يكشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۶۶
عكس روز
پولدارها جنس ارزان مي خرند
003060.jpg
انگليسي ها معتقدند كسي كه جنس ارزان مي خرد بايد خيلي پولدار باشد!
وقتي قرار باشد براي يك بلوز يا تي شرت ۱۹۹۹ تومان پرداخت معلوم است كه اين خريد چقدر موفقيتآميز خواهد بود.
البته برخي خانواده ها به دليل بالا  بودن هزينه مخارج چاره اي جز خريدن لباس ارزان قيمت ندارند؛ هرچند كه اين نوع خريد به هيچ وجه صرفه جويي به حساب نميآيد.

درآمد مترو خوب است
... اما خدمت رساني آن بهتر است
تعيين قيمت بليت در حمل ونقل عمومي به عهده شوراي شهر است و به همين دليل شركت مترو هر سال هزينه ها، منابع مالي مورد نياز و كسري بودجه را محاسبه و اعلا م مي كند تا باتوجه به اين مسائل شوراي شهر در خصوص افزايش قيمت بليت تصميم گيري كنند.
003063.jpg
گزارش 
با فرا رسيدن سال نو و گران شدن بنزين، ترس از گران شدن بهاي بليت مترو - كه خيلي ها به آن وابسته شده اند - شيوع پيدا كرد كه با رد اين خبر از طرف مسؤولان فعلا ً خيالها آسوده شد.
معاون پشتيباني شركت راهآهن شهري تهران و حومه (مترو) اعلا م كرد: درآمد شركت مترو از فروش بليت سالا نه ۱۰ ميليارد تومان است كه پيش بيني مي شود اين مبلغ در سال جاري به ۱۳ ميليارد تومان افزايش يابد.
مهندس جعفر ربيعي گفت: تنها حدود ۲۵ درصد از هزينه هاي جاري مترو از طريق فروش بليت تأمين مي شود كه اين مبلغ نيز در مقايسه با هزينه هاي جاري مترو چندان چشمگير نيست.
وي با اشاره به روند تعيين قيمت بليت مترو اظهار داشت: تعيين قيمت بليت در حمل ونقل عمومي به عهده شوراي شهر است و به همين دليل شركت مترو هر سال هزينه ها، منابع مالي مورد نياز و كسري بودجه را محاسبه و اعلا م مي كند تا باتوجه به اين مسائل شوراي شهر در خصوص افزايش قيمت بليت تصميم گيري كنند.
مهندس ربيعي افزود: در واقع شركت مترو هيچ پيشنهادي در خصوص افزايش قيمت بليت نمي دهد؛ بلكه تنها هزينه برق، پرسنل و تعمير و نگهداري واگن ها و تهيه تجهيزات كه همگي جزو هزينه هاي جاري مترو هستند، اعلا م مي شود و اين شوراست كه بايد در مورد محل تأمين اين هزينه ها تصميم گيري كند كه اين منابع مي توانند از طريق فروش بليت، فاينانس خارجي و يا منابع مالي دريافتي از طريق دولت و شهرداري باشد.
وي در ادامه تصريح كرد: فعلا ً تصميمي براي افزايش قيمت بليت گرفته نشده است.
اميدواريم كه حداقل بهاي بليت مترو از قانون تورم تبعيت نكند و مديران اين وسيله حمل ونقل عمومي به ياري مردم بشتابند.

جوابيه سازمان ثبت اسناد و املا ك كشور به مطلب «سايه روشن هاي هزينه هاي دفترخانه و ثبت»
مبناي هزينه هاي حق التحريردفاتر اسناد رسمي
از آنجا كه در مورخه ۱۷/۱۲/۸۲ روزنامه همشهري در صفحه ضميمه مطلبي تحت عنوان سايه و روشن هزينه هاي دفترخانه و ثبت منتشر كرده كه برخي از قسمتهاي آن فاقد مبناي قانوني و عاري از واقعيت بوده و ظاهراً نويسنده احاطه كامل به امور مسائل مربوط به دفاتر ثبت اسناد رسمي و ازدواج و طلا ق نداشته و بعضي از مطالب نيز صرفاً بيان اظهارات اشخاص غيرمطلع به امور مذكور است. لذا باتوجه به اشكالا ت موجود درمقاله مزبور جهت اصلا ح مطالب و تنوير افكار عمومي مراتب ذيل را جهت نشر در آن روزنامه اعلا م و ارسال كرده ايم:
دفاتر اسناد رسمي چنان كه ماده يك قانون دفاتر اسناد رسمي مصوب ۱۳۵۴ مقرر مي كند واحد وابسته به وزارت دادگستري (قوه قضاييه و سازمان ثبت اسناد و املاك كشور) است كه براي تنظيم و ثبت اسناد رسمي طبق قوانين و مقررات تشكيل مي شود. اداره امور دفترخانه به عهده سردفتر است كه به موجب ماده ۶ قانون فوق الذكر از ميان اشخاص زير تعيين مي شود:
۱- اشخاصي كه داراي ليسانس حقوق در رشته قضايي يا منقول از دانشكده الهيات يا دانشكده سابق «معقول و منقول» باشند.
۲- كساني كه داراي دو سال سابقه خدمات قضايي يا وكالت پايه يك دادگستري باشند.
۳- ساير ليسانسيه ها به شرط داشتن سه سال سابقه دفترياري.
۴- اشخاصي كه از مراجع مسلم داراي تصديق اجتهاد هستند كه به تأييد هيأت منتخب رئيس قوه قضاييه رسيده باشد.
۵- دفترياراني كه داراي گواهي قبولي امتحان مخصوص سردفتري و دفترياري موضوع شق سوم ماده ۱۰ قانون دفتر اسناد رسمي مصوب ۱۳۱۶ باشند.
۶- دفترياراني كه داراي ديپلم كامل متوسطه باشند به شرط داشتن هفت سال سابقه دفترياري اول.
۷- دفترياران اول كه در تاريخ تصويب اين قانون شاغل بوده و ۱۵سال سابقه دفترياري اعم از متناوب و مستمر داشته باشند.
و در قبال خدماتي كه جهت تنظيم و ثبت اسناد مراجعين دفاتر صورت مي گيرد وجوهي اخذ مي شود كه در ماده ۵۰ قانون دفاتر اسناد رسمي احصا شده است اين وجوه عبارتند از:
۱- حق التحرير، طبق تعرفه مقرر وزارت دادگستري ۲- حق ثبت ۳- ماليات و حق غير، برابر مقررات قوانين مالياتي ۴- ساير وجوهي كه طبق قوانين وصول آن به دفترخانه محول شده.
طبق ماده ياد شده از جمله وجوهي كه در دفاتر وصول مي شود حق التحرير اسناد است كه وجه مذكور برابر ماده ۵۴ قانون فوق الذكر طبق تعرفه تعيين شده وزارت دادگستري خواهد بود كه بايد هر چهار سال يك بار مورد بررسي قرار گيرد و در صورت اقتضا در آن تجديدنظر شود.
ميزان اين تعرفه براي اولين بار در ماده ۳۷ نظامنامه قانون دفاتر اسناد رسمي مصوب ۲۴/۷/۱۳۱۶ پيش بيني شده و دفاتر اسناد رسمي مكلف شده اند كه وفق تعرفه مزبور عمل كرده و از اخذ هرگونه وجه اضافه بر تعرفه خودداري كنند. بنابراين باوجود مطالب عنوان شده توسط نويسنده محترم مقاله تعرفه هاي ياد شده با تصويب نظامنامه فوق الا شاره تعيين شده و دستورالعمل موردنظر صرفاً دستورالعمل مربوطه به نحوه وصول حق التحرير در دفاتر اسناد رسمي است كه از تاريخ ۱/۲/۸۰ توسط دفاتر اسناد رسمي لا زم الا جرا بوده به موجب آن سران دفاتر با اخذ معرفي نامه از واحدهاي ثبتي مربوط موظف به افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه جاري شخصي شده و از تاريخ اجراي دستورالعمل حق دريافت هيچ گونه وجهي بابت ثبت سند و گواهي امضاء.... از مراجعين ندارند و در صورت تخلف از اين امر طبق مقررات مورد پيگرد قرار خواهند گرفت.
مطلب ديگري كه در مقاله مذكور بدان پرداخته شده است موضوع افزايش هزينه هاي نقل و انتقال انواع خودرو است. با عنايت به اين كه برابر بند (ص) ماده ۵۱ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت تعرفه ثبت اسناد رسمي قطعي از قبيل اسناد بيع، صلح، هبه و وكالت براي فروش به استثناي معاملا ت با حق استرداد انواع خودروهاي سبك و سنگين اعم از سواري و غيرسواري و ماشينآلات راهسازي و كشاورزي و موتورسيكلت ساخت و مونتاژ داخل و ساخت خارج ده در هزار براي خودروها و موتورسيكلت هاي ساخت داخل و دارائي است و باتوجه به تغييراتي كه در سال جاري درجه اول [در] وزارت امور اقتصادي و دارائي حاصل شد تغييرات مذكور به ميزان حق الثبت و حق التحرير اسناد خودرو كه تعرفه آن بر مبناي قيمت هاي مندرج در جداول فوق محاسبه مي شود نيز مؤثر واقع شد كه البته باتوجه به راهكارهاي پيش بيني شده هزينه هاي مذكور در سال آينده كاهش خواهد يافت. در خصوص حق التحرير اسناد ازدواج و طلا ق در تاريخ ۶/۶/۷۹ بنا به اختيار تفويضي رياست محترم قوه قضاييه مجدداً بخشنامه اي از طرف سازمان ثبت اسناد و املا ك صادر شد كه حق التحرير قانوني اسناد ازدواج و طلا ق را تعيين كرد كه در حال حاضر نيز مورد عمل است. وفق بخشنامه مذكور حق التحرير اسناد ازدواج براساس ميزان مهريه از ۵۰ هزار ريال تا ۱۵۰ هزار ريال متغير بوده و حداكثر آن نيز ۱۵۰ هزار ريال است و حق التحرير اسناد مربوط به ثبت واقعه طلا ق نيز ۱۰۰ هزار ريال تعيين شده است.
محمدعلي يادگاري
مديركل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت


خبر روز
سرمايه گذاري، صرفه جويي به همراه دارد
در خبرها آمده بود با سرمايه گذاري ۵۳ ميلياردي در مصرف انرژي بخش صنعت امكان بهره وري از انرژي در اين بخش افزايش يافته است.
براساس خبر مديرعامل سازمان بهره وري انرژي ايران اين سرمايه گذاري ها باعث شده كه ۱۴ واحد صنعتي در سال ۳۰۰ هزار بشكه نفت صرفه جويي كنند.
به عبارتي نه تنها در اين سرمايه گذاري پولي خرج نشده بلكه خود موجب شده كه درآمدي عايد دولت و كشور شود.
بررسي اين قيمت ها لزوم افزايش اين نوع سرمايه گذاري ها را دوچندان مي كند خصوصاً در بخش مصارف عمومي و منازل.
دكتر رضا گودرزي، كارشناس مسائل انرژي در اين باره به خبرنگار ما گفت: طبق آمار صرفه جويي تنها ۱۴ واحد صنعتي ۳۰۰ هزار بشكه صرفه جويي سوخت به همراه داشته است. لذا اگر دولت بتواند اين روند را گسترش دهد به طور حتم ميزان صرفه جويي سوخت چندبرابر خواهد شد.
گودرزي افزود: مصارف عمومي يكي از مهم ترين نوع مصرف است كه انرژي زيادي در آن تلف مي شود.
وي گفت: اگر دولت بتواند با بررسي شرايط راهكاري براي صرفه جويي مصرف انرژي در منازل ارائه كند به طور حتم مشكل سوخت و هزينه هاي آن براي دولت رفع خواهد شد.
وي تأكيد كرد: صرفه جويي سوخت چه در بخش صنعت چه در مصارف عمومي نيازمند سرمايه گذاري هاي دولت است.
مسؤوليت دستگاه ها در قبال اشتغال 
بايدها و نبايدها

وزير جديد كار و امور اجتماعي انتخاب شد و بدين ترتيب نگاه ها متوجه وزير جديد است تا شايد مشكلا ت اشتغال  تا حدي مورد بررسي قرار گيرد و درصد بيكاري كم تر شود.
از همين رو معاون اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: تمام وزارتخانه ها و دستگاه هاي دولتي بايد در قبال تحقق نيافتن اهداف برنامه سوم توسعه در زمينه ايجاد فرصت هاي شغلي پاسخگو باشند.
محمدحسين واعظ مهدوي افزود: الزاما بحث تحليل بازار كار جزو وظايف وزارت كار و امور اجتماعي است؛ اما نمي توان گفت كه آقاي صفدر حسيني، وزير كار و امور اجتماعي به علت نبود ايجاد فرصت هاي شغلي پيش بيني شده پاسخگو باشد؛ بلكه تمام وزارتخانه ها در اين باره بايد پاسخگو باشند.
وي تصريح كرد: اشتغال زايي جزو كارهاي وزارت كار و امور اجتماعي نيست.
وي گفت: ناصر خالقي، وزيرجديد كار و امور اجتماعي بايد مهم ترين اولويت كاري خود را در طول اين يك سال، تحليل بازار كار و گسترش طرح «سه جانبه گرايي» قرار دهد.
واعظ مهدوي، اولويت كاري بعدي وزير جديد كار را، آموزش نيروي انساني ماهر و غيرماهر براي اعزام به كشورهاي خارجي دانست و اظهار داشت: در برنامه سوم توسعه به اعزام نيروي كار به كشورهاي خارجي توجه شده است و در برنامه چهارم نيز بايد توجه شود تا يك منبع مهم درآمد براي دولت تلقي شود.
معاون اجتماعي سازمان مديريت تصريح كرد: بايد برنامه اي اتخاذ شود تا فارغ التحصيلا ن با آموزش بتوانند پاسخگوي نياز بازار كار شوند.
واعظ مهدوي برنامه هاي ارائه شده از سوي وزير جديد كار و امور اجتماعي را قابل اجرا عنوان كرد و خاطرنشان ساخت: تغييرات دولت نبايد به تغيير برنامه ها منجر شود.
از خريد وسايل تجملي صرف نظر كنيد!
ايرانيان از ديرباز علا قه وافري به خريد وسايل تجملي و گران قيمت دارند. به عبارتي اكثر ما مي خواهيم گرانترين وسايل را بخريم و اين امر را براي خود افتخار مي دانيم در صورتي كه اين موضوع بر اقتصاد خانواده تأثير منفي به همراه دارد.
شما هم بارها و بارها اين جمله را شنيده ايد «اين جديدترين مدل است». اين جمله نشان مي دهد كه تجمل گرايي در خانواده هاي ايراني بالا ست و فروشنده به اين موضوع پي برده است. به خاطر همين كشور ايران، به كشوري مصرف گرا تبديل شده و تقريباً كالا هاي لوكس تمامي كشورها در بازار هاي ايران پيدا مي شود.
از ساعت مچي سوئيسي گرفته تا لباس روز دنيا وفلا ن مزون پاريس جالب اين كه تمامي اقشار جامعه به دنبال خريد گران ترين و بهترين كالا  بدون توجه به سطح درآمد و پس انداز خود هستند. تاكنون فكر كرده ايد كه همين تجمل گرايي و خريد كالا هاي گران قيمت چه فشاري را بر اقتصاد خانواده تحميل مي كند و خانواده ها را در تأمين تمامي نيازهاي خود دچار مشكل مي سازد.
آيا نمي  شود نياز يك خانواده به تلويزيون با يك مدل ۲۱ اينچ كه حدود دو ميليون و ۲۰۰ هزار ريال قيمت دارد، تأمين شود. برخي از خانواده ها بدون توجه به اين مسائل و تنها بر روي چشم و هم چشمي اقدام به خريد لوازم غيرضروري گران قيمت و تجملي مي كنند.
بابايي، يك كارمند دولت كه براي خريد ماشين لباسشويي به بازار مراجعه كرده در اين زمينه گفت: متأسفانه خريد لوازم تجملي و غيرضروري در سال هاي اخير بين خانواده هاي ايراني گسترش پيدا كرده است.
وي افزود: به عنوان مثال من اكنون به دليل فشار خانواده مجبور شده ام به جاي ماشين لباسشويي ساخت ايران يك ماشين لباسشويي خارجي با قيمت پنج ميليون ريال خريداري كنم و البته براي تأمين اين مبلغ مجبور به قرض گرفتن شده ام.
وي در مورد علت اين كار ادامه داد: چشم و هم چشمي، اطمينان نداشتن به لوازم ساخت داخل و كيفيت محصولا ت خارجي از جمله دلايل اين امر به شمار مي رود.
بهشتي، يكي ديگر از كساني كه براي خريد لوازم منزل به بازار مراجعه كرده است در اين زمينه گفت: مهم ترين علت اين كار خود خانواده ها هستند زيرا به دليل رواج تجمل گرايي و چشم وهم چشمي بين آنها پديده خريد وسايل تجملي در كشور هر روز گسترش و توسعه مي يابد.
وي با بيان اين كه براي جلوگيري از اين پديده نادرست دولت مي تواند با ارائه راهكار به مردم كمك كند، گفت: صدا و سيما و مطبوعات نيز مي توانند با ساخت برنامه هاي متنوع در اين زمينه و نيز انتشار مطالب كمك بسيار زيادي براي توجيه خانواده ها و رواج فرهنگ صرفه جويي كنند.
وي در ادامه تصريح كرد: نياز بسياري از خانواده ها به وسايل منزل مي تواند با خريد اجناس ارزان تر و بويژه ساخت داخل تأمين شود.
محمدزاده، يك فروشنده لوازم خانگي نيز در اين باره گفت: يكي از علت هاي اصلي رواج پديده تجمل گرايي و خريد وسايل گران قيمت تبليغات بيش از اندازه شركت هاي خارجي در كشور است كه هر روز نيز گسترش بيشتري پيدا مي كند.
وي تأكيد كرد: يكي ديگر از علت هاي اين امر، عدم اعتماد مردم به وسايل ساخت كشور است، زيرا كيفيت اجناس خارجي كه گران تر هستند در قياس با لوازم ساخت داخل بسيار بهتراست.
وي تصريح كرد: براي اين كه بتوانيم با اين پديده مقابله كنيم بايد كيفيت و قيمت لوازم ساخت داخل را افزايش داده و در ضمن به موضوع فرهنگ سازي و تبليغات نيز توجه كافي داشته باشيم.

صداي  مصرف كننده
راهبندان صبحگاهي
صبحها ساعت ۷ الي ۳۰/۸ شاهد راهبندان شديدي در خيابان گلبرگ واقع در مجيديه شمالي هستيم. خواهشمنديم راهنمايي و رانندگي به اين معضل رسيدگي كند.
حسين پور
اين اتوبوس هاي شلوغ
در ساعات آخر روز اتوبوسهاي خط ميدان ونك - آزادي به قدري شلوغ است كه برخي آقايان به قسمت خانمها ميآيند و به اين ترتيب براي خانمها مشكل به وجود ميآورند. لطفاً مسووِِلين شركت واحد سرويس دهي به اين خط را مطلوب تر كنند.
ايرواني 
هرچه از دوست رسد، نيكوست
درست است كه تشكر از زحمات يكساله معلمين كار شايسته اي است اما درست نيست كه بعضي از اوليا، اولياي ديگر را وادار به پرداخت مبلغي خاص براي خريد هديه روز معلم مي كنند. ممكن است هر كسي توانايي پرداخت مبالغ تعيين شده را نداشته باشد و به اين صورت تحت فشار قرار گيرد. بهتر است هر كس هر طور كه دوست دارد از معلمان قدرداني كند.
قدرشناس زحمات معلمان 
راهنمايي و رانندگي متشكريم!
از راهنمايي و رانندگي منطقه ۴ به خاطر اقدامات جديد در بزرگراه رسالت تشكر مي كنم. اين اقدام جديد موجب شده كه شاهد ترافيك رواني در اين مسير باشيم.
نعمتي
شهرداري خيّر
شهرداري تهران كه در همه امور خيريه پيشقدم است تاكنون نسبت به پرداخت مبلغ ۳۵۰ هزار تومان علي الحساب پاداش كاركنان بازنشسته خود (شهرداري) اقدامي به عمل نياورده و بازنشستگان چشم انتظار دريافت اين مبلغ مانده اند. از مسؤولين تقاضاي رسيدگي دارم.
بازنشسته شهرداري 
بوي بد فاضلاب
جردن، خيابان گلستان، بلوار گيتي، كوي علوي؛ بوي فاضلا ب به قدري شديد است كه موجبات ناراحتي اهالي محل را فراهم كرده. از سازمان آب و فاضلا ب و يا اداره محترم محيط زيست درخواست رسيدگي داريم.
عبدالعلي رضايي- شهروند ساكن 
كي مرده، كي زنده 
ساكن محله هاشم آباد كوچه شهيد احمد عزيزي هستيم.
مخابرات اين محل (مخابرات الغدير) براي اين كوچه خطي در نظر گرفته است و اگر ما هم بخواهيم صاحب خط تلفن شويم بايد ۱۰۰ هزار تومان واريز كرده و ۲ سال نيز منتظر بمانيم در اين دو سال كي مرده، كي زنده نمي شودچاره اي انديشيد.                                                     هادي  عزيزي 
ما چه كنيم
بنزين ۲۳ درصد گران شد، كليه اجناس نيز گران شد؛ اما حقوق كارمندان هنوز اضافه نشده است و حقوق بازنشستگان نيز حدود ۶ درصد اضافه شده. آيا اين انصاف است، ما چه كنيم.
جمعي از آسيب پذيران جامعه
مارليك يا فرديس
قسمتي از چهارراه قريشي از فلكه پنجم فرديس بدون آسفالت و چراغ است. به شهرداري فرديس مراجعه مي كنيم مي گويند مربوط به شهرداري مارليك است و شهرداري مارليك مي گويد مربوط به فرديس است، تكليف ما را روشن كنيد، بالاخره كدام مسؤولند؟
قاسمي نژاد
بدنسازي و استخر مي خواهيم
براي زنان شاغل ، باشگاه بدنسازي و استخر با قيمت مناسب در نظر گرفته شود تا شايد از نظر جسمي و رواني كمكي به اين قشر زحمتكش باشد.
گروهي از زنان شاغل
دير مي رسيم
مسير خانيآباد نو - انقلا ب هر ۴۵ دقيقه يك بار اتوبوس لطف مي كند و قدم بر چشم ما مي گذارد و باعث مي شود ما همه روزه دير به سركار برسيم.
خرم
دستگاه خودكار بدون روزنامه
دكهتهاي خودكار روزنامه همشهري واقع در ايستگاه هاي مترو يا يك خط در ميان خراب است و يا روزنامه ندارد.
نادري 
گله  از مخابرات 
فروردين ماه سال ۸۲ از مخابرات توحيد يك خط تلفن ثابت دريافت كرديم. از زماني كه وصل شده ۶ قبض صادر شده و به جاي اينكه به آدرس ما بيايد سر از منزل همسايه ها در آورده است. به مخابرات مراجعه كرديم اما اصلا ح نشده است و هنوز قبض ما جاي ديگر مي رود.
يك شهروند
كدام كشورما را مي پذيرد 
چند سال است مي گويند دانشگاه آزاد بين المللي شده است اما من براي ادامه تحصيل در دكتراي معماري به دانشگاه هاي مختلف مراجعه كردم هيچ يك مرا قبول نكردند. يك نفر به ما جواب دهد كه كدام كشور ما را قبول مي كند؟
فوق ليسانس معماري 
يك بار هم تشكر
كارگران تعميرگاه مركزي شماره ۳ ايران خودرو واقع در سعادتآباد با مراجعه كنندگان بسيار خوش برخورد هستند و در انجام كارهاي خود فعالا نه عمل مي كنند. وظيفه خود دانستيم از ايشان تشكر كنيم.
يك شهروند
فهرست را چاپ كنيد
در بازارچه همشهري مورخ ۷/۲/۸۳ صفحه اول موضوع «حديث تعميرگاه هاي بي انصاف» اشاره به فهرست ارسالي اتحاديه مربوطه شده كه در زمينه قيمت تعميرات است. ممكن است اين فهرست را در نشريه بازارچه گاهگاهي چاپ بفرماييد؟
اكبري

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |