برندگان جوايز نوبل، پژوهشگران برجسته، مقالات چاپ شده در حوزه علوم طبيعي، مقالات چاپ شده در حوزه علوم اجتماعي و عملكرد آكادميك اعضاي هيأت علمي و استادان از معيارهاي رتبه بندي دانشگاههاست
نيلوفر قديري
دانشگاه «جياتونگ» شانگهاي در چين به تازگي گزارشي از ۵۰۰ دانشگاه برتر دنيا منتشر كرده كه با توجه به تازگي اين موضوع، مورد توجه محافل دانشگاهي در سراسر دنيا قرار گرفته است.
اين دانشگاه از معتبرترين و قديمي ترين دانشگاههاي چين است كه شخصيت هاي شناخته شده چيني چون جيانگ زمين رئيس جمهور پيشين اين كشور در آن تحصيل كرده اند. اين دانشگاه ۲۱ دانشكده و مؤسسه آموزشي دارد.
بسياري از دانشجويان، استادان، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي، دولت ها و مردم به دلايل مختلف به رتبه بندي دانشگاهها علاقمند هستند. اما كيفيت و اعتبار دانشگاهها، به راحتي و از طريق آمار و ارقام قابل ارزيابي دقيق نيست. ارزيابي عددي و رقمي دانشگاههاي جهان غيرممكن است، چرا كه دانشگاهها در كشورهاي مختلف تفاوت هاي زيادي دارند و به دست آوردن اطلاعاتي كه بتوان آن را در سطح بين المللي با هم مقايسه كرد، با دشواري هاي فني بسياري روبه روست.
دو سال پيش دانشگاه شانگهاي تصميم گرفت از طريق ارزيابي عملكرد پژوهشي و آكادميك دانشگاهها نوعي رتبه بندي براي دانشگاهها در سراسر جهان تعريف كند.
نتيجه دو سال كار و پژوهش، «رتبه بندي دانشگاههاي جهان در سال ۲۰۰۳» است.
در اين رتبه بندي چندين شاخص از عملكرد پژوهشي و دانشگاهي، مبناي كار قرار گرفته است مانند، برندگان جوايز نوبل (از ميان اعضاي دانشگاهها)، پژوهشگران برجسته، مقالات چاپ شده در حوزه علوم طبيعي، مقالات چاپ شده در حوزه علوم اجتماعي و عملكرد آكادميك اعضاي هيأت علمي و استادان.
براي هر يك از اين شاخص ها، بالاترين نمره اي كه مؤسسه اي به دست آورده ۱۰۰ است. براي محاسبه نمرات و امتيازات در هر يك از شاخص ها از تكنيك هاي آماري استفاده شده است. براي هر يك از شاخص هاي گفته شده ۲۰ درصد نمره در نظر گرفته شده و امتياز كلي يكصد محاسبه شده است.
تعريف معيارها
برندگان نوبل: در اين بخش از ارزيابي برندگان نوبل در رشته هاي فيزيك، شيمي، پزشكي و اقتصاد، در سالهاي ۱۹۱۱ تا ۲۰۰۲ سوابق دانشگاهي آنها مورد بررسي قرار مي گيرند. اگر دو يا چند نفر برنده جايزه اي بوده اند هر يك تك تك مورد بررسي قرار گرفته و به دانشگاه مبدأ آنها امتيازي تعلق مي گيرد. اگر بيش از يك دانشگاه يا مؤسسه برنده جايزه شده باشند به هر يك امتياز جداگانه تعلق مي گيرد. براي دوره هاي ده ساله مختلف درصد امتياز، متفاوت است. براي برندگان نوبل در سال ۲۰۰۲- ۲۰۰۱ ، ۱۰۰ درصد امتياز، براي برندگان سالهاي ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۰ ، ۹۰ درصد، براي برندگان سالهاي ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۰ ، ۸۰ درصد، براي برندگان سالهاي ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۰ ، ۷۰ درصد و بالاخره براي برندگان سالهاي ۱۹۱۱ تا ۱۹۲۰ ، ۱۰ درصد امتياز در نظر گرفته مي شود.
پژوهشگران برجسته: شمار پژوهشگران برجسته دانشگاهها در ۲۱ موضوع و رشته در حوزه هاي علوم انساني، پزشكي، فيزيك، مهندسي و علوم اجتماعي بررسي مي شوند. اين پژوهشگران در دوره سالهاي ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۹ فعال بوده اند.
مقالات چاپ شده در حوزه علوم طبيعي: ميانگين مقالات چاپ شده دانشگاهها در حوزه علوم طبيعي بين سالهاي ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ مورد بررسي قرار مي گيرد.
درباره مقالات حوزه علوم اجتماعي هم به همين صورت عمل مي شود.
عملكرد آكادميك اعضاي هيأت علمي و استادان: امتيازات كسب شده در شاخص هاي بالا به شمار اعضاي هيأت علمي تمام وقت دانشگاهها تقسيم مي شود.
هر رتبه بندي جنجال برانگيز است و هيچ رتبه بندي كاملاً، علمي نيست. اما اين رتبه بندي براساس اطلاعات و آمار بين المللي تهيه شده كه هركسي مي تواند آن را مشاهده كند.
در اين طرح پژوهشي، همه دانشگاههايي كه برنده نوبلي داشته اند، پژوهشگران برجسته و مقالاتي در زمينه علوم طبيعي داشته اند مورد بررسي قرار گرفته اند. همچنين دانشگاههاي مهم هر كشور كه مقالاتي چاپ شده در حوزه علوم طبيعي و اجتماعي داشته اند در نظر گرفته شده اند. به طور كلي اطلاعاتي از ۲۰۰۰ دانشگاه جهان جمع آوري شده است.
چرا فقط نوبل
علاوه بر جوايز نوبل، جوايز بين المللي شناخته شده ديگري هم در حوزه هاي مختلف وجود دارد مانند جوايز رياضيات. اما در حواشي اين جوايز همواره جنجال هاي فراواني وجود دارد. جايزه نوبل كه جنجالي ترين جايزه بين المللي است.
چرا دانشگاههاي علوم انساني و اجتماعي رتبه هاي پايين دارند؟
دانشگاه شانگهاي در گزارش خود آورده است، تهيه كنندگان گزارش براي يافتن معيارهاي ويژه و اطلاعات بين المللي در حوزه علوم اجتماعي و انساني تلاش زيادي كردند اما موفقيتي به دست نياوردند. بسياري از مؤسسات و دانشگاه هاي تخصصي علوم انساني و اجتماعي از اين فهرست غايب هستند يا رتبه پاييني در اين فهرست دارند.
از يكصد دانشگاه اول فهرست دانشگاههاي برتر دنيا، دانشگاههاي آمريكا بيشترين سهم را دارند. هاروارد در رديف نخست قرار دارد. بعد از چهار دانشگاه آمريكايي كه رديف اول تا چهارم جدول را در اختيار دارند، دانشگاه انگليسي كمبريج در رديف پنجم قرار گرفته است. آكسفورد، كمبريج امپريال كالج و دانشگاه لندن، چهار دانشگاه انگليسي رديف هاي اوليه اين فهرست هستند.
دو دانشگاه توكيو و كيوتو از ژاپن با قرار گرفتن در رتبه هاي ۱۹ و ۳۰ اين فهرست تنها دانشگاههاي آسيايي ۵۰ رديف نخست هستند. از ميان كشورهاي آسيايي دانشگاههاي ژاپن بيشترين سهم را در اين فهرست دارند. بعد از ژاپن دانشگاههايي از استراليا، چين، هند، كره جنوبي و تركيه در ميان ۵۰۰ دانشگاه برتر دنيا هستند.
امتياز كلي
|
مليت
|
دانشگاه
|
۱۰۰
|
آمريكا
|
۱- هاروارد
|
۵/۸۳
|
آمريكا
|
۲- استنفورد
|
۳/۷۶
|
آمريكا
|
۳- كلتك
|
۷۴
|
آمريكا
|
۴- بركلي كاليفرنيا
|
۴/۷۳
|
انگليس
|
۵- كمبريج
|
۶/۷۰
|
آمريكا
|
۶- ميت (MIT)
|
۵/۶۲
|
آمريكا
|
۷- پرينستون
|
۱/۶۱
|
آمريكا
|
۸- ييل
|
۵/۵۹
|
انگليس
|
۹- آكسفورد
|
۱/۵۹
|
آمريكا
|
۱۰- كلمبيا
|
۵۷
|
آمريكا
|
۱۱- شيكاگو
|
۹/۵۶
|
آمريكا
|
۱۲- كرنل
|
۳/۵۵
|
آمريكا
|
۱۳- كاليفرنيا سانفرانسيسكو
|
۴/۵۴
|
آمريكا
|
۱۴- كاليفرنيا- سانديه گو
|
۸/۵۳
|
آمريكا
|
۱۵- كاليفرنيا- لس آنجلس
|
۳/۵۰
|
آمريكا
|
۱۶- واشنگتن سياتل
|
۱/۵۰
|
انگليس
|
۱۷- امپريال كالج
|
۵۰
|
آمريكا
|
۱۸- پنسيلوانيا
|
۴/۴۹
|
ژاپن
|
۱۹- توكيو
|
۹/۴۸
|
انگليس
|
۲۰- لندن
|
۸/۴۸
|
آمريكا
|
۲۱- ميشيگان
|
۸/۴۷
|
آمريكا
|
۲۲- واشنگتن- سنت لوئيس
|
۸/۴۵
|
كانادا
|
۲۳- تورنتو
|
۷/۴۵
|
آمريكا
|
۲۴- جان هاپكينز
|
۶/۴۵
|
سوئيس
|
۲۵- دانشگاه فني زوريخ
|
۳/۴۵
|
آمريكا
|
۲۶- كاليفرنيا- سانتاباربارا
|
۴۵
|
آمريكا
|
۲۷- ويسكانزين
|
۸/۴۴
|
آمريكا
|
۲۸- راكفلر
|
۴/۴۴
|
آمريكا
|
۲۹- دانشگاه نورت وسترن
|
۶/۴۳
|
ژاپن
|
۳۰- كيوتو
|
|