چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۶۹
عينك فروشي وظيفه چه كساني است؟
عينك سازي و بينايي سنجي و چشم پزشكي در بيشتر جوامع سه رشته مستقل و مجزا تلقي مي شوند. آيا ساز و كارهاي تقسيم كار بايد با فقط يك بخشنامه تغيير كند؟
مستندا ۷۰۰سال قبل در ايتاليا عينك سازان ايتاليايي با هم متحد شده تا صنف مستقلي براي عينك سازان تشكيل و از صنف شيشه گران ايتاليا جدا شوند
006438.jpg
مسعود قلي پور
در پي درج مطلبي كه نوشته يك استاد در رشته اپتومتري بود، دبير انجمن صنفي عينك سازان مطلب مفصلي را براي صفحه درمانگاه فرستاده است كه نظر به اين نكته كه كليه عبارت ها و جمله هايي كه احيانا باعث تكدر دوستان عينك ساز مي شد از مقاله مذكور حذف شده است، روزنامه  اجباري در چاپ آن ندارد، اما با توجه به اين نكته كه شفاف سازي واقعيات درباره فعاليت هاي حرفه اي در گروه پزشكي و رشته هاي مرتبط،  از وظايف گروه درمانگاه ايرانشهر شمرده مي شود به چاپ متن كامل واصل شده به روزنامه اقدام مي كنيم، باشد كه گامي در جهت بهبود مديريت بهداشت كشور برداشته شود.
عينك سازي وظيفه عينك سازان است 
قبل از هر پاسخي به اظهارات مدير محترم گروه اپتومتري دانشگاه علوم پزشكي ايران بايد به اين نكته توجه نمود كه حفظ حرمت اشخاص و احترام به شخصيت و ارزش هاي شغلي آنان از مهم ترين وظايف انسان هاي صاحب معرفت و داناست، لذا به كار بردن عباراتي چون عينك سازان سودجو ناآگاه، بي اطلاع، غيرتحصيلكرده و الفاظ ناپسند ديگر از زبان يك مدير گروه در دانشگاه علوم پزشكي ايران ناپسند و مجهول به نظر مي رسد.
واژه اپتومتري واژه غريبي است كه در فرهنگ فارسي «بينايي سنجي» به طور رسا معادل يابي شده و شواري عالي برنامه ريزي وزارت فرهنگ و آموزش عالي در سال ۱۳۶۸ مشخصات دوره كارشناسي «بينايي سنجي» را تهيه و تدوين نموده كه الزام فرهنگي استفاده از واژگان فارسي در هر زمان و مكان را ايجاب مي نمايد. در قانون طبيعي تكامل اجتماعي به واسطه پيشرفت سريع علوم و فنون و وسعت دانش هاي اجتماعي و اقتصادي هر روزه تعدادي از دانش ها و توانايي هاي عام، اختصاصي تر شده و تخصص ها از كل به جزئيات بيشتري تقسيم مي شوند، لذا قبول اينكه دانش هاي بينايي سنجي و عينك سازي حرفه هاي مستقلي از هم نيستند، نامعقول و مغاير با قانون تكامل اجتماعي فوق است. اگر از پيشينه يكصدساله حرفه بينايي سنجي در اروپا و ۱۵ ساله آن در ايران بخواهيم به حاشيه برويم، بايد بدانيم مستندا ۷۰۰سال قبل در ايتاليا عينك سازان ايتاليايي با هم متحد شده تا صنف مستقلي براي عينك سازان تشكيل و از صنف شيشه گران ايتاليا جدا شوند و يا در آلمان حدود ۶۵۰ سال قبل، شوراي شهر نورنبرگ حكمي صادر نموده مبني بر اينكه عينك سازان شهر نورنبرگ اجازه دارند براي خودشان صنف مستقلي تشكيل دهند كه در آن زمان و حال حاضر يكي از بهترين اصناف در ايتاليا و آلمان محسوب مي شوند. بنابراين بهتر است از حاشيه جدا شده و به اصل مطلب بپردازيم.
۱- نويسنده اظهار نموده اند: قانونگذار در سال ۱۳۳۴ بيان نموده كه «انجام امور مربوط به عينك سازي بر عهده اپتومتريست ها است» ولي لازم به ذكر است اولا، ديوان عدالت اداري، پس از چهار سال از قانون اظهار شده كه تفسير به راي شده، در سال ۱۳۷۴ راي داده است «حرفه عينك سازي در قانون مربوط به امور پزشكي و دارويي و مواد خوردني و آشاميدني مصوب ۱۳۳۴ و اصلاحات بعدي و ساير مقررات پزشكي، جزو حرفه پزشكي شناخته نشده است»، پس چطور در سال ۱۳۳۴ نام عينك سازي و اپتومتري در قانون و مقررات وزارت بهداشت و حرفه هاي پزشكي آمده است؟
ثانيا چرا وزير محترم بهداشت در سال ۱۳۸۰ به هيات محترم دولت پيشنهاد نمود «عينك سازي به عنوان موسسه پزشكشي محسوب شود» كه هيات محترم دولت هم «به جهت پيشگيري از تداخل وظايف پزشكان با امور مربوط به صنف عينك سازي» اين پيشنهاد را رد كرده؟
۲- نويسنده اظهارنظر نموده اند: «از نظر علمي خاستگاه اصلي عينك سازي در اپتومتري قرار دارد.» اولا طبعا از نظر علمي خاستگاه عينك سازي در عينك سازي بوده و از قرن هاي گذشته به خصوص از ۲۰۰ سال پيش صنف عينك سازان اروپا با برخورداري از فن و تكنولوژي روز توانسته اند شيوه هاي جديد و پيشرفته اي در توليد و تراش و صنعت اين حرفه پديد آورند و در حال حاضر در كشور ما علاوه بر دوره متوسطه رشته كار و دانش عينك سازي در هنرستان هاي فني، رشته كارداني اپتيك عينك سازي، در مقطع آموزش عالي (گروه صنعت)، در دانشگاه جامع علمي كاربردي نيز آموزش داده مي شود و در چارچوب هاي قانوني، آموزش هاي كوتاه مدت مشاغل در سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور و آموزش استاندارد ملي رشته عينك سازي با اعتبار بين المللي براي نيروي انساني جوان و جوياي كار در حال انجام و براي نسل گذشته عينك سازان كه تا سال ۶۸ داراي مجوزهاي قديم عينك سازي هستند، دوره هاي بازآموزي و نوآموزي ارايه آخرين دستاوردهاي علمي صنعت عينك سازي شامل جديدترين انواع عدسي هاي رنگي جاذب در تنوع ميزان جذب و رنگ و انواع عدسي هاي ضدانعكاسي پلاستيك و شيشه كشورهاي توسعه يافته و دستگاه هاي مختلف اين حرفه در اتحاديه عينك سازان به طور مداوم در حال برگزاري است و هيات محترم دولت در سال ۱۳۷۹ نحوه تشكيل و اداره آموزشگاه هاي فني و حرفه اي آزاد رشته آموزش عينك سازي را تصويب و ابلاغ نموده است كه آموزشگاه آزاد فني و حرفه اي رشته عينك سازي در اتحاديه تهران برابر قانون، تاسيس شده است و شرايط مطلوب اين نيست كه عينك سازي در دست اپتومتريست ها قرار گيرد، بلكه شرايط مطلوب اين است كه نهادهاي مسوول براي ارتقاي دانش مستقل عينك سازي به سطح كارشناسي و بالاتر همت گمارند كه بي شك از همين پايه هاي آموزشي نيز بهره مند خواهند گرديد و اگر خاستگاه بينايي سنجي، حرفه عينك سازي است بايد گواهينامه صلاحيت مهارت عينك سازي را كسب نمايند. بايد بدانند آموزش بينايي سنجي در هيچ كجاي دنيا براي اقدام به عينك سازي يا ساير حرفه هاي وابسته كفايت نمي نمايد.
۳- با توجه به شمول قانون نظام صنفي بر حرفه عينك سازي و امعان نظر به مواد ۵ و ۶ و ۱۶ قانون نظام صنفي در تعيين ضوابط اجرايي و استانداردهاي صلاحيت و مهارت فني افراد صنفي، به تجويز قانون تصميمات از طرف وزارت بازرگاني، كار و امور اجتماعي، آموزش و پرورش و مجمع امور صنفي اتخاذ مي گردد. بنابر اين وضع تكليف اخذ پروانه (تاسيس و مسوول فني) از وزارت بهداشت و درمان (كه ضوابط موسسات پزشكي در قانون و مقررات امور درمان و دارو مي باشد) علاوه بر آنچه كه در ماده ۵ (پروانه كسب) و ماده ۶ (پروانه اشتغال) قانون نظام صنفي پيش بيني شده، موضوعي است مضاعف و به تعبير مخالف تبصره ۱ ماده ۲ قانون نظام صنفي، تداخل وظايف دستگاه هاي اجرايي و انحصار شغلي را به دنبال خواهد داشت، ولي آنچه مسلم است بايد بدانند براي اشتغال به حرفه عينك سازي اخذ پروانه كسب صنفي از وزارت بازرگاني الزامي است.
۴- هر شغلي براي خود داراي ويژگي و حساسيت هاي اجتماعي است. آيا اگر اشتباه يك عينك ساز را ممكن تلقي نماييم نبايد اشتباه تجويز و تعيين كننده نمره عينك را ممكن تلقي نماييم؟
تفاوت در اين است كه اشتباه عينك ساز در صورت وقوع توسط تعيين كننده نمره، قابل كنترل و بازرسي است ولي در صورتي كه تعيين كننده نمره و سازنده آن يك نفر باشد موضوع كنترل و بازرسي عيب يابي عينك به دليل وجود منافع اقتصادي تعيين كننده نمره در ساخت عينك، كاملا منتفي مي گردد. هر عقل سليمي مي داند كه پارچه را يك گروه از متخصصان توليد مي كنند و گروه متخصص ديگري آن را عرضه مي نمايند و متخصص ديگري آن را به قواره فرد موردنظر مي دوزد و هرگز شرط هر يك از اين تخصص ها داشتن تخصص ديگر نبوده و آشنايي و ارتباط داشتن با ديگر تخصص ها، صلاحيت داشتن در آن تخصص ها نيست. اين وضعيت تفكيك تخصص در مورد درمان و دارو از اهميت ويژه اي برخوردار است به طوري كه در هيچ يك از كشورهاي توسعه يافته و همچنين كشور ما هرگز شخصي كه تجويزكننده دارو است نمي تواند دارو در مطب عرضه نمايد و عقل شريف حكم مي نمايد، بين موضوع درمان و اقتصادي دارو (طبابت و تجارت) خط قرمزي باشد كه سلامت درمان را ضامن گردد. در صورت وجود ارتباط اقتصادي و منافع درمان از دارو، امر خطير درمان از منافع اقتصادي دارو متاثر شده و به سلامت درمان و مناسبات اجتماعي آن آسيب جدي وارد خواهد شد. در عين اينكه مطب ها و داروخانه ها هر دو جزو موسسات پزشكي هستند و وزارت بهداشت مي تواند اجازه فروختن دارو در مطب ها را صادر نمايد، چگونه اين مجوز را صادر ننموده و نمي نمايد؟ ولي در حالي كه عينك سازي مشمول قانون نظام صنفي است و وزارت بهداشت نمي تواند مجوز فعاليت آن را صادر كند بلكه وزارت بازرگاني مسوول و مجري ذيربط است. چگونه وزارت بهداشت اقدام به بذل و بخشش يك صنف به گروه هاي آموزشي خود مي نمايد و به همين دليل وزير محترم بازرگاني طي مكاتبات متعدد از وزير محترم بهداشت تقاضا نموده: «دستورات موكد نسبت به خودداري چشم پزشكان و اپتومتريست ها از ساخت و فروش  عينك هاي طبي در محل مطب و يا دفاتر كار صادر نمايند.»
۵- قانون آموزش مداوم جامعه پزشكي كشور (بازآموزي) مصوب ۱۳۷۵ صراحتا در ماده ۱ «ارتقاي سطح دانش و مهارت هاي شغلي جامعه پزشكي، در طول هر پنج سال را مقرر مي دارد» و در تبصره ۳ ماده ۱ «كليه شاغلان حرفه وابسته پزشكي و مشمولان قانون مربوط به مقررات امور پزشكي و دارويي مصوب ۱۳۳۴ را موظف به شركت در دوره هاي بازآموزي نموده»، لذا قانون مذكور، موسسات پزشكي را كه عينك سازي مي نمايند، ملزم به طي دوره بازآموزري نموده است كه پس از راي هيات دولت مبني بر غيرپزشكي بودن حرفه عينك سازي در سال ۱۳۸۰ موضوع، مفهوم مخالف مي يابد. الزام به شركت در دوره هاي بازآموزي و آموزش، دليل بر شمول قانون و مقررات وزارت بهداشت و درمان بر حرفه عينك سازي نمي باشد، علاوه بر اينكه فقدان هر نوع آموزش و آزموني در خصوص عينك سازي توسط وزارت بهداشت كاملا هويداست و نامه شماره ۲۵۳۲/۶/۱ مورخ ۲۶/۶/۸۲ سرپرست اداره كل آموزش مداوم جامعه پزشكي به انجمن اپتومتري عنوان مي دارد: «به لحاظ وسعت ميدان عمل و اهميت دربرگيرندگان بازآموزي جامعه پزشكي كشور تا كنون اداره كل آموزش مداوم موفق به تكميل ضوابط و مراحل و طرح برنامه  اجرايي بازآموزي اعم پيراپزشكان از جمله اپتومتريست ها نگرديده است» كه حتي در صورت بازآموزي براي بينايي سنج ها در آينده، اين مهم با اولويت وظايف پزشكي آنها به خصوص آنچه كه در حوزه شرح وظايف ۱۹ ماده اي بينايي سنج ها (صادره توسط آقاي دكتر پزشكيان در سال ۸۰) كه هيچ موردي از عينك سازي در آن نيامده و كلا شرح وظايف و مرز مسووليت هاي بينايي سنجي است برگزار خواهد گرديد.
با وجود اينكه برابر قانون و مقررات جاري، حرفه عينك سازي و بينايي سنجي دو حرفه مجزا و مستقل از هم هستند و شرايط و ضوابط فعاليت مجاز و اشتغال غيرمجاز هر يك از اين مشاغل توسط مجريان و متوليان قانوني آنها تعيين مي شود، ولي متاسفانه برخي از بينايي سنجي ها با حمايت وزارت بهداشت و درمان با افزون طلبي، خواهان دو امتياز شغلي بينايي سنجي و عينك سازي توام هستند و بيش از ده سال است كه در امور اين صنف بزرگ و قديمي با ۷۰ هزار خانواده تحت پوشش اخلال مي نمايند. جان كلام اينكه بينايي سنج ها خواهان فروش عينك در دفاتر كار و مطب ها هستند و نمي خواهند تحت ضوابط صنفي با دريافت جواز كسب قانوني، فعاليت نمايند.
بينايي سنج ها مي خواهند در اماكن درماني بدون اخذ مجوز قانوني كسب و مهارت فني و نظارت سازمان بازرسي و نظارت بر كالا و شهرداري، دارايي و اداي ساير حقوق قانوني دولت و كنترل هاي قيمت و كيفيت كالا در كنار صدور نسخه (ضرور و غيرضرور)، نسخه مريض را هم بپيچند. براي هر ناظر آگاهي روشن است كه نقاط بدخيم و سرطاني كه به اظهار نظر نويسنده محترم مانند قارچ سمي در شهر، مي رويند، اماكن درماني، دفاتر كار و مطب هاي غيرمجازي هستند كه بدون ضوابط و خودسرانه عينك مي فروشند وگرنه مغازه هاي داراي جواز كسب قانوني و سابقه هاي طولاني در شهر ورشكسته و در حال جمع آوري مغازه هايشان هستند. مدير محترم گروه بينايي سنجي قضاوت عادلانه نمايند كه سوداگران بازار عينك و عينك سازان داراي مجوزهاي قانوني اشتغال و صلاحيت  مهارت  فني در واحدهاي صنفي مجاز هستند و يا صادركنندگان نسخه عينك كه فروشنده عينك هم در همان محل هستند و اماكن درماني مقدس را تبديل به بازار فروش و منفعت و تجارت خارج از شبكه بازرسي و نظارت مي نمايند؟كليه ضمايم تقديم تا در صورت لزوم به درخواست كنندگان ارايه گردد.

كلسترول خون زمستان ها بالاتر است
يك مطالعه تازه نشان داده است ميزان كلسترول خون احتمالا فصل به فصل تغيير مي كند.
به گزارش بي بي سي، پزشكان در آمريكا آزمايش هاي را به روي ۵۱۷ فرد سالم طي يك دوره يك ساله انجام داده اند.
آنها دريافتندكه سطح كلسترول خون افراد مورد مطالعه در طول سال تغيير ميكند، در زمستان به اوج خود و در فصل تابستان به كمترين حد مي رسد.
اين پژوهشگران با انتشار مقاله ا ي گفتنداين مطالعه نشان مي دهد ممكن است در برخي تشخيص ها طب به اشتباه كلسترول خون بيش از حد بالا تلق شود.
كلسترول بالا مي تواند شانس ابتلا به ناراحت ها قلب را افزايش دهد.
كليه كساني كه در اين مطالعه شركت كردند از نزديك تحت نظر پزشكان قرار داشتند تا اطمينان حاصل شود آنها در زمان مطالعه، رژيم غذايي يا عادات روزمره خود را تغيير نمي دهند.
اين مطالعه نشان داد در مجموع تعدادكساني كه كلسترول خونشان در فصل زمستان بالاست ۲۲ درصد بيش از تعداد كساني است كه كلسترول خونشان تابستان ها بالاست.
اين يافته درحال منتشر مي شود كه دانشمندان در دانشگاه راكفلر گزارش مي دهندكه ژن را كه ممكن است در بالا رفتن كلسترول نقش كليدي بازي كند شناسايي كرده اند.
آزمايش ها به روي موش نشان داده است اين ژن در حيواناتي كه غذاها ي سرشار از كلسترول مصرف مي كنند بيش از حد فعال است.
اين گروه از دانشمندان نوشتند براي پي بردن به پديده ا ي مشابه در انسان بايد تحقيقات مفصل تر انجام شود.
به گفته آنها در صورت تشابه رفتار اين ژن در موش و انسان، ممكن است بتوان داروهاي برا ي سد كردن اين ژن و كاهش كلسترول ساخت.
بليندا ليندن، سرپرست اطلاعات پزش در بنياد قلب بريتانيا گفت: «چندين عامل مي تواند بر اندازه كلسترول خون، كه تغييرات آن معمولا از ۴ تا ۱۱ درصد است، اثر بگذارد. اين نوسانات در بيش از نيم از موارد احتمالا به نور و حرارت، تغيير ميزان هورمون ها، وزن بدن، رژيم غذايي و ورزش مربوط باشد.»

چرا نقش ماماها كمتر مي شود
مرگ و مير نوزادان در ايران چند برابر كشورهاي پيشرفته است. در حالي كه در سال هاي اخير مرگ و مير اطفال زير ۵ سال (به جز نوزاد) در كشور كاهش قابل ملاحظه داشته است، چرا مرگ و مير نوزادان كم نمي شود؟
به گزارش ايسنا، دكتر فاطمي اعلمي استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران در همايش سالانه انجمن پزشكان اطفال ايران با ارائه مقاله اي تحت عنوان «چرا زايشگاه هاي ما از ماما خالي شده است؟» با طرح چند سوال از قبيل: چرا در بسياري از زايشگاه ها اتاق زايمان وجود ندارد؟ علت وحشت مادران ما از زايمان چيست؟ چرا مادران ما اغلب داوطلب سزارين اند؟ آيا اين صحيح است كه نوزاداني كه توسط سزارين متولد مي شوند با هوش ترند و مادراني كه سزارين مي شوند سالم ترند؟ چرا نقش ماماها در زايشگاه هاي ما روزبه روز كمتر مي شود در حاليكه اهميت مامايي در همه جاي دنيا روبه افزايش است؟ تصريح كرد: به نظر مي رسد سه اقدام نابجاي مامايي سبب بروز قسمتي از اين مرگ ومير بالا در نوزادان ما شده كه عبارتند از: اول القاء قبل از زايمان با اينداكشن الكتيو قبل از موقع، در زايشگاه هاي ما حاملگي ۴۰ هفته به بعد تاريخ گذشته تلقي مي شود، در حالي كه در همه جاي دنيا اين تاريخ پس از پايان هفته چهل و دوم است.دومين اقدام نابجاي مامايي سزارين هاي بي دليل و تكراري است كه در كشور ما به علت ترس بي مورد از پارگي رحم اگر مادر يك بار سزارين شود در حاملگي بعدي نيز سزارين مي شود.
سومين اقدام نابجاي مامايي عدم رعايت زمان سزارين است .
وي با بيان اين كه نقش ماماها در اين بين چيست؟ افزود: زايمان طبيعي پروسه اي آرام و وقت گير است. هر مرحله زايمان ساعت ها طول مي كشد نبايد انتظار داشت كه پزشك زنان در همه اين ساعات در اتاق زايمان حضور داشته باشد. قسمت اعظم زايمان توسط ماماها و با راهنمايي پزشك زنان كنترل مي شود و هرگونه عجله اي در اين پروسه طبيعي كار را خراب مي كند و اگر ماماها با صبر و حوصله و مهرباني ساعت ها با مادر در اتاق زايمان سركنند و با راهنمايي پزشك زنان اين پروسه آرام را طي كنند نوزادي سالم متولد مي شود و مادران از زايمان طبيعي وحشتي نخواهند داشت.دكتر اعلمي تصريح كرد: چرا مسؤولان اجرايي وزارت بهداشت با وجودي كه به خوبي از مشكلات آگاهند، اقدامات قاطع تري در جهت رفع اين مشكلات انجام نمي دهند؟ آيا بيمارستان هايي كه صد درصد سزارين مي كنند مي توانند درجه يك باشند يا بايد مانع كار آنها شد؟وي در پايان سخنانش اظهار اميدواري كرد زماني برسد كه علم مامايي در مملكت ما احياء شود و زايمان بي درد در زايشگاه ها راه اندازي شود، در حال حاضر مامايي ما مثل بيمار در حال انتظار است، اگر هرچه زودتر به آن رسيدگي نكنيم اين آخرين رمقش را از دست خواهد داد و درآن صورت اين چند درصد زايمان طبيعي نيز تبديل به سزارين مي شود و مرگ و مير نوزادان از اين هم بيشتر خواهد شد.

گسترش سيگار و سرطان مثانه
دكتر محمدعلي زرگري متخصص اورولوژي نسبت به مصرف رو به گسترش سيگار و ترياك در جامعه به ويژه در ميان جوانان و به دنبال آن افزايش آمار سرطان مثانه هشدار داد.خب چشممان روشن، در كنار تمام مضرات سيگار، بالاخره رابطه سرطان مثانه و سيگار هم خطرآفرين شد.
دكتر علي زرگري افزود: «بررسي هاي انجام شده در دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور، بيانگر اين واقعيت است كه بيش از ۵۰ درصد مبتلايان به سرطان مثانه از دخانيات و مواد مخدر به ويژه سيگار وترياك استفاده مي كنند. مواد مخدر و دخانيات از علل عمده توليد سرطان هاي دستگاه ادراري به ويژه سرطان مثانه در كشور است. با وجودي كه بر اساس آمارهاي جهاني، بيشترين شيوع سرطان دستگاه ادراري مربوط به سرطان پروستات است ولي در ايران سرطان مثانه مقام نخست را دارا است.»

شيرخشك تقلبي در چين
شيرخشك به عنوان يك مكمل يا جايگزين غذايي براي شير مادر سالهاست كه مقبوليتي جهاني يافته و كارخانجات متعدد براي بهبود كيفيت اين شيرخشك ها و هرچه شبيه تر كردن ساختار آن با شيرمادر همواره محصولات جديد و تازه اي را به بازار مي فرستند. اما اخيرا شيرخشك هاي غيراستاندارد در چين مشكل ساز شده اند. بنابر اعلام خبرگزاري شين هوا اين شيرخشك ها باعث سردردهاي شديد، تورم سر و در برخي موارد مرگ نوزادان مي شود. اين شيرخشك ها با ارزش غذايي پايين كه موجب مرگ چند نوزاد در شهر فويانگ شده واكنش مردم را برانگيخته است. دولت چين ضمن بازخواست توليدكنندگان اين شيرخشك ها قرار است مبلغ ۱۰ هزار يوان (هزار و دويست و پنجاه دلار) به والدين نوزادان غرامت پرداخت كند. بر پايه اين گزارش معمولا كودكان خانواده هاي كم درآمد و افراد كم اطلاع و روستايي، قربانيان اين توليدكنندگان شياد بوده اند.

پرستاران بررسي كردند
نشست روساي تشكل هاي جامعه پرستاري در مورد مصوبه اخير هيات دولت در مورد نحوه تخصيص بودجه ۲۰ ميلياردي مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.
به گزارش ايسنا، سيامك عزيزي دبيركل جمعيت اسلامي پرستاران ايران در اين نشست گفت: مظلوميت جامعه پرستاري و نجابت آنان در چندين سال گذشته كه باعث شده مورد تاراج سيستم پزشك سالار وزارت بهداشت واقع شوند، دليلي بر سكوت امروز نخواهد بود و در صورت عدم اختصاص واقعي بودجه فوق به پرستاري، درخواست برگزاري راهپيمايي سراسري پرستاران را به وزارت كشور ارسال خواهيم كرد.

گوشت قرمز و سرطان كولون
مطالعات جديد پزشكان دانشگاه هاروارد نشان مي دهد كه بين الگوهاي تغذيه اي و سرطان كولون و ركتال ارتباط وجود دارد.
اين بررسي بر روي ۷۶ هزار و ۴۲۰ زن كه در سنين ۳۸ تا ۶۸ سال بودند انجام شد. نتايج حاكي از آن است كه در كساني كه از ميوه ها، سبزيجات، ماهي و مرغ مصرف مي كنند شيوع سرطان كولون كمتر است، ولي زناني كه مقدار زيادي گوشت قرمز و غذاهاي سرخ شده مصرف مي كنند بيشتر به سرطان كولون مبتلا مي شوند. در اينگونه زنان ۴۴۵ مورد سرطان كولون و ۱۰۱ مورد سرطان ركتال مشاهده شده است.
گرچه تا به حال بين سرطان ركتال و پرهيز غذايي ارتباطي مشاهده نشده بود ولي به نظر مي رسد گوشت قرمز علاوه بر تمام عوارضش بر اين نوع سرطان هم تاثير دارد.

ويتامينD و پوكي استخوان
در زندگي هاي ماشيني امروز كه مصرف مرتب شير در روز به نظر كار لوكسي مي رسد و در شرايطي كه بعضي داروها به نقل و نبات روي ميزها تبديل شده اند، بروز عوارض مختلف از جمله پوكي استخوان عجيب نيست. مصرف ناكافي كلسيم و ويتامينD در طول چند سال، سبب كاهش توده استخواني وپوكي استخوان مي شود. گروه هاي سني در حال رشد و بالغين (۱۹-۹سال) ۱۳۰۰ ميلي گرم ويتامينD در روز، گروه سني ۵۰-۱۹ سال ۱۰۰ ميلي گرم در روز و گروه سني بالاي ۵۱ سال ۱۲۰۰ ميلي گرم در روز احتياج به مصرف ويتامينD دارند. هدف از اين سطح روزانه كلسيم، افزايش حداكثر توده استخواني است و بهترين منبع كلسيم و ويتامين، شيرغني است. عدم تحرك، سندرم سوء جذب مصرف برخي از داروها مثل تتراسايكلين، داروهاي ضدتشنج و كورتونها نيز بر جذب و متابوليسم كلسيم در بدن تاثير مي گذارند.

سرگيجه و اختلالات شنوايي - تعادلي
سرگيجه از جمله مشكلاتي است كه بسياري با آن دست به گريبان هستند و مي تواند علل متفاوت و متنوعي داشته باشد. دكتر احمد دانشي، رئيس نخستين كنگره بين المللي نورواتولوژي و نوروراديولوژي (۲۸-۲۵ ارديبهشت مركز همايش هاي رازي) اعلام كرد: شايع ترين علت سرگيجه مربوط به اختلالات سيستم شنوايي و تعادلي است. وي افزود ساير علل آن مي تواند تروما و اختلالات چشمي باشد. دكتر دانش افزود:« ۹۰درصد علل ايجاد كننده سرگيجه قابل حل بوده و بقيه عوامل با جراحي قابل بهبود است.»
دكتر دانش در مورد نخستين كنگره شنوايي سنجي و جراحي قاعده جمجمه گفت: «در اين كنگره، وضعيت بيماراني كه دچار اختلالات شنوايي، صداي وزوز گوش و سرگيجه هستند با روش هاي جديد مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت.»

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |