چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۹ - May 5, 2004
مجلس طرح«احترام به آزاديهاي مشروع» را تصويب كرد
بر اساس ماده ۷ اين طرح، بازجويان و ماموران تحقيق از پوشاندن صورت و يا نشستن پشت سر متهم يا بردن آنان به اماكن نامعلوم و كلا اقدامهاي خلاف قانون خودداري ورزند و بجاي آن از شيوه هاي علمي و فني تحقيق و بازجويي و تكنيكهاي مدرن استفاده شود.
برمبناي ماده ۱۰، تحقيقات و بازجويي ها، بايد مبتني بر اصول و شيوه هاي علمي - قانوني و آموزشهاي قبلي و نظارت لازم صورت گيرد و با كساني كه ترتيبات و مقررات را ناديده گرفته و در اجراي وظايف خود به روشهاي خلاف قانون متوسل شده اند، بر اساس قانون برخورد جدي صورت گيرد.

بحران آجارستان تشديد شد
رهبر جمهوري  خود مختار اجارستان  درخواست  رئيس  جمهور گرجستان  را درباره  خلع  سلاح  گروههاي  مسلح  در اين  كشور رد كرد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از مسكو، اصلان  اباشيدزه  با بيان  اينكه  درخواست  ميخائيل  ساكاشويلي  به  هيچ  وجه  عملي  نيست  تأكيد كرد اجارستان  قانون  اساسي  دارد و بر اساس  اين  قانون  اداره  مي  شود.
اباشيدزه  همچنين  تأكيد كرد كه  اولتيماتوم  گرجستان  را نوعي  بي  احترامي به  اجارستان  مي  داند.
ساكاشويلي  دوم  ماه  مه  (۱۳ ارديبهشت ) به  اجارستان  ده روز فرصت  داد تا به  خلع  سلاح  گروههاي  مسلح  در اين  جمهوري  اقدام  كند.وي  تأكيد كرد در صورتي كه  گروههاي  مسلح  در اين  جمهوري  خلع  سلاح  نشوند گرجستان  مقامات  اجارستان  را بركنار و انتخابات  زود هنگام  در اين  جمهوري برگزار خواهد كرد.
در عين  حال  گئورگي  باراميدزه  وزير كشور گرجستان  ديروز در جمع  خبرنگاران  اعلام  كرد كه  اين  كشور با توجه  به  اوضاع  اجارستان  از هر گونه  اقدام  نظامي در اين  جمهوري  بطور موقت  خودداري  خواهد كرد.
از سوي ديگر ميخائيل ساكاشويلي رئيس جمهور گرجستان در مصاحبه اختصاصي با شبكه سي ان ان، روسيه را بصورت تلويحي به دخالت در امور داخلي گرجستان متهم كرد و گفت انفجار پلهاي ارتباطي در مرزهاي اجاريا با راهنمايي يك ژنرال سابق روسي كه دو روز پيش از مسكو به باتومي رفته و هم اكنون فرماندهي شبه نظاميان محلي را برعهده دارد عملي شده است.

مجلس طرح «احترام به آزاديهاي مشروع» را تصويب كرد
با راي نمايندگان، طرح فوريتي احترام به آزاديهاي مشروع و حفظ حقوق شهروندي تصويب شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، طرح مزبور كه در جلسه گذشته مجلس فوريتش به تصويب رسيده بود در اين جلسه در ابتدا كليات آن به راي گذاشته شد كه به تصويب رسيد.
بر اين اساس، رضوي يزدي نماينده يزد در مخالفت با اين طرح گفت: اين برنامه را قوه قضائيه بصورت بخشنامه به دستگاههاي خود ارائه كرده است كه بايد ۲ نكته را مورد توجه قرار داد. آنچه كه در اين طرح آمده بيشتر شبيه بخشنامه است تا قانون و مجلس بايد حكم صادر كند نه توصيه قضايي.
بعد از تصويب كليات طرح مزبور مجلس وارد جزئيات شد و با راي نمايندگان اصلاحات عبارتي در بعضي از مواد انجام شد كه به تصويب رسيد.
بر اساس ماده واحده مزبور، از تاريخ تصويب اين قانون، كليه محاكم عمومي، انقلاب و نظامي دادسراها و ضابطان قوه قضائيه مكلفند در انجام وظايف قانوني خويش موارد ذيل را به دقت رعايت و اجرا كنند. متخلفين به مجازات مندرج در قوانين موضوعه محكوم خواهند شد:
- كشف و تعقيب جرايم و اجراي تحقيقات و صدور قرارهاي تامين و بازداشت موقت مي بايد مبتني بر رعايت قوانين و با حكم و دستور قضايي مشخص و شفاف صورت گيرد و از اعمال هرگونه سلايق شخصي و سوء استفاده از قدرت و يا اعمال هرگونه خشونت و يا بازداشت اضافي و بدون ضرورت اجتناب شود.
به موجب ماده ۲ اين طرح، محكوميتها بايد بر طبق ترتيبات قانوني و منحصر به مباشر، شريك و معاون جرم باشد و تا جرم در دادگاه صالح اثبات نشود و راي مستدل و مستند به مواد قانوني و يا منابع فقهي معتبر در صورت نبودن قانون قطعي نگرديده اصل بر برائت متهم بوده و هر كس حق دارد در پناه قانون از امنيت لازم برخوردار باشد.
با راي مجلس در ماده ۵، اصل منع دستگيري و بازداشت افراد ايجاب مي كند كه در موارد ضروري نيز به حكم و ترتيبي باشد كه در قانون معين گرديده است و ظرف مهلت مقرر پرونده به مراجع صالح قضائي ارسال شود و خانواده هاي دستگير شدگان در جريان قرار گيرند.

رومانو پرودي:
اروپا خواستار نقش فعالتر ايران در خاورميانه است
رومانو پرودي رئيس كميسيون اروپا روز دوشنبه در ديدار با كمال خرازي در بروكسل پايتخت بلژيك خواستار نقش فعالتر ايران در حمايت از سياست اتحاديه اروپا در خاورميانه شده است.
ريجو كمپينن سخنگوي پرودي به ايرنا گفت: بروكسل معتقد است ايران بايد نقش فعال تري در آرام كردن اوضاع در عراق داشته باشد و اتحاديه اروپا آماده همكاري در اين زمينه است.خرازي نيز متقابلا با تأكيد بر اهميت نقش اتحاديه اروپا گفت از كشورهاي اتحاديه اروپا به ويژه در خاورميانه انتظار بيشتري مي رود.
وزير امور خارجه ايران بر نگراني خود در مورد سياست هاي آمريكا و اسرائيل در اين منطقه تأكيد كرد و هشدار داد كه نبايد اجازه داده شود اين وضعيت به برخورد تمدن ها كشيده شود.خرازي در اين ديدار از پرودي دعوت كرد تا پيش از پايان دوره رياستش در كميسيون اروپا در پايان سال جاري ميلادي، از جمهوري اسلامي ايران ديدار كند.
در همين حال كمال خرازي عصر دوشنبه با گي ورهو فشتاد نخست وزير بلژيك در بروكسل پايتخت اين كشور ديدار و در مورد روابط بلژيك و ايران و تحولات منطقه اي و بين المللي گفت وگو كرد.
منابع ديپلماتيك ايراني به ايرنا گفتند در اين ديدار دو طرف همچنين درباره برنامه هسته اي ايران و روابط اتحاديه اروپا و كشورمان به تبادل نظر پرداختند.
در همين حال لوييس ميشل وزير امور خارجه بلژيك روز دوشنبه به خبرنگاران گفت كه دو دختر ايراني كه ظرف ۵ ماه اخير در سفارت بلژيك در تهران بسر مي برند قرار است در آينده نزديك به بلژيك باز گردند.وي گفت كه بلژيك منتظر حل و فصل نهايي اين مسأله است.در همين حال وزير امور خارجه ايران گفت:آمريكا بايد به رهبران مذهبي نجف اجازه دهد مسئله مقتدي صدر را خود حل كنند.وزير امور خارجه ايران ديروز در بروكسل گفت: آمريكا بايد به جاي دستگيري مقتدي صدر كه موجب متشنج شدن اوضاع در عراق خواهد شد به رهبران شيعه عراق اجازه دهد كه اين مشكل را حل كنند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از رويتر، كمال خرازي كه براي ديدار با مقامات اتحاديه اروپا در بروكسل بسر مي برد در يك كنفرانس خبري گفت: آنچه آمريكاييها ابراز مي دارند اين است كه در جستجوي نقش مثبت و مستمر ايران هستند و اين بدان معني نيست كه آنان خواستار هر اقدام مشخص يا ميانجيگري ايران باشند.وي با اشاره به اينكه ايران نهايت تلاش خود را براي كاستن تشنج در عراق مبذول مي دارد، افزود: ما در گذشته تماسهايي با مقتدي صدر داشته ايم تا وي را دعوت به آرامش كنيم كه اين امر در پاره اي از مواقع موفقيت آميز بوده است.
خرازي در ادامه گفت:  تصميم واشنگتن براي برخورد با مقتدي صدر و تلاش براي دستگيري وي يك اشتباه بوده و سبب متشنج شدن اوضاع در عراق خواهد شد.وزير امور خارجه ايران همچنين با بيان اين مطلب كه مسئله مقتدي صدر را بايد به دست رهبران مذهبي نجف حل كرد، افزود: آنها كميته اي را تشكيل داده اند و بايد در فرصتي مناسب اجازه يابند كه اين مسئله را حل كنند.خرازي در پاسخ به اين سئوال كه آيا تلاشهاي ديپلماتيك ايران در اين زمينه ادامه دارد، گفت:  ما با طرفهاي مختلف در عراق در تماس هستيم و براي حل مسئله مقتدي صدر تمامي تلاش خود را بكار خواهيم گرفت.

شبكه تلويزيوني الجزيره خبر داد
افزايش موارد تبعيض و خشونت عليه مسلمانان آمريكا
تهران- خبرگزاري جمهوري اسلامي : شوراي روابط اسلامي آمريكا در گزارش سالانه خود هشدار داد، موارد تبعيض و خشونت عليه مسلمانان در ايالات متحده در سال گذشته به ميزان ۷۰ درصد نسبت به سال ۲۰۰۲ افزايش داشته است.
به گزارش ايرنا به نقل از گزارش ديروز شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، در گزارش شوراي مذكور آمده است: تعداد جنايت همراه با تنفر عليه مسلمانان آمريكا در سال گذشته تا حد زيادي افزايش يافته است به گونه اي كه تعداد اينگونه جرايم در سال ۲۰۰۳ بالغ بر ۹۶ مورد بوده در حالي كه در سال قبل از آن، اين تعداد فقط ۴۲ مورد بوده است.
در گزارش مذكور آمده است: موارد تبعيض عليه مسلمانان از سوي سازمانهاي دولتي آمريكا نيز در سال گذشته افزايش يافته و دولت آمريكا در بين منابع اعمال تبعيض عليه مسلمانان، رتبه اول را كسب كرده است.

كوتاه از سياست ايران
تجديد نظر در شيوه امر به معروف
آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان و رئيس ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر كشور گفت: بايد با فرهنگ سازي فريضه امر به معروف و نهي از منكر را در جامعه گسترش داد.به گزارش ايرنا وي دوشنبه شب در همايش جايگاه مسئولان و مديران در امر به معروف و نهي از منكر استان خوزستان، گفت: ما بايد در شيوه اجراي معروفات تجديدنظر كرده و به جوانان بياموزيم كه ما بدي شما را نمي خواهيم. بايد آنان را با شيوه هاي صحيح امر به معروف و نهي از منكر آشنا سازيم و راهنمايي كنيم.
ناكامي در اجراي قانون
وزير كشور گفت: وزارت كشور در دفاع از حقوق شهروندان در انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي ناكام بود. عبدالواحد موسوي لاري در گفتگو با ايرنا ناكامي در دفاع از حقوق شهروندان در زمينه ردصلاحيت هاي گسترده داوطلبان نمايندگي مجلس هفتم را از تلخ ترين حوادث سال ۱۳۸۲ وزارت كشور دانست و گفت بر اين باور است كه اين وزارتخانه در اجراي قوانين موضوعه كشور پيرامون انتخابات در سال گذشته، موفق نبوده است.
اتهامات آمريكا به ايران، اعتبار ندارد
نماينده ايران در سازمان ملل روز دوشنبه در نشست دو هفته اي كميته مقدماتي پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي در مقر سازمان ملل در نيويورك تاكيد كرد: تكرار اتهامات واهي از سوي آمريكا عليه جمهوري اسلامي ايران ناموفق و بي اعتبار خواهد بود.به گزارش ايرنا وي كه در پاسخ به اتهامات واهي آمريكا عليه برنامه هاي هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران سخن مي گفت تاكيد كرد: برخلاف ادعاهاي آمريكا، پايبندي ايران به مفاد پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي امري است كه توسط آژانس بين  المللي انرژي اتمي مورد شناسايي قرار گرفته است.
حكم اعدام آقاجري هنوز تأييد نشده است
سخنگوي قوه  قضاييه تاييد حكم آقاجري را تكذيب كرد.
به گزارش ايسنا غلامحسين الهام ديروز در جمع خبرنگاران گفت: پرونده آقاجري دو بخش داشته كه بخشي كه منجر به صدور حكم اعدام از سوي دادگاه بدوي شده بود به ديوان عالي كشور ارجاع شد؛ ديوان عالي اشكالاتي به راي بدوي گذاشته و پرونده را براي تكميل تحقيقات به شعبه مزبور ارجاع داده است و هنوز در اين مورد، نظر نهايي داده نشده است. وي اضافه كرد: محكوميت قطعي آقاجري كه مربوط به بخش ديگر پرونده اوست شامل عفو عمومي ۲۲ بهمن شد و مجازات آن منتفي است. در عين حال اين محكوميت با اعتراض وكيل آقا جري در شعبه تشخيص ديوان عالي كشور روبرو شد. الهام مجددا متذكر شد: بررسي نهايي آن بخش از پرونده كه مربوط به اتهام ارتداد و حكم اعدام است بر عهده ديوان عالي است و هنوز ديوان در اين باره نظري نداده است؛ بنابراين تاييد حكم اعدام آقاجري را تكذيب مي كنم.
مهندس ميرحسين موسوي با هيچ رسانه اي مصاحبه نداشته است
مهندس ميرحسين موسوي با هيچ رسانه اي مصاحبه نداشته  است.
در پي انتشار برخي مطالب در جرايد ديروز ۱۵/۲/۸۳، دفتر مهندس ميرحسين موسوي به ايسنا اعلام كرد، ايشان با هيچ رسانه و روزنامه اي مصاحبه نداشته  اند.گفتني است باشگاه خبرنگاران جوان روز دوشنبه در قالب مصاحبه اي مطالبي را به مهندس ميرحسين موسوي نسبت داده بود مبني بر اينكه وي هنوز درباره حضور در انتخابات رياست جمهوري آينده به تصميم گيري قطعي نرسيده است.
امين زاده ماندني شد
محسن امين زاده، معاون آسيا، اقيانوسيه و مشترك المنافع وزارت امور خارجه، با اعلام اينكه قبلا قصد رفتن از وزارت امور خارجه را داشته است گفت: اما نهايتا براساس نظر و تاكيد رئيس جمهور بنا دارم كه در مسئوليت خود در وزارت امور خارجه بمانم.به گزارش ايسنا امين زاده، همچنين تاكيد كرد كه رئيس جمهور با استعفاي وي از شوراي نظارت بر سازمان صدا وسيما مخالفت كرده است.
سلامتي، دبيركل مجاهدين انقلاب ماند
براساس تصميم شوراي مركزي جديد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي محمد سلامتي مجددا به عنوان دبيركل اين تشكل انتخاب شد.محمد سلامتي در گفتگو با ايسنا با اعلام اين خبر به جلسه اخير شوراي مركزي جديد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران، اشاره كرد و گفت: در اين جلسه كه با تركيب جديد شوراي مركزي سازمان برگزار شد موضوعاتي از جمله بررسي آيين نامه شوراي مركزي مورد بررسي قرار گرفت كه اين آيين نامه به تصويب رسيد.

در راهروهاي مجلس
* حداد عادل رئيس فراكسيون اقليت ديدار خود را با اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم در خصوص رياست مجلس هفتم تكذيب كرد و اظهار داشت: من براي حضور در ميزگرد شهيد مطهري به قم سفر كرده بودم.
* رئيس كميته تحقيق و تفحص از استات اويل بيان داشت رشوه شركت استات اويل را شركت هورتون گرفته است. وي اعلام كرد هفته آينده نتايج تحقيق و تفحص را جمع بندي مي كنيم.
* يك منبع آگاه نكات جالبي را در مورد متن استعفاي بهزاد نبوي بيان كرد. وي گفت: نبوي قبل از استعفاي خود با عسگراولادي دبير كل حزب مؤتلفه ديدار كرده و توافق كرده اند كه متن استعفاي نبوي تعديل شده و اعتراضات وي در چهارچوب نظام و قانون اساسي مطرح شود كه تا حدود زيادي نيز چنين شد . يكي از اعضاي برجسته مجمع روحانيون كه در دولت مي باشد اظهار داشته است كه ديدار عسگر اولادي با نبوي در تلطيف اظهارات نبوي بسيار موثر بوده است.
* يك منبع آگاه از رد لايحه تقسيم استان خراسان در شوراي نگهبان خبر داد .
* تعداد زيادي از اعضاي كميسيون عمران به دلايلي نامعلوم در پايان عمر مجلس ششم در حال سفر به كشورهاي خارجي مي باشند. سفر اين نمايندگان كه اكثرا داراي گرايش هاي سياسي خاص مي باشند موجب اعتراض ساير نمايندگان شده است.

ديدار فراكسيون زنان مجلس با خاتمي
اعضاي فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي ديروز با حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري ديدار كردند.
به گزارش ايسنا رئيس جمهور در اين ديدار تاكيد كرد: تحولات اجتماعي در هيچ زمينه اي با بخشنامه و دستورالعمل و يك شبه محقق نخواهد شد.
خاتمي گفت: تبيين ديدگاه واقعي اسلام در زمينه نقش، جايگاه حقوق و تكاليف زنان با توجه به مقتضيات زمان و مكان و تحولات عظيم اجتماعي مي تواند زنان شايسته  ي كشورمان را در دستيابي به جايگاه واقعي خود در عرصه حيات اجتماعي و مشاركت در زندگي عمومي، سياسي و اجتماعي رهنمون باشد.
خاتمي با تبيين تحولات و مسايل و مشكلات زنان در جامعه، شايستگي هاي بانوان ايران در عرصه مديريت و سرنوشت كشور را ستود.
رئيس جمهور همچنين از تلاش ها و فعاليت هاي نمايندگان زن مجلس شوراي اسلامي به منظور تحقق آرمان هاي بانوان ايراني قدرداني كرد.
به گزارش ايسنا پيش از سخنان رئيس جمهوري هر يك از اعضاي فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي به طور جداگانه تلاش هاي اين فراكسيون در مجلس ششم براي احقاق حقوق زنان و زمينه سازي براي حضور آنها در عرصه سرنوشت اجتماعي را خاطرنشان ساختند و خواستار اهتمام دولت براي استفاده  بيشتر از بانوان در جايگاههاي مديريتي به منظور تغيير در باورها و بينش هاي نادرست در جامعه شدند.

رئيس مجلس:
خاتمي با كاهش بودجه قوه قضاييه مخالف بود
مهدي كروبي اظهار داشت: حركتهاي مرموز براي ايجاد تفرقه بين وحدت مسلمانان در حال شدت گرفتن است.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري رئيس مجلس در ابتداي جلسه روز گذشته مجلس از تمام مسئولان كشورهاي اسلامي درخواست كرد از چنين حركتهاي اختلاف برانگيزي ممانعت كنند چرا كه چنين حركتهايي از سوي افرادمغرض و يا مريض دنبال مي شود.وي در مورد برنامه چهارم توسعه گفت: در ايجاد سرعت بيشتر براي بررسي تعجيل شده است ولي نبايد اينگونه مطرح  شود كه نمايندگان با عجله كار كردند. به هر حال اظهارنظر كردن در اين زمينه اشكال ندارد ولي هر نهادي كه بحث مي كند نبايد از حد اعتدال خارج شود.وي همچنين در خصوص كاهش بودجه قوه قضاييه در لايحه برنامه چهارم توسعه گفت: اگر من در جلسه علني بودم راي به كاهش بودجه اين قوه نمي دادم ولي من اصلا قبول ندارم كه سياسي كاري در اين زمينه صورت گرفته است. البته نظر شخص آقاي خاتمي اين بود كه اين بند حذف نشود و بودجه قوه قضاييه كاهش پيدا نكند.

دليل استعفاء
سيد حسين  مرعشي نماينده  مردم  كرمان  در مجلس  گفت  كه  دليل  استعفاي  او از نمايندگي  مجلس ، اصرار رئيس  جمهوري  براي  جلوگيري  از بلاتكليفي  در دو سازمان  ميراث  فرهنگي  و ايرانگردي  و جهانگردي  است .
به  گزارش   ايرنا، وي  در جلسه  علني  ديروز   مجلس  در توضيح  دلايل  استعفاي  خود از نمايندگي  مجلس  گفت : من  هيچگاه  براي  پذيرش  مسئوليت ، مقدم  نبودم ، دوستاني  كه  در مجلس  پنجم  با بنده  همكار بودند ونيز نمايندگان  مجلس  ششم  به  خوبي  با روحيات  من  در اين  زمينه  آشنا هستند.نماينده  كرمان  گفت : اظهار محبت  رئيس  جمهوري  و پيشنهاد ايشان  براي  پذيرش  مسئوليت  جديد به  بنده  ابلاغ  شد، در پاسخ  گفتم  اجازه  دهند تا پايان  كار مجلس  ششم  در سمت  نمايندگي  بمانم .مرعشي  افزود: دليل  اين  امر آن بود كه  روابط عاطفي  و خوبي  ميان  من  و نمايندگان  برقرار است  و نيز اينكه  شايد مصلحت  نباشد به  خاطر دو سه  هفته ، استعفايم  در مجلس  مطرح  شود.وي  افزود: رئيس  جمهوري  در پاسخ  عنوان  كردند كه  بعد از ابلاغ  قانون  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري ، عملا دو سازمان  ميراث  فرهنگي  و ايرانگردي  و جهانگردي  در بلاتكليفي  بسر مي برند و دولت  در اين  زمينه  با خلاء مواجه  است .
نماينده  كرمان  اظهار داشت : حتي ايشان  ترجيح  مي دادند قبل  از تصويب  لايحه  برنامه  چهارم  اين  استعفا در مجلس  مطرح  شود، من  هم  با تأكيد ايشان  استعفايم  را تقديم  رئيس  مجلس  كردم .
عضو كميسيون  برنامه  و بودجه  مجلس  سخنان  خود را با طنز ادامه  داد و گفت : از من  سئوال  كردند كه  چرا آقاي  خاتمي  براي  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  تو را انتخاب  كرد، من  دو دليل  به  ذهنم  آمد.
وي  اضافه  كرد: يك  دليل  اين  است  كه  در ميان  نمايندگان ، من  تنها كسي  بودم  كه  صندلي  ثابت  نداشتم  و مرتب  در حال  گردش  در پارلمان  بودم  لذا ديدند كه  براي  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  مناسب  هستم .نماينده  كرمان  گفت : دليل  ديگر اين  است  كه  وقتي  تصميم  گرفتم  به  مجلس نيايم  (براي  دوره  هفتم )، خيلي  جدي  دنبال  مسئوليتي  مي گشتم  كه  هم  مادام العمر باشد و چهار سال  يك  بار تغيير نكند و هم  تردد داشته  باشد و در جا نزنم .مرعشي  اظهار داشت : به  اين  نتيجه  رسيدم  كه  قهوه خانه  داير كنم ، آقاي  خاتمي  كه  شنيدند، گفتند اين  مسئوليت  را بپذير كه  براي  نمايندگاني  كه  تاييد صلاحيت  نشدند يا راي  نياوردند، جواز قهوه خانه  صادر كني .
سخنان  مرعشي  هر از چندگاه  با فرياد مخالف  مخالف ، نمايندگان  قطع  مي شد، كروبي  نيز به  مرعشي  گفت : اين  دنيا، دنياي  پاداش  است ، همان  كارها كه  در اين  سالها در مجلس  مي كردي ، اكنون  تحويل  مي گيري ، اينها پاسخ  به  كارهاي  قبل  شماست .

آيت الله هاشمي شاهرودي:
نهادهاي شبه قاضي سيستم قضايي را متحول مي كند
رئيس قوه قضائيه در همايش دفاتر حمايت حقوقي از ايثارگران اظهار داشت: از آنجا كه عدم اطلاع افراد از مقررات و تشريفات و آئين هاي دادرسي منشأ تضييع حقوقي مي شود، يكي از اقدامات مهمي كه اين دفاتر مي توانند انجام دهند، ارشاد و احياي فرهنگ حقوقي و قضايي در ميان بسيجيان است.
به گزارش ايسنا آيت الله هاشمي شاهرودي ادامه داد: در اين صورت قاضي شوراي حل اختلاف ديگر نه طرف قاضي، بلكه شبه قاضي است و معتقدم كه نهادهاي شبه قاضي سيستم قضايي را متحول مي كند، بنابراين بنده عقيده دارم چيزي كه بايد شكل بگيرد، نه به عنوان ريش سفيدي كه بايد نهاد قانوني باشد.

در واكنش به شايعات اخير اعلام شد
هاشمي رفسنجاني نامزد انتخابات رياست جمهوري نمي شود
آيت الله هاشمي رفسنجاني درواكنش به برخي اظهارات مبني بر حضور مجددش در انتخابات رياست جمهوري، گفت: همچنان با وجود مراجعات فراواني كه در اين خصوص به من شده مصمم هستم كه در انتخابات رياست جمهوري شركت نكنم.
به گزارش ايسنا، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه در حاشيه بازديد از خانه عامري در جمع خبرنگاران صحبت مي كرد، با بيان اين مطلب افزود: در اين خصوص مراجعات فراواني به من مي شود ولي من هنوز بر نظر قبلي خود مصر هستم و اين مراجعات تاكنون نتوانسته موضع من را عوض كند، چون معتقدم در كشور نيروهاي صالحي كه انرژي بيشتري از من دارند،وجوددارند بنابراين بايد به آنها ميدان داد تا انسانهاي جديدي با افكار و ابتكارهاي جديد وارد صحنه شوند و ما هم به آنها كمك كنيم.
وي تاكيد كرد: همچنان بر اعتقاد قبلي خود استوار هستم و مصمم هستم كه در انتخابات نامزد نشوم.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص مصوبه اين مجمع مبني بر اعلام دلايل رد صلاحيت ها از سوي شوراي نگهبان، گفت: اگر خود رد صلاحيت شدگان كتبا و رسما خواستار اعلام دلايل رد صلاحيتشان شوند، شوراي نگهبان بايد اين دلايل را به آنها اعلام كند و بايد در اين خصوص به متن مصوبه مجمع تشخيص رجوع شود.
وي در پاسخ به سئوالي در مورد پيش بيني آينده كشور ، گفت: من آينده را بهتر از گذشته مي بينم البته نوع برخوردها متفاوت است و فكر مي كنم چالشهايي در پيش خواهيم داشت اما از عهده دفاع برخواهيم آمد و ضمن حفظ هوشياري، نبايد نگران باشيم.
عراق ،  ويتنام ديگر
آيت الله هاشمي  رفسنجاني  رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  گفت : محاكمه  علني  صدام ، بدون  شك  به  تابلوي  رسوايي  آمريكا مبدل  خواهد شد.
به گزارش ايرنا وي  ديروز   در آيين  گشايش  كنگره  سرداران  و يكهزار و ۷۰۰ شهيد شهرستان  كاشان  افزود: رامسفلد وزير دفاع  امروز آمريكا مسئوليت  تجهيز صدام  در زمان  جنگ  با ايران  را برعهده  داشت  كه  به  يقين  صدام  هنگام  محاكمه  علني  اين  رازها را فاش  خواهد كرد.
وي  با تأكيد بر اينكه  خداوند معادله  بين  حق  و باطل  را بخوبي  برقرار مي كند، گفت : ستمگر عراق  به  دست  همانهايي  كه  او را عليه  انقلاب  اسلامي  ايران  تجهيز كردند، حذف  شد و خود آنها نيز امروز در عراق  به  دردسر بزرگي  افتاده اند.
وي  افزود: آمريكاييها مي گويند در ماه  چهار ميليارد و ۷۰۰ ميليون  دلار در عراق  هزينه  مي كنيم  و در مقابل ، هر روز كشته  و مجروح  از عراق  تحويل  مي گيرند.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  يادآور شد: ۵۲ نفر از شخصيتهاي  آمريكا به  بوش نامه  نوشتند و اعلام  كردند كه  شما با رفتار نادرست  خود آبروي  آمريكا را در جهان  به  باد داده ايد.وي  تصريح  كرد: آمريكا آن قدر تحقير شده  است  كه  مي گويد در شهرهاي  سني نشين  عراق  از فرماندهان  زمان  صدام  استفاده  كنيم  كه  اين  نيز يك  ناداني  ديگر است .
وي  با تأكيد براينكه  عراق  براي  آمريكا از ويتنام  خطرناكتر است ، گفت : آمريكا روز اول  جنگ  در عراق  از جنگ  ويتنام  بيشتر كشته  داد، آمريكا با ادعاي  آزادي  مردم  عراق ، اين  كشور را اشغال  كرد، اما امروز مي بينيم  كه  در زندانها چگونه  با زنداني هاي  عراقي  رفتار مي كنند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |