ناگهان يك خبر و چسباندن اعلاميه دانشجوي رشته مهندسي به  نام محمد صادق نظمي افشار بر بلوك B همه را متأثر كرد. آن طوري كه دوستان او مي گويند در راه بازگشت از چالوس و پرتاب يك سنگ از كوه تصادف كرده اند و همسر ايشان نيز در كما است. فقط تنها كاري كه از دست ما برمي آيد دعا براي بهبودي ايشان است. بچه هاي رشته علوم اجتماعي با گرايش تعاون خيلي افسرده اند و در گوشه اي در حال گريه كردن هستند. آسمان هم با بارش خود آنها را همراهي مي كند.
دوشنبه با كلاس هاي دم كرده
به قدري كلاسها شلوغ است كه جاي سوزن انداختن نيست. وقتي دانشجويي مي خواهد وارد كلاس شود هواي دم كرده و خفه كلاس او را دچار ناراحتي مي كند و به قول بچه ها كلاس نگو، بگو حمام عمومي.
امروز به قيد قرعه اسامي بچه هايي كه براي حج عمره نام نويسي كرده اند روي تابلوي اعلانات زده شده است كه اين خود باعث ناراحتي كساني شد كه نام آنها در ليست نيست. برخي از دانشجويان از اين مسئله شكايت مي كنند و مي گويند دانشگاه چرا براي ما اردو- مسافرت دسته جمعي و بازديد از موزه هاي شهرها را نمي گذارد و هزاران چراي ديگر- و يكي هم مي گويد چقدر تبعيض بين بچه هاي دولتي و دانشگاه آزاد بايد وجود داشته باشد و چرا آنقدر اجحاف در حق ما مي شود.
و حالا هم كه ما را به زيارت خانه خدا مي برند آن هم قرعه كشي وجود دارد و تازه اگر هم در قرعه كشي شانس آورده باشي بايد جزو ذخيره ها باشي.
سه شنبه با بوي سرويس هاي بهداشتي
هفته را با كار و تلاش آغاز كرده ايم و با يك چشم بر هم زدن به نيمه رسيده، گويا كمر هفته در سه شنبه خميده شده و با سپري كردن دو روز ديگر باز جمعه فرا مي رسد و اين موضوع باعث مي شود كه مابقي نيرو را نيز در دو روز باقي مانده به نحوي تقسيم كنيم. بوي نامطبوع سرويس هاي بهداشتي در داخل ساختمان به دليل وجود دو اتاق پارتيشن در ابتدا و انتهاي سالن از ورود و خروج هواي سالن جلوگيري كرده كه همين امر باعث پخش شدن بوي نامطبوع در راهرو و كلاس هاي درس مي شود.
امروز كلاس به دليل فوت ناگهاني برادر يكي از استادان تشكيل نشد و به قول يكي از دانشجويان تا سه نشه بازي نشه. ان شاءالله كه اين آخرين خبر بدي است كه اين هفته به ما رسيد و مابقي خبرها در اين سال شاد و خوشحال كننده باشند.
چهارشنبه پشت درهاي بسته
رفت و آمد دانشجويان مثل روزهاي قبل و تشكيل كلاسها همچنان ادامه دارد. ديگر طراوت و شادابي در چهره بچه ها ديده نمي شود گويا عيد را از ياد برده اند و فصل بهار را نمي بينند و در افكار و مشكلات خودشان غرق شده اند.
گويا روز اول هفته در باغ سبز به ما نشان داده بودند. هر روز كه جلوتر مي رويم مشكلات بيشتر مي شود. امروز آسانسور هم خراب بود، در پايان يكي از كلاسها كه خواستيم از در خارج شويم به  دليل نداشتن دستگيره سالم در قفل شده بود و از داخل باز نمي شد و با زدن به در و تلاش بعضي از بچه ها از پشت پنجره كلاس براي توضيح دادن موضوع به دانشجويان رهگذر سرانجام يك نفر صداي ما را شنيد و اين در بسته را روي ما باز كرد. بالاخره پس از نيم ساعت معطلي در را از بيرون براي ما باز كردند و با نيم ساعت تأخير در كلاس بعدي حاضر شديم.
پنج شنبه و يك خبر خيلي بد
هنگامي كه به دانشگاه رسيدم صحنه بسيار عجيبي را مشاهده كردم، حال و هواي دانشگاه بسيار سنگين بود و با روزهاي قبل بسيار تفاوت داشت. حياط دانشگاه بسيار شلوغ بود عده كثيري با چشمهاي گريان و لباسهاي مشكي بر تن از تالار فردوسي دانشگاه خارج مي شدند.
گويا محشري بر پا شده بود، احساس كردم خواب مي بينم ولي واقعيت داشت تاج گل و بسته هاي گل با روبان و تور مشكي تزئين شده بود و عكس «نظمي افشار» روي آن قرار داشت و سيني خرما و حلوايي كه در دست دانشجويان علوم اجتماعي قرار داشت كه به هر تازه  واردي تعارف مي كردند همه ما را شوكه كرد.
كمي كه جلوتر رفتم اساتيد و دوستان نظمي افشار در گوشه اي از حياط ايستاده بودند و با خانواده نظمي افشار در گفتگو بودند و اندوه و تأثر خود را از اين حادثه دلخراش ابراز مي كردند. دكتر عليزاده استاد دانشكده علوم اجتماعي به خواهر نظمي افشار مي گفت: به خداوند توكل كنيد و ما را هم در غم خود شريك بدانيد. هر جا كه ايرانگردي و جهانگردي هست حضور ايشان نيز هست، افسوس و صد افسوس كه جامعه علمي كشورمان انديشمندي مسئول و پژوهشگري مقبول را از دست داد.
اين مراسم يادبود كه توسط استادان و دانشجويان دانشكده فني در تالار فردوسي برپا شده بود و با سخنراني استادان عليزاده، سپهر و همدوره اي هاي خود مهندس مرحوم آغاز شده بود و با سخنراني و تشكر خواهر مرحوم و تشكر و قدرداني از همه كساني كه اين مراسم را بر پا كرده بودند و ياد و خاطره برادر از دست رفته اش را زنده نگه داشته بودند خاتمه يافته بود.
دكتر غلامرضا عليزاده درباره اين حادثه دلخراش و از دست دادن چنين فرهيخته اي احساس تأثر و تأسف كردند و گفتند، جهانگردي يكي از پايه ها و مايه هاي توسعه پايدار بود كه اين جوان انديشمند دانشگاه ما به آن مي انديشيد و حوزه هاي عملياتي آن را جستجو مي كرد و در جايي ديگر عنوان كرد، اين مرحوم، محقق و پژوهشگر برجسته كشور بود و به درستي دريافته بود كه كشوري كه جزو ده كشور داراي بهترين و زيباترين جاذبه هاي توريستي است مي تواند از سهم ششصد ميليارد دلاري صنعت توريسم سهم بيشتري داشته باشد و او به اين مي انديشيد كه ايرانگردي مي تواند به موتور محركه توسعه پايدار كشور تبديل شود. چون مي دانست صنعت توريسم حدود چهارصد و هفتاد زيرمجموعه صنعتي و توليدي را فعال مي كند و به ازاي هر توريستي كه وارد كشور مي شود سه شغل ايجاد مي شود.
او به اينكه نظمي افشار به جوانان هم سن و سال خويش مي انديشيد اشاره كرد و افزود: او مي دانست كه اشتغال يكي از بزرگترين دغدغه هاي زندگي را تشكيل مي دهد و صادقانه و آرش وار آنچه را كه در توان داشت به كار برد تا بخشي از دغدغه هاي جوانان گروه سني خود را فرو بنشاند. و همچنين اين ضايعه را براي جامعه علمي كشور خطرناك اعلام كردند و آن را زنگ خطري براي دولتمرداني كه بايد امنيت جاده ها را حفظ و تأمين نمايند اشاره كردند. براي متوليان ترابري كشور نيز اين حادثه را هشداري است كه بيشتر بينديشند و بهتر عمل كنند.
اين در حالي است كه همسر مرحوم نظمي افشار همچنان در حال كما است.

با دانشگاهها
دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تربيت معلم تهران تأسيس مي شود
دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تربيت معلم تهران تأسيس مي شود.
دكتر برخورداري، رييس دانشگاه تربيت معلم تهران در اين باره گفت: ساخت اين دانشكده از اواخر فروردين ماه امسال در زميني به مساحت ۱۲ هزار متر مربع در مجتمع حصارك دانشگاه تربيت معلم آغاز مي شود.
وي افزود: اين دانشكده با هزينه اي بالغ بر ۵/۳ ميليارد تومان ظرف ۲ سال آينده ساخته خواهد شد.

برگزاري نهمين جشنواره منطقه اي نشريات دانشجويي در دانشگاه تهران
نهمين جشنواره منطقه اي نشريات دانشجويي ويژه دانشگاه هاي استان تهران چهارم تا ششم خرداد در دانشگاه تهران برگزار مي شود.
«علي حق پناه» مدير خانه نشريات دانشجويي در اين باره گفت: در اين جشنواره، نشريات دانشجويي در دو بخش آثار برتر و نشريات برتر به رقابت خواهند پرداخت. هم اكنون ۳۰۰ نشريه دانشجويي در استان تهران فعاليت مي كنند و انتظار مي رود كه از اين تعداد ۲۰۰ نشريه در اين جشنواره شركت كنند. وي گفت: در اين جشنواره علاوه بر نشريات منتشره در دانشگاه هاي دولتي، نشريات دانشجويي دانشگاه هاي غيردولتي نيز شركت دارند. به گفته حق پناه، دانشجويان مي توانند در بخش هاي مختلف مانند سرمقاله، مقاله سياسي، اجتماعي حداكثر با ارائه پنج اثر شركت كنند. مدير خانه نشريات دانشجويي آخرين مهلت ارسال آثار به دبيرخانه اين جشنواره را هفتم ارديبهشت ماه اعلام كرد و افزود: علاقه مندان به شركت در بخش نشريات برتر بايد يك نسخه از نشريه را به ضميمه فرم مربوطه به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.
000381.jpg

تعداد سيگار ي هاي دانشجو بيشتر مي شود
براساس آخرين نتايج تحقيقات در كل دانشگاههاي تهران (پزشكي و غيرپزشكي) ۱۶ درصد دانشجويان دختر و پسر سيگاري هستند كه ۱۴ درصد بيش از ساير اقشار جامعه است. دكتر غلامرضا حيدري عضو كميته كشوري كنترل دخانيات با اعلام اين مطلب گفت: اين آمار در مردان با شيوع ۲۵ درصد فرقي با آمار كل جامعه ندارد. وي افزود: اين در حالي است كه مصرف سيگار در دختران دانشجو ۳ برابر مصرف جامعه است و آمار استعمال دخانيات در بين دانشجويان از ابتداي سال دانشجويي تا انتها رو به افزايش است. وي ادامه داد: مصرف دخانيات اولين علت قابل پيشگيري مرگ و مير در دنياست و ۵/۱۲ درصد كل مرگ ها در دنيا در ارتباط با استعمال دخانيات است و سالانه ۵۰ هزار نفر در كشور به دليل مصرف دخانيات جان خود را از دست مي دهند.
وي ادامه داد: دود سيگار داراي دو جريان اصلي و فرعي است. در جريان اصلي دود سيگار با پك زدن وارد ريه مي شود و در جريان فرعي دود متصاعد از سيگار وارد محيط اطراف مي شود و دود خارج از آتش سيگار ۴۰ برابر غليظ تر از دود ورودي به ريه ها است. مواد موجود در اين دود تا ۳۰ درصد بيماري را در افراد غيرسيگاري و كودكان افزايش مي دهد.
وي بيماريهاي تنفسي، گوش درد، آب ريزش بيني، اشك ريزش و حملات آسمي را از آن جمله دانست و يادآور شد: طبق آمار سال ۶۹ در كل كشور ۶/۱۴ درصد كل افراد بالاي ۱۵ سال مصرف سيگار داشته كه ۲۷ درصد مردان و ۴/۳ درصد زنان بوده اند و براساس نتايج تحقيقات ديگري در سال ۷۸ ،
۵/۱۴ درصد افراد بالاي ۱۵ سال استعمال دخانيات داشته اند؛ علي رغم اين كاهش استعمال دخانيات در سنين ۱۵ تا ۲۴ سال در طي اين ۱۰ سال از ۷/۱۰ درصد به ۱/۱۷ درصد افزايش يافت. وي ادامه داد: اين افزايش مصرف ضرورت وجود برنامه هاي آموزشي مناسب را نشان مي دهد زيرا از مهمترين عوامل در مصرف دخانيات عدم اجراي برنامه كنترل دخانيات عوامل پيشگيري و آموزشي است.

كارت شناسايي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي تهران هوشمند مي شود
مدير كل آموزش دانشگاه علوم پزشكي تهران اعلام كرد: كارت شناسايي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي تهران هوشمند مي شود. دكتر جبرائيل سراجي، در اين باره گفت: با مكانيزه و هوشمند شدن كارت شناسايي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي تهران، كليه خدمات و سرويس دهي دانشگاه با ارائه كارت شناسايي هوشمند انجام مي شود. وي گفت: طرح مكانيزه كردن كارت شناسايي دانشجويان و هوشمند نمودن آن با درج كد ملي به زودي اجرا مي شود.
دكتر سراجي با انتقاد از عدم همكاري دانشجويان نسبت به ارائه كد ملي خود براي درج در كارت شناسايي، تصريح كرد: از اين پس كليه خدمات صنفي و آموزشي دانشگاه، تنها با ارائه اين كارت شناسايي صورت مي گيرد بنابر اين از دانشجويان تقاضا مي شود سريع تر نسبت به ارائه كد ملي خود به مراكز آموزشي دانشگاه اقدام كنند.

ستون شما
بيشترين معضلات كمترين امكانات
به نظر من يكي از دانشگاه هايي كه بيشترين معضلات و كمترين امكانات را دارد دانشگاه پيام نور است. فلسفه وجودي دانشگاه پيام نور، به وجود  آوردن امكان تحصيل براي افراد شاغل است. چون كلاس حضوري ندارد و براي دروس اصلي، كلاس هاي رفع اشكال تشكيل مي شود.
بنا به اعلام مسئولان امر در حال حاضر كلاس هاي رفع اشكال تشكيل نمي شود و اين خود به بزرگترين معضل تبديل شده است كه اميدوارم مسئولان در اين تصميم خود تجديد نظر كنند.
موضوع بعدي اين است كه نتايج امتحانات خيلي دير اعلام مي شود (بر خلاف ساير دانشگاه ها) كه اين امر باعث بوجود آمدن مشكل در حذف و اضافه واحدها براي دانشجويان مي شود.
دانشجوي حسابداري پيام نور كرج

مثل بهار كوتاه ...
مطلبي كه در پي مي آيد را جمعي از دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز به مناسبت درگذشت محمدصادق نظمي افشار به دليل پرتاب شدن سنگ از ارتفاعات جاده چالوس به همشهري دانشجو سپرده اند. درگذشت اين دانشجوي واحد تهران مركز باعث حزن و اندوه فراوان دانشجويان اين واحد شده است. زنده ياد محمد صادق نظمي افشار در يكي از روزهاي سرد اسفند ماه سال ۱۳۳۹ در خانواده اي اهل علم و ادب پاي به جهان نهاد. دوران تحصيلات ابتدايي و دبيرستان را در شهسوار گذراند. بسيار باهوش و سرزنده بود، به هر كاري دست مي زد آن را به بهترين نحو به انجام مي رساند خواه اين كار نجاري بود، خواه بازي شطرنج، خواه تحقيق درباره حافظ و ... . از شور و عشقي خاص نسبت به زندگي سرشار بود به گونه اي كه بي اختيار هر كسي را تحت تأثير قرار مي داد.
چندين بار به دانشگاه راه يافت، اما از آنجايي كه هيچ كاري را بي عشق نمي توانست انجام دهد به دليل عدم علاقه از ادامه آن منصرف شد، تا اين كه سرانجام در رشته  رفاه علوم اجتماعي به عنوان دانشجوي ممتاز با بهترين نمرات تحصيلات دانشگاهي خود را به پايان رساند. از اعوان نوجواني علاقه اي وافر به تاريخ داشت، لذا مطالعاتي پيگير و مستمر را از همان زمان آغاز كرد و به زودي به يكي از صاحب نظران و محققان برجسته در اين علم بدل شد. در سرودن شعر بويژه در قالب طنز متبحر بود و بسياري از اشعار او در مجلات چاپ شد و مورد استقبال قرار گرفت. مدتي نيز با مجله معروف «گل آقا» تحت نام هاي مستعار مختلف از جمله «ممصادق» با ارائه مطالب طنز همكاري داشت. مقالات بسياري نيز از وي به خصوص در مجله وزين «گردشگري» و «كهكشان» به چاپ رسيد. نظريه وي در ارتباط با «ايران خاستگاه قوم آريايي» كه در مجله گردشگري منتشر شد بسيار مورد توجه محافل علمي قرار گرفت، تا جايي كه بخش شرق شناسي دانشگاه SOAS لندن آن را در سايت خود در اختيار علاقه مندان قرار داد.
او در عمر كوتاه خود تجارب بسياري كسب كرد. كارهاي در دست اقدام بسياري داشت كه متأسفانه عمر كوتاه او مجالي براي اتمام آنها باقي نگذاشت. از آن جمله است: كتابي در شرح احوال شهر تربت جام كه در مراحل ويراستاري بود، تفسير مفاهيم عرفاني در شعر حافظ كه در ارتباط با بيش از ۶۰ مقوله كليدي كار آن به پايان رسيده بود، بررسي وضعيت تمامي قلعه هاي تاريخي ايران كه تمامي فيش هاي مورد نظر در حدود چهار زونكن تهيه شده بود، بررسي تمامي منابع موجود و تهيه فيش هاي لازم در ارتباط با پروژه دانشنامه موسيقي در ايران باستان با همكاري انجمن شاهنامه خوانان كه ايشان در تهيه اين دانشنامه نيز مديريت كار را بر عهده داشتند، تهيه فيش هاي بسيار در ارتباط با بيش از ۱۵ عنوان تحقيقي كه در نظر داشتند به تدريج آنها را سامان داده و در قالب كتاب منتشر نمايند و ... .
جمعي از دانشجويان دانشگاه آزاد - واحد تهران مركز

پاسخگوي ۴۰۰۰ دانشجو
روابط عمومي دانشگاه پيام نور در خصوص مطلبي به نقل از يكي از دانشجويان واحد شهريار دانشگاه پيام نور كه با عنوان «چه كسي رسيدگي مي كند؟» در مورخ ۱۸/۱۱/۸۲ در همشهري دانشجو به چاپ رسيد پاسخي فرستاده است كه در پي مي آيد. «واحد شهريار از بدو تأسيس، داراي آزمايشگاه زبان بوده و كتابخانه آن نيز ۲۰ مهرماه سال جاري افتتاح گرديد. همچنين در ۲۲ بهمن ماه نيز رستوران دانشگاه با تجهيزات در خور دانشجويان به بهره برداري رسيد. فضاي دانشگاه در حال حاضر پاسخگوي ۴۰۰۰ دانشجوست. و اما در خصوص عدم ارتباط دروس با تخصص مدرسين قابل ذكر است كه اين موضوع امكان پذير نيست زيرا در اين صورت به ايشان حق الزحمه پرداخت نخواهد شد.»

زايمان در مراكز آموزشي به عهده متخصص ها و رزيدنت ها است
دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني ايران در پاسخ به مطلب مندرج در همشهري دانشجو با عنوان «تضييع حقوق دانشجويان رشته مامايي» در مورخ ۱۶/۱۲/۸۲ اعلام كرد زايمان در مراكز آموزشي به عهده متخصص و رزيدنت ها و انترن ها است و فعاليت مستقل ماماها فقط در مراكز درماني مجاز است.

آزمون دوره دكتراي دانشگاه صنعتي خواجه نصير ۲۶ فروردين برگزار مي شود
آزمون دوره دكتراي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي در رشته هاي مهندسي مكانيك، برق، عمران و شيمي در ۲۶ فروردين ماه سال جاري برگزار مي شود.

دانشجو-۴
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |