يكشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۶ - May 2, 2004
تأكيد مقام معظم رهبري به مسئولان براي
احقاق حقوق مادي و انساني كارگران و معلمان
دشمنان  و عوامل  آنها همچون  ۲۵ سال  اخير امروز هم  سعي  مي كنند با بزرگ  نمايي  نقطه  ضعف ها و مسائل  گله  آميز، اين  دوقشر مومن  و علاقه  مند و خدمتگزار را درمقابل  انقلاب  و نظام  قراردهند، اما با هوشياري  معلمان  و كارگران  آگاه،  مومن  و نجيب  كشور همچون  گذشته  در اين كار ناموفق  خواهند بود
005748.jpg
تهران - ايرنا: رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  صبح  ديروز در ديدار هزاران  نفر از معلمان  وكارگران ، با تأكيد بر لزوم  رسيدگي  به  مسائل  معيشتي  اين  دو قشر ارزشمند جامعه ، افزودند: معلمان  و كارگران ، سازندگان  و اداره كنندگان  حقيقي جامعه اند و مهم  تراز همه  مسائل ، احقاق  حقوق  انساني  و تجليل  حقيقي  از شرف و كرامت  بسيار والاي  اين  دو قشر است .
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  با تبريك  ايام  فرخنده  هفته  وحدت ، روزمعلم  و روز كارگر خاطرنشان  كردند: براساس  فرهنگ  اسلامي ، همه  مردم  بايد با درك جايگاه  حقيقي  تعليم  و تربيت  و كار و كارگري  خود را مديون  معلمان  وكارگران  بدانند چراكه  معلم  بزرگترين  كار عالم  طبيعت  يعني  پرورش  انسان هاي سازنده ، فرزانه ، آگاه  و مفيد را انجام  مي دهد و كارگر نيز باتلاش  وسازندگي  و توليد، مسئوليت  مهم ترين  بخش  حركت  جامعه  را برعهده  دارد.
ايشان  توجه  كامل  سياستگذاران ، قانونگذاران  و برنامه  ريزان  كشور را به  نقش  تعيين كننده  معلم  و كارگر، زمينه  ساز احقاق  حقوق  مادي  و انساني اين  دو قشر خواندند و افزودند: بايد بگونه اي  عمل  كرد كه  كارگر و معلم ، واقعا احساس  شرف  و كرامت  و حرمت  كنند.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  رسيدگي  به  حقوق  كارگران  را درچارچوب  امكانات دولت ، ضروري  برشمردند و افزودند: بايد مسائل  كارگري  را با واقع  بيني  وحكيمانه  مورد رسيدگي  قرارداد تا هم  كارگران  از امنيت  شغلي  و حقوق  حقه خود برخوردار شوند و هم  سرمايه گذاران  از استخدام  كارگر، احساس  وحشت نكنند.
ايشان ، نظام  اسلامي را حقيقتا مديون  معلمان  و كارگران  خواندند و با اشاره  به  تلاش هايي  كه  از اول  انقلاب  براي  جداكردن  اين  دو قشر از نظام اسلامي  صورت  گرفته  است ، افزودند: دشمنان  و عوامل  آنها همچون  ۲۵ سال  اخير امروز هم  سعي  مي كنند با بزرگ  نمايي  نقطه  ضعف ها و مسائل  گله  آميز، اين  دوقشر مومن  و علاقه  مند و خدمتگزار را درمقابل  انقلاب  و نظام  قراردهند، اما با هوشياري  معلمان  و كارگران  آگاه  مومن  و نجيب  كشور، همچون  گذشته  در اين كار ناموفق  خواهند بود.
ايشان ، جامعه  معلمان  را جامعه اي  خوشنام  خواندند و خاطرنشان  كردند: درموقعيتي  كه  كشور به  شتاب  گرفتن  درعرصه هاي  تعليم  و تربيت  و تحقيق نيازمند است ، دشمن  و عواملش  با توطئه  چيني  و تحريك ، درصددند در دانشگاه ها و مدارس  ما اختلال  ايجاد كنند، اما موفق  نمي شوند چرا كه معلمان ، قدر خوشنامي خود را مي دانند و اجازه  نمي دهند بيگانگان  آنها را در مقابل  اولياء دانش  آموزان  و در واقع  در مقابل  ملت  قراردهند.
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي همچنين  با تجليل  از شخصيت  عظيم  شهيد آيت الله مرتضي  مطهري ، افزودند: مطهري  انصافا معلم  بزرگ  ديروز و امروز و فرداي كشور است  و مفهوم  حقيقي  معلمي و كارگري  در زيباترين  شكل  خود، در شخصيت اين  متفكر دين  شناس  و بااخلاص  و پركار تبلور يافته  بود.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  دربخش  ديگري  از سخنانشان  به  اقدامات سركوبگرانه  دولت  آمريكا در عراق  و رژيم  صهيونيستي  در فلسطين  اشاره  كردند و افزودند: باند حاكم  بر آمريكا با صحنه  گرداني  صهيونيست ها، با ارائه طرح  خاورميانه  بزرگ  در صدد بلعيدن  اين  منطقه  ثروتمند جهان  است ، اما اين لقمه  گلوگير برخلاف  تصور مستكبران ، آنها را از پاي  درخواهدآورد.
ايشان  حمايت  گستاخانه  دولت  آمريكا از ترور فلسطيني ها از جمله  شيخ احمد ياسين  و رنتيسي  را از نشانه هاي  آشكار دروغگويي  آمريكايي ها درمبارزه  با تروريسم  برشمردند و افزودند: دولت  آمريكا در حمايت  از شارون  جنايتكار، مي گويد اسراييل  با ترور فلسطيني ها، از خود دفاع  مي كند اما اين ، همان  منطق  غير قابل  قبول  همه  ديكتاتورهاي  تاريخ  است  كه جناياتشان  را به  اسم  دفاع  از خود توجيه  مي كردند.
مقام  معظم  رهبري  مخالفت  افكار عمومي جهان  با حمايت  آمريكا از ترور فلسطيني ها را نشانه  ضعف  حقيقي  و افول  رژيم  آمريكا ارزيابي  كردند و افزودند: هنگامي كه  يك  نظام  سياسي ، استدلال  قانع كننده  اي  براي  اقدامات  و مواضع  خود نداشته  باشد، حقانيت  سياسي اش  را از دست  داده  و رو به  افول گذاشته  است  و حكومت  آمريكا نيز درهمين  راه  حركت  مي كند و مردم  دنيا نابودي اين  رژيم  استكباري  را شاهد خواهند بود.
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي سخنان  اخير بوش  را در مورد اهميت  نفت  عراق براي  آمريكا، نشان دهنده  تلاش  دولت  آمريكا براي  آرام  كردن  افكار عمومي آمريكا درباره  اشغال  عراق  دانستند و افزودند: رئيس  جمهوري  آمريكا با اين كار، هدف  حقيقي  خود يعني  تسلط برمنابع  نفتي  عراق  و تامين  منافع  كمپاني هاي  صهيونيستي  را آشكار كرد، ضمن  آن كه واقعيات  جاري  در عراق  هم  نشان  مي دهد كه  شعارهاي  آمريكايي ها دردفاع  از حقوق  بشر، آزادي  و دمكراسي ادعايي  دروغين  است .
رهبر معظم  انقلاب  با اشاره  به  ناتواني  آمريكا وانگليس  درتوجيه  حضورنظامي خود در عراق ، افزودند: اشغالگران ، همچون  گرگي  كه    بدام  افتاده ، در عراق  گرفتار شده اند و مانند صهيونيست ها، مردم  را سركوب  مي كنند اما سرانجام ، قدرت  مظلوميت  ملت  عراق  و ملت  فلسطين  برقدرت  ظالم  آمريكا وصهيونيست ها غلبه  خواهدكرد.
ايشان  دشمني  عميق  آمريكا با نظام  اسلامي را يادآوري  كردند و افزودند: آنچه  باعث  جلوگيري  از اقدامات  مستكبران  شده است ، ترس  آنها از بنده  و ديگر مسئولان  كشور نيست  بلكه  ترس  مستكبران  از ملت  مومن ، هوشيار و هميشه  درصحنه  ايران  است  كه  باحمايت  از نظام  اسلامي ، همچون  سد مستحكمي در برابر هرگونه  توطئه  ايستادگي  كرده  و مي كند.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  همچنين  با اشاره  به  برگزاري  دور دوم  انتخابات مجلس  در برخي  حوزه ها در روز جمعه ، به  واجدان  شرايط راي  دادن  در اين  حوزه ها، تأكيد كردند با كمال  جديت  در انتخابات  شركت  كنند تا اين  حضور گسترده  نشانه اي  از حضور پرشور مردم  در صحنه  انتخابات  باشد.
در ابتداي  اين  ديدار آقاي  حاجي  وزير آموزش  و پرورش ، تلاش  معلمان  وكارگران  را زمينه  ساز تحقق  چشم  انداز روشن  ۲۰ ساله  كشور برشمرد وافزود: تامين  نيازهاي  معيشتي ، تجليل  حقيقي  از معلمان ، ارتقاي  علمي وافزايش  انگيزه هاي  شغلي  فرهنگيان  در دستوركار وزارت  آموزش  و پرورش قراردارد.
آقاي  خالقي  وزيركار و اموراجتماعي  نيز درگزارشي  تحقق  عدالت  اجتماعي 
واقعي  تر كردن  دستمزدها ، واگذاري  سهام  به  كارگران  و حفظ كرامت  كارگران  را از مهمترين  اهداف  دولت  برشمرد.

متن پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي به مناسبت درگذشت «كيومرث صابري»
در پي  درگذشت  مرحوم  كيومرث  صابري  (گل آقا)، رهبر معظم  انقلاب  اسلامي حضرت   آيت  الله  خامنه اي  پيام  تسليتي  صادر فرمودند.
متن اين پيام به  شرح  زير است .
بسم  الله  الرحمن  الرحيم
 با تأسف  فراوان  خبر درگذشت  هنرمند طنزپرداز و مبتكر مرحوم  آقاي  كيومرث  صابري  را دريافت  كردم .
 اين  ضايعه اي  در عرصه  هنر و غم  بزرگي  براي  دوستان و معاشران  او و كساني  است  كه  با سلامت  نفس  و پاكدامني  سياسي  او آشنا بودند.
او يار ديرين  شهيد رجايي  و طرفدار وفادار هميشگي  انقلاب  و نظام  اسلامي بود.
هنر برجسته   او در سالهاي  دفاع  مقدس  همواره  در خدمت  كشور قرار داشت  و او تا آخرين  روز عمر خود هرگز قلم  و قريحه  سرشار خود را جز در راه ايمان  و باور خود بكار نگرفت .
اينجانب  كه  مدتها از همكاري  او و در همه   بيست  سال  اخير از لطف  هنر او برخوردار بوده ام ، خود را در غم  درگذشت  او شريك  مي دانم  و به  خانواده  محترم  و دوستان  و همكاران  او تسليت  مي گويم  و رحمت  و غفران  الهي  را از خداوند متعال  براي  او مسئلت  مي كنم .
سيد علي  خامنه اي
 ۱۱/۰۲/۸۳

خرازي به بروكسل مي رود
كمال خرازي وزير خارجه ايران طي چند روز آينده براي ديدار و گفتگو با مقامات اتحاديه اروپا به بروكسل مقر اين اتحاديه مي رود.
به گزارش خبرگزاري مهر، در پي خبر سفر خرازي به بروكسل براي ديدار و گفتگو با مقامات اتحاديه اروپا يك منبع آگاه در وزارت خارجه احتمال انجام اين سفر را رد نكرد. دفتر خاوير سولانا رئيس سياست خارجي و امنيت اتحاديه اروپا نيز اعلام كرده است كه وزير خارجه ايران روز دوشنبه ۱۴ ارديبهشت قرار است در بروكسل با مقامات ارشد اتحاديه اروپا از جمله سولانا، رومانو پرودي رئيس كميسيون اروپا و كريس پاتن كميسر روابط خارجي اين اتحاديه درباره روابط دوجانبه، تحولات منطقه اي و بين المللي و موضوعات موردعلاقه طرفين بحث و تبادل نظر كند.
اين در حالي است كه برخي منابع خبري، محور مذاكرات خرازي با مقامات ارشد اتحاديه اروپايي را گفتگو درباره اوضاع سياسي كنوني در ايران، پرداختن به روابط اتحاديه اروپا با تهران، همكاري ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي و تحولات بين المللي به ويژه عراق و خاورميانه تشكيل خواهد داد.
وزير خارجه ايران در ۳۰ فروردين ماه سال جاري سفر دوره اي اش را به اروپا آغاز و با مقامات كشورهاي ايتاليا، بلژيك، فرانسه و انگليس ديدار كرد. محور گفتگوهاي خرازي با مقامات عالي رتبه اين چهار كشور اروپايي بررسي روابط دوجانبه، همكاري ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي و تأكيد بر لزوم پايبندي اروپا به تعهدات خود در قبال برنامه هاي هسته اي ايران و نقش تهران در تحولات منطقه اي بود.

تلاش شارون براي تحريك البرادعي عليه ايران
آريل شارون نخست وزير اسرائيل سفر البرادعي به تل آويو را به عنوان بخشي از فرايند فشار بر برنامه هسته اي ايران ارزيابي كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، رويتر با بيان اين مطلب به نقل از شارون نوشت: قطعاً اسرائيل با البرادعي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي در تماس است و با نگراني اقدامات ايران در جهت دستيابي به سلاح هاي هسته اي را دنبال مي كند.
بر اساس اين گزارش، شارون اعلام كرد: اسرائيل به رغم خواست هاي بين المللي براي بازرسي هاي هسته اي، درخصوص قابليت هاي هسته اي خود سكوت خواهد كرد.
به نوشته رويتر آمريكا به رغم مخالفت هاي ايران و جهان تلويحاً از عدم پذيرش امضاي پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي از سوي اسرائيل حمايت مي كند.
رويتر در ادامه با اشاره بر گفته شارون مبني بر لزوم تجهيز اسرائيل به سلاح ها و ابزار هسته اي براي دفاع از خود در برابر تهديدهاي خارجي نوشته است: تحليلگران معتقدند كه اسرائيل بيش از ۲۰۰ كلاهك هسته اي توليد كرده و با امضا نكردن پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي از بازرسي هاي بين المللي معاف مانده است.
به نوشته رويتر مقامات اسرائيلي گفته اند كه ديدار البرادعي از اسرائيل يك ديدار معمولي از تجهيزات اين رژيم است اما از نيروگاه هسته اي ديونا بازديدي صورت نخواهد گرفت.

شرط همكاري مجمع روحانيون مبارز با گروه هاي سياسي
رسول منتجب نيا عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز اعلام كرد: هنوز تصميمي درخصوص هماهنگي با گروه هاي ديگر گرفته نشده است اما مهم چارچوب هاي نظام، قانون اساسي و خط امام است و مجمع هميشه بر اين اساس با ديگر گروه ها همكاري خواهد داشت.
وي در گفت وگو با خبرگزاري مهر، افزود: مجمع به اين نتيجه رسيده است كه بايد فعاليت خود را در سطح كشور گسترده و تلاش كند نيروهاي همفكر دوم خردادي و خط امامي را هماهنگ و منسجم سازد.
وي با اشاره به اينكه شرايط قبل و بعد از انتخابات متفاوت است، اظهار داشت: ما نمي دانيم گروههاي دوم خرداد چه موضعي خواهند داشت، اما به طور حتم اگر گروهي خواست به اپوزيسيون خارج از نظام تبديل شود، مجمع و گروه هاي ديگر دوم خرداد نمي توانند با آنها همكاري داشته باشند اما گروه هايي كه در چارچوب نظام فعاليت مي كنند هر چند كه در گذشته مواضع تندي نيز داشته باشد اما اكنون به اين نتيجه رسيده كه بايد در چارچوب نظام كار كند، از همكاري گروههاي دوم خرداد بهره مند خواهند شد.

در راهروهاي مجلس
* سيد ناصر قوامي رئيس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس و دكتر مصطفي معين وزير اسبق وزارت علوم برجسته ترين مهره اصلاح طلبان براي انتخابات آينده رياست جمهوري خواهند بود.
* سيد علي سيد آقاميري نماينده دزفول در مجلس با اشاره به مساله عدم صدور ويزا براي محسن ميردامادي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس و چند مورد ديگر از عملكرد سياست مداران انگليس در مورد ايران گفت: سياست هاي اخير انگليس در قبال ايران سئوال برانگيز است به طوري كه ابهاماتي را در اذهان عمومي ايجاد نموده است.
* ابراهيم عزيزي سخنگوي شوراي نگهبان اعلام كرد طرح اصلاح قانون كار كه به موجب آن مدت خدمت نظام وظيفه كارگران جزو سوابق خدمتي آنان حساب مي شود مغاير با شرع و قانون اساسي شناخته نشد.
* آزادمنش عضو كميته تحقيق و تفحص مجلس از خريد هواپيماي دست دوم اعلام كرد گزارش اين تحقيق و تفحص به تصويب كميسيون عمران رسيده و بلافاصله بعد از اتمام برنامه چهارم و در آخرين روزهاي عمر مجلس ششم قرائت خواهد شد. وي همچنين افزود ممكن است تحقيق و تفحص از حادثه نيشابور به مجلس هفتم واگذار شود.
* رئيس مجلس در آغاز جلسه علني روز گذشته مجلس ياد و خاطره استاد گرانقدر شهيد مطهري را گرامي داشت و از خدمات معلمان پرتلاش در سنگر علم و سازندگي تقدير كرد.

راهپيمايي دانشجويان در حمايت از فرمان هشت ماده اي مقام معظم رهبري
خبرگزاري فارس: دانشجويان دانشگاه هاي مختلف تهران در حمايت از فرمان هشت ماده اي مقام معظم رهبري فردا از مقابل مسجد دانشگاه تهران به سمت قواي مقننه، مجريه و قضائيه راهپيمايي مي كنند.
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران در گفت وگو با خبرگزاري فارس، زمان اين راهپيمايي را بعد از نماز ظهر و عصر ذكر كرد و گفت: در روز چهارشنبه ۹ ارديبهشت، درخواست راهپيمايي به مناسبت سالروز صدور فرمان هشت ماده اي مقام معظم رهبري در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادي را به استانداري تهران تحويل داديم.
محمد روح الاميني افزود: استانداري تهران تاكنون به درخواست ما پاسخي نداده است، اما در تماسي كه با استانداري داشتم، قرار شد نظر نهايي امروز به ما اعلام شود.
وي با اظهار اميدواري نسبت به نظر مثبت استانداري گفت: اميدواريم با همكاري نيروي انتظامي، اين راهپيمايي با رعايت قانون و به نحو مناسب و در موعد مقرر برگزار شود.

ژنرال ابي زيد: كشورهاي اسلامي به عراق نيرو بفرستند
فرمانده نيروهاي آمريكايي در عراق و افغانستان، از پاكستان، مراكش و تونس خواست كه براي كمك به آمريكا در عراق نيروهاي خود را به اين كشور اعزام كنند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه جنگ چاپ پاكستان، ژنرال جان ابي زيد، گفت: عقب نشيني حدود ۱۴۰۰ نيروي اسپانيايي از عراق در كنار فقدان سربازان جمهوري دومينيكن و هندوراس، ما را ناچار كرده است كه به جاي آن ها نيروهاي آمريكايي بگماريم، در حالي كه خشونت ها در عراق روزبه روز در حال افزايش است.
وي ادامه داد: من بسيار تمايل دارم كه نيروهاي بين المللي بيشتري وارد عراق بشوند، خصوصا نيروهاي متعلق به كشورهاي مسلمان، از جمله مراكش، پاكستان و تونس، آن ها نيروهايي دارند كه از قابليت بالا و توان حرفه اي خوبي برخوردارند كه مي توانند به برقراري ثبات و تعادل در عراق پيش از مذاكرات در سازمان ملل و به عهده گرفتن نقش اصلي به وسيله اين سازمان در عراق، كمك كنند.
تركيه قصد اعزام نيرو
به عراق و افغانستان ندارد
اعزام نيروي نظامي به عراق و افغانستان در دستور كار دولت تركيه قرار ندارد.عبدالله گل وزير خارجه تركيه در گفت و گو با شبكه «سي.ان.ان ترك» با بيان اين مطلب گفت: تركيه پيشتر پيشنهاد اعزام نيرو به عراق را به اطلاع آمريكا رسانده بود كه مورد قبول واشنگتن قرار نگرفت.وي افزود: تركيه در شرايط فعلي لزومي به اعزام نيرو به عراق احساس نمي كند. در مورد افغانستان نيز هنوز درخواست رسمي از تركيه انجام نشده و چنين موضوعي نيز مطرح نيست.اين در حالي است كه سخنگوي وزارت خارجه تركيه چهارشنبه هفته گذشته اعلام كرد پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در پي درخواست افغانستان براي تامين امنيت انتخابات ماه سپتامبر در آن كشور، اعضاي ناتو از جمله تركيه را به اعزام نيروهاي تازه نفس به كابل دعوت كرده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |