چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۶۹
گفت و گو با چهار نفر از معلمان نمونه سال تحصيلي ۸۳-۸۲؛
معلمان در تصميم گيري ها نقش ندارند
006210.jpg
فرهنگيان جامعه ما معمولاً دغدغه هاي خاص خودشان را دارند. نحوه تعليم و تربيت دانش آموزان، طرح ارتقاي شغلي، مسائل معيشتي و... از جمله دغدغه هاي مهم فرهنگيان است. به مناسبت ايام هفته بزرگداشت معلم، گفت و گويي كوتاه با چندتن از معلمان و مديران ترتيب داده ايم و نظرات آنان را درباره مسائل آموزش و پرورش جويا شديم كه مي خوانيد. اميد است به گفته هاي آنان توجه شود كه به نظر مي رسد خواسته اكثر معلمان باشد.
عمده معلمان در تدوين كتب درسي، تنظيم جداول درسي
چگونگي اعطاي امتيازات تشويقي و در تبادل
اطلاعات لايه هاي فوقاني و زيرين نقشي ندارند. اگر
در يك مجموعه، آزادي منطقي وجود داشته باشد
آن مجموعه شاهد رشد و پويايي خواهد بود. اما وقتي
همه چيز به صورت بخشنامه اي و از بالا به پايين باشد، آن مجموعه دچار ركود و رخوت مي شود و روز به روز افت مي كند
خانم علي نژاد معاون نمونه استان تهران از مركز تربيت معلم نسيبه گفت: من از وزير آموزش و پرورش مي خواهم تلاش بيشتر براي پيشبرد اهداف آموزشي و پرورشي دانش آموزان داشته باشند. زيرا هدف نخست ما تعليم و تربيت صحيح آينده سازان اين مرز و بوم است. البته امروز، بيشتر مسائل معيشتي طرح مي شود كه اولويت اول نيست و اولويت اول كه دغدغه اكثر فرهنگيان است همان آموزش و پرورش دانش آموزان است.
وي امكان ادامه تحصيل فرهنگيان را درخواست بعدي خود اعلام كرد و گفت: ادامه تحصيل فرهنگيان و ارتقاي سطح علمي معلمان تأثير بسيار خوبي در تدريس معلمان و در نتيجه تعليم و تربيت دانش آموزان خواهد داشت.
نصيرالدين امين ورزي مدير نمونه استان تهران از مركز تربيت معلم شهداي مكه تهران معتقد است تعليم و تربيت هزار و يك چالش دارد و يك وزير حداكثر ۴ يا ۵ سال در مسند وزارت است و قاعدتاً نمي تواند به همه مسائل ريز و درشت نظام آموزش و پرورش بپردازد. بايد به بعضي از مسائل اولويت بدهد كه در اين اولويت بندي، بايد از مشاوران خوبي كه به مسائل آشنا باشند، مشورت بگيرد.
به گفته وي، نخستين اولويت در امر آموزش و پرورش، منابع انساني يا همان معلمان هستند و بايستي بهاي بيشتري به اين بخش داد. نه اينكه معاونت منابع انساني را حذف كرد. زيرا اين طور كه شنيده ام يكي از معاونت هايي كه در طرح جديد ادغام يا حذف مي شود، معاونت منابع انساني است. فقط بحث مالي منابع انساني (معلمان) نيست، بلكه مسائل آموزش و آماده سازي آنها نيز مهم است و بايد به توانمندي آنها رسيدگي شود.
امين ورزي، اولويت دوم را بهره جستن از اهرم هاي قانوني مثل مجلس شوراي اسلامي، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي عالي آموزش و پرورش بيان كرد و گفت: يكي از اساسي ترين جاهايي كه مي تواند در جهت گيري هاي كلان تعليم و تربيت در درون سازمان مؤثر باشد شوراي عالي آموزش و پرورش است كه تاكنون بهره برداري مطلوبي از آن نشده است و اميدواريم در آينده به نحوه مطلوبي از آنها بهره برداري شود.
فاطمه سيدمؤمن، معلم نمونه كشوري از تهران، مهم ترين مسئله معلمان را در حال حاضر طرح ارتقاي شغلي بيان كرد و گفت: گلايه من اين است كه در مجموعه آموزش و پرورش بيشتر مديران اجرايي و مالي هستند تا اين كه آموزشي و از اين جهت، تخصص و آشنايي با كار معلمان ندارند.
وي افزود: در طرح ارتقاي شغلي امتيازات به سه بخش تقسيم مي شوند: يك بخش امتياز سنوات و تجربه كاري است كه واضح و روشن مي نماياند. يك بخش هم امتياز تحصيلات معلمان است كه باز هم واضح و روشن است. بخش آخر مربوط به كارهاي نوآورانه و خلاقيت هاي معلمان است كه تعيين چگونگي امتياز آن به مدير هر معلم واگذار شده است و چون احتمال دارد مديران سليقه اي برخورد كنند، در نتيجه طرح ارتقاي شغلي معلمان با عدالت اجرا نخواهد شد.
اين معلم نمونه گفت: افلاطون بر سردر كلاس نوشته بود: «هركس هندسه نمي داند، وارد نشود.» به نظر من بايد در كلاس درس نوشته شود: هر معلمي كه عشق ندارد، وارد ميدان معلمي نشود. معلم چهارپنج ساعت سر كلاس است ولي بايد بقيه ساعات زندگي را به مطالعه و پژوهش اختصاص دهد تا بتواند به روز باشد و از آموزش يكنواخت خارج شود. اكنون معلمي مثل گذشته نيست. ما به دانش آموزان ياد مي دهيم كه چگونه فكر كنند، چگونه زندگي كنند و... آيا كسي كه اين مهم را در جامعه ما به عهده دارد، شايستگي آن را ندارد كه از حداقل امكانات زندگي مثل مسكن مناسب، بيمه تكميلي، جايگاه شايسته و ديگر حمايت هاي اجتماعي برخوردار باشد.
علي اكبر كياني پناه دبير نمونه كشوري مهم ترين نقطه ضعف آموزش و پرورش را بها ندادن به معلم و دانش آموز عنوان كرد و گفت: به نظر من در هر رده مديريتي تعيين اولويت ها و برنامه ريزي ها براساس جمع آوري اطلاعات از طبقات زيرين انجام مي شود و در سطح جامعه و به خصوص جامعه فرهنگيان، رسيدگي به وضعيت معيشتي در اولويت نخست قرار دارد. موضوع بعدي اين كه، تاكنون به دانش آموز و دانشجو بهاي لازم داده نشده است. از يك روانشناس، دليل ناموفق بودن معلمان سئوال شد، او پاسخ داد: به اين دليل معلمان ناموفق هستند كه به همان روشي كه آموخته اند، تدريس مي كنند. اتخاذ تدابيري براي ترغيب و تشويق معلمان به انجام مطالعات مستمر در بعد داخلي و خارجي به منظور يكسان سازي اطلاعات دانش آموزان با دنياي خارج ضروري به نظر مي رسد. در برخي كشورهاي پيشرفته، مدارك تحصيلي داراي تاريخ انقضا هستند، يعني اين طور نيست كه يك كارشناس سال ۲۰۰۴ در سال ۲۰۰۸ هم كارشناس شناخته شود، بلكه بايد اطلاعات و مطالعات به روزي داشته باشد و به قول معروف در باد مدارك خود نخوابد.
وي مشكل ديگر آموزش و پرورش را نقش نداشتن معلم در چرخه هاي تصميم گيري هاي اساسي و بنيادين بيان مي كند و مي گويد: عمده معلمان در تدوين كتب درسي، تنظيم جداول درسي، چگونگي اعطاي امتيازات تشويقي و در تبادل اطلاعات لايه هاي فوقاني و زيرين نقشي ندارند. اگر در يك مجموعه، آزادي منطقي وجود داشته باشد، آن مجموعه شاهد رشد و پويايي خواهد بود. اما وقتي همه چيز به صورت بخشنامه اي و از بالا به پايين باشد، آن مجموعه دچار ركود و رخوت مي شود و روز به روز افت مي كند.

ميهمان فرهنگ
در دنياي پژوهش، بايد مرز بين رشته ها را كمرنگ كنيم
دكتر محمد علي ملبوبي - رئيس انجمن ژنتيك ايران
006207.jpg
همان طور كه بارها گفته شده است، ارائه يك تعريف مشخص براي طرح پژوهشي غيرممكن است. اما در دنياي پژوهش، بحث فراتر از اين است. اگر به سوابق مسئله توجه كنيم، مدتي است كه تعريف مرزها دستور كار بسياري از موسسات و افراد فعال در سياستگذاري ها و تصميم گيري هاي بخش پژوهش بوده است. زيرا از يك سو تداخل فعاليت ها و دوباره كاري ها غيرقابل تحمل شده بود. از سوي ديگر، مأموريت گرايي سازمان ها و مؤسسات مربوط، راهي براي هدفمند شدن فعاليت هاي پژوهشي تلقي شده است. در اين ميان، يك وجه غير قابل توجيه آن، تسهيل عمليات بوروكراتيك مربوط به تصويب، تأمين امكانات و هزينه ها، نظارت بر اجراي طرح پژوهشي و بالاخره تعيين حقوق مؤسسات پژوهشگران آنها بوده است. اين كار تا جايي پيش رفت كه شوراي پژوهشي كشور در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در اولين جلسات خود اقدام به تعريف پژوهشي، طرح پژوهشي، پژوهشگر، موسسه پژوهشي و... مي پردازد.
در عمل، تعريف حد و مرزها و تقسيم وظايف(به جاي تبيين وظايف) زمينه و بهانه لازم براي عدم اختصاص بودجه ها و توجيه پذير شدن كاغذبازي ها مي شود. اين تعاريف، عملاً به طور مؤثري مانع فعاليت هاي تيمي به ويژه بين مؤسسات پژوهشي مي گردد. به طوري كه تعصب ورزي مديران بر اين تعاريف و باز شدن دست بوروكرات ها در مركز پژوهشي موجب تأثيرگذاري عميقي بر نحوه انتخاب ايده هاي مورد تحقيق شده است. در بسياري موارد، هنگام بررسي طرح هاي پژوهشي بحث اين كه انجام يك طرح به كدام مؤسسه مربوط مي شود، موجب مباحث طولاني و گاه اختلاف بين مديران و حتي پژوهشگران مي شود.
در عين حال كه تبيين وظايف و مأموريت هاي مؤسسات و افراد شاغل در آنها امري ضروري است، واقعيت آن است كه با وجود كمبود نيروي انساني متخصص و امكانات هر مؤسسه، بايد بپذيريم اكثر طرح هاي پژوهشي واقعي كه بايد به ظهور فناوري يا ارائه خدمات ختم شوند، ابعاد چند گانه تخصصي داشته و يا حجم كاري آن قدر است كه از توان يك مؤسسه خارج است. گاه اتفاق مي افتد كه يك مؤسسه اصلاً متخصص مربوط را ندارد و يا ايده انجام پژوهش خاص از طرف فردي خارج از آن مؤسسه مطرح شده است. از يك سو، كنار گذاردن ايده ناپسند است و از سوي ديگر، محترم شمردن مالكيت ايده بر همگان واجب است. مجموعه اين عوامل، باعث معطل ماندن بسياري از امور و صرف نظر از انجام پژوهش هايي است كه همه اذعان به مفيد بودن و گاه لازم بودن آنها داشته و دارند.
همان طور كه قبلاً نيز بحث شد، در دنياي كنوني امكان به ثمر رساندن پژوهش ها به صورت انفرادي و يا تك  مؤسسه اي دشوار است. تعريف حد و مرزها و بدتر از آن متعلق دانستن موضوعات علمي و پژوهشي به مؤسسات و يا افرادي خاص نتيجه اي جز تخريب، اصطكاك و نهايتاً توقف پژوهش و هدر رفتن انرژي افراد نداشته است. اين مشكل در بين مؤسسات مربوط كه تحت امر وزارتخانه هاي متفاوت هستند به خوبي نمود داشته است. نمونه واضح آن متهم كردن دانشگاه ها به دخالت در امور غيرمربوط به آنها از سوي مؤسسات پژوهشي تحت امر وزارتخانه هاي ديگر است. يعني درست بر عكس آنچه بايد باشد. به جاي جذب انديشه و ايده صاحب نظران پراكنده در مؤسسات مختلف، ارائه اين تعاريف و تعيين مرزها زمينه را براي دفع و سركوب كردن و جلوگيري از فعاليت  آنها فراهم كرده است. البته نگاهي دقيق تر نشان مي دهد اين مسئله در بين كليه مؤسسات با تخصص نزديك به هم و حتي بين بخش ها و زير واحدها يك مؤسسه نيز شيوع وسيعي دارد.
در دنياي كنوني، خلق فناوري بيشتر در قالب فعاليت هاي چند رشته اي امكان پذير است. اين واقعيت ضرورت محو و مبهم نمودن مرزها و جايگزيني آن با مسئله گرايي يا محصول نگري را مي رساند. به جاي تعريف مرزها، بايستي در پي برداشتن آنها و تعريف مكانيزم هايي براي تشويق و تسهيل همكاري هاي چندجانبه بين واحدهاي يك مؤسسه، بين مؤسسات، بين وزارتخانه ها، بين قواي سه گانه و بين مؤسسات داخلي و خارجي باشيم. به جاي آن بايستي فرهنگ همكاري را ترغيب كرد. بياموزيم چگونه با هم كار كنيم و حقوق يكديگر را محترم بشمريم. جنبه هاي مختلف پژوهش از تعريف آن تا خلق فناوري و... را تعريف كنيم و افراد را از مؤسسات مختلف و حتي اقصي نقاط دنيا به انجام آن فرا خوانيم. مكانيزم هاي جذب ايده ها، جذب مغزها و حتي امكانات و بودجه ها را براي رفع نيازها و مشكلات مؤسسه و كشور خود به كار گيريم.

يك كتاب، يك گفت وگو
توان بخشي كودكان
006213.jpg
نويسنده: طلعت  الله ياري/ ناشر: سروش/ چاپ اول، ۱۳۸۲/ ۱۳۶ صفحه، رقعي/ ۹۰۰ تومان.
طلعت الله ياري متولد ۱۳۳۰ تهران، كارشناس مددكاري اجتماعي از تهران، مددكار متخصص سالمندان از دانشگاه كلمبيا (آمريكا)، دكتراي مددكاري اجتماعي از دانشگاه «تاسمانيا»ي استراليا است. وي رساله دكتراي خود را در مورد كودكان داراي سندرم دان به پايان برده است. نخستين انجمن ويژه كودكان و بزرگسالان داراي سندرم دان را بنيان گذاشت و در حال حاضر عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي و دانشگاه آزاد، مشاور توان بخشي مركز بهداشت صدا و سيما و مديرعامل انجمن سندرم دان ايران است. دوران كهولت در ايران (سال ۱۳۵۸، سازمان بهزيستي كشور)، مسائل و مشكلات بانوان در مقام مادري (سال ۱۳۸۱، مركز امور مشاركت زنان) و بررسي وضعيت فرزندان كم توان كاركنان (سال ۱۳۸۲، مركز بهداشت صدا و سيما)، از جمله سوابق پژوهشي منتشر شده وي است.
دكتر الله ياري نويسنده كتاب در گفت وگويي كوتاه درباره توان بخشي كودكان اظهار داشت: كتاب درباره كم تواني ذهني كودكان و ماهيت كم تواني آنها بحث مي كند و شرايط كودكان با تأكيد بر روي كودكان داراي سندرم دان، در چندين كشور به ويژه ايران و استراليا مورد مطالعه قرار گرفته است. در مورد سه عامل مهم در كيفيت زندگي اين كودكان بحث شده است. دو نكته بارز در اين كتاب يكي استفاده از تجارب والدين است و ديگري آنكه فهرست مراحل رشد كودك در چهار حوزه: جسمي، حركتي، رشد قواي ذهني، مهارت هاي شخصي و اجتماعي و ارتباط آورده شده است. در توصيف موضوع هم سعي شده بيان ساده و رواني به كار رود تا مطالب مورد استفاده والدين نيز قرار گيرد كه به همين دليل نحوه آموزش به كودك نيز شرح داده شده است.
وي درباره پيام اين كتاب گفت: پيام اوليه اين است كه بر خلاف آنكه در جامعه ما كودكان كم توان با لفظ عقب مانده برچسب خورده اند و حتي والدين آنها نيز با عبارت والدين كودكان عقب مانده از ساير والدين، كليشه اي جدا مي شوند بايد گفت كودكان، عقب مانده نيستند مگر آنكه ما بخواهيم آنها را عقب نگاه داريم و از اجتماع خودمان جدا سازيم. نتيجه آنكه لازم است نگرش به اين گروه از كودكان از منفي به مثبت تغيير يابد كه مي تواند با تغيير در نگرش متخصصان (پزشكان، متخصصان آموزشي، توان بخشي، روانشناسان، مددكاران اجتماعي،  مشاوران و...) با نشريات و كتابهاي جديد و همايش ها آغاز شود و توسط همين متخصصان به جامعه و خانواده ها القا شود كه در اين صورت از جمعيت غير فعال و وابسته بر دوش دولت كاسته خواهد شد. مطلب ضروري كه مسلم و نياز به ذكر ندارد نقش حساس رسانه ها و ناشران در جريان اين تغييرات است.

همايش ها و سمينارها
سومين همايش بين المللي بررسي مواد مورد استفاده مخصوصاً بيهوش كننده و خنثي كننده ها در علم پزشكي، تغذيه محيط زيست
۱- تاريخ برگزاري: ۱۳-۱۰ مي ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: آلمان/ مونيخ
۳- مسئولين برگزاري: مركز تحقيقات بين المللي GSF
۴- پست الكترونيكي:
Bernhard.michalke @ gsf.de
۵- صفحه الكترونيك:
http:// www.gsf.de/wwwspec
۶- نيم نگاه: در اين همايش به بررسي مواد خنثي كننده و بيهوش كننده مورد استفاده در علوم پزشكي، تغذيه و صنايع غذايي و محيط زيست پرداخته خواهد شد. كنترل كيفيت؛ اثرات اين مواد بر روي موجودات زنده و انسان؛ نحوه تجزيه و بازگشت مجدد اين مواد به محيط زيست؛ ميزان آرسنيك و سلنيوم موجود در اين تركيبات؛ روشهاي توليد و... از مباحث اصلي همايش اند.
همايش بررسي يافته ها؛ اختراعات و طرح هاي جديد در صنعت مخابرات
۱- تاريخ برگزاري: ۶-۴ مي ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ شيكاگو
۳- پست الكترونيكي:
ecartwright @ techtarget. Com
۴- صفحه الكترونيكي:
http:// search win 2000. com/ r/0" 27191,00.htm?
۵- نيم نگاه: بررسي يافته هاي جديد در صنعت مخابرات؛ پروژه هاي جديد در زمينه تسريع ارسال پيام هاي مخابراتي؛ بررسي ارتباطات اينترنتي و... موضوع همايش است.
همايش بين المللي يافته هاي جديد بهداشتي- پزشكي
۱- تاريخ برگزاري: ۱۴-۱۲ مي ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: انگلستان/ لندن
۳- مسئولين برگزاري: مركز بهداشت renshaw & rodman انگلستان
۴- پست الكترونيكي:
lk @ rodmanand renshaw. Com
۵- صفحه الكترونيكي:
http:// www.rodmanandrenshaw.com
۶- نيم نگاه: در اين همايش اساتيد علوم پزشكي و تغذيه؛ درباره يافته هاي جديد بهداشتي- تغذيه اي سخنراني كرده و جديد ترين اطلاعات را در اختيار مدعوين قرار مي دهند.
سومين همايش سالانه بررسي اثرات پيشرفت علم و تكنولوژي بر سلامت و زندگي بشر
۱- تاريخ برگزاري: ۱۵-۱۳ مي ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: چين/ داليان
۳- مسئولين برگزاري: whts (سازمان بين المللي علوم و تكنولوژي برتر)
۴- پست الكترونيكي: xmei @ whts.org
۵- صفحه الكترونيكي.
http://www.whts.org/lifespring/en-2004.htm
۶- نيم نگاه: در اين همايش، اساتيد؛ صاحب نظران و... به بررسي ارتباط بين پيشرفت علم و تكنولوژي و اثرات آن در زندگي بشر قرن حاضر مي پردازد. در اين همايش مي توانيد از مقاله ها، پوسترها؛ فيلم؛ عكس  و... كه در اين زمينه تهيه شده است؛ بهره  برده و امكان برقراري ارتباط تجاري بين شركت كنندگان نيز وجود دارد.
دومين همايش بين المللي بررسي اثرات مواد مورد استفاده در تهيه داروهاي خوراكي و تزريقي در علم پزشكي (festem)
۱- تاريخ برگزاري: ۱۵-۱۳ مي ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: آلمان/ مونيخ
۳- مسئولين برگزاري: مركز بين المللي تحقيقات gsf
۴- پست الكترونيكي:
Bernhard.michalke @ gsf.de
۵- صفحه الكترونيكي:
http://www.festem.com/festem congress.html
۶- نيم نگاه: بررسي ميزان مجاز مصرف مواد افزودني يا تركيبات اصلي مورد استفاده در تهيه داروها؛ تقويت كننده ها؛ داروهاي بيهوشي و... نحوه هضم وجذب اين مواد در بدن؛ اثرات آنها بر روي دستگاه هاي مختلف بدن؛ استخوان ها و بررسي سلامت آنها از جهت عدم ايجاد بيماري هايي چون سرطان، جهش ژنتيكي، كاهش ايمني بدن، ايجاد راديكالهاي آزاد در بدن و...
همايش بررسي يافته هاي جديد ژنتيك حيواني
۱- تاريخ برگزاري: ۴-۲ ژوئن ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: هلند/ ماستريخت
۳- مسئولين برگزاري: مركز تحقيقاتي ژنتيك حيواني هلند
۴- پست الكترونيكي:
s.makkonen @ publimarket.nl
۵- صفحه الكترونيكي:
http://www.genomics.ni/alternatives
۶- نيم نگاه: موضوع اصلي همايش بررسي نحوه توليد حيوانات آزمايشگاهي و ارائه يافته هاي جديد در اين زمينه و راه هاي كنترل جهش ها يا مشكلات ژنتيكي در اين حيوانات.
همايش بررسي صنعت سينما؛ گذشته حال،آينده
۱- تاريخ برگزاري: ۲۴-۲۲ اكتبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ فيلادلفيا
۳- صفحه الكترونيكي:
http://ccat.sas.upenn,edu/maraas/cfp.htm.
۴- پست الكترونيكي:
stsai @ Princeton.edu:
۵- نيم نگاه: بررسي تحولات صنعت سينما در آسياي شرقي و تحولات ايجاد شده در صنعت فيلم؛ تلويزيون و... در اين همايش به بررسي ادبيات سينمايي شامل فيلم هاي دراماتيك؛ خانوادگي، روايتي و... نيز پرداخته خواهد شد.
تنظيم: مهتاب صفرزاده خسروشاهي

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
علم
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |