سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۶۸
قيام دستفروشان عليه يك فيلم
مارمولك رسيد
مارمولك حتي در بساط دستفروش هاي خيابان هاي جمهوري، وليعصر، زير پل حافظ، ميدان رسالت و ... هم ديده مي شود. اين روزها فقط كافي است كه چند قدم در شهر پياده روي كنيد تا اين صدا را بشنويد: «سي دي مارمولك، مارمولك بيا»
006408.jpg
سي دي هاي مارمولك به فروش اين فيلم در سينما لطمه زده اند
عكس ها: هادي مختاريان 
گوشه ورق برگشته، پرويز پرستويي به مردم لبخند مي زند و مارمولك از ديوار سينما بالا مي رود. از آن دو روز اكران در عيد تا ماجراي توقيف و اكران مجدد، مارمولك زندگي كوتاه و پرفراز و نشيبي را پشت سر گذاشت.
توقيف هميشه غم انگيز نيست. «مارمولك» پيش از آغاز جشنواره فيلم فجر يك ستاره بود. عنوان جذاب فيلم و موضوع جسورانه اش بهانه اي بود تا اغلب علاقه مندان به سينما، عاشق مارمولك شوند. دريافت عنوان «محبوب ترين» فيلم جشنواره هم مدركي براي اثبات اين ادعا است.
با اين حال امكان تماشاي مارمولك در جشنواره براي تمام مردم ميسر نبود. اين فيلم البته علاقه مندانش را زياد در انتظار نگذاشت. خيلي زود اين خبر در شهر پيچيد كه مارمولك عيدي مردم مي شود. در آخرين روزهاي باقي مانده از سال ۸۲، پوستر مارمولك روي سر در چند سينما ديده شد. حتي بعضي ها مي گفتند كه اين فيلم در يك سانس صبح به نمايش گذاشته شده اما درست وقتي كه مردم به عشق مارمولك از خانه خارج شدند، روي پوستر آن يك پرده سفيد كشيده شده بود!
مارمولك توقيف شده و به نظر مي رسيد كه هرگز روي پرده نرود. درست همان روزها بود كه بحث وجود سي دي مارمولك دهان به دهان پيچيد. خيلي ها مي گفتند: «كاش يك نفر با هندي كم مارمولك را از جشنواره بيرون آورده باشد.» فاصله بين توقيف و اكران مجدد در حسرت ملاقات با مارمولك گذشت وهيچ منبعي خبر وجود سي دي مارمولك در شهر را تاييد نكرد.
قشر پردرآمد جامعه حتي در ماجراي تماشاي مارمولك هم به ديگران فخر فروختند. كساني كه عيد را در دبي پشت سر گذاشته بودند، در خارج مارمولك را روي پرده سينما ملاقات كردند. مارمولك زماني كه هنوز در ايران اكران نشده بود، فروش خوبي در دبي داشت. با اكران اين فيلم در ايران مردم مقابل گيشه سينماهايي كه مارمولك را روي پرده داشتند صف كشيدند و براي پيش فروش بليت ها سر و دست شكستند. حالا دو هفته است كه تصوير پرويز پرستويي و مارمولك را در سينماهاي شهر مي بينيم. در اين مقابل اتفاق تازه اي رخ داده و خيلي ها را بابت پيش خريد بليت ها مايوس كرده است!
سي دي مارمولك رسيد. اين جمله را در چند روز اخير بارها روي در فروشگاه هاي سي دي، نوار يا لوازم كامپيوتر ديده ايم. كساني كه حوصله حضور در سينما را ندارند با اين نسخه بيرون كشيده شده از سينما، تب مارمولك را در خود مي كشند. حالا روياي شكسته شدن ركورد جذب تماشاگر به سينما توسط مارمولك تنها يك رويا است، نه بيشتر.
مارمولك حتي در بساط دستفروش هاي خيابان هاي جمهوري، وليعصر، زير پل حافظ، ميدان رسالت و ... هم ديده مي شود. اين روزها فقط كافي است كه چند قدم در شهر پياده روي كنيد تا اين صدا را بشنويد: «سي دي مارمولك، مارمولك بيا.»
نكته جالب اينكه سي دي مارمولك كپي جشنواره است؛ مارمولك بدون سانسور. اين هم بهانه اي است تا خيلي ها سي دي را به سينما ترجيح بدهند. به هر حال سي دي هاي مارمولك به فروش اين فيلم در سينما لطمه زده اند. البته از آنجايي كه ما ياد گرفته ايم از هر اتفاق ناگواري نتيجه گيري مثبت بكنيم، به اين نكته هم فكر مي كنيم كه سي دي هاي مارمولك حداقل از يك لحاظ مفيد هستند؛ ديگر كسي فريب شايعه حذف ۲۰ دقيقه يا ۴۵ دقيقه از فيلم را نمي خورد. سي دي هاي مارمولك را تنها به خاطر حذف و دو ديالوگ و يك دقيقه به سينما ترجيح ندهيد.

خداحافظ المپيك، خدا نگهدار شنوندگان عزيز
006411.jpg
«موقعيت براي كره جنوبي، روي دروازه چين. آفرين آفرين دروازه بان چين، عكس العمل عالي از او... ان شاءالله... تا آخر بازي تمام موقعيت هاي اينگونه از دست بره!»
گزارشگر راديويي بازي تيم هاي اميد چين و كره جنوبي تقريبا در اكثر لحظات، بازي را با چنين جملاتي گزارش مي كرد، دقايق اول كه به راديو گوش مي كرديد احساس مي كرديد تيم ملي فوتبال ايران با يك حريف قدر در مرحله نهايي مسابقات جام جهاني بازي مي كند و نتيجه هم به سود كشورمان است. آنقدر با هيجان گزارش مي كرد كه انگار بازي را دقيقا از تلويزيون تماشا مي كني. احساس عجيبي بود، آدم دلش مي سوخت كه واقعا چرا بايد هميشه اينطور منتظر بمانيم تا تيم هاي ديگر بيايند و بازي كنند و ما نذر و نياز كنيم كه تيم حريف ما ببازد و ما به جايي برسيم.
آقاي گزارشگر كه با تمام هيجان بازي را گزارش مي كرد وسعي داشت طوري نشان دهد كه بازي متعادل شده و اميدها براي برد چين افزايش يافته است با گل دقيقه ۴۴ كره اي ناگهان خاموش شد.
اما او هنوز نااميد نشده بود (البته ما هم همانطور) چون چيني ها بارها در مسابقات مقدماتي جام جهاني ۹۸ فرانسه به داد ما رسيده بودند، اينبار هم او اميد داشت كه اين اتفاق بيفتد، اما هنوز دقايقي از نيمه دوم نگذشته بود و هنوز مدتي از اين اميدواري نمي  گذشت كه:« موقعيت براي كره جنوبي كيم دونگ جي و...»
و اين داستاني است كه گويا قرار است هرچند سال يك بار براي ما تكرار شود، گزارشگر بازي تمام تلاشش را كرد، ولي اين كسان ديگري بودند كه بايد تلاش مي كردند. «خداحافظ تيم اميد، خداحافظ المپيك و خدانگهدار شما شنوندگان عزيز.»
اين آخرين جملات اين مرد بود كه نمي توانست ناراحتي خود را جور ديگري روي آنتن ابراز كند.

صبح تا شب
جواد رسولي 
سينما
«تنگه وحشت» يكي از اولين فيلم هايي است كه مارتين اسكورسيزي در دهه نود ساخته است. اين فيلم بازسازي يك نسخه قديمي تر است. رابرت دنيرو و نيك نولتي نقش هاي اصلي فيلم را بازي مي كنند. تنگه وحشت را امروز مي توايند ساعت ۱۴ در سالن نمايش كانون فيلم جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران ببينيد. ساعت ۱۶ در اين سالن: «بچه هاي برزيلي» به نمايش در مي آيد كه آن را جان فراكن هايمر سال ۱۹۷۸ ساخته. ساعت ۱۸ هم بخش دوم فيلم به ياد ماندني بر باد رفته به كارگرداني ويكتور فلمينگ روي پرده مي رود.
امروز يك تصادف بامزه هم پيش آمده. فيلمخانه ملي ايران قرار است ساعت ۳۰:۱۸ در سينما صحرا فيلم تنگه وحشت را نمايش دهد. با اين تفاوت كه اين يكي همان نسخه اوليه است كه جي لي تامپسون سال ۱۹۶۲ ساخته. در اين فيلم گريگوري پك، رابرت ميچم و مارتين بالسام بازي مي كنند و جالب است بدانيد هر سه اين بازيگرها در نسخه بازسازي شده اسكورسيزي در سال ۹۱ هم بازي كرده اند.
كتاب 
«فرهنگ رضايت طلبي» نام كتابي است نوشته جان كنت گالبرايت كه يك اقتصاددان و سياستمدار صاحب نام آمريكايي است. او در كتابش تحليل هاي عميقي از وضعيت اقتصادي، اجتماعي و سياسي آمريكا ارايه داده و پيش بيني كرده كه به زودي نهادهاي جامعه مدني و تشكيلات نظامي آمريكا در مقابل هم مي ايستند و اين موضوع جامعه را نابود مي كند. كتاب را سعيد ساري اصلاني ترجمه كرده و نشر ني در ۲۰۶ صفحه به قيمت ۲ هزار تومان آن را منتشر كرده است.
تئاتر
از اين هفته در تالار قشقايي مجموعه تئاتر شهر نمايش جديدي روي صحنه مي رود به نام «قصه شهر فرنگ شهر ما». اين نمايش محصول گروه پرگار است و آن را نصرالله قادري كارگرداني كرده. داستان درباره سرزميني است كه در آن حاكم دستور داده همه نويسنده ها خر شوند اما يك نويسنده زير بار نمي رود و با ترفندي لباس خرمي پوشد. قادري معتقد است كه نمايش بر اساس كرگدن هاي اوژن يونسكو پيش مي رود. اين نمايش سال پيش در بخش خارج از مسابقه جشنواره فجر هم اجرا شده است.
موسيقي 
امشب در مجموعه فرهنگي آزادي تهران كنسرت موسيقي آذري برقرار است و سه گروه برجسته برنامه اجرا مي كنند. آندانديل اسرافيل اف، وامق محمدعلي اف و عاشيق شرقيه اوا نام اين سه گروه هستند. گروه اسرافيل اف يكي از مشهورترين گروه هاي موسيقي باكو است. اين كنسرت ها تا روز ۱۸ ارديبهشت ماه ادامه دارد.
تلويزيون 
دوستداران فوتبال هاي اروپايي امشب ساعت ۱۵:۲۳ مي توانند بازي برگشت تيم هاي پورتو و دپورتيوو و لاكرونيا را تماشا كنند. اين بازي نيمه نهايي است و برنده به فينال بازي ها مي رسد.
امشب ساعت ۱۰:۲۲ از شبكه يك مي توانيد يك قسمت ديگر از سريال پرستاران را ببينيد. در اين قسمت جرالد و دكتر اوهارا متوجه مي شوند پسر يكي از بيمارها براي اين كه بتواند راحت تر از پدرش نگهداري كند به او داروي خواب مي داده بدون اينكه از ضررهاي اين دارو و به خطر افتادن سلامت پدرش آگاه باشد.
امشب مثل هر هفته ساعت ۲۱ شبكه ۲ فيلم سينمايي دارد، امشب در ضمن از شبكه ۴ برنامه مستند ۴ هم پخش مي شود.
فرهنگسرا
كتابخانه امام خميني فرهنگسراي سالمند با تسهيلات ويژه دارد از جوان ها ثبت  نام مي كند. در اين كتابخانه ۱۷ هزار نسخه كتاب با ۱۲ هزار عنوان در قالب ۱۰ موضوع در دسترس اعضا است. اعضا در ضمن غير از قرض گرفتن كتاب مي توانند علاوه بر استفاده از سالن نشريات و قرائت  خانه با عضويت در كارگاه زبان انگليسي و انجمن خبرنگاران جوان از تسهيلات رايگان اين كانون ها استفاده كنند.
فرهنگسراي دانشجو، در ادامه برنامه هاي دانشجويي اش غرفه اي در سومين جشنواره دانشجويي فرهنگ استان ها برپا كرده. برنامه هايي مثل جشنواره موسيقي، نشست هاي علمي- فرهنگي، نمايش فيلم، كافي نت و عضوگيري از دانشجويان و كانون هاي دانشجويي از جمله فعاليت هاي اين فرهنگسرا در جشنواره است. سومين جشنواره دانشجويي فرهنگ استان ها از ۱۳ ارديبهشت شروع شده و تا ۲۰ ام ماه ادامه دارد.

قرمز و ديگران اول شد
تئاتر در تهران هميشه مشتري هاي خودش را داشته. مشتري هايي كه دغدغه اصلي شان نمايش و متن و طراحي صحنه و اين چيزها ويا اينكه سليقه هاي خاصي دارند و به قول معروف كمي روشنفكراند. بنابراين طبيعي است كه در شرايطي كه فيلم هايي مثل كما و مارمولك فروش هاي عجيب وغريبي دارند، سالن هاي تئاتر در سطح شهر آن قدرها رنگ تماشاگر به خودشان نمي بينند، اين موضوع باعث شده كه داستان ها و شيوه هاي اجراي تئاتر هم روز به روز خاص تر شود و مشكل روشنفكرانه تري به خود بگيرد. اگرچه هيچ وقت درباره هيچ چيز فرهنگي نمي شود حكم كلي صادر كرد.
با اين اوصاف خبر فروش نمايش هاي روي صحنه - به خصوص آنهايي كه پيش از عيد اجرايشان شروع شده بود و تا هفته گذشته ادامه داشت - مي تواند جالب توجه باشد. در اين آمار «قرمز و ديگران» كاري كه محمد يعقوبي (يكي از خوش ذوق ترين نويسنده ها و كارگردان هاي حال حاضر تئاتر) با حدود ۵/۳۱ ميليون ريال فروش يعني ۳ هزار و ۸۰۰ تماشاگر مقام اول را كسب كرده است. رتبه دوم در اختيار كوروش زارعي و متن چيستا يثربي است. نمايش زنان مهتابي، مرد آفتابي ۱۶ ميليون ريال (يك هزار و ۶۰۰ نفر تماشاگر) فروش داشت. بعد از آن نوبت به سراب به كارگرداني حسن پارسايي مي رسد كه با فروش ۴ ميليون و ۶۰۰ هزار ريالي اش (تعداد ۸۵۵ تماشاگر) در جاي سوم قرار گرفته است.

خطر در قدمگاه
قدمگاه رضوي در حاشيه جاده نيشابور- مشهد از آن جاهايي است كه زائران و بازديدكنندگان زيادي دارد. جاي زيبا و خوش آب وهوايي كه وجود قدمگاه امام رضا عليه السلام به آن طراوت خاصي بخشيده و روزانه ميزبان صدها مرد و زن است. ولي اين روزها اگر از آن حوالي رد شويد بايد حسابي حواستان را جمع كنيد. چون سكويي كه زائرين را از باغ قدمگاه به هشتي ورودي راهنمايي مي كند چندي است با خطر ريزش مواجه شده. آسيب هاي جاني ناشي از ريزش اين بخش از بنا مي تواند فاجعه اي انساني ايجاد كند. به گزارش «ميراث خبر» محمد خوش الحان رئيس اداره اوقاف نيشابور با اشاره به پيگيري هاي انجام گرفته براي مرمت اين بنا گفت:« در حال حاضر ۱۷ ميليون و ۵۰۰ هزار ريال اعتبار دولتي براي مرمت اين بنا در نظر گرفته شده تا با نظارت سازمان ميراث فرهنگي مرمت شود.» محمد اسماعيل اعتمادي، سرپرست اداره ميراث نيشابور هم اظهار اميدواري كرده تا پيش از آغاز فصل گرما و افزايش زائرين حرم امام رضا عليه السلام، سكوي ورودي مورد مرمت و بازسازي قرار بگيرد.
اماكن تاريخي و فرهنگي كشورمان هم اوضاع بدي دارند. يا غارت مي شوند يا در حال خرابي شدن هستند و يا هزار جور مساله ديگر و معلوم نيست چه وقتي اين اوضاع سامان مي يابد.

اصلاحيه
۱-در گزارشي كه روز پنج شنبه ۱۰/۲/۸۳ در همين صفحه با عنوان «فريب جديد...» چاپ شد، برچسب و نام هايي كه بر رويCD ها در تصوير( آرشيوي) مربوطه به چشم مي خورد( از جمله نام يك شركت پرسابقه ايراني ) هيچ گونه ارتباطي با موضوع گزارش ندارد.
۲-گزارش «متروي بهارستان، تابستان ميوه مي دهد» كه در شماره ۳۳۶۵ ايرانشهر در تاريخ شنبه ۱۲ارديبهشت ماه به چاپ رسيده است، سمت بهرام عبابافي «معاون مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران در حوزه بهره برداري» است.
همچنين عمليات واقعي ايستگاه بهارستان از ۲ سال پيش شروع شده كه در گزارش به اشتباه ۲ روز پيش نوشته شده است.

مسووليت با خودتان!
در خانه هاي شما ممكن است اشياي قديمي و عتيقه اي باشد و يا اصلاً خودتان مجموعه اي از اشيا ي قديمي را در اختيار داشته باشيد. اشيايي كه پس از سالها نياز به تعمير و بازسازي دارند. ولي مسوول مرمت اين اشياي فرهنگي كيست؟ دكتر رسول وطن دوست رئيس پژوهشكده حفاظت و مرمت اشياي تاريخي تاكيد كرده درحال حاضر مرمت اشياي مردم و مجموعه هاي خصوصي در توان پژوهشكده و به طور كل سازمان نيست: «اگرچه در طول اين مدت هم گاهي اشيايي به ما ارجاع شده كه مورد مرمت قرار گرفته، از اين اشيايي به خصوص مي توان به كتاب ها و نسخه هاي خطي قديمي اشاره كرد.» البته دكتر وطن دوست اشاره كرده درحال تصويب آيين نامه اي هستند تا مرمت مجموعه هاي شخصي و اشياي شخصي به بخش خصوصي واگذار  شود، پس فعلاً تنها خودتان بايد مواظب اشياي قديمي داخل خانه تان باشيد.

نقش  خورشيد
فرهنگسراي نياوران از آن جاهايي است كه معمولاً چيزهاي خوبي براي ديدن و شنيدن در آن پيدا مي شود.
اين روزها هم نمايشگاه عكس از شهاب الدين عادل در اين فرهنگسرا برقرار است. در اين نمايشگاه با عنوان «نقش خورشيد»، ۱۵ قطعه عكس سياه و سفيد و ۱۵ قطعه عكس رنگي با مضمون نقوش ايراني به نمايش گذاشته شده است. اين نمايشگاه از ۱۴ ارديبهشت افتتاح شده و شما تا ۲۰ ارديبهشت فرصت داريد به سالن جنبي نگارخانه فرهنگسراي نياوران براي ديدن اين عكس ها مراجعه كنيد. اگر براي ديدن اين نمايشگاه رفتيد، به سالن هاي ديگر اين مجموعه هم سري بزنيد تا حسابي دست پر برگرديد.

بلوز
اگر از كنسرت هاي پاپ و سنتي ايران خسته شده ايد و مي خواهيد كنسرت موسيقي از نوع ديگري را نيز تجربه كنيد، چهارشنبه و پنج شنبه اين هفته مي توانيد به تالار فارابي برويد. نيكي.م.نيكي پور كنسرت بلوز و كانتري را در اين تالار اجرا مي كند. بلوز و كانتري از سبك هاي قديمي موسيقي آمريكايي است و غمي كه در بلوز هست و طراوت و شادابي كه در سبك كانتري هست از ويژگي هاي آنها به شمار مي رود. موسيقي جذاب فيلم« اي برادر كجايي»كه هفته پيش از برنامه سينما ۴ پخش شد موسيقي كانتري به حساب مي آيد. نيك پور در اين كنسرت به نواختن گيتار و سازدهني و خواندن آواز مي پردازد. اين كنسرت ساعت ۱۹ در تالار فارابي برگزار خواهد شد.

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |