دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۷ - May 3, 2004
هشدار شهرداري و مركز مديريت بحران شهر تهران
خطر رانش زمين در دره فرحزاد
005793.jpg
تهران روي مخروط افكنه اي با لايه هاي مختلف سطوح آبرفتي قرار دارد. به همين خاطر رانش زمين، به ويژه در دامنه هاي دره هاي مشرف به آن چندان عجيب نيست و قبلا هم سابقه داشته است. تازه ترين رانش زمين تهران، به تازگي شماري از ساكنان دره فرحزاد را با مشكلاتي روبه رو كرده است. شهرداري تهران طي روزهاي گذشته، ضمن هشدار به ساكنان منطقه اقدامات اوليه براي كاهش اين خطر و آمادگي در مقابل وقوع آن را انجام داده است، كه از آن جمله مي توان به فراهم آوردن تمهيدات لازم براي انتقال و اسكان آسيب ديدگان احتمالي اشاره كرد. مشروح اين خبر را در صفحه ۳ بخوانيد.

گروه شهري:دردو بخش از حاشيه دره فرحزاد (محدوده كوي نفت) زمين در حال رانش است.
دكتر مازيار حسيني رييس مركز مديريت بحران شهر تهران به خبرنگار ما گفت: رانش زمين در اين منطقه تاكنون موجب تغيير شكل قابل توجه و نشست در برخي از ساختمان هاي اين منطقه شده است.
وي گفت: به دنبال وقوع اين حادثه و احتمال رانش زمين در نواحي ديگر منطقه ازجمله قسمت شرقي دره فرحزاد واقع در منطقه ۲ جلسه اي اضطراري با حضور دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران، معاونين فني و رييس مركز مديريت بحران شهر تهران در نيمه شب پنجشنبه ۱۰/۲/۸۳ تشكيل شد.
وي گفت: فرداي اين جلسه علاوه بر انجام يك پرواز هوايي به منظور شناسايي و برداشت عكس هاي هوايي، به اتفاق اعضاء ستاد مديريت بحران و كارشناسان مربوط از نزديك در محل حادثه حاضر شده و اهالي را از ميزان آسيب ها، علايم و ساير اقدامات امنيتي مطلع كرديم.
مازيار حسيني در مورد تصميمات اتخاذ شده در ستاد مديريت بحران گفت: بررسي يك كار كارشناسي قوي به منظور تعيين ابعاد حادثه و راه هاي مقابله با آن، نصب چادرهاي اسكان موقت ساكنين منطقه توسط شهرداري تهران ،جمعيت هلال احمر، اعلام هشدار به سازمان هاي آب و برق و گاز به منظور انجام اقدامات پيشگيرانه ازجمله اين اقدامات بود.
دكتر حسيني در مورد علت دقيق اين حادثه به خبرنگار ما گفت: علت اين حادثه را تنها رانش زمين نمي توان اعلام كرد بلكه موضوع ساخت و سازهايي كه بدون رعايت اصول فني و علمي و تمهيدات ژئوتكنيكي در اين منطقه صورت گرفته نيز دخيل است.وي افزود: درهرحال يك تيم قوي و زبده به صورت فشرده كاري را كه حدود ۶ ماه زمان نياز دارد در عرض دو ماه آينده انجام خواهند داد كه همانا بررسي كل منطقه از لحاظ زمين شناسي و يافتن علت واقعي و راه هاي مناسب برخورد با اين پديده است. وي در بخش ديگري از سخنان خود تاكيد كرد: تصميمات در اين باره بايد در سطحي بالاتر از شهرداري تهران مثلا در سطح وزارت كشور پيگيري و اتخاذ شود.حسيني نيز امور اطلاع رساني به اهالي منطقه را با توجه به حضور اعضاي ستاد در محل و توضيحات شفاهي، اطلاعيه هاي كتبي و نصب تابلوها و پلاكاردها نسبت به علايم خطر و نحوه برخورد با آن خوب ارزيابي كرد و گفت: درحال حاضر ۲ ساختمان ۵ طبقه اي كه در معرض خطر جدي ترك خوردگي و نشست قرار دارند تخليه شده و مشغول توجيه حاشيه نشينان پايين دست اين ساختمان ها هستيم كه به طور غيرمجاز در منطقه ساكن و در معرض خطر جدي قرار دارند.

نگاه ‎/ داوود كاظمي
نمايشگاه كتاب تهران افتتاح شد
005790.jpg

ترافيك در شرق تهران آرام و روان مي شود
۱۴۰ طرح ترافيكي در شرق تهران اجرا شد
005787.jpg
۱۴۰ طرح  ترافيكي  به  منظور روان سازي  و افزايش  ضريب  ايمني تردد در معابر شرق  تهران ، اجرا شده  است .
معاون امور حمل  و نقل  ترافيك  شهرداري  منطقه  چهار تهران  با اعلام  خبر فوق  افزود: با صرف  هزينه اي  بالغ  بر ۲۰ ميليارد ريال  در سال  ۸۲ دهها طرح ترافيكي  و اصلاح  هندسي  معابر انجام  شد.
عليرضا عباس  نژاد اظهارداشت : در حال  حاضر شاهد استانداردسازي  معابر و رواني  ترافيك  در معابر عمومي شرق  تهران  هستيم .
وي  تصريح  كرد: در ۲۸ نقطه  شرق  تهران  عمليات  اصلاح  هندسي  از جمله  ۴۵ متري  تهرانپارس ، ۳۵ متري  استقلال ، خيابان  دماوند، اتحاد، مجيديه ، صيادشيرازي  و بزرگراه  رسالت ، انجام  شده  است .
وي  خاطرنشان  كرد: عمليات  اصلاح  هندسي  در دهها تقاطع  ديگر ازجمله  ترمينال  ميني بوس هاي  چهارراه  ميني  سيتي  در حال  اجرا است .
عباس نژاد از نصب  فانوس هاي  راهنما در ۴۰ تقاطع  مجهز به  چراغ  زمان  دار خبر داد.
معاون  حمل  و نقل  وترافيك  منطقه  ۴ افزود: به  منظور ارتقاي ايمني  عابرين پياده  دو پل  هوايي  در بزرگراه  رسالت  ، روبروي  بوستان  رسالت  و در بزرگراه  دماوند تقاطع  سازمان  آب  نصب  شد و عمليات  نصب  پنج  پل  ديگر در حال  اجرا است .
وي  نصب  ۳۴ دستگاه  پل  هوايي  در معابر شرق  تهران  را جزء برنامه هاي  شهرداري  منطقه  چهار، عنوان  كرد.
وي  گفت : در راستاي  كاهش  آمار تصادفات  رانندگي  و حذف  تقاطع هاي  حادثه خيز عمليات  نصب  سرعتگير در ۱۰۵ نقطه  شرق  تهران  نيز اجرا شده  است .
عباس  نژاد از نصب  چراغ هاي  راهنمايي  و رانندگي  در ۱۹ تقاطع  حادثه  خيز خبر داد و گفت : براي كاهش  و حذف  تقاطع هاي  تصادف  خيز عمليات  نصب  چراغ  راهنمايي و رانندگي  در ۱۲ تقاطع  در حال  انجام  است .

رئيس كميته ايمن سازي شوراي شهر تهران:
برج آزادي مرمت و احياء مي شود
احياء و مرمت برج آزادي در دستور كار شوراي اسلامي شهر تهران قرار دارد.
رئيس كميته ايمن سازي شوراي شهر در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به قدمت ۳۰ ساله برج آزادي و عدم مراقبت و نگهداري صحيح از آن گفت: در حال حاضر ۲ مشكل عمده در رابطه با اين برج وجود دارد، كه يكي مربوط به نماي ظاهري آن و ديگري مربوط به احتمال نفوذ آب ناشي از فرسودگي سيستم آبرساني فضاي سبز به پايه هاي زيرين برج است.
دكتر حمزه شكيب مشكلات پيش آمده را ناشي از مديريت دوگانه حاكم بر اين برج مي داند و مي گويد: در حال حاضر اداره برج برعهده ميراث فرهنگي و به عبارتي بنياد رودكي ولي حفظ و نگهدار فضاي سبز اطراف آن به عهده شهرداري است.
به گفته وي وجود ۲ متولي براي اداره اين برج تاكنون مشكلاتي به وجود آورده است و با توجه به صحبت هايي كه با شهرداري و بنياد رودكي انجام شده بايد مديريت يكپارچه اي در رابطه با اداره برج اعمال شود، در غير اين صورت مشكلات همچنان وجود خواهد داشت.
وي گفت: در جلساتي كه اعضاي شورا با شهرداري و ميراث فرهنگي داشته اند قرار شد شهرداري و بنياد رودكي طرح مشتركي را براي اداره برج و استفاده بهينه از امكانات فرهنگي هنري آن ارائه دهند كه احتمالاً تا يكي دو هفته آينده ارائه خواهند داد.
شكيب همچنين كمبود بودجه را يكي از دلايل مشكلات پيش آمده براي اين برج عنوان كرد و گفت: در صورت واگذاري اداره برج به مديريت شهري، شهرداري با امكاناتي كه دارد مي تواند برج را احياء و راه اندازي كند و براي رفع مشكل ترافيكي اطراف آن نيز در رابطه با احداث پاركينگ عمومي و ورودي هاي مناسب پيشنهادهايي مطرح شده است.

فروش زباله هاي بيمارستاني
كارشناس خدمات شهري شهرداري منطقه ۱۸ در گفت و گو با «ايلنا» گفت: برخي از بيمارستان هاي موجود در اين منطقه زباله هاي خود را مي فروشند كه اين مسئله بايد از طريق وزارت بهداشت بررسي و پيگيري  شود. وي در خصوص پديده زباله دزدي در تهران گفت: كساني كه در بين زباله هاي شهري مواد بازيافت را جمع آوري مي كنند و آن را مي فروشند به زباله دزد معروف هستند كه البته مقدار آن ها كم نيست.گل محمدي افزود: از آن جا كه اين افراد درآمد خود را از راه فروش زباله به دست مي آورند بايد راهكارهاي مشخصي براي برخورد با اين افراد تعريف شود.

هشدار يك مقام مسئول:
مازندران را به يغما مي برند
زمين هاي استان مازندران توسط افراد غيربومي و دلالان به يغما مي روند و خريد و فروش به اين صورت جز ضرر به منافع عمومي و ملي عايدي ديگري براي كشور ندارد.
مدير سازمان ايرانگردي و جهانگردي استان مازندران، در گفت وگوبا «ايسنا» اظهار داشت: متأسفانه مسئولان از بلايي كه بر سر سواحل مازندران آمد درس عبرت نگرفتند و همان طور كه هم اكنون از مجموع ۳۳۸ كيلومتر نوار ساحلي درياي مازندران تنها كمتر از ۱۵ كيلومتر در اختيار عموم مردم است، تا چندي ديگر زمين ها، جنگل ها و مناطق دشتي اين استان به فروش مي روند، آن گاه ديگر به خود آمدن بسيار دير است.
اسحاقي افزود: حتي برخي از دهات مازندران به صورت كلي خريداري شده اند كه اين مسأله جاي نگراني داشته و آينده جوانان اين استان به خطر افتاده است.
وي با انتقاد از برخي مسئولان گفت: با وجود فروش وسيع اين زمين ها دغدغه اي براي مسئولان به وجود نيامده است و جوانان ما نمي توانند آينده خود را ترسيم كنند.
وي گفت: دستگاه ها و سازمان هاي دولتي (با هويت مشخص) با قانون هاي خاص خود سرمايه گذاران را فراري داده اند و به طور مثال از سرمايه گذار براي ساخت مكاني عمومي مانند هتل ارزش افزوده ۸۰ درصدي را طلب مي كنند و روشن است كه سرمايه گذار به دنبال ساخت و ساز و تكه تكه كردن زمين هاي مازندران مي رود.

طرح تغيير گونه هاي گياهي شهر و ۱۰ هزار هكتار جنگلكاري حاشيه تهران
گروه شهري: امسال در بخش توسعه و حفظ و نگهداري فضاهاي سبز شهر تهران طرح تغيير گونه هاي گياهي و آ غاز فاز دوم عمليات جنگلكاري به وسعت ۱۰ هزار هكتار با هزينه اي معادل ۵۱ ميليارد تومان آغاز خواهد شد.
درپي اعلام اين خبر از طرف دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران خبرنگار ما در مورد جزئيات اين دو طرح مصاحبه اي با مهندس علي محمد مختاري رييس سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران انجام داد.
بنابراين گزارش مختاري گفت: قرار است در طراحي هاي جديد فضاهاي سبز به ويژه در پارك ها و معابر شهر تهران از گونه هاي سازگار با آب و هواي تهران، ماندگاري بالا، كم هزينه در نگهداري و هميشه سبز كه بازدهي هواي تازه آنها بالا باشد استفاده شود.
وي در مورد تصميم گيري درباره گونه هاي گياهي مورد استفاده در فضاهاي سبز فعلي گفت: با پايان عمر كوتاه گلهاي فصلي نظير بنفشه با عمر سه ماه ،گلهاي دايمي با عمر طولاني نظير گازانيا، تاج الملوك و انواع رز خواهيم كاشت.
وي ادامه داد: با عنايت به كاركردهاي فراوان كاشت گونه هاي درختي و درختچه اي كه مي تواند علاوه بر كنترل اقليم شهر، جذب تشعشعات خورشيدي و امواج ماوراءبنفش و كاهش آ لودگي صوتي و هوا و جذب CO2 و آرايش و زيبايي خيابان ها موثر باشد مي تواند به عنوان بادشكن در جلوگيري از ورود گردوخاك ايجاد مكان مناسب براي جلب پرندگان و آشيان گزيني آنها و كاهش قابل ملاحظه هزينه كاشت و نگهداري نيز موثر باشد لذا براساس سياست هاي ابلاغي از سوي شهرداري تهران توسعه كاشت گونه هاي درختي و درختچه اي و محدوديت كاشت گلهاي فصلي ازجمله چمن را در دستور كار قرار خواهيم داد.
مختاري همچنين در مورد نحوه آبياري فضاهاي سبز و كاهش استفاده از آب شرب مصرفي شهروندان، از اجراي فاز دو طرح جامع آب خام براي فضاهاي سبز تهران خبر داد كه ظرف دو ماه آينده آغاز و بعد از حداكثر ۴ سال منجر به آبياري مكانيزه و با استفاده از آب چاه بدون فشار به شبكه آب مصرفي شهروندان خواهد شد.وي درباره كمربند سبز اطراف تهران و دور دوم عمليات جنگلكاري به وسعت ۱۰ هزار هكتار در سال ۸۳ گفت: به منظور كاهش مشكلات زيست محيطي، جلوگيري از رشد بي رويه شهر و با توجه به افزايش روزافزون جمعيت و ورود بي رويه منابع آلاينده به هوا شهرداري تهران طرح ساماندهي حريم و حوزه استحفاظي شهر و تهيه طرح جامع توجيهي كمربند سبز پيرامون شهر تهران را در دستور كار خود قرارداد.

كنترل واردات ۱۲ آلاينده  آلي خطرناك
مدير كل دفتر بررسي آلودگي آب و خاك سازمان حفاظت  محيط زيست گفت: ۵۰۰ هزار دلار به اجراي پروژه توانمندسازي ايران اختصاص يافته است.
دكتر عبادي در گفت و گو با ايسنا،  افزود: اين پروژه بين المللي از طريق كنوانسيون پاپس و با استفاده از تسهيلات صندوق محيط زيست در حال اجراست. وي هدف از اجراي اين پروژه را بررسي وضعيت آلاينده هاي پاپس در ايران و فراهم سازي زمينه براي اجراي كامل مفاد كنوانسيون پاپس در كشور عنوان كرد و گفت: كنوانسيون پاپس در خصوص منع توليد، مصرف، واردات، صادرات ۱۲ ماده خطرناك آلاينده آلي پايدار است كه از مهمترين آنها مي  توان به «روغن آسكارل» و «ددت» اشاره كرد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |