با انتشار كتابي تحت عنوان «هزينه تصادفات ترافيكي ايران» هزينه هاي سرسام آور تصادفات جاده اي در ايران مشخص شده است. براساس اطلاعات مندرج در اين كتاب، هزينه اوقات تلف شده و ساعات كاري از دست رفته مربوط به مجروحان و مصدوميني كه زنده مي مانند و ارزش ساعت كار بالقوه دسته اي از آنها كه موقتا معلول مي شوند و ساير افرادي كه وقت آنها در ارتباط با تصادف تلف مي شود، نزديك به ۴ميليارد تومان است. در سال ۷۶ درهمين سال هزينه تجهيزات، ماشين آلات و اشياي از بين رفته يا خسارت ديده يك ميليارد و ۷۴۰ ميليون تومان و هزينه درمان مجروحان و معلوليت هاي موقت ۱۸۰ ميليون تومان بوده است.
۳۶۰ ميليون تومان نيز صرف هزينه افراد كشته شده و معلوليت هاي دايم غم و غصه و جراحات رواني و فرهنگي و اجتماعي شده است.
براساس جداول ارايه شده در اين كتاب هزينه تصادفات ترافيك كشور در سال ۱۳۸۰ بالغ بر ۴۰۰ ميليارد تومان كه معادل بيش از ۳ درصد توليد ناخالص ملي است، برآورد شده است.
به عقيده كارشناسان ايمني ترافيك، ۱۰درصد هزينه تصادفات در كشورهاي در حال توسعه مي تواند جلو ۷۰ درصد تصادفات را بگيرد و يا از شدت آن بكاهد. اين دسته از كارشناسان معتقدند كه اين نسبت و تناسب در كشورهاي توسعه يافته صادق نيست چرا كه در اين كشورها راه حل هاي بديهي، ارزان وسريع تقريبا همگي قبلا به كارگرفته شده اند و تعداد و شدت تصادفات ترافيكي به نحو چشمگيري كاهش يافته است بنابراين براي ارتقاي شاخص هاي ايمني در اين كشورها، بايد كارهاي پيچيده و هزينه هاي به مراتب سنگين تر صورت گيرد.
به طور مثال، ۱۰ درصد هزينه تصادفات جاده اي در سال ۶۶ مبلغي معادل ۳ميليارد و ۳۷۰ ميليون تومان است كه اگر صرف ارتقاي ايمني ترافيك مي شد، هزينه هاي تصادفات جاده اي حدود ۲۳ ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان (۷۰ درصد) كاهش مي يافت.
تحقيقات علمي، آموزش اصلاح قوانين و اجراي بهتر آنها، تخصيص بهينه منابع يعني مصرف بودجه و امكانات در جاهايي كه بيشترين اثر و بازگشت را براي كشور داشته باشد، بهسازي راه ها و گسترش شبكه جاده اي كشور، كنترل سلامت فني وسايل نقليه، بهبود خدمات درماني و اروژانس در جاده ها، كنترل وضعيت جسمي و رواني رانندگان، وسايل نقليه سنگين و اتوبوس هاي مسافربري و كاستن از فشار ترافيك روي شبكه جاده اي كشور از طريق توسعه راه آهن و سيستم هاي پستي و مخابراتي از جمله مواردي است كه مي توان با هزينه كردن ۱۰ درصد از هزينه تصادفات جاده اي از وقوع دوسوم آنها جلوگيري شود.
آمارهانشان مي دهد كه خسارات ناشي از تصادفات جاده اي كشور طي ۱۱ سال بيشتر از درآمد خالص حاصل از دو سال فروش نفت كه مهمترين و اصلي ترين منبع درآمد كشور است بوده كه بسيار قابل توجه به نظر مي رسد.
آمارهاي منتشر شده در اين كتاب با آمارهاي سازمان پزشكي قانوني كشور تفاوت هايي دارد كه عمده آن به دليل شخصي نبودن سيستم واحد براي پيگيري وضعيت مجروحان تصادفات ترافيك پس از وقوع حادثه است در ايران نهادهاي درگير نظير پليس راه، سازمان پزشكي قانوني كشور و... فقط كشته شدگان در صحنه تصادفات را جزو كشته شدگان به حساب مي آورند در حالي كه ممكن است فردي ماه ها بعد به دليل عوارض ناشي از تصادفات جان خود را از دست بدهد. در كشور كانادا مجروحاني كه تا يك سال بعد از وقوع تصادفات از عوارض ناشي از آن فوت مي شوند درآمار مربوط به كشته شدگان تصادفي دسته بندي مي شوند. در فرانسه ۳ روز بعد، در كانادا يك روز بعد ودرايتاليا و بلژيك مثل ايران در اين زمينه عمل مي كنند.
يافته هاي پژوهشي در سال ۱۳۷۴ نشان مي دهد كه تنها ۱۰ درصد از مجموع ناوگان تجاري كشور داراي فناوري نسبتا قابل قبولي است كه اين آمار در سال ۱۳۸۵ تفاوت چنداني نكرده است.
طبق پژوهش هاي نويسنده كتاب شاخص تلفات ترافيكي در ايران به ازاي هر صد هزار نفر جمعيت در ايران بيش از ۲ است كه با كشور استراليا، كشوري كه ايمن ترين جاده ها را دارد، برابري مي كند. (اين شاخص در استراليا در سال۱۹۹۷ برابر با ۵/۱ در كشورهاي اروپايي ۲، در كانادا ۷/۱ و در ايالات متحده۱/۲ اعلام شده)
در اطلاعات منتشر شده تعداد مطلق تصادفات و هزينه كل تصادفات درايران كمتر از استراليا است كه دليل امر مي تواند ناشي از كمبود آمار و اطلاعات براي تجزيه و تحليل اطلاعات و داده هاي آماري باشد.
كارشناسان اعلام مي كنند كه محاسبه هزينه تصادفات فوايد بسياري دارد كه تشخيص بودجه در ارتقاي ايمني ترافيك، ارزيابي منافع اجتماعي ارتقاي ايمني ترافيك، محاسبه كارايي بودجه اي مصرف شده، تخصيص بهينه منابع ، معرفي بار سنگين اقتصادي تصادفات، اجراي عدالت در فرآيندهاي قضايي و تعيين ميزان سود وكاهش تصادفات در هر بخش از آن جمله اند.
در محاسبه خسارت كل يا هزينه تجهيزات ماشين آلات و اشياي از بين رفته خسارت ديده، سواري و وانت، اتوبوس و ميني بوس، كاميون، موتور و دوچرخه، شيء ثابت و حتي حيوانات مورد توجه قرار مي گيرند.
سازمان پزشكي قانوني كشور آمار تلفات و مصدومان در شش ماهه اول سال ۸۱ را ۸۳۴۶۳ نفر اعلام كرده است. كتاب، آمار بيشتري ارايه مي دهد، اما هر دو بر ارتقاي ايمني ترافيك مصرند. آيا اين نكته توجيه اقتصادي ندارد؟ ۱۰ درصد هزينه تصادفات را صرف ارتقاي ايمني ترافيك كنيد و ۷۰ درصد، تصادفات را كاهش دهيد.