چهارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۶۲
آشنايي با ۲۰ راه براي تقويت توان مغزي در كودكان
ستارگان كهكشان راه شيري
005817.jpg

دكتر آليس استرلينگ هونيگ
استاد دانشگاه سيراكيوز در آمريكا
مغز هر نوزاد در بدو تولد داراي ۱۰۰ ميليارد سلول عصبي (نورون) است، يعني به تعداد ستارگان موجود در كهكشان راه شيري. در خلال سالهاي اوليه رشد، هزاران ميليارد پيوند به نام سيناپس هاي عصبي بين اين سلولها برقرار مي شود.
قاعده ايجاد شبكه بين سلولي در مغز، اين است كه اگر از آن استفاده نشود، از بين مي رود. سيناپس هايي كه از طريق شبيه سازي متصل نشود، در طول سالهاي دبستان كودك از بين مي رود. با وجودي كه مغز نوزاد داراي قدري شبكه عصبي (مانند توانايي يادگيري زبان) است، از مغز شخص بزرگسال انعطاف پذيرتر است و شگفت انگيز اين است كه مغز كودك دو برابر مغز هر شخص بزرگسال پيوند هاي عصبي دارد.
اگر نوزاد خود را در موقعيت هاي محبت آميز مملواز جلوه هاي زباني قرار دهيد، مي توانيد امكان ايجاد پيوندهاي عصبي بيشتري را در مغز وي فراهم و امكان ايجاد شبكه را بين سلولهاي مغزي بيشتر كنيد. در نتيجه مهارت هاي زباني، استدلالي و برنامه ريزي كودك تقويت خواهد شد.
بيست راه مؤثر براي تقويت قواي مغزي نوزاد از اين قرار است:
۱- پيش از تولد نوزاد، تندرستي جسماني او را در نظر بگيريد.
به هنگام بارداري، سلامت خود را حفظ كنيد و متوجه باشيد كه برخي داروها تأثير مخربي بر مغز جنين در رحم دارد. بسياري از كودكاني كه به هنگام بارداري مادرشان داروي نادرست مصرف كرده است، دچار مشكلات يادگيري شديد مي شوند و گاه به يك باره رفتارهاي تهاجمي از خود نشان مي دهند.
۲- مكالمات معنادار داشته باشيد.
به سروصداي اوليه كودك با اشتياق و با الفاظ بچه گانه جواب دهيد. قدري سيلابها را بكشيد و با هيجان صحبت كنيد، لحني كه در اصطلاح زبان بچه گانه است. قسمت هايي در مغز كه كلام را مي فهمد و زبان توليد مي كند، نيازمند دريافت محرك غني است.
۳- به بازي هايي بپردازيد كه دست را به كار مي گيرد.
نوزادان به يادگيري بازي هاي ساده خوب واكنش نشان مي دهند.
۴- مراقب باشيد.
وقتي كودك اشاره مي كند، با نگاه مسير را دنبال كنيد و در مورد چيزها يا مسائل مورد علاقه حرف بزنيد. اين «توجه مشترك» به كودك مي گويد كه علايق و مشاهدات او براي شما اهميت دارد.
۵- از همان اوايل، علاقه به كتاب را در او ايجاد كنيد.
كتاب هاي داراي تصاوير رنگي و بزرگ را انتخاب كنيد و پا به پاي اشتياق بچه مثلاً سروصداي حيوانات مزرعه را در آوريد. لحن صدايتان را بالا و پايين كنيد. بعضي بخش هاي داستان را ساده كنيد يا در مورد آن توضيح دهيد. كودك را تشويق كنيد درباره كتاب ها صحبت كند. فراموش نكنيد ايجاد مهارت دريافت زباني (فهم گفتار) مهمتر از ايجاد توان و بيان زباني (صحبت كردن) در كودكي است.
۶- از زمان تعويض پوشك، براي تقويت احساس عاطفي نوزاد استفاده كنيد.
به آرامي شكم و موي سر او را نوازش كنيد. مطالعات نشان مي دهد مغز بچه هايي كه به اندازه كافي نوازش نمي شوند، كوچكتر از حد عادي براي سن مربوط است. به علاوه، به هنگام تعويض پوشك، فاصله بسيار خوبي با چشمان او داريد تا توجهش را به كلام خود جلب كنيد.
۷- اسباب بازي هايي را انتخاب كنيد كه براي رشد او سودمند است.
اين بازي ها باعث مي شود تا كودك روحيه كاوش و تعامل را پيدا كند. بازي هايي مانند خانه سازي (مكعب هايي كه روي هم سوار مي شوند) روابط علت و معلولي و استدلال «اگر- پس» را به كودك مي آموزد. اگر كودك مكعب بزرگ را روي مكعب كوچك قرار دهد، مكعب بالا مي افتد. اگر با موفقيت مكعب كوچك را روي مكعب بزرگ قرار دهد، اين اطلاعات را در مغز ذخيره مي كند.
۸- وقتي كودك جيغ مي زند، درست پاسخ دهيد.
كودك را اطمينان دهيد، بغل كنيد و نوازش دهيد تا در مغزش مدارهاي مثبت شكل بگيرد كه با عواطف مرتبط است. بغل كردن آرام و تماس صميمانه روزانه با بچه، امنيت عاطفي را به مغز او مي فرستد.
۹- با توجه و تمركز، اعتماد ايجاد كنيد.
كودكاني كه از لحاظ عاطفي پيوند مطمئني با والدين ايجاد كرده اند، مي تواند نيروي بيشتري را صرف لذت هاي جستجو، يادگيري و اكتشاف كنند.
۱۰- از اشاره استفاده كنيد.
اين كار براي كاهش فشار روحي كودك و تقويت احساسات مطبوع و امنيت  عاطفي لازم است. تحقيقات نشان مي دهد بچه هاي زودرسي كه روزانه سه بار ماساژ داده مي شوند، مي توانند زودتر از همتايان خود كه ماساژ نمي شوند، از بيمارستان مرخص شوند.
۱۱- به هنگام تميز و مرتب كردن اشيا از كمك كودك استفاده كنيد.
اين كار براي تمرين دسته بندي خوب است. بچه ياد مي گيرد مثلاً جانوران عروسكي شب ها در يك جا قرار داده مي شوند و ماشين و ديگر اسباب  بازي ها در جايي ديگر. بچه ها بايد دسته بندي و مرتب سازي (گذاشتن اجسام به ترتيب مثلاً از كوچك به بزرگ) را در چارچوب پيشرفت شناختي در دوران پيش دبستاني بياموزند.
۱۲- محيطي ايمن ايجاد كنيد.
براي كودك خود كه در سنين سينه خيز رفتن يا تاتي تاتي كردن است، محيط امني فراهم كنيد. يادگيري فضايي مهم است و بچه تدريجاً درباره چيزهايي مانند زير، بالا، نزديك و دور مي آموزد. او خواهد توانست در ذهن خود نقشه محيط پيرامون را ترسيم كند و رابطه راحتي با جهاني كه در آن زندگي مي كند، برقرار كند.
۱۳- سرود بخوانيد.
حركات بدن و بازي انگشت به كودك كمك مي كند تا بچه اصوات را با حركات كوچك و بزرگ جسمي ارتباط دهد. به علاوه سرود يادگيري ضرباهنگ، وزن و الگوهاي زباني را تقويت مي كند.
۱۴- شتاب خود را با خلق و خوي بچه  هماهنگ كنيد.
برخي بچه ها به راحتي با موقعيت هاي ناآشنا سازگار مي شوند، برخي جسور و خودانگيخته و برخي ديگر بسيار خجول هستند. اگر مي كوشيد ميزان جرأت و راحتي بچه ها را افزايش دهيد، با شتاب فكري وي همراه شويد. به كودكي كه به شدت فعال است، كمك كنيد از انرژي فوق العاده اش به خوبي استفاده كند و مهار حركات آني را فرا بگيرد. پذيرش شما باعث مي شود از آرامش مورد نياز جهت تجربه كردن و آزادانه آموختن برخوردار شود.
۱۵- از وقت غذا و استراحت استفاده مثبت كنيد.
005820.jpg

وقتي بچه  غذا مي خورد، اسامي غذاها را بلند بگوييد. وقتي ياد گرفت خودش غذا بخورد، اظهار شادي كنيد، هر چند كه تلاش هاي اول او با ريخت و پاش همراه باشد. اين كار باعث مي شود تداعي معاني خوبي با زمان صرف غذا و خوردن پديد آيد. دعوا و غر زدن در مورد غذا مي تواند باعث شكل گيري الگوهاي عاطفي منفي در مغز شود.
۱۶- در برابر كارهاي بچه واكنش هاي آشكار نشان دهيد.
اگر به روش مناسب، اطمينان بخش و قابل پيش بيني به رفتار كودك پاسخ دهيد، مغز در حال رشد نوزاد مي آموزد از اطراف معنا بياموزد. منسجم باشيد.
۱۷- از انضباط مثبت بهره بگيريد.
بدون ترساندن يا خجالت زده كردن بچه، پيامدهاي مثبت ايجاد كنيد. اگر از كودك شما كار ناشايسته اي سرزد، مثلاً بچه ديگري را زد، طوري در برابرش بايستيد كه چشمان شما در سطح چشمان وي باشد. با لحن ملايم و جدي، قانون لازم را تكرار كنيد. قانون بايد ساده و براي سن بچه قابل درك باشد. معقول نيست از كودك نوپا انتظار داشته باشيم به گلدان شيشه اي روي ميز دست نزند.
۱۸- احساسات همدردي با ديگران را براي وي تقليد كنيد.
وقتي كسي كه غمگين يا ناراحت به نظر مي رسد، به كودك درباره احساسات، توجه نشان دادن، غمخواري و مهرباني بياموزيد. هر چقدر پيوندهاي مغزي بيشتري براي پاسخ هاي همدردي و مؤدب بودن ايجاد كنيد، اين مدارهاي مغزي بيشتر تثبيت مي شود. اين امر نه فقط به يادگيري شناختي و زبان، بلكه مهارت هاي عاطفي مثبت كمك مي كند.
۱۹- امكان بازي با برخي اجسام را با نظارت خود فراهم كنيد.
چيزهايي از قبيل آب، شنا و حتي خاك و گل از اين دست است. اين كار بچه را با خصوصيات فيزيكي و خواص تركيبات، مايعات و جامدات آشنا مي كند. به هنگام حمام، مغز اطلاعات مربوط به آب، صابون لغزنده و پرز حوله جذب مي كند. تجارب حسي مبناي يادگيري مغز است.
۲۰- به كودك ابراز علاقه و شادي كنيد.
بگذاريد اشاره ها، چشمان درخشان، توجه شما به فعاليت هاي كودك، نوازش هاي نرم و لبخند طبيعت دوست داشتني او را تقويت كند.

سيب، هديه خداوند
005814.jpg
سيب، يكي از ميوه هاي بهشتي و هديه خداوند متعال، به انسان هاست. سيب خاصيت پاك كردن سموم بدن را دارد و نيز، داراي ارزش غذايي است. سيب، با داشتن مواد قليايي، اسيد اوريك را حل كرده و ترشحات غدد بزاقي و معده را متعادل مي سازد و براي معالجه بيماري هاي مجاري ادرار و درد قفسه  سينه نافع است.
سيب ، با داشتن فسفر، اعصاب و مغز را تقويت مي كند، براي امراض حصبه، اسهال، اسهال خوني و ورم روده بسيار نافع است. از طرفي، اسهال را به خوبي معالجه كرده و از طرف ديگر، مانع سوءهاضمه مي شود. به اين ترتيب، كار معده را منظم مي كند.
سيب، ميوه اي بسيار ارزشمند است. زيرا در تمام فصول سال، موجود است و مقدار زيادي املاح معدني و ديگر مواد لازم براي بدن را به همراه دارد.
سيب را به زبان هاي فرانسه و انگليسي «Apple» و به عربي «تفاح» مي گويند و از لحاظ مزه شيرين، ترش و ميخوش  است.
تركيب شيميايي: در سيب كلسيم، آهن، سديم،  پتاسيم، ويتامين هاي A، B و C، فسفر، گوگرد ، كلر و املاح و مواد مفيد ديگر موجود است.
امام صادق(ع) مي فرمايد: خوردن سيب، التهاب را فرو مي نشاند و تب را قطع مي كند.
در سيب ماده اي به نام فلورين موجود است كه با آب تركيب شده و خاصيت تب بري پيدا مي كند. علاوه بر دارا بودن مواد غذايي كامل، تقويت كننده عضلات قلب، قابض و ضدعفوني كننده روده هاست و از رشد قارچ و انگل ها نيز جلوگيري مي كند و چون عامل فنلي و آنتي سپتيك دارد، ضد عفوني كننده نيز هست.
اگر مردم مي دانستند چه خواصي در سيب نهفته است،  بيماران خود را جز با سيب، با هيچ داروي ديگري معالجه نمي كردند. خوردن سيب، سبب تقويت مغز و كبد و موجب شادماني مي شود. بوييدن سيب براي كساني كه بيماري خفقان و تنگي نفس دارند، سودمند است. سيب، باعث تقويت معده و افزايش اشتها مي گردد. سيب پخته در درمان سرفه مؤثر است و براي بيماري هاي جلدي و بي خوابي نيز مفيد است.
معالجه امراض با اجزاي درخت سيب و ميوه آن نه تنها در طب قديم متداول بوده، بلكه دكتر چينايس در سال ۱۹۱۰ و دكتر هك لرك و دكتر كوكس در سال ۱۹۳۰، براي شفاي بيماران خود، با فرآورده هاي سيب معالجه را آغاز كرده و در درمان بيماري هاي زير نتايج قابل توجه به دست آورده اند:
۱- بيماري هاي مجاري ادرار بيماراني كه دچار ناراحتي هاي ادراري هستند، چنانچه جوشانده پوست سيب را مصرف كنند، ترشح ادرار آنان زياد و رنگ آن روشن مي شود. در عين حال، عمل دستگاه هاضمه نيز نظم و ترتيب پيدا مي كند.
۲- ورم مفاصل، رماتيسم،  نقرس. چنانچه اين قبيل بيماران پوست خشك شده سيب را بجوشانند و هر روز سه نوبت (صبح، ظهر و شب) يك استكان از آن ميل كنند، كاهش درد و بيماري را حس خواهند كرد.
۳- ورم حاد و مزمن روده در بالغين و اطفال براي درمان اين قبيل بيماران، لازم است تا ۲ روز به جاي غذا، به مقدار ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ گرم پوره سيب، شبانه روز در پنج نوبت ميل كنند و در اين مدت، غذاي ديگري ميل ننمايند. به پيروي از اثرات بسيار مفيد سيب و اين كه مصرف زياد آن براي اطفال مقدور نيست، امروزه گرد سيب خشك شده را با روش صنعتي به نام آلپونا تهيه كرده اند كه براي موارد درماني اطفال، به كار مي رود. هر ۱۰۰ گرم از اين گرد سيب، معادل يك كيلوگرم سيب است. اين گرد را مي توان در هر غذا ريخته و استفاده كرد.
۴- بيماري هاي پوست، اگزماي مزمن.
۵- ناراحتي هاي عصبي و بي خوابي را رفع مي كند و خواب آرام را سبب مي شود، به ويژه اگر با مقدار كمي كره خورده شود.
۶- براي درمان سرماخوردگي،  گرفتگي صدا،  سرفه، ترشح برنش ها.
۷- براي درمان آنژين، شيره سيب را قرقره مي كنند.
۸- خوردن سيب به علت دارا بودن ويتامين هاي A ، B و C ، براي چشم، تقويت مخاط ها، پوست، مو، ناخن، تقويت عمومي بدن، رفع ترس، وحشت و اضطراب بسيار مفيد است. بيمار براي درمان آن لازم است مداومت كند و هر روز يك ليوان آب سيب تناول كند.
۹- براي درمان چاقي و ناراحتي هاي عصبي.
منوچهر دانايي

سايه روشن دانش
«ميني خازن باي پلار» در كشور ساخته شد
005811.jpg

دو برادر مخترع گرمساري موفق به طراحي و ساخت نوعي خازن با ساختار جديد و با روش غيرمعمول با استفاده از قطعات الكترونيكي شدند.
به گزارش خبرنگار ما، حسن و محسن كمالي با اختراع «ميني خازن باي پلار»، گام بزرگي را در حل يكي از عمده ترين معضلات دنياي الكترونيك برداشته اند.
به گفته اين دو مخترع ايراني، خازن هاي باي پلار در جريان هاي زياد، حرارت قابل توجهي توليد مي كنند كه موجب كاهش طول عمر آنها شده و از طرفي حجم بسيار بزرگ اين خازن ها مانع از به كارگيري آنها توسط طراحان در مدارها بوده و اين امر همواره موجب پيچيده تر شدن مدار مي گردد، كه تمامي اين معضلات با طراحي و ساخت خازن جديد برطرف شده است.
با ساخت ميني خازن باي پلار، كه در آن حجم خازن ها به شكل معجزه آسايي كاهش يافته است، امكان اصلاح ضريب قدرت در حد ايده آل براي شركت هاي برق فراهم شده است، چرا كه با خازن هاي باي پلار موجود، با توجه به حجم هزينه با طول عمر، مقرون به صرفه و مقدور نبوده، اما با استفاده از «ميني خازن هاي» طراحي شده اين امر ممكن خواهد شد.
حسن و محسن كمالي كه اين اختراع خود را با حمايت هاي علمي دو تن از مديران دانشگاه گيلان، دكتر ضابط و دكتر طاولي به انجام رسانده اند، طول عمر زياد، حجم كوچك و هزينه كم را از جمله ويژگيهاي اين اختراع دانستند.
«وب» جديد
005823.jpg

شماره جديد نشريه «وب» ماهنامه آموزشي، پژوهشي و اطلاع رساني ويژه ارديبهشت ۱۳۸۳ منتشر شد.
در اين شماره وب اين مطالب آمده است: IT و اختلاف نظرها، باورهاي نادرست درباره امنيت كامپيوترها، روماني در صدر جرائم اينترنتي، وضعيت فناوري اطلاعات وارتباطات و ICT در ايران، صدمات روحي و جسمي كامپيوتر بر كاربران، پشت پرده كامپيوتر، Office را به لينوكس ببريد، صدا عاملي فراموش شده در وب، مديريت پيغام هاي خطا در ويندوز، ... راه اندازي چندگانه از طريق BIOS.
سومين جشنواره نرم افزارهاي
چند رسانه اي
سومين جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي رشد با هدف فراهم كردن زمينه ارتقاي كيفي و كمي محصولات چند رسانه اي علمي،  آموزشي و تربيتي و ايجاد بستر مناسب براي توسعه فرهنگ عمومي به كارگيري نرم افزارهاي چند رسانه اي و همچنين توسعه فرهنگ كاربري فناوري اطلاعات و ارتباطات در نظام تعليم و تربيت كشور برگزار مي شود.
رحمت الله محرابي، دبير سومين جشنواره نرم افزارهاي جديد چند رسانه اي رشد در اين زمينه به خبرنگار ما گفت: در جشنواره امسال به همت دفتر تكنولوژي آموزشي وزارت آموزش و پرورش از ۲۶ ارديبهشت ۲ خرداد در مركز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب برگزار مي شود، شركت هاي مختلف به ارائه آخرين محصولات نرم افزاري خود با موضوعات علمي، آموزشي و تربيتي و در قالب گروه هايي چون: گروه نرم افزارهاي خودآموز و كمك معلم شامل دوره هاي تحصيلي ابتدايي، راهنمايي، متوسطه و فني و حرفه اي، گروه نرم افزارهاي دايره المعارفي شامل زير گروه هاي كودكان و نوجوانان، جوانان، اولياء و مربيان. گروه نرم افزارهاي بازي و سرگرمي هاي علمي آموزشي و تربيتي و همچنين گروه نرم افزارهاي تحت وب (وب سايت هاي علمي آموزشي، تربيتي و اطلاع رساني) به شكلي شايسته و در فضايي پويا خواهند پرداخت.

گپ
گفت وگو با نفر اول پژوهش هاي كاربردي جشنواره بين  المللي خوارزمي
يونس ۲۲، بالاتر از همه
الهام رضاخاني
اشاره:
«هواناو» شناور دوزيستي است كه قادر به حركت بر روي خشكي، دريا، باتلاق و مرداب است و محدوديت هاي فراواني را كه شناورهاي ديگر با آن مواجه هستند،  به حداقل مي رساند و به همين خاطر كاربردهاي فراواني در فعاليت هاي عملياتي، گشت زني، نجات و مسافربري دارد.
دستيابي به دانش فني  طراحي و ساخت هواناوها در كلاس متوسط بويژه «يونس ۲۲» حاصل طرحي است كه رتبه اول پژوهش هاي كاربردي جشنواره خوارزمي را به خود اختصاص داد. آنچه در پي مي آيد حاصل گفت وگويي است كه با مهندس حميد جوادي نماينده مجتمع علوم و فناوري دريايي دانشگاه صنعتي مالك اشتر شيراز انجام داده ايم.
* هاوركرافتها اساساً چه نوع شناورهايي هستند؟
- هاوركرافتها شناورهاي دوزيستي هستند كه هنگام پرواز، بر روي لايه اي از هوا معلق بوده و بر سطوح مختلف مانند خشكي، دريا،  باتلاق، مرداب و برف حركت مي كنند و توسط سيستم هاي جلو برنده در نزديكي سطح پرواز كرده و در فعاليتهاي عملياتي، گشت زني، نجات، مسافربري و لجستيك مي توان از آنها استفاده كرد و به همين دليل در جاهايي كه خيلي از شناورهاي دريايي نمي توانند در آن حضور داشته باشند، هاوركرافتها به راحتي از آب، داخل خشكي شده و از خشكي بر روي دريا و يا مرداب بدون نياز به اسكله حركت مي كنند. مشخصه ديگر اين شناورها راحتي در طول پرواز است كه مسافران در هنگام پرواز با اين شناور از آن بهره مند مي شوند. چرا كه مانند ديگر شناورهاي دريايي دچار ضربات قوي امواج نشده و مشكلات اين چنيني (دريازدگي) را براي مسافران ايجاد نمي كند و نكته ديگر اين كه با وجود آن كه سواحل كشور ما اغلب داراي جزر و مدهاي بسيار شديدي است، هاوركرافتها تنها شناورهايي هستند كه مي توانند در محيط باتلاقي بعد از جزر و مد حركت كنند، به همين خاطر ارتش جمهوري اسلامي ايران با وجود هزينه بالايي كه نگهداري اين شناورها دارد، اقدام به نگهداري و استفاده از آنها مي كند.
* هاوركرافت «يونس ۲۲» كه داراي چه خصوصيات و ويژگي هايي است؟
- هاوركرافت «يونس ۲۲» به سفارش نيروي دريايي سپاه طراحي شد و كل سيستم ها و زيرسيستم هاي آن در داخل كشور توسط پژوهشكده هوا و دريا در شيراز ساخته شد، به جز قسمت موتور آن كه معمولاً در دو كشور آلمان و انگلستان ساخته مي شود. شايان ذكر است، در هر زمينه چه در بخش تسليح كردن (نصب كردن سلاح) اين شناور و چه در بخش انجام اقدامات براي افزايش سرعت و يا افزايش ميزان باربري اين شناور هيچ مشكلي در داخل كشور نداريم. سعي شده كه با كمترين هزينه تكنولوژي بخشهاي مختلف آن در كشور ساخته شود و با توجه به دانشي كه در اين زمينه كسب شده، بويژه در بخش سازه هاي سبك آن، قادريم كه از اين دانش در صنعت هليكوپترسازي و هواپيماسازي استفاده كنيم. اين هاوركرافت به صورت واقعي بومي شده و با تلفيق استانداردهاي دريايي و هوايي موجود در كشور، طراحي و ساخته شده است. از مقايسه «يونس ۲۲» با هاوركرافتهاي موجود در ارتش كه داراي موتور جت بوده و از سوخت گران GP4 استفاده مي كنند، مشخص مي شود كه در اين نوع شناورها (موجود در ارتش) تا به حال از آلياژهاي هوايي ۲۰۲۴ استفاده شده كه در مدت بسيار كوتاهي فرسوده شده و بازسازي آنها نيز هزينه گزافي را شامل مي شود، در صورتي كه در ساخت «يونس ۲۲» از موتور ديزل خاصي به نام دوتيس هوا خنك استفاده شده و همچنين آلياژ به كار رفته در آن، از نوع ۵۰۸۳ است كه نوعي آلياژ دريايي است كه هم قابليت جوشكاري داشته و هم نسبت به آلياژ قبلي (۲۰۲۴) بسيار ارزان تر است، سوخت اين موتور گازوئيل است كه قيمت بسيار پاييني نسبت به GP4 دارد. در ساخت بسياري از قطعات سعي شده كه از كامپوزيت استفاده شود، چرا كه طول عمر اين قطعات كامپوزيتي بسيار بالاست و با وجود استحكام بسيار بالايي كه دارند داراي وزن خيلي كم و سبك هستند.خصوصيت ديگر اين هاوركرافت قيمت بسيار مناسب آن است، چنانچه با استعلامي كه از كشور انگلستان انجام شد، شناوري با همين خصوصيات و تناژ ولي كار كرده، دويست و پنجاه هزار پوند قيمت گذاري شد. حال آنكه اين هاوركرافت  در داخل كشور با نصف اين قيمت و با تكنولوژي يكسان، طراحي و ساخته مي شود.
* ارتفاع پرواز اين شناور از سطح چقدر است؟ و گنجايش چه ميزان بار و نفرات را دارد؟
- نام ديگر اين هاوركرافتها «اندك پرواز» است. (فني) كه روي اين وسيله نصب مي شود، هوا را از اطراف گرفته و زير بدنه هدايت مي كند و در سازه اي كه بالشتك نام دارد، اين هوا جمع شده و موجب افزايش فشار مي شود و بعد از اين مرحله سازه سخت شناور كه بدنه اصلي است و طراحي آن به روش شيت متال انجام شده از سطح جدا مي شود و حدود هفتاد سانت از سطح فاصله پيدا كرده و پرواز مي كند و بدين ترتيب وسيله اي كه شايد حدود هفت تن وزن دارد روي لايه اي از هوا معلق مي ماند.
* بودجه اين طرح توسط چه نهاد و يا سازماني تأمين شده است؟ و ساخت اين هواناو چه مدت طول كشيد؟
- بودجه اين طرح توسط وزارت دفاع تأمين شده و ستاد كل نيروهاي مسلح نيز در تأمين بودجه اين طرح با ما همكاري داشته است. ساخت اين شناور مدت كوتاهي نزديك به يك سال به طول انجاميد و تست هاي موفقيت آميز آن با حضور وزير دفاع در خليج فارس انجام شد.
* آيا در زمينه فروش اين شناور به كشورهاي خارجي، اقداماتي صورت گرفته است؟
- اين شناور (يونس ۲۲) نمونه دوم ساخته شده و اميد است با راه اندازي خط توليد آن و همكاري مناسب با صنايع مربوط، گامي در جهت توليد انبوه و فروش اين محصول به ديگر كشورها برداريم، چنانچه تا به حال درخواستهايي نيز از كشورهاي عربستان، كويت و پاكستان جهت خريد اين محصول مطرح شده است.
* سرعت اين شناور و ميزان حمل بار و نفرات  آن چقدر است؟
- سرعت اين شناور در شرايط مساعد جوي حدود هشتاد كيلومتر در ساعت است، ولي در تمرينات انجام شده سرعت آن به حدود نود كيلومتر در ساعت هم رسيده است و قدرت حمل دو تن بار و بيست نفر سرنشين را دارد.
* به عنوان آخرين سؤال، سطح علمي جشنواره خوارزمي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- با برگزاري جلسات متعدد و محكهاي سختي كه به طرح ها زده شد و ارزيابي هاي بسيار دقيقي كه بر پروژه هايي كه بعضاً از كيفيت خوبي هم برخوردار بودند، مي توان گفت، اين جشنواره از سطح علمي بسيار خوبي برخوردار بوده است؛ چنانچه حضور و شركت كشورهاي خارجي در اين جشنواره خود بيانگر اين مهم است.

علم
اقتصاد
انديشه
روزنت
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  روزنت  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |