يكشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۰ - May 16, 2004
انفجار در بغداد و موصل، درگيري در نجف، كربلا و بصره
006462.jpg
عراق ديروز يكي از روزهاي خونين و پرزد  و خورد و انفجار خود را پشت سر گذاشت. در حاليكه درگيري نيروهاي آمريكايي با عراقي هاي مسلح در شهر نجف و اطراف اماكن مذهبي اين شهر ديروز نيز ادامه داشت، چند انفجار قوي در بغداد و موصل و درگيري در كربلا دهها كشته و مجروح به جا گذاشت.
به گزارش خبرگزاري رويتر، در كربلا و نجف درگيري ميان نظاميان آمريكايي و عراقي هاي مسلح ديروز ادامه يافت.
در ناصريه در جنوب عراق نيروهاي ايتاليايي به همراه نظاميان آمريكايي و انگليسي با طرفداران مقتدي صدر درگير شدند.
يك سخنگوي نظاميان انگليسي در بصره گفت :نظاميان اين كشور كه هدف سه شبيخون قرار گرفته بودند ۲۰ عراقي را در حين درگيري هاي شديد كشتند.ديروز همچنين در شهر موصل در شمال عراق انفجار در يك مركز سربازگيري كه براي تشكيل ارتش جديد فعاليت مي كند بيش از ۴ كشته و ۱۷ مجروح به جا گذاشت.در مركز بغداد و در منطقه اي كه مقر نيروهاي ائتلاف در آن واقع است و منطقه سبز خوانده مي شود ظهر ديروز چندين انفجار روي داد كه دود و غبار شديدي را در اين منطقه ايجاد كرد.
درخواست آيت الله سيستاني
نماينده آيت الله سيستاني از مراجع بلند پايه شيعه در عراق از شخصيتهاي مهم شهر مقدس كربلا خواست تا به منظور يافتن يك راه حل صلح آميز براي پايان دادن به درگيريهاي اخير در اين شهر دخالت كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كربلا، شيخ عبدالمهدي كربلايي نماينده آيت الله سيستاني گفت: من از ساكنان شهر كربلا مي خواهم تا به منظور يافتن راه حل صلح آميز با دو طرف درگيري ها وارد گفتگو شوند.
صدر :
جيش المهدي منحل نمي شود
مقتدي صدر روز جمعه در گفت وگويي اختصاصي با شبكه العربيه تاكيد كرد: دست برداشتن از جيش المهدي به معناي دست برداشتن از اسلام است. وي به شبكه العربيه گفت: جيش المهدي با قدرت هر گونه تهاجمي را دفع مي كند و پيروزي را از آن خود خواهد كرد. مقتدي صدر، در عين حال آمادگي خود را براي ايجاد راه حل هاي صلح آميز اعلام كرد و افزود: اين آمريكا است كه اوضاع را پيچيده مي كند.
وي با بيان اين مطلب كه جيش المهدي يك گروه كوچك نيست، تاكيد كرد كه او آماده است تا جان خود را فداي هدف كند و شهادت را برگزيند.
مقتدي صدر در پاسخ به سئوال العربيه در مورد عكس العمل جيش المهدي در صورت ورود نيروهاي آمريكايي به مرقد حضرت علي عليه الاسلام گفت: بمب هاي ساعتي براي محافظت از مرقد حضرت علي آماده هستند.
در همين حال كالين پاول وزير خارجه آمريكا از صدر خواست خود را به قوه قضائيه عراق تسليم كند.
پاول: اگر دولت جديد عراق بخواهد مي رويم
كالين پاول وزير خارجه آمريكا بعد از ديدار با وزراي خارجه انگليس، ايتاليا و ژاپن كه بدنه اصلي نيروهاي نظامي مستقر در عراق را تشكيل مي دهند گفت: اگر دولت جديد عراق كه بعد از ۱۰ تير قدرت را در اين كشور تحويل مي گيرد دستور خروج نيروهاي خارجي را بدهد، اين نيروها بدون اعتراض عراق را ترك مي كنند.
اعتراف علي شيميايي
علي حسن المجيد معروف به علي شيميايي به كشتن ۱۱۶ عراقي اعتراف كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر از بغداد به نقل از روزنامه المشرق، سالم چلبي رئيس دادگاه عراقي كه مسئول محاكمه صدام و معاونانش است گفت: علي حسن المجيد نزد محمود عثمان عضو شوراي حكومت انتقالي اعتراف كرده است كه در سال ۱۹۹۱ ميلادي دستور قتل ۱۱۶ عراقي را صادر كرده است. سالم چلبي افزود: چگونه مردم عراق قبول مي كنند اين فرد ۱۰ تا بيست سال حبس شود.

تغيير روش بازجويي از زندانيان عراقي
مقامات نظامي آمريكايي در عراق اعلام كرده اند چندين روش بازجويي آمريكاييان از زندانيان عراقي ممنوع شده است.
به گزارش بي.بي.سي تصميم مقامات آمريكايي، كه به منظور مقابله با نتايج منفي تبليغات در زمينه بدرفتاري با زندانيان عراقي در زندان ابوغريب بغداد اتخاذ مي شود، شامل ممنوعيت روش هايي مانند محروميت از خواب و قراردادن كيسه بر سر زندانيان به منظور درهم شكستن مقاومت آنان در برابر بازجويان است.
در عين حال، يك سخنگوي نظامي آمريكا در عراق گفته است كه پيش از اين هم هرگز به بازجويان اجازه داده نشده بود از اين روش هاي بازجويي استفاده كنند.
وزارت دفاع آمريكا اتهام چند سناتور از حزب مخالف دموكرات و همچنين گروه هاي حقوق بشر را در مورد غيرقانوني بودن روش آمريكاييان در بازجويي از زندانيان عراقي رد كرده است. اين گروه ها گفته بودند كه روش هاي بازجويي رايج در زندان ابوغريب بغداد با مفاد كنوانسيون ژنو مغايرت داشته است.

گسترش ابعاد شكنجه زندانيان افغان توسط نظاميان آمريكا
سخنگوي نظاميان آمريكايي در افغانستان ديروز از دومين مورد شكنجه زندانيان افغان بدست سربازان آمريكايي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كابل سرهنگ توكر مانسيگر در يك كنفرانس خبري در كابل گفت: يك مورد ديگر از رفتار غيرانساني سربازان آمريكايي با زندانيان افغان به فرماندهي نيروهاي آمريكايي در افغانستان گزارش شده كه ارتش آمريكا رسيدگي به اين قضيه را آغاز كرده است.از سوي ديگر خبر رسيد شش سرباز دولتي افغانستان جمعه شب در دو ولايت «بلخ» در شمال اين كشور به قتل رسيدند.
يك منبع امنيتي افغان ديروز به خبرنگار ايرنا گفت: شب جمعه نيروهاي دولتي در منطقه «شولگره» در جنوب شهر «مزارشريف» مركز ولايت بلخ در يك كمين گرفتار شدند كه در نتيجه آن شش سرباز دولتي كشته شدند.
وي كه خواست نامش فاش نشود، افزود: همچنين چهار سرباز ديگر به اسارت مهاجمان درآمدند كه تاكنون از سرنوشت آنان اطلاعي بدست نيامده است.

روزنامه تايمز خبر داد:
بحث بر سر استعفاي بلر در دولت انگليس
روزنامه انگليسي تايمز چاپ لندن ديروز به نقل از يكي از معاونان توني بلر نخست وزير انگليس نوشت، وزراي بلندپايه درباره جانشين احتمالي او بحث كرده اند. جان پرسيكات معاون نخست وزير در مصاحبه اي كه در صفحه نخست روزنامه تايمز «با عنوان رقابت براي كسب جايگاه بلر» به چاپ رسيده است گفت، وزراي ارشد درباره آينده بدون حضور بلر بحث و گفتگو كرده و خود را براي تغييراتي در دولت آماده كرده اند.
دفتر پرسيكات ديروز با انتشار بيانيه اي عنوان مصاحبه چاپ شده در روزنامه تايمز را نادرست خواند و اعلام كرد، البته حدس و گمان هاي درباره رهبري دولت انجام شده اما واقعيت آن است كه رقابتي براي بدست آوردن جايگاه بلر نبوده است.
دفتر بلر از اظهار نظر درباره اين مطلب خودداري نموده اما سخنگوي او شايعات درباره استعفاي نخست وزير پيش از انتخابات را رد كرده است. بعد از جنگ عراق ميزان محبوبيت بلر كاهش يافته و دولت او بر سر موضوعات مختلفي از اروپا گرفته تا خاورميانه و مسائل داخلي همچون ضعف خدمات عمومي و درماني مورد انتقاد شديد مطبوعات قرار گرفته اند.
مطبوعات انگليس در روزهاي اخير خبر داده اند كه درون دولت از گوردن براون وزير اقتصاد به عنوان جانشين او سخن گفته مي شود.
خبرگزاري رويتر ديروز گزارش داد، در انگليس سياسيون مي گويند كه بلر و براون در سال ۱۹۹۴ توافق كردند اگر بلر نخست وزير شود روزي كنار برود تا براون به قدرت برسد.

اقدام نافرجام رژيم صهيونيستي براي ترور يكي از رهبران جهاد اسلامي فلسطين
بالگردهاي آپاچي رژيم صهيونيستي بامداد ديروز با حمله به شهر غزه سه فروند موشك هوا به زمين به سوي يك ساختمان مسكوني شليك كردند.
به گزارش ايرنا منابع فلسطيني گفتند كه در اين حمله دفتر سابق «محمد الهندي» از مسئولان جنبش جهاد اسلامي فلسطين هدف قرار گرفت كه به زخمي شدن دست كم ۱۵ نفر منجر شد. اين منابع افزودند كه هدف از اين حمله ترور الهندي بود اما به او آسيبي وارد نيامد.
دفتر الهندي از مدت ها پيش به يك مركز مطالعات تبديل شده است و در حمله ديروز اين ساختمان به طور كامل ويران شد.از سوي ديگر كوفي عنان دبيركل سازمان ملل روز جمعه انهدام گسترده خانه هاي فلسطينيان را در شهر رفح واقع در جنوب غزه به شدت محكوم كرد.
فرد اكهارد سخنگوي كوفي عنان در بيانيه اي كه در مقر سازمان ملل منتشر شد تأكيد كرد: گزارشهاي خبري انهدام چندين خانه در شهر رفح را طي دو روز گذشته، علاوه بر ۱۱۳ واحد مسكوني كه در اين ماه تخريب شده است خاطرنشان مي سازند.وي گفت: دبير كل سازمان ملل به دفعات از اسرائيل خواسته است تا در داخل مرزهاي حقوق بين الملل به نيازهاي امنيتي خود پاسخ بگويد.اين بيانيه مي افزايد: دبيركل سازمان ملل از دولت اسرائيل خواسته است تا به عنوان «قدرت اشغالگر» به الزامات خود پايبند بماند و فوراً چنين اقداماتي را كه به مثابه مجازات دسته جمعي و ناقض حقوق بين الملل است متوقف سازد.

سونيا گاندي در يك قدمي نخست وزيري
در نشست رهبران حزب كنگره كه ديروز براي تعيين وضعيت پارلماني اين حزب در دهلي نو برگزار شد، سونيا گاندي به عنوان رهبر پارلماني اين حزب و نامزد پست نخست وزيري انتخاب شد.
به گزارش ايرنا از دهلي نو در اين نشست كه ظهر ديروز آغاز شد، «پرناب موكرجي» يكي از مقامهاي بلندپايه حزب كنگره، خانم سونيا گاندي را به عنوان رهبر پارلماني حزب پيشنهاد كرد كه مورد موافقت اعضا قرار گرفت.
با اين انتخاب عملا مشخص شده است كه سونياگاندي نامزد رسمي حزب كنگره براي پست نخست وزيري هند است.
حزب كنگره از همان روزهاي نخست مبارزه انتخاباتي با صراحت تمام اعلام كرده كه سونيا گاندي نامزد اين حزب براي احراز مقام نخست وزيري هند است.
حزب كنگره و متحدانش اكنون ۲۱۷ كرسي مجلس ۵۴۳ نفره هند را در اختيار دارند از اين رو رهبران اين حزب براي معرفي نخست وزير از اين حزب به جلب حمايت احزاب مستقل ديگر نياز دارند.
احزاب ماركسيست هند به همراه احزاب كمونيست حمايت خود را از نخست وزيري سونيا گاندي اعلام كرده اند.

يادداشت
دولت جديد هند و سياست هاي پيش رو
(بخش پاياني)
دكتر علي صباغيان
قسمت اول اين يادداشت كه تاثير تغيير دولت هند برسياست هاي اقتصادي اين كشور را بررسي مي كرد، ديروز از نظرتان گذشت. اكنون قسمت آخر اين يادداشت را مي خوانيد.
دومين مسئله عمده اي كه با تغيير دولت هند بار ديگر در معرض پرسش تحليلگران و محافل سياسي و رسانه اي قرار گرفته است فرايند صلح هند با پاكستان و گفتگوي دو كشور بر سر مسئله كشمير است.
از فرداي جنگ جهاني دوم كه شبه قاره هند به دو كشور پاكستان و هند تقسيم شد اختلاف اين دو كشور بر سر مسئله كشمير تاكنون چندبار موجب بروز جنگ بين آنها شد و چند بار ديگر نيز آنها را تا آستانه جنگ پيش برده است.
رويارويي كارگيل در چند سال قبل اوج آخرين دوره اختلاف اين دو كشور بوده است. از سال گذشته در پرتو تحولات مختلف همچون دستيابي پاكستان به سلاح هسته اي، وضعيت جهان در دوران پس از ۱۱ سپتامبر و نيز روابط نزديك آمريكا با دو طرف باعث شد تا هند و پاكستان كه در سالهاي اخير بيشترين انتقادات عليه يكديگر را داشتند روند جديدي از گفتگوهاي صلح را آغاز كنند كه همچنان ادامه دارد.
اكنون سقوط دولت بي .جي.پي كه با استفاده از محبوبيت داخلي خود در اين خصوص ابتكار عمل را بدست گرفته بوده اين پرسش را مطرح كرده كه آينده گفتگوهاي صلح هند و پاكستان به چه سرنوشتي دچار خواهد شد. واكنش اوليه رهبران حزب كنگره و نيز واكنش مقامات پاكستاني حكايت از آن دارد كه طرفين نسبت به ادامه اين مذاكرات خوش بين هستند. اگر وضعيت داخلي خاصي در هند ايجاد نشود كه بخواهد دولت جديد از عنصر سياست خارجي به ويژه روابط با پاكستان براي آن بهره جويد اين مذاكرات طبق روال عادي پنجاه سال گذشته ادامه خواهد يافت. سياست خارجي هند به ويژه روابط اين دو كشور با آمريكا از جمله عرصه هايي است كه از هم اكنون احتمال تغيير در آن آشكار شده است. روابط خاصي كه حزب بي.جي.پي طي سال هاي اخير با آمريكا برقرار كرده بود به شدت مورد انتقاد حزب كنگره و بيشتر از آن احزاب چپگراي حاضر در ائتلاف به ويژه حزب كمونيست بوده است. اكنون در هند از ايجاد روابط مستقل تر با آمريكا سخن به ميان مي آيد. البته ممكن است در پرتو اين تغيير روابط هند با اسرائيل نيز كه طي سال  هاي اخير گسترش زيادي يافته هم دچار تغيير و تحول گردد. و نكته ديگري كه نتايج انتخابات اخير در سياست داخلي هند در پي خواهد داشت عبور رقابت هاي سياسي و حزبي به يك مرحله جديد خواهد بود. حزب ۱۱۹ ساله كنگره كه نزديك به پنجاه سال حاكميت خود بر هند هميشه خواستار تشكيل دولت مستقل بوده اكنون بايد همراه احزاب ائتلافي دولت تشكيل دهد. توجه اين حزب به نقش احزاب ائتلافي كه از قبل از انتخابات اين دوره مجلس مد نظر حزب كنگره قرار گرفت خودبخود موجب تقويت سياست چند حزبي كه از اوايل دهه ۱۹۹۰ با ظهور قدرتمند حزب بي.جي.پي از تك حزبي به دو حزبي تبديل شده بود، خواهد شد.
علاوه بر اين اگر سونيا گاندي بيوه راجيو گاندي كه اكنون رياست حزب كنگره را در دست دارد به مقام نخست وزيري منصوب شود يكي از حربه هاي اصلي حزب بي.جي.پي عليه حزب كنگره يعني انتقاد از اصالت خارجي سونيا گاندي كه از اوايل دهه ۱۹۹۰- و پس از ترور راجيو گاندي در خلال تبليغات انتخاباتي سال ۱۹۹۱ - و به ويژه انتخابات اخير كه از عوامل عمده تضعيف حزب كنگره بود نيز بي اثر خواهد شد. بي توجهي راي دهندگان هندي به اين مسئله در انتخابات اخير و نيز حمايت رهبران حزب كنگره از نخست وزيري سونيا گاندي و همچنين تهديد حزب كنگره به اين كه اگر امكان نخست وزيري سونيا گاندي وجود نداشته باشد اين حزب در دولت آينده شركت نخواهد كرد همه نشانه هايي از اين تغيير محسوب مي شود. البته بديهي است كه حزب بي.جي.پي كه اكنون شكست خورده نيز براي سرپوش گذاشتن بر مشكلات خود در نظر افكار عمومي حداقل تا مدتي به اين مسئله دامن خواهد زد. علاوه بر اين از آنجا كه حزب بي.جي. پي در دوران قدرت برغم شعارهاي بنيادگرايانه هندوئيسم خود، تحت رهبري شخصيت ميانه رويي همچون اتل بيهاري واجپايي سياست واقعگرايانه و تا حدودي معتدل را پيش گرفته بود احتمال مي رود شكست اخير بي.جي.پي موجب قدرت گرفتن شخصيت هاي افراطي اين حزب شود كه اين امر نيز مي تواند بروز برخي درگيري هاي فرقه اي را در هند در پي داشته باشد. و نكته آخر اين كه مناسبات هند با ايران در دوران دولت جديد تغييرات چنداني را شاهد نخواهد بود. اگر چه روابط ايران و هند و همكارهاي دو كشور در دوران حكومت حزب بي.جي.پي از سطح خوبي برخوردار بود اما با توجه به نگرشي كه خانواده گاندي و رهبران حزب كنگره از گذشته دور در خصوص اهميت روابط با ايران داشته اند احتمالا در آينده نيز مناسبات دو كشور مسير طبيعي خود را ادامه خواهد داد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |