شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۳ - - شماره ۳۳۷۲
روانشناسي نخاله هاي ته كلاس
بچه هاي بامزه كلاس
دكتر اباذري، روانشناس: يكي از ويژگي هاي زنده بودن و پويايي آدم ها همين شوخ طبعي است كه در جاي خودش نوعي خلاقيت محسوب مي شود و بايد از آن استقبال كرد نه اينكه آنرا سركوب كرد
ناصر نعيمي، استاد دانشگاه تهران : اگر استاد بتواند ارتباط خوبي با دانشجويان كلاس برقرار كند مي تواند از اين شيطنت ها در جهت بانشاط تر شدن فضاي كلاس و حتي فهم بهتر مطالب درسي استفاده كند
در محيطي چون دانشگاه كه يك عده جوان با هوش، با شور و نشاط جواني در كنار هم قرار گرفته اند بروز چنين شيطنت هايي كاملاً طبيعي است
000453.jpg
الهه عصاريان
هفته اول بعد از تعطيلات عيد نوروز بود كه به خاطر امتحان ميان ترم يكي از درس ها مجبور شده بودم به دانشگاه بروم. استاد براي اينكه ما را وادار كند در تعطيلات درس بخوانيم يا شايد براي اينكه حال ما را بگيرد دقيقاً بعد از تعطيلات عيد امتحان گذاشته بود. در مسير خانه تا دانشگاه دائم به اين فكر بودم كه كاش كلاس برگزار نشود چون اصلاً درس نخوانده بودم. به دانشگاه كه رسيدم و به سمت كلاس رفتم، ديدم همه بچه ها بيرون كلاس جمع شده اند، خوشبختانه آنها هم وضعيت من را داشتند و درس نخوانده بودند. بنابراين با هم متحد شديم كه سركلاس نرويم. به اين ترتيب كلاس برگزار نمي شد و در نتيجه نه امتحاني گرفته مي شد و نه استاد مي توانست براي همه غيبت بزند. برگزاري كلاس ها در اين هفته هم كه تق و لق بود و دانشگاه هم نسبتاً خلوت. خلاصه همه با هم به حياط دانشگاه رفتيم و در همان حال كه با خيال راحت نشسته بوديم و ماجراهاي عيد را تعريف مي كرديم ناگهان ديديم استاد با نيشخندي بر لب در حال قدم زدن در حياط دانشگاه است. همه از خجالت آب شديم و علاوه بر غيبت يك صفر كله گنده هم بابت امتحان ميان ترم گرفتيم. به هر حال اين هم نتيجه شيطنت هاي دانشجويي است كه گاهي هم با شيطنت استادها جواب داده مي شود.
ناب ترين شيطنت ها
شيطنت ها و خوشمزگي هاي سركلاس شايد امروزه به جزء لاينفك كلاس هاي درس دانشگاه تبديل شده است. به طوري كه به قول دانشجويان، كلاس خالي از اين شيطنت ها لطفي ندارد. استادان هم كم و بيش به اين شيطنت ها عادت كرده و با آن كنار مي آيند. چرا كه همين ماجراهاي با مزه است كه دوران تحصيل را به دوراني شيرين و پرخاطره براي هركسي تبديل مي كند خاطراتي كه شايد سالها بعد يادآوري آن باز هم خنده بر لبها بنشاند.
زهره مقامي كارشناس پژوهشگري كه سه سال است فارغ التحصيل شده مي گويد: گاهي اوقات دلم مي خواهد براي يك روز هم كه شده به دوران دانشگاه برگردم. چرا كه دوران دانشجويي با همه سختي هايي كه براي هركسي دارد اما شيريني ها و شيطنت هايي هم دارد كه هيچ جاي ديگري نمي توان آن را پيدا كرد. در واقع بايد بگويم شيطنت هاي دوره دانشگاه ناب ترين شيطنت ها است.
بابك. س دانشجوي سال دوم گرافيك هم مي گويد: اگر اين بچه هاي بامزه نباشند چه كسي مي تواند، دو ساعت كلاس هاي درس تئوري را كه خشك و بي روح هستند تحمل كند.
او در ادامه به يكي از اين شيطنت ها اشاره كرده و مي گويد: مدتي بود كه با دوستانم هر وقت همديگر را مي ديديم با صداي بلند مي گفتيم، به چطوري. كم كم اين جمله به همان «به» كاهش يافت. يكبار در كارگاه چاپ كه نسبتاً هم بزرگ است، كلاس داشتيم، هر يك از دوستانم كه وارد كارگاه مي شدند من با صداي بلند مي گفتم به. يكي ديگر از دوستانم هم از آن سر كارگاه پاسخ مي داد. خلاصه اين به به كه بيشتر هم به صداي بع بع شبيه بود در كارگاه پر مي شد و همه حتي استاد را به خنده وامي داشت و ماجراي بامزه اي شده بود براي كلاس هاي كارگاه چاپ.
وي در مورد برخورد استاد با اين شيطنت مي گويد: يكي دو بار با خنده و شوخي و چند بار هم با عصبانيت به ما تذكر داد اما وقتي هر راهي رفت ديد ما دست از شيطنت برنمي داريم، آخر ترم تلافي كرد و نصف كلاس را از آن درس انداخت.
حسين. د دانشجوي طراحي صنعتي دانشگاه آزاد هم با اشاره به اينكه آدم به عشق همين شيطنت ها است كه به دانشگاه مي رود تعريف مي كند: استادي داشتيم كه چشم هايش چپ بود. مثلاً وقتي با من حرف مي زد به كس ديگري نگاه مي كرد. يكبار كه من زياد سركلاس شيطنت كرده بودم عصباني شد و گفت برو از كلاس بيرون، اما چون به من نگاه نمي كرد من هم به روي خودم نياوردم و سر جايم نشستم در عوض دوستم كه كنار من نشسته بود چون نگاه استاد به او بود از كلاس بيرون رفت. دوباره استاد داد زد برو بيرون. اين بار يكي ديگر از دوستانم بيرون رفت. به اين ترتيب دو سه نفري بيرون رفتند تا بالاخره استاد آمد و دست من را گرفت و گفت مگر به تو نمي گويم برو بيرون. من هم گفتم اما استاد شما كه به من نگاه نمي كرديد، بچه هاي كلاس هم كه تازه متوجه شيطنت من شده بودند شروع به خنديدن كردند اما استاد من را از كلاس بيرون كرد و از آن به بعد هم حسابي با من سرلج افتاد.
به هر حال اين شيطنت ها با همه شيريني و جذابيت هايي كه دارد مضرات و حتي گاهي مي توان گفت فوايدي را هم به دنبال دارد. زنگ تلفن همراه استاد هر ده دقيقه يكبار به صدا در مي آمد اما كسي از آن طرف خط جوابي نمي داد، استاد هم كه هميشه سركلاس مي گفت من منتظر تلفن مهمي هستم و موبايل را خاموش نمي كرد همين سوژه اي شده بود براي كلاس آن روز تا بچه ها موضوع مزاحم تلفني استاد را دست بگيرند و حسابي شيطنت كنند. متلك هايي بود كه بعد از هر تلفن با خنده و شوخي گفته مي شد، استاد شما و مزاحم تلفني، استاد اگر بدخواه داريد بيائيم و... استاد هم صبورانه تحمل مي كرد. اما از جلسه بعد سنت شكني كرده و تلفن اش را در كلاس خاموش كرد. خب، اين هم از فوايد شيطنت دانشجوها كه چون از تلفن هاي بي موقعي كه در كلاس به استاد مي شد به ستوه آمده بودند يك نفر را مأمور كردند از بيرون آنقدر با تلفن همراه استاد تماس بگيرد تا بالاخره او را وادار كنند در كلاس درس كارهاي مهم را كنار گذاشته و تلفن اش را خاموش كند.
برخورد استادان
شيطنت ها و خوشمزگي هاي سركلاس با اينكه گاهي به كمك تغيير فضاي خشك كلاس و نشاندن خنده بر لب استاد و دانشجو مي آيد، اما گاهي هم استادان را به ستوه مي آورد طوري كه نمي دانند چگونه بايد با اين رفتار دانشجويان برخورد كنند.
سينا. ص دانشجوي شوخ طبعي كه به خاطر همين شيطنت ها، ترم گذشته از درس فيزيك افتاده است، مي گويد: بهترين برگه امتحان مال من بود. حتي همه بچه هاي كلاس اشكالاتشان را از من مي پرسيدند اما منفي هايي كه سركلاس بابت شلوغي و شيطنت گرفته بودم و فكر نمي كردم زياد جدي باشد، گويا تأثير مستقيم در امتحان داشته است.
مژگان. ع دانشجوي جامعه شناسي دانشگاه تهران نيز كه اين شيطنت ها را بيشتر از جانب پسرها مي داند، نه دخترها مي گويد: شوخي هاي سركلاس درس في نفسه بد نيست، اما معمولاً چون استاد نمي تواند كلاس را كنترل كند يا بچه ها اين جنبه را ندارند كه بعد از اينكه شوخي و خنده تمام شد دوباره به جو كلاس و درس برگردند لذا بيشتر استادها سعي مي كنند با اين شيطنت ها با جديت برخورد كرده و اجازه شوخي به دانشجويان ندهند در حالي كه اشكال اساسي در جاي ديگر است.
مهران. ج ديگر دانشجوي اين دانشگاه نيز مي گويد: معمولاً استاداني كه به شوخي ها و شيطنت هاي دانشجويان بهاي بيشتري داده و برخورد خوبي با آن دارند بين دانشجويان محبوبيت بيشتري دارند.
وي مي افزايد: ما استادي در دانشگاه داريم كه خودش به خودش مي گويد استاد «اپن» اما ما به او مي گوئيم اسوه آزادانديشي در دانشگاه چرا كه سخت گيري هاي بي مورد ديگر استادها را ندارد. در كلاس هاي او نه كسي به خاطر غيبت حذف و نه به دليل دير آمدن به كلاس توبيخ مي شود. با شوخي ها و شيطنت هاي دانشجويان هم مقابله نمي كند. اما در عين حال كلاس او هميشه شلوغ است و يكي از دوست داشتني ترين استادها در بين دانشجويان است.
او در ادامه مي گويد: استاداني كه سخت گيري هاي بيش از حد دارند معمولاً بيشتر در تيررس اين شيطنت ها هستند چون دانشجويان مي خواهند از يك راهي اين سخت گيري هاي بي مورد را تلافي كنند و به قول معروف حال استاد را بگيرند. براي مثال ما استادي داشتيم كه به حضور به موقع سركلاس اهميت زيادي مي داد و حتي اگر كسي دو دقيقه بعد از خودش وارد كلاس مي شد اجازه نمي داد سركلاس بنشيند. بعد از چهار جلسه غيبت هم سريع دانشجو را حذف مي كرد. به قول بچه ها عشق حذف كردن داشت براي همين بچه هاي كلاس تصميم گرفتند شيطنتي كنند تا تلافي كرده باشند. يكبار ده دقيقه از كلاس گذشته بود كه دانشجويي سرش را انداخت پايين و وارد كلاس شد. استاد هم خيلي جدي به او گفت اجازه نداري سركلاس بنشيني، برو بيرون. آن دانشجو هم حالت لاتها را به خودش گرفت و گفت: دمت گرم، عجب حالي به ما دادي كه كلاس از خنده منفجر شد. استاد هم با عصبانيت دفتر حضور و غياب را باز كرد و داد زد: اسمت چيه تا حذفت كنم. او هم با خونسردي گفت من با شما درس ندارم. اينجا بود كه استاد از عصبانيت آتش گرفت. اما دل بچه هايي كه به خاطر دو سه دقيقه تأخير پشت در كلاس مي ماندند حسابي خنك شد.
بايد به اين شيطنت ها جهت داد
اما اين شيطنت ها و شوخ طبعي ها گاهي جاي خود را به اذيت و آزار و حتي مسخره  كردن مي دهد و برخي دانشجويان بدون توجه به شرايط كلاس، مقام استاد و اينكه در يك محيط فرهنگي و آموزشي قرار گرفته اند به انجام كارها و حرف هايي مي پردازند كه شايد در شأن دانشجو و دانشگاه نباشد.
سهيلا عامري استاد دانشگاه معتقد است:
« دانشجويان به ويژه پسرها وقتي با استاد خانم مواجه مي شوند فكر مي كنند چون او يك زن است مي توانند سركلاس اش هر كاري انجام دهند. يا اينكه بيشتر در فكر اذيت كردن و شيطنت در كلاس اساتيد زن هستند. همين مسئله باعث شده استادان زن سعي كنند بيشتر از اساتيد مرد، در كلاس جديت و جذبه داشته باشند.»
وي مي افزايد: خود من بارها با اين نوع مسائل مواجه شده ام و براي اينكه كنترل كلاس از دستم خارج نشود مجبور شدم علي رغم ميلم بسيار جدي و خشن برخورد كنم. بطور مثال در اوايل سال هاي تدريسم كه تجربه زيادي هم نداشتم. در يكي از جلسات كلاس دانشجويي سؤالي كرد من هم توضيح كاملي دادم. چند دقيقه بعد يكي ديگر از دانشجويان همان سؤال را تكرار كرد من هم دوباره توضيح دادم، به همين ترتيب شايد در فاصله يك ساعت هفت هشت نفر از دانشجويان پسر اين سؤال را تكرار كردند. من هم كاملاً عاصي شده بودم، مي دانستم قصدشان اذيت كردن من است اما نمي توانستم جواب سؤالشان را ندهم چون بهانه ديگري دستشان مي دادم.
وي معتقد است: گاهي اين شيطنت ها تا جايي پيش مي رود كه تمركز استاد را از او مي گيرد و اجازه نمي دهد او كارش را به درستي انجام دهد به ويژه براي استادان تازه كاري كه تجربه زيادي هم نداشته باشند.
ناصر نعيمي، استاد دانشگاه تهران نيز با اشاره به اينكه اگر در شوخي و شيطنت افراط نشود حتي مي تواند مؤثر هم باشد مي افزايد: اگر استاد بتواند ارتباط خوبي با دانشجويان كلاس برقرار كند مي تواند از اين شيطنت ها در جهت بانشاط تر شدن فضاي كلاس و حتي فهم بهتر مطالب درسي استفاده كند.
وي كه خاطرات شيريني از شوخ طبعي ها و شيطنت هاي دانشجويانش دارد، معتقد است: نحوه برخورد استاد با اين شيطنت ها و ديدگاهي كه او نسبت به دانشجويان و حال و هواي آنها دارد در به افراط كشيده نشدن اين مسائل و حتي استفاده مثبت از آن بسيار مؤثر است.
اين استاد دانشگاه مي گويد: خود من هميشه سعي كرده ام با درك موقعيت دانشجويانم و برقراري ارتباط خوب و صميمي با آنها شرايطي را ايجاد كنم كه آنها در كلاس درس ضمن حفظ حرمت كلاس و احترام به استاد با شوخي ها و نكته سنجي هاي به موقع به شادابتر برگزار شدن كلاس درس كمك كنند. اين نكته بسيار ظريف و مهمي است كه اساتيد ما معمولاً به آن توجه نمي كنند.
وي در ادامه مي گويد: اين شيطنت ها اقتضاي سن دانشجويان ما است ما نبايد اين را از آنها بگيريم بلكه بايد به آن جهت داده و استفاده درستي از آن بكنيم. دكتر اباذري، روانشناس نيز شيطنت ها و شوخي هاي دانشجويان در كلاس درس را اينگونه تحليل مي كند: خاصيت جوان شوخ طبعي، نشاط و هيجان است و جوانان بايد اين شوخ طبعي را بروز دهند. يكي از ويژگي هاي زنده بودن و پويايي آدم ها همين شوخ طبعي است كه در جاي خودش يك نوع خلاقيت محسوب مي شود و بايد از آن استقبال كرد. نه اينكه آنرا سركوب كرد. بدين ترتيب دانشجويان ياد مي گيرند به نكات ظريف دقت كنند و اگر خنده دار است به آن بخندند.
وي مي افزايد: در محيطي چون دانشگاه كه يك عده جوان با هوش، با شور و نشاط جواني در كنار هم قرار گرفته اند بروز چنين شيطنت هايي كاملاً طبيعي است. اين مسئله حتي مي تواند در علاقه مندي دانشجويان به كلاس و درس تأثير مثبت داشته باشد اما به اين شرط كه به افراط و سوءاستفاده منجر نشود. كلاسي كه با شور و نشاط و ارتباط خوب استاد و دانشجو برگزار شود مسلماً مفيدتر از كلاسي است كه با سخت گيري ها و جديت هاي بي مورد، خشك و بي روح است.

۲۲ تا ۲۴ ارديبهشت در دانشگاه صنعتي شريف
اولين كنگره ملي مهندسي عمران برگزار مي شود
اولين كنگره ملي مهندسي عمران ۲۲ تا ۲۴ ارديبهشت با حضور بخش صنعت دانشگاههاي سراسر كشور در مجموعه تالارهاي دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي شود.
دكتر امير رضا خويي دبير علمي كنگره در گفت وگويي با خبرنگار همشهري گفت: كنگره ملي مهندسي عمران به عنوان بزرگترين گردهمايي مهندسين شاغل، محققين، دانشجويان و ديگر دست اندركاران مهندسي عمران، محل مناسبي براي مبادله جديدترين نتايج تحقيقات، تجربيات و اطلاعات و تقويت زمينه هاي ارتباط صنعت و دانشگاه است.
دكتر خويي افزود: در اين كنگره علاوه بر ارائه سخنراني هاي كليدي توسط متخصصين، مقاله هاي مختلف و جلسات ويژه اي ارائه مي شود.
دبير علمي كنگره اضافه كرد: مقالات برگزيده در كليه شاخه هاي مهندسي عمران، به ويژه در زمينه هاي سازه و زلزله، ژئوتكنيك، آب و محيط زيست، حمل و نقل و راه، مواد و مصالح مهندسي عمران، مديريت اجراي پروژه هاي عمراني و روش هاي عددي در مهندسي عمران ارائه مي شود.
وي در تشريح چگونگي برگزاري كنگره گفت: پس از فراخوان اول بيش از ۷۰۰ چكيده مقاله در زمينه هاي فوق توسط دبيرخانه كنگره دريافت شد، كه پس از داوري اوليه، از ۶۷۰ مورد آنها جهت ارسال مقاله كامل دعوت شد. از ۴۶۵ مقاله كامل دريافتي به دبيرخانه كنگره، پس از داوري تعداد ۲۴۹ عدد براي ارائه شفاهي و ۱۰۷ عدد براي ارائه پوستر مورد پذيرش قرار گرفت. اين مقالات همراه سخنراني هاي كليدي و جلسات ويژه در قالب هفت جلسه موازي در طول ۳ روز كنگره ارائه مي شود. مجموعه مقالات كنگره در يك لوح فشرده به همراه كتاب چكيده مقالات منتشر شده است.
وي در بخش ديگري از سخنانش افزود: همزمان با برگزاري كنگره نمايشگاهي جهت ارائه دستاوردهاي فني و صنعتي، خدمات و توليدات موسسات و شركت ها، و آخرين دستاوردهاي پژوهشي كاربردي برگزار مي شود.
دكتر خويي تصريح كرد: كنگره ملي عمران حاصل صرف هزاران نفر - ماه وقت ارزشمند محققين، اساتيد و دانشجويان در راستاي انجام پژوهش ها و تدوين مقالات، و مجريان و برگزاركنندگان در راستاي اجراي كنگره است و لازم است از كليه عزيزاني كه با كوششهاي خود در مراحل مختلف، در برگزاري اين حركت عظيم علمي ايفاي نقش نمودند، تشكر و قدرداني شود.
دبير علمي كنگره همچنين گفت: ضرورت انكارناپذير توسعه سيستم هاي زيربنايي و روبنايي شهري و كشور در بخش هاي مختلف مهندسي عمران و ديگر شاخه هاي صنعت موجب گرديده است كه همه ساله بخش قابل توجهي از اعتبارات كشور در بخش هاي عمراني هزينه گردد. از سوي ديگر، عليرغم پيشينه ديرين مهندسي عمران در كشور تحول و نوآوري در بسياري از بخش هاي اين صنعت نهادينه نشده است و فاصله زيادي بين مرزهاي دانش و مرزهاي عمل در ايران وجود دارد. به منظور كوتاه كردن فاصله بين اين دو مرز هيأت امناي دائمي كنگره هاي مهندسي عمران بر آن شد كه ضمن برگزاري كنگره هاي بين المللي مهندسي عمران به صورت هر سه سال يك بار، نسبت به برگزاري كنگره هاي ملي سالانه در فواصل آنها اقدام كند. از اين رو، مقرر شد كه اولين كنگره ملي مهندسي عمران در ارديبهشت ۱۳۸۳ در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شود.

با دانشگاهها
هشدار دانشگاه آزاد به داوطلبان كنكور
داوطلبان آزمون هاي سراسري براي موفقيت در كنكور بايد از مراجع به افراد ومؤسسات سودجو خودداري كنند.
دكتر اقبالي رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي با اعلام اين مطلب كه برخي از افراد و مؤسسات با استفاده از شگردهاي مختلف تبليغاتي، عناوين تضميني و صد در صد قبولي، وعده هاي غيرمنطقي مي دهند به داوطلبان هشدار داد به خودشان متكي باشند. وي از داوطلبان و خانواده هايش خواست براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي ۲۵۸۰۰۷۷، ۲۵۸۱۳۲۷ و ۲۵۸۱۳۲۲ تماس بگيرند.
افزايش حقوق اعضاي هيأت علمي دانشگاهها
حقوق اعضاي هيأت هاي علمي محرز شرايط در سال جاري افزايش مي يابد. دكتر شمس بخش معاون توسعه و بودجه وزارت علوم به ايسنا گفت: سال گذشته مصوبه اي به تصويب مجلس رسيد كه بر طبق آن حقوق اعضاي هيأت هاي علمي افزايش مي يابد. اين مصوبه تنها به ۴۰ درصد اعضاي هيأت هاي علمي تعلق مي گيرد و استاداني كه طبق جدول ارتقا بيشترين امتياز را كسب كنند براساس درجه بندي حقوقشان، حتي دو برابر حقوق دريافتي، دريافت خواهند كرد. اين طرح پس از تصويب دستور العمل اجرايي اين طرح توسط وزير علوم به مرحله اجرا خواهد رفت.
شرايط پذيرش دانشجوي دوره دكتراي دانشگاه خواجه نصير
دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي در رشته هاي مهندسي عمران (سازه، خاك و پي)، مهندسي نقشه برداري (ژئودزي، سنجش از دور، سيستم اطلاعات جغرافيايي و فتوگرامتري) و شيمي (شيمي آلي) براي سال تحصيلي ۸۴-۸۳ دانشجو مي پذيرد.
به گزارش روابط عمومي اين دانشگاه دارا بودن شرايط عمومي، نداشتن منع قانوني ادامه تحصيل از لحاظ خدمت نظام وظيفه عمومي، داشتن دانشنامه كارشناسي ارشد يا بالاتر متناسب با رشته تحصيلي از دانشگاههاي داخل و خارج كشور مورد تأييد وزارت علوم، داشتن ميانگين كل ۱۵ از ۲۰ و مصاحبه علمي را از شرايط اختصاصي ورود به مقطع دكتراي اين دانشگاه است. دانشجويان كارشناسي ارشد فعلي دانشگاهها نيز با ارائه گواهي مبني بر فراغت از تحصيل تا پايان شهريور ماه ۸۳ مي توانند در آزمون شركت كنند.
كارت ورود به جلسه اين آزمون در روز چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت صبح و عصر در دانشكده علوم اين دانشگاه تحويل مي شود و آزمون روز پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت صبح و عصر در محل دانشكده برگزار خواهد شد.
كوي دانشگاه ميزبان ۵۰ كنسرت موسيقي
بيش از ۵۰ كنسرت موسيقي از ۱۳ تا ۲۰ ارديبهشت در كوي دانشگاه تهران برگزار مي شود.
همزمان با جشنواره دانشجويي فرهنگ استانها وگراميداشت هفتادمين سالگرد تأسيس دانشگاه تهران گروههاي مختلف موسيقي محلي از استان هاي كشور به مدت يك هفته در تالارهاي كوي دانشگاه به اجراي برنامه مي پردازند. در اين جشنواره هنرمنداني چون استاد اسپندار، كيخسرو پورناظري، كيوان ساكت، حسين سمندري و... برنامه اجرا خواهند كرد.
تدوين آيين نامه عضويت هيأت علمي وابسته دانشگاه تهران
به منظور ارتقاي همكاريهاي علمي دانشگاه تهران با اعضاي هيأت علمي توانمند داخل و خارج كشور آيين نامه عضويت هيأت علمي وابسته در دانشگاه تهران تدوين شد. براساس اين آيين نامه، دانشكده ها و مراكز تحقيقاتي دانشگاه تهران مي توانند از ميان اعضاي هيأت علمي و محققان داخل و خارج كشور افرادي را جذب كنند. شرايط عمومي براي عضويت اين افراد، اعلام نياز واحد مربوط، دارا بودن مدرك دكتراي تخصصي (ph.D)، ارتباط تخصصي با زمينه هاي علمي مورد نياز، دارا بودن حداقل مرتبه دانشياري، سرپرستي حداقل ۱۰ پايان نامه كارشناسي ارشد يا چهار رساله دكترا، چاپ حداقل هشت مقاله در نشريات معتبر بين المللي (ISI) است.
انتقاد از نحوه برگزاري آزمون استخدامي ادواري
برخي داوطلبان آزمون استخدامي ادواري از روند برگزاري اين آزمون و سؤالات غيرتخصصي آن انتقاد كردند.
داوطلبان اين آزمون كه به مدت دو روز و با شركت ۶۴۰ هزار نفر در سراسر كشور برگزار شد، خواستار آن شدند كه اين آزمون به صورت تخصصي ومتناسب با رشته هاي تحصيلي برگزار شود. آنها با غيراستاندارد خواندن سؤالات و اينكه سؤالات هيچ تناسبي با رشته هاي تحصيلي داوطلبان ندارد عنوان كردند كه سؤالات براي كليه رشته هاي مهندسي يكسان بود و اين نمي  تواند تضميني و ملاكي براي سنجش توانمندي افراد براي جذب و استخدام در بازار كار باشد.
اعتراض دختران ساكن خوابگاه هاي دانشگاه تهران:
حق داريم بعضي وقت ها ديرتر بياييم

در شرايطي كه ساعت بازگشت به خوابگاه در خوابگاه هاي دختران دانشگاه تهران زودتر از ساير دانشگاه هاي شهر تهران است اين دانشجويان طي نامه اي به معاون دانشجويي اين دانشگاه اعتراض خود را نسبت به اين امر اعلام كرده اند.
دانشجويان ساكن در خوابگاه دختر دانشگاه تهران بايد قبل از عيد حداكثر تا ساعت ۳۰/۸ و بعد از عيد تا ساعت ۳۰/۹ به خوابگاه بازگردند كه به ادعاي دانشجويان در غير اين صورت حتي اگر همراه با والدين خود باشند كارت آنها در حراست دانشگاه ضبط مي شود و براي بازگرفتن كارت بايد به حراست دانشگاه مراجعه كنند.
نماينده دانشجويان خوابگاهي كوي دانشگاه تهران كه امضاي اعتراض يك هزار دانشجو را به همراه داشت،  در اين باره گفت: ساعت برگشت به خوابگاه دانشگاه تهران با وجود آن كه اين خوابگاه ها در مركز شهر واقع شده ،  زودتر از تمام دانشگاه هاي شهر تهران است.
اين دانشجو گفت: ما با جمع آوري هزار امضا از دانشجويان ساكن خوابگاه همراه با مشخصات كامل آنها در قالب نامه اي، اعتراض خود را به دكتر اميد، معاون دانشجويي دانشگاه تهران ابراز كرديم.
اين دانشجويان خواستار تغيير ساعت ورود از ساعت ۳۰/۸ به ۱۰ براي قبل از عيد و از ساعت ۳۰/۹ به ۱۱ براي بعد از عيد هستند و حتي طي ملاقات حضوري با دكتر اميد در دفتر ايشان درخواست خود را اعلام كردند.
به گفته دانشجويان معترض،  معاون دانشجويي دانشگاه تهران معتقد بود كه با عملي شدن اين درخواست دانشجويان ساير دانشگاه ها نيز كه ساعت ورود به خوابگاه حداكثر ۹ و ۱۰ شب است معترض مي شوند و در ضمن ما در قبال خانواده هاي دانشجويان مسئول هستيم.
به گفته نماينده دانشجويان معترض، دكتر اميد، عملي شدن اين درخواست را منوط به رأي شوراي فرهنگي خوابگاه دانسته اند. چرا كه طبق آيين نامه وزارت علوم تعيين ساعت بازگشت به خوابگاه جزو اختيارات شوراي فرهنگي خوابگاه هاست.
چند پرسش درباره آزمون پذيرش دستياري تخصصي وزارت بهداشت
دكتر مجيد قلي پور
مسئول محترم همشهري دانشجو در روزنامه وزين همشهري
با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت شما و همكاران محترمتان اينجانب دكتر مجيد قلي پور در رابطه با آزمون پذيرش دستيار تخصصي وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي نقطه نظراتي دارم كه خواهشمند است در صورت امكان آنها را از طريق رسانه خود منعكس فرماييد تا به گوش مسئولين مربوطه برسد.
۱- علت به تعويق افتادن زمان امتحان پذيرش دستيار تخصصي فاجعه غم انگيز بم اعلام شد در صورتي كه اين حادثه بيش از يك ماه با زمان برگزاري آزمون فاصله داشت و وزارت محترم علوم مي توانست با اندكي دورانديشي چند روز پس از اين فاجعه تعويق تاريخ امتحان را اعلام كند نه اين كه دو روز قبل از آزمون و در روز دريافت كارت ورود به جلسه آزمون.
۲- سراسيمگي در طرح سؤالات و برگزاري اين آزمون كاملاً مشهود بود و اين براي آزموني كه سالي يك بار برگزار مي شود اصلاً پذيرفتني نيست.
۳- از جمله نشانه هاي سراسيمگي در برگزاري اين آزمون مي توان به حذف نام و نام خانوادگي و شماره داوطلبي از روي دفترچه سؤالات اشاره كرد كه در دو دوره قبلي آزمون وجود داشت و به عنوان دليلي بر دقت همه جانبه در برگزاري آزمون به شمار مي رفت. به علاوه وجود غلط املايي در تايپ سؤالات نشان دهنده اين است كه برگزار كنندگان فرصت كافي براي مرور چند باره سؤالات آزموني را كه سالي يك بار برگزار مي شود را نداشته اند. در كليد نهايي سؤالات يازده سؤال دو جواب درست داشته و در يازده سؤال ديگر براي همه شركت كنندگان نمره سؤال منظور شده است و مسأله اينجاست كه آيا در يك آزمون دويست سؤالي بايد بيست و دو سؤال مشكل دار وجود داشته باشد؟
۴- به نظر مي رسد برگزار كنندگان آزمون دچار نوعي سرگيجه و عدم تسلط بر مسئوليت خطيري كه به آنان محول شده باشند و گرنه چه دليلي دارد آزموني كه سي ويكمين دوره آن برگزار مي شود از اشكالات اوليه آزمون سازي و برگزاري رنج ببرد.
۵- پيشنهاد مي كنم مسئولان برگزار كننده آزمون براي هر چه بهتر برگزار شدن آزمون با خبرگان آزمون سازي و حراست و برگزاري آزمون مشورت كنند و يا اگر چنين افرادي را در اختيار دارند و اتفاقي براي سؤالات از پيش طراحي شده رخ داد فرصتي بيش از يك ماه در اختيار آنان قرار دهند.
همشهري دانشجو: درباره به تعويق افتادن اين آزمون، نحوه برگزاري و سؤالات آن نامه ها و تماس هاي زيادي داشتيم كه تاكنون بدون پاسخ مانده است. اميد است مسئولان مربوطه پاسخ روشني به شبهات مطرح شده در اين آزمون ارائه كنند.
مشكلات دانشگاه آزاد شهر قدس
روز شنبه ۱۲/۲/۸۳ درباره پرداخت نشدن حقوق استاد دانشگاه آزاد شهر قدس نوشته بوديد، تقاضا دارم درباره وضعيت دانشجويان اين واحد هم بنويسيد.
ساختمان اين دانشگاه قبلاً پاساژ تجاري بوده كه تبديل به دانشگاه آزاد شد. ساختمان تهويه مناسب ندارد و در اكثر كلاس ها پنكه كار مي كند. كلاس تاريك است و در صورت قطع برق مشكل صد چندان مي شود. سايت اينترنتي ندارد، سلف سرويس از وضعيت مناسبي برخوردار نيست. مشكلات خاصي دارد كه فقط بايد بياييد و ببينيد وسيله رفت و آمد هم ندارد. با توجه به فاصله ۲۰ كيلومتري آن از تهران، اكثر دانشجويان از مترو استفاده مي كنند كه از ايستگاه مترو به دانشگاه سرويس ندارد. ترمي ۶۵۰ هزار تومان شهريه مي گيرند اما يك دهم آن امكانات در نظر نمي گيرند.
دانشجوي ترم دوم رشته كامپيوتر دانشگاه آزاد شهر قدس

دانشجو-۳
دانشجو-۲
دانشجو-۴
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |