پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۶۳
سرنگ ،كيك، چاي و حمام براي ايدزي ها
اينجا ميدان مين است
006075.jpg
بهروز به مسوولان زندان ها اعتراض مي كند كه « چرا به زندانيان آگاهي مفيدي در خصوص ابتلا به ايذر و هپاتيت داده نمي شود؟»
بهروز يكي از اعضاي تيم امداد رساني به معتادان خياباني است كه پس از اطلاع از بيماري اش به يك گرمابه مي رود و رگ هاي بدنش را با تيغ مي زند:«چهار ساعت در يكي از حمام هاي محله مان از بدنم خون مي رفت و هرگاه خون ها لخته مي شد و يا خونريزي قطع مي شد با كشيدن ناخن ها به بدنم رگ ها را باز مي كردم تا سريعتر بميرم.»
صاحب حمام متوجه مي شود پس ازآن مأموران انتظامي خبر مي شوند و بهروز از مرگ نجات مي يابد.او ديگر پس از گذشت چهار سال از آن ماجرا به جاي اقدامات هيستريك به معتادان خياباني زندگي مي بخشد و آنان را ترغيب به ترك مواد مخدر مي كند: «در حال حاضر از سوي والدين و اطرافيانم محبت زيادي به من مي شود و هيچ فشار رواني بر من نيست.»مي گويد:« تمام اتاق هاي انجمن را خودم رنگ زدم تا پس از مرگم يك يادگار خوب براي دوستانم گذاشته باشم.»

تابلوي بالا آمده از كنار جوي آب، بدون رعايت اصول زيبايي شناسي و تئوري هاي جذب مخاطب در تبليغات به شما يك هشدار جدي مي دهد:«تحقير و تبعيض،باعث محروميت افراد آلوده به ويروس ايذر از حقوق اجتماعي مي شود» تابلو البته اين را هم به شما مي گويدكه:«ايذر درمان ندارد.»
يك خيابان طولاني با دوتابلوي متفاوت. اين دو تابلو درست در منطقه اي از تهران نصب شده است كه بالاترين ميزان آلودگي به «اعتياد تزريقي»و بيماري هاي وابسته اي همچون، «ايذر» و«هپاتيت» به دليل مصرف بالاي مواد مخدر تزريقي و استفاده از سرنگ هاي مشترك را دارا ست.
خانه شماره ۹۱ درست در همين محله قرار گرفته است.منطقه شوش يكي از قديمي ترين نقاط جنوبي شهر تهران است كه به گفته كارشناسان آسيب هاي اجتماعي چه در دوران پيش از انقلاب و چه پس از آن بيشترين آمار مربوط به اين آسيب ها را به خود اختصاص داده است .در دوران پيش از انقلاب وجود مراكز استعمال مواد مخدر و پس از آن قرار داشتن گود هاي مختلف در اين منطقه مكان نسبتاً امني را براي زندگي معتادان ايجاد كرده است. با اين وجود خانه شماره ۹۱ در اين منطقه مجري طرحي است كه از حمايت سازمان هاي جهاني براي برخورد با پديده اي كه بيش از هر كسي جوانان را هدف قرار داده برخوردار است.
براي يافتن اين خانه به هيج وجه نبايد در جستجوي تابلوي راهنمايي باشيد كه بر ديوار يك كوچه بن بست نصب شده باشد، بلكه بايد در جستجوي يك خط نستعليق سبز رنگ بزرگي باشيد كه ديوار نويسي هاي جوانان بازيگوش محله را تحت شعاع قرار داده و به نام يكي از فيلمسازان معروف ايراني ثبت شده باشد؛«بن بست مخملباف». اگر چه مخملباف هاي معروف هرگز در اين بن بست زندگي نكرده اند و اين تنها يك تشابه اسمي است.
اين خانه هيچ نشاني از آنچه كه شما از يك سازمان غير دولتي(N.G.O) در ذهن مي پرورانيد ندارد،خانه اي قديمي با ديوارهاي آجري كه قسمتي از شيشه بالاي درب ورودي آن هم شكسته است.
اينجا شعبه عملياتي«انجمن كاهش خسارات اعتياد» پرسپوليس است كه در سال ۷۸ در استان فارس توسط يك جوان شيرازي پايه گذاري شد تا بدليل اهميت موضوع،پس از سه سال ونيم تلاش بي وقفه و كسب نتايج مثبت،با هدف به اجرا درآردن فعاليت هاي كاهش آسيب در سطح ملي به تهران منتقل شود. بدين ترتيب آنها موفق شدند كه نخستين « >drop-in center را در ايران پايه گذاري كنند تا علاوه بر خدمات مشاوره اي و درماني با جديد ترين متد هاي كاهش آسيب براي بيماران معتاد و خانواده هاي آنان در مدت يكسال بيش از سه هزار بيمار معتاد و خانواده هايشان را تحت درمان و پيگيري رايگان قرار دهند.
انجمن پرسپوليس همچنين به تشكيل شبكه سازمان هاي غير دولتي كاهش آسيب اعتياد در خاور ميانه اقدام كرد كه به بازديد هيأت تخصصيAIDS /HIV سازمان بهداشت جهان(who) از سازمان هاي زير مجموعه سازمان ملل و اعضاي هيأت مديره پزشكان جهان فرانسه(M.D.M) انجاميد تا اينNGO بتواند به عضويت انجمن بين المللي«I.H.R.A« و آسيائي«A.H.R.N« كه در زمينه كاهش خسارات اعتياد در جهان فعاليت مي كنند درآيد.
خانه كلنگي كوچك آنها در خيابان شوش ميزبان نمايندگاني از دفتر«مبارزه با جرم و مواد مخدر» سازمان ملل،نمايندگان سازمان بهداشت جهاني،نمايندگاني از مسوولان ايراني درگير در امر مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت ايران همچنين سازمان هاي مرتبط با كاهش تقاضاي مواد مخدر بوده است.
انجمن پرسپوليس از چند ماه پيش مجري طرحي شده است كه بر اساس آن معتادان خياباني،تحت پوشش رايگان درماني و ترغيب به ترك مواد مخدر مصرفي قرار مي گيرند،آنها همچنين بيماران تزريقي مبتلا به ايذر و هپاتيت را نيز تحت آموزش هاي آگاهي دهنده و درماني قرار مي دهند تا علاوه بر كاستن از تنش هاي رواني بيمارن از اشاعه ناآگاهانه ايذر و هپاتيت در ميان آنان و خانواده هايشان جلوگيري كنند.
طرح«امداد رساني به معتادان خيابان»پس از آنكه به تصويب دفتر سازمان ملل در تهران رسيد با نظارت دو نماينده از وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر ايران در دو محله«دروازه غار»«باغ آذري» تهران واقع در منطقه شوش به اجرا گذاشت شد تا پس از بازدهي مناسب در مناطق آلوده تهران در سراسر كشور به مورد اجرا گذاشته شود.
امدادگران انجمن با تشكيل چند تيم امداد رساني موفق به شناسايي ۴۰۰ منطقه آلوده مخصوص تجمع معتادان در محدوده اجراي طرح شدند آنان سپس مناطق فوق العاده آلوده رادر منطقه يافتند و پس از آن كمك هاي خود را به منظور پوشش درماني و بهداشتي معتادان خياباني موجود در منطقه آغاز كردند .
عبد الله بهروز و اصغر اعضاي تيم شماره يك را تشكيل مي دهند يك راننده هم آنها را همراهي مي كند.بهروز پيش از اين به تزريق مواد مخدر در زندان قزل حصار پرداخته و حالا مبتلا به بيماري ايذر است.
خودش مي گويد:«سرنگ در زندان بالاترين قيمت را دارد و از ۵ هزار تومان كمتر نيست و يك سوزن سرنگ تنها ۳ هزار تومان قيمت دارد،بنابراين زندانيان بي بضاعت از سرنگ هاي عمومي استفاده مي كنند وهمين مسأله باعث ابتلاي آنها به ايذر و هپاتيت مي شود.»
بهروز همچنين از قيمت ۵۰۰ توماني يك عدد تيغ اصلاح در زندان مي گويد:«زندانيان زيادي هستند كه در ماه حتي يك ملاقات هم ندارند بنابراين پولي براي خريد اجناس ندارند آنها با زندنيان ديگر هم سفره مي شوند و از تيغ هايي كه شايد براي چندمين بار با استفاده از ليوان و كف زمين زندان تيز شده اند استفاده مي كنند .اين هم يكي ديگر از عوامل ابتلا در زندان هااست.»
امدادگران مجموعه واقعاً انسان هاي عجيبي هستند.آنان با وجود بيماري هاي خطرناكي كه به آن مبتلا شده اند افرادي خونگرم و با احترام هستند.
عبدالله هم يكي ديگر از امدادگران پرانرژي مجموعه است كه بدون اعتياد به مواد تزريقي و آنطور كه خودش فكر مي كند بدليل استفاده از تيغ هاي آلوده در زندان به«'H.I.V مبتلا شده است.او متأهل است و همسر جوانش هم بدليل ناآگاهي اين عضو تيم امداد از بيماري اش به ايذر مبتلا شده است. ولي آنها با عشق و احترام در كنار يكديگر در مجموعه به معتادان خياباني سرويس مي دهند.
وي در حال حاضر در سمينارهاو سخنراني هاي مختلف براي آگاهي رساني به مردم دعوت مي شود.عبدالله تا كنون پيشنهاد حضور در چندين فيلم كوتاه و بلند سينمايي را كه از سوي فيلمسازان خارجي پيشنهاد شده رد كرده است.
عبدالله تأكيد مي كند كه ايذر و هپاتيت در كشور در حال افزايش است:«در ميان معتادان خياباني بدليل استفاده از ملاقه هاي مشترك و آلودگي هاي جنسي ناشي از اين مسأله شيوع ايذر و بيماري ها خطرناك ديگر شدت بيشتري دارد.»
اين عضو تيم امداد رسانان كه سازنده وسايل بدنسازي براي زندانيان بوده است اواخر سال ۷۷ از زندان قصر آزاد مي شود و دوماه پس ازآزادي با دختري كه هنوز هم او را عاشقانه دوست دارد نامزد مي شود و در سال ۷۹ ازدواج مي كند طي اين مدت عبدالله در مرحله پنجره (پنهان بودن ويروس) به سر مي برده است.در سال ۸۱ به اسهال و استفراغ شديد مبتلا و در بيمارستان رسول اكرم بستري مي شود.
خودش مي گويد:«از هشت نفري كه در بند بودند ۶ نفر به تزريق مشترك اقدام كرده اند در حالي كه با هر سوزن سرنگ ممكن بود حدود ۳۰۰ نفر اقدام به تزريق كرده باشند.»او در زندان ديده بود كه زندانيان چگونه به هپاتيت متبلا مي شوند و بعد از بين مي رفتند بنابراين خودش را براي پذيرش هپاتيت آماده مي كند ولي چيزي از ايذر نمي دانست:«چون براي هپاتيت آماده بودم وقتي گفتند كه ايذر داري ضربه روحي كمتري خوردم.»
امدادگر انجمن در حال حاضر از وضعيت بد اقتصادي رنج مي برد مي گويد:«فرار اطرافيان حتي پدر و مادر و تحمل بيماري از تحمل وضعيت دشوار اقتصادي راحت تر است.»
وي مجبور است كه ماهانه حدود ۸۰۰ هزار تومان هزينه قرص هاي ضد ويروس را بپردازد در حالي كه از مبلغ ۱۶۰ هزار توماني كه خودش و همسرش از انجمن بابت كاري كه انجام مي دهند دريافت مي كنند ۴۰ هزار تومان بابت اقساط قرض الحسنه اي كه به او وام ازدواج داده بودند كسر مي شود.البته به تمام اينها اجاره خانه،هزينه زندگي و هزينه درمان هم اضافه كنيد.
امدادگران كار خود را آغاز مي كنند در محله باغ آذري ويرانه وسيعي است كه درست روبروي خود يك زمين فوتبال را به نظاره نشسته است.
هر روز كودكان زيادي به اين محدوده وارد مي شوند تا به بازي مورد علاقه شان بپردازند ولي درست چند متر آنطرفتر«ورزشگاه شهداي گمنام» به زميني تبديل مي شود كه به جاي چمن، سرنگ هاي آلوده از آن سر بر آورده اند.
اعضاي گروه مدام هشدار مي دهند:«مراقب سوزن ها باشيد.»اينجا شبيه به ميدان مين است و شما مجبوريد كه روي آجرها و تكه سنگ هايي كه از ميان سرنگ ها سر برآورده اندقدم بزنيد.
معتادان تزريقي در تيم هاي ۵ نفره و بيشتر كنار ده ها آتش هيزمي كه براي جوشاندن ملاقه هاي مملو از مرفين روشن كرده اند حلقه مي زنند.
افراد گروه وارد مي شوند،معتادان جديدتر از ترس مأموران بلافاصله ملافه ها را خالي مي كنند و طوري از كنار آتش بلند مي شوند كه انگار هيچ كاري نكرده اند .اعضاي تيم، سرنگ هاي آلوده راجمع آوري مي كنند و به جاي آن سرنگ نو تحويل معتادان مي دهند و به آنها هشدار مي دهند كه تزريق مشترك نداشته باشند.
چاي و كيك هم تنها تغذيه اي است كه اعضاي گروه به معتادان خياباني مي دهند.بهرام و عبدالله به سرعت مشغول پانسمان رخم هاي عفونت كرده پيرمردي مي شوند كه ناخن هاي پايش تقريباًدو سانتيمتر بلند شده است لباسهايش بسيار كثيف و آلوده است و بوي كلافه كننده اي از اوبه مشام مي رسد،با اين وجود بهرام مي گويد:«پدر جان بيا به دفتر انجمن تا استحما مت كنيم و لباس نو بگيري.»
آنها توانسته اند با اجاره چند حمام از يك گرمابه در منطقه شوش معتادان كثيف خياباني را به حمام برده و به آنها شامپوهاي ضد شپش و مواد و ضدعفوني كننده دهند.اين افراد همچنين اعتماد معتادان خياباني را براي مصرف داروي«متادون»به جاي تزريق مواد مخدر جلب مي كنند تا هم از بيماري هاي خطرناكي مانند ايذر و هپاتيت در امان باشند و هم«متادون»را عاملي براي ترك هروئين مي دانند.
امدادگران همچنين وسايل بهداشتي پيشگيري از بيماري هاي مقاربتي را در اختيار معتادان خياباني قرار مي دهند تا بدين ترتيب از اشاعه بيماري ها جلوگيري شود.

۲۰ درصد خوابگاهي اضافه بر سازمان
پيش از انقلاب دانشجويان داخل كشور ۲۰۰ هزار نفر بوده اند كه از اين تعداد ۱۰ درصد آنها در خوابگاه  ها ساكن بوده اند. اما هم اكنون اين تعداد ۱۰ برابر شده است درحالي كه از سال ۶۶ به بعد نيز از يك ميليون مترمربع خوابگاه بهره برداري شده است
006078.jpg
چقدر عذاب آور است؛ آن اتاق شلوغ با تخت هاي دوطبقه اش كه مثل سربازخانه ها رديف كنار هم چيده شده، آن شيشه  پنجره هاي رنگ خورده اي كه قرار است اشراف به بيرون را كور كند و حالا آنقدر تراشيده شده كه چيزي از آن رنگ ها بر جاي نمانده، آن آشپزخانه اي كهدر آن قابلمه هاي ته سوخته و نشسته تل انبار شده، با آن صف حمام و دستشويي واتاق دود گرفته در منتهي اليه طبقه پنجم كه يك طرفش تصوير خواننده عهد بوق چسبيده يك سمت ديگرش عكس فلان سياستمدار و يك سوي ديگرش شعري، غزلي و... سرش را زير پتو مي كند اما صداي قيژقيژ تخت آهني صداي همه ۸ نفرهم اتاقي اش را در مي آورد.
براي شما چطور؟ براي شما هم زندگي خوابگاهي يادآور چيزي است؟ خودتان، فرزندتان يا...
چهار سالي مي شود كه چهارم تا دهم ارديبهشت ماه هفته خوابگاه ها ناميده شده است تابا توجه به گذراندن اكثر اوقات دانشجوياني كه دور از خانواده زندگي مي كنند در خوابگاه، لزوم توجه به وضعيت فرهنگي و رفاهي خوابگاه ها كمتر از دانشگاه نيست.
علي مجد دانشجوي رشته فيزيك مي گويد: «هفته خوابگاه ها كه مي رسد بره كشان خوابگاهي هاست، شام خوب، برنامه هاي خوب و...»
اما به گفته علي محدث مديركل امور دانشجويان داخل وزارت علوم تحقيقات و فناوري؛ «در اين هفته صرفا به دنبال سرو غذاي بهتر در خوابگاه ها نيستيم، قصد داريم تا در اين هفته تشكل هاي صنفي دانشجويان و در درجه اول خود دانشجويان را به قبول مسووليت ترغيب كنيم تا آنها خودشان در مسايل ومشكلات خوابگاه ها اعم از بهداشتي، تغذيه، حراست، فرهنگي و غيره فعال شوند.»
دو ميليون دانشجو دختر و پسر در حال حاضر در دانشگاه هاي مختلف تحصيل مي كنند. طبق اعلام وزارت علوم از كل دانشجويان روزانه كه تعداد آنها ۲۵۰ هزار نفر است وزارت علوم با وجود تقاضاي ۶۰ درصد از آنها براي سكونت در خوابگاه، تنها مي تواند امكانات خوابگاهي براي ۴۰درصد از آنها را فراهم كند. اين در حالي است كه عموما تعداد افراد ساكن در يك خوابگاه از حد متعارف خود بسيار افزون تر است.
به گفته كارشناسان وزارت علوم۱۴، متر مربع فضاي متعارف و استاندارد براي زندگي هر دانشجو در خوابگاه است، همچنين اتاق هاي ۳ نفره نيز استاندارد مطلوب در تعدد افراد در يك اتاق محسوب مي شود. اما مدير اموركل دانشجويان داخل مي گويد:  «بيش از ۳۱ درصد اتاق خوابگاه ها جمعيت بيش از ۶ نفر در آنها ساكن هستند. همچنين سرانه فضاي موجود براي زندگي در خوابگاه در حال حاضر براي پسرها ۲۸/۱۲ متر مربع و براي دخترها ۵۲/۱۱ متر مربع است و اين موضوع نشان دهنده تراكم زياد در خوابگاه دختران است.»
اين موضوع چند سالي بعد از زياد شدن نسبت دختران به پسران در دانشگاه نمود محسوسي پيدا كرده است، به طوري كه حتي براي اسكان دختران در بعضي از دانشگاه ها پسران از خوابگاه بيرون فرستاده شده اند. اين اتفاقي بود كه در يكي از دانشگاه هاي تهران منجر به اعتراض دانشجويان پسر شد.
پيش از انقلاب تعداد دانشجويان داخل كشور ۲۰۰ هزار نفر بوده اند كه از اين تعداد ۱۰ درصد آنها در خوابگاه  ها ساكن بوده اند. اما هم اكنون اين تعداد ۱۰ برابر شده است درحالي كه از سال ۶۶ به بعد نيز يك ميليون مترمربع خوابگاه بهره برداري شده است.
اما همه چيز به اينجا ختم نمي شود چراكه اگر خوابگاه هاي مختلف را در كنار هم قرار دهيم تفاوت هاي عمده اي كه بين آنها وجود دارد هويدا مي شود.
«مهسا.ج»، دانشجوي دانشگاه علامه طباطبائي مي گويد: «ترم اول و دوم در اتاقي در كنار ۱۳ نفر ديگر زندگي مي كردند با تخت هاي دونفره، درحالي كه براي كل افراد خوابگاه كه حدود ۳۰۰ الي ۴۰۰ نفر بودند تنها پنج دستشويي و ۳حمام وجود داشت.»
او ادامه مي دهد: «مسوول خوابگاه حتي مي گفت شما وضعتان خوب است چون ترم گذشته ۱۸ نفر در اتاق شما ساكن بوده اند كه تعدادي شان روي زمين مي خوابيدند».
اما مهسا امسال وضعيت بهتري دارد، در اتاق ۸ نفره اي كه تخت هايش يك طبقه است زندگي مي كند، البته با حمام و دستشويي هايي به مراتب بيشتر و بهتر.
علي محدث مديركل امور دانشجويان داخل وزارت علوم مي گويد: «تفاوت ها در دانشگاه هاي مختلف همان طور كه در سطح آموزش، استاد وجود دارد در امكانات رفاهي و خوابگاه ها نيز به چشم مي خورد» در بعضي از دانشگاه ها شمار افراد خوابگاهي به ۱۰۰ درصد مي رسد و در بعضي از دانشگاه ها تنها ۲۰ درصد متقاضي خوابگاه هستند و همين امر البته در تراكم افراد در خوابگاه ها موثر است.
مديركل امور دانشجويان داخل همچنين مي گويد: «طبق قانون و مصوبات وزارت علوم، دانشگاه ها هيچ مسووليتي در قبال اسكان دانشجويان در خوابگاه ها ندارند، اما عملاً اكثر آنها توسط دانشگاه ها اسكان داده شده اند.»
نبود قانون و مصوبه اي براي اسكان دانشجويان توسط دانشگاه ها گرچه دانشجويان را بي خانمان نكرده است، اما آنچه اتفاق افتاده، نبود عزم جدي براي ساخت و ساز خوابگاه هاي مناسب براي آنها بوده است.
دكتر محدث مي گويد: «از سال ۷۹ در هفته خوابگاه ها از پروژه هاي جديد كه خوابگاه يا فضاي علمي ورزشي و فرهنگي براي دانشجويان توسط افراد خير ساخته مي شود تقدير مي شود.»
به گفته محدث يكي از ماموريت هاي محوله به وزارت علوم،  اتخاذ سياست هاي جلب مشاركت هاي مردمي است كه در اين راستا برنامه هايي مانند نهادينه  كردن مشاركت مردمي، تاسيس انجمن خيريه، به كارگيري امكانات شهرها و شهرداري ها و ارتباط متقابل اولياء است.
فرد خيري در بهبهان با اهداي يك ميليارد و يكصد ميليون تومان براي ساخت دو دانشكده در اين شهر، تنها خواستار دفن خودش و همسرش در حياط اين دانشكده ها شد از اين قبيل افراد در كشور ما حاكم نيستند.
حتي در دانشگاه هاي آكسفورد و وهاروارد نيز افراد خير اقدام به احداث كالج براي دانشجويان اين دانشگاه مي كنند.
در فرهنگ ما نيز ساخت و ساز مكان هاي عمومي توسط افراد خير چون مساجد، مدارس و... امثالهم فراوان بوده است.
مديركل امور دانشجويان داخل، اظهار اميدواري كرد كه اين سنت حسنه به ساخت و ساز مراكز آموزش عالي به خصوص خوابگاه هاي دانشجويي نيز معطوف شود.
اما واگذاري خوابگاه ها نيز به بخش خصوصي توسط دولت نيز مي توانند بخشي از مشكلات را حل كند.
هر ترم بابت اجاره خوابگاه هر دانشجو ۱۶ هزار تومان بدهكار مي شود.
محدث مي گويد: «در مشهد يك خوابگاه دانشجويان شبانه در اختيار بخش خصوصي قرار گرفت كه باوجود همان هزينه براي دانشجويان خدمات بهتري به آنها ارايه مي شود و دانشجويان نيز از اين وضعيت راضي هستند.»
حالا ديگر دوران زندگي خوابگاهي اش تمام شده ديگر اتاق پرجمعيت خوابگاه برايش عذاب آور نيست. دلش مي خواهد همه تصاوير ضدونقيض روي ديوار را خوب نگاه كند و در ذهنش ثبت كند حالا دلش مي خواهد صداي قيژقيژ تخت آهني اش را بلند كند تا همه بچه هاي اتاق را بيدار كند... حالا ...
سعيده عليپور

فرآورده هاي دارويي تقلبي در جهان
در سال ۱۹۹۶ در نيجريه بيش از ۲۵۰۰ كودك پس از واكسيناسيون اشتباه با يك واكسن تقلبي مننژيت قرباني شدند. واكسن از طرف كشوري كه تصور مي شد منبع سالمي باشد به صورت هديه اهدا شده بود
006099.jpg
دكتر مرتضي پيرعلي 
دانشيار دانشكده داروسازي دانشگاه تهران 
حفظ سلامت بيماران از مهم ترين وظايف توليدكنندگان دارو است.
حجم تبليغات گسترده براي برخي از فرآورده ها و نياز بيماران براي دستيابي به اقلام دارويي خارجي با بهاي ارزان تر مهم ترين دليل ارايه انواع غيرواقعي داروها است. البته شخصيت شغلي دست اندركاران دارويي در مراكز توليد داخلي امكان بروز چنين رخدادهايي را به صورت سوءاستفاده در توليد به حداقل رسانيده است. اما به علت نيازمندي برخي از بيماران به اقلام اصلي و ارزان تر و به علت پيچيدگي هاي ورود اقلام وارداتي و شايد عدم كارايي سيستم هاي كنترل فرآورده هاي متفرقه، احتمال چنين سوءاستفاده هايي در جامعه هنوز وجود دارد. در اينجا نقش محققان دانشگاه ها و مسوولان در حفظ سلامت بيماران بسيار تعيين كننده مي شود. خوشبختانه هوشياري مسوولان ذيربط، هر از چند گاهي كيفيت محصولات دارويي را مورد مطالعه علمي قرار مي دهد، اما برآورد دقيقي از حجم چنين تجارت مرگباري هنوز در دست نيست و چه بسا نيازمند مطالعه گسترده اي باشد. توجه كافي به وجود بازارهاي غيرواقعي فروش دارو به علت دخالت سودجويان و افراد غيرآگاه در امر دارو و حتي فروش آن سبب توسعه احتمالي فرآورده هاي غيرواقعي و به خطر افتادن سلامت بيمار و تحت تاثير قرار گرفتن امنيت شغلي دست اندركاران اين حرفه مي شود. بهتر است هر چه زودتر با آگاهي كامل از وجود چنين مواردي در كشورهاي مختلف براي مقابله با بروز مخاطره آميز حوادث دارويي راه سودجويان را در اين مسير به طور قانوني مسدود كنيم. لذا قانونمند كردن مبارزه با قاچاق داروها و تقلبات دارويي در كنار مسووليت پذيري حرفه اي داروسازي كه از اركان حفظ امنيت شغلي و ارتقاي سلامت جامعه است، براي مقابله با اين پديده ضروري است.
در سال ۲۰۰۳ بالغ بر ۲۰ ميليون عدد Lipito تقلبي از سطح داروخانه هاي آمريكا جمع آوري شد. براساس برآوردهاي FDA و شركت Pfizerتاكنون هزاران آمريكايي داروي Sildenafil تقلبي وارد شده از آمريكاي جنوبي و يا آسيا را مصرف كرده اند. چندي پيش مقامات كلمبيايي موفق به كشف Ponstan تقلبي با مارك اصليWarner Lambert شدند كه به صورت بسته بندي در بليسترهاي حاوي مواد غيردارويي به فروش مي رسيدند. همزمان با اين حوادث در جنوب شرق آسيا قرص هاي تقلبي ضدمالاريا به اصطلاح حاويArtesunate در حجم ميليون ها قرص به فروش رسيده بود.
تجارت هاي مرگ آور
در مقاله چاپ شده در British medical journal در سال ۲۰۰۳ به تعريف واژه داروهاي تقلبي مرگ آور اشاره شده است. متاسفانه بروز داروهاي تقلبي در كشورهاي مختلف، به خصوص كشورهاي در حال توسعه، سبب حوادث تاسف باري شده است. به طور مثال اسيدوز اطفال در اثر مصرف فرآورده هايي كه در آنها به جاي آسپرين از مواد ديگر استفاده شده بود و يا مرگ ۸۹ كودك در سال ۱۹۹۰ در هائيتي در اثر مصرف شربت هاي ضدسرفه آلوده به ماده ضد يخ از اين موارد است. در سال ۱۹۹۶ در نيجريه بيش از ۲۵۰۰ كودك پس از واكسيناسيون اشتباه با يك واكسن تقلبي مننژيت تلف شدند. طبق گزارشاتWHO اين تعداد تلفات در طي يك دوره واكسيناسيون بين ۵۰ هزار نفر اتفاق افتاد و واكسن از طرف كشوري كه تصور مي شد منبع سالمي باشد به صورت هديه اهدا شده بود. همچنين گزارشات از چندين مورد مرگ در آمريكا در سال ۱۹۹۰ در اثر تزريق جنتامايسين تقلبي وجود دارد. هنوز كسي به درستي نمي داند كه چند نفر تاكنون در اثر مصرف Lipitor تقلبي تلف شده اند و يا چند نفر در اثر مصرف فرآورده هايي مانندOxycontin ،Gamimune ،Zyprexa ،Neupogen ،Nutropin ،Epogen ،Procrit ،Combivir و Viagra تقلبي جان خود را از دست داده اند.
ليكن داروهاي تقلبي همچنان كه در عرصه بهداشت و درمان دردسرساز هستند از نظر سياسي نيز باعث بروز مشكلاتي مي شوند كه از طرح آنها دراينجا خودداري مي شود.
برآورد حجم فرآورده هاي تقلبي 
اولين سوال هايي كه غالبا مطرح مي شود اين است كه معضل داروهاي تقلبي در چه وسعتي و با چه حجمي وجود دارد. چون  آمار دقيقي از تجارت اين اقلام موجود نيست لذا پاسخ روشني براي اين سوال وجود ندارد. فقط طبق برآورد سازمان بهداشت جهاني WHO تخمين زده مي شود كه ۷ الي ۱۰ درصد داروهاي موجود در جهان تقلبي باشند. البته اين رقم خيلي دقيق نيست و آمارهاي ديگري نيز در دسترس است كه حجم اين بازار را خيلي بالاتر نشان مي دهد. به طور مثال طبق مطالعه اي كه در سال ۲۰۰۱ از بازار مالارياي آسياي جنوب شرقي انجام شد نشان داد كه ۳۸ درصد فرآورده هاي ضدمالاريا در آنجا بدون ماده موثر بوده اند. همچنين از نمونه گيري كه در كشورهاي آفريقايي از ۵۳۱ داروي موجود به عمل آمد مشخص شد كه ۴۸ درصد اقلام فاسد شده بودند. فقط در نيجريه بر اساس برآورد مسوولان كنترل دارويي، احتمالا تا ۹۰ درصد اقلام دارويي اين كشور تقلبي هستند.
در كنفرانسي در سال ۲۰۰۲ مسوولان شركت هايBeistol-Myers Squibb و GSK اعلام كردند كه ۲۵ الي ۴۰ درصد اقلام دارويي اين دو شركت در مكزيك تقلبي هستند. علي رغم سخت گيري هايFDA در آمريكا معذالك موارد داروهاي تقلبي از ۴ الي ۶ قلم در سال ۲۰۰۰ به ۲۲ قلم در سال ۲۰۰۲ رسيده است. اين رقم حتما در سال ۲۰۰۳ بيشتر نيز شده است. علي رغم آنكه در سال هاي گذشته تقلب هاي دارويي در شكل هاي بالك بيشتر مطرح بود اما امروزه در داروهاي ارايه شده به صورت خرده فروشي، بيشتر ديده مي شود. در سپتامبر سال گذشتهFDA اقدام به مطالعه اي پيرامون توليدكنندگان عمده مواد اوليه، سازندگان، توزيع كنندگان، فرمولاسيون ها و فروشندگان اقلام دارويي در آمريكا كرد و براي مقابله با معضل احتمالي تقلبات دارويي سايت الكترونيكي خاص به آدرسwww.safemedicines.org در اينترنت راه اندازي شد.
تعريف مساله 
به راستي تقلب دارويي چيست؟FDA ،WHO و ساير موسسات قانونگذار معتقدند كه تقلب دارويي عبارت از استفاده از نام تجارتي فرآورده هاي دارويي بدون اخذ مجوز از سازنده اصلي آن دارو است. پس اگر فرآورده دارويي داراي ماده موثره ناشناخته، كيفيت ناشناخته،يا مواد جانبي ناشناخته و نامشخص باشد ولو اينكه از نام تجارتي خاصي نيز استفاده نكرده باشد، يك فرآورده غيرواقعي شناخته مي شود. اما موارد مختلف از ديدگاهFDA محدود به موارد ذيل مي شود:
-تغيير در زمان انقضاي دارو و يا شماره توليد
- برچسب زدن هاي غير واقعي و يا تغيير زمان برچسب، به منظور سودجويي
- رقيق سازي فرآورده ها
- مخلوط كردن مواد موثر دارويي با كيفيت متفاوت درون يك بچ و عرضه غير واقعي برگه آناليز
- پر كردن بسته هاي اصلي با مواد مشابه
- ساخت كامل فرآورده اصلي با مواد غير واقعي به منظور واقعي و اصلي نشان دادن محصول
اما از ديدگاه WHO (سازمان بهداشت جهاني) تقلب در فرآورده هاي دارويي در محصولات، با نام اصلي تجارتي و ژنريك، هر دو اتفاق مي افتد و از حيث جابه جا كردن ماده موثره، تقلب در بسته بندي و يا تغيير در مقدار ماده موثره مي تواند صورت بگيرد.
به نظر مي رسد كه پديده تقلب هاي دارويي در كشورهاي پيشرفته، در انواع فرآورده هاي هورموني، استروئيدها و آنتي هيستامين ها ديده مي شود، در حالي كه در كشورهاي در حال توسعه متاسفانه اين پديده در فرآورده هاي ضد مالاريا، ضد سل و موثر بر ايدز اتفاق مي افتد. در هر صورت طبق گزارشات سازمان بهداشت جهاني در سال ۲۰۰۰، اين پديده ۶۰درصد در كشورهاي فقير و ۴۰درصد در كشورهاي صنعتي صورت گرفته است و حجم جهاني آن نيز بالغ بر ۳۲ميليارد دلار آمريكا برآورده شده است به نظر مي رسد كه نقش اينترنت در پيدا كردن و سهولت دستيابي به منابع تهيه و توزيع فرآورده هاي تقلبي و حتي خريد وسايل و سايت توليد اينگونه فرآورده ها از منابع و كشورهاي مختلف انكار ناپذير باشد.
راه هاي بازدارنده
به علت نقش قوانين و به روز كردن آنها و يا عدم كنترل كافي بر روي فرآورده هايي كه چه در داخل كشوري توليد شوند و يا از طريق مراكز آزاد تجاري و به صورت قاچاق وارد آن شوند همواره خطر دسترس بودن داروهاي تقلبي وجود دارد. متاسفانه همواره اقلام دارويي كه براي صادرات از كشورهاي صنعتي به سوي كشورهاي فقيرتر سرازير مي شوند از كنترل هاي كافي به اندازه اي كه در داخل خود آن كشورها توليد و حمايت مي شوند، وجود ندارد.
متاسفانه با بازتر شدن مجاري بين كشورها اين پديده نيز به طور طبيعي افزايش مي يابد و به اين علت مي بايستي عوامل بازدارنده و كنترل كننده در ارتباط مستقيم با ساير كشورها و منابع توليد كننده قرار داشته باشند. به نظر مي رسد كه دولت ها مي بايست استراتژي مقابله با اين پديده و سياست هاي بازدارنده را به طور فعال در بين مصرف كنندگان، مراجع قضايي وعوامل كنترل كننده دولتي به طور شفاف عرضه كنند.
البته در برخي از كشورها تلاش هاي جدي براي مقابله با اين پديده انجام مي شود، به طور مثال چين در سال گذشته ۱۳۰۰ كارخانه غير قانوني توليد اقلام دارويي را تعطيل كرد و به پيگيري اقلام تقلبي به ارزش ۵۷ ميليون دلار پرداخت. در اين بين تجارت فرآورده هاي تقلبي گياهان دارويي و طب مكمل نيز مزيد بر علت شده است امروزه حجم زيادي از گياهان دارويي و محصولات آنها به داخل اروپا، آمريكاي شمالي و برخي از كشورهاي آسيايي سرازير شده است، اما به علت نبودن قوانين كنترل مناسب براي اينگونه فرآورده ها، لذا سلامت و كارايي برخي از آنها مورد تاييد قرار نمي گيرد. تفاوت قيمت اقلام دارويي، كم و زياد بودن آنها و همچنين تمايل مصرف كنندگان به استفاده از كالاهايي با نام اصلي در كنار مشكل فقر جوامع، از ساير عوامل افزايش دهنده اين بازار است.

افزايش پيوند كليه در ايران
006081.jpg
با آنكه مدتي است، كمك يك ميليوني دولت به اهداكنندگان كليه قطع شده است، باز هم فروش كليه بازار داغي دارد. بر اساس گزارش هاي سايت هاي خبري، ساليانه بالغ بر يك هزار و ۵۰۰ پيوند كليه در ايران صورت مي گيرد. متقاضيان فروش كليه معمولا آگهي هايي در نزديكي بيمارستان ها نصب مي كنند. يكي از خبرگزاري هاي خارجي، اخيرا با انتشار گزارشي در اينباره، پيوند كليه در ايران را رو به افزايش دانسته است. به گفته دكتر محمدي پزشك، كليه با قيمت تقريبي ۵ ميليون تومان نرخ گذاري مي شود. برخي از متقاضيان فروش كليه نيز در انجمن حمايت از بيماران كليوي ثبت نام مي كنند و توسط اين سازمان به كساني كه نارسايي كليه دارند، معرفي مي شوند. با اين حال باز هم پول پرداخت شده به فروشنده بر اساس توافق طرفين تعيين مي شود.

مطالبات جوانان
006084.jpg
آخرين نظرسنجي سازمان ملي جوانان كه در دي ماه سال ۸۲ در محدوده تهران بزرگ انجام شده است.
ايلنا گزارش داد؛ بر پايه نتايج اين پژوهش كه به روش نمونه گيري تصادفي و با انتخاب يك نمونه يك هزار و ۵۰۰ نفري از جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال صورت گرفته است. مشكل جوانان و مسايل و مشكلات مرتبط با اشتغال واقعيت شغلي با ۳۵ درصد و مشكلات مالي و اقتصادي با ۲۰ درصد است.
همچنين نيمي از پاسخگويان اميدوار هستند كه در آينده تا اندازه اي به انتظارات و خواسته هاي خود برسند.

ده ميليون از ۲/۴ ميليارد!
خوشبختانه باخبر شديم كه مدارس تخريب شده شهرستان بم درحال بازسازي هستند. اين خبري است كه بدون شك قلب هر ايراني انساندوست را شاد خواهد كرد.درپي زلزله ۵/۶ ريشتري در شهرستان بم به حدود ۱۰۸ مدرسه خسارت هاي بالاي ۹۰ درصد وارد شده و آنگونه كه معاون وزير آموزش و پرورش گفته است هم اكنون به ۱۱۰۰ واحد آموزشي در اين شهرستان نياز ضروري وجود دارد كه براي ساخت آنها به معادل ۴۲۰ ميليارد ريال وجه نقد نياز است،  آنگونه كه ايشان گفته اند فعلاً فقط ۱۰۰ ميليون ريال از سوي ستاد بازسازي بم به سازمان نوسازي مدارس تحويل خواهد شد.
اضافه مي شود كه در اثر وقوع زلزله در بم حدود ۹۰۰ آموزگار و ۸  هزار دانش آموز در زير آوار جان دادند و بسياري از دانش آموزان براي تحصيل به شهرهاي ديگر مهاجرت كرده اند.

هشدار به كاربران اينترنت
006090.jpg
اينترنت هم حكايتي پيدا كرده است. در ايران جوانان و نوجوانان ساعات بسياري را پاي اينترنت مي گذرانند و خانواده ها صرف غرق شدن فرزندان خود در سايت هاي اينترنتي، فكر مي كنند آنان در حال فرا گرفتن علوم و مطالعه هستند در حالي كه تنها بخش كوچكي از كاربران متقاضي سايت هاي علمي و آموزشي اند.
 به تازگي نيروي انتظامي در اطلاعيه اي به خانواده ها در خصوص خطرات اينترنت هشدار داده است. خبرگزاري بي.بي.سي با انعكاس اين اطلاعيه، گزارش داده گرايش به اينترنت در ايران به سرعت رو به افزايش است. به زعم اين خبرگزاري، جمعيت ۷۰ درصدي جوان ايران عامل اصلي رواج اينترنت در ميان مردم ايران به حساب مي آيد.

ريش سفيدي جوان ها براي ترافيك و حمل و نقل
006093.jpg
دانشجويان سراسر كشور مي توانند با ارسال طرح ها و پيشنهادهاي خود در زمينه حمل و نقل شهري در اين جشنواره شركت كنند.
اين جشنواره كه اولين جشنواره دانشجويي حمل و نقل و ترافيك تابستان است، با همكاري گروه مشاوران جوان شهرداري تهران و معاونت حمل و نقل اين سازمان برپا مي شود.
رئيس گروه مشاوران جوان شهرداري مي گويد: «مساله ترافيك و حمل و نقل شهري يكي از دغدغه هاي اصلي مديريت شهري تهران است و به همين خاطر شهرداري تهران مي خواهد با برگزاري اين جشنواره از توان جوانان براي رفع اين معضل قديمي از مشاوره آنان بهره بگيرد.»
دانشجويان بايد در دو حوزه فني - تخصصي و عمومي تا ۱۵ ارديبهشت طرح و پيشنهاد ارايه كنند.
با برپايي اين جشنواره مسوولان شهري درنظر دارند براي رفع معضل حمل و نقل و ترافيك اينبار به جاي نظرخواهي از ريش سفيدان، از راهكارهاي جوانان استفاده كنند.

دغدغه جديد بم: آب آشاميدني بهداشتي
بمي ها چهار ماه گذشته را به سختي هرچه تمام تر گذراندند، اما به نظر مي رسد با گذشت زمان وضع آنها روز به روز وخيم تر هم مي شود. هفته گذشته خبر از توقف توزيع رايگان موادغذايي به وسيله دفترچه خواربار رسيد و اينك توزيع آب آشاميدني بسته بندي نيز قطع شده است. همان آبي كه در نگاه اول ثروت ملي است و از دل كوه هاي دماوند بيرون مي تراود و متعلق به همه مردم است، همان آبي كه فروختني نيست... تشنگي برخاسته از هرم داغ روزهاي بم، مردم را ناچار به استفاده از آب لوله كشي و آب موجود در تانكرها ساخته مشكل اينجاست كه بر اثر تركيدگي لوله هاي آب شهر در چندين نقطه و آلودگي بالاي اين آب در روزهاي اخير، بسياري از مردم دچار بيماري هاي اسهال و گوارشي شده اند. صبر كنيد تمام نشد، يادتان نرود آنها پزشك متخصص و تجهيزات درماني و بيمارستاني هم ندارند و مجبورند به هر طريق ممكن براي مداوا به شهرهاي اطراف بروند. صبر كنيد، تمام نشده، حمل ونقل و شبكه ارتباطي نيز هنوز نابسامان است و بدين ترتيب رفتن از شهر هم از دست هر كس بر نمي آيد. صبر كنيد، تمام نشده...

مذاكره براي آسايش نيم ميليون عمره گزار
رئيس سازمان حج و زيارت ايران از وزير حج عربستان خواسته است تا مقررات سخت گيرانه جديد در مورد عمره گزاران، ازجمله اخذ كل پول قبل از ورود زائران را در مورد عمره گزاران ايراني اعمال نكند.احمد زرهاني در ديدار خود با ايادمدني به اين دليل چنين درخواستي را مطرح كرد كه عمره گزاران ايراني حجم زيادي از حاجيان كه به حدود نيم ميليون نفر مي رسد را تشكيل مي دهند. در واقع تقاضاي ايران از عربستان اين است كه با سخت گيري براي سفر نيم ميليون عمره گزار بر مشكلات اين سفر ديني اضافه نكند. در حال حاضر مشكلاتي نظير صدور رواديد، ارايه خدمات بهتر از طرف شركت هاي سعودي طرف قرارداد، صدور كارت هاي بهداشتي جديد براي زائران و صدور رواديد دوماهه براي آشپزان ايراني كاروان ها، بر سر راه سفر عمره گزاران ايراني وجود دارد كه طرف ايراني و سعودي در ديدار خود در مورد آن صحبت كردند.بعد از اين جلسه قراردادي بين ايران و عربستان امضا شد تا هر طرف مسوول نقل و انتقال هوايي نيمي از اين ۵۰۰ هزار زائر باشند. بنابراين خطوط هوايي عربستان سعودي در فصل جديد حج عمره كار جابه جايي ۲۵۰ هزار زائر ايراني را به عهده خواهد گرفت.

اطلس ملي عشاير
حتي اگر شده به خاطر گوشت قرمز، اين خبر را جدي بگيريد:
گروهي از اساتيد، روي عشاير تحقيق خواهند كرد تا اطلس ملي عشاير ايران را تدوين كنند.دكتر رفيع فر در اين نشست گفت: «بدون اينكه حس كنيم، فرهنگ و اقتصاد عشاير در خانه بيشتر ما حضور دارد. يعني اگر دام توليدي عشاير را حذف كنيم، حدود ۳۰ ميليون دام، بخش اعظمي از گوشت قرمز توليدي كشور حذف خواهد شد. اين توليدات سالانه ۱۲۰۰ ميليارد تومان وارد صندوق دولت مي كند.»
دكتر صفي نژاد نيز گفت: «براي شناخت بهتر مسايل عشاير پيشنهاد مي كنم، اطلس ملي عشاير تدوين شود.»
خبر اقتصادي - فرهنگي - علمي ديده بوديد؟

نتيجه گيري ساده از اين خبر
006096.jpg
اخيرا سازمان بهشت زهرا و شهرداري حرم مطهر حضرت امام خميني (ره) آماري را ارايه داده اند كه براساس آن در سال گذشته ۴۸ هزار و ۹۴۵ نفر در تهران فوت كرده اند، اما اين آمار جزئيات ديگري هم دارد و بعضي از اين جزئيات به دلايل مرگ مربوط مي شود. در سال گذشته شايع ترين علت مرگ، سكته قلبي و سكته مغزي بوده  است، به طوري كه از هر صد نفر ۲۲ نفر براثر سكته قلبي مرده اند.
اما آمار چشمگيرتر از آن به سيگاري ها مربوط مي شود. بر اين اساس بيش از ۴درصد متوفيان بالاي ۲۵ سال به خاطر مصرف سيگار مرده اند. به نظر مي رسد هيچ چيز حتي هشدارهاي صوتي - تصويري هم به اندازه اين خبر كه يك هزار و ۵۹۲ نفر از متوفيان بالاي ۲۵ سال تهران به خاطر مصرف سيگار مرده اند، تاثيرگذار باشد.
پس بياييد سيگار نكشيم!

بشقاب پرنده ها، فرستادگان شيطان
بالاخره تكليف اشياء يا شي ء نوراني ظاهر شده در آسمان ايران هم روشن شد. بعد از آنكه گفته شد اين شيء شهاب سنگي سرگردان است، روزنامه ها به نقل از يك كارشناس علوم نجوم نوشتند اين شيء ناشناس، سياره زهره است.
اما فواد قاسمي كارشناس مسايل سياسي ايدئولوژيك گفت: احتمال دارد موضوع اشياي نوراني كه به تازگي در برخي از شهرهاي كشورمان رويت شده با فعاليت هاي فرقه ضاله رائل در ارتباط باشد.
وي همچنين تصريح كرد: رائلي ها طرفداران فرقه ضاله نوساخته اي هستند كه براساس آن حقانيت خدا و پيامبران انكار شده و به حقانيت بشقاب پرنده ها، ايمان آورده مي شود و بر همين اساس تلاش دارند تا با ارسال بشقاب پرنده ها وUFO به كشورهاي مختلف، اين موضوع را تعميم دهند تا در نهايت عقايد منحرف خود را اثبات كنند. هم اكنون مبلغان اين فرقه روزبه روز كار خود را گسترش مي دهند و داراي دفاتر شخصي در بيش از ۸۰ كشور به ۳۲ زبان زنده دنيا فعاليت دارند و با سوءاستفاده از اعتقادات ديني مومنان، مساله خود را بر حق نشان مي دهند.

انرژي - آفتابي
گرفتن انرژي از خورشيد خانم بدبخت امسال افزايشي درست و حسابي داشته. در سال گذشته ميلادي توليد انرژي خورشيدي به ۵۷۴ مگاوات رسيد. كه نسبت به سال قبل ۳۴ درصد افزايش داشته. سه كشور ژاپن، آلمان و آمريكا در رتبه هاي اول تا سوم بيشترين ميزان توليد انرژي خورشيدي جاي دارند. آلمان مقام ديگري را هم كسب كرد و آن هم رتبه اول بيشترين رشد نسبت به سال قبل يعني يك رشد ۷۶ درصدي.
روزهاي خوش و راحتي خورشيد به پايان رسيده و آدم ها به او نيز گير داده اند و معلوم نيست چه بلايي قرار است سر او نازل شود.

يكه تازي
شايد براي هر ايراني زياد جالب نباشد كه مثلا بشنود خودرو پيكان كه يكي از قديمي ترين خودروهاي ساخته شده در جهان محسوب مي شود ديگر توليد نخواهد شد. البته به لحاظ خبري جالب است كه يك خودرو هم جزو خبرسازان باشد. آنگونه كه از يك خبر كوتاه به نقل از قلم سبز برداشت مي شود سال ۸۳ آخرين سال توليد پيكان خواهد بود. ظاهرا خط توليد اين ماشين ۳۶ ساله آخرين روزهاي عمر خود را سپري مي كند. آنگونه كه پيداست در سال ۱۳۸۱ حدود ۱۴۵ هزار و ۲۵۰ دستگاه پيكان توليد شده كه اغلب خريداران از كيفيت آن راضي نبوده اند. در سال ۱۳۸۲ هم ۱۴۵ هزار و ۵۳۷ دستگاه ديگر از اين ماشين ملي توليد و به خريداران تحويل شده است.
معلوم نيست آن دسته از ايراني هايي كه پيكان را زيباترين ماشين دنيا مي دانند و هيچ ماشين ديگري را به رسميت نمي شناسند، چگونه با اين معضل كنار خواهند آمد؟ به هر حال هر چيزي روي كره زمين يك روز آمدن و يك روز رفتن دارد.

سازمان نخبگان جوان
006087.jpg
اگر نخبه هستيد يا لااقل چنين احساسي داريد، نگران آينده نباشيد، آينده روشني برايتان در نظر گرفته اند. به گزارش روابط عمومي و امور رسانه اي سازمان ملي جوانان، رحيم عبادي مشاور رئيس سازمان ملي جوانان در ديدار افتخار آفرينان جوان شركت كننده در نمايشگاه فن آوري ژنو گفت:« مركز ملي نخبگان جوان در سطح كشور به صورت فراگير بوده و به امور نخبگان رسيدگي خواهد كرد.
براي تاسيس چنين مركزي يك كميته راهبري متشكل ازنمايندگان دستگاه هاي مرتبط با حوزه جوانان نيز مي  تواند در سياستگذاري ها و برنامه  ريزي هاي دولتي در حوزه نخبگان جوان نقش هدايتي و مديريتي داشته باشد.»

طرح جامع محيط زيست منتظر بودجه
طرح مديريت جامع مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محيط زيست نيازمند بودجه بيشتري است.
فرهنگ قصرياني، دبير كل دفتر زيستگاه ها و امور مناطق طبيعي و تنوع زيستي محيط زيست تهران گفت: «طرح مديريت جامع كه از سال ۸۰ شروع شد به منظور پاسداري و حفاظت بيشتر از ارزش ها و ميراث طبيعي كشور به مرحله اجرا درآمده است.»
اين طرح در حال حاضر به خاطر نداشتن بودجه كافي ناتمام مانده است. اين پروژه به ۵/۱ ميليارد تومان اعتبار نياز داشته است كه تنها نيمي از مبلغ مورد درخواست به آن اختصاص يافته است.
در حال حاضر ۱۵۳ منطقه زيست محيطي در كشور وجود دارد و در ۵۰ زيستگاه، طرح مديريت جامع مناطق در حال بررسي است كه در صورت تامين اعتبار لازم طرح مديريت جامع در تمامي زيستگاه هاي كشور اجرا خواهد شد. مطالعات انجام شده در مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محيط زيست به ناحيه بندي مناطق و توسعه اكوتوريسم، اشتغالزايي با مشاركت جوامع بومي ساكن در محل و حفاظت بيشتر از زيستگاه ها مي انجامد كه به گفته قصرياني براي اولين بار است كه انجام مي شود.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
سفر و طبيعت
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |