سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۸ - May 4, 2004
تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي تهران
اختصاص ۹۰ ميليارد تومان يارانه  براي حمل و نقل عمومي
گروه شهري: شهرداري تهران امسال ۹۰ ميليارد تومان يارانه به حمل و نقل عمومي براي كنترل نرخ كرايه ها و رفاه حال شهروندان پرداخت مي كند.
رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به تلاش مديريت شهري براي كنترل و پايين نگه داشتن نرخ كرايه ، يارانه هاي در نظر گرفته شده را مربوط به بليت مترو، بليت شركت واحد اتوبوسراني و نيز كمك به تاكسيراني دانست و گفت: شوراي شهر در تصويب بودجه سال جاري شهرداري از همان ابتدا راجع به اين موضوع حساسيت داشته و تلاش كرده است حتي المقدور با اين كار از فشار بر قشرهاي كم درآمد كاسته شود.
دكتر نادر شريعتمداري در رابطه با درخواست اخير هيأت دولت از شهرداري ها براي كنترل كاهش نرخ حمل و نقل شهري گفت: در سال جاري در بخش مترو هيچ گونه افزايش نرخ بليت نداشته ايم و در بخش شركت واحد اتوبوسراني نيز نه تنها نرخ بليت افزايش نيافته بلكه در برخي خطوط كاهش نيز يافته است و اين در شرايطي است كه شهرداري براي تأمين بودجه با مشكل روبه رو است.
وي افزود: هزينه هاي جاري قيمت تمام شده بليت مترو (بدون احتساب هزينه هاي عمراني) ۲۵۰ تومان است در حالي كه الان فقط ۶۵ تومان بابت هر بليت دريافت مي شود.
رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر گفت: بر اساس توافقنامه مربوط به شهرداري، دولت بايد مابه التفاوت قيمت تمام شده را پرداخت كند.
وي افزود: در بودجه سال جاري شهرداري ۵۵ ميليارد تومان براي جبران اختلاف قيمت بليت شركت واحد اتوبوسراني، ۲۰ ميليارد تومان براي جبران قيمت تمام شده بليت مترو و ۱۴ ميليارد تومان نيز براي كمك به شبكه تاكسيراني و رانندگان تاكسي در نظر گرفته شده است.
شريعتمداري گفت: توسعه شبكه حمل و نقل عمومي نياز به سرمايه گذاري دارد و در شرايطي كه شوراي شهر و شهرداري سياست هاي حمايتي را پيش بيني مي كنند دولت نيز بايد مابه التفاوت آن را تأمين كند تا بتوان همين سقف خدماتي را حفظ كرد. زيرا اين مهم خارج از توان و امكانات شهرداري است.
وي در رابطه با يارانه ۱۴ ميليارد توماني پيش بيني شده براي شبكه تاكسيراني گفت: اين رقم در بودجه امسال براي بازسازي سيستم هاي فرسوده، نوسازي ناوگان تاكسيراني، خريد قطعات يدكي و كمك به رانندگان تاكسي در نظر گرفته شده است تا رانندگان در قبال آن بتوانند قيمت تمام شده خدمات خودرا پايين نگه دارند و جلوي افزايش نرخ كرايه ها گرفته شود.
شريعتمداري در پاسخ به سؤالي درباره تعيين نرخ كرايه تاكسي گفت: لايحه پيشنهادي شهرداري به شوراي شهر آمده و در حال بررسي در كميسيون ها است.
وي افزود: صرف اعلام قيمت مهم نيست بلكه مهم اين است كه بشود قيمتي را اعلام كرد كه هم  مشكل رانندگان تاكسي را و هم رضايت مردم و مسافرين را تأمين كند و بتوان بر اجراي آن نظارت صحيح و درست اعمال كرد.
شماره بايگاني: ۶۴۵۳۸

سيماي شهر پاكسازي مي شود
حذف برچسب هاي تبليغاتي از فضاهاي تعريف نشده تهران
005853.jpg
مديركل خدمات شهري شهرداري تهران اجراي طرح حذف برچسب هاي تبليغاتي از فضاهاي تعريف نشده شهري تهران كه بيشتر شامل نماي بيروني در و ديوارها مي شود را موفق توصيف كرد.
«حسن كاظم پور دهكردي» در گفتگو با ايرنا افزود: طرح مذكور اسفند ماه سال گذشته در قالب برنامه «استقبال از بهار» آغاز شد كه هنوز هم ادامه دارد.
وي گفت: هم اكنون روزانه دو هزار و ۴۰۰ كارگر در حال پاكسازي برچسب ها از نماهاي شهري هستند كه نتيجه آن به طور ميانگين حذف ۵۰ درصد از برچسب هاي تبليغاتي غيرمجاز بوده است.
به گفته وي، براساس آمار ارائه شده از سوي شهرداري هاي مناطق يك، دو، چهار، پنج، هفت و ۱۲ تهران، پاكسازي مناظر عمومي از اين دسته نمادهاي تبليغاتي ۵۰ درصد يا بيشتر بوده است .
اين مسئول اظهار داشت: اغلب ۸۶۰ هزار ورودي واحدهاي مسكوني موجود در تهران با نصب برچسب هاي تبليغاتي به محل تاخت و تاز مؤسسات مختلف به ويژه شركت هاي ارائه كننده خدمات تخليه چاه و نشت يابي قرار گرفته است.
مديركل خدمات شهري شهرداري تهران گفت: طبق ماده ۹۲ قانون شهرداري ها، ترسيم و نصب موارد تبليغاتي بر در و ديوار شهر به جز محل هايي كه شهرداري به همين منظور تعيين كرده است، ممنوع مي باشد.

نگاه
حقوق كاركنان و بازنشستگان مطابق تورم افزايش مي بايد
005847.jpg
افشين سبوكي

خطوط ويژه شركت واحد براي رفت و آمد شبانه در تهران
گروه شهري: هيأت دولت در جلسه يكشنبه اين هفته دلايل افزايش قيمت برخي كالاها و خدمات را بررسي و موارد و راهكارهايي را براي كنترل قيمت ها و مبارزه با گراني مقرر كرد. از جمله از شهرداري ها خواسته شده است كه با كنترل نرخ رفت و آمد شهري، به كاهش قيمت ها در اين بخش بپردازند. خبرنگار ما در اين باره با مهندس سيدمهدي هاشمي سرپرست شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه گفت وگويي انجام داد.
مهندس هاشمي گفت: با توجه به تدبير شهرداري تهران، امسال ما با ثابت نگهداشتن قيمت ها به نوعي با كاهش نرخ بليت اتوبوس مواجه بوديم به تعبير ديگر نه تنها به تورمي كه هر سال در اين بخش معمول بوده دامن نزديم بلكه در ۴۵ خط قيمت بليت را از ۳۰۰ به ۲۰۰ ريال كاهش داديم.
وي ادامه داد: شهرداري تهران تلاش كرد، افزايش بي رويه قيمت ها در حوزه حمل و نقل شهري را كه هزينه زيادي بر دوش شهروندان تحميل مي كرد، با توسعه ناوگان و افزايش تعداد خطوط و ادامه اين روند طبق برنامه زمان بندي شده تا رسيدن به سطح مطلوب كنترل كند.
هاشمي افزود: شركت واحد به منظور كمك به شهروندان اقدام به احداث ۱۰ خط شبانه به ويژه در مسيرهاي پررفت و آمد به قيمت ۱۰۰ تومان كرده است كه اين ابتكار ما توانست جايگزين كرايه هاي دست كم سه هزار توماني باشد كه به ويژه در اين ساعات شب از شهروندان اخذ مي شد.
هاشمي خبرداد: همچنين به مناسبت ۱۷ ربيع الاول ولادت حضرت رسول اكرم(ص) ۱۰ خط شبانه جديد ديگر نيز راه اندازي خواهيم كرد تا علاوه بر تأمين امنيت و آسايش شهروندان هنگام رفت و آمد در اين اوقات از شب گامي اساسي در كاهش هزينه رفت و آمد آنها برداشته باشيم.
وي ساعت كار اين خطوط را از ۲۱ تا ۵ بامداد اعلام كرد.
خبرنگار ما به نقل از مهندس هاشمي سرپرست شركت واحد اتوبوسراني اسامي خطوط جديد اتوبوس هاي شبانه را براي اطلاع شهروندان به اين شرح اعلام مي كند: امام حسين - آزادي، چهارراه تهران پارس- بيمارستان امام خميني، پايانه خاوران- ميدان امام حسين، زمزم- ميدان انقلاب، آزادي- ترمينال جنوب، شهرك قدس- ميدان امام خميني، متروي شهر ري- پايانه خاوران، پونك- آزادي، رسالت- پايانه خاوران، تجريش- ميدان امام خميني. بنابر اين گزارش با اضافه شدن اين ۱۰ خط جمعاً تعداد خطوط شبانه شركت واحد به ۲۰ خط افزايش مي يابد كه مي تواند در تسهيل رفت و آمد شبانه شهروندان و كاهش نرخ مسافرت هاي درون شهري نقش مؤثري داشته باشد.

دولت هم بايد عوارض بپردازد
عضو شوراي اسلامي شهر تهران گفت: دولت هم مانند ساير شهروندان تهراني در قبال خدماتي كه دريافت مي كند بايد عوارض بپردازد.
مهندس مسعود زريبافان با اعلام اين مطلب در گفت و گو با خبرگزاري مهر افزود: آنچه مسلم است اينكه اداره كلان شهر تهران با دريافت عوارض مستمر و منطقي امكان پذير است و همه نسبت به اين موضوع اتفاق نظر دارند.
وي گفت: البته عوارض بايد در قبال خدماتي باشد كه شهرداري به شهروندان ارائه مي دهد كه اين خدمات نيز بايد ظاهري و مقطعي نباشد، بلكه بايد مداوم و قابل قبول از سوي شهروندان باشد.
وي گفت: در حال حاضر يك ذهنيت منفي نسبت به فروش تراكم در اذهان نقش بسته و آن ناشي از مديريت اشتباه دوره قبل بوده است.
وي گفت: متاسفانه فروش بي حساب تراكم در سالهاي گذشته از سوي مديريت شهري تهران، باعث شد كه درآمد زيادي از اين طريق به حساب شهرداري واريز شود كه در حال حاضر اين روند متوقف شده است.
وي گفت: در حال حاضر دستگاه هاي دولتي و سازمان هايي كه در تهران متمركز شده اند از پرداخت عوارض معذور هستند و اين امر منطقي و پذيرفتني نيست زيرا دولت نيز مانند شهروندان خدماتي دريافت مي كند كه بايد عوارض آن را بپردازد.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان مناطق ۱۰ و ۱۷
گروه شهري: اعضاي شوراي شهر تهران فردا چهارشنبه از ساعت ۳۰/۸ صبح تا ۱۲ با شهروندان مناطق ۱۰ و ۱۷ شهرداري ديدار خواهند داشت.حبيب كاشاني با حضور در شهرداري منطقه ۱۰ و مهندس اميررضا واعظي آشتياني در شهرداري منطقه ۱۷ براي ديدار با شهروندان حضور خواهند يافت.شهروندان براي ديدار با اعضاي شوراي شهر و طرح مسايل و مشكلات خود مي توانند امروز براي ثبت نام و تعيين وقت به شهرداري هاي مناطق يادشده مراجعه كنند.

لايحه مديريت پسماندها امروز در مجلس بررسي مي شود
با تصويب دو فوريت لايحه مديريت پسماندها در جلسه روز يكشنبه مجلس شوراي اسلامي، اين لايحه سرانجام بعد از يكسال بررسي هاي كارشناسي، امروز احتمالاً به تصويب نهايي نمايندگان مجلس مي رسد.
سيدمحمد مجابي ، معاون امور پشتيباني و پارلماني سازمان حفاظت محيط زيست در گفتگو با قلم سبز ايران گفت: اين لايحه وظيفه تمامي دستگاه ها و ارگان هاي ذيربط را در امر زباله هاي عادي، ويژه، خطرناك، كشاورزي و بيمارستاني مشخص كرده و براي افراد يا ارگان هايي كه تخلف مي كنند هم جريمه و هم جبران خسارت در نظر گرفته است.
وي افزود: در اين لايحه كه با تأكيد بيشتر بر بازيافت همراه است مسئوليت تأمين و پرداخت بخشي از هزينه هاي بازيافت برعهده توليدكنندگان گذاشته شده و وزارت امور اقتصادي و دارايي موظف است به منظور تشويق در اجراي اين قانون تا ۱۲ درصد معافيت هاي مالي براي فعاليت هاي بازيافت درنظر بگيرد. سيدمحمد مجابي در ادامه خاطرنشان ساخت: لايحه مديريت پسماندها مشتمل بر ۲۴ ماده قانوني است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |