يكشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۰ - May 16, 2004
گزارش همشهري به مناسبت روز جهاني ارتباطات
روزنامه نگاري در فضاي سايبر
گروه اجتماعي: امروز ۲۷ ارديبهشت مصادف با روز جهاني ارتباطات است. رشد تكنولوژيهاي نوين ارتباطي در چند سال گذشته فضاي ارتباطي اطلاعاتي و رسانه  اي كشور را دستخوش تغيير وتحولات شگرفي كرده است.
تنوع و تكثر منابع خبري و اطلاعاتي، سهولت دسترسي به اطلاعات و عدم امكان كنترل و دروازه باني خبر و نيز مطرح شدن حقوق مخاطب و اولويت پيدا كردن حق گيرنده به فرستنده پيام از جمله تغيير و تحولات فضاي ارتباطي و رسانه اي كشور است.
بنابر گزارش همشهري تنها ظرف ۲ سال گذشته بيش از ۲ هزار آدرس وبلاگ فارسي فقط بر روي يك سرويس دهنده خصوصي ثبت شده است؛ اين در حالي است كه فهرست وبلاگ نويسان ايران ۱۲ هزار است و اين وبلاگها گاهي در حد يك خبرگزاري فعاليت مي كنند. از سوي ديگر براساس آمار سازمان ملل ميزان استفاد ه كنندگان از اينترنت در سال ۲۰۰۱ در ايران ۶/۱۵ نفر در هزار نفر بوده است، اما بر اساس اعلام بانك جهاني اين رقم به ۱۰۰ در هزار رسيده است. بانك جهاني همچنين اعلام كرده است از هر ده نفر ايراني يك نفر به اينترنت دسترسي منظم يا گهگاهي دارد. در كنار گسترش روزافزون استفاده از اينترنت آمارهاي رسمي از كاهش خوانندگان مطبوعات چاپي خبر مي دهد. اين امر نشانگر توسعه فضاي سايبر در امر اطلاع رساني است .
چنانكه دكتر سلطاني فر مدير مسئول ايران نيوز مي گويد: روزنامه نگاري سايبر با محدوديت مواجه نيست و هر گونه محدوديتي را از خود دور مي كنند.
وي روزنامه نگاري سايبر را رقيبي جدي در مقابل روزنامه نگاري سنتي مي داند و مي گويد: اين روند به گونه اي به خطر افتاده است كه اگر پيشگيري مناسبي انجام نشود با كاهش تيراژ و افزايش برگشتي روزنامه هاي چاپي مواجه خواهيم بود.توسعه روزنامه نگاري سايبر اما آسيبهايي نيز دارد مانندگسترش شايعات به جاي اخبار و يا عدم امكان كنترل.سلطاني فر در اين مورد مي گويد: البته ممكن است در ابتداي مسير اين رسانه ها مسايلي مانند شايعه را دامن بزنند اما به تدريج به علت عدم وجود كنترل ديگر خود مخاطب مي تواند وبلاگ هاي صحيح را از شايعه پردازي شناسايي كند و آنها را طرد كند.سمتي   با تاكيد بر خارج از كنترل و نظارت بودن اين رسانه مي گويد: رسانه هايي كه خارج از نظارت و كنترل دولت ها شكل مي گيرد بايد حول يك محور دانش يا گفتمان به وجود آيند نه براي انقطاع نسل و براندازي حكومت كه اين مساله نگران كننده است.

اجراي طرح مجتمع هاي آموزشي از سال آينده در كشور
دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: طرح مجتمع هاي آموزشي - تربيتي از سال ۱۳۸۴ به صورت رسمي در سراسر كشور اجرا مي شود.مهدي نويد روز شنبه در حاشيه برگزاري نشست دوروزه كارشناسان طرح آزمايشي مجتمع هاي آموزشي به ايرنا گفت: اين طرح در سال تحصيلي ۸۲-۸۱ به صورت آزمايشي در ۵۹ مجتمع در قالب ۴۱۰ مدرسه دوره هاي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه ۱۴ استان كشور اجرا شد.

افزايش حقوق پرستاران گوشت قرباني شده است
رييس كل سازمان نظام پرستاري اعتقاد دارد: آيين نامه پرداخت ۲۰۰ ميليارد ريال كه حق مسلم پرستاران بوده است تبديل به گوشت قرباني  شده كه نه به دست پرستاران مي رسد و نه ساير گروه ها.
غضنفر ميرزابيگي در گفت وگو با ايسنا به تشريح مشكلات جامعه پرستاري پرداخت و افزود: در حال حاضر به حدود ۱۲۰ هزار پرستار نياز داريم، درحالي  كه فقط ۷۰ هزار پرستار مشغول به كار هستند و اگر بخواهيم بر اساس استانداردهاي جهاني صحبت كنيم در حال حاضر حدود يك سوم حداقل استانداردها نيرو داريم.وي به نمونه هاي استاندارد جهاني در تركيب پرستار، پزشك و بيمار و ارتباط آنها اشاره كرد و گفت: بر اساس ميزان جمعيت به ازاي هر هزار نفر حداقل سه پرستار لازم است.در كشور بالغ بر ۱۱۰ هزار تخت داريم - بدون احتساب تخت هاي نيروهاي مسلح- كه رقم بسيار كمي است.

واكسن ترك اعتياد ساخته شد
محققان انستيتو پاستور ايران در بخش پايلوت بيوتكنولوژي موفق به طراحي و توليد نيمه صنعتي واكسني شدند كه به معتادين كمك مي كند با استفاده از آن بتوانند به طور اختياري و بدون هيچگونه ناراحتي و عوارض جانبي اعتياد را ترك كنند.
به گزارش ايسنا، عظيم اكبرزاده يكي از مجريان اين طرح كه در هفتمين كنگره ايمونولوژي و آلرژي ايران در مشهد سخن مي گفت، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: اين واكسن در معتادان سبب توليد آنتي بادي ضد مرفين مي شود و قبل از اين كه مرفين به بافت هدف برسد در سيستم خوني تخريب مي شود و بدين ترتيب معتاد به طور اختياري از اعتياد و بدون هيچگونه عارضه دست مي كشد.وي افزود: اين واكسن بر روي ۱۲۰۰ نفر معتاد داوطلب در نوبتهاي ۳۰ و ۶۰ روز آزمايش شده است و نتايج مطالعات نشان داد بعد از واكسيناسيون، در بدن ۹۵ درصد معتادان آنتي بادي ضد مرفين توليد شده بود و اين افراد نسبت به مرفين ايمن شده بودند.
عظيم  اكبرزاده در پايان تأكيد كرد: همه كنترلهاي لازم براي واكسن، مطابق استانداردهاي ملي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان بهداشت جهاني انجام شده است و بررسيها نشان مي دهد اين واكسن هيچگونه عارضه جانبي و ناهنجارسازي براي حيوانات آزمايشگاهي و نيز انسان ندارد .

در ۱۰ سال اخير:
كاشت حلزون شنوايي گوش ۱۰۰ برابر شده است
006465.jpg
رئيس نخستين كنگره بين المللي شنوايي شناسي و جراحي قاعده جمجمه گفت: طي ده سال گذشته، تعداد عمل كاشت حلزون شنوايي گوش، به بيش از ۱۰۰ برابر افزايش يافته است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر احمد دانشي متخصص و جراح گوش، گلو و بيني در حاشيه برپايي اين كنگره با اعلام اين خبر افزود: از سال ۱۳۷۰ عمل كاشت حلزون شنوايي روي چهار نفر با موفقيت انجام شد و تا كنون حدود ۸۰۰ عمل كاشت در چهار مركز كاشت حلزون شنوايي صورت گرفته است.
وي با اشاره به اين كه بيماراني كه به دليل ناشنوايي كامل، استفاده از سمعك براي آنان مؤثر نيست، كانديداي كاشت حلزون هستند، خاطرنشان كرد: عمل كاشت حلزون شنوايي روي افرادي كه بر اثر مننژيت، تصادفات، تومور و عفونت، شنوايي خود را از دست داده اند به شرط رسيدگي زودهنگام صورت مي پذيرد.
دكتر دانشي گفت: هم  اكنون ۴۰۰ نفر در ليست انتظار كاشت حلزون بيمارستان رسول اكرم قرار دارند.

كلاسهاي كنكور براي دانش آموزان بمي برگزار مي شود
صندوق  كودكان  سازمان  ملل  متحد «يونيسف » در برگزاري  كلاسهاي  كنكور براي دانش آموزان  پيش  دانشگاهي  بمي  مشاركت  مي كند.
دفتر يونيسف  در تهران  با ارسال  نمابري  به  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  اعلام كرد: اين  صندوق  در ادامه  همكاريهاي  خود با وزارت  آموزش  و پرورش  در اجراي برنامه هاي  آموزشي  براي  كودكان  و نوجوانان  شهر بم  از برگزاري  كلاسهاي آمادگي  كنكور آن  وزارتخانه  حمايت  كرده  است .در اين  گزارش  آمده : ۴۰۰ دانش آموز پيش  دانشگاهي  بمي  كه  خود را براي  شركت در آزمون  سراسري  آماده  مي كنند مورد حمايت  يونيسف  قرار گرفته اند.اين  دوره  آموزشي  ۵۰ روزه  هم اكنون  در دو مركز آموزشي  شهر كرمان  در حال اجرا ست .بر اساس  گزارش  يونيسف  در اين  كلاسها ۲۷۵ دانش آموز دختر و ۱۲۵ دانش آموز پسر حضور دارند.
هدف  از برگزاري  اين  دوره  آماده  كردن  آن  دسته  از دانش آموزان  بمي  است  كه طي  سال  تحصيلي  به  علت  وقوع  زلزله  از فرصتهاي  آموزشي  معمول  برخوردار نبوده اند.
بنا بر اين  گزارش  يونيسف  يك  ميليارد ريال (معادل  ۱۲۰ هزار دلار) از منابعي  كه  از سراسر جهان  براي  بهبود وضعيت  زندگي  كودكان ، نوجوانان  و زنان  بم  دريافت  كرده  را به  اين  امر اختصاص  داده  است .

امروز، روز جهاني ارتباطات
زبان مشترك
امروز وسايل ارتباطي آنچنان گسترده و فراگير شده و به حوزه شخصي افراد راه يافته است كه از هر طرف روي برگردانيد با يك وسيله ارتباطي مواجه مي شويد، تا جايي كه قدرت فرار و رويگرداني از اين وسايل براي هيچ انساني در روي كره زمين ميسر نيست. وجه مشترك دستيابي آسان به تمام رسانه هاي جهان، تسلط و مهارت در زبان است.
اغلب كشورهاي جهان، حتي كشورهايي كه در حوزه اقتصاد، سياست خارجي و ديپلماسي حرفي براي گفتن دارند، براي دستيابي به زبان مشترك و فراگيري زبان بين المللي -ضمن حفظ هويت و اعتبار زبان اصيل خود- قوانين خاصي وضع كردند تا جايي كه ژاپن زبان انگليسي را به عنوان زبان دوم برگزيد. با اين هدف كه تا زماني ژاپن به زبان انگليسي مجهز نشود، اين احتمال وجود دارد كه اين كشور از رونق جهاني و فن آوري اطلاعات عقب بماند. در كشور ايران هم اكنون پنج ميليون كاربر اينترنتي وجود دارد كه اين رقم هرروز رو به افزايش است، اما عدم تسلط و مهارت در زبان انگليسي بسياري از شهروندان را از قابليت ها و كاربري هاي مفيد اينترنت محروم ساخته است. از طرف ديگر كم توجهي به فراگيري زبان بين المللي شمار زيادي از شهروندان ايراني را در آن سوي مرزها از پي جويي بسياري از حقوق، خواست ها و نيازهاي روزمره محروم ساخته است تا جايي كه اين شهروندان در بسياري از موارد از حق خود مي گذرند و گرفتار باندهاي تبهكار مي شوند.
اين مشكل در درون نيز خود را نشان داده است. به طوري كه يك توريست خارجي وقتي به ايران مي آيد از فرودگاه تا زمان بازگشت در حلقه اطلاع رساني عادي و روزمره به توريست ها نيازهاي خود را طلب مي كند و كمتر تاجر، بازرگان و انديشمند مسلط به زبان، از ايران فرصت مي يابد توانمندي ها، دستاوردها و قابليت ها ي اين مرزوبوم را به وي بشناساند.
روز جهاني ارتباطات بهانه اي است تا به دست اندركاران آموزش و پروش يادآور شويم با هزينه سالانه ۴۰ ميليارد تومان اعتبار براي فراگيري زبان به دانش آموزان چه كرده اند؟ تا كي دانش آموزان مقطع ابتدايي بايد از فراگيري زبان محروم باشند.
تجربه آموزش زبان در ساير كشورها نشان مي دهد يك فارغ التحصيل دوره متوسطه بايد مهارت داشته باشد، نيازهاي خود به زبان خارجي را رفع كند. صحبت كند، بشنود، برنامه هاي ساده راديويي و گفت وگوي فيلم را بفهمد، كتاب ها، روزنامه ها و مجلات غيرتخصصي را بخواند و اگر معني تك تك لغات را نمي داند، كل مطلب را درك كرده و بتواند نامه بنويسد. اما در ايران حتي كمتر دانشجويي چنين مهارتي دارد.
بياييم استعداد پنهان شهروندان اين مرزوبوم خاصه دانش آموزان را براي مطالبه حقوق فردي و اجتماعي با فراگيري زبان شكوفا كنيم.
كم توجهي به فراگيري زبان در ميان شهروندان، بي ترديد محروم ساختن آنها از ارتباط و اعاده حقوق شهروندي در داخل و خارج از كشور است.
عباس اسدي

آموزش و پرورش امسال ۲۵ هزار كلاس درس مي سازد
وزير آموزش و پرورش گفت :اين وزارتخانه امسال با ساخت ۲۵ هزار كلاس درس جديد، ركورد ساخت و ساز مدرسه را در تاريخ فعاليت خود پشت سر خواهد گذاشت.
مرتضي حاجي روز شنبه در جلسه شوراي اداري استان زنجان با اشاره به اين كه بسياري از كلاس هاي درس كشور در ساختمان هاي نامناسب و ناامن تشكيل مي شوند، افزود :با ادامه روند كنوني ساخت و ساز، تا سه سال آينده مدارس جديد جايگزين مدارس ناامن، غيراستاندارد و فرسوده خواهند شد.
وي با بيان اين كه ساخت و ساز مدارس از سال ۷۴ تا ۸۰ روند نزولي طي كرد، يادآور شد تعداد كلاس هاي درس جديد ساخته شده در سال تحصيلي ۸۰-۷۹ كمتر از ۱۰ هزار باب بوده كه اين ميزان در سال جاري به ۲۰ هزار كلاس رسيده است.حاجي، ۵۰ درصد ساخت و ساز مدارس در كشور را از طريق مشاركت هاي مردمي دانست و ادامه داد در سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، محيط امن و مناسب براي تحصيل شمار بيشتري از دختران در كشور فراهم شده است.

تسهيلات جديد تأمين اجتماعي براي بيمه شدگان
گروه اجتماعي: تسهيلات جديد سازمان تامين اجتماعي براي بيمه شدگان اعلام شد.
بنابراين گزارش تغيير و تحولات اقتصادي - اجتماعي و فرهنگي بويژه در شهرها از يك سو با طولاني كردن مدت تحصيل سن اشتغال به كار فرزندان را بالا برده است كه اين مساله لزوم افزايش سن استفاده فرزندان از تسهيلات بيمه اي را ايجاب مي كند. از سوي ديگر تغييرات اجتماعي و فرهنگي و اختلافات نگرشي آمار طلاق را در شهرها افزايش داده و اين موضوع نيز بازنگري در شرايط بهره مندي زنان و خانواده را از خدمات و حمايت هاي اجتماعي تاكيد مي كند.
علاوه بر اين چند پيشگي و اشتغال برخي افراد بطور همزمان در چند نهاد و سازمان و پرداخت حق بيمه در همه اين سازمانها موضوعي است كه سازمان اجتماعي تلاش دارد آن را به نحو مقتضي در شرايط بهره مندي از تسهيلات بازنشستگي و از كار افتادگي لحاظ كند. مجموع اين مسائل در دستور كار سازمان تامين اجتماعي قرار گرفته و به طرح و برنامه ها و ايجاد تسهيلاتي براي حال و آينده بيمه شدگان منجر شده است .
تسهيلات جديد سازمان تامين اجتماعي به منظور حمايت از حقوق زنان و تحكيم نهاد خانواده مستمري بگيران اعلام شد.
دكتر محمدحسين شريف زادگان مديرعامل اين سازمان در بخشنامه اي اعلام كرد: چنانچه فرزندان دختر مستمري بگيران و بيمه شدگان متوفي به دليل ازدواج و اشتغال در رديف مستمري بگيران قرار نگرفته باشند يا از جمع مشمولان دريافت مستمري بازماندگان خارج شده باشند، درصورت احراز شرايط، از تاريخ تقاضا سهم مستمري آنها، قابل پرداخت خواهد بود.
بنابراين گزارش، طلاق، فوت شوهر يا نداشتن شغل ازجمله شرايطي است كه در اين بخشنامه براي برقراري مستمري فرزندان دختر بيمه شدگان متوفي درنظر گرفته شده است.
پيش از اين فرزندان دختر بيمه شدگان و مستمري بگيران متوفي كه از مستمري بازماندگان استفاده مي كردند درصورت ازدواج يا اشتغال از شمار واجدان شرايط دريافت مستمري بازماندگان خارج مي شدند و درصورت طلاق يا فوت شوهر يا ازدست دادن شغل و بازگشت به خانواده، سهم مستمري بازماندگان به آ نان پرداخت نمي شد.
براساس بخشنامه اخير سازمان تامين اجتماعي، فرزندان دختر بيمه شدگان متوفي كه مستمري آنان از ابتداي شهريور ۱۳۸۰ به بعد، به دليل ازدواج يا اشتغال قطع شده است، درصورت احراز مجدد شرايط، مشمول برقراري مجدد مستمري شناخته خواهند شد.مديرعامل سازمان تامين اجتماعي درمورد ضرورت اين نوع از تسهيلات مي گويد:تحولات اجتماعي جديدي كه در جوامع شهري صورت گرفته، متاسفانه بنابر آمار طلاق زياد شده است و بايد خدمات و حمايت هاي اجتماعي باتوجه به شرايط جديد، مورد بازنگري قرار گيرد.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در ادامه گفت: دختران بيمه شدگان و مستمري بگيران طبق قانون تا زماني كه ازدواج نكرده يا شغلي پيدا نكرده اند از حمايت هاي درماني سازمان تامين اجتماعي به تبع والدين خود برخوردار هستند و درصورت فوت بيمه شده يا مستمري بگير نيز سهمي از مستمري بازماندگان به آنان تعلق مي گيرد.
دكتر شريف زادگان در پايان افزود: سازمان تامين اجتماعي طرح هايي را نيز براي افزايش سن استفاده فرزندان پسر بيمه شدگان از خدمان درماني اين سازمان درحال بررسي دارد كه به محض تصويب آن در مراجع ذي صلاح جزئيات آن اعلام مي شود.
 افزايش مستمري بازنشستگي
از سوي ديگر مدير كل امور بيمه اي سازمان تامين اجتماعي تهران اعلام كرد: سازمان تامين اجتماعي موظف است در برابر حق بيمه اي كه دريافت مي كند خدمات خود را ارائه كند، بنابراين چنانچه فردي در چند نهاد و سازمان كار و حق بيمه پرداخت كند ، اين امر در بازنشستگي و ازكارافتادگي او لحاظ مي شود.
مدير كل تامين اجتماعي تهران بزرگ در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اينكه سازمان بر اساس حق بيمه اي كه دريافت مي كند موظف به ارائه خدمات به بيمه شدگان است، افزود: سازمان تامين اجتماعي بر اساس ميزان حق بيمه اي كه فرد پرداخت مي كند بايستي به تعهدات خود عمل نمايد.
مجيد روزيفراخ خاطر نشان كرد : در صورتي كه فردي در چندين سازمان فعاليت كند و در هر ارگان حق بيمه پرداخت كند سازمان تامين اجتماعي غرامت دستمزد و از كار افتادگي فرد را در دوران بازنشستگي بر اساس آن محاسبه مي كند و اين امر به عنوان يكي از مزاياي پرداخت حق بيمه در چندين ارگان محسوب مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |