سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۸ - May 4, 2004
در ديدار سفير چين با رييس مجمع تشخيص مصلحت پيشنهاد شد
همكاري استراتژيك ايران و چين
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  ديروز در ديدار با نيوجن  تانك  سفيرجمهوري  خلق  چين  در ايران  خواستار گسترش  همكاري هاي  دو كشور در سطح  راهبردي  و استراتژيك  شد.
به گزارش  روابط عمومي مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، آيت  الله  هاشمي رفسنجاني گفت : هنوز سهم  همكاري هاي  دو كشور به  اندازه  ظرفيت ها و قابليت هاي  دو كشور نيست .
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، همكاري ها و تشريك  مساعي  بين المللي  دولت  ايران  و چين  را در حل  مسايل  مهم  منطقه اي  از جمله  عراق ، افغانستان  و مسايل  جهاني  تاثير گذار دانست  و يادآور شد: با اراده  سياسي  موجود دو كشور مي توان  از اين  بستر استفاده  بهينه  كرد.
نيوجن  تانك  سفير چين  در تهران  نيز با ابراز خرسندي  از تعميق  و گسترش  روابط دو كشور گفت : روابط ايران  و چين  به  مرحله  جديدي  رسيده  و نياز به  يك  جهش  براي  ارتقاي  سطح  همكاري  تا سطح  راهبردي  و استراتژيك  است .
سفير چين  در تهران  همچنين  با اعلام  حمايت  از آرمان هاي  بشردوستانه  ايران  گفت : دولت  پكن  در مجامع  بين المللي  پشتيبان  تهران  است  و در پيوستن  اين  كشور به  بازار تجارت  جهاني  پشتيباني  خواهد كرد.نيوجن  تانك  همچنين  دعوت  دولت  اين  كشور از   هاشمي رفسنجاني  رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  براي  سفر به  چين را  تقديم  كرد كه  مورد موافقت  قرار گرفت .

پيشنهاد اعراب درباره ميانجيگري اروپا بين ايران و امارات
روزنامه الشرق الاوسط به نقل از يك منبع بلند پايه عرب در بروكسل از درخواست مقامات كشورهاي حوزه خليج فارس از اروپايي ها براي ميانجيگري ميان امارات و ايران در مورد مساله جزاير سه گانه خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، الشرق الاوسط در صفحه نخست خود با تيتري درشت با عنوان «اروپا ميانجيگري بين ايران و امارات براي حل و فصل منازعه در مورد جزاير سه گانه»اين موضوع را بررسي كرده است.
اين روزنامه به نقل از يك منبع بلند پايه كشورهاي عرب حوزه خليج فارس كه نامش فاش نشده است نوشت: «اخيرا شماري از مقامات كشورهاي عرب حوزه خليج فارس در بروكسل مقر اتحاديه اروپا،  در مورد مساله جزاير سه گانه ايراني ديدار و گفت و گو و مساله ميانجيگري اروپا را براي حل اختلاف ايران و امارات در مورد اين جزاير مطرح كرده اند».
اين منبع در گفت و گوي تلفني با الشرق الاوسط گفت: «هيات هاي اعزامي از كشورهاي عرب خليج فارس خواسته اند چند راهكار به مقامات ايراني براي حل اين مشكل پيشنهاد دهند از جمله به توافق رسيدن امارات و ايران از طريق مذاكره يا مراجعه هر دو كشور به دادگاه بين  المللي لاهه».
براساس اين گزارش، بروكسل پايان هفته گذشته شاهد نشست كميته هاي مختلف عربي و اروپايي براي آماده سازي نشست وزراي اروپايي وحوزه عرب خليج فارس در ۱۷ ماه مه بود.

دكتر احمدي نژاد:
دعواهاي جناحي يك بازي قبيله اي و تحميلي است
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران ضمن درخواست از نيروهاي معتقد به نظام جهت پايان دادن به دعواهاي سياسي و جناحي و تبديل فضاي انتخابات به فضاي كار، بازي هاي سياسي درون كشور را يك دعواي تحميلي قبيله اي دانست.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران دكتر محمود احمدي نژاد كه صبح ديروز به مناسبت هفته معلم در جمع معلمان و دانش آموزان دبيرستان دانشمند نارمك سخن مي گفت، افزود: كشور ما امروز به جاي بازيهاي سياسي و گروهي به تصميمهاي علمي تر و عميق تر نيازمند است زيرا ما مدت زيادي نيست كه تجربه اداره كشورمان به صورت مستقل از سلطه گران را بدست آورده ايم.
وي ادامه داد:  كشور ما تا كنون با دو معجزه بزرگ روبه رو بوده است، يكي معجزه انقلاب اسلامي و ديگري معجزه دفاع مقدس، اكنون نيز بايد فرهنگيان و جوانان كشور سومين معجزه انقلاب را كه به فرمايش مقام معظم رهبري جنبش نرم افزاري است به وجود آورند.
وي اضافه كرد: جوانان بايد با آرمانگرايي و تخصص گرايي سومين معجزه انقلاب را در ابعاد علمي، صنعتي و اقتصادي بيافرينند و تصور نكنند كساني كه توانستند در اين كشور معجزه بيافرينند انسان هاي ويژه و منحصربه فردي بودند.
شهردار تهران در ادامه گفت: معلمان نيز بايد فضاي موجود جامعه و نيازهاي آن را بشناسند و جوانان و آينده سازان كشور را به سوي آرمانخواهي و پيشرفت هدايت كنند.
وي گفت: معلمي كه در تمام مدت به دنبال معيشت باشد نمي تواند كار فرهنگي كند و در سازندگي و شكوفايي كشور نقش داشته باشند به همين دليل ما نيازمند معلماني هستيم كه با روحيه مذهبي و با صميميت نقش تاريخي خود را ايفا كنند.
دكتر احمدي نژاد اضافه كرد: انسان هاي آرمانخواه تمام لحظات زندگيشان مفهوم دارد چنين افرادي مسائل كوچك دنيوي برايشان بي اهميت است.
وي افزود: انقلاب ما جوان است و دوران گذار را سپري مي كند و تنها كساني كه از سر خلوص وظيفه خود را به انجام مي رسانند و اسير بازي هاي انحرافي و جناحي نشوند مي توانند از اين دوران سربلند بيرون بيايند.

ورود مرزبانان عراقي به خاك ايران تكذيب شد
ورود مرزبانان كرد عراقي به داخل مرزهاي ايران توسط فرمانداران شهرستان هاي سردشت و پيرانشهر تكذيب شد.
اسماعيل ميرزايي، فرماندار سردشت در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)  با تكذيب شايعه  ورود مرزبانان عراقي به داخل مرزها و از بين بردن چند تل فريك ـ تله كابين دستي ـ خاطرنشان ساخت: تل فريك هايي بر روي رودخانه  زاب در داخل خاك عراق وجود دارد كه براي حمل و نقل استفاده مي شود و نيروهاي عراقي در داخل مرزهاي خودشان اقدام به نابودي آن ها كرده اند.
وي تصريح كرد: اين اقدام توسط نيروهاي مرزبان به فرماندهي نيروهاي چند مليتي انجام گرفته است و در راستاي حذف بازارچه هاي غير قانوني آن سوي مرز بوده است.
وي همچنين وجود چنين وسايل حمل و نقل بر روي رودخانه  زاب در داخل خاك ايران را رد كرد.

انگليس و نقش كليدي ايران
يك فرمانده ارشد نيروي دريايي انگليس در منطقه خاورميانه ديروز تأكيد كرد، بدون مشاركت جمهوري اسلامي ايران امنيت منطقه خليج فارس تضمين نخواهد شد.
به گزارش ايرنا فرمانده نظامي ناو جنگي انگليس در آبهاي عراق در گفت وگو با خبرگزاري محلي آسوسيشن انگليس گفت: تا زماني كه نيروهاي ائتلاف همكاري نزديكتري در زمينه هاي امنيتي با دولت ايران نداشته باشند، امنيت منطقه خليج فارس تضمين نمي شود.
آدريان كاسار تأكيد كرد: بدون همكاري مقامات ايراني تروريستها و قاچاقچيان مي توانند براحتي در آبهاي عراق رفت وآمد كنند و وارد عراق شوند. وي گفت: ما بايد براي رفع بسياري از مشكلات موجود با مقامات ايراني گفت وگو كنيم و تا زماني كه ايرانيان در مسائل امنيتي با ما همكاري نداشته باشند كنترل وضعيت مرزهاي عراق بسيار مشكل خواهد بود.

جهان اسلام نسبت به اماكن مذهبي عراق حساس است
مهدي كروبي، رئيس مجلس شوراي اسلامي ديروز در ديدار رئيس كميته ويژه مبارزه با تروريسم بين الملل و كمك به بازسازي در مجلس نمايندگان ژاپن، اعمال هرگونه شكنجه و توهين به مردم عراق را محكوم و مردود دانست.
به گزارش اداره كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي، كروبي در اين ديدار بر حساسيت جهان اسلام نسبت به حفظ حرمت و قداست مراجع عظام و مكانهاي مقدس تأكيد و اعمال هرگونه شكنجه و توهين به مردم عراق را برخلاف آموزه هاي اديان و قواعد و مقررات بين المللي مربوط به حقوق بشر توصيف كرد.

ادعاي تازه نيوزويك:
چلبي به ايران اطلاعات مي دهد
هفته نامه نيوزويك ديروز در سايت اينترنتي خود ادعا كرد، سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا اخيراً درباره نزديك شدن احمد چلبي به ايران ابراز نگراني كرده اند.
اين نشريه آمريكايي به نقل از مقامات بلندپايه دولت بوش نوشت، اخيراً مسئولان اطلاعاتي به آنها گزارش داده اند كه چلبي و بعضي از دستياران ارشد او اطلاعات حساسي درباره موقعيت اشغالگران آمريكايي در عراق، در اختيار ايران قرارداده اند. اين اطلاعات به برنامه هاي سياسي آمريكا در عراق مربوط مي شود.
نيوزويك همچنين نوشت، اطلاعات بدست آمده حاكي از آن است كه چلبي جزئيات عمليات امنيتي آمريكا را در اختيار ايران گذاشته است،  كه برخي از اين اطلاعات ممكن است به «مرگ عده اي» منجر شود. يكي از دستياران چلبي اين ادعاها را كذب محض خواند.
نيوزويك بعد از طرح اين ادعا دليل رابطه چلبي با ايران را تلاش او براي تحكيم قدرت و جايگاهش در آينده عراق عنوان كرده است.
يكي از مقامات پنتاگون در اين باره به نيوزويك گفت: نبايد در قضاوت درباره چلبي عجله كرد و ارتباط را با او قطع كرد، چون ممكن است اينكار عواقب ناخواسته اي داشته باشد.
چلبي مدتها گزينه مطلوب پنتاگون براي رهبري عراق بعد از صدام بود. او همچنان روابط خوبي با نومحافظه كاران آمريكايي دارد. اما در روزهاي اخير برخي نشريات عراقي اخباري درباره تيره شدن روابط واشنگتن با چلبي منتشر كردند.
سازمان سيا و وزارت خارجه آمريكا در تلاش هستند با استفاده اطلاعات مربوط به ارتباط چلبي با ايران، بوش را متقاعد كنند كه براي هميشه ارتباطش را با او قطع كند.

رئيس دفتر آيت الله سيدكاظم حائري:
آيت الله حائري موضع گيري درخصوص تحولات نجف را تكذيب كرد
رئيس دفتر آيت الله سيدكاظم حائري در قم گفت كه ايشان درخصوص تحولات اخير در نجف موضع گيري نكرده است.
سيدمحمدحسين حائري رئيس دفتر آيت الله حائري و برادر ايشان ديروز در گفت وگو با ايرنا، افزود: ايشان در آخرين موضع گيري درباره تحولات نجف اعلام كرده است كه هرچه مرجعيت نجف تصميم گرفت، ما هم تأييد مي كنيم.
رئيس دفتر آيت الله سيدكاظم حائري گفت: در حال حاضر مراجع نجف از جمله آيت الله سيدعلي سيستاني و سيدمحمدسعيد حكيم درباره تحولات اين شهر موضعي اتخاذ نكرده اند، تا ما تأييد كنيم.
وي درخصوص خبر خبرگزاري فرانسه مبني بر اين كه آيت الله حائري بين مقتدا صدر و نيروهاي اشغالگر در عراق ميانجيگري مي كند، گفت: چنين موضوعي صحت ندارد بلكه مطلب مزبور ناشي از استنباط خبرنگار خبرگزاري فرانسه از صحبت هاي خود با مسئول دفتر آيت الله حائري در نجف بوده است.

نامه رئيس جمهور
برخي طلبكارانه از اصلاحات مي خواستند كه به اپوزيسيون در دولت تبديل شود
تصور اينكه با حذف جمهوري اسلامي يك جمهوري مردمي غير وابسته پديد خواهد آمد، باطل است
بهروزي ملت ما تنها در پرتو استوار كردن مردم سالاري بر پايه عقيده و فرهنگ مردم ،عملي است
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري در واكنش به انتقادها و درد دل هاي جوانان، ديروز در نامه اي، دشواري هاي سال هاي رياست جمهوري و همچنين ديدگاههاي خود را تشريح كرد. در اينجا گزيده اي از مطالب اين نامه مفصل ارائه مي گردد:
خميني مظهر عزّت خواهي ملت و زنده كننده حسّ اعتماد به نفس و خودباوري در مردمي بود كه مشتاق آزادي و رهايي بودند. او مردمي ترين انقلاب قرن بيستم را به وجود آورد ... دوم خرداد از دل انقلاب اسلامي و با وفاداري به آرمانهاي اصيل آن و به ويژه با تكيه بر جنبه مردم سالارانه نظام و تأكيد بر تن دادن به لوازم آن و نگاه داشت حق و حرمت مردم و راه گشا به سوي آزاديهاي اساسي و اصلاحات در همه عرصه ها و ساختارهاي اقتصادي، علمي، اجتماعي و روابط خارجي، برآمد.دوم خرداد چيزي نبود جز حديث يا گفتمان بيداري و دينداري و آزاديخواهي و استقلال طلبي و پيشرفت جويي ملّت؛ شتاب زدگي در استفاده يا سوء استفاده از اين حديث كه به قصد رفع سريع و ناگهاني همه موانع صورت گرفت، نتيجه اي جز صلب و سخت تر شدن موانع نداشت...
خاتمي يا اشاره به موانع پيش روي اصلاحات و فشارهاي وارده به آن، آورده است: طرفه اينكه برخي از كسانيكه خود باعث تشديد موانع شده بودند، طلبكارانه از اصلاحات مي خواستند كه به هيأت معارض (اپوزيسيون) ولي در دل دولت عمل كند كه چنين امري نه تنها به مصلحت نبود، بلكه مي توانست يكي از طنزهاي بزرگ همه دورانهاي تاريخ باشد... البتّه انگاره
سازيها و آشفتگي ها تا به آنجا رسيد كه تصوير ذهني جامعه به مراتب تيره تر از كاستي هاي عيني شد و بسياري از دستاوردهاي عميق بزرگِ اين دوران ناديده گرفته شد.
در اين مسير عوامل مختلف در درون و بيرون، از جمله با عمليات رواني و حساب شده، كوشيدند و مي كوشند كه بخشهاي مهمي از جامعه را به زدگي از سياست و سياستمداران و بالاتر از آن به نوعي ديگر از يأسِ ويرانگرِ تاريخي مبتلا كنند.
جبهه گيري جريان ارتجاعِ سطحي نگر، با تكيه بر ظواهر و شعارهاي ديني و انقلابي و ارزشي و نيز جهت گيري جريانِ اصطلاحاً روشنفكري بي حوصله ناآشنا به بنياد ديني و سير تاريخي جامعه ما، با ارائه تصويري مخدوش از شعار آزادي و حركت به سوي سكولار كردن حكومت و جامعه، از ويژگيهاي مورد انتظار اين دوران بود كه با خواست تاريخي و رأي مردم بزرگوار ما در دوم خرداد و تفاوتهاي اساسي داشت، در واقع امروز بيش از هميشه نياز به حافظه و پيوستگي تاريخي داريم، خاتمي سازشكار و تسليم در برابر اقتدارگرايان است...
آنگاه كه بپذيريم با همديگر بهتر مي فهميم و كمتر اشتباه مي كنيم، به راهبرد و رويكرد درست دست يافته ايم...
تصور اينكه با حذف جمهوري اسلامي، يك جمهوري مردمي غير وابسته پديد خواهد آمد، تصوري باطل است كه شواهد تاريخي، سياسي و اجتماعي بطلان آن فراوان است...
تصوّر اعمال حاكميت دين از راه اجبار و استبداد و ناديدن خواست و رأي مردم نيز، نادرست و ناميسر است.
بنياد و پشتوانه هر نظامي، مردمند و مردم ما خواستار جمهوري بيگانه با دين و لائيك نبوده و نيستند...
براي بهروزي ملتِ ما تنها يك راه وجود دارد: استوار كردن مردم سالاري برپايه اعتقاد و فرهنگ مردم، و نوسازي فرهنگ ديني و اجتماعي در جهت سازگاري با مردم سالاري و تقويت بنيادهاي مردم سالارانه كه در انقلاب اسلامي بوده و در قانون اساسي نيز منعكس شده است...
دوم خرداد بروز مقبوليت حديثِ سازگاري دينداري و آزادي و اسلام و مردم سالاري بود و معتقدان به اين سازگاري از دو سو مورد تهاجم قرار گرفتند: يكي آنكه مي گفت براي اينكه ديندار بمانيم، آزادي را رها كنيم و ديگري آنكه خواستار قرباني كردن دين درپاي آزادي بود و ابزار جنگ رواني را نيز دراختيار داشت و مي كوشيد ازميان جوانان و تحصيل كردگان سربازگيري كند...
بيش از يكصد سال است كه اين ملت خواستار آزادي و استقلال و پيشرفت است و اين همه را سازگار باهويت ديني و ملّي خود مي خواهد و بااينكه بارها در معركه شكست خورده، از مطالبه اساسي خود دست برنداشته است.انقلاب اسلامي هم از آن جهت شگفتي ساز است كه حديث دل مردم و مطالبات مردم سالارانه آنان را با دين و هويت تاريخي اين قوم سازگار دانسته است...
وقتي ما شعار آزادي را مي داديم - و مي دهيم- مرادمان آزاديهاي سياسي، آزاديهاي مشروع و مدني و آزاديهاي فكري است و درهمان حال از انضباط اخلاقي و حفظ هنجارهايي كه با هويت ديني و فرهنگي جامعه ما سازگار است دفاع كرده و مي كنيم...
آبادي نيز در سايه علم و تحقيق و به كارگيري مديريت درست و جلب مشاركت نخبگان جامعه بدست مي آيد و كشور آباد نخواهد شد مگر آنكه وهم انگاري را رها كنيم و به خردورزي بپردازيم و اهل علم و انديشه در عمل حرمت ببينند. نمي شود بيش از نود درصد دانشگاهيان را به انحراف ديني و فكري متهم كرد و هرگونه ستمي را براهل دانش و انديشه روا دانست و انديشه ورزي و نقد قدرت را جرم به حساب آورد و باز هم انتظار ايران آباد داشت.
نمي توان از آبادي و توسعه سخن گفت، اما از دموكراسي و حقوق بشر غافل بود. توسعه مطلوب و ممكن، توسعه حقوق مدار و مشاركت جو است.
شرط اول براي رسيدن به ايران آباد اين است كه اين حقوق و ضرورتها عملاً به رسميت شناخته شود و در همه مراحل و مراجع تصميم گيري و اجرا، در مجلس و دولت، در مجمع تشخيص مصلحت و در جمع خبرگان شاهد حضور انسانهاي عالم، كارشناس، شجاع و وظيفه شناس باشيم...
هنوز تا رسيدن به مرحله اي كه رفتارهاي همه بخشهاي حكومت قانوني و سازگار با معيارهاي عدالت و مردم سالاري باشد و هيچ مركز و دستگاهي نتواند فارغ از مسئوليت قانوني و با مصونيتهاي نابجا منافع ملت و كشور را ناديده بگيرد، راه درازي پيش رو داريم؛ اما امروز نهانخانه ها و پستوهايي كه دور از هر چشم ناظري، خود را مجاز به انجام همه گونه اقدامات خلاف قانون و مغاير شرع مي دانستند و درمحكمه اي كه داور و بازجو و مدّعي و مجري يكي بود به تشخيص مي نشستند، در بخش مهمي از دستگاه امنيتي كشور برچيده شده است...
اگر ما نظر امام را در آستانه پيروزي انقلاب مي پذيرفتيم كه اعلام كردند حتي احزاب و گروههاي غيراسلامي تا وقتي به توطئه و اقدام عملي براندازانه عليه نظام دست نزده اند در فعاليت و بيان نظر خود آزادند، به جايي نمي رسيديم كه حتي مؤمنان به اسلام و راه امام، فقط به جرم اينكه روش و سليقه گروهي را نمي پسندند، ولو حاضر به عمل در چارچوب قانون اساسي باشند نيز حذف و دفع شوند...
مردم سالاري هم يك انديشه، هم يك راه و هم يك روش است. همه اينها را بايد بياموزيم و بياموزانيم و باهم بكار گيريم...
امروز حتي آنان كه به قانون نيز اعتقادي ندارند، در فضاي آفريده شده كنوني ناچارند دم از قانون بزنند و كار خود را توجيه قانوني كنند، پس در پي كارآيي و كارآمدي قانون در همه سطوح باشيم.امروز گرچه هنوز نقد و نظر هزينه هاي سنگيني دارد، ولي ديگر منتقد، دشمن پيغمبر قلمداد نمي شود...
امروز گرچه هنوز اين درد و مصيبت را داريم كه انساني دانشمند كه شايد سابقه حضورش در انقلاب و جبهه، بيش از سابقه تصدي فلان قاضي بي تجربه اي باشد كه گشاددستانه حكم ارتداد صادر مي كند و مبارزي كه پا و سلامت خود را براي انقلاب داده و همواره از موضع دين خواستار اعتلاي آزادي بوده است - ولو در برداشت و نظر خود دچار خطا شده باشد- به ناحق به ارتداد متهم و براساس آن محكوم مي شود، ولي اين نيز دستاورد كمي براي جامعه ما نيست كه جز معدودي افراد، هيچ كس از حوزه هاي علميه گرفته تا دانشگاهها و تا سطح مسؤولان، اين برخورد و حكم را پذيرا نمي شوند...
اگر اين كشور در اين دوران توانست از يك ثبات نسبي و شكوفايي اقتصادي برخوردار شود، به يقين متأثّر از همان روند اصلاحي است كه همه عرصه هاي جامعه را در بر گرفته بود...
كاستن از شكافهاي تاريخي ميان جامعه و حكومت، حمايت از تأسيس و تقويت نهادهاي مدني، دفاع از حقوق ملت و جلب مشاركت مردم، بيش و پيش از هر چيز نتايج اقتصادي دارد. آثار عميق اين حركت را نمي توان به سادگي از صحنه جامعه زدود. حتي نتايج بسياري از اصلاحات بنيادين اقتصادي را بايد در سالهاي آينده ديد.
دولت توانست متوسط رشد توليد ناخالص داخلي در سال را از ۸/۳ درصد در برنامه دوم توسعه به ۲/۵ درصد در برنامه سوم برساند.
به طوري كه اكنون اقتصاد ايران رشد ۴/۷ درصد را از سالهاي ۱۳۸۱ به بعد تجربه مي كند.
متوسط نرخ تورم از ۱/۲۵ درصد دربرنامه دوم به ۲/۱۳ درصد در برنامه سوم كاهش يافته است.
متوسّط رشد سرمايه گذاري از ۹/۷ درصد در برنامه دوم به ۷/۱۰ درصد در برنامه سوم رسيده است.
ايجاد سالانه حدود ۷۰۰هزار فرصت شغلي موجب شده است كه به رغم افزايش روزافزون سطح تقاضاي اجتماعي براي كار، روند ايجاد اشتغال آهنگ مثبتي بيايد.
در هر حال من همچنان بر سه اصل آزادي در انديشه، منطق در گفتار و قانون در عمل تأكيد مي كنم و آن را راه حقيقي اسلام و راه امام و مورد قبول وجدان عميق اكثريت قاطع مردم و به خصوص نخبگان منصف مي دانم...
امروز ملّت ايران در عرصه جهان، با سابقه درخشان مدني و فرهنگي خود، به عنوان ملتي نام آور شده است كه بر پايه دين اسلام، خواستار استقرار نوعي از مردم سالاري است كه در آن معنويت با آزادي و پيشرفت با اخلاق همراه باشد...
اين دستاورد مي تواند در صورت انقلاب و جمهوري اسلامي - آنگونه كه مردم مي خواستند و مي خواهند- براي همه جهانِ اسلام و به خصوص نسل جوان و فرهيخته اين جهان الگوآفرين باشد.
نسلي كه از وابستگي به بيگانه آزرده است و خود را مستحق آزادي و حاكميت بر سرنوشت خود، بدون بريدن از فرهنگ ملّي و ديني خويش مي داند و از حركتهاي افراطي و تنگ نظر كه مي كوشند خشونت و قيموميت متعصبان را بر جوامع تحميل كنند، سخت نگران و بيزار است.
مبادا كج انديشي ها، تنگ نظريها و توهم گراييها، اين فرصت مغتنم را از ما و انقلاب و ملت بزرگ ما بگيرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |