نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، اگرچه با چالشهاي فراواني روبرو شد تا در محل سابق خود استقرار يابد، اما به مانند تمامي ۱۶ دوره گذشته مي تواند آغاز فصلي تازه از تحولات در حوزه كتاب و فرهنگ را نويد دهد. اين نمايشگاه تنها محلي است كه تمامي اهل فرهنگ از هر دسته و گروهي در آن شركت مي جويند. در ارزيابي هاي بين المللي از جايگاه اين نمايشگاه نيز آن را در زمره ۱۰ نمايشگاه شاخص دنيا قرار داده اند.
در اين نمايشگاه كه تا ۲۴ ارديبهشت ادامه خواهد داشت بيش از ۲۰۰۰ ناشر ايراني و خارجي حضور دارند و به عرضه و فروش كتابهاي خود به مخاطبان و علاقه مندان مي پردازند.
مطلبي كه در صفحه ۸ مي خوانيد نگاهي دارد به برخي ويژه گي هاي نمايشگاه بين المللي كتاب تهران.
اعتبار عمومي و اعتبار اختصاصي
نمايشگاه بين المللي كتاب از دو اعتبار عمومي (عموم مردم و علاقه مندان كتاب) و نيز اعتبار اختصاصي (نويسندگان و ناشران) برخوردار است. در منظر عمومي، اين نمايشگاه محل عرضه و فروش كتابهايي است كه بسياري از آنها را مخاطبان در كتابفروشي ها نمي توانند پيدا كنند. در واقع به دليل شبكه پخش ناكارآمد و سنتي، كتابهاي چاپهاي سال هاي قبل ناشران عملا فرصت ماندن در ويترين كتابفروشي ها را پيدا نمي كنند، در مقابل هر ساله بر تعداد عناوين توليدي اضافه مي شود و اين كار هم عملاً كتابهاي مختلف در حوزه هاي فكري را كه ساليان قبل ترجمه يا نوشته شده اند، به اجبار به حاشيه و در نهايت به انبارها مي راند. چه بسيار آثار درخشاني كه نخوانده و بحث نشده به انبار رانده شدند و يا به دليل عدم امكان رابطه ميان ناشر با موزعان و شبكه توزيع عملاً از توفيق راه يافتن به ويترين محروم شدند. در چنين وضعيتي است كه سخن آن ناشر تازه به حوزه نشر پاگشوده كه اتفاقاً آثار فكري فرهنگي قابل اعتنايي هم به چاپ رسانده، معنا پيدا مي كند كه: «نمايشگاه تنها محلي است كه ما با استفاده از امكانات آن مي توانيم، نفسي تازه كنيم.» اما آن امكانات در حوزه تخصصي نشر كه از سوي نمايشگاه در اختيار ناشران نهاده مي شود چيست. اول رو در رويي مخاطبان با ناشر و در ميان نهادن ايده ها و آمال خود درباره آن حوزه است. دوم بازار فروش مستقيم و بي واسطه به نحوي كه ناشر فروش دو ماه (نسيه هاي ) خود را در عرض ده روز مي تواند به دست آورد.
وضعيت كنوني بازگشت سرمايه ناشر به صورت نسيه و آن هم پس از گذشت نزديك به ۱۰ تا ۱۲ ماه و گاه ۱۸ ماه امكان پذير است. نبود يك شبكه كارآمد پخش كتاب سبب مي شود تا نقدينگي ناشران كه بسيار موردنياز ناشران است، عملاً، يكي دوسال به تأخير افتد كه در نهايت به ضرر ناشران تمام شود. اما در نمايشگاه كتاب به دليل فروش نقدي، عملاً چنين ضرري حضور و بروزي ندارد، اگرچه در نمايشگاه، برنده اصلي ناشراني اند كه سابقه كاري و كتابهاي فراواني دارند.
چرا درآمدها را نمي گوييد
سال گذشته بود كه از يكي از ناشران پرسيديم كه فروش نمايشگاه چقدر بود كه گفتند اطلاعات دراختيار قرار نمي گيرد و ناشران از دادن رقم واقعي فروش خود سرباز مي زنند. اين در حالي است كه برابر قانون، كتابفروشان و ناشران از ماليات معاف هستند و هيچ گونه حرجي بر آنها نيست. به نظر مي رسد، اين امتناع از اعلام درآمد حاصل از فروش به سابقه تاريخي ما ايرانيان بازگردد كه هميشه در اين موارد پنهانكاري پيشه كرده ايم.
يارانه به اهل فرهنگ
بخشي ديگر از نمايشگاه كه در وضعيت بيروني آن حائز اهميت است، بخش كتابهاي خارجي است كه در آن براي هر دلار نزديك به ۴۵۰ تومان يارانه از سوي دولت اهدا مي شود و امسال البته يارانه در مقايسه با سال قبل (۲۵۰ تومان)، رشد بيشتري داشت، اما در مجموع تمامي مؤلفان و انديشمندان و دانشگاهيان از اين كه چنين امتيازي به آنها داده مي شود خرسندند، اگرچه هرساله دلالان فراواني در اين بخش حضور دارند و سعي مي كنند، در ميانه راه با خريد و فروش كارتهاي خارجي بازار كاذب ديگري را ايجاد كنند. اما نكته اي كه در اين بخش پرسش انگيز مي شود، نحوه انتخاب كتابهايي است كه وارد بخش خارجي مي شود. مسئولان نمايشگاه مي گويند كه كتابها عمدتاً به دوسال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ تعلق دارد، اما اينكه چرا در برخي از حوزه ها، مثل حوزه علوم انساني و هنر و نيز در حوزه كتابهاي عرب زبان، هرساله برخي كتابهاي موردنياز اهل فن و متخصصين روي ويترينهاي نمايشگاه حضور و بروزي ندارد، پرسشي است كه مسئولان بايد پاسخگوي آن باشند.
گامي براي كمي زدايي
از جمله مشكلات ديگر نمايشگاه نحوه اختصاص غرفه به ناشران است كه چند سالي است اين كار به عهده اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران نهاده مي شود. پيش از ورود به اين بحث اجازه دهيد از كار خوب و مثمر ثمر اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران در ايجاد بانك اطلاعاتي ناشران سخن بگوييم. اين بانك سبب شد تا كمتر ناشري بتواند اطلاعات دروغين درباره آثار منتشره اش براي نمايشگاه بدهد. اين گونه در واقع يك سيستم خودكنترلي ايجاد شده است كه توانست نوعي معيار كمي قابل اعتنا را در اين زمينه ايجاد كند. اين معيار شايد براي سالهاي اول و دوم پذيرفتني بود و اينكه ناشري تنها براساس تعداد عناوين و بيش و كم آنها، غرفه اي فراخ يا تنگ تر نصيبش گردد. به نظر مي رسد، از سال آينده اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران بايد به سمتي حركت كند كه معيارهاي كمي و كيفي را در يكديگر ادغام كرده و از دل آنها دستورالعمل اجرايي براي دوره هاي بعد استخراج نمايند اين كار البته سخت و دشوار است، اما تنها از اتحاديه ناشران و كتابفروشان برمي آيد كه چنين گام خطرخيزي را بردارد و اين توقع البته چندان نابجا نيست. اين گونه است كه مي توان ناشران خوش فكر و خلاق و تأثيرگذار را با بخشيدن بيشتر فضا ونقاط خوب تشويق كرد.
|
|
سارقان الكترونيكي
امسال نشر الكترونيك فضايي فراخ تر را به خود اختصاص داده است و اين نكته نشان مي دهد كه اين دسته از ناشران توانسته اند در فضاي نشر كشور حضور و بروزي جدي داشته باشند. تنها نكته اي كه در اين مجموعه از ناشران به چشم مي آيد، بحث كپي رايت است كه از قرار به دليل نبود قانوني، چه در داخل و چه در خارج، نتوانسته اند جلوي برخي سرقتهاي فرهنگي را بگيرد. البته در اوايل سال قبل نشستي با حضور برخي از نمايندگان قوه قضائيه و ناشران الكترونيك و نيز معاون فرهنگي وزير ارشاد برگزار شد كه در آنجا بر آموزش و نگارش آيين نامه اي خاص براي تربيت قضاتي كه تبحر در فعاليت در اين حوزه ها و قضاوت درباره سارقان الكترونيكي را داشته باشند، تأكيد شد. به نظر مي رسد، خود مجموعه هيات مديره مجمع ناشران الكترونيك بايد بيش از اين پي گير كار باشد تا بتواند روزنه ها و منفذهاي فراخ اين گونه را ببندد.
اين روزها هم شنيديم كه قانون حمايت از ناشران الكترونيك تهيه و تأييد شده و تنها ابلاغ آن مانده است.درباره نكات گفتني ديگر نمايشگاه در روزهاي بعد سخن خواهيم گفت.