يكشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۶ - May 2, 2004
خدمت براي والدين زمينه ساز آمرزش گناهان
جاءَ رَجل الي النّبي صلي الله عليه و آله فقال: يا رسول الله ما مِنْ عَمَلٍ قَبيحٍ اِلاّ قَدْ عَمِلْته فَهَلْ لي من تُوبه؟ فقال لَه رسول الله: فَهْلَ من والديك احد حيّ؟ قال: ابي، قال: فَاذهَبْ فبرّه. قال: فلمّا ولّي قال رسول الله لو كانَت اُمّه.
امام زين العابدين عليه السلام فرمود: مردي خدمت رسول اسلام مشرف شد و عرضه داشت: گناهي نبوده كه انجام نداده ام، آيا براي من راه توبه باز است؟ فرمود: كدام يك از پدر و مادرت زنده هستند؟ عرضه داشت: پدرم، فرمود: برو به او نيكي كن. وقتي جوان از خدمت رفت، فرمود: اي كاش مادرش در قيد حيات بود!
امروز با حافظ
باده پيش آر كه اسباب جهان اين همه نيست
حاصل كارگه كون و مكان اين همه نيست
غرض اين است وگرنه دل و جان اين همه نيست
از دل و جان و شرف، صحبت جانان غرض است
هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران گشايش مي يابد
مراسم افتتاحيه هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، با حضور ۴۴ كشور جهان امروز برگزار مي شود.در مراسم افتتاحيه رئيس جمهوري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، جمعي از سفرا، نويسندگان و ناشران داخلي و خارجي حضور دارند.در اين دوره از نمايشگاه بين المللي كتاب تهران بيش از سه هزار ناشر داخلي و خارجي با بيش از ۱۴۸ هزار عنوان كتاب شركت دارند.هفدهمين دوره نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از ۱۴ تا ۲۴ ارديبهشت ماه همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۲۲ پذيراي دوستداران و علاقه مندان كتاب خواهد بود.
هزار نشريه و روزنامه در نمايشگاه مطبوعات
يكهزار نشريه و روزنامه در يازدهمين نمايشگاه مطبوعات در محل دايمي نمايشگاه  هاي بين المللي تهران شركت مي كنند. يازدهمين نمايشگاه مطبوعات از ۱۷ تا ۲۴ ارديبهشت ماه همزمان با برگزاري نمايشگاه كتاب با شعار «مطبوعات، پرسشگري، پاسخگويي» برگزار مي شود.
به گزارش ستاد خبري يازدهمين نمايشگاه مطبوعات، «مجتبي آقايي» درباره گشايش اين نمايشگاه اظهار داشت: ۴۰۰ نشريه سراسري كه ۴۴ روزنامه كثيرالانتشار را نيز شامل مي شود،  از جمله نشريات شركت كننده در نمايشگاه امسال است.
وي گفت: ۳۹۱ نشريه محلي و ۲۰۰ نشريه با گسترده توزيع در كشورهاي مهم قاره آسيا از جمله ژاپن، هند،  پاكستان، امارات متحده عربي، افغانستان، تاجيكستان هفت خبرگزاري غير دولتي و نشريات درون سازماني و دانشجويي نيز در اين نمايشگاه شركت دارند.
وي در خصوص غرفه نشريات دانشجويي اظهار داشت: نشريات دانشجويي كه داراي مجوز از خانه نشريات دانشجويي وزارت علوم و يا نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ها هستند، مي توانند در اين نمايشگاه شركت كنند.
وي افزود: ۱۷ انجمن صنفي تخصصي- مطبوعاتي براي ارائه ويژگيهاي خدمات رساني عرصه تخصص هاي مورد نياز مطبوعات را در غرفه هاي خاص در معرض ديد علاقه  مندان قرار مي دهند.

وداع با گل آقا
دو كلمه حرف حساب ، دو متر زير خاك
005742.jpg
آنها كه در تحريريه گل آقا كار مي كردند به خوبي مي دانند كه فاصله ميزهاي مرحوم مرتضي فرجيان و مرحوم كيومرث صابري فومني (همان گل آقاي خودمان) چه قدر كم بوده است،  و حتي فاصله دل هاشان.
حالا پس از چندين سال دوري، فاصله خانه جديد گل آقا با خانه هميشگي يار قديمي اش چيزي در همان حدود است. در بهشت زهرا فاصله ها را احتمالا با معيار قبر بايد سنجيد. قبر گل آقا ده،  يازده قبري با خانه ابدي مرحوم فرجيان فاصله دارد.
اين مقدمه خاص براي گزارش خبري خاص و آدمي خاص لازم است كه براي منحصر به فرد بودن او،  مي  توان به راحتي به فهرست آدم هاي حاضر در آيين تشييع پيكرش اشاره كرد: از وزراي كابينه،  موسوي لاري و شمخاني و شريعتمداري و خرم حاضر بودند و از رؤساي سابق و حاضر نهادها و سازمان  ها، علي لاريجاني،  محمد عطريانفر، محسن رضايي عبدالله نوري ، دكتر حسن حبيبي و از مجلس سيد محمود دعايي و احمد پور نجاتي و محمدرضا خاتمي و احمدبورقاني و از چهره هاي ديگر، مي توان به اهالي فرهنگ اشاره كرد كه از ميانشان قامت و غم ابوالفضل زرويي و حضور عمران صلاحي به چشم مي آمد .  گل آقا آدم خاصي بود و نويسنده اي به مفهوم واقعي كلمه كه به قول علي لاريجاني «به عنوان يك معلم،  نويسنده و طنزپرداز، فردي صادق و متعهد به كشور بود.»
چيرگي بر ادبيات شرط لازم طنزپردازي است، چرا كه مسير طنز از زبان مي گذرد. گل آقا يك استاد زبان بود و درست مثل هر طنزپرداز ديگري، در كار با كلمه ها استاد بود. اما پذيرفته شدن تيپ  هايي كه در ستون «دو كلمه حرف حساب» در روزنامه اطلاعات مي نوشت، فقط به استاد بودنش
005715.jpg
005712.jpg

بر نمي گشت. اين كه افرادي مثل غلامحسين كرباسچي،  حجت  الاسلام ايزدپناه، سيد مصطفي تاجزاده و عطاءا... مهاجراني تا بهشت زهرا به تشييع گل آقا آمده بودند، به سلوك شخصي و رفتار او برمي گردد. برخلاف برخي از چهره ها كه طنز را با شوخي كردن اشتباه گرفته اند و احيانا با فحش دادن و تسويه حساب، گل آقا گويي به اين نكته توجه داشت كه در زبان فارسي ادب و ادبيات دو واژه اند كه از يك ريشه بر آمده اند.
غلامحسين كرباسچي درباره دلايل محبوبيت گل آقا به خبرنگار همشهري گفت: «ويژگي هاي اخلاق شخصي مرحوم صابري طوري بود كه بيشتر افرادي كه امروز (شنبه) در اين جمع حاضر شده ا ند،  به نظر من به تشييع پيكر يك دوست عزيز آمدند كه چهره فرهنگي موثري هم داشت».
تعداد حاضران در بهشت زهرا كاملا چشمگير بود. مرحوم صابري روز جمعه درگذشت و تشييع پيكر او به صبح اولين روز كاري هفته موكول شده بود و بسياري از علاقه مندان گل آقا فقط فرصت كردند تا به خيابان زاگرس بيايند. دكتر غلامعلي حداد عادل، همان جا متن پيام تسليت رهبر انقلاب را به مناسبت درگذشت كيومرث صابري قرائت كرد، رييس جمهور هم روز جمعه پيام تسليت خود را به مناسبت درگذشت صابري ارسال كرده بود و رئيس مجلس، جلسه علني روز شنبه را با تسليت گفتن مرگ گل آقا آغاز كرد.
چهره اي كه بارها از روابط خود جهت خدمت به فرهنگ بهره ها برده بود و به درخواست خودش نامش در آن گونه اقدامات ذكر نمي شد، روز شنبه را در حلقه دوستاني حاضر بود كه با هم و بلند و از حفظ بر سر قبر او زيارت عاشورا مي خواندند و به نرمي با چهره اي خداحافظي مي كردند كه با جاي گرفتن در يك موقعيت بي نظير بي آن كه وقعي به حرف هاي كسان نهد، حرف هاي همه را شنيد و حرف هاي مردم را گفت.

انتشار فرهنگ آلماني به فارسي
پس از سالها و در پي انتشار فرهنگهاي دوزبانه آلماني نه چندان روشمند، انتشارات خوارزمي فرهنگي آلماني - فارسي با ۳۰ هزار واژه را به بازار كتاب عرضه كرده است.
به گزارش همشهري؛ مؤلف اين فرهنگ دكتر فرامرز بهزاد است كه از جمله زبان شناسان شناخته شده است و در تأليف اين اثر ۱۰۵۰ صفحه اي كه تدوين آن ۱۲ سال به طول انجاميده ۳۰ هزار واژه متداول در زبان آلماني و در همين حدود تعبيرات، اصطلاحات و تركيبات واژگاني رايج مربوط به همين واژه ها را جمع آوري و تدوين كرده است.در اين فرهنگ سعي شده، چه در مورد لغات و اصطلاحات آلماني و چه در مورد معادلهاي فارسي، مرتبه زباني واژه ها نيز (فصيح، عاميانه، ركيك و غيره) مشخص شود تا استفاده كننده از كاربرد نابجاي آن بپرهيزد.
املاي مدخلها نيز همگي براساس رسم الخط جديد آلماني است كه در اين لغت نامه به صراحت ذكر شده است.
همچنين شمارش ناپذير بودن اسمها، كه خصوصاً در معاني مختلفشان و در اسمهاي مركب، يكي از دشواريهاي عمده فارسي زبانان در مراجعه به فرهنگها و از جمله فرهنگهاي آلماني است، در اين لغت نامه به صراحت ذكر شده است.
اين تفكيك برخلاف شيوه فرهنگهاي موجود، تنها از راه شماره گذاري صرف انجام نگرفته است، بلكه كوشش برآن بوده كه استفاده كننده از راه اشارات گوناگون، به معادلهاي فارسي موردنظر هرچه نزديكتر شود.
به گزارش همشهري پيش از انتشار اين فرهنگ، فرهنگ كوچك دوزبانه اي به كوشش خسرو ناقد و از سوي انتشارات لانگن شايت آلمان به بازار عرضه شده بود كه در نوع خود اثري ارزشمند و قابل اعتنا بود.
ناقد هم اكنون در حال كار روي فرهنگ متوسط آلماني به فارسي است و برابر قراردادي كه با اين ناشر معتبر دارد قرار است در چند سال آينده فرهنگ بزرگ آلماني فارسي و فارسي - آلماني را نيز آماده انتشار كند.

كامران شيردل:
سينماي مستند آينده درخشان و پرباري خواهد داشت
دبير جشنواره  فيلم  مستند كيش  با استقبال  ازبرگزاري  نخستين  جشنواره  فيلم  فرهنگ  ايران  زمين  گفت : سينماي  مستند آينده اي  درخشان  و پرباري  را در پيش رو دارد.
كامران  شيردل  افزود: امسال  همزمان  با برگزاري  جشنواره  فيلم  مستنديادگار شاهد برپايي  نخستين  جشنواره  فيلم  فرهنگ  ايران  زمين  خواهيم  بودو اين  نشان دهنده  درك  اهميت  و جايگاه  سينماي  مستند در شناساندن  تاريخ  وگذشته  اين  ملت  است .
وي ، بر پايي  اين  نوع  جشنواره ها را گامي مثبت  در جهت  اعتلاي  سينماي  مستند دانست  و افزود: درنخستين  جشنواره  فيلم  و عكس  و موسيقي  فرهنگ  ايران  زمين ۱۱۱ فيلم  داستاني ، كوتاه  و بلند در بخش هاي  گوناگون  به  نمايش  در مي آيد.
فيلم هاي  مستند جشنواره  در قالب  سومين  جشنواره  يادگار درمجتمع  فرهنگي  تهران ، شيراز، كرمانشاه  و سينماتك  و ونكوور كانادا به  نمايش  گذاشته  مي شود.

ناصر تقوايي در جمع داوران جشنواره يادگار
اسامي ۵ عضو هيات داوران جشنواره فيلم هاي مستند ميراث فرهنگي يادگار اعلام شد.
به گزارش ايسنا، به نقل از ستاد خبري جشنواره ناصر تقوايي، محمدرضا مقدسيان، احمد ضابطي جهرمي و مرتضي رزاق كريمي مستندسازان نام آشناي كشورمان در كنار خانم دادگر مدير موزه فرش ايران عهده دار داوري سومين جشنواره فيلم هاي مستند ميراث فرهنگي «يادگار» هستند.
هيات داوران جشنواره فيلم هاي برگزيده خود را از ميان ۹۲ اثر راه يافته به بخش مسابقه انتخاب كرد.
مراسم پاياني جشنواره در روز سوم خرداد روز آزادي خرمشهر برگزار خواهد شد و برگزيدگان براساس راي داوران جوايز خود را دريافت خواهند كرد.
سومين جشنواره «يادگار» كه بخش فيلم هاي مستند جشنواره فرهنگ ايران زمين به شمار مي آيد از ۲۸ ارديبهشت تا ۴ خردادماه همزمان در تهران، شيراز، كرمانشاه و ونكوور كانادا برگزار مي شود.

كوتاه از هفت هنر
عزت الله انتظامي در غرفه موزه سينما
استاد عزت الله انتظامي، در اولين روز از برپايي هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب فردا دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ماه از ساعت ۱۸ ميهمان موزه سينماي ايران در سالن ۷ غرفه ۳۸ خواهد بود.
به گزارش دفتر ارتباطات رسانه اي موزه سينما، غرفه موزه در نظر دارد در روزهاي برپايي نمايشگاه كتاب، از سينما گران مطرح و صاحب نام كشور دعوت نمايد تا ضمن حضور در نمايشگاه با بازديدكنندگان، ديدار و گفت و گو داشته باشند. اسامي ساير ميهمانان غرفه موزه سينما در نمايشگاه بين المللي كتاب متعاقبا اعلام خواهد شد.
بهرام بيضايي در جشن خياباني ها
بهرام بيضايي و جهانگير هدايت سخنرانان جشن نمايشگران خياباني خانه تئاتر در بيست و چهارم ارديبهشت ماه هستند.
وحيد لك سخنگوي انجمن نمايشگران خياباني به خبرنگار هنري مهر درباره ديگر برنامه هاي اين جشن گفت: علاوه بر برپايي نمايشگاه عكس تئاتر خياباني در گالري خانه هنرمندان، نمايشگاهي هم از كتاب و مجلات تخصصي كه به نمايش خياباني پرداخته اند در اين روز برپا مي شود.وي افزود: اجراي قطعات موسيقي به شكل موسيقي خياباني توسط گروه هاي حرفه اي و اجراي نمايش هاي خياباني متنوع از ديگر برنامه هاي اين جشن است. همچنين از هنرمندان و علاقه مندان تئاتر عروسكي دعوت كرده ايم تا در صورت تمايل با عروسكهاي خود به اين جشن بيايند.
وي از همه عكاسان هنري كه در زمينه تئاتر خياباني آثاري دارند، درخواست كرد تا در صورت تمايل مي توانند آثار خود را در زمينه عكس، تا قبل از مراسم به خانه تئاتر ارسال كنند.
سخنراني مورخ و منتقد كروات درباره هنر
نمايشگاه چيدمان هنرمند كروات «ايوان كوزاريچ» ديروز در فرهنگسراي نياوران افتتاح شد. در حاشيه برگزاري اين نمايشگاه خانم «نادابروش» مورخ و منتقد كروات ساعت ۱۷ امروز با عنوان روش كار «آنارشيستي يك پروژه مدرنيستي ناتمام»، ايوان كوزاريچ در سالن آمفي تئاتر فرهنگسراي نياوران واقع در انتهاي خيابان پاسداران مقابل پارك نياوران به ايراد سخنراني مي پردازد. نمايشگاه چيدمان هنرمند كروات (ايوان كوزاريچ) با همكاري موسسه توسعه هنرهاي تجسمي و مركز آفرينشهاي نياوران تا ۲۲ ارديبهشت از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۹ برقرار است.
مراسم نكوداشت گل آقا
خانه كاريكاتور ايران، وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با همكاري مؤ سسه فرهنگي گل آقا مراسم نكوداشت كيومرث صابري را در فرهنگسراي هنر (ارسباران) برگزار مي كند.

نگارستان
مهمانخانه
005718.jpg
۱. هارولد گيلمن  Harold Gilman
۲. تولد: رود ۱۸۷۸ /وفات: لندن ۱۹۱۹
۳. سبك نقاش: گروه كامدن يا گروه لندن (گروه كامدن فعاليت خود را از سال ۱۹۱۱ در انگلستان آغاز كرد. آنها بيشتر موضوع هاي خود را از طبيعت و زندگي مردم انتخاب مي كردند. آثار آنها بيشتر تحت تاثير ون گوگ و گوگن بود. در سال ۱۹۱۳، اين سبك با سبك ورتيسيسم تركيب شد و به پيروان آن نام گروه لندن معروف شد.
۴. درباره هنرمند: آثار گيلمن بخصوص اثر حاضر ، به جهت موضوع و رنگ هاي بكار رفته در خلق اثر بهترين نمونه از آثار گروه كامدن است. بعضي به اين سبك امپرسيونيسم انگليسي هم مي گويند (چرا كه موضوع هاي انتخابي از طبيعت و زندگي مردم است). اغلب هنرمندان گروه كامدن؛ به استوديوي نقاشي «والترسيكرز» در شهر كامدن در شمال انگلستان رفته و از او درس مي گرفتند. از اين رو به اين گروه، گروه كامدن مي گويند.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: مهمانخانه/ ۱۴-۱۹۱۳ /رنگ روغن روي بوم
/ ۹/۷۴*۲/۵۷ سانتي متر. آشپزخانه و پيشخوان مهمان خانه اي را مي بينيم كه حالتي دخمه مانند دارد .هنرمند با استفاده از نزديكي صندلي ها به پيشخوان و استفاده از رنگ هايي خاص فضايي كم عمق ايجاد كرده و پرسپكتيو كاملاً رعايت نشده است. به رنگها توجه كنيد: رنگ سبز و قرمز به كار رفته، خالص و نزديك به رنگ هاي طبيعي اند. از آنجايي كه اثر به واقعيت بسيار نزديك بوده و به زيبايي طراحي شده، احتمالاً گيلمن چنين محلي را از نزديك ديده و سپس آنرا به تصوير كشيده است.
۶. محل نگهداري تابلو: گالري هنر شفيلد/ شفيلد.

بهارستان
از اين روزگار نمي خواهم
كه عشق ما را به رسميت بشناسد
زيرا من و تو هستيم
كه به اين روزگار
رسميت مي بخشيم.
سعاد الصباح- ترجمه وحيد اميري

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
ميخ
پيرمرد كفاش، نيم ساعتي بود دنبال ميخي مي گشت كه از دستش افتاده بود؛ مي خواست كفش پسرك نوجوان را تعمير كند. كلافه شده بود و زير لب غرو لند مي كرد.
چند قدم آنسوتر مرد راننده دست روي لاستيك پنچر كشيد و ميخ را پيدا كرد.
زاپاس هم نداشت و به زمين و زمان بد و بيراه مي گفت.
هادي تنها

گشتي در دنياي خبرها
عاقبت سلام هيتلري
برلين: يك مامور پليس در آلمان كه از سفارت انگليس محافظت مي كرد به  دليل اينكه به همكار خود «سلام هيتلري» داد از كار بركنار شد.اين مامور در حين تحويل شيفت خود به همكارش، دست خود را به نشانه سلام هيتلري بالا برد. به همين دليل حكم اخراجش را دريافت كرد.در آلمان سلام هيتلري حتي مي تواند مجازات حبس در بر داشته باشد.
جسد روي زمين فرودگاه
قاهره: يك جسد به مدت ۱۶ روز در فرودگاه قاهره مصر روي زمين ماند.
جسد مردي كه چندي پيش در سوريه از دنيا رفته بود، توسط بستگانش با هواپيما به شهر قاهره فرستاده شد. در فرودگاه قاهره، فرزند متوفي براي تحويل گرفتن جسد پدرش حاضر شد، اما نامي كه اين مرد به عنوان نام پدر خود معرفي كرد با نام كوچك متوفي در گذرنامه اش مطابقت نداشت.به همين دليل، پليس فرودگاه قاهره حاضر نشد، جسد را به اين مرد تحويل دهد. سرانجام پس از ۱۶ روز تحقيق و انگشت نگاري، ماموران حاضر شدند جسد متوفي را براي تدفين به پسرش تحويل دهند.
جنون رانندگي
لاگوس: نيجريه صاحب يكي از بالاترين آمار تلفات رانندگي در جهان است؛ به طوري كه در سال گذشته بيش از ۷ هزار نفر در سوانح رانندگي اين كشور جان خود را از دست داده اند.ديروز اعلام شد پليس نيجريه ۶۰۸ راننده را به دليل جنون رانندگي دستگير و خودروهايشان را توقيف كرده است.اين افراد با سرعت سرسام آور درجهت عكس ترافيك در خيابان ها و بزرگراه ها رانندگي مي كردند كه دستگير شدند.
در شهر لاگوس، چراغ هاي راهنمايي و علائم رانندگي بسيار اندك است.
دستگيره دردسرساز
واشنگتن: گير كردن دستگيره در توالت رختكن يكي از تيم هاي بيسبال آمريكا باعث به تعويق افتادن يك بازي حساس به مدت ۲۰ دقيقه شد.
پيش از آغاز بازي، يكي از بازيكنان مطرح ميدان به توالت رختكن رفت اما اعضاي تيم هرچه انتظار او را كشيدند، از توالت بيرون نيامد. به همين دليل، به توالت مراجعه كردند و مشخص شد كه دستگيره در توالت از كار افتاده است. به هر حال، كارگران دستگيره را تعويض كردند و بازيكن سرشناس به ميدان بازگشت و بازي پس از ۲۰ دقيقه تاخير آغاز شد.
خلبان خواب آ لود
توكيو: يك خلبان در ژاپن در حين هدايت هواپيما چندين بار به خواب عميقي فرو رفت و هربار توسط بازرس دولت از خواب بيدار شد.
در جريان پرواز يك ساعته توكيو به ياماگوچي، خلبان هواپيما سه بار در حالي كه هواپيما را كنترل مي كرد، خوابيد. ازقضا در داخل اتاق خلبان، بازرس دولت نيز حضور داشت كه به صورت تصادفي قصد بازرسي از عملكرد كاركنان هواپيما را داشت. بار اول بازرس، خلبان را از خواب بيدار كرد اما چند دقيقه بعد وي مجدداً خوابيد و اين فرايند سه بار تكرار شد.البته اين خلبان به طور موقت از كار بركنار شده، اما با توجه به اينكه در ارتفاع ۱۲ هزار متري زمين و در زمان چرت  زدن وي، كمك خلبان هوشيار بود و هواپيما نيز در حالت خلبان خودكار قرار داشت، خطري، جان مسافران را تهديد نكرد.
مرده گرداني
ميامي: يك زن در اوكلاهما چند روز با جسد مادرش رانندگي مي كرد. اين زن، جسد مادرش را روي صندلي جلو خودرو نشاند و كمربند ايمني وي را بست و سپس سفر به دور آمريكا را آغاز كرد.اما دو شب پيش كه وي براي خريد از يك فروشگاه زنجيره اي، خودرواش را در پاركينگ فروشگاه پارك كرد، مشتريان فروشگاه نسبت به بوي تعفن خودروي او مشكوك شدند و پليس را خبر كردند.
پليس پس از بازرسي خودرو متوجه شد كه سرنشين صندلي جلو، يك پيرزن مرده است.به هرحال، در پزشكي قانوني مشخص شد كه پيرزن حداقل ۵ روز پيش براثر مرگ طبيعي ازبين رفته بود اما دخترش به مدت ۵ روز او را در جاده ها گردانده است.
۶۰۰ ميمون گمشده
بلگراد: ۶۰۰ ميمون وارداتي در صربستان مفقود شده اند.
چندي پيش يك شركت توليد واكسن در صربستان از كشور تانزانيا هزار ميمون خريد كه قرار شد اين ميمون ها با كشتي به صربستان منتقل شوند.
اما به گزارش مقامات شركت توليد واكسن، در حال  حاضر تنها ۴۰۰ ميمون در شركت موجود است و ۶۰۰ ميمون ديگر مفقود شده اند.
تاكنون مشخص نشده كه چه بلايي بر سر ميمون هاي وارداتي آمده ؛ درحالي كه گفته مي شود اين ميمون ها به اشخاص حقيقي فروخته شده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۱۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۳۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و۱۰ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي علي ترقي جاه / ۱۱ تا ۱۷ ارديبهشت / دروس، كماسايي، پلاك ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* گالري آريا: نمايشگاه نقاشي پرويز معزز و زهرا مداح / نمايشگاه نقاشي پروين حكيم / ۱۲ تا ۱۷ ارديبهشت / خيابان ولي عصر، بالاتر از عباس آباد، كوچه زرين، پلاك ۱۱ / تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي منصور خيرخواه / ۱۲ تا ۱۷ ارديبهشت / خيابان وزراء، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
*نگارخانه سبك: نمايشگاه قناشي فاطمه پازوكي و مريم قبادي / ۱۲ تا ۱۷ ارديبهشت / خيابان گاندي شمالي، پلاك ۹، واحد ۲ / تلفن: ۸۸۸۲۴۵۷
* نگارخانه بامداد: نمايشگاه نقاشي و نقاشيخط علي رضا كرمي / ۱۳ تا ۲۰ ارديبهشت / خيابان مطهري، خيابان جم، كوچه ماگنوليا، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۸۳۰۳۱۷
* نگارستان شاهد: دومين نمايشگاه نقاشي و عكاسي كودكان كار / از ۹ تا ۱۶ ارديبهشت / خيابان جمهوري اسلامي، بابي ساندز، دانشكده هنر شاهد / تلفن: ۶۷۲۶۸۲۲
* نگارخانه خاك: نمايشگاه نقاشي نگار اسلامي / از ۱۱ تا ۱۸ ارديبهشت / خيابان شريعتي، دو راهي قلهك، خيابان بصيري، كوچك ژيلا / تلفن: ۲۶۰۵۱۶۵
* نگارخانه نقش: نمايشگاه نقاشي گروهي «پرواز رنگ» / تا ۱۴ ارديبهشت / فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره، فرهنگسراي اشراق / تلفن: ۳-۷۳۲۴۱۱۲
* نگارخانه لاله: نمايشگاه نقاشي گروهي از استادان دانشگاهي به مناسبت روز معلم / از ۱۲ تا ۱۷ ارديبهشت / خيابان فاطمي، بعد از هتل لاله / تلفن: ۸۹۶۰۴۹۲
*نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي الهام حقي / تا ۱۵ ارديبهشت / خيابان ولي عصر، زعفرانيه، نبش پرزين بغدادي، تماشاگه زمان / تلفن: ۲۴۱۸۴۹۰
* نگارخانه آتشزاد: نمايشگاه تراش شيشه شيرين رضايي، نازنين عنايت / تا ۱۶ ارديبهشت / خيابان ولي عصر، ميدان ونك، خيابان عباسپور، ساختمان ۴۳
* نگارخانه بانو: نمايشگاه نقاشي زنان نقاش / تا ۲۰ ارديبهشت / خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو / تلفن: ۸-۸۷۸۶۲۷۶

گل و گياه
گل مغربي
005709.jpg
نام علمي: oenothera macrocarpa
خانواده: ONAGRACEAE
گياه دائمي و گسترده با حداكثر بلندي ۱۵ و گستردگي ۴۰ سانتي متر كه داراي برگهاي سرنيزه اي شكل و ساقه هاي كركدار بوده و گلهاي فنجاني شكل و زردرنگ آن اواخر بهار تا اوايل پاييز ظاهر مي شوند. گلها در طول روز باز بوده و هنگام غروب آفتاب گلبرگها جمع مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي و خاك شني نسبتا غني نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر يا تقسيم گياه در پاييز يا بهار و قلمه چوب نرم و در اواخر بهار امكان پذير است. سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |