دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۷ - May 3, 2004
تأثير نگاه قهرآميز به والدين
عن ابي عبد الله عليه السلام قال: مَنْ نَظَرَ الي ابويهِ نَظَرَ ماقتٍ و هما ظالمانِ له لم يَقَبل الله لَهُ صلوهٍ.
امام صادق عليه السلام فرموده است:
هركس با چشم بغض و كينه به پدر و مادر خود كه به وي ستم كرده اند نگاه كند نمازش در پيشگاه الهي نامقبول است.
امروز با حافظ
چون كوي دوست هست به صحرا چه حاجت است
خلوت گزيده را به تماشا چه حاجت است
كاخر دمي بپرس كه ما را چه حاجت است
جانا به حاجتي كه تو را هست با خدا
سيد محمد خاتمي در مراسم افتتاحيه هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب:
آزادي ركن اصلي شكوفاشدن شخصيت آدمي است
مميزي  به  جاي  اعمال  كنترل هاي  سخت ، بايد بر دوش  خواننده  و نويسنده  گذارده  شود
005769.jpg
هفدهمين نمايشگاه بين  المللي كتاب تهران با حضور سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري، وزراي فرهنگ و ارشاد اسلامي و آموزش و پرورش، ناشران، نويسندگان و اهل فرهنگ گشايش يافت.
مراسم افتتاحيه با سخنراني سيدمحمد خاتمي آغاز شد و با معرفي ناشران برگزيده سال ۱۳۸۲ ادامه يافت.
وي در اين مراسم آزادي  را ركن  ركين  پيشرفت  و شكوفا شدن شخصيت  آدمي  در جامعه  دانست  و گفت : در بينش  ديني  نيز اداي  تكليف  جز درسايه  آزادي  و اختيار ميسر نيست .
به  گزارش  ايرنا، رئيس  جمهوري  افزود: آزادي  ملازم با مسئوليت  است  و معني  عميق  و فلسفي  آن  از گذشته  تاكنون  به  ويژه  در نظام هاي  مردم  سالار به  معني  رهاشدگي  و يله  شدن  نبوده  است .
خاتمي  كتاب  را قديمي ترين  و درعين  حال  دوست  داشتني ترين  و ماندني ترين  وسيله  ارتباط عنوان  كرد و برگزاري  نمايشگاه  بين المللي  كتاب  را يكي  ازاقدامات  مهم  در گسترش  و اعتلاي  فرهنگ  كتاب  و كتاب خواني  در كشور دانست .
وي همچنين  به  افزايش  و گسترش  رسانه هاي  الكترونيك  اشاره  كردو گفت : اين  تحولات  از يك  سو دسترسي  به  كتاب  را آسان  كرده  و از يك  طرف  امركنترل  و سانسور براي  دولت هايي  كه  به  سانسور و محدوديت  معتقد هستند را دشوار و ناممكن  كرده  است .
رئيس  جمهوري  تأكيد كرد: امروز مميزي  بايد با گذشته  فرق  داشته  باشد و از جمله  در زمينه  كتاب ، اين  مميزي  به  جاي  اعمال  كنترل هاي  سخت  و خشن  رسمي ،اداري  و دولتي ، بايد بر دوش  خواننده  و نويسنده  گذارده  شود.
رئيس  شوراي  عالي  انقلاب  فرهنگي  ادامه  داد: بهره  گيرندگان  از آثارفكري  و هنري  و انديشمندان  و متفكران  بايد اين  ملاحظات  و مميزي  را داشته باشند، نه  نهادهاي  رسمي  و سانسورهاي  دولتي .
رئيس جمهوري ادامه داد:  جامعه بشري از بداخلاقي و پايمال شدن ابتدايي ترين حقوق بشر از طرف مدعيان بشر رنج مي برد و ضروري است كه اصول اخلاقي بر جوامع بشري حاكم گردد.
رئيس جمهوري همچنين «نقد» را امري مهم كه بدون آن آزادي مي تواند زيانبار باشد، عنوان كرد و گفت : همانگونه كه انديشمندان آثار خلق مي كنند، موظف هستند به نقد انديشه و نشان دادن درست از نادرست و مفيد از مضر همت كنند.
در اين مراسم همچنين ناشران برگزيده سال ۸۲ معرفي شدند و جوايز خود را از دست رئيس جمهوري دريافت كردند.
براساس نظر داوران مؤسسات انتشاراتي شباويز، منادي تربيت، نشر ني، بوستان كتاب، «به نشر» و انصاريان به عنوان ناشران برگزيده معرفي شدند و از مؤسسات قدياني، رشد، آيين تربيت و دليل ما تقدير به عمل آمد.

همراه با نمايشگاه
سيدابوالحسن مختاباد
* طبق سنت هرساله، سيدمحمد خاتمي در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران حاضر شد و پيش از حضور در مراسم رسمي جايگاه، از سالن شماره ۱۵ ديدن كرد. خاتمي در اين ديدارها، در دفاتر برخي ناشران نكاتي را مي نويسد و نيز به درددل ها و انتقادات ناشران بذل توجه مي كند. ازجمله اين انتقادات كه دو سال قبل از سوي ناشري مطرح شد و با دستور رئيس جمهور و پيگيري ناشران و وزارت ارشاد، صورت اصلاحي به خود گرفت، از انحصار درآمدن دادن امتياز نشر به متأهلين بود كه هم اينك ملغي شده است. خاتمي پس از سخنراني نيز از غرفه هاي سالن هاي ۲۵ ديدن كرد.
* نحوه اختصاص غرفه ها از سوي اتحاديه ناشران و كتابفروشان، با اعتراض برخي ناشران روبه رو شده است. در شيوه كنوني تقسيم غرفه كتاب هاي تجديد چاپ شده هم به صورت يك عنوان لحاظ مي شود، و در مقابل كتاب هايي كه در پنج سال گذشته به دلايلي فرصت تجديد چاپ نيافته اند هم به صورت يك عنوان محاسبه مي شوند. در چنين وضعيتي ناشري كه ۱۵۰ عنوان چاپ اول دارد با ناشري كه ۵۰ عنوان سه بار چاپ شده دارد، يكسان محاسبه مي شود. اين گونه ناشران فرهنگي كه آثارشان كمتر به فروش مي رسد، به نوعي در حاشيه قرار مي گيرند. چنان كه انتشارات خوارزمي كه از جمله ناشران پيشكسوت كشور به شمار مي رود، غرفه اي بسيار كوچك گرفته است.
* در بيانيه هيأت داوران انتخاب ناشر نمونه سال، از حضور نهادهاي صنفي حوزه نشر در كار داوري نام برده شد، اما نامي از نهادهاي ياد شده و نيز اسمي از كساني كه داوري اين حوزه را برعهده داشتند به ميان نيامد. در عرف بيانيه هاي داوري، قاعدتا نام داوران به صورت حقيقي در پاي بيانيه مي آيد.
* از نكات جالب توجه نمايشگاه امسال عدم حضور انتشارات شباويز در بخش ناشران داخلي است. اين ناشر به عنوان ناشرنمونه حوزه كودكان و نوجوانان معرفي شده است.
* نشر ني به عنوان ناشر نمونه خصوصي در حوزه بزرگسالان شناخته شد. جعفر همايي، مدير اين انتشاراتي در يك اقدام انساني، جايزه خود را به اتحاديه ناشران و كتابفروشان اهدا كرد تا در پروژه مدرسه سازي در بم مصرف شود. دو نشر مركز و ني از جمله ناشراني هستند كه به دليل فعاليـت هاي كيفي و كمي در حوزه نشر كتاب، به تناوب در جمع ناشران نمونه حضور دارند.
* نحوه انتخاب ناشر نمونه سال همچنان با اعتراض برخي ناشران روبه رو است. اين گروه معترضند كه چرا همچنان و پس از گذشت چندين سال معيارهاي كمي به جاي معيارهاي كيفي بر نحوه انتخاب ناشران نمونه سيطره دارد. يكي از بندهاي آيين نامه انتخاب ناشران نمونه سال انتشار حداقل ۲۰ عنوان كتاب ذكر شده است. درحالي كه در سال گذشته ناشراني چون گام نو، نگاه معاصر و... آثار خوبي را منتشر كرده اند، اما به دليل به حد نصاب نرسيدن، عملا از گردونه رقابت بازماندند. اين گروه از معترضان معتقدند، يا معيارهاي داوري در اين زمينه تغيير كند، يا اين كه فضايي براي انتخاب ناشران تازه كار كه در حوزه هاي فكري و فرهنگي تلاش مي كنند، گشوده شود.

گزارش همشهري از مشكلات ناشران داخلي
انصراف بعضي ناشران از شركت در نمايشگاه كتاب امسال
هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، از امروز رسما آغاز به كار مي كند. در حالي كه آخرين آمار ارائه شده از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، تعداد ناشران داراي پروانه رسمي نشر را در كل كشور حدود ۵ هزار و ۱۴۰ نفر اعلام مي كند، نمايشگاه هفدهم تنها ميزبان ۱۱۳۰ ناشر است كه به صورت مستقيم اقدام به اجاره غرفه كرده و كتب خود را عرضه مي كنند و در كنار اين عده، ۱۰۸۶ ناشر نيز حضور غيرمستقيم و اخذ نمايندگي را در نمايشگاه امسال برگزيده اند.
اگرچه ارائه آماري مقايسه اي از حضور مستقيم و غيرمستقيم ناشران داخلي در نمايشگاههاي پيشين و نيز دسترسي به آمار و فهرست دقيق ناشراني كه از شركت در نمايشگاه امسال منصرف شده اند، كاري دشوار است و نظام نابسامان اطلاع رساني در حوزه كتاب و بويژه نمايشگاه بين المللي كتاب تهران اين مشكل را دوچندان كرده است ، اما مشكلاتي چون ثبت نام، نحوه واگذاري غرفه ها، افزايش قيمت غرفه ها و از همه مهم تر مقرون به صرفه نبودن، عده اي از ناشران داخلي را طي يكي دو سال اخير از شركت در نمايشگاه كتاب تهران منصرف كرده است.
ارشد عين اللهي مدير اجرايي ناشران داخلي هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران با اشاره به افزايش چند درصدي نرخ غرفه هاي نمايشگاه امسال به خبرنگار ما گفت: تعداد ناشراني كه امسال در نمايشگاه كتاب (بطور مستقيم و غيرمستقيم) شركت نمي كنند نسبت به سال قبل به نظر افزايش داشته كه يك دليل آن ضوابط جديد آئين نامه امسال است. بطوري كه بنابه تصميم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در سال جاري تنها ناشراني مجاز به شركت در نمايشگاه بودند كه از فروردين ۷۸ تا اسفند ۸۲، طي يك دوره پنج ساله، حداقل ۳۰ عنوان كتاب چاپ كرده باشند.
وي گفت: در بخش ناشران داخلي از ۲۶ هزار مترمربع فضاي درخواستي، ۱۴ هزار و ۸۸۰ متر به اين بخش اختصاص داده شد كه البته مشكلاتي را ايجاد كرد ولي با تدابير انديشيده شده، اين مشكلات كاهش يافت.
وي با اشاره به اينكه كار تحويل غرفه ها بطور كامل انجام شده است گفت: در سال جاري غرفه هاي با متراژ زير ۲۴ متر، متري ۲۰ هزار تومان و بالاي آن متري ۳۵ هزار تومان نرخ گذاري شده است.
علل انصراف برخي ناشران از شركت در نمايشگاه كتاب تهران و شيوه نرخ گذاري غرفه هاي نمايشگاه موضوعي است كه خبرنگار ما در گفت وگو با برخي ناشران به بررسي آن پرداخته است: حصاركي مدير انتشارات ياسمين كه ۱۵ دوره متوالي در نمايشگاه كتاب شركت كرده و امسال از شركت در نمايشگاه منصرف شده است، در اين زمينه با اشاره به تأخير زياد مسئولان برپايي نمايشگاه در ثبت نام از ناشران گفت: اين كار وقتي آغاز شد كه ما و خيلي هاي ديگر مشغول انبارگرداني و حساب و كتاب هاي آخر سال بوديم.
وي افزود: نمايشگاه بيشتر براي ناشران دانشگاهي مقرون به صرفه است و ما در دفتر خودمان بيشتر فروش داريم.
فريده خلعتبري مدير نشر شباويز و ناشر برتر نمايشگاه بين المللي كتاب بلونيا ايتاليا، نيز كه از دو سال قبل تاكنون از شركت در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران خودداري كرده است، دليل اين امر را شرايط نابرابر در واگذاري غرفه ها به ناشران ذكر كرده، گفت: دو سال پيش با وجود آنكه ناشر برگزيده سال بوديم، در نمايشگاه كتاب تهران، در سالني جاي داده شديم كه يك انباري بدون امكانات بود و مزيت اصلي شركت در نمايشگاه كه ارتباط با مردم بود، از ما گرفته شد و ضرر و زيان زيادي متقبل شديم كه برخلاف وعده هاي مسئولان، جبران هم نشد.نشر شباويز در اعتراض به اين مسأله، براي دومين سال در بخش ناشران داخلي نمايشگاه كتاب شركت نمي كند.
صادقي طاهري مدير انتشارات مهشاد كه ۱۳ سال متوالي در نمايشگاه كتاب حضوري مستمر دارد، تأخير در واگذاري غرفه ها را عاملي جهت ايجاد مشكل براي برخي ناشران دانست و گفت: زمان تحويل غرفه ها مناسب نبوده و غرفه ها خيلي دير به ناشران واگذار شدند و از اين نظر ناشران خصوصي متحمل دشواريهاي زيادي شدند.
تحريري يكي از مسئولان انتشارات گلي، كه به رغم حضور در ۱۶ دوره قبلي نمايشگاه، امسال را صرف نظر كرده است، به خبرنگار ما گفت: شركت در نمايشگاه براي ما سودي ندارد.از طرفي امكانات و نيروي لازم براي شركت در نمايشگاه را هم نداريم و همين دلايل كافي است كه در نمايشگاه شركت نكنيم.
مرعشي ها مدير انتشارات حافظ نوين گفت: غرفه اي كه مي  خواستند به ما بدهند خيلي كوچك بود و در آن نمي توانستيم كاري انجام بدهيم.

حضور رئيس جمهور در مراسم بزرگداشت گل آقا
005808.jpg
مراسم درگذشت مرحوم كيومرث صابري فومني (گل آقا) ديروز در مسجد نور تهران با حضور حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور برگزار شد.
به گزارش ايسنا، علاوه بر رئيس جمهور، تعداد زيادي از شخصيت هاي برجسته كشوري و لشكري و همچنين شخصيت هاي علمي، فرهنگي، هنري و سياسي كه سال ها، موضوع طنزهاي شيرين گل آقا بودند، در اين مراسم شركت كردند.
بر اساس اين گزارش، حجت الاسلام والمسلمين مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي، محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهور، محمدرضا خاتمي نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي، ميرحسين موسوي، آيت الله خوئيني ها، آيت الله توسلي، حسن حبيبي، تعدادي از اعضاي هيات دولت، برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، مديران مسئول مطبوعات، مديرعامل خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران، سردار سرلشكر فيروزآبادي، عطاءالله مهاجراني، مصطفي تاج زاده، ابراهيم اصغرزاده، شيخ عطار، فيض الله عرب سرخي، حميدرضا آصفي، محمد صحفي، بهمن كشاورز، بهزاد نبوي، علي محمد بشارتي، حجت الاسلام والمسلمين دعايي و ...از جمله كساني بودند كه در اين مراسم حضور داشتند.

گروه سينمايي فرهنگستان هنر تشكيل شد
محمدرضا كشاورز دبير فرهنگستان هنر از تشكيل گروه سينماي اين فرهنگستان خبر داد.به گزارش ايسنا، وي گفت: محمدمهدي حيدريان به سمت رياست اين گروه سينمايي منصوب شده است و داريوش مهرجويي، مجيد مجيدي، منوچهر محمدي، دكتر كرمي و حسين نژاد اعضاي اين گروه را تشكيل مي دهند.وي هم چنين خبر داد كه دكتر علي منتظري، رئيس جهاد دانشگاهي، نيز در هفته گذشته حكم رياست گروه هنرهاي نمايشي و ادبيات نمايشي را دريافت كرده است.

مدير تازه مركز موسيقي معرفي شد
پس از چندين ماه بحث و بررسي درنهايت محمدحسين همافر، مديركل ارشاد اسلامي استان فارس به عنوان مدير مركز موسيقي، جانشين علي مرادخاني شد كه چند ماه قبل از سمت خود استعفا داده بود.
به گزارش همشهري همافر كه در دوران تصدي مديركلي ارشاد استان فارس از خود خاطره اي خوش به جا گذاشته بود و سهمي جدي در رونق فرهنگ و هنر در ديار سعدي و حافظ داشت، درحالي رياست مركز موسيقي را برعهده مي گيرد كه اين مجموعه در دوران مديريت علي مرادخاني فراز و نشيب هاي فراواني را پشت سر گذاشته بود. همافر ديروز در نمايشگاه بين المللي كتاب هم حاضر بود و در گفت وگو با خبرنگار ما تصدي خود به رياست مركز موسيقي را تأييد كرد.پيش از اين در محافل هنري شايع شده بود كه محمد جليل پور، احمدي (مديركل ارشاد قم) و علي آيينه ساز (رئيس كنوني تالار وحدت) اين سمت را برعهده مي گيرند.

انتخابات كتابداران
دومين دوره انتخابات هيات مديره انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران روز چهارشنبه از ساعت ۱۵ الي ۲۰ در تالار شهيد چمران دانشكده فني دانشگاه تهران برگزار مي شود. اين انجمن ضمن دعوت از اعضاي خود براي شركت در اين انتخابات، توجه آنان را به تغيير محل برگزاري انتخابات، از كتابخانه مركزي به تالار شهيد چمران جلب كرده است.

نگارستان
سالمون
005766.jpg
۱- لوكا جوردانو Luca Giordano
۲- تولد: ناپل ۱۶۳۲ / وفات: ناپل ۱۷۰۵
۳- سبك نقاش: باروك (سبك باروك كه مشخصه آن غلو و تكلف در آفريدن اثر است. از كلمه ايتاليايي «baracco» به معني «ابله يا مسخره» گرفته شده. اين سبك از سال ۱۶۰۰ در رم آغاز شد و تا اواسط قرن هجدهم ادامه داشت. آثار هنرمندان برگرفته از موضوع هاي خيالي و گاه عجيب، اشرافي و تجملي بود)
۴- درباره هنرمند: آثار «جوردانو»، به جهت انتخاب موضوع و استفاده از رنگ ها، يكي از مشخص ترين آثار سبك باروك است. او يكي از معروف ترين و چيره دست ترين هنرمندان نيمه دوم قرن هفدهم بود. پس از مدتي نام مستعار «لوكا فاپريستو» را به جهت سرعت در كار نقاشي، بر خود نهاد. آثار او را شبيه به آثار هنرمندان قرن هجدهم مخصوصا «جيوواني باتيستاتيه پلو» مي دانند.
۵- نام تابلو و مشخصات تابلو: روياي سالمون / ۱۶۹۳ / رنگ روغن روي بوم/ ۳۶۱*۲۴۵ سانتي متر. پادشاه سالمون جوان را آرميده در بستري اشرافي در حالي كه نوري از سوي آسمان بر او تابيده و تعدادي فرشته از ميان ابرها محافظ او هستند مي بينيم! اين نور، نشانه هديه كردن «خرد» به سالمون از سوي پروردگار است.
۶- محل نگهداري تابلو: موزه دل پرادو / مادريد.

بهارستان
در باروهاي جبين تو
شعر
سپيده دم خود را مي يابد.
اوكتاويوپاز - ترجمه علي اكبر فرهنگي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
سيندرلا
پيراهن زيبايش را پوشيد و كفش هاي بلورينش را به پا كرد. بسيار زيبا و با شكوه شده بود. از پله هاي كالسكه طلايي بالا رفت و نشست. كالسكه ران با مهرباني و ادب لبخند زد و هنگامي كه مطمئن شد او كاملا در جاي خود نشسته و آماده حركت است، شلاق را در هوا چرخاند... صداي شلاق اما دخترك را از خواب بيدار كرد .
ندا بهنود

گشتي در دنياي خبرها
سوءاستفاده از آمبولانس
منچستر: رئيس مركز اورژانس انگليس به دليل سوءاستفاده از امكانات اين مركز از كار بركنار شد.
وي كه قصد سفر با هواپيما داشت در فرودگاه متوجه شد كه گذرنامه اش را در خانه جا گذاشته است، به همين دليل با مركز تماس گرفت و دستور داد با اعزام يك دستگاه آمبولانس، گذرنامه اش را از منزل به فرودگاه ببرند كه سفر آمبولانس در مجموع ۳ ساعت و ۱۵ دقيقه به طول انجاميد.
حركت خودرو با مغز
لندن: گروهي از دانشجويان انگليسي موفق به اختراع نوعي خودرو شدند كه با قدرت مغز حركت مي كند. آنها موفق شده اند يك خودرو اسباب بازي را با بهره گرفتن از سيگنال هاي الكتريكي مغز انسان به حركت درآورند.
آنها براي دستيابي به اين هدف، يك نوع سربند ويژه تهيه كردند كه جريان هاي موجود در مغز و حركات ماهيچه هاي چشم را دريافت مي كنند و آنرا به كامپيوتر انتقال مي دهد.
به همين دليل، شخص براي به حركت درآوردن خودرو تنها لازم است به سويي نگاه كند كه مي خواهد برود.
تبليغات بشكه اي
ادمونتون: يك مرد ۲۸ ساله در كانادا به مدت ۵ روز با پاي پياده يك بشكه ۲۲۰ ليتري را در يكي از بزرگراه هاي پر رفت و آمد ادمونتون به حركت درآورد.
اين جوان با تلاشي چشمگير بشكه را به طول ۱۵۰ كيلومتر به حركت درآورد تا شهروندان را متقاعد سازد در انتخابات محلي به نمايندگان فعلي راي ندهند.
در طول مسير، ۸۰۰ راننده اعلام كردند به نمايندگان فعلي راي نخواهند اما تنها سه راننده به درخواست او پاسخ منفي دادند.
سقوط آزاد
سالت ليك سيتي: چند روز پيش سه دوست تصميم گرفتند با چتر نجات از فراز يك برج ۲۷ طبقه در آمريكا سقوط آزاد انجام دهند.
در جريان اين عمليات، دو نفر از آنان به راحتي فرود آمدند و پس از جمع آوري چتر خود متواري شدند اما نفر سوم در آسمان معلق ماند.
داستان از اين قرار بود كه چتر وي درميانه راه به يك تير چراغ برق گير كرد و او ميان زمين و آسمان معلق ماند.
به هر حال ماموران پليس پس از نيم ساعت او را نجات دادند اما ۶ ماه حبس و هزار دلار جريمه نقدي در انتظارش است.
درخواست از سازمان ملل
ادينبرا: چند روز است شهرداري شهر ادينبراي اسكاتلند، سطل  هاي زباله اي به ارتفاع ۸/۱ متر در منطقه تاريخي اين شهر نصب كرده است كه اقدام شهرداري با اعتراض شديد شهروندان مواجه شده است.پس از اينكه شهروندان نتوانستند شهرداري را براي انتقال سطل هاي زباله غول پيكر به ساير مناطق شهر متقاعد سازند به سازمان ملل شكايت كرده و از يونسكو خواسته اند وارد عمل شود.منطقه تاريخي شهر ادينبرا در فهرست آثار باستاني يونسكو ثبت شده است.
خطاي معلم
فلوريدا: يك مامور پليس فدرال در آمريكا كه در كلاس آموزش ايمني اسلحه براي دانش آموزان سخنراني مي كرد، به پاي خود تير شليك كرد. اين مامور به دانش آموزان توصيه كرد قبل از كار با اسلحه اطمينان حاصل كند كه داخل آن فشنگ وجود ندارد. اما خودش در حالي كه تصور مي كرد اسلحه اش خالي است، ماشه را كشيد و گلوله اي به پاي خود شليك كرد.
وي هم اكنون در بيمارستان بستري و تحت درمان است.
نوشيدني اتحاديه اروپا
بوداپست: صاحب يك رستوران در مجارستان، به مناسبت پيوستن ۱۰ كشور جديد از جمله مجارستان به اتحاديه اروپا نوشيدني ويژه تهيه و به مشتريانش عرضه كرد.
وي با كمك ۱۵ نفر ۳۵۰ ليتر از اين نوع نوشيدني را تهيه كرد كه محتوياتش را اسانس ها و نوشيدني هايي از ۲۵ كشور عضو اتحاديه اروپا تشكيل مي داد.به عبارت ديگر تمام كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به نوعي در تهيه مواد اوليه اين نوشيدني دخيل بودند.
مرگ در مراسم تدفين
لندن: يك كشيش در جريان مراسم تدفين يكي از همسايگان خود جان باخت. پس از اينكه پيكر متوفي را داخل قبر قرار دادند، كشيش شروع به خواندن دعا كرد كه ناگهان دچار حمله قلبي شد و در حالي كه ايستاده بود جان باخت.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۱۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۳۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و۹ دقيقه

گل و گياه
گوش  بره ارغواني
005763.jpg
نام علمي: Phlomis purpurea
خانواده: LABIATAE
درختچه هميشه سبز به بلندي و گستردگي ۶۰ سانتي متر است كه داراي برگهاي سرنيزه اي شكل برنگ سبز مايل به خاكستري بوده و گلهاي ارغواني يا صورتي و گاهي سفيد رنگ آن در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پائيز و تهيه قلمه چوب نرم در تابستان امكان پذير مي باشد.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |