مي توانيد از آنها شكايت كنيد
حديث تعميرگاه هاي بي انصاف
|
|
امروزه اتومبيل داشتن از نداشتن آن به مراتب دشوارتر است. به قول معروف آن كه اتومبيل شخصي ندارد يك درد دارد و كسي كه اتومبيل دارد هزار و يك درد.
دليل اصلي اين ادعا اين است كه كسي كه اتومبيل دارد بايد با مكانيك، باطري ساز، لوازم يدكي فروش و غيره براي قيمت كلنجار برود ولي كسي كه اتومبيل شخصي ندارد تنها با مسافركش ها به مشكل مي خورد.
يكي از گروه هايي كه صاحبان خودرو را از داشتن خودرو پشيمان مي كنند، مكانيك ها هستند؛ چراكه در برخي موارد آنچنان دستمزدي طلب مي كنند كه واقعاً باعث پشيماني از داشتن خودرو است.
كامران طالبي در يك تعميرگاه در خيابان قلهك درباره وضعيت قيمت دستمزد تعميركارها به خبرنگار ما گفت: به قول مكانيك ها مكانيكي هنر است و براي هنر نمي توان قيمت گذاشت.
وي افزود: اگر مكانيك فرد مراجعه كننده را نشناسد پول خوبي بابت اجرت تعمير از وي طلب مي كند. به همين دليل من سعي كرده ام هميشه اتومبيلم را براي تعمير نزد يك تعميركار ثابت ببرم.
وي خاطرنشان كرد: كمتر مكانيكي را مي توان پيدا كرد كه با كمي انصاف از مشتري پول بگيرد.
در همين ارتباط، يك مكانيك نيز درباره اجرت دستمزد گفت: دستمزد براساس برخي مشخصه ها تعيين مي شود.
غلا م مرادي نوع اتومبيل، محل واقع شدن تعميرگاه و كار انجام شده را از مهم ترين الگوهاي تعيين نرخ دستمزد اعلا م كرد و گفت: تغييرات حاصل از اين موارد چندان زياد نيست.
در همين حال رئيس اتحاديه مكانيسين هاي اتومبيل تهران گفت: اگر مشتري يك مكانيكي از ميزان دستمزد يا نحوه انجام كار شكايت كند آن محل تا يك ماه تعطيل خواهد شد.
رضا نيك آيين به ايرنا گفت: هر هفته حدود ۱۰ مورد شكايت از تعميركاران اتومبيل از سوي بازرسان سازمان بازرسي و تعزيرات حكومتي استان تهران به اتحاديه مكانيسين هاي اتومبيل تهران گزارش مي شود.
وي افزود: بيشتر اين شكايات در خصوص گرفتن دستمزد بيشتر از نرخ تعيين شده، انجام ندادن كار تعهد شده و دقيق و غيره بوده است.
به گفته اين مسؤول، دستمزدهاي اضافي گرفته شده از ۲۰۰ هزار تا دو ميليون ريال مي رسد.
وي تصريح كرد كه شكايت ها از سوي كارشناسان اتحاديه مورد بررسي قرار مي گيرد و نتيجه آن به سازمان بازرسي و تعزيرات حكومتي گزارش مي شود.
وي با اشاره به اين كه اين اتحاديه براي رسيدگي به شكايت ها با سازمان تعزيرات حكومتي ارتباط تنگاتنگي دارد، افزود: سال گذشته حدود ۶۰۰ مورد شكايت كه به اتحاديه گزارش شده بود، مورد رسيدگي قرار گرفت.
نيك آيين، اطلا عات ناكافي شهروندان در خصوص نحوه گزارش تخلفات تعميركاران خودرو را يكي از مهم ترين مشكلا ت اتحاديه عنوان كرد.
وي بر برخورد قاطع اتحاديه مكانيسين هاي اتومبيل با متخلفان اين صنف تأكيد كرد.
وي گفت: اعضاي صنف موظفند فهرست قيمت ارسالي اتحاديه را در معرض ديد مراجعه كنندگان قرار دهند.
وي با بيان اين كه بيش از ۱۷ رسته شغلي در اين صنف فعاليت مي كنند، افزود: اصل فهرست تعرفه قيمت و جواز كسبي كه براي صنف تعميركاران تهيه شده بايد در محل كار نصب شود ضمن آن كه كپي آن اعتباري ندارد.
نيك آيين با بيان اين كه بيش از ۱۵ سال است كه اتحاديه از طريق وزارت بازرگاني، مجمع صنفي و سازمان حمايت از مصرف كننده براي تعميركاران نرخ تعيين مي كند، اظهار داشت: تعيين تعرفه نرخ تعمير خودرو با كار كارشناسي انجام شده است.
|