چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۷۶
مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو:
۵۰ درصد محصولات ايران خودرو در سال جاري از طريق ليزينگ به فروش خواهد رسيد
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو گفت: در سال گذشته، حدود ۳ درصد محصولات ايران خودرو از طريق ليزينگ (اجاره به شرط تمليك) به فروش رسانده شد كه اين امر در سال جاري به ۵۰ درصد و در سال آينده به بيش از ۸۰ درصد خواهد رسيد.
منوچهر منطقي، كه در اولين همايش نمايندگيهاي مجاز ايران خودرو در شهرستانها و شركتهاي ليزينگ سخن مي گفت تامين منابع و رضايت مشتري را دو هدف عمده تمركز بر روي شركتهاي ليزينگ عنوان كرد.
وي بااشاره به اين كه تمامي فعاليتهاي ايران خودرو در سال جاري حول محور فروش و خدمات پس از فروش متمركز مي شود، گفت: اولين هدف از ليزينگ اين است كه همه اقشار مردم از هر طبقه اي و با هر ميزان درآمدي بتوانند صاحب خودرو شوند.
منطقي گفت: اين شركت براساس تامين خواست مشتريان، در سال جاري فعاليت خود براي فروش محصولات را بر روي شركتهاي ليزينگ متمركز خواهد كرد.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو گفت: يكنواخت شدن كار شركتهاي ليزينگ و خدمات حمايتي و از همه مهمتر تامين مالي از موضوعات مهم در بحث ليزينگ است.
وي با اشاره به انواع فروش ليزينگ گفت: ليزينگ به صورت اقساطي روشي معمول است و روش ديگر، ليزينگ به صورت محدود است كه در اين روش خودرو به مدت دو سال در اختيار مشتري قرار داده مي شود و بعد از دو سال در صورت تمايل مشتري بازپس داده مي شود و خودرو جديدي در اختيار او قرار مي گيرد.
منطقي افزود: اين فرايند توسط شركت گسترش صنايع ايران خودرو انجام مي شود و خودرو دست دوم وارد شبكه فروش خودروهاي دست دوم مي شود و از طريق ليزينگ به فروش مي رسد.
وي با اشاره به اينكه در آينده نزديك ليزينگ تركيبي نيز اجرا مي شود، افزود: به عنوان مثال با مشتري قرارداد منعقد مي كنيم كه در ۱۰ ماه از سال يك خودرو داشته باشد و براي مسافرت و برنامه هاي خاص خود از خودرو ديگري استفاده كند.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو با اشاره به اين كه فروش بايد از ايران خودرو به نمايندگي سپرده شود، گفت: اين نكته كه شركتي هم توليدكننده و هم فروشنده محصول باشد در دنيا پذيرفته نيست

خودروهاي صفركيلومتر
ركود در بازار
تغيير ناگهاني شيوه شماره گذاري خودرو تأثيرات گسترده اي بر بازار خودرو طي ماه جاري گذاشته است.
به گزارش خبرنگار ما، طي هفته دوم و سوم ارديبهشت ماه قيمت حواله انواع خودروي صفركيلومتر به طور متوسط ۵۰ هزار تومان كاهش يافته است كه اين جريان نشان از انصراف پيش خريد كنندگان انواع خودرو اعم از دلا لان و افراد عادي است. زيرا متوسط سود حاصل از پيش خريد خودرو تقريباً در همين سطح است.
اكثر فعالان بازار خودرو به دليل عدم آگاهي از نحوه شماره گذاري به شيوه جديد و عواقب احتمالي آن در حال حاضر فعاليت خود را بيشتر بر معامله خودروهاي پلا ك ليزري متمركز كرده اند.
به نظر مي رسد عدم اطلا ع رساني شفاف و دقيق و نگراني خريداران عادي، دليل اصلي ايجاد ركود در اين بازار باشد.
به اعتقاد بسياري از مردم و كارشناسان طرح تعويض پلا ك خودروها تا حدودي با عجله آغاز شد؛ ولي اين امر براي ساماندهي بر وضعيت نامطلوب و نامناسب فعلي بوده است. تاكنون نصب انواع و اقسام پلا ك در كشور تجربه شده است. سفيد، نارنجي، آبي و غيره؛ ولي مثل اين كه با اجراي طرح تعويض پلا ك در طول هفته هاي اخير اين موضوع به سرانجام رسيده است و تمامي خودروها داراي پلا ك يكساني خواهند شد و به جاي نام استاني كه خودرو در آنجا شماره گذاري مي شود اسم ايران بر روي اين پلا ك ها ثبت خواهد شد.
برخي از كارشناسان امور ترافيكي معتقدند كه اجراي يك چنين طرحي براي رهايي از معضل چند پلا كي در جامعه بوده است.
در طرح جديد، پلا ك به جاي خودرو به فرد داده مي شود و اين پلا ك ارتباط مستقيم با كد ملي اشخاص دارد يعني اگر فردي فاقد كد ملي باشد خودرو او شماره گذاري نمي شود، در ضمن اگر كسي بخواهد خودرو خود را بفروشد پلا ك را نزد خود نگاه مي دارد. اگر در مدت شش ماه دوباره خودرويي خريداري كرد پلا ك را روي آن نصب مي كند در غير اين صورت پلا ك را بايد به راهنمايي و رانندگي تحويل دهد. هزينه تعويض پلا ك جديد نيز مطابق دستور وزارت كشور پنج هزار تومان است و البته كسي حق ندارد بدون داشتن جايگاه حقوقي، ريالي از مردم بابت اين طرح دريافت كند.
براي دريافت پلا ك هاي جديد اشخاص بايد مدارك موردنياز از جمله سند منزل، دفترچه تأمين اجتماعي، شناسنامه صادره از تهران و ساير موارد را براي اثبات اين كه ساكن تهران هستند به اداره راهنمايي و رانندگي تهران تحويل دهند.
در پلا ك هاي قديمي نام شهري كه خودروي فرد در آن شماره گذاري شده بود ثبت مي شد؛ البته در طرح جديد تعويض پلا ك ها، كشور به مناطق مختلفي تقسيم شده و بر روي هر يك از پلا ك ها بالاي نام ايران شماره اي ثبت مي شود كه نشان دهنده مناطق مختلف كشور است.
هر روز صبح صف هاي طويلي در محل هاي شماره گذاري خودرو براي دريافت پلا ك هاي جديد ديده مي شود و مردم با نارضايتي از تعويض مجدد پلا كها براي انجام امور اداري خود ساعت ها در صف مي مانند.
تعدادي از مراجعه كنندگان مي گويند اجراي اين طرح هزينه بر و زمانبر بوده است.
رضايي، يكي از افرادي كه براي دريافت پلا ك جديد (كشوري) به شهرك آزمايش مراجعه كرده است در اين باره گفت: صدور اين نوع پلا ك در ظاهر مشكلا ت زيادي نسبت به پلا ك هاي قبلي براي مردم ندارد؛ ولي براي گرفتن اين پلا ك ها چند روزي بايد كار و كاسبي را كنار گذاشت.
حسن زاده در اين زمينه افزود: در ابتدا بايد نامه اي از شركت خودروسازي به اداره راهنمايي و رانندگي برد سپس بايد در نوبت بمانيم و پس از رسيدن نوبت و مطالعه پرونده توسط مأمور مربوطه به دنبال انجام امور پلا ك برويم و در ضمن يك روز هم طول مي كشد تا پلا ك نصب شود.
وي با بيان اين كه دريافت پلا ك كشوري حدود يك تا دو هفته زمان نياز دارد، گفت: نه تنها در راهنمايي و رانندگي بلكه در تمامي ادارات ما گرفتار كاغذ بازي و اتلا ف وقت و هزينه ها هستيم؛ چراكه شبكه كامپيوتري خودروسازان با شبكه كامپيوتري راهنمايي و رانندگي هماهنگي ندارد.
وي در ادامه تأكيد كرد: ما هنوز نمي دانيم تفاوت اين پلا ك هاي جديد با پلا ك هاي قبلي چيست؟ آيا تنها اين كه پلا ك براي شخص خريدار صادر مي شود مزيت اين نوع پلا ك است؟
وي گفت: به دليل اجراي طرح تعويض پلا ك كار واگذاري خودرو به مردم نيز دچار مشكل و اين روند دچار اختلا ل شده است.وي تصريح كرد: اين كار بايد به شركت هاي خودروسازي واگذار شود به طوري كه خودروها وقتي از شركت هاي سازنده به دست مصرف كننده مي رسد، پلا ك داشته باشد.
عليپور نيز يكي از شاكيان تعويض پلاك گفت: قبل از اجراي هر طرحي بايد طرح موردنظر به صورت دقيق و كارشناسي مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار گيرد و سپس به مرحله اجرا درآيد تا مردم شاهد مشكلات اين چنيني نباشند.
وي افزود: يكي از مهم ترين ايرادات اصلي اين نوع پلا ك ها بروز مشكل در زمان نقل و انتقال بعدي خودرو است. زيرا با اين طرح پلا ك خودروها شخصي مي شود و شخصي كه خريدار محسوب مي شود بايد دوباره همين مراحل دريافت پلا ك را طي كند.وي تصريح كرد: اگر كسي مايل باشد كه خودروي خود را به ديگري واگذار كند بايد پلا ك خود را بر روي خودروي ديگري نصب كند و يا اين كه آن را به راهنمايي و رانندگي تحويل دهد كه خود اين مسأله سبب افزايش هزينه و صرف وقت بسيار است.
وي از ديگر مشكلا ت دريافت پلا ك هاي جديد (كشوري) را دارا بودن شماره ملي و يا كد ملي دانست. اين موضوع خود مزيد علتي شده بود تا مشكل دريافت پلا ك هاي جديد براي مردم دوچندان شود زيرا برخي از مراجعه كنندگان فاقد كد ملي بودند و ناچار مي شدند تا براي دريافت كد ملي نيز يك روز از وقت خود را صرف كنند.
البته در طول هفته گذشته نيروي انتظامي اعلا م كرد كه نقل و انتقال خودروهاي پلا ك جديد در ۳ مركز آزادي، واقع در جاده مخصوص، خاوران واقع در كيلومتر ۱۰ جاده خاوران و نيز خيابان داروپخش، خيابان روزدار قابل انجام است و براي اين امر نيازي به شماره ملي نيست.
البته باوجود اين كه هنوز هم ازدحام بسياري در مراكز شماره گذاري خودرو براي دريافت پلا ك جديد وجود دارد ولي با راه اندازي اين سه مركز تا حدودي بار جمعيتي در اين زمينه كاهش پيدا كرده است.

بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه مصالح ساختماني
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |