يكشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۶ - May 2, 2004
تعرفه هاي جديد خدمات پزشكي اعلام شد
005733.jpg
گروه اجتماعي:تعرفه هاي جديد خدمات پزشكي با افزايشي بين ۵ تا ۲۰درصد اعلام شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، دكتر سيد تقي نوربخش، معاون اجرايي و مالي سازمان نظام پزشكي كشور در خصوص تعرفه هاي مصوب هيأت دولت در سال ۸۳ گفت: ويزيت پزشكان متخصص نسبت به سال گذشته در بخش دولتي و خصوصي ۱۵ درصد افزايش، عمومي ۲۰ درصد، فوق تخصص ۱۵ درصد، جراحي ۱۰ درصد، دندان پزشكي۱۰درصد، آزمايشگاهي ۵درصد، راديولوژي ۵ درصد، سونوگرافي و سي تي اسكن و MRI صفر درصد، Hoteling ۱۰ درصد، ICU ۵ درصد افزايش يافته اند.
وي افزود: تغييراتي نيز در فرانشيزها انجام شده يعني پولي كه مردم مي پردازند در بخش عمومي ۵ درصد كاهش يعني در سال جاري مردم به جاي پرداخت ۳۰درصد، ۲۵ درصد مي پردازند. وي علت تغيير فرانشيز را اختلاف موجود بين پزشكان عمومي و متخصص ذكر كرد و گفت: اين تغييرات با هدف كاهش سهم مريض و افزايش سهم دولت صورت گرفته است.
دكتر نوربخش در خصوص تعيين تعرفه هاي پزشكي در سال جاري گفت: در سال ۸۲ به دستور رئيس جمهور هيأت ۵ نفره اي مسئول علمي تعرفه هاي پزشكي شدند. در سالهاي قبل ويزيت ها بر اساس منابع مندرج در بودجه و براساس نرخ تورم كه هميشه پايين تر بوده است معين مي شد اما امسال جداي از بحث منابع يك كار علمي و كارشناسي انجام شد و نتيجه آن با همكاري وزارت بهداشت، بازرگاني، سازمان مديريت و رئيس كميسيون بهداشت مجلس تعيين تعرفه هاي پزشكي در بخش خصوصي و دولتي به شكل زير بود:
نرخ ويزيت در بخش خصوصي
پزشك عمومي: ۱۴۴۰ تومان
متخصص: ۲۷۶۰ تومان
فوق تخصص: ۳۲۸۰ تومان
نرخ ويزيت در بخش دولتي
پزشك عمومي: ۱۱۰۰ تومان
متخصص: ۱۶۵۰ تومان
فوق تخصصي: ۲۰۵۰ تومان
دكتر نوربخش در پاسخ به سئوال خبرنگار ما كه ارايه خدمات پزشكي در چارچوب تعرفه هاي مصوب چه ضمانت اجرايي دارد گفت: مهمترين منبع مالي بيمارستانهاي خودگردان همين تعرفه ها هستند. از طرفي بدهي هاي سازمانهاي بيمه گر نظير خدمات درماني، ارتش، كميته امداد... و بعضي سازمانها ۶ تا ۷ ماه معوق است در صورتي كه قانون بيمه همگاني مدت ۶۰ روز را براي پرداخت بيمه ها معين كرده است. بنابراين عدم پرداخت ها به ارائه مناسب خدمات پزشكي لطمه خواهد زد.
در بخش دولتي با توجه به خودگرداني بيمارستانها اين ارقام اگر غيرواقعي باشد نتيجتا بيمارستانها با كسري بودجه مواجه مي شوند و بيشترين صدمه را مردم مي بينند بطوري كه بايد ۵۵ درصد هزينه هاي درماني را خود متحمل شوند و بسياري از هزينه ها را مثل: لوازم مصرفي در جراحي و... را خود تهيه كنند. بنابراين بايد تلاش شود به جاي ارقام غيرشفاف، تعرفه ها را واقعي كنيم.

گزارش تحليلي همشهري از حادثه بيمارستان ايرانمهر
حساسيت دارويي يا عامل انساني كدام موجب مرگ بيماران شده است؟
گروه اجتماعي: استفاده از هر دارويي ممكن است باعث بروز حساسيت در مصرف كننده شود و داروي «پروپاپول» هم حساسيت هايي دارد، مثل داروي پني سيلين و يا هر داروي ديگري كه شايد حساسيت ايجاد كند.
دكتر سيدتقي نوربخش نايب رئيس شوراي عالي نظام پزشكي صبح ديروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه در دوره درماني يك بيمار داروهاي مصرفي، تجهيزات و مديريت بيمارستان و نيروي انساني مي توانند در بهبود يا عدم بهبود بيمار نقش آفرين باشند همچنين خاطرنشان كرد: براي دريافت نتايج آزمايشات پزشكي قانوني حوصله و تحمل لازم است چرا كه حتي پرداختن به وجود مسائل و عوارض كوچك هم در درمان بايد مورد توجه قرار گيرد.
به گزارش خبرنگار ما وي با ذكر اين كه هيأت هاي انتظامي بايد با وسواس و دقت كافي شكايت شاكيان را بررسي و ابعاد خطاي نيروي انساني را در اين مسئله بيابند افزود: برخي از جرائم و خطاهاي پزشكي از سوي پزشكان منجر به لغو كامل پروانه حرفه پزشكي شده و چنين مواردي در سال گذشته اتفاق افتاده است.
از سوي ديگر با وجود آن كه شمار شاكيان پرونده حادثه بيمارستان ايرانمهر به هشت تن رسيده است اما معاون تشخيص آزمايشگاهي سازمان پزشكي قانوني كشور اعلام كرد سرگرم بررسي يكايك احتمالات درباره علت حادثه بيمارستان ايرانمهر است و يك هفته زمان مي برد تا نتيجه قطعي اعلام شود.
در همين ارتباط دبير انجمن داروسازان ايران نيز بر اين باور است هرگونه اظهارنظر فردي پيش از موعد در مورد حادثه ايرانمهر، جز ايجاد چالش كار ديگري از پيش نخواهد برد.
دكتر سعيدي واقفي همچنين گفته است: هنوز مشخص نشده كه مشكل از دارو، شبكه پزشكي و يا عدم مراقبت پرستاري بوده، بنا بر اين نبايد به حرف كسي توجه كرد تا نتايج قطعي اعلام شود.
در حالي كه نماينده شركت آلماني ديروز اعلام كرده بود كه داروهاي وارداتي اين شركت بدون اشكال است و در ۲۵۰ مركز پزشكي مورد استفاده قرار مي گيرد و بر سلامت داروي بيهوشي تأكيد كرده بود، اما عضو تيم بيهوشي بيمارستان ايرانمهر به ايسنا گفت: داروي بيهوشي «پروپاپول» مصرفي در بسياري از بيمارستان ها جمع آوري و از داروهاي قبلي استفاده مي شود.
آخرين خبر به نقل از يك منبع كه نخواست نامش فاش شود حاكي است قصور و تقصير نيروي انساني يكي از احتمالات قوي در مرگ بيماران بيمارستان ايرانمهر است. اين در حالي است كه گفته مي شود ۳۰ نماينده مجلس در نامه اي به رئيس مجلس خواستار پاسخگويي وزارت بهداشت به مجلس درباره علت مرگ بيماران بيمارستان ايرانمهر شده اند.
رئيس كميسيون بهداشت مجلس در اين باره گفته است براي جلوگيري از تكرار چنين فجايعي براثر خطاي پزشكي، بايد آموزش هاي لازم پس از فارغ التحصيلي و قبل از شروع دوره پزشكي به پزشكان داده شود.

بازتاب
دانايي و رنج
معلوم بود كه قبل از برپايي روز معلم وعده و وعيدهاي مسئولان متولي نهاد آموزشي سرعت خواهد گرفت و صدالبته هم آنها نيز تمامي كاسه و كوزه ها را بر سر مسئولان قبلي خواهند شكست! اما آنها باز هم اين نكته را فراموش كرده اند كه هر نوع انباشت مطالبات فرهنگيان، چه در گذشته و چه در شرايط فعلي به كياست و رفتار آتي آنها باز مي گردد. بنا بر اين توپ كاري سياسي، نه تنها دردي را دوا نمي كند بلكه موجب خدشه دار شدن ارج و قرب آنها نيز خواهد شد.
چندي قبل وزير آموزش و پرورش با اظهار گلايه گفته بود كه تأخير ۱۰ ساله پرداخت هاي امروزي، ربطي به دولت جديد و وزراي اقتصادي جديد ندارد.
متأسفانه وزير آموزش و پرورش نمي داند كه در اين ۱۰ سال گذشته، هفت سالي را همفكران او بر اين مطالبات برحق فرهنگيان چشم بسته اند، حال كه گذشته ها گذشته ولي هم اينك مي توان با پرداخت اين نوع مطالبات، هم وجهه اي براي دولت فعلي كسب كرد هم اعتباري براي مواجهه با مجلس هفتم. عليرغم تمامي بگومگوهاي مالي در حوزه فرهنگ، قبل از آنكه قاطبه فرهنگيان به فكر ارتقاي شغل و دريافت مواجب بيشتر باشند شايد دوست دارند از نظر معنوي ارتقا يابند، ارتقايي كه رفتار و منش آنها را با شغل انبيا محك مي زند و به هر حال آنها پذيرفته اند كه دانايي به گونه اي رنج بردن است.
محمد اميري

تخصصي ترين بيمارستان سوختگي كشور درآستانه تعطيلي
بيمارستان توحيد، تخصصي ترين بيمارستان سوختگي كشور در حالي روبه تعطيلي است كه مسئولان دانشگاه علوم پزشكي ايران، علت اين امر را نه در آمار بالاي مرگ و مير اين بيمارستان بلكه در امكانات محدود و شرايط استيجاري اين بيمارستان ذكر مي كنند.
به گزارش خبرنگار ما در حالي كه پيش از اين يك مقام مطلع در بيمارستان مزبور، مرگ و مير بالاي اين بيمارستان حتي در سوختگي هاي ۲۰درصدي را دليل اصلي اين تعطيلي ذكر كرده بود ،ديروز دكتر ذبيح الله نيكوبخت مدير نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشكي ايران درگفت وگو با خبرنگار ما، اين امر را كاملا طبيعي براي يك بيمارستان تك تخصصي سوختگي ذكر كرد وگفت: آمار مرگ و مير در اين بيمارستان در حدود ۲۲درصد است كه اين رقم در مقايسه با بيمارستان هايي كه داراي بخش هاي مختلفي چون اطفال، زنان و غيره است و مرگ و مير در آنها پايين است، بالا به نظر مي رسد اما براي يك بيمارستان سوختگي بالا نيست.
وي افزود: براي بهبود اين وضعيت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي پيشنهاد شد كه محل ساختمان بيمارستان اميركبير را كه در حال حاضر تعطيل شده است در اختيار دانشگاه علوم پزشكي ايران قرار دهند. اما وزير بهداشت با اين امر مخالفت كردند تنها به اين دليل كه بيمارستان امير كبير متعلق به دانشگاه تهران است و نمي شود آن را در اختيار دانشگاه ديگري قرار داد.وي گفت: در تمام دنيا و در مجهزترين بيمارستان ها درصد مرگ و مير در سوختگي هاي بالاي ۵۰درصد، مساوي با درصد سوختگي در اشخاص است. فرضا اگر فردي دچار ۶۰درصد سوختگي شود، احتمال فوت اين شخص چيزي در حدود ۶۰درصد است.
دكتر نيكوبخت با اشاره به اينكه در حال حاضر از پذيرش بيمار در بيمارستان توحيد خودداري مي كنيم تا اين بيمارستان به بيمارستان شهيد مطهري منتقل شود گفت: يكي از دلايل اعلام شده از سوي مسئولان براي تعطيلي بيمارستان ۵تخته بودن هر اتاق در آن و عدم وجود امكانات بهداشتي لازم جهت مراقبت كامل از بيماران عفوني در اين اتاق ها بوده، حال آنكه اين مشكل در بيمارستان مطهري نيز به سهم خود باقي است. بدين معنا كه در اين بيمارستان نيز باظرفيت ۱۵۰ تخت در آن تجمع بيمار بالا بوده و اجتماع زياد بيماران سوختگي طبعا خطر ابتلا به بيماريهاي عفوني را بالامي برد. وي افزود: شايد اين راه حل در كوتاه مدت مناسب باشد ولي در درازمدت نتايج بدي را به دنبال خواهد داشت.وي گفت: اگر هر وزارتخانه بتواند مهلت دوساله اي براي بيمارستان بگيرد و دولت نيز زميني را در اختيار ما بگذارد ما به كمك خيرين ساختمان جديدي خواهيم ساخت و تجهيزات اين بيمارستان را به آنجا منتقل خواهيم كرد.

ميزان طلاق در كشور ۶/۷ درصد افزايش يافت
رئيس سازمان ثبت احوال كشور گفت: ميزان طلاق در كشور سال گذشته ۶/۷ درصد نسبت به سال ماقبل افزايش يافت.
دكتر «سيد محمدرضا آيت اللهي» ديروز در ايلام ضمن اعلام اين مطلب به ايرنا افزود: سال گذشته ۷۲ هزار و ۴۲۹ فقره واقعه طلاق در دفاتر ثبت احوال سراسر كشور ثبت شد كه اين آمار در سال ۸۱ ،  ۶۷ هزار و ۲۵۶ فقره بود.وي ادامه داد: اين در حالي است كه آمار ازدواج ثبت شده در كشور سال گذشته ۶۸۰ هزار و ۹۳۱ فقره بود كه نسبت به سال قبل از خود ۶/۴ درصد رشد داشته است.
وي خاطرنشان كرد: همچنين سال گذشته يك ميليون و ۱۶۸ هزار و ۲۲۸ فقره ولادت و ۳۶۸ هزار و ۶۲۱ فقره گواهي فوت در كشور ثبت شده است.وي، به چهار درصد افزايش مواليد در كشور در سال ۸۲ نسبت به ۸۱ اشاره كرد و گفت: با توجه به جريان زلزله بم و كشته شدن بيش از ۲۸ هزار نفر در آن حادثه نمي توان رقم واقعي رشد و افزايش مرگ و مير در كشور را عنوان كرد.وي، استانهاي سيستان و بلوچستان و كهكيلويه و بوير احمد را با ۱۴ درصد افزايش مواليد استانهاي داراي رشد مواليد در كشور برشمرد.رئيس سازمان ثبت احوال كشور، گفت: اكنون شماره ملي بيش از ۸۵ درصد جمعيت كشور تحت پوشش طرح ابلاغ شماره ملي و كد پستي قرار گرفته و حدود ۱۰ ميليون نفر در كشور كارت ملي در اختيار دارند.

تأكيد بر حقوق برابر زن و مرد در قانون اساسي افغانستان
گروه اجتماعي: مشاور رئيس جمهور و رئيس مركز امور مشاركت زنان با اعضاي كميسيون تدوين قانون اساسي افغانستان ديدار كرد.
در اين ديدار، صديقه بلخي يكي از اعضاي كميسيون تدوين قانون اساسي افغانستان گفت: در تمام مواد قانون اساسي افغانستان جايگاه زن كاملاً مشخص شده و ۸ نفر از اعضاي كميسيون تدوين قانون اساسي را نيز زنان تشكيل مي دهند. طبق اين قانون زن و مرد افغاني از حقوق مساوي در كليه زمينه ها برخوردار شده اندكه در نوع خود در ميان كشورهاي منطقه بي نظير مي باشد.
وي افزود: طبق قانون اساسي تدوين شده افغانستان حضور و كانديداتوري حداقل ۲ زن از هر ولايت، از مجموع ۳۴ ولايت افغانستان، در مجلس تضمين شده است و اعزام زنان جهت نمايندگي و تحت عنوان سفير به خارج از كشور منع قانوني ندارد.
در اين ديدار مشاور رئيس جمهور كشور نيز ضمن ابراز خرسندي از توجه نظام سياسي افغانستان به زنان اين كشور در سطوح تصميم گيري به موافقت  نامه مشترك مركز امور مشاركت زنان با وزارت امور زنان افغانستان اشاره كرد و اظهار اميدواري كرد كه زنان اين دو كشور بتوانند زنان مشرق زمين را از نظر عزت و اصالت و جايگاهي كه شايسته آن هستند به دنيا معرفي كنند.

۱۰۰ عنوان كتاب جديد به درس هاي شاخه كاردانش اضافه شد
يكصد عنوان كتاب جديد به كتاب هاي هنرآموزان هنرستان هاي كاردانش كشور افزوده شد.«محمد نشاسته ريز» مديركل دفتر تاليف و برنامه ريزي آموزش هاي فني و حرفه اي و كاردانش وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب به ايرنا گفت: اين كتاب ها براي رشته هاي خدمات، صنعت و كشاورزي تدوين شده كه از مهرماه امسال براي تدريس در هنرستان هاي كاردانش توزيع مي شود.
وي گفت: واگذاري تدوين و تاليف كتاب هاي رشته هاي خدمات، صنعت و كشاورزي شاخه كاردانش به بخش خصوصي از برنامه هاي اصلي دفتر تاليف و برنامه ريزي آموزش هاي فني و حرفه اي و كاردانش است.وي افزود: تدوين و تاليف كتاب هاي رشته هاي خدمات، صنعت و كشاورزي شاخه كاردانش تا سال تحصيلي ۸۶-۸۵ به بخش خصوصي واگذار مي شود.

بنياد شهيد اعلام كرد:
بازديديك ميليون نفر از موزه شهدا
گروه اجتماعي: سالانه نزديك به يك ميليون نفر از موزه شهداي تهران ديدن مي كنند.
روابط عمومي بنياد شهيد انقلاب اسلامي در مقام پاسخ به يادداشت روزنامه همشهري در بيست و سوم اسفند سال گذشته؛ عنوان «شمع هاي هميشه فروزان» همچنين خاطرنشان كرده است در نظرسنجي مركز ملي مطالعات و سنجش افكار عمومي كه در سال ۱۳۸۰ از شهروندان تهراني صورت گرفته است ۷۲ درصد نقش بنياد شهيد را در زمينه ترويج فرهنگ شهادت مطلوب ارزيابي كرده اند.
در گزارش روابط عمومي با اشاره به نقش و عملكرد بنياد شهيد همچنين آمده است، برپايي مراسم ويژه با عنوان يادواره و كنگره شهدا به صورت سالانه، راه اندازي و افتتاح صدها مركز فرهنگي در گلزارهاي شهدا، تاسيس و راه اندازي موزه شهدا در استان  ها و توليد گسترده برنامه هاي راديويي و تلويزيوني در مورد شهداوخانواده آنها از ديگر اقدامات بنياد شهيد است . بنياد شهيد انقلاب اسلامي انتشار صدها عنوان كتاب و مجله از آثار شهدا جمع آوري، حفظ و ارائه آثار شهدا،  ساماندهي گلزار شهدا، مزين كردن فضاي فيزيكي جامعه از جمله معابر و خيابان ها به نام و تصوير شهدا، راه اندازي صدها مركز اردوگاهي و كانون هاي فرهنگي و موفقيت و درخشش هزاران نفر از فرزندان شهدا در مدارس، ورزشگاه ها و المپيادهاي علمي بسترسازي براي فعاليت ها ي قرآني و كسب رتبه هاي ممتاز كشوري از سوي فرزندان شهدا را از ديگر اقدامات بنياد شهيد برشمرده است.

وزير كشور در نامه اي خطاب به فرمانده نيروي انتظامي:
درخواست كارت ملي براي دريافت گذرنامه وجه قانوني ندارد
وزير كشور در نامه اي به فرمانده نيروي انتظامي در خصوص ارائه كارت ملي در هنگام دريافت گذرنامه اعلام كرد:  درخواست كارت ملي وجه قانوني ندارد و لازم است به قيد فوريت دستور دهيد خدمات مورد نياز شهروندان صرفا براساس ارائه شماره ملي صورت گيرد.
در اين نامه آمده است:حسب گزارش واصله، براساس اعلام نيروي انتظامي، شهروندان محترم در هنگام دريافت گذرنامه، ملزم به ارائه كارت ملي گرديده اند.با توجه به فرايند تهيه و صدور كارت ملي توسط سازمان ثبت احوال،  امكان تحقق آن براي آحاد جامعه مستلزم زمان مناسب مي باشد و از طرفي آنچه در قانون و بخشنامه معاون اول محترم رياست محترم جمهوري آمده است ارائه شماره ملي است. با توجه به استقرار نماينده سازمان ثبت احوال در اداره گذرنامه، به منظور ارائه شماره ملي به افرادي كه نيازمند آن هستند، لازم است به قيد فوريت دستور دهيد خدمات مورد نياز شهروندان صرفا براساس ارائه شماره ملي انجام پذيرد و درخواست كارت ملي وجه قانوني ندارد.

نظام ارزشيابي معلمان تغيير مي يابد
به منظور رفع مشكلات موجود در فرايند ارزشيابي معلمان، طرح جديد ارزشيابي معلمان و مديران مدارس كشور تهيه شده و به صورت آزمايشي در سه استان كشور آغاز شد.
عفت عباسي، معاون برنامه ريزي و منابع انساني وزارت آموزش و پرورش
در گفت و گويي با خبرنگار همشهري ضمن اعلام اين خبر گفت: با اجراي اين طرح در صورت موفقيت در مرحله آزمايشي، تمام مناطق كشور تحت پوشش قرار گرفته و بدين ترتيب نظام ارزشيابي معلمان و مديران متحول مي شود.
وي گفت: طرح مطالعاتي اين كار بيش از يكسال كار كارشناسي برده و سپس ابزارسازي شده و در قالب فرم هاي چندگانه براي دو گروه معلمان و مديران طراحي شده است.
بطوري كه فرم هاي جديد ارزشيابي به تفكيك براي گروههاي مختلف معلمان ابتدايي، پيش دبستان، متوسطه، راهنمايي و هنرآموزان تهيه شده است. وي مهم ترين ويژگي طرح جديد را علمي بودن آن ذكر كرد و گفت: در شيوه جديد، افراد متعددي درگير مي شوند و براساس مجموعه اي از پارامترها مثل خود ارزيابي و ارزشيابي از سوي معلمان و نظاير آن، از اعمال سليقه هاي شخصي جلوگيري مي شود.وي افزود: طرح مزبور پس از مطالعات نظري و علمي، به تصويب شوراي معاونين وزارت آموزش و پرورش رسيد كه پس از اجرا در مرحله آزمايشي و رفع مشكلات و انجام اصلاحات لازم در سطح كشور به اجرا درخواهد آمد.
عليرضا هاشمي دبيركل سازمان معلمان به خبرنگار ما گفت: طرح جديد ارزشيابي معلمان و مديران بدون هيچ مشاركتي از سوي اين قشر تهيه و آماده شده است. وي گفت: طرح جديد قطعا مي بايست به جاي مفاهيم ارزشي و كيفي، به مسائل علمي و تخصصي و عملكرد فرهنگيان بپردازد و در عين حال مشاركت خود معلمان و نمايندگان آنها را در اين ارزشگذاري ها اعمال كند.
همچنين شيرزاد عبداللهي كارشناس مسائل آموزش و پرورش، با اشاره به كاستي هاي طرح ارزشيابي معلمان و نقش آن در ياس و دلزدگي معلمان مي گويد: نگراني معلمان اين است كه با توجه به ناتواني سيستم اداري در ايجاد يك سيستم ارزشيابي موثر و كارآمد، طرح ارتقاي شغلي به وسيله اي در دست مديران و نظام اداري براي اعمال سليقه و فشار بر معلمان تبديل گردد.
وي مي گويد: اگر آنگونه كه گفته مي شود، وزارت آموزش و پرورش روشهاي جديد ارزشيابي را مدون كرده، چرا پيش نويس اين طرح براي اظهارنظر در اختيار معلمان قرار نگرفته است؟ تا كي بايد معلمان را نامحرم بدانند و براساس آزمون و خطا پيش بروند؟

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |