|
|
|
|
|
|
|
|
رقابت نفس گير دانشگاههاي جهان براي جذب دانشجويان خارجي
انگليس در پي درآمد ۱۳ ميليارد پوندي
|
|
شبنم جعفرزاده
تعداد متقاضيان خارجي براي تحصيل در دانشگاههاي انگليس تا سال ۲۰۲۰ سه برابر شده و به ۸۷۰ هزار نفر خواهد رسيد. در گزارش انجمن فرهنگي بريتانيا بر اين موضوع كه سالانه حدود ۱۳ ميليارد پوند با جذب دانشجويان خارجي به اقتصاد انگلستان كمك خواهد شد مورد تأكيد قرار گرفته است. اين مسئله رقابت با ديگر كشورها به ويژه آمريكا را نيز فراهم مي سازد و حتي افزايش خواهد داد. براساس اين گزارش بيشترين متقاضيان براي تحصيل در دانشگاههاي انگليس را دانشجويان چيني تشكيل مي دهند كه تعدادشان از ۲۰ هزار نفر به ۲۲۵ هزار نفر خواهد رسيد.
در حال حاضر نزديك به ۲۷۰ هزار دانشجوي خارجي در دانشگاههاي انگليس مشغول به تحصيل هستند كه سالانه ۵/۱ ميليارد پوند شهريه مي پردازند و سه ميليارد پوند به اقتصاد اين كشور كمك مي كنند. دانشجويان خارجي كه از كشورهاي غيراتحاديه اروپا در انگليس تحصيل مي كنند شهريه كامل مي پردازند و بسياري از دانشگاههاي انگليس براي جبران زيان هاي مالي پذيرش اين دانشجويان را افزايش داده اند.
براساس گزارش انجمن فرهنگي بريتانيا، اين رقابت هر روز ميان دانشگاههاي اروپا، هند و خاور دور شديد تر مي شود و اين در حالي است كه انگليس از نظر تعداد پذيرش دانشجويان خارجي در رتبه دوم، پس از ايالات متحده قرار دارد و احتمال مي رود كه تعداد دانشجويان آمريكا نيز تا سال ۲۰۲۰سه برابر شده و به ۸/۵ ميليون نفر برسد. همچنين بنابر پيش بيني ها، تعداد افرادي كه مايل به تحصيل در كشورهاي انگليسي زبان هستند از يك ميليون نفر در سال ۲۰۰۳ به ۶/۲ ميليون نفر در سال ۲۰۲۰ خواهد رسيد.
ديويد گرين مدير كل انجمن بريتانيا در اين باره مي گويد: «اگر به سرمايه گذاري در اين زمينه ادامه ندهيم، موقعيت انگليس و ارزش اقتصادي آن براي كشور به خطر خواهد افتاد. به همين سبب حمايت از دستاوردهاي كنوني بسيار اساسي است و همچنين بايد با رقابت فزاينده كشورهايي چون آمريكا، استراليا، مالزي و سنگاپور مقابله و كيفيت آموزشي كشور را تضمين كرد.» بنابر آمار اين انجمن در ميان كشورهاي انگليسي زبان، طي سال گذشته بريتانيا ۲۴ درصد از دانشجويان خارجي را به خود اختصاص داد، كه اين ميزان تا سال ۲۰۲۰ در بدترين شرايط به ده درصد و در بهترين شرايط به ۳۳ درصد خواهد رسيد.
البته اكنون در كشورهاي فرانسه، آلمان و هلند دوره هاي تحصيلات تكميلي به زبان انگليسي ارائه مي شود و علاوه بر آن مؤسسات بريتانيايي در كشورهاي ديگر تحصيلات عالي براي ۱۹۰ هزار دانشجو فراهم مي سازند.
پروفسور آيوركرو رئيس كل دانشگاههاي انگليس مي گويد: «دانشجويان خارجي سرمايه قابل توجهي را ايجاد كرده و با تحصيل در دانشگاههاي انگليس، در حقيقت به ما اعتماد مي كنند. ما نيز بايد آوازه آموزش عالي برتر خود را كه مهم ترين عامل موفقيت انگليس در جذب متقاضيان خارجي است را حفظ كرده و افزايش دهيم.»
«فيل ويليس» سخنگوي دموكرات هاي ليبرال در زمينه آموزش، نيز در مورد شهريه ها چنين مي گويد: «اگر بنابر پيش بيني ها تعداد دانشجويان خارجي تا سال ۲۰۲۰ به ۸۷۰ هزار نفر برسد، به ۶۲ دانشگاه براي تحصيل آنها نياز است و تقاضا براي مسكن هم به همين نسبت زياد خواهد شد اما اگر اين موضوع تأمين نشود، دانشجويان در مقايسه با همتايان خارجي خود كه شهريه هاي بالاتري مي پردازند، دچار مشكل خواهند شد و افزايش شهريه ها در سال ۲۰۰۶ تنها راه حل موجود دانشگاهها براي تأمين هزينه هاي اضافي خواهد بود.» سخنگوي وزارت آموزش نيز بر اين باور است: «ما قطعاً مي خواهيم كه يكي از محبوب ترين كشورها براي دانشجويان خارجي باقي بمانيم و به همين منظور در سال ۹۹ لايحه پذيرش ۵۰ هزار دانشجوي خارجي تا سال ۲۰۰۵ را به پارلمان برديم كه البته تاكنون تعداد آنها از اين ميزان هم فراتر رفته است. لايحه آموزش عالي براي قوي تر كردن دانشگاههاي انگليس طراحي شد تا آنها با منبع مستقل مالي ديگري تأمين شوند و در صحنه رقابت بين المللي حضور قدرتمندي داشته باشند.»
|
|
|
دوبلين؛ دانشگاه مادر در ايرلند
|
|
دانشگاه دوبلين با بيش از بيست هزار دانشجو، بزرگترين دانشگاه ايرلند است و بيش از هشتاد بخش در يازده دانشكده آن يعني دانشكده هاي كشاورزي، علوم انساني، مطالعات سلتيك، بازرگاني، مهندسي و معماري، هنر، مطالعات ميان رشته اي، حقوق، پزشكي، علوم و دامپزشكي ايجاد شده است.
اين دانشگاه در نيمه قرن ۱۹ با نام دانشگاه كاتوليك ايرلند تأسيس شده و در سال ۱۸۸۱ به اين نام تغيير پيدا كرده است. محل اصلي اين دانشگاه در بلفيلد در ۵ كيلومتري مركز دوبلين واقع شده و بيشتر دانشكده ها، محل اقامت دانشجويان و مراكز ورزشي- تفريحي آن در اين محل قرار دارند.
UCD, Belfield, Dublin4
Ireland
Tel: +353-1-7167777
اقامت
دانشگاه دوبلين امكان اسكان تمام دانشجويان خارجي را در خوابگاه دانشجويي دارد. براي دانشجويان كشورهاي غير از اتحاديه اروپا ۶۰ اتاق وجود دارد و فرم درخواست و جزئيات مربوط به اقامت پس از پذيرفته شدن دانشجويان براي آنها فرستاده مي شوند. براي دانشجويان تحصيلات تكميلي نيز اقامت در خوابگاه ميسر است اما اولويت با دانشجوياني است كه دوره هاي تحقيقاتي داشته اند. آدرس اينترنتي و دفتر اقامت دانشگاه دوبلين از اين قرار است:
accommodation.office@ ucd.ie
Tel: +353 1 7168755
Fax: +353 1 7161154
براي اطلاعات بيشتر در مورد اقامت در خوابگاه به اين نشاني مراجعه كنيد:
www.ucd.ie/newstudent/
براي جزئيات بيشتر در مورد اقامت دانشجويان تحصيلات تكميلي به اين آدرس پست الكترونيكي رجوع كنيد:
info.glenomena@ucd.ie
دانشجوياني كه مايل به اقامت در خارج از دانشگاه هستند بايد حداقل دو يا سه هفته زودتر از شروع ترم به دوبلين بيايند. در صورت اقامت در دوبلين، مي توانيد براي رزور محل مورد نظر به سايت دفتر توريستي دوبلين مراجعه كنيد:
www.visitdublin.com
هزينه زندگي در دوبلين
هزينه زندگي در دوبلين زياد است اما به نوع نيازهاي هر دانشجو نيز بستگي دارد. هزينه هاي تقريبي يك دانشجو در يك ماه از اين قرار است:
اقامت در خارج از دانشگاه ۴۳۰ يورو
غذا ۱۶۰ يورو
جزوات و كتاب ها ۷۵ يورو
لباس و ديگر هزينه ها ۲۴۰ يورو
هزينه برق و گرما(در صورت هم خانه بودن با سه نفر) ۳۰ يورو
رفت و آمد ماهيانه (بين شهري) ۶۹ يورو
براي اقامت در خوابگاه نيز ماهانه هزينه اي معادل ۳۳۸ يورو در دو قسط در سپتامبر و فوريه پرداخت مي شود كه براي دانشجويان تحصيلات تكميلي اين هزينه ۴۲۵ يورو در ماه است.
شرح شهريه ها در رشته هاي مختلف در دفتر شهريه به آدرس www.ucd.ie/fees موجود است.
درخواست ثبت نام
دانشجويان بايد از طريق دفتر مركزي ثبت نام (CAO) براي دريافت فرم درخواست اقدام كنند. آدرس اين دفتر به اين شرح است:
Central Applications office
Tower house, Eglinton street, Galway
Ireland
Tel: +353-91-509800
Fax: +353-91-562344
www.cao.ie Web:
نشاني دفتر پذيرش دانشگاه نيز از اين قرار است:
Admissions office
Michael Tierney building
University college Dublin
Benfield, Dublin 4, Ireland
Tel: +353-1-716-1425
Fax: +53-1-716-1070
Email: admissions@ ucd.ie
دوره هاي زبان انگليسي در دانشگاه دوبلين
اين دانشگاه مركز آموزش زباني در بلفيلد دارد كه دوره هاي آن شامل دو هفته آموزش و امتحانIELTS است. درخواست براي شركت در اين كلاس ها كاملاً جدا از درخواست ثبت نام در رشته هاي دانشگاه است. آدرس پست الكترونيكي اين مركز:
E-mail:alc@ucd.ie
حداقل انگليسي مورد نياز براي تحصيل در اين دانشگاه براي همه دانشجويان نمره ۶۰۰ در تافل و ۵/۶ IELTSدر است اما براي تحقيقات تحصيلات تكميلي در رشته هاي كشاورزي، مهندسي و علوم و تحصيل در رشته هاي مهندسي، پزشكي و علوم حداقل نمره تافل ۵۵۰ و IELTS، ۰/۶ است. البته اين نمرات بايد حداكثر در طول دو سال گذشته كسب شده باشند و برخي دانشكده ها نيز ممكن است سطح متفاوتي را نياز داشته باشند.
بخش هاي زير در دانشكده هاي مختلف دانشگاه دوبلين وجود دارند:
دانشكده پزشكي: آناتومي و فيزيولوژي بدن، پزشكي قانوني، آموزش پزشكي، ميكروبيولوژي، درمان شناسي، زايمان و پزشكي زنان، روان پزشكي، طب اطفال، آسيب شناسي، اپيدمي شناسي، راديولوژي و جراحي.
دانشكده كشاورزي: كشاورزي و صنايع و توسعه روستايي، علوم و توليدات حيواني، علوم كشاورزي، باغداري و جنگل داري، مديريت منابع محيط زيست و علوم تغذيه.
دانشكده مهندسي: مهندس شيمي، مهندسي بيوسيستم، مهندسي شهري، مهندسي الكترونيك، مهندسي مكانيك، مدرسه معماري، برنامه ريزي شهري و منطقه اي و مطالعات زيست محيطي.
دانشكده دامپزشكي: آناتومي دام ها، فيزيولوژي و بيوشيمي دام، توليدت و دامپروري، انگل شناسي و ميكروبيولوژي دام ها، آسيب شناسي، مطالعات باليني حيوانات كوچك و بزرگ و جراحي.
دانشكده هنر: باستان شناسي، فيلم، نمايشنامه ، انگليسي، جغرافي، تاريخ، ايرلند مدرن، ايتاليايي، موسيقي، اسپانيايي، ولز، كلاسيك، ايرلند كهن و قرون وسطي، فرانسوي، آلماني، تاريخ هنر، فولكلور ايرلند، زبانشناسي، رياضيات، زبان هاي شرقي، آمار، فيزيك و مطالعات زنان.
دانشكده علوم: بيوشيمي، گياه شناسي، شيمي، كامپيوتر، فيزيك، زمين شناسي، ميكروبيولوژي صنعتي، رياضيات، فيزيك رياضي، داروسازي، فيزيولوژي، آمار و جانورشناسي.
دانشكده علوم انساني: اقتصاد، آموزش، فلسفه، كتابخانه و اطلاعات، سياست، روانشناسي، جامعه شناسي و تدابير اجتماعي.
دانشكده بازرگاني: حسابداري، بانكداري و امور مالي، مديريت بازرگاني، اقتصاد، مطالعات محيط زيست، روابط صنعتي و منابع انساني، سيستم اطلاعاتي مديريت و بازاريابي.
|
|
|
ماراتن آكسفورد- كمبريج
مهتاب صفرزاده خسروشاهي
انتخاب دانشگاه: ادامه تحصيل؛ در بين دانشجويان انگليسي به چالشي بزرگ تبديل شده است. در سراسر بريتانيا (انگلستان و توابع آن)؛ حدود نيمي از دانش آموزان دبيرستاني كه شرايط ورود به دانشگاه را دارند؛ مايلند براي ادامه تحصيل به دانشگاه آكسفورد يا كمبريج (با نام مصطلح آكس- بريج) وارد شوند. اين رقابت در بين فارغ التحصيلان مدارس دولتي؛ بيش از مدارس غيردولتي به چشم مي خورد.
اين رقابت در حالي ادامه دارد كه دولت انگلستان در جست وجوي راه چاره اي براي كاهش اين حساسيت است. آنها معتقدند اين حساسيت بي جا؛ توهيني به دانشگاه هاي ديگر است، به طوري كه دانشجويان دانشگاه «هاروارد» در نيوكاسل؛ اجازه ورود به دانشگاه آكسفورد را ندارند!
استادان و صاحب نظران علوم آموزشي معتقدند اين دو دانشگاه؛ با اشكالات عمده اي روبه رو هستند كه مهمترين آنها عبارت است از:
* هزينه بالاي تحصيل در اين دو دانشگاه؛ از اين رو متوليان اين دو دانشگاه، دائماً در حال تشويق دانش آموزان مدارس غيردولتي؛ براي ورود به اين دانشگاه ها هستند؛ چرا كه اين دانش آموزان به علت تمكن مالي؛ مي توانند هزينه تحصيل در اين دانشگاه ها را بپردازند. اگرچه تا حدودي موفق به جذب اين دانش آموزان شده اند؛ اما باز هم ۶۵ درصد از پذيرفته شدگان اين دو دانشگاه در سال ۲۰۰۴ را دانش آموزان مدارس دولتي تشكيل مي دهند. به طوري كه در سال ۲۰۰۴ (امسال)؛ اگرچه وضعيت پذيرفته شدگان آزمون ورودي دانشگاه آكسفورد و كمبريج كمي تغيير كرده؛ اما دانش آموزان مدارس دولتي؛ ۸ درصد بيش از دانش آموزان مدارس غيردولتي بوده اند.
* ايراد دوم؛ به هم خوردن تناسب بين دانشجويان دختر و پسر در اين دو دانشگاه است. به طوري كه امسال (۲۰۰۴)؛ ۵/۴۹ درصد دانشجويان پذيرفته شده در دانشگاه آكسفورد و ۵/۴۶ درصد پذيرفته شدگان دانشگاه كمبريج دختر بوده اند و اين نكته زماني نمود مي يابد كه به سهميه دختران در هر رشته تحصيلي توجه كنيم. به عبارتي گاه در بعضي رشته ها؛ اين تناسب شديداً به هم خورده است. محققين علوم اجتماعي عقيده دارند؛ يكي از دلايل كاهش درصد ازدواج در بين دانشجويان انگليسي؛ بر هم خوردن همين تناسب است.
* ايراد سوم؛ سهميه بندي اين دو دانشگاه از جهت پذيرش دانشجو است. به طوري كه دانش آموزان مناطق مختلف انگلستان، براي شركت در آزمون ورودي اين دانشگاه ها سهميه اي خاص دارند.
براي دانشگاه آكسفورد؛ سهميه مناطق شمال شرقي انگلستان؛ ۳/۲ درصد؛ مناطق شمال غربي؛ ۹/۸ درصد؛ يورك شاير و هامبرسايد جمعاً ۵ درصد. از سوي ديگر دانشجويان غير سفيدپوست نيز سهميه اي خاص دارند. به طوري كه اين سهميه در سال ۱۹۹۲؛ ۳/۵ درصد بوده كه با كمي تخفيف در سال ۱۹۹۹ به ۸ درصد رسيده است!
براي دانشگاه كمبريج، سهميه مناطق شمال شرقي انگلستان؛ ۳ درصد؛ شمال غربي؛ ۹ درصد؛ يورك شاير و هامبرسايد جمعاً ۶ درصد است.
از اين رو بيشتر دانشجويان اين دو دانشگاه؛ از دانش آموزان پايتخت و از بين آنها نيز افراد متمول است. به همين دليل دولت و آموزش عالي انگلستان؛ تصميمات جدي مبني بر توقف چنين تبعيض هايي براي ورود به اين دو دانشگاه دارند و معتقدند؛ تا زماني كه اين دو دانشگاه به اين ترتيب به فعاليت خود ادامه مي دهند؛ آموزش عالي انگلستان بيمار است!
|
|
|
دانشگاه هاي معتبر جهان
دانشگاههاي ژاپن
|
|
الهام رضاخاني
شرط ورود به دانشگاه هاي كشور ژاپن داشتن مدرك ديپلم و قبولي در امتحانات سراسري ورودي دانشگاه ها (NCUEE) است. مراكز آموزش عالي در ژاپن به سه دسته دولتي، محلي و خصوصي تقسيم مي شوند. دانشگاه هاي دولتي و محلي تحت پوشش وزارت علوم و فرهنگ ژاپن هستند. فعاليت دانشگاه هاي خصوصي اين كشور با مجوز وزارت علوم و فرهنگ انجام مي شود و با در نظر گرفتن مسائل آموزشي، اين دانشگاه ها درصدي از هزينه هاي خود را از دولت دريافت مي كنند و حدود ۷۳ درصد از مراكز آموزش عالي ژاپن را به خود اختصاص داده اند.
دوره هاي تحصيلي و ارزشيابي مدارك
- اولين دوره تحصيلي در ژاپن دوره كارداني است كه شامل دانش آموزاني مي شود كه بعد از اتمام تحصيلات دبيرستان يك دوره دو ساله Associate را در كالج هاي اين كشور گذرانده باشند. اين دوره شامل ۶۲ واحد است و دانش آموزان با اخذ اين مدرك مي توانند متقاضي ورود به سال دوم يا سوم دوره Gakushi (ليسانس) شوند. دارندگان مدرك Associate به شرط دو تا سه سال تحصيل در دانشگاه موفق به اخذ مدرك «كارداني» مي شوند.
- دومين دوره تحصيلي در ژاپن (كارشناسي) Gakushi نام دارد. اين دوره چهار سال تحصيل تمام وقت بعد از ديپلم دبيرستان است و شامل ۱۲۴ واحد مي شود، رشته هاي پزشكي، دندانپزشكي و دامپزشكي در اين دوره شش سال به طول مي انجامد و ۱۸۸ واحد است.
- مدرك (Shushi) يا كارشناسي ارشد به دانشجوياني اعطا مي شود كه ۳۰ واحد (Credits) را طي دو سال تحصيل تمام وقت در مراكز آموزش عالي ژاپن گذرانده باشند. دانشجو در اين مقطع موظف به انتخاب كار پژوهشي است و با دفاع موفقيت آميز از پايان نامه پژوهشي خود موفق به اخذ مدرك Master مي شود.
- آخرين دوره تحصيلي (Hakushi) است كه شامل سه سال تحصيل تمام وقت و گذراندن ۳۰ واحد درسي است و دانشجو با دفاع از پايان نامه پژوهشي خود موفق به اخذ مدرك دكترا مي شود.
|
|
|
دانشجويان افسرده انگليسي
براساس نتايج يك تحقيق، بسياري از دانشجويان انگليسي، از بيماري افسردگي رنج مي برند. اين مسأله باعث نگراني والدين، مسئولين آموزش عالي و دولت انگلستان شده است. مركز بين المللي روانشناسي انگلستان، يكي از عمده ترين دلايل اين مسأله را، فقر و تنگدستي دانشجويان و بدهي فراوان آنها به دانشگاه مي داند. اگرچه بسياري از دانشجويان با اميد فراوان براي ادامه تحصيل به دانشگاه وارد مي شوند، اما، هزينه سنگين تحصيلات دانشگاهي، آنها را از حركت باز مي دارد.
در مقايسه دانشجويان پسر و دختر، تعداد پسران دانشجوي مبتلا به افسردگي، بيش از دختران است، به طوري كه از هر سه نفر، يك نفر نياز مبرمي به درمان دارد.
علاوه بر مسأله بدهي دانشجويان، تغيير سيستم آموزشي نيز دانشجويان را به افرادي هيجان زده، افسرد، كلافه و سردرگم بدل كرده است. دكتر هامفري، رئيس دانشگاه «ليدز» مي گويد: «گذشته از وضعيت اقتصادي نابسامان دانشجويان، فشارهاي ناشي از دروس سنگين دانشگاهي و توقع والدين از دانشجويان، آنها را افسرده كرده است. والدين انتظار دارند فرزندان آنها جزو دانشجويان ممتاز باشند تا از كمك هزينه دانشگاه يا معافيت پرداخت هزينه، استفاده كنند. اما اين مسأله منطقي نيست. اگرچه امكانات تحصيل در دانشگاه ها، گسترده شده، اما به همان نسبت استادان كاري بيشتري از دانشجويان طلب مي كنند. مثلاً اينكه برگزاري امتحانات در دو نوبت، در طول يك ترم: خود مسأله اي تنش زا است.»
روانشناسان مقصر اصلي را آموزش عالي و دولت انگلستان مي دانند، چرا كه اولاً هزينه تحصيل را دائماً افزايش مي دهند و در ثاني، تنها راه دستيابي به «هدف هاي برتر» را ورود به دانشگاه عنوان كرده و تأكيد مي كنند تنها فارغ التحصيلان دانشگاه ها، امكان يافتن كار بهتر، درآمد بيشتر، شخصيت اجتماعي بهتر و... را دارند. از اين رو، تلاش براي ورود به دانشگاه در بين جوانان انگليسي بيشتر شده و اين مسأله مخصوصاً در خانواده هايي كه از جهت وضع مالي چندان وضعيت مناسبي ندارند، بيشتر ديده مي شود. بنابراين اكثر دانشجويان دانشگاه هاي انگلستان را جوانان متعلق به خانواده هاي متوسط و رو به پايين، خانواده هايي با سطح فرهنگ پايين، دانشجويان مهاجر، دانشجويان كشورهاي فقير و... تشكيل مي دهند.
روانشناسان براي كاهش اين روان پريشي و افسردگي، سه راه را پيشنهاد مي كنند:
* تنها راه موفقيت ورود به دانشگاه نيست. اگرچه شايد شرط لازم براي كسب موفقيت باشد، اما شرط كافي نيست. بنابراين مي توان با حضور در مراكز و مؤسسه هاي فني- حرفه اي نيز موفق شد.
* براي ادامه تحصيل دانشگاه هايي را انتخاب كنند كه از عهده مخارج آن برآيند.
* با برقراري ارتباط بيشتر با همكلاسان خود، درصدد رفع مشكلات برآيند، چرا كه همسالان راحت تر يكديگر را درك مي كنند.
|
|
|
سايت هاي مفيد
با حضور ۱۲۰۰ محقق از ۵۴ كشور جهان برگزار مي شود
چهارمين همايش استادان دانشجويان و محققان آسيايي در چين
چهارمين همايش بين المللي دانشجويان؛ اساتيد و محققين آسيايي (ICAS)؛ در نيمه دوم آگوست ۲۰۰۵ (مطابق با مرداد ماه ۱۳۸۴) در شهر شانگهاي چين؛ برگزار خواهد شد.
در اين همايش؛ ۱۲۰۰ محقق؛ دانشجو و استادان برجسته علوم اجتماعي؛ از ۵۴ كشور جهان، ۲۵۰ مقاله خود را در زمينه علوم اجتماعي، هنر و... كشورهاي آسيايي ارائه خواهند كرد. در اين همايش به كتاب هاي برگزيده سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴؛ كه به بررسي موضوع هاي اجتماعي پرداخته اند؛ بهترين تحقيقات در زمينه هنر و علوم اجتماعي كشورهاي آسيايي و پايان نامه هاي برتر دانشجويي در زمينه علوم اجتماعي و هنر جوايزي اهدا خواهد شد. براي اطلاع بيشتر مي توانيد به وب سايت آكادمي علوم اجتماعي شانگهاي (SASS)؛ كه متولي و ميهماندار اين همايش است؛ مراجعه كنيد:
http://www.icassecretariat.org:
مركز تحقيقات عصب شناسي و تصويربرداري بروخاون
مركز تحقيقات نورولوژي (عصب شناسي) و تصويربرداري بروخاون (BCIN)؛ يكي از مراكز تحقيقات- پزشكي؛ براي تحقيق و پژوهش در زمينه نورولوژي (عصب شناسي)؛ تصويربرداري و ساخت دستگاه هاي جديد در زمينه نورولوژي است.
اين مركز، پژوهش هايي در زمينه نورولوژي، ساخت اسكنرهاي رنگي؛ دستگاه هاي تصويربرداري؛ تحقيق برروي از بين بردن اثرات نامطلوب اشعه دستگاه هاي راديولوژي برروي انسان و... انجام مي دهد. اين مركز در واقع آزمايشگاهي بين المللي و مجهز در علم نورولوژي و تصويربرداري است. براي اطلاع بيشتر از عملكرد اين مركز يافته و تحقيقات آن مي توانيد به وب سايت (صفحه الكترونيكي) اين مركز به آدرس زير مراجعه كنيد:
http://www.chemistry.bnl.gov/:
فساد در دانشگاههاي بلغارستان
بنابر نتايج يك نظرخواهي، بيشتر دانشجويان بلغاري بر اين باورند كه نظام آموزش عالي بلغارستان دچار فساد است. براساس اين نظرسنجي ۹۴ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند كه فساد مؤسسات آموزش عالي در سطح گسترده اي وجود دارد و ۴۸ درصد آنها نيز اين موضوع را به عنوان بخشي از زندگي روزمره خود پذيرفته اند در حالي كه تنها هفت درصد دانشجويان، خود با چنين موضوعي روبه رو نشده اند. اين بررسي حاكي از اين است كه بازتاب منفي فساد آموزش عالي در بلغارستان، بيشتر به علت شايعات روزافزون است تا سيستم فاسد آموزشي. اما برخي دانشجويان مي گويند كه اين موضوع حقيقت دارد چون شخص مي تواند بدون گذراندن حتي يك كلاس، مدرك كارشناسي ارشد دريافت كند. اين نظر سنجي كه توسط سازمان ملي جوانان براي پيشرفت اقتصادي و اجتماعي انجام شده، به بررسي فساد در زمينه آموزش عالي مي پردازد.
|
|
|
با هدف جذب دانشجويان خارجي
دانشگاه تربيت مدرس در «سوريه» شعبه ايجاد مي كند
مدير كل روابط بين الملل دانشگاه تربيت مدرس اعلام كرد: مقدمات تاسيس شعبه دانشگاه تربيت مدرس در كشور سوريه فراهم شد.
دكتر محسن محمدي مقدم، در گفت وگو با ايسنا، افزود: هدف دانشگاه از راه اندازي اين شعبه، تنها جذب دانشجو نيست، بلكه درصدد جذب دانشجو از كشورهاي همسايه مانند اردن و لبنان و گسترش اين فعاليتها هستيم.
وي گفت: اين دانشگاه در ابتدا كار خود را با رشته هايي كه به تجهيزات سخت افزاري نياز ندارند، همانند رشته هاي علوم پايه و ادبيات آغاز مي كند.
مدير كل روابط بين الملل دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به توجه كشورهاي مختلف به جذب دانشجو و گسترش شعب ساير در كشورها، گفت: در نمايشگاه بين المللي آموزش عالي كه اخيراً در سوريه با حضور ۲۰۰ كالج از كشورهاي مختلف برگزار شد، تبليغات شديد و فشرده اي براي جذب دانشجو از كشورهاي مختلف به عمل آمده بود كه با توجه به شرايط و نياز جهاني، اين امر بيانگر حساسيت كشورها در بحث روابط بين الملل و حركت دانشگا هها به سمت جهاني شدن است.
دكتر محمدي مقدم در ادامه در عين حال گسترش شعب دانشگاههاي خارجي در ساير كشورها را يك هشدار جدي تلقي كرد و گفت: اين امر بيانگر رقابت شديد در جذب دانشجو طي سالهاي آينده است و بايد برنامه ريزيهاي دقيقي براي جلوگيري از بروز مشكلاتي در اين باره صورت گيرد.
به گفته وي، دانشگاههاي كشورهاي اروپايي و آمريكايي در جذب دانشجو به ويژه از ايران تلاش بسياري مي كنند و متاسفانه بيشتر متقاضيان براي ورود به اين دانشگاهها دانشجويان ايراني هستند كه در دانشگاههاي داخلي پذيرفته نشده اند.
وي گريز از كمند اين مشكل را جذب دانشجويان به صورت آزاد دانست و گفت: چنانچه دانشگاههاي داخلي به سمت پذيرش دانشجو به صورت آزاد حركت كنند ظرفيت بسيار بالايي را مي توانند پوشش دهند، ليكن با توجه به پيش بيني وزارت علوم در جهت تامين ۳۰ درصد درآمد دانشگاه ها توسط خودشان، دانشگاهها نيز براي كسب اين بودجه قطعا به سمت جذب دانشجو به صورت آزاد حركت خواهند كرد.
|
|
|