شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۳ - - شماره ۳۳۸۶
پاي صحبتهاي مديران مسئول نشريات دانشجويي
روزنامه نگاري از اين مشكل تر نمي شود
يكي از مشكلات نشريات دانشجويي اين است كه جايگاه حقوقي چندان قرص و محكمي در قوانين جامعه ندارند و قوانين حقوقي تكليف خود را با نشريات دانشجويي مشخص نكرده اند
000516.jpg
الهام صادقي
مسئولين دانشگاه و مسئولين فرهنگي جامعه نسبت به نشريات دانشجويي بسيار بي تفاوتند. مثلاً زماني كه نشريه دف در جشنواره بهمن ماه بندرعباس چندين عنوان كسب كرد مسئولين حتي از بيان يك تبريك كلامي خودداري كردند
نشريات دانشجويي و مشكلات و تنگناهاي فراروي اين رسانه ها امروز از جمله موضوعاتي به شمار مي روند كه توجه قشر عظيمي از دانشجويان و دانشگاهيان را به خود معطوف داشته اند. در يازدهمين نمايشگاه مطبوعات به رغم اختصاص غرفه اي محقر به نشريات دانشجويي، مديران مسئول اين نشريات،متناسب با بضاعت اندك خود حضور يافتند.
حضور دانشجويان و مديران مسئول نشريات دانشجويي در نمايشگاه امسال بهانه اي دست داد تا درخصوص جايگاه مباحث دانشجويي و دانشگاهي در رسانه هاي جمعي كشور مان و نيز وضعيت كنوني نشريات دانشجويي با برخي از آنان به گفت وگو بنشينيم.
جاي خالي مطالب دانشجويي در رسانه هاي جمعي كشور و رويكرد ضعيف رسانه هاي مزبور به مسائل صنفي، آموزشي و اجتماعي دانشجويان و جامعه دانشگاهيان و ضرورت تقويت اين بخش نكته اي بود كه از لابه لاي گفت وگوهاي همشهري دانشجو با درصد زيادي از دانشجويان روزنامه خوان و علاقه مند به مطبوعات بيرون مي آيد.
براساس يك پژوهش انجام شده توسط گروه پژوهش خانه نشريات دانشجويي ۶۵ درصد نشريات به صورت گاهنامه منتشر مي شوند كه حدود ۳۵ درصد از نشريات منتشره به صورت علمي- تخصصي و يا متمركز بر يك موضوع خاص هستند. در اين تحقيق كه جامعه آماري آن متشكل از دانشجويان دانشگاههاي تهران و ياسوج بوده است، ۹/۷۳ درصد دانشجويان معتقد بودند، يك نشريه دانشجويي بايد منعكس كننده نظرات و نيازهاي دانشجويان باشد و در اين ميان تنها ۵/۲۷ درصد آنان معتقدند كه اين امر تحقق مي يابد و ۹/۴۴ درصد بر اين باور بودند كه نشريات دانشجويي بيشتر تابع نظرات هيأت تحريريه خود هستند.
در اين تحقيق، دانشگاه تهران با ۹/۵۶ درصد و دانشگاه ياسوج با ۳۶/۳ درصد يك نشريه دانشجويي را نشريه اي مي دانستند كه توليد كنندگان آن دانشجو باشند و ۹/۳۱ درصد كل دانشجويان جامعه آماري وظايف اين قبيل نشريات را بيان نظرات دانشجويان درخصوص مسائل جامعه و دانشگاه مي  دانستند. ۱/۶۸ درصد، نشريات دانشجويي را متوسط ارزيابي كرده بودند و ۴۵ درصد آنان كمبود منابع مالي را مهمترين مشكل نشريات دانشجويي مي دانستند.
۳/۳۳ درصد كل افراد بهترين اولويت ترتيب انتشار را فاصله زماني دو هفته نامه دانسته و ۹/۴۴ درصد استفاده از مطالب توليدي غيردانشجويي را مجاز تلقي كرده اند.
حركت در فضايي بسته
از نظر دانشجويان جلب اعتماد افراد، تنوع مطالب، ايجاد بستر مناسب براي از بين رفتن سانسور و مشاركت همه دانشجويان از جمله مواردي است كه در بهبود كيفي نشريات دانشجويي تأثير بسيار زيادي دارد.
به اعتقاد بسياري از دانشجويان، فضاي بسته حاكم بر نشريات دانشجويي از يك سو و عدم همكاري مناسب در انعكاس اخبار دانشجويي در رسانه هاي جمعي كشور از سوي ديگر، موجب گرديده تا روز به روز شكاف عميق تري ميان مباحث و مشكلات موجود در دانشگاه و موارد مطرح شده در رسانه هاي ديداري و نوشتاري ايجاد شود. مسعود حيدريان، مدير مسئول نشريه دانشجويي «برداشت دوم» دانشگاه زنجان در اين باره مي گويد: «متأسفانه بين رسانه هاي جمعي و قشر جوان ما يك خلأ ايجاد شده است و فضاي حاكم بر رسانه هاي ما فضايي باز نيست و در آن كمتر به مسائل ،مطالبات و مشكلات دانشجويي پرداخته مي شود و عمدتاً ما مي بينيم كه در حوزه نشريات و رسانه هاي جمعي تعداد محدودي بطور خاص به اين قبيل مسائل مي پردازند. مانند «همشهري دانشجو» كه تا حدودي قيد و بندهايي را برداشته با بتواند مطالب را به نحو مطلوب تري بيان كند. انتشار ضميمه دانشجو در همشهري تا حدودي كار نويني است و من نشريه ديگري را به ياد ندارم كه بخش جداگانه اي را به دانشجويان اختصاص داده باشد، تا مسائل را آنگونه كه هست منعكس كنند و اكثر آنها به بيان مطالبي كوتاه در غالب يك ستون يا قسمت كوچكي اكتفا كرده اند.
مدير مسئول نشريه برداشت دوم دانشگاه زنجان در ادامه افزود: «دانشگاه زنجان در حدود ۵۰ نشريه منتشر مي كند كه اين نشانه علاقه مندي دانشجويان در اين زمينه است. ولي متأسفانه به دليل مشكلات اقتصادي، انتشار نشريه بعد از حداكثر ۳ تا ۴ ماه متوقف مي شود.
مشكل ديگر ما در رابطه با نشريات دانشجويي دخالت نهادها و ارگان هائي است . اين قبيل نهادها انتظار دارند تا به مطالب پيشنهادي آنها پرداخته شود و گاهي ما مي بينيم كه بعد از چند شماره با شكايت يكي از نهادها نشريه تعطيل مي شود. به هر حال سخت گيري هاي زياد به همراه مشكلات دانشجويي منجربه تعطيلي نشريه مي شود و طبعاً به دليل وجود اين مشكلات، انتشار اين نشريات دانشجويي با عدم استقبال دانشجويان روبرو مي شود.
مجتبي چناراني، مدير مسئول نشريه واحد و سردبير خبرنامه كلاه كاغذي ها متعلق به دانشگاه علم و صنعت مي گويد: «آنچه واقعيت فضاي دانشجويي و فضاي دانشگاهي است متأسفانه در رسانه ها منتشر نمي شود و رسانه ها يك نماي فانتزي از دانشگاه ارائه مي دهند. نمونه بارز آن فيلم هايي است كه در مورد دانشگاه و خوابگاه ساخته مي شود كه هيچ يك از عوامل آن در محيط دانشگاه و درگير مشكلات آن نبوده اند و دغدغه هاي صنفي، سياسي و غيره دانشجويان را ندارند. در نتيجه با فضاي واقعي دانشجويي خيلي فاصله دارند.
در رسانه هاي نوشتاري بيشتر فضاي سياسي دانشگاه است كه منعكس مي شود و اين انعكاس هيچ وقت به آن شكلي كه در بحث هاي صنفي مطرح مي شوند نيست و بيشتر بعد سياسي آن مطرح شده است و متأسفانه رسانه هاي ديداري و نوشتاري ما از فضاي واقعي دانشگاه ها به شدت دورند.»
وي با بيان اين مطلب كه مهمترين مشكلات نشريات دانشجويي را بايد در زمينه هاي مختلف حقوقي، مالي، ژورناليستي و غيره بررسي كرد مي افزايد: «در زمينه بحث حقوقي يكي از مشكلات اين قبيل نشريات اين است كه جايگاه حقوقي چندان قرص و محكمي در قوانين جامعه ما ندارند و قوانين حقوقي ما تكليف خود را با نشريات دانشجويي مشخص نكرده اند.
مهدي بديعي- دانشجوي مددكاري و نماينده مديران مسئول نشريات دانشگاه در كميته ناظر بر نشريات دانشگاهي دانشگاه علامه طباطبايي مي گويد؛ «دوگونه رسانه در كشور ما وجود دارد. رسانه هاي داراي جهت گيري مثبت و رسانه هاي بي طرف. رسانه هاي داراي جهت گيري مثبت و پرداختن به مشكلات را به منزله نقد قدرت مي بينند و به اين دليل از پرداختن به مسائل قشر دانشجو كه به عنوان قشري فرهيخته، كه مستعد پيگيري مشكلات خود هستند احتراز مي نمايند. گويي مشكلي وجود ندارد. اما وجود رسانه هاي بي طرف كه در هر مقطع با توجه به نياز آن برهه از زمان به بررسي و ارائه طريق مي پردازند. ولي اين مقدار پرداختن به مشكلات نمي تواند راضي كننده و متناسب با مسائل و بحران هاي جامعه تحصيل كرده و متفكر ما باشد.»وي با اشاره به اينكه جامعيت روزنامه همشهري قابل تحسين است و ابتكار جالب ضميمه دانشجويي آن نيز براي دانشجويان توجه بر انگيز است، مي افزايد: «مشكل عمده نشريات دانشجويي هماهنگ نبودن اهداف دانشجويان با ابزار و وسايل تحقق آنهاست. هر نشريه دانشجويي خواستار پيشرفت در كار خود است. چه از نظر مهارتهاي اعضاي آن نشريه و چه از لحاظ انعكاس، آزاد عقايد و انتشار آزادانه مطالب بدون نظارت قبل از چاپ و تأمين نياز مخاطبان.
نشريات زيراكسي
كمبود امكانات مالي هميشه جزو مشكلات مطرح در حوزه دانشگاه ها بوده است كه مورد انتقاد گروه هاي دانشجويي از جمله اعضاي نشريات دانشجويي قرار مي گيرد. عدم هماهنگي و ياري مسئولين امور فرهنگي در دانشگاهها نيز يكي از بزرگترين مشكل مشترك در ميان نشريات دانشجويي است كه به لحاظ كمبود بودجه، بالاجبار به كپي برداري از نمونه اصلي روي مي آورند و به خاطر پايين آمدن كيفيت و عدم دسترسي به دستگاه هاي چاپ مناسب و صفحات رنگي به مرور مخاطبين خود را از دست مي دهند، هر چند كه اعضاي اين قبيل نشريات تلاش زيادي براي به ثمر رساندن آن و جذب مخاطب مي كنند. اما متأسفانه به علت نداشتن جاذبه هاي مورد نياز برا ي جذب ديگر دانشجويان و نيز وجود نشرياتي با رنگها و طرحهاي مختلف بر روي كيوسك هاي روزنامه فروشي، دانشجويان ترجيح مي دهند كه به جاي مطالعه اين گونه نشريات به مطالعه نشريات خارج از دانشگاه بپردازند، گو اينكه سخن بسياري از اين نشريات در چارچوب مسائل دانشگاه و تخصصي است اما همان طور كه گفته شده كيفيت پايين آن باعث ايجاد بي علاقگي و بي انگيزگي در مطالعه آن در ميان دانشجويان مي شود.
چنور عادلي، دانشجوي حسابداري دانشگاه رازي و مدير مسئول نشريه دانشجويي «اژدر» و دبيركل خانه نشريات دانشجويي اين دانشگاه معتقد است كه وجود يك ضميمه دانشجويي در روزنامه كثيرالانتشاري چون همشهري بسيار لازم و ضروري است، البته اگر هر معنايي كه مد نظر است دنبال شود تا نسبت به مشكلات دانشجويان ترتيب اثر داده شود. وي مي گويد: «موضوع دانشجو و مسايل مربوط به آن از جمله موضوعات حساس در جامعه ما است براي همين به محض پيش آمدن مشكل و اعتراضي در اين حوزه نظر بيشتر نشريات به سوي آن جلب مي شود.
اما مطبوعات بيشتر وقتها دليل اصلي اعتراض دانشجويان را بيان نمي كنند . رسانه ها بايد بدانند اگر خواهان كمك به دانشجويان هستند تنها به پاسخ گويي و بيان آن اكتفا نكنند. زيرا دانشجو نيازمند پاسخ نيست بلكه احتياج به راه حل مناسبي در قبال مشكلات خود دارند.وي افزود: مهمترين مشكل در انتشار نشريات دانشجويي، مشكل اقتصادي است ما به دليل نبود كامپيوتر مجبوريم كار صفحه بندي و تايپ مطالب نشريه را به مؤسسات خارج از دانشگاه بدهيم و دانشگاه تنها تا سقف ۱۰ هزار تومان بابت هزينه تايپ نشريه به ما مي پردازد.
ابتكار جالب
به نظر افشين متقي دستناني نماينده دانشگاه علامه طباطبايي در يازدهمين نمايشگاه مطبوعات، ضميمه همشهري- دانشجو براي خوانندگان اين روزنامه از آشناترين صفحات همشهري است و ابتكاري است كه اين روزنامه براي اولين بار انجام داده است. با اين كار خلاء موجود در رسانه ها را تا حدي پر كرده است.
وي مي گويد:پوشش خبري تقريباً كامل از مسايل مهم و حضور خبرنگاران فعال متعلق به حوزه دانشجويي باعث تقويت اين صفحه شده است.
دستناني با اشاره به اين كه نشريات دانشجويي از يك درد اساسي و بغرنج رنج مي برند و آن كمبود مخاطب است گفت: «مخاطبين نشريات دانشجويي هر چند اكثراً دانشجو هستند؛ اما علي رغم تيراژ پايين اين نشريات به نسبت تعداد دانشجويان، باز اين تعداد اندك مورد توجه قرار نمي گيرد.»
متأسفانه مشكلاتي از قبيل كمبود مشابه مالي، كمبود زمان براي گرد آوري و تكاليف مطالب با اهميت، روي آوردن به كپي برداري و نامناسب بودن كيفيت نشريات، همچنين وجود نشريات تخصصي فعال با كيفيت عالي در خارج از دانشگاه منجر شده تا ركود بازار نشريات دانشجويي روز به روز ملموس تر شود.از سوي ديگر سانسور شديد مطالب و يا نياز به خودسانسوري از جمله مشكلات ديگري است كه دانشجويان در اين حوزه با آن مواجه اند زيرا بررسي آماري به روشني نشان مي دهد كه سرنوشت آن قبيل نشريات كه از خطوط قرمز اين حوزه گذاشته اند چه بوده است.
مازيار كرم پور دانشجوي مهندسي مكانيك و مدير مسئول نشريه دانشجويي «دف» دانشگاه شيراز، معتقد است كه مشكلات دانشجويان چون تنها در محدوده دانشگاه مطرح مي شود افراد خارج از دانشگاه هيچ اطلاع دقيقي از اين قبيل مسايل ندارند. براي همين قشر دانشجو احساس مي كند فاصله عميقي ميان آنها و انواع رسانه هاي جمعي وجود دارد. حتي اگر در باره اي از موارد به انعكاس مشكلات و موضوعات دانشجويان بپردازند، انعكاس مناسبي از مسايل موجود ندارند.
مدير مسئول نشريه «دف» همشهري دانشجو را ابتكار عملي حرفه اي مي داند كه براي اولين بار در تاريخ رسانه هاي نوشتاري به اجرا درآمده است و در سطح خاصي به مسايل دانشگاه خصوصاً صفحه آخر اين ويژه نامه چهار صفحه اي كه به معرفي دانشگاه هاي معتبر جهان مي پردازد و اطلاعات زيادي در مورد اين دانشگاه ها به علاقه مندان مي دهد. وي اميدوار است كه اين ضميمه صرفاً محدود به دانشگاه هاي تهران نباشد و به مشكلات و مسايل دانشجويان شهرهاي ديگر نيز بپردازد.
مدير مسئول نشريه دانشجويي «دف» با اشاره به اين كه اين دانشجويان هستند كه در آينده مملكت را در دست مي گيرند و آن را مي سازند و تنها با مطالعه در خصوص مطالب گوناگون است كه مي توانند هر روز بيشتر از ديروز موفق باشند، مي گويد: «در دانشگاه شيراز حدود ۵۰ نشريه فرهنگي و ۳۴ نشريه علمي- تخصصي منتشر مي شود. نشريه دف به عنوان يكي از نشريات بخش فرهنگي متأسفانه بعد از ۵ سال فعاليت تا پايان خرداد ماه سال جاري به فعاليت خود خاتمه خواهد داد» و يكي از مهم ترين دلايل تعطيلي اين نشريه را افت بسيار زياد من و اين مي داند و مي گويد: «حتي مسئولين دانشگاه واكنش مناسبي نسبت به مطالب نشريه از خود نشان نمي دهند و حاضر به مصاحبه در مورد وضعيت موجود نيستند. تنها اگر مطالب خيلي تند و صريح بيان شده باشد، در پاسخ به توقيف نشريه اكتفا مي كنند. بدون آن كه جوابي به دانشجويان در قبال مشكل موجود بدهند.»

كاغذ پاره
يك مشكل كاري
در صدا كرد و باز شد.
-استاد، سلام!
-ببخشيد من يك مشكل كاري داشتم؛ يه كم دير شد!
استاد دوباره به جزوه نگاه كرد و شروع كرد به روخواني.
با دو انگشت زد روي در. همه نگاه ها به سمت در رفت.
-سلام!
- استاد! سرويس دير اومد. به خدا تقصير من نبود!
اصلاً استاد نگاهش هم نكرد.
صداي دو لنگه كفش از توي راهرو نزديك شدند تا آمدند توي كلاس.
-ببخشيد استاد!
- ترافيك مسير من خيلي سنگينه! آخه چقدر زود راه بيافتم!
استاد فقط زل زد به چشم هايش.
هنوز شروع نكرده بود به خواندن كه «سپهري» آمد تو.
- استاد سلام!
صداي خنده بچه ها توي كلاس پيچيد.
روي سرش موها شاخ شده بود.
- ببخشيد استاد! يه مشكل كاري داشتم. از صبح زود بيرون بودم!
استاد سرتاپايش را نگاه كرد و خنديد.
توي كلاس همهمه شد.
سپهري با چشم هاي پف كرده اش ريز خنديد.
وقت نكرده بود صورتش را هم بشويد.
e-good arzy@yahoo.com

با دانشگاهها
شركت ۲۱۰ نشريه در نهمين جشنواره منطقه اي نشريات دانشجويي
مدير خانه  نشريات  دانشجويي  وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري  گفت : ۲۱۰ نشريه  و دو هزار و ۴۰۰ عنوان  اثر در نهمين  جشنواره  منطقه اي  نشريات  دانشجويي  كه  در دانشگاه  تهران  برگزار مي شود، شركت  مي كنند.
«علي  حق  پناه» به  ايرنا گفت: ميزان  شركت كنندگان  اين  جشنواره  نسبت  به  جشنواره  پيشين  نشريات  دانشجويي  دانشگاه هاي  استان  تهران  از نظر تعداد عنوان هاي  نشريات  و آثار ارسال  شده  بيش  از صد درصد افزايش  داشته  است .
در جشنواره  پيشين  نشريات  دانشجويي  دانشگاه هاي  استان  تهران  كه  دي  ماه  سال ۸۰ در دانشگاه  علم  و صنعت  برگزار شد ۱۱۰ نشريه  به  همراه  يكهزار و ۱۰۰ عنوان  اثر شركت  داشتند.
حق  پناه  گفت : بررسي  آمار تفكيكي  آثار ارسال  شده  به  دبيرخانه  اين  جشنواره  نشان  مي دهد كه  بخش  مقاله هاي  سياسي  با ۲۱۰ عنوان  مقاله  و بخش  عكس  با ۳۰ قطعه  عكس  به  ترتيب  بيشترين  و كمترين  آثار را در جشنواره  دارند.
به  گفته  وي  در نهمين  جشنواره  نشريات  دانشجويي  ويژه  دانشگاه هاي  استان  تهران ، شركت كنندگان  در بخش هاي  مصاحبه ، سرمقاله ، مقاله  اجتماعي ، مقاله  سياسي ، شعر، طنز و مقاله  ادبي  و هنري  به  رقابت  خواهند پرداخت .
جشنواره هاي  منطقه اي  نشريات  دانشجويي  به  منظور تعامل  و رقابت  نشريات  دانشجويي  مناطق  پنجگانه  كشور برگزار مي شود كه  نهمين  جشنواره  آن چهارم  خردادماه  با شركت  نشريات  دانشجويي  دانشگاه هاي  استان  تهران  در دانشگاه  تهران  گشايش  خواهد يافت .
ايستگاه تندرستي ويژه دختران دانشجوي دانشگاه فردوسي
پروژه هاي ملي استخر سرپوشيده و مجتمع بزرگ ورزشي دانشگاه فردوسي سال ۸۴ به بهره برداري خواهد رسيد.
دكتر طالب پور مدير تربيت بدني دانشگاه فردوسي در اين باره گفت: مهمترين برنامه عمراني دانشگاه در سال جاري مربوط به اجراي پروژه هاي ملي استخر سرپوشيده و بزرگ ترين مجتمع ورزشي در استان خراسان است كه زمان بهره برداري از آن، سال ۸۴ بوده و در صورت انجام، تحول عظيمي در ورزش بانوان صورت خواهد گرفت.
دكتر طالب پور همچنين از آغاز به كار پروژه ايستگاه تندرستي شماره ۲ ويژه دختران، اعتبار ۸۰ ميليون ريال در دانشگاه فردوسي خبر داده و تشريح كرد: اين ايستگاه كه شامل ۱۶ ايستگاه داخلي است در مساحتي بالغ بر۶۰۰ متر مربع طراحي شده كه زمان بهره برداري آن پايان سال ۸۳ خواهد بود.
شرايط پذيرش بدون كنكور دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد
شرايط ادامه تحصيل فارغ التحصيلان ممتاز دوره كارشناسي ناپيوسته دانشگاهها در دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته در سي و چهارمين جلسه شوراي برنامه ريزي دانشگاه آزاد اسلامي تصويب شد.طبق اين مصوبه فارغ التحصيلان ممتاز دوره كارشناسي ناپيوسته در صورتي مي توانند از مزاياي فارغ التحصيلان ممتاز كارشناسي براي ادامه تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد استفاده نمايند كه در دوره كارداني نيز دانشجوي ممتاز بوده باشند.
انتشار ۴۴ عنوان نشريه دانشجويي در دانشگاه تربيت معلم
در سال تحصيلي ۸۳-۸۲، شاهد انتشار ۴۴ نشريه دانشجويي در دانشگاه تربيت معلم بوديم. قمري، مسئول امور نشريات دانشجويي دانشگاه تربيت معلم با بيان اين مطلب گفت: اين ۴۴ عنوان نشريه فرهنگي، اجتماعي، سياسي، علمي و ادبي است و به صورت گاهنامه منتشر مي شوند.
وي گفت: در جلسه هيأت كميته نشريات دانشجويي كه سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ماه در دانشگاه تربيت معلم حصارك تشكيل شد از ميان درخواست هاي چاپ نشريات دانشجويي با صدور مجوز براي ۵ نشريه نيز موافقت شد.
وي افزود: دانشجوياني كه تمايل به انتشار نشريه دانشجويي دارند بايد درنظر داشته باشند مطالب ارائه شده بايد متناسب با فضاي علمي و قانوني دانشگاه باشد و اين فعاليت ما بايد در چارچوب قانون و اساسنامه نشريات انجام گيرد.
نظرسنجي از پنج هزار و ۲۳۱ دانشجو درباره مصرف مواد مخدر
نتايج نظرسنجي دفتر مطالعات فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم پيرامون پنداشت ها و نگرش هاي دانشجويان درباره مواد مخدر منتشر شد. جامعه آماري اين نظرسنجي پنج هزار و ۲۳۱ دانشجو كه ۴/۵۰ درصد آن زن و ۶/۴۹ درصد آن مرد بوده و۹۰ درصد آن ها در شهر سكونت داشته اند را شامل مي شود. در اين نظرسنجي مسايلي چون نگران كننده بودن يا نبودن شيوع مصرف مواد مخدر، سهولت دسترسي، ميزان شيوع مصرف مواد از ديدگاه دانشجويان و دلايل و عوامل آن و راه هاي كاهش مصرف و نگرش نسبت به مصرف مواد مخدر بررسي شده است.
000519.jpg

مطابق نتايج اين نظرسنجي، ۳/۹۸ درصد از پاسخگويان شنيدن مطلب در مورد افزايش مصرف مواد مخدر و ۲/۷۸ درصد آن ها شنيدن مطلب درباره مصرف مشروبات الكلي را تأييد كرده اند؛ از ميان آنها ۴۱/۶۴ درصد اذعان داشته اند كه با شواهد تأييد كننده افزايش مصرف مواد مخدر در بين دانشجويان برخورد داشته اند.
گزارش نتايج نظرسنجي افزوده است:  ۸/۹۶ درصد از دانشجويان شيوع مصرف مواد مخدر را نگران كننده و ۴/۶۲درصد آنها شيوع توزيع اين مواد را بسيار نگران كننده دانسته اند.
از نظر بسياري از دانشجويان، تهيه مواد مخدر و مشروبات الكلي در سطح شهر تقريباً آسان است. چون حدود ۹۰ درصد تهيه آن را آسان يا نه چندان دشوار توصيف كرده اند و با آن كه دانشگاه و خوابگاه، محيط هاي پالوده تري بوده و بيشتر تحت كنترل هستند، اما بيشتر دانشجويان تهيه مواد مخدر در دانشگاه و خوابگاه را هم آسان مي دانند. براساس نتايج اين تحقيق: ۷۳ درصد دانشجويان مصرف سيگار را ميان دوستان وهم دانشگاهي هايشان زياد دانسته اند. در اين نظرسنجي ، مصرف تفريحي ترياك ونيز مصرف مواد مخدر در ايام امتحانات در رتبه هاي بعد قرار دارد. همچنين بر اساس نتايج اين نظرسنجي مصرف تفريحي حشيش از نظر ۸/۱۹ درصد پاسخگويان و اعتياد به حشيش از نظر
۳/۱۵ درصد آنها در حد زياد و بسيار زياد استفاده مي شود. در مقابل ۱۰ درصد پاسخگويان مصرف هروئين را ميان دانشجويان زياد اعلام كرده اند.

دانشجو-۳
دانشجو-۲
دانشجو-۴
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |