سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۸ - May 4, 2004
بي احترامي به پدر
عن ابي جعفر عليه السلام قال: نَظَر ابَي الي رجُلٍ وَ مَعهُ اِبنهُ يمشي و الأبن متّكًي علي ذراع الأب. قال فَما كلّمه ابّي مقتاً له حتّي فارقَ الدنّيا.
امام باقر عليه السلام فرمود:
پدرم در رهگذر، پدر و پسري را ديد با هم راه مي رفتند ولي پسر در حال حركت به بازوي پدر تكيه كرده بود. امام باقر عليه السلام فرمود: پدرم زين العابدين [از اين عمل ناپسند پسر، آنچنان خشمگين شد كه] تا پايان زندگي با آن پسر حرف نزد.
امروز با حافظ
آب روي خوبي از چاه زنخدان شما
اي فروغ ماه حسن از روي رخشان شما
باز گردد يا بر آيد چيست فرمان شما
عزم ديدار تو دارد جان بر لب آمده
گزارش همشهري از نخستين روز نمايشگاه كتاب
۲۵ هزار كارت خريد كتاب فروخته شد
قدرت خريد در بخش كتاب هاي خارجي پايين است
گروه خبر - الهام گودرزي: ۲۵ هزار و ۵۴۰ كارت خريد كتاب خارجي تا ديروز در هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران فروخته شد.
علي زماني معاون بخش بين المللي نمايشگاه هفدهم، در گفت و گويي با خبرنگارما ضمن اعلام اين خبر، در پاسخ به سئوالي درخصوص پايين بودن سقف خريد توسط اين كارت ها و قيمت بالاي كتاب گفت: امسال براي جبران اين مشكل ۱۰درصد به سقف خريد كارت هاي كتاب خارجي اضافه كرديم و اين درصد را براي كتاب هاي تك عنوان تا ۲۰ درصد افزايش داده ايم.وي گفت: قيمت گذاري كتاب هاي خارجي در نمايشگاه امسال براساس دلار ۳۵۰ تومان تعيين شده كه نسبت به سال گذشته تغييري نداشته است. اما به علت تغيير نرخ ارز از ۸۳۰ تومان به حدود ۸۵۰ تومان، تدبيري كه اتخاذ كرديم تا قدرت خريد بازديدكنندگان را بالا ببريم افزايش ۱۰ درصدي سقف كارت ها بوده است.
زماني افزود: معمولاً سالانه حدود ۱۰ ميليون دلار يارانه سهميه ارزي براي بخش ناشران خارجي نمايشگاه اختصاص مي يابد كه اگر چنانچه سقف اين بودجه بالا برود، ما هم بالطبع مي توانيم سقف كارت هاي خريد را بالا ببريم تا افراد بتوانند تعداد بيشتري از كتاب هاي موردنيازشان را تهيه كنند.
در حالي كه سقف خريد كتاب هاي خارجي نمايشگاه امسال ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومان تعيين شده است، عملاً قدرت خريد متقاضيان كتاب هاي خارجي نمايشگاه پايين آمده و اين در حالي است كه قيمت كتاب ها به زعم بسياري از بازديدكنندگان بالا و خارج از توان خريد دانشجويان و متخصصان است.
با وجود اين، در ساعات اوليه نخستين روز برگزاري نمايشگاه كتاب تهران، در بخش تهيه كارت خريد كتاب خارجي بازديدكنندگان و خريداران كتاب در صف هاي طولاني ايستادند.به گفته محمدي ،دانشجوي دوره دكتراي پاتولوژي، قيمت هر كتاب به طور متوسط در رشته تخصصي پاتولوژي بين ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است در حالي كه سقف خريد كارت هاي ما ۸۰ هزار تومان است و اگر هم نتوانيم اين كتاب را بخريم، ناچار بايد در بازار آزاد با چند برابر قيمت آن را تهيه كنيم.وي افزود:قبلاً نمايشگاه هاي كتاب تخصصي براي رشته ما برگزار مي شد كه اين نمايشگاه ها هم از اسفند ۸۱ تاكنون برگزار نشده است.
دكتر اعتمادي عضو هيأت علمي دانشگاه نيز در اين مورد گفت: بسياري از كتاب هاي مرجع موردنياز ما در نمايشگاه عرضه شده اما به دليل قيمت بالاي كتاب ها و سقف خريد پايين كارت ها واقعاً نمي دانيم چطور بايد كتاب هاي موردنيازمان را تأمين كنيم.وي گفت: بهتر است مسئولان براي اين مشكل فكري كنند چرا كه نمايشگاهي كه با اعتبارات كلان برگزار مي شود و زحمت زيادي براي برپايي آن كشيده مي شود، بايد نياز متخصصان كشور را برآورده سازد.

از سوي ستاد نمايشگاه مطبوعات
يادبودهاي مردم براي گل آقا كتاب مي شود
005826.jpg
مجموعه يادداشت هاي برگزيده مردم در دفتر يادبود گل آقا كه از طرف معاونت امور مطبوعاتي تبليغات در محل غرفه گل آقا تعبيه شده، به شكل كتاب منتشر خواهد شد.
به گزارش ستاد خبري نمايشگاه مطبوعات، سيد محمد صحفي معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد با اعلام اين مطلب افزود:  علاقه مندان به شخصيت فرهنگي، ادبي و گل آقايي مرحوم كيومرث صابري مي توانند با مراجعه به غرفه گل آقا كه در سالن ۳۵ نمايشگاه مطبوعات دايرشده است، نظرات خود را در دفتر يادبود گل آقا به يادگار بنويسند تا بعد از پايان نمايشگاه يابودهاي برگزيده، منتشر شود.
همچنين معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و ستاد يازدهمين نمايشگاه مطبوعات از طرف جامعه مطبوعاتي كشور مجلس ترحيم مرحوم صابري را در مسجد حضرت ابراهيم(ع) واقع در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي برگزار مي كند.
در اين مراسم كه ساعت ۳۰/۱۵ الي ۱۷ پنج شنبه ۱۷ ارديبهشت برگزار مي شود جمعي از مديران فرهنگي كشور و هنرمندان و نويسندگان و اهالي مطبوعات شركت خواهند كرد.

مهر طلايي براي مجيدي
005829.jpg
«مهر طلايي» بالاترين نشان موضوع سينمايي يوگسلاوي به مجيد مجيدي اهدا مي شود.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ساعت ۵ بعدازظهر امروز به وقت بلگراد طي مراسمي در تالار بزرگ اين شهر با حضور امير كارستاريكا كارگردان سينماي جهان و وزير فرهنگ يوگسلاوي بالاترين نشان سينمايي اين كشور به مجيد مجيدي كارگردان پرآوازه سينماي ايران اهدا مي گردد. علاوه بر «مهر طلايي»، هفته فيلم با مروري بر آثار مجيدي آغاز مي شود.
آثار اين كارگردان ايراني علاقه مندان زيادي در آن كشور داشته و با استقبال زيادي مواجه شده است.

آثار وزيري مقدم در نمايشگاه پيشگامان هنر
نمايشگاه آثار مجسمه، نقاشي و نقش برجسته هاي محسن وزيري مقدم شنبه ۱۹ ارديبهشت ماه در موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح مي شود.
اين نمايشگاه به مروري بر آثار مجسمه، نقاشي و نقش برجسته هاي محسن وزيري مقدم هنرمند پيشگام و شناخته شده ايراني اختصاص دارد كه از سال ۱۳۲۶ تا سال ۱۳۸۱ به طور مستمر به خلق آثار هنري پرداخته و نقاشي هاي شني، نقش برجسته هاي آلومينيومي و مجسمه هاي متحرك از آثار شاخص و تاثيرگذار وي است.
محسن وزيري مقدم در سال ۱۳۰۳ در تهران به دنيا آمد. وي فارغ التحصيل رشته نقاشي از دانشكده هنرهاي زيباي تهران و  آكادمي هنرهاي زيباي رم است. اثري از وزيري در بيست و نهمين بينال جهاني ونيز به تماشا درآمد و پس از آن آثار او در نمايشگاه هاي متعددي در ايتاليا، آلمان، سان مارينو، انگليس، برزيل و ايران به نمايش گذاشته شده است.

تبريزي، درويش و اصلاني داوري مي كنند
هيات داوران فيلم هاي بخش مسابقه جشنواره فرهنگ ايران زمين كار خود را آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر براساس اعلام ستاد خبري اين جشنواره كمال تبريزي، احمد رضا درويش و محمد رضا اصلاني كارگردانان سينماي ايران به همراه دكتر مسعود شفيق و احمدرضايي، مردمشناس، كار داوري فيلمهاي راه يافته به اين بخش را برعهده دارند. اين هيات داوري فيلم هاي راه يافته به بخش مسابقه اين جشنواره را مورد قضاوت قرار خواهند داد.
در اين بخش از جشنواره فيلم هاي بلند و كوتاه و نيمه بلند با يكديگر رقابت مي كنند.
گفتني است نخستين جشنواره فرهنگ ايران زمين از ۱۸ ارديبهشت تا ۴ خرداد ماه سال جاري در تهران و ۱۱ استان كشور برگزار خواهد شد.

۲۰۰۵ ؛ سال سينماي فلسطين
سلطه و فشار نيروهاي اشغالگر به ركود فعاليت  هاي فرهنگي در فلسطين منجر شده است و از اين رو دولت فلسطين در نظر دارد تا به منظور فعال ساختن حوزه پراهميت سينما، سال ۲۰۰۵ را در اين كشور به عنوان «سال سينماي فلسطين» نامگذاري كند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از «الجزيره» وزير فرهنگ فلسطين با اشاره به فشارها و مشكلاتي كه حضور اشغالگران بر ملت و اهل فرهنگ در فلسطين تحميل كرده، مي افزايد: نيرو هاي اشغالگر اكنون به مدت دو سال متوالي است كه از برپايي نمايشگاه بين المللي كتاب فلسطين، جلوگيري كرده اند.
ترتوري با اشاره به اين كه كتاب هاي سياسي پرطرفدار ترين كتاب ها در بازار فلسطين است، مي گويد: به دليل شرايط حاكم، كتب منتشره فلسطينيان را نمي توانيم توزيع و برايشان بازاريابي كنيم. از اين رو به درج كتاب ها به صورت پاورقي در روزنامه ها و نشريات روي آورده ايم تا بر مشكلات نشر فايق آيد. ترتوري با اشاره به اهميت سينما و تئاتر مي گويد: شرايط فعلي سبب شده تا فعاليت در اين عرصه ها نيز با مشكل مواجه شود، به نحوي كه سينماي «القصبه» در رام الله در سال گذشته تنها توانسته يك تئاتر را به روي صحنه ببرد. از اين رو وزارت فرهنگ فلسطين در نظر دارد سال ۲۰۰۵ را با هدف فعال ساختن سينماي فلسطين «سال سينماي فلسطين» نام گذاري كند.

داوران هفتمين جشنواره نواهاي حماسي معرفي شدند
دكتر حسن رياحي، كامبيز روشن روان و سيدمحمد ميرزماني در جمع داوران هفتمين جشنواره نواهاي حماسي قرار دادند.
به گزارش همشهري سه گروه مجزا از اساتيد و كارشناسان بخش هاي موسيقي، نوحه و سرود را داوري مي كنند.
در بخش موسيقي علاوه بر سه چهره شناخته شده فوق، محمد بيگلري ، تقي ضرابي، و ساعد باقري و در بخش سرود، فردين خلعتبري، امير بكان، و بهنام صبوحي، در بخش نوحه نيز صادق آهنگران، غلام كويتي پور و محسن طاهري داوري آثار و اجراها را برعهده دارند.
اين گزارش حاكيست كه جشنواره سرود دفاع مقدس از ۲۳ تا ۲۵ ارديبهشت ماه در تهران و جشنواره موسيقي و نوحه دفاع مقدس از ۲۹ ارديبهشت ماه تا ۳ خرداد در شيراز برگزار مي شود.

بيژن بيژني:
رشد موسيقي محلي بدون حمايت دولتي ممكن  نيست
موسيقي محلي ما از پتانسيل هاي بسياري برخوردار است اما در عين حال ارائه آن بدون حمايت هاي دولتي امكان پذير نيست.
به گزارش ايسنا، بيژن بيژني خواننده موسيقي ايران كه آهنگ هاي محلي بسياري را اجرا كرده است با بيان اين مطلب گفت:  موسيقي محلي و بومي ايران، زبان حال سرزمين ماست و گروه هاي موسيقي مناطق مختلف از صاف دلي و بي پيرايگي بسياري برخوردار هستند كه در هنرشان نيز متجلي است.وي افزود: نغمه هاي ما از چنان تنوع ملوديكي برخوردارند كه سراغ آن را در هيچ كجاي دنيا نمي توان گرفت. بنابراين هر چه بيشتر به موسيقي محلي پرداخته شود، زواياي پنهان آن آشكارتر خواهد شد.بيژني درباره برگزاري جشنواره هاي موسيقي محلي گفت: متوليان چنين جشنواره هايي بايد افراد صاحب صلاحيت را براي برگزاري آنها انتخاب كنند تا با دعوت از گروه هاي اصيل و باهويت موسيقي مناطق مختلف ايران را به مردم و خصوص جواناني كه آگاهي چنداني از اين نغمه ها ندارند معرفي كنند.وي اظهار اميدواري كرد كه بازتاب اجراي گروه هاي محلي در نخستين جشنواره فرهنگ ايران زمين بين مردم و رسانه هاي جمعي مشاهده مي شود.
بيژن بيژني كه خواننده اثر مشهور «نوايي» است تا يك هفته ديگر آلبوم «چهار فصل» با موسيقي و تنظيم اسماعيل تهراني را به بازار مي دهد.

همراه با نمايشگاه بين المللي كتاب تهران (۲)
سيد ابوالحسن مختاباد
* اخبار امروز را از پوستر فعلي نمايشگاه كتاب شروع مي كنيم كه به اعتقاد كارشناسان گرافيك از كيفيتي مطلوب برخوردار نيست.
پوستر نمايشگاه گذشته از دل مسابقه اي كه داوري آن را جمعي از شاخص ترين چهره هاي حوزه گرافيك و انجمن طراحان گرافيك ايران بر عهده داشتند، انتخاب شده بود. اما امسال براي طراحي پوستر از اين انجمن و آن شيوه انتخاب خبري نبود.
* برخي از ناشران از قيمت بالاي غرفه ها ابراز نگراني و انتقاد كرده اند، در حالي كه اين افزايش قيمت به گفته حسن كياييان، سخنگوي اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، افزايش متناسب با سال هاي گذشته است و حتي با برخي از نمايشگاه هاي شهرستاني برابري مي كند.
* سراي اهل قلم به مانند سالهاي گذشته محل گفت وگوي نويسندگان و مترجمان و اهل قلم با مشتاقان آثارشان است. امسال علاوه بر برنامه هاي متنوعي كه در اين سرا تدارك ديده شده است. نويسندگان و اهل قلمي كه خواهان بيمه شدن هستند، مي توانند با مراجعه به اين سرا، و البته در صورت بيمه نبودن در هيچ مركز دولتي و خصوصي ديگر، خود را بيمه كنند.
* در نهايت آنكه تقسيم غرفه ميان ناشران اعتراض نشر كارنگ را سبب شده است. اين ناشر به سردر غرفه ۱۴ متري خود نوشته اي چسبانده و ضمن اشاره به گفته جانشين مسئول روابط عمومي اتحاديه ناشران كه از تقسيم عادلانه و بي حب و بغض غرفه ها سخن گفته بود، آورده است: به انتشارات كارنگ كه داراي ۶۰ عنوان كتاب، كه غالباً نيز در ابعاد رحلي و بزرگ است و هركدام را مي توان ۴ كتاب حساب كرد، ۱۴ متر فضا بخشيده اند، اما براي انتشارات همسايه (كاروان) با ۵۰ عنوان كتاب كه غالباً شوميزي و يا حتي جيبي است، سخاوتمندانه ۴۰ متر فضا اختصاص داده اند.

نگارستان
005817.jpg
طوفان
۱ - جورجونه Giorgione
۲ - تولد: كاستل فرانكو ۱۴۷۷ / وفات: ونيز ۱۵۱۰
۳ - سبك نقاش: رنسانس پيشرفته (رنسانس؛ به عصر پس از قرون وسطا گفته مي شود. اين دوره از حدود سال ۱۴۰۰ از ايتاليا آغاز و سپس به آلمان و فنلاند راه يافت. رنسانس از كلمه ايتاليايي «Rinascita» به معني «تولدي ديگر» گرفته شده. نگاه نو به مضامين مذهبي؛ مشخصه اين دوره است)
۴ - درباره هنرمند: جورجونه؛ بسياري از آثارش را بدون امضاء، تاريخ و يا نشاني از خود به تصوير مي كشيد؛ از اين رو پس از مرگش؛ بسياري از آثارش با نقاشان هم عصر؛ اشتباه گرفته مي شد. اكثر آ ثار نيمه كاره او توسط شاگردانش؛ مخصوصا تيتيان تكميل شد. آثار او اگرچه اكثرا بدون امضاء بود؛ اما همان تعداد اندكي كه شناسايي شدند؛ تسلط او بر نقاشي را به خوبي نشان مي دهد. او سرآمد نقاشان ونيزي هم عصرش بود. استفاده از رنگ؛ نور و طراحي زيبا و دلنشين او؛ آثارش را برتر از هنرمندان هم عصرش جلوه مي دهد.
۵ - نام تابلو و مشخصات تابلو: طوفان / ۱۵۰۸ / رنگ روغن روي بوم / ۷۳*۵/۷۹ سانتي متر.منظره اي زيبا از طبيعت خشمگين؛ با طراحي و رنگ آميزي زيبا ديده مي شود.توجه كنيد به رنگ هاي زيبا و هماهنگ و نور زيباي اثر مخصوصا آسمان خشمگين و ابري كه صاعقه آن بسيار طبيعي و زيباست.
۶ - محل نگهداري تابلو: گالري آكادمي / ونيز.

بهارستان
مه مي آيد
با پاهاي كوتاه گربه وار
مي نشيند، نگران بندرگاه و شهر
آرام چمباتمه مي زند
و باز راه مي افتد.
كارل سندبرگ- ترجمه احمد كريمي حكاك

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
فاصله
از آن روز كه ديوار جدائي ها شكست و دنياي ما يكي شد، او ديگر به من فكر نمي كند.
كاش از اول مي دانستم او دوست دارد به آنسوي ديوار فكر كند.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
پليس دونده
منچستر: يك سارق مغازه در انگليس توسط پليس زن دستگير شد. اين سارق پس از سرقت چند دستگاه «دي.وي .دي» پا به فرار گذاشت اما مأمور پليس كه يكي از سريع ترين دونده هاي اين كشور است، پس از چند ثانيه تعقيب و گريز او را دستگير كرد.اين مأمور قادر است مسافت ۴۰۰ متر را در ۹/۵۷ ثانيه طي كند. وي احتمالاً در رقابت هاي دو و ميداني قهرماني اروپا حضور خواهد يافت.
زن بي رحم
لندن: چند روز قبل ميان يك زوج ميانسال در انگليس درگيري لفظي به وجود آمد و در نهايت خانم خانه تصميم به ترك منزل گرفت. او به همين نيت سوار بر خودرواش شد اما شوهر وي روي خودرو پريد و فرياد زد، «نمي گذارم خانه را ترك كني».با اين حال، خانم خانه دست بردار نبود و پس از روشن كردن خودرو با سرعت هرچه تمامتر به راه افتاد. مرد نيز كه لرزه بر اندامش افتاده بود، دو دستي تيغه هاي برف پاك كن را چسبيد تا پليس در خيابان متوجه موضوع شد و خودرو را متوقف كرد.در پي اين حادثه، خانم بي رحم به مدت ۵ سال از رانندگي محروم شد.
فرود با تختخواب
لندن: يك دختر ۱۵ ساله در انگليس با تختخواب خود در حاليكه خواب بود وسط يك خيابان فرود آمد.هنگامي كه وي در خواب عميق به سر مي برد ناگهان منزل وي به دليل نشت گاز منفجر شد كه بر اثر اين انفجار شديد وي با تختخواب به وسط خيابان پرتاب شد.هرچند جراحات اين دختر خانم چندان جدي نيست اما او در بيمارستان بستري شده است.
سارق بداقبال
جزاير ورجين: يك مرد كه قصد سرقت از رستوراني را داشت به دليل شدت جراحات وارده در بيمارستان بستري شد.وي يك روز صبح زود وارد رستوران شد چون تصور مي كرد كه كارگران زودتر از ساعت ۱۰ در محل كارشان حاضر نمي شوند.
اما از اقبال بد سارق، كارگران زودتر به رستوران آمدند. به همين دليل وي خود را داخل هود (هواكش) آشپزخانه پنهان كرد اما اين پايان ماجرا نبود چون يكي از كارگران هود را روشن كرد و پره هاي هواكش بدن سارق را زخمي كرد تا آن حد كه از بدنش خون جاري شد.وي در حال حاضر در بيمارستان بستري و تحت درمان است.
قهرمان ۹۰ ساله
تنسي: يك پيرمرد در آمريكا قصد داشت تا سن ۷۰ سالگي در رقابت هاي دو و ميداني شركت كند و بدود. اين آرزوي وي ۲۰ سال قبل تحقق يافت وحتي او كه هم اكنون ۹۰ ساله است به صورت مستمر در رقابت هاي دو ۵ كيلومتر و رقابت هاي پيست شركت مي كند.اين پيرمرد در رده سني ۹۰ تا ۹۴ سال، قهرمان رقابت هاي دو و ميداني داخل سالن  آمريكا در ماده هاي دو سه هزار متر، ۸۰۰ متر، پرش طول و پرش سه گام شد.وي در سال ۱۹۷۸، يك سال قبل از بازنشسته شدن به عنوان استاد دانشگاه، دويدن را آغاز كرد و هر يك روز در ميان ۶ كيلومتر مي دويد.
از جمله برنامه هاي روزانه تغذيه او خوردن سه وعده غذا، مصرف شير، نخوردن نوشابه و مصرف نكردن سيگار است.
پيام در عرض اقيانوس
فلوريدا: اسفندماه سال گذشته، يك پسر بچه ۷ ساله در آمريكا روي تكه اي از كاغذ نوشت: من ديلن هستم و ۷ سال سن دارم، لطفاً اگر پيام مرا دريافت كرديد، برايم جواب بفرستيد.او سپس اين تكه كاغذ را درون يك بطري قرار داد و آنرا به اقيانوس اطلس انداخت.از قضا چند روز پيش اين پسربچه نامه اي از كشور آلمان دريافت كرد كه پاسخ پيام او بود.به همين دليل خانواده اش متعجب شدند كه چگونه ممكن است بطري حامل پيام با طي كردن ۷۶۳۷ مايل از آمريكا به آلمان رسيده باشد.
ديروز مشخص شد كه گيرنده بطري كه براي سپري كردن تعطيلات از آلمان به آمريكا سفر كرده بود، بطري را در يكي از سواحل آمريكا يافته است. اما وي پس از بازگشت به آلمان پاسخ پيام پسرك را داده است.
چمدان بدون صاحب
بيرمنگام: يك مسافر ناشناس باعث شد فرودگاه بيرمنگام انگليس به مدت دو ساعت تعطيل شود. اين مسافر كه اهل كشور پرتغال بود قبل از رفتن به دستشويي، چمدان خود را در گوشه اي از سالن انتظار روي زمين گذاشت كه مأموران امنيتي تصور كردند داخل چمدان بدون صاحب بمب كار گذاشته شده است.به همين دليل فرودگاه را تخليه كردند و بيش از ۱۵ پرواز ورودي و خروجي لغو شد.سرانجام مأموران ارتش به باز كردن چمدان پرداختند كه مشخص شد بمبي در كار نبوده است.
در حال حاضر اين مرد پرتغالي به دليل بر هم زدن نظم عمومي در بازداشت پليس به سر مي برد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۱۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۳۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۸ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* خانه هنرمندان: نمايشگاه نقاشي احمد خليلي فرد با موضوع فرهنگ كرد/ تا ۱۷ ارديبهشت/ خيابان طالقاني، خيابان موسوي،  باغ هنر/ تلفن: ۸۳۱۰۷۸۵
* نگارخانه سبك: نمايشگاه نقاشي حميده استاد علي اكبر حجار/ ۱۸ تا ۲۳ ارديبهشت/ خيابان گاندي شمالي، پلاك ۹، واحد ۲/ تلفن: ۸۸۸۲۴۵۷
* نگارخانه آبتين: نمايشگاه آثار محمد علي بني اسدي/ ۱۸ تا ۲۳ ارديبهشت/ ولي عصر، چهارراه پارك وي، خيابان خاكزاد، پلاك ۱ +۱۲ / تلفن ۲۰۱۷۷۶۱
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي روزبه مشهدي زاده/ ۱۸ تا ۲۴ ارديبهشت/ دروس، كماسايي، پلاك ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه شقاقي: نمايشگاه نقاشي ياسمن نيكزاد/ ۱۸ تا ۲۵ ارديبهشت/ خيابان ولي عصر، خيابان مهري، ساختمان ۵۳ / تلفن: ۲۰۴۸۹۱۸
* نگارخانه شيث: نمايشگاه آثار گروهي از هنرمندان به مناسبت هفته معلم/ تا ۱۶ ارديبهشت/ چهارراه ولي عصر، ضلع جنوبي پارك دانشجو، كوچه شيرزاد شرقي، شماره ۴۱/ تلفن: ۶۷۰۹۱۸۵
*نگارخانه الهه: نمايشگاه نقاشي عباس سارنج و داود مظفري / تا ۱۹ ارديبهشت/ خيابان آفريقا، گلفام،  شماره ۴۷ / تلقن: ۲۰۵۴۱۲۸
* نگارخانه نياوران: نمايشگاه عكس شهاب الدين عادل / از ۱۴ تا ۲۰ ارديبهشت/ انتهاي پاسداران،  مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران /تلفن: ۲-۲۲۸۷۰۸۱
* نگارخانه سيحون: نمايشگاه نقاشي مجيد ابريشمي/ خيابان وزراء، كوچه چهارم، شماره ۳۰/ تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي گارنيه كراكوسيانس/ ۱۷ تا ۲۲ ارديبهشت/ ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ /تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
* نگارخانه آتشزاد: نمايشگاه گروهي معماران نقاش / ۱۸ تا ۲۳ ارديبهشت/ خيابان ولي عصر، ميدان ونك، توانير، ساختمان ۴۳/ تلفن: ۸۸۸۴۴۰۷

گل و گياه
گل آويز كاليفرنيا
005823.jpg
نام علمي: Zauschneria califoenica
خانواده: ONAGRACEAE
گياه دائمي و ريزم دار به بلندي و گستردگي ۴۵ سانتي متر است،  داراي برگهاي سرنيزه اي تا خطي - سرنيزه اي و كركدار به رنگ سبز- خاكستري، خوشه  هاي گلهاي لوله اي شكل و قرمز رنگ آن از نيمه دوم تابستان تا نيمه اول پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك نسبتا غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است. در مقابل بادهاي سرد و خشك بايد محافظت شود.
ازدياد: از طريق كاشت بذر يا تقسيم در بهار و تهيه قلمه شاخه هاي كناري در تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |