يكشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۰ - May 16, 2004
در پي اجراي دستور رئيس جمهور
پرونده انتزاع حريم تهران مسكوت ماند
گروه شهري: به دنبال دستور سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري و به منظور بررسي كارشناسانه و جلوگيري از هرگونه اقدام خلاف قانون، جلسه تعيين تكليف دهستان احمدآباد مستوفي مبني بر انتزاع يا الحاق اين دهستان به شهر تهران تشكيل شد.
به گزارش خبرنگار ما، پس از ابلاغ مصوبه وزارت كشور در تاريخ ۲۴//۱/۸۲ مبني بر انتزاع حريم احمدآباد مستوفي از تهران و الحاق آن به اسلامشهر دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران طي سه ماه گذشته با ارسال دو نامه به رئيس جمهور خواستار تعيين تكليف حريم شهر تهران و حريم شهرهاي اطراف آن به ويژه احمدآباد مستوفي شد كه با دستور اكيد رياست جمهوري مبني بر تشكيل جلسه اي با حضور وزير مسكن و شهرسازي، وزير كشور، استاندار تهران، معاون حقوقي رئيس جمهور و شهردار تهران به منظور دستيابي به يك راه حل مناسب مواجه شد.
خبرنگار ما مي نويسد: پس از پيگيري هاي مكرر شهرداري تهران بالاخره اين جلسه حدود دو هفته قبل (۱۵/۲/۸۳) تشكيل و پيرو آن مقرر شد مصوبه انتزاع دهستان احمدآباد مستوفي از شهر تهران متوقف و تصميمات مقتضي به بعد از تعريف حريم شهر تهران و سپس ساير شهرهاي اطراف آن توسط شهرداري تهران موكول شود.
مجيد شايسته شهردار منطقه ۱۸ مي گويد: متأسفانه علي رغم دستور اكيد رئيس جمهور مبني بر اتخاذ تصميمات كارشناسانه و نتايج حاصل از اين جلسه باز هم شهرداري اسلامشهر پيگير اجراي اين مصوبه و اعلام عدم صلاحيت و مسئوليت شهرداري منطقه ۱۸ نسبت به احمدآباد مستوفي است.
شايسته از احتمال وقوع ناآرامي و تشنج به دليل بلاتكليفي و نارضايتي اهالي اين دهستان پيرو اين تصميم سخن گفت كه حتي به منظور انجام اقدامات امنيتي پيشگيرانه هشدارهاي لازم به مقامات قضايي و انتظامي صورت گرفته است.
وي گفت: در صورت انتزاع حريم شهر تهران و الحاق حريم ها به شهرهاي مجاور مشكلات عديده اي دامن گير شهر تهران خواهد شد كه تشديد حاشيه نشيني، از بين رفتن اراضي كشاورزي و باغات حاصلخيز و تبديل آن به كاربري غيرمجاز، از بين رفتن تعادل هاي زيست محيطي، عدم تعادل در توزيع جمعيت، برهم خوردن برنامه ريزي هاي منطقه اي و ناموزوني و عقب ماندگي در دستيابي به توسعه شهري پايداري به دليل عدم حاكميت مديريت واحد شهري از جمله اين معضلات است.
به اعتقاد شايسته از آنجا كه هر شهري براي توسعه عمران و آباداني و ارائه خدمات شهري به ساكنين خود به دنبال درآمدزايي خواهد بود لذا پيش بيني مي شود با الحاق دهستان احمدآباد مستوفي به اسلامشهر ۱۰۰ درصد كاربري هاي صنعتي در حريم افزايش يابد كه همين قضيه باعث بالا رفتن آلايندگي و تأثيرات زيست محيطي خطرات در شهر تهران خواهد شد.
وي تأكيد كرد: پيش بيني طرح جامع براي يك شهر بدون در نظر گرفتن حريم هرگز منجر به توسعه آتي آن شهر نخواهد شد.
شايسته همچنين بند سه ماده ۸۹ قانون شهرداري ها كه دولت را مكلف كرده به اصلاح حريم برخي از شهرهاي استان تهران بر اساس محدوده قانوني شهرستانهاي موضوع قانون مذكور اصلاً شامل حال اسلامشهر ندانست و گفت: طبق قانون شهرهاي تهران، كرج، ورامين، شهريار و شهرهاي تابعه ري و شميرانات مدنظر دولت بوده اند و اسمي از اسلامشهر برده نشده است.
وي از ارزش افزوده اي كه در قبال اين مصوبه مي تـواند عايد شبكه هاي ناسالم اقتصادي و حتي با پشتيباني برخي وابستگان به صاحبان قدرت شود سخن گفت و افزود: در ميان اهالي اين دهستان به شدت شايع شده كه برخي رانت خواران با خريد اراضي كشاورزي منطقه حامي اجراي اين مصوبه و به دنبال آن تغيير كاربري اين اراضي به منظور كسب سودهاي نامشروع و هنگفت هستند.
وي تأكيد كرد، شهرداري منطقه ۱۸ همچنان كار خدمات رساني خود را به ساكنان احمدآباد مستوفي ادامه خواهد داد.

نگاه ‎/افشين سبوكي
در حاشيه افتتاح فرودگاه بين المللي
006492.jpg

قرارداد ساخت خط ۴ متروي تهران امضا شد
گروه شهري: قرارداد ساخت خط ۴ متروي تهران طي مراسمي با حضور رئيس  شوراي شهر، شهردار و مديرعامل متروي تهران امضا شد. به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم كه مسئولان شركت مجري - شركت نورينكوي چين - نيز حضور داشتند دكتر محمود احمدي نژاد گفت: مديريت شهرداري برنامه هاي مختلفي براي توسعه حمل و نقل عمومي در دست دارد.وي با اشاره به زمان اجراي قرارداد ساخت خط ۴ مترو افزود: براي اجراي كارهاي عمراني ۴ سال و نيم زمان طولاني است كه انتظار مي رود شركت مجري با همكاري شركت متروي تهران اين زمان را كاهش دهند تا در آينده نزديك تر شاهد بهره برداري اين خط مترو باشيم. وي با اشاره به اينكه توسعه حمل و نقل عمومي در صدر برنامه هاي شهرداري قرار دارد، اظهار اميدواري كرد قرارداد اجراي خط ۳ مترو هم تا قبل از پايان تابستان سال جاري منعقد بشود.
شهردار تهران در پاسخ به اين پرسش خبرنگار همشهري كه آيا در طراحي خطوط جديد مترو تسهيلات لازم براي استفاده معلولين در نظر گرفته شده گفت از اين به بعد در همه طراحي هاي شهري رعايت حال معلولين و جانبازان لحاظ مي شود.
وي تصريح كرد: امسال شوراي شهر رقم قابل ملاحظه اي را به مناسب سازي محيط هاي عمومي اختصاص داده و شهرداري هم در حال طراحي آن است و تلاش مي شود تا امسال عمليات آن
آغاز شود.
خط ۴ متروي تهران به طول ۲۱ كيلومتر با ۲۲ ايستگاه، شهرك اكباتان در غرب تهران را به ميدان شهيد كلاهدوز در شرق تهران متصل مي كند از خيابان ها و ميدان هاي آزادي، انقلاب، فردوسي، انقلاب، شهدا و پيروزي عبور مي كند و خط ۲ را در ايستگاه هاي آزادي و دروازه شميران و خط ۱ را در ايستگاه دروازه دولت قطع مي كند و در هنگام راه اندازي قابليت و توانايي جابجايي يك و نيم ميليون مسافر را در روز خواهد داشت.

پارك سوار آزادي به كمربند سبز تبديل مي شود
گروه شهري: پايانه آزادي (پارك سوار آزادي) به زودي به يك جزيره سبز تبديل خواهد شد.
اين پايانه به واسطه نزديكي آن با فرودگاه و عبور و مرور مسافران خارجي از محدوده ميدان آزادي از اهميت بسزايي برخوردار است از اينرو طراحي هاي لازم براي تبديل اين محدوده به يك جزيره سبز (كمربند سبز) تدوين شده است.

احمدي نژاد: سياستگذاري هاي حوزه حمل و نقل بايد تغيير كند
۵۰ درصد سفرهاي شهري بايد توسط ناوگان حمل و نقل عمومي انجام شود
006501.jpg
006498.jpg

گروه شهري: مشكل ترافيك و آلودگي هواي تهران با ورود خودروهاي صفر كيلومتر و با استاندارد بالا حل نمي شود بلكه بايد كاري كرد كه بيش از ۵۰ درصد جابجايي هاي شهري توسط حمل و نقل عمومي انبوه انجام شود.
به گزارش خبرنگار ما دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران ضمن اعلام اين مطلب افزود: چرا در كشوري كه مشكل كمبود حمل و نقل عمومي انبوه دارد خريد اتوبوس و يا توليد واگن مترو بايد يك معضل بزرگ و تحقق آن مستلزم مدتها در نوبت ماندن و اصرار و پيگيريهاي مكرر داشته باشد در عوض خودروي سواري هر چقدر بخواهيم موجود و همه راهها براي كارخانه هاي خصوصي توليد خودرو و يا ورود آن باز باشد.
وي تأكيد كرد: سياست گذاريها در حوزه حمل و نقل بايد تغيير يابد از آنجاييكه آلودگي بنزين بيشتر از گازوييل است و يك اتوبوس حتي در صورت فرسوده بودن به مراتب آلودگي كمتري از معادل سواري دارد نبايد با شعار گازسوز كردن، مدتها معضل ترافيك و آلودگي هواي شهر تهران را معطل و خيابانها را عرصه تاخت و تاز اتومبيلهاي سواري نگه داشت.
شهردار تهران نبود اتوبوسهاي گازسوز استاندارد و شبكه پمپ گاز، شبكه تعميرات اتوبوس و كارشناسان زبده را نيز نتيجه شعارهاي افراد غير مسئول دانست و تأكيد كرد: با دادن اطلاعات نادرست به مردم اداره كشور ميسر نيست بلكه ما نيازمند تصميمات شجاعانه، واقعي و جدي در اين باره هستيم.
006495.jpg

احمدي نژاد خبر داد: شهرداري تهران با مشاركت راهنمايي و رانندگي كميته هاي فرعي تشكيل داده كه بخش به بخش شهر را مطالعه ترافيكي مي كنند و بيش از ۳۵ دانشجوي كارشناسي ارشد و مهندسين ترافيك در سطح مناطق شهر توزيع شدند تا بر روي گره هاي ترافيكي مختلف مطالعه كرده و طراحيهاي لازم براي رفع آن را ارايه كنند.

برخورد با موتورسواران بدون كلاه ايمني در بزرگراه ها آغاز شد
گروه شهري: اداره  راهنمايي  و رانندگي  تهران  بزرگ ، اجراي  طرح  برخورد با موتورسيكلت  سواران  بدون  كلاه  ايمني  را در بزرگراههاي  تهران  آغاز كرد.
بنا بر گزارش واحد مركزي  خبر، براساس  اين  طرح  موتورسيكلت  هايي  كه  راكبان  آنها از كلاه  ايمني  استفاده  نكنند توقيف  و به توقفگاههاي  نيروي  انتظامي منتقل  مي شوند.سرهنگ  حامد محمدي  معاون  انتظامي راهنمايي  و رانندگي  تهران  بزرگ  صبح ديروز با اعلام  جزئيات  اين  طرح  بر اجراي  دقيق  آن تأكيد كرد.
در اين حال  برخي  بزرگراههاي  تهران  از صبح  ديروز شاهد استقرار ماموران راهنمايي  و رانندگي  و اجراي  اين  طرح  بود.بر اساس  مشاهدات  ما در حاليكه  ماموران  راهنمايي  و رانندگي موتورسيكلت  برخي  موتورسواران  متخلف  بدون  كلاه  ايمني  را توقيف  كردند، اما عبور و مرور اين  دسته  از موتورسواران  همچنان  بدون  مانع  در بزرگراهها ادامه  دارد.بنابراين  گزارش  ساعت  ده  ديروز پس  از تكميل  ظرفيت  خودروي  ويژه  حمل موتورسيكلت  در مسير جنوب  به  شمال  بزرگراه  شهيد مدرس ، بطور عملي اجراي  اين  طرح  در اين  مسير متوقف  شد و موتورسواران  بدون  كلاه  ايمني با آزادي  كامل  از اين  منطقه  عبور كردند.
اين  در حالي  بود كه  بزرگراه  شهيد همت  و شهيد چمران  نيز در غياب ماموران  اجراي  اين  طرح ، شاهد عبور و مرور آزاد موتورسواران  بود.

ديدار سفير فلسطين با رئيس شوراي اسلامي شهر تهران
گروه شهري: مهندس چمران در ديدار با سفير فلسطين گفت: در اجلاس شهرهاي پايتخت هاي اسلامي، از طرف شوراي شهر تهران، پيشنهاد كردم تا در هر شهر اسلامي، خياباني رابه نام فلسطين و قدس نامگذاري كنند.
به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر تهران، مهندس مهدي چمران افزود: از شهرداران شهرهاي بزرگ اسلامي درخواست كرديم تا اجلاسي به نام «قدس شهر اشغال شده» هر ساله در يكي از شهرهاي بزرگ اسلامي برگزار شود. شوراي شهر تهران مايل است كه نخستين اجلاس را در صورت توافق در ايران برگزار كند.
مهندس چمران با اشاره به راه اندازي نمايشگاه فلسطين در تهران گفت: جمعيت دفاع از آزادي فلسطين و شهرداري تهران در پي راه اندازي نمايشگاه فلسطين در تهران هستند.
وي افزود: حمايت نكردن برخي از كشورهاي عربي، از مبارزه ملت فلسطين يكي از مشكلات آنان در برابر دولت اشغالگر صهيونيستي است. ملت ايران قبل از انقلاب اسلامي همواره از مبارزه فلسطينيان حمايت كردند.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به فعاليت هاي شهيد دكتر چمران در لبنان گفت: يكي از آرزوهاي ايشان شهادت در راه آرمان فلسطين بود.
وي افزود: اميدوارم كشورهاي مسلمان و عربي در اتحادي پايدار در مقابل دولت اشغالگر صهيونيستي بتوانند حمايت هاي لازم را از فلسطين انجام دهند.

تصحيح يك خبر
در پي چاپ خبر مصاحبه شهردار منطقه هفت با عنوان «۱۳ خيابان در منطقه ۷ تهران تعريض مي شود» به تاريخ ۲۲/۲/۸۳ مبني بر احداث توقفگاه طبقاتي در سه راه طالقاني «گنجايش ۳۴۰ دستگاه خودرو به اشتباه ۳۴۰ هزار خودرو» چاپ شده است كه بدينوسيله تصحيح مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |