شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۳ - - شماره ۳۳۶۵
دانشگاه مطالعات خارجي توكيو (TUFS)
دانشگاه تخصصي مطالعات خارجي ژاپن
آزاده ثبوت
000438.jpg

دانشگاه مطالعات خارجي توكيو كه در حومه غربي شهر توكيو واقع شده، قديمي ترين مؤسسه ژاپني در حوزه مطالعات بين الملل است.
اين مؤسسه با تسهيلات و شبكه كامپيوتري پيشرفته خود، نقش هدايتگري به عنوان محور آموزش برتر در مطالعات بين الملل، پژوهش و تبادلات علمي ايفا مي كند و با آموزش فشرده زبان ها و فرهنگ هاي مختلف در مباحث محلي، ملي و بين المللي بينش عميقي به دانشجويان اعطا مي كند.
فارغ التحصيلان TUFS در بسياري زمينه ها پيشرو بوده و همواره به عنوان سفيران بين تمدن ها عمل كرده اند.
TUFS در يك نگاه

دانشگاه مطالعات خارجي توكيو (TUFS) يك دانشگاه ملي است كه در زمينه مطالعات زباني، فرهنگي و اجتماعي جوامع مختلف و نيز روابط بين الملل، دوره هايي در سطوح كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا برگزار مي كند.
اين دانشگاه، هم اكنون، داراي يك دانشكده مطالعات خارجي است كه به سه زير مجموعه تقسيم مي شود كه اين سه مجموعه هفت ناحيه مطالعاتي و ۲۶ زبان اصلي و حوزه تخصصي را در برمي گيرد.
اين سه مجموعه عبارتند از: دانشكده تحصيلات تكميلي مطالعات مناطق، مركز زبان ژاپني براي دانشجويان بين المللي و مؤسسه پژوهشي براي زبان ها و فرهنگ هاي آسيا و آ فريقا.
TUFS همچنين برگزاركننده سه دوره ويژه در انفورماتيك قواعد شناسي (Grammatological Informatics) انفورماتيك زبان شناسي كاربردي (Usage- Based Linguistic Informatics) و مطالعات ماوراء فرهنگي (Trans Cultural) و اسناد و مدارك مي باشد كه توسط وزارتخانه هاي آموزش، فرهنگ، ورزش، علوم و فناوري ژاپن ارتقاء يافته است.
چهارمين برنامه اين مركز نيز از سپتامبر ۲۰۰۳ آغاز شده و در آينده اي نزديك پژوهش هايي در زمينه آموزش زبان و فنون آموزش كودك نيز ارائه خواهد شد.
دوره هاي زبان
۱) زبان هاي اصلي: دانشجويان يك زبان اصلي را براي مطالعه فشرده همزمان با ورود به دانشگاه انتخاب مي كنند. اين زبان اصلي پايه اي براي فعاليت هاي علمي دانشجويان در طول ۴ سال تحصيلشان تشكيل مي دهد و ۲۸ واحد درسي را شامل مي شود.
۲) زبان هاي دوم: دانشجويان يك تعداد بيشتري زبان را نيز به منظور مقايسه تطبيقي دانش زباني مي آموزند.
۳) زبان هاي پژوهشي: دانشجويان مي توانند يك زبان اضافي را نيز مانند يك زبان باستاني بياموزند تا بتوانند تنوع زباني را تجربه كرده و درك خود را از زبان هايشان عميق تر گردانند.
دوره هاي مطالعات منطقه اي
۱) سطح پايه و مقدماتي:
در اين سطح كه هشت واحد درسي را در برمي گيرد دانشجويان ويژگي هاي اساسي زبان، فرهنگ و جامعه را در منطقه مورد مطالعه شان مطالعه مي كنند.
۲) سطح پيشرفته: 
در اين سطح دانشجويان دانش تخصصي خود را گسترش داده و درك خود را از زبان، فرهنگ و جامعه در منطقه مورد مطالعه شان افزايش مي دهند. اين دوره ۱۲ واحد درسي را شامل مي شود.
دوره هاي مرتبط با رشته هاي ارائه شده
۱) دوره هاي مقدماتي: اين دوره ها كه در سه سطح ارائه مي شود دانشجو را در انتخاب رشته تخصصي خود ياري مي سازند و روي هم رفته ۱۲ واحد را شامل مي شود.
۲) دوره هاي پيشرفته: دوره هاي پيشرفته هر رشته ۲۴ واحد درسي را تشكيل مي شود.
* دوره هاي ميان رشته اي: دانشجويان، دانش عمومي خود را به كمك اين دوره ها از جامعه مدرن افزايش داده و با مباحث ميان رشته اي آشنا مي شوند. مجموع واحدهاي درسي اين دوره ۱۴ واحد است كه ۱۲ واحد آن به تربيت بدني اختصاص دارد.
* دوره هاي اختياري: واحدهاي اختياري ارائه شده از ميان واحدهايي مرتبط با حوزه اصلي دانشجويان انتخاب مي شوند كه ۱۲ واحد درسي را دربرمي گيرد.
* دوره هاي تربيت معلم: اين دوره ها براي دانشجوياني كه تمايل به احراز گواهينامه تدريس در دبيرستان هاي ژاپن دارند طراحي شده و در زمينه هاي زير اعطا مي شود:
زبان هاي خارجي شامل انگليسي، فرانسه، اسپانيولي، چيني و... نيز زبان ژاپني، مطالعات اجتماعي، تاريخ و جغرافيا، اقتصاد، مطالعات سياسي، فلسفه و حقوق.
همچنين دانشجويان ملزم به گذراندن واحدهاي موضوعي در كنار واحدهاي آموزش تدريس مي باشند.
دوره هاي آموزشي كارشناسي ارشد
كليه داوطلبان دوره تحصيلات تكميلي در يكي از حوزه هاي تخصصي نامبرده در سطح كارشناسي به تحصيل مي پردازند. از اين رو برنامه آموزشي ارائه شده ارتباط گسترده اي با برنامه آموزشي دوره كارشناسي داراست.
همچنين در زمان ثبت نام دانشجويان بايد يكي از شاخه هاي زير را انتخاب كنند:
۱)مطالعات زبان و فرهنگ
هدف از اين شاخه، توسعه دانش درباره زبان هاي جهان و گسترش درك از زبان و فرهنگ تخصصي دانشجو مي باشد.
۲) مطالعات منطقه اي
در اين شاخه، مطالعات در جهت تبيين يگانگي و ويژگي هاي خاص يك جامعه، يك اقتصاد و فرهنگ يك منطقه هدايت شده و ارتباطات يك منطقه با مناطق ديگر تشريح مي شود.
۳) سياست و اقتصاد بين الملل
اين شاخه، آموزش هايي در جهت كسب دانش تخصصي لازم نسبت به اقتصاد جهاني، سياست جهاني و فرهنگ هاي متنوع و نيز احاطه لازم بر زبان هاي خارجي ارائه مي كند تا دانشجويان را در ارائه نقشي فعال در سازمان هاي بين المللي و تشكيلات اقتصادي ياري كند. در اين شاخه به مطالعات جنگ و صلح نيز پرداخته مي شود.
۴) ترجمه
000435.jpg

اين شاخه دانش وسيعي از امور بين الملل، اقتصاد جهاني، فرهنگ هاي متنوع و زبان هاي متعدد به دانشجويان اعطا مي كند تا به عنوان يك مترجم، مترجم همزمان و نيز هماهنگ كننده كنفرانس هاي بين المللي ايفاء نقش كنند.
۵) آموزش زبان ژاپني به دارندگان ساير زبان ها
دانشگاه مطالعات خارجي توكيو در واكنش به خواسته هاي روزافزون جهاني شدن، آموزش هاي پيش از خدمت و ضمن خدمتي در تدريس زبان ژاپني با ايجاد ساختارهايي نظري و تجربي به دارندگان ساير زبان ها اعطا مي كنند.
۶) تدريس زبان انگليسي به عنوان يك زبان خارجي
اين برنامه به دانشجويان مهارت هاي تجربي لازم را در تدريس زبان انگليسي اعطا مي كند به گونه اي كه دانشجويان بتوانند به عنوان متخصصان حرفه اي در حوزه هاي مرتبط با آموزش زبان انگليسي فعاليت كنند.
۷) مهندسي اطلاعات زباني (Language Information Engineering)
هر چه بيشتر به سوي يك جامعه اطلاعاتي- محور و جهاني شده گام برمي داريم نياز به آموختن زبان هاي غير از انگليسي و ژاپني بيشتر احساس مي شود. همچنين به منظور كسب درك وسيع تري از زبان ها، فرهنگ هاي محلي و جامعه بين المللي فرد بايد آگاهي عميق از ارتباط ميان زبان هاي مختلف و فناوري اطلاعات داشته باشد. هدف از اين دوره احراز توانايي لازم براي تجزيه و تحليل مباحث مرتبط به زبان (لغات، ساختار قواعد، آواشناسي، ادبيات و...)، آموزش زبان، ارتباطات جهاني، رسانه هاي اطلاعاتي و جامعه با به كارگيري رويكرد اطلاعاتي- مهندسي است.
برنامه هاي دانشكده مطالعات فرهنگي و منطقه اي (در سطح دكترا)
برنامه هاي دوره دكترا شامل هر دو بخش مطالعات فرهنگي و زبانشناختي وابسته به بيش از ۳۰ زبان مختلف در سطح جهان مي باشد. مطالعات منطقه اي نيز شامل كشورها و مناطقي از اروپا، آمريكا، شرق، جنوب شرق، جنوب آسيا، خاورميانه، آفريقا، اقيانوسيه و ژاپن بوده و در حوزه مطالعات فرهنگي بين الملل نيز توجه ويژه اي بر پژوهش هاي ماوراي فرهنگي (Transcultural) معطوف مي شود. هدف از اين دوره، ارائه فرصت هاي آموزشي و پژوهشي پيشرفته و يگانه به منظور پرورش متخصصان و محققان خلاق براي تخصص هاي آموزشي- پژوهشي است.
شرايط اخذ مدرك دكترا
داوطلبان تحصيل در دوره دكترا بايد حداقل در يك دوره سه ساله ثبت نام كرده و ۱۲ واحد درسي را با موفقيت پشت سر بگذارند تا در نهايت موفق به ارائه پايان نامه و دفاع از آن گردند.
ثبت نام دانشجويان خارجي
دانشجويان خارجي مي  توانند از ميان سه برنامه زير يكي را انتخاب كنند:
۱) تحصيل به عنوان يك پژوهشگر، هم اكنون ۱۸۵ دانشجو در اين بخش تحصيل مي كنند.
۲) با مشاركت در دوره هاي ارائه شده و حضور در كلاس ها
۳) مستقلاً به عنوان يك محقق آزاد وارد دانشگاه شوند البته در صورتي كه در كشور متبوع خود به سمت استادي اشتغال داشته باشند.
همچنين مبادله دانشجويي دانشگاه از دانشجويان خارجي در Fuchu Campus پذيرايي كرده و تفريحات، فعاليت ها و نشست هايي ميان سازمان هاي اجتماعي ملي و دانشجويان مزبور برگزار مي كند. در تالار اقامت بين المللي دانشگاه نيز با قيمت مناسب به تعداد معدودي دانشجوي خارجي خوابگاه ارائه مي شود.
براي كسب اطلاعات بيشتر با آدرس زير مكاتبه كنيد:
The Committee Of Public Relations Of Tokyo University Of Foreign Studies(T.U.F.S)
Address: 3-11-1, Asahi-cho, Fuchu-shi, Tokyo,183-8534Japan
(M1-Zenhp@tufs.ac.jp)
آدرس وب سايت: tufs.ac.jp

«آلبورگ»، دانشگاهي پيشتاز در تحقيق و پژوهش
000441.jpg
شبنم جعفرزاده
در سال ۱۹۷۴ دانشگاه آلبورگ، به عنوان پنجمين دانشگاه دانمارك، تأسيس شد و از آن زمان به بعد تعداد دانشجويانش سه برابر شد به طوري كه در آغاز سال ۲۰۰۱، بيش از ۱۲ هزار دانشجو در اين دانشگاه تحصيل مي كردند. دانشگاه آلبورگ(AAU) داراي سطح علمي و تحقيقي بسيار بالايي در شاخه هاي علوم انساني، مهندسي، علوم طبيعي و علوم اجتماعي و بودجه سالانه اي نزديك به يك ميليارد كرون دانمارك است.
سال تحصيلي اين دانشگاه شامل دو ترم است: ترم پاييز كه از اول سپتامبر تا آخر ژانويه بوده و امتحانات آن در ژانويه برگزار مي شود و ترم بهار از اول فوريه تا آخر ژوئن كه امتحاناتش نيز در همان ماه برگزار مي شود. اكثر همايش ها و سخنراني ها در ابتداي ترم (۸ تا۱۰ هفته  اول) برگزار مي شود تا زمان بيشتري براي كار روي پروژه ها در طول ترم باقي بماند. تعطيلات دانشگاه هم فقط در كريسمس و عيد پاك است. آدرس پستي دانشگاه آلبورگ:
Aalborg University P.D.Box 159, DK- 9100 Aalborg Denmark
Tel: + 45 9635 8080
Web: www.aau.dk
روش تدريس در اين دانشگاه بر پايه تحقيق است و در دو سطح ارائه مي شود:۱- كنفرانس، همايش و واحدهاي درسي كه در چارچوب اصلي ترم تحصيلي صورت مي گيرد ۲- كار گروهي و رفع اشكال كه در گروه هاي ۳ تا ۵ نفره و در شاخه اي خاص انجام مي شود. نيمي از ساعت درسي به بخش اول و نيمي ديگر به كارهاي گروهي اختصاص داده مي شود. در پايان ترم نيز دانشجويان گزارش پروژه را در ۷۵ تا۱۵۰ صفحه به استاد تحويل مي دهند.
دفتر بين الملل دانشگاه آلبورگ دو نوع برنامه درسي به زبان انگليسي ارائه مي دهد: برنامه تمام وقت براي دانشجويان ميهمان آلبورگ كه قصد تحصيل به مدت يك يا دو ترم در اين دانشگاه را دارند و برنامه كارشناسي براي دانشجوياني كه مايل به ادامه تحصيل در آنجا هستند. براي كسب اطلاعات بيشتر به آدرس دفتر بين الملل دانشگاه رجوع كنيد:
Aalborg University
International office Fredrik Bajars Vej 7F DK- 9220 Aalborg East Denmark
Tel: +4596358080
Fax: + 4598154522
در برنامه درسي تمام وقت اين دانشگاه براي دانشجويان ميهمان، رشته هاي زير وجود دارند:
دانشكده علوم انساني: مطالعات فرهنگي بين الملل، مطالعات رسانه و فرهنگ، ارتباطات بين الملل و ميان فرهنگي.
دانشكده علوم اجتماعي: نوسازي، اطلاعات و كارآفريني، نوسازي و اقتصاد، مديريت بين الملل، اقتصاد بين الملل، مطالعات روابط بين الملل و توسعه، مطالعات اروپايي اجتماع، علوم و تكنولوژي، مطالعات اروپا، موقعيت بهزيستي اجتماعي دانمارك و اسكانديناوي.
دانشكده علوم و تكنولوژي: مديريت محيط زيست، برنامه ريزي انرژي، صوت شناسي، مهندسي پزشكي، مهندسي محيط زيست، مهندسي محيط زيست درون ساختمان، ارتباطات، چند رسانه اي هوشمند، تكنولوژي نفت و گاز، ارتباطات ديجيتال، تكنولوژي GPS، اجرا و جريان كاربردي سيگنال، سيستم هاي خودكار هوشمند، مهندسي سيستم هاي نرم افزار، مهندسي اطلاعات، الكترونيك، مهندسي سيالات و احتراق.
دوره هاي درسي كارشناسي نيز شامل رشته هاي زير اند:
دانشكده علوم انساني: فرهنگ، ارتباطات و جهاني سازي دانشكده علوم اجتماعي: روابط بين الملل، مطالعات اروپا، اقتصاد بين الملل، نوسازي و كارآفريني و نوسازي و اقتصاد. در دانشكده علوم و مهندسي علاوه بر رشته هاي دوره تمام وقت، اين رشته ها نيز ارائه مي شوند: مهندسي شيمي، سيستم الكتريكي و تكنولوژي ولتاژ بالا، بيوتكنولوژي صنعتي، مديريت و برنامه ريزي شبكه و سيستم مدارها.
دانشگاه آلبورگ همچنين داراي گروه هاي زير است: مطالعات اجتماعي، مديريت اقتصادي، سياسي و اجتماعي، مطالعات بازرگاني، مطالعات اجتماعي، تاريخي و بين المللي، مهندسي شهري، مهندسي ساختمان، مؤسسه الكترونيك، توليد، موسيقي و موسيقي درماني، ارتباطات، مطالعات زبان و ميان فرهنگي، فيزيك، انرژي، مهندسي مكانيك، علوم كامپيوتر، رياضيات، معماري و طراحي، توسعه و برنامه ريزي، علوم بهداشتي و آموزش.
دانشگاه آلبورگ دوره هاي درسي به زبان دانماركي برگزار مي كند كه مستلزم آشنايي با اين زبان است. درخواست ثبت نام دانشجويان خارجي براي آزمون ورودي و شرايط پذيرش آنها مانند دانشجويان دانماركي است، با اين تفاوت كه خارجي ها بايد آزمون زبان دانماركي را نيز پشت سر بگذارند. دانشجويان خارجي كه مايل به شركت در دوره هاي تمام وقت به زبان انگليسي هستند بايد به دفتر بين الملل رجوع كنند:
(براي دانشجويان ميهمان)
Email: ek @ adm.aau.dk
براي دانشجويان كارشناسي ارشد)
Km @ adm.aau.dk
دانشجويان خارجي براي درخواست ثبت نام در هر يك از دانشكده ها بايد در رشته هاي خاصي حداقل سطح مورد نياز را كسب كنند. در دانشكده علوم و تكنولوژي رشته هاي رياضي، فيزيك و شيمي. در دانشكده علوم اجتماعي شاخه رياضي و در دانشكده علوم انساني بعضي از رشته هاي انگليسي، آلماني، فرانسوي، اسپانيايي يا رياضي.
اين دانشجويان همچنين بايد آزمون زبان دانماركي را پيش از اول ژوئيه سالي كه قصد تحصيل دارند بگذرانند. اين آزمون كه به دو صورت شفاهي و كتبي است، سالي دو بار در ماه مه و نوامبر برگزار مي شود.
براي اطلاعات بيشتر به اين آدرس مراجعه كنيد:
www.aof-aalborg Dk/ sprogsk/ index-uk. Htm
يادگيري زبان دانماركي دست كم ۱۲ تا ۱۸ ماه به طول مي انجامد اما جواز اقامت تنها براي يادگيري اين زبان در دانمارك داده نمي شود و دوره اي نيز در اين دانشگاه برگزار نخواهد شد. البته علاوه بر دانماركي، انگليسي هم بسيار استفاده مي شود و دانشجويان ملزم به آشنايي كامل با اين زبان نيز هستند.
چگونگي درخواست ثبت نام
فرم ثبت نام
Koordinerede Tilmelding Den
در ۱۵ فوريه در دانشگاه آلبورگ، ديگر مؤسسات عالي و مركز اشتغال يا در سايت www.kot.dk در دسترس است. آخرين زمان ارسال فرم ها ۱۵ مارس بوده و بايد به اين آدرس فرستاده شوند:
The study administration office (studiekontoret)
Aalborg University
Tel: + 45 9635 9425
Fax: + 45 9815 9816
E-mail: Studiekontor @ adm. Aau.dk
تمامي مدارك و كپي آنها بايد تأييد رسمي شده و به يكي از زبانهاي اصلي اروپا و يا يكي از زبانهاي نروژي، سوئدي يا ايسلندي باشند.
دانشجويان دوره هاي انگليسي نيز بايد مدارك خود را به دفتر بين الملل پيش از اول دسامبر براي ترم بهار و اول جولاي براي ترم پاييز بفرستند.
دانشگاه آلبورگ شهريه ندارد اما دانشجويان در هنگام ثبت نام بايد توانايي مالي به ميزان هفت هزار دلار در سال داشته باشند. اين دانشگاه هيچ كمك هزينه تحصيلي نيز ارائه نمي دهد. دانشجوياني كه از كشورهاي خارج از اتحاديه اروپا اقدام مي كنند، بايد درخواست ويزا و اقامت خود را از سفارت دانمارك در كشور خود دريافت كنند. براي كسب اطلاعات مي توان به دفتر مشاوره دانشجويي مراجعه كرد.
E-mail: Studievejl @ adm. Aau.dk
بيمه سلامتي نيز بنا به طرح بيمه دانمارك به افرادي كه بيش از سه ماه در اين كشور بمانند، تعلق مي گيرد. دفتر اقامت بين الملل آلبورگ امكان اسكان دانشجويان را فراهم مي كند، به اين ترتيب كه متقاضيان فرم درخواست را كه هنگام پذيرش در دانشگاه دريافت مي كنند، همراه با دو هزار كرون دانمارك به اين دفتر ارسال مي كنند.
International Accommodation office Gammel Torv 10 Dk- 9000 Aalborg
دانشجويان پس از رسيدن به آلبورگ بايد ۱۶ هزار كرون ديگر براي دريافت محل اقامت بپردازند. البته دانشجويان كارشناسي ارشد اجاره محل اقامت خود را شش ماه يك بار پرداخته و در صورت طولاني شدن زمان تحصيل، اين مبلغ را ماه به ماه مي پردازند.
در حال حاضر دو نوع اقامت براي دانشجويان خارجي در آلبورگ وجود دارد: محل اقامت دانشجويان كه بيشتر متعلق به دانشجويان انتقالي است و محل اقامت اختصاصي كه براي دانشجويان كارشناسي و كارشناسي ارشد در نظر گرفته شده است. البته هيچ يك از اين مكانها در محوطه دانشگاه واقع نشده اند و برخي در خارج شهر، مركز شهر و يا در فاصله كمي از دانشگاه قرار دارند.
هزينه اقامت در شهر آلبورگ ماهانه تقريباً ۵۵۰۰ كرون است كه شامل رفت و آمد، اجاره، بيمه، غذا، كتاب و ديگر موارد مي شود. براي كسب هر نوع اطلاعاتي در مورد اقامت به اين آدرس مراجعه كنيد:
E-mail: Ko @ aua. Auc.dk
Mga @ aua. Auc. Dk
Tel: + 45 9635 9098
Fax: + 45 9811 1441

سايت هاي مفيد

http://ssjj.oupjournals.org

نشريه علوم اجتماعي (ssjj) نشريه اي است كه به چاپ مقالات با موضوعات علوم سياسي، تاريخ، جامعه شناسي و باستان شناسي اين كشور مي پردازد. مقاله ها معمولاً به دو زبان انگليسي و ژاپني مي باشد. در سايت اين نشريه علاوه بر امكان دسترسي به آخرين شماره اين نشريه، جستجوي مقالات نيز ميسر است.
http://front.math.ucdavis.edu

سايت رياضيات arXiv بخشي از چاپ الكترونيكي با همين نام است كه در زمينه علوم فيزيك، رياضيات و كامپيوتر فعاليت مي كند و توسط دانشگاه cornell نگهداري مي شود.
اين سايت كه از سال ۱۹۹۸ كار خود را در ۱۵ كشور جهان آغاز كرده است، ائتلاف شماري از آرشيوهاي رياضي و مشتمل بر ۲۰۰۰۰ مقاله است.
بخش پيشروي اين سايت (به آدرس بالا) امكان جستجوي آرشيوها را از يكشنبه تا عصر روز پنج شنبه هر هفته براي علاقه مندان فراهم كرده است.
http://www.rss.org.uk

جامعه آماري Royal با بيش از ۷۲۰۰ نفر عضو،  در لندن مشغول فعاليت است. ملاقات هاي اعضاء،  كنفرانس ها، چاپ نشريه، خبرنامه و مجله، برگزاري امتحانات ساليانه و اعطاي جوايز دانشگاهي از فعاليت هاي اين جامعه مي باشد.
http://sut2.sut.ac.th.auap

انجمن دانشگاه هاي آسيا و اقيانوسيه يا اختصاراً AUAP سال ۱۹۹۵ در يكي از دانشگاه هاي تايلند تأسيس شد. با مراجعه به اين آدرس از فعاليت هاي انجمن و فهرست اعضاي آن استفاده كنيد.
http://www.aamc.org
AAmc يا انجمن دانشكده هاي پزشكي آمريكا در سال ۱۸۷۶ تأسيس شد. در اين انجمن ۱۲۶ دانشكده، ۴۰۰ بيمارستان، ۶۶۰۰۰ دانشجو و بيش از ۹۷۰۰۰ رزيدنت عضو مي باشند. با مراجعه به سايت اين انجمن، از فعاليت هاي آن، اقدامات دولتي، اتاق اخبار، نشريات و ... مطلع شويد.
فرنوش مرتضوي
كتابخانه بين المللي علوم پزشكي آمريكا
كتابخانه بين المللي علوم پزشكي آمريكا؛ در سال ۱۹۵۶؛ راه اندازي شد. در اين مركز مي توانيد به جديدترين كتاب هاي علوم پزشكي دسترسي پيدا كنيد. اين مركز براي سازماندهي مناسب و سريع اطلاعات؛ براي دسترسي آسان استادان؛ محققين؛ دانشجويان علوم پزشكي و پيراپزشكي و... تأسيس شد. در اين مركز جديدترين كتاب ها و يافته هاي علمي كه به صورت كتاب؛ جزوه يا مقاله ارايه شده اند؛ نگهداري مي شود. استفاده از اطلاعات اين مركز براي عموم مردم؛ در همه نقاط دنيا بلامانع و ميسر است. براي اطلاع بيشتر مراجعه كنيد به:
http:/www.nlm.nil.gov
مركز بين المللي اطلاع رساني رايانه اي آمريكا (CIT)
مركز بين المللي اطلاع رساني رايانه  اي آمريكا؛ بزرگترين مركز اطلاع رساني كامپيوتري است كه درسال ۱۹۶۴؛ با سه هدف زير تأسيس و راه اندازي شد:
۱- اطلاع  رساني دقيق؛ كامل و جديد، براي دستيابي آسان كاربردها به اطلاعات مورد نياز.
۲- تقويت سيستم هاي كامپيوتري مرتبط با اين شبكه مادر، براي اطلاع رساني سريع
۳- سرعت بخشيدن به امر تحقيق و جست وجو در همه زمينه ها مخصوصاً علوم پزشكي
براي اطلاع بيشتر از فعاليتهاي اين مركز مراجعه كنيد به:
http://www. Nih.gov/about /almanac/organization/CIT.htm

مهتاب صفرزاده خسروشاهي

دانشگاه هاي معتبر جهان
الهام رضاخاني
دانشگاه هاي«سوئد»
در سوئد ۷۰ مركز آموزش عالي زير نظر وزارت آموزش و علوم اين كشور فعاليت دارند كه شامل ۸ دانشگاه جامع، ۱۸ دانشگاه و مؤسسات آموزش عالي تخصصي و غيره هستند. تحصيلات دانشگاهي در اين كشور متناسب با تحصيلات ديپلم دبيرستان است، بنابراين گرايش ديپلم دبيرستان در انتخاب رشته دانشگاهي اهميت زيادي دارد.
داوطلبان با حداقل ۲۵ سال سن و ۴ سال تجربه كاري مرتبط مي توانند بدون پشت سر نهادن دوره دبيرستان، وارد مراكز آموزش عالي شوند. شرط ورود دانشجويان خارجي به مراكز آموزش عالي اين كشور گذراندن دوره پيش دانشگاهي است كه با احتساب دوره هاي زبان سوئدي و انگليسي در مجموع دو سال طول مي كشد. هر سال تحصيلي دو نيم سال دارد و هر نيم سال شامل ۲۰ واحد مي شود.
دوره هاي تحصيلي و ارزشيابي مدارك
- دوره هاي دانشگاهي، هنري و حرفه اي (yrkesexamen) كه منجر به اخذ مدرك Hogskoleexaman - Diploma مي شود به مدت دو سال به طول مي انجامد و با گذراندن ۸۰ واحد كه شامل ۴۰ واحد دروس تخصصي است به اتمام مي رسد. تربيت معلم براي مدارس ابتدايي يا دبيرستان ها تخصص هاي پزشكي، بهداشت، كشاورزي و مهندسي از جمله رشته هاي مختلف اين دوره است كه مدرك اين دوره كارداني ارزشيابي مي شود.
- مقطع كارشناسي در سوئد، Filosofie Magisterexamen نام دارد و دانشجو در اين مقطع حداقل ۱۶۰ واحد را در مدت چهار تا پنج سال تحصيل تمام وقت گذرانده كه در نيم سال آخر حداقل ۲۰ واحد به پژوهش علمي اختصاص دارد. در دانشگاه هاي سوئد براي دانشجويان خارجي كه با مدرك كارشناسي براي ادامه تحصيل به اين كشور مي روند، دوره هاي Master با حداقل يك و نيم سال تحصيل برنامه ريزي شده است كه به زبان انگليسي برگزار مي شود و شامل دروس تخصصي و پژوهشي است.
نتايج يك تحقيق
انگليسي ها علاقه مند جذب دانشجويان خارجي

يك تحقيق انجام شده در برتيش كانسيل نشان مي دهد كه رشد دانشجويان خارجي، ورود ترك تحصيل كنندگان بريتانيايي به دانشگاه را تحت فشار قرار مي دهد.
پيش بيني شده كه تا سال ۲۰۲۰ ميلادي تعداد دانشجويان خارجي دانشگاه هاي بريتانيا به بيش از سه برابر يعني حدود ۸۷۰ هزار نفر در سال برسد.
اين تحقيق نشان مي دهد كه تغيير جمعيت دانشجو از بومي به خارجي، باعث تزريق حدود ۱۳ ميليارد پوند در سال به اقتصاد اين كشور شود.
دانشگاه آكسفورد در حال برنامه ريزي براي افزايش تعداد دانشجويان دوره ليسانس خارجي كه شهريه بيشتري نسبت به دانشجويان بومي مي پردازند، است و به اين ترتيب صندلي دانش آموزان بومي كه ترك تحصيل كرده اند كم كم كاهش و به دانشجويان خارجي تعلق مي گيرد.
يك گزارش از همين دانشگاه هشدار داده است كه در سال ۲۰۰۸ حدود ۶۰۰ دانش آموز ترك تحصيل كرده بريتانيايي از تحصيل در اين دانشگاه محروم مي شوند و اين رقم در سال ۲۰۲۰ به يك هزار و ۴۰۰ نفر افزايش خواهد يافت. بيشترين رشد تقاضا براي دانشجويان چيني است كه پيش بيني مي شود تعداد آنها از ۲۰ هزار تن به ۲۲۵ هزار تن در سال ۲۰۲۰ برسد و همچنين توسعه اتحاديه اروپا نيز باعث افزايش تعداد دانشجويان ترك، روماني و لهستاني خواهد شد.
در حال حاضر ۲۷۰ هزار دانشجوي خارجي در دانشگاه هاي بريتانيا مشغول به تحصيل هستند كه سالانه يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون پوند شهريه مي پردازند.

دانشجو-۵
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |