شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۳ - - شماره ۳۳۸۶
نگاهي به كالج بركلي، بزرگترين كالج موسيقي مستقل جهان
مثل يك آزمايشگاه انفرادي موسيقي
000531.jpg
آزاده ثبوت
«كالج موسيقي بركلي» بزرگترين كالج موسيقي مستقل جهان و نخستين مؤسسه آموزش موسيقي معاصر است. اين كالج كه در سال تحصيلي ۹۶-۱۹۹۵ پنجاهمين سال تأسيس خود را جشن گرفت، يك مؤسسه غيرانتفاعي است كه در سال ۱۹۴۵ توسط آهنگساز و موسيقيداني به نام «لارنس برك» تحت عنوان «خانه موسيقي شيلينگر» تأسيس شد. در سال ۱۹۵۴ نام آن به مدرسه موسيقي بركلي (برگرفته شده از نام بنيانگذار آن) تغيير يافت. در سال ۱۹۶۶ نخستين دوره كارشناسي آن ارائه شد و از سال ۱۹۷۳ تاكنون به اين مؤسسه، كالج موسيقي بركلي اطلاق مي شود.
«لي اليوت برك» فرزند «لارنس برك» كه از سال ۱۹۷۹ تاكنون رياست كالج را به عهده دارد، تحولات شگرفي در طول دو دهه گذشته تحقق بخشيده و توسعه كالج را در حوزه هاي فن آوري موسيقي، تجارت موسيقي، گرايشهاي اجتماعي و روند بين المللي كردن آن هدايت كرده است.
مبناي برنامه ريزي آموزشي در اين كالج بر توسعه شناخت موسيقايي دانشجويان و ارائه آموزشهاي لازم جهت ارتقاي خلاقيتهاي موسيقايي دانشجويان قرار گرفته و بر اين باور استوار گشته كه موسيقي به عنوان يك سازمان متشكل قدرتمند در محور كليه فعاليتهاي دانشجويي قرار گرفته و به رشد فردي آنها كمك مي كند.
شكل گيري كالج بركلي، در نتيجه ظهور دو انديشه انقلابي به وقوع پيوست:
نخست اين كه نوازندگي و موسيقي حرفه اي مي تواند به كمك موسيقي هر عصري آموخته شود. ديگر اين كه دانشجويان براي دستيابي به مشاغل پايدار موفق نياز به كسب مهارتهاي حرفه اي دارند.
با عطف به اين رويكرد، ما از طريق مطالعه علوم انساني، هنر و علوم و دانش كافي را براي رشد شخصي و حرفه اي به دانشجويان اعطا مي كنيم. از اين رو بركلي، بيش از آن كه يك كالج باشد، بزرگترين آزمايشگاه انفرادي موسيقي نيز به شمار مي رود.
امروزه بيش از ۳۴۰۰ دانشجو در بركلي تحصيل مي كنند كه از اين ميان ۴۰ درصد دانشجويان خارجي هستند كه از هفتاد كشور جهان بخصوص كشورهاي ژاپن، كره، آلمان، سوئيس و برزيل آمده اند.
از اين رو، بركلي به گونه اي منحصر به فرد يك كالج بين المللي است و در ميان ساير كالجها و دانشگاههاي آمريكا بيشترين درصد دانشجويان خارجي را داراست.
دوره هاي آموزشي
بركلي دوره هاي چهار ساله اي در سطح كارشناسي ارائه مي كند كه اين دوره ها شامل آهنگسازي، آهنگسازي جاز، اجرا، مهندسي و ساخت موسيقي، مديريت و تجارت موسيقي، تركيب موسيقي، آموزش موسيقي، آهنگ نويسي، موسيقي حرفه اي، موسيقي فيلم و موسيقي درماني است.
رشته اجراي موسيقي شامل انواع سازهاي زهي، برنجي و نيز اجراي گروهي، گيتار، پركاشن، پيانو و ... است.
در رشته آهنگسازي نيز دانشجويان به مطالعه هارموني صداها، تركيب الحان، تنظيم آهنگ، اركستراسيون، ادبيات موسيقي، تكنيك هاي آهنگسازي و كنسرتهاي موسيقي قرن بيستم پرداخته و به بررسي سبكهاي اصلي قرون ۱۹-۱۶ و آهنگسازان اين دوره مي پردازند. به گونه اي كه دانشجويان تخصص لازم را در كسب مهارتها و مفاهيم مي يابند.
همچنين مطالعه شاهكارهاي مهم دوره هاي تاريخي مختلف به گسترش بينش زيبايي شناختي و قدرت نقادي دانشجويان در شناخت و تحليل كيفيت موسيقي كمك مي كند.
دوره هاي تحصيلات تكميلي
فارغ التحصيلان رشته مديريت و تجارت موسيقي مي توانند در دوره MBA دانشگاه Sutfolk بوستون به تحصيل ادامه دهند.
دوره هاي تابستاني
كالج بركلي دوره هاي آموزشي متعددي در طول تابستان برگزار مي كند كه از اين ميان مي توان به برنامه اجراي تابستانه، كارگاه ساخت موسيقي، گيتار بوستون و جشنواره جهاني پركاشن اشاره كرد. اغلب اين برنامه ها حداكثر به مدت يك هفته و همگي در كمپ دانشگاه بركلي واقع در بوستون برگزار مي شوند.
تسهيلات
كالج موسيقي بركلي در ۱۳ ساختمان در محوطه پشتي خليج بوستون واقع شده است. تسهيلات بركلي شامل ده استوديو ضبط حرفه اي، بيش از صد كارگاه مجهز به MIDI و صدها سنتزايزر در مركز آموزش و لابراتوار ادغام موسيقي، لابراتوار فن آوري آموزشي حرفه اي، لابراتوار فن آوري اجراي حرفه اي، همچنين دپارتمان موسيقي فيلم، شش لابراتوار تدوين و ... است.
سالن ۱۲۰۰ نفره بركلي نيز يكي از بهترين سالنهاي كنسرت ساحل شرقي است كه سالانه بيش از ۱۳۰ كنسرت از دانشجويان و استادان و موسيقي دانان حرفه اي در آن برگزار مي شود.
كالج بركلي، در مجموع، سالانه پذيراي بيش از ۴۵۰ كنسرت دانشجويي در چهار سالن خود است.
دانشجويان داراي ۴۰ اتاق اجراي دسته جمعي و بيش از ۲۵۰ اتاق تمرين انفرادي هستند. همچنين بركلي داراي ۲۳۰ پيانوي آكوستيك و بيش از هزار گيتار است. موجودي مركز مطبوعات Stan Getz و كتابخانه كالج، شامل بيش از ۱۱۵۰۰ محصول سمعي و بصري، ۲۰۰۰۰ كتاب، ۶۰۰۰ برگه  نت و ۱۷۰۰۰ موسيقي است.
به علاوه بيش از ۲۰۰ گروه اجرا در كالج بركلي وجود دارد كه هر هفته فرصت شركت در تعداد قابل توجهي اجراهاي دسته جمعي را به دانشجويان اعطا مي كند. اين گروههاي عمومي شامل گروههاي راك، جاز، پاپ، گروههاي تجاري و ... هستند.
شبكه  بين المللي بركلي
شبكه بين المللي بركلي با كوششي مشاركت آميز، در جهت ارتقاي آموزش موسيقي معاصر در سطح جهاني، فرصتهايي به منظور تبادل دانشجويان و اعضاي هيأت علمي و نيز تبادل برنامه هاي آموزشي مدارس ميان كشورهاي عضو اين شبكه ايجاد مي كند.
مؤسسه بين المللي زبان انگليسي و موسيقيدان ها (IMELI)
(مؤسسه بين المللي زبان انگليسي فشرده موسيقيدانها) از آغاز به كارش در سال ۱۹۹۳ يك برنامه موفق چهار هفته اي برگزار مي كند و البته در حال حاضر يك برنامه هشت هفته اي (۲۵ ژوئن- ۲۰ اوت) برگزار مي كند. برنامه IMELI فرصت مناسبي براي دانشجويان خارجي است كه هدفشان غني ساختن مهارتهاي زبان انگليسي و كسب تجربه زندگي در بركلي و آشنايي با فرهنگ آن است.
با شركت در اين دوره، به عنوان يك دانشجوي موسيقي، مهارتهاي زبان انگليسي آنها افزايش يافته، مجموعه اصطلاحات موسيقي را كه به آن نياز دارند مي آموزند و با فرآيند ثبت نام و برنامه آموزشي بركلي آشنا مي  شوند.
دانشجوياني كه در دوره IMELI شركت مي كنند از كليه امكانات و تسهيلاتي كه در اختيار ساير دانشجويان بركلي قرار دارد بهره مند مي شوند.
ثبت نام در دوره IMELI
تنها كساني مجاز به شركت در دوره IMELI هستند كه در يك دوره تحصيلي تمام وقت ثبت نام كرده  باشند. ثبت نام و جلسه معارفه با دانشجويان در روز ۲۵ ژوئن سال جاري (۲۰۰۴) انجام مي شود. در حين ثبت نام دانشجويان مبالغي جهت هزينه مسكن و ثبت نام پرداخته و كارت شناسايي دريافت مي دارند. كليه دانشجوياني كه مايلند در ماه سپتامبر تحصيلات خود را آغاز كنند بايد تا قبل از فوريه در مورد ثبت نامشان اقدام كنند. تنها در اين صورت است كه امكان استفاده از بورسيه و كمك هزينه تحصيلي و مسكن وجود خواهد داشت.
حال اگر دانشجويي مايل باشد در ماه ژانويه يا مه وارد دانشگاه شود بايد حداقل ۶ ماه قبل از آغاز نيمسال تحصيلي مورد نظر نسبت به اين امر اقدام كند.
همچنين دانشجو هنگام ثبت نام بايد نامه اي از استاد و مربي خود مبني بر ميزان مهارتهاي موسيقايي و آشنايي با ساز تخصصي اش به همراه داشته باشد.
به علاوه داوطلبان بايد با ساختارهاي نوشتاري موسيقي آشنايي داشته و حداقل دو سال آموزش در ساز منتخبشان ديده باشند.
تعيين سطح علمي دانشجو و سطح مهارتهاي زباني وي نيز در تاريخ ۲۶ ژوئن انجام مي گيرد.
مسكن
اقامت در خوابگاه بركلي امكان آشنايي با ساير دانشجويان و مشاركت در برنامه هاي تابستاني را براي دانشجو فراهم مي آورد. همچنين اين امكان را به دانشجويان مي دهد كه در فعاليتهاي فوق برنامه IMELI و ساير دوره هاي تابستاني كالج موسيقي بركلي شركت كنند.
هزينه ها
۳۲۵۰ دلار هزينه دريافتي بابت خوابگاه شامل ۱۹ وعده غذا در هفته (شامل دو وعده غذا در روزهاي شنبه و يكشنبه و سه وعده در ساير روزهاي هفته) است.
ساير هزينه ها عبارتند از:
هزينه فرم ثبت نام: ۳۰ دلار
هزينه تحصيل كه تا تاريخ ۲۵ ژوئن بايد پرداخته شود: ۲۵۰۰ دلار
كتاب و مواد آموزشي: ۷۰ دلار
ميانگين هزينه هاي شخصي: ۴۵۰ دلار
كل هزينه هاي برآورد شده ۶۳۰۰ دلار را در برمي گيرد.
كمك هزينه تحصيلي
تعداد محدودي كمك هزينه تحصيلي كه نيمي از هزينه تحصيل را پوشش مي دهد در اختيار دانشجويان نيازمند قرار مي گيرد تا بتوانند در دوره IMELI شركت كنند. براي دريافت اين كمك هزينه بايد نامه اي مبني بر نياز مالي دانشجو از سوي وي يا خانواده اش، ضميمه فرم تكميل شده ثبت نام شود. شايان ذكر است: تنها دانشجويان تمام وقت در بركلي مجاز به دريافت كمك هزينه تحصيلي هستند.
براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ثبت نام IMELI يا كالج بركلي به نشاني زير مراجعه كنيد:
Office Of The Dean Of Students
(617) 747-2268
Fax (617) 747-2009
آدرس وب سايت دانشگاه: www.berklee.edu

نتيجه مصاحبه رودررو با ۱۶هزار دانشجو در جهان
مدرك تحصيلي آينده مالي و حرفه اي را تضمين نمي كند
000534.jpg
شبنم جعفرزاده
آيا داشتن مدرك هنوز هم باارزش است؟ براساس دو گزارش كه اخيراً  منتشر شده، ترديدهايي در مورد مزيت داشتن مدرك در زمينه هاي مالي و حرفه اي به وجود آمده است. البته آموزش عالي تنها به منظور تأمين آينده شغلي انجام نمي شود بلكه پيشرفت هاي فردي و عقلي نيز مدنظر هستند و حتي مي تواند براي سرگرمي هم باشد. اما افزايش هزينه كسب مدرك، سبب شده تا سود و زيان ناشي از آن در ارزش هاي فردي تحصيلات دانشگاهي دخيل باشد.
آينده مبهم
در تحصيلات دانشگاهي زيان به معناي پرداخت شهريه و تأخير در كسب درآمد است در حالي كه سود، ناشي از شغل بهتر و حقوق بالاتر است. اولين ترديد در مورد ارزش مدرك تحصيلي به دليل تحقيقي است كه به تازگي در مورد آينده شغلي دانشجويان سال آخر، انجام شده است. اين تحقيق نشان داد كه تنها يك سوم دانشجويان انتظار دارند كه تابستان امسال پس از فارغ التحصيلي بتوانند يك شغل در سطح مدرك تحصيلي خود پيدا كنند. اين در حالي است كه از دوسوم باقيمانده، ۲۶ درصد قصد ادامه تحصيل داشته، ۹ درصد به دنبال كار موقت بوده، ۱۹ درصد قصد سفر داشته و ۱۱ درصد هنوز تصميمي نگرفته اند. ممكن است برخي ها نتايج اين تحقيق را جدي نگيرند و آن را تنها برداشت شخصي دانشجويان بدانند اما اين بررسي بسيار گسترده و شامل مصاحبه رودررو با ۱۶ هزار نفر از دانشجويان دانشگاههايي بوده كه كارفرمايان، مدرك آنها را بسيار قبول دارند. به علاوه اين بررسي تنها در مورد نظريات آنها درباره موقعيت شغلي نبوده بلكه در اصل به اين موضوع پرداخته كه اين دانشجويان پس از فارغ التحصيلي در چند ماه آينده، تصميم به انجام چه كارهايي دارند. البته بسياري از آن دوسومي كه به دنبال كارهايي در سطح مدرك تحصيلي شان نبودند نيز ممكن است بعدها به صرافت اين كار بيفتند. نتايج اين تحقيق همچنين ممكن است حاكي از اين باشد كه دانشجوياني كه تازه تحصيلات خود را به پايان رسانده و امتحانات متعددي را پشت سر گذاشته، به دنبال فرصتي هستند تا پيش از ورود به بازار كار وقفه اي در فعاليت خود ايجاد كنند. در مورد ۲۶ درصدي كه قصد ادامه تحصيل دارند نيز اين امكان وجود دارد كه آنها اميدوار باشند تا پس از تحصيلات تكميلي خود وارد شغلي در سطح تحصيلات خود شوند.
باور نادرست
به هر حال اين حقيقت وجود دارد كه ميزان دانشجويان سال آخري كه قصد ورود به بازار كار را دارند، در طول ۱۰ سال گذشته كه اين تحقيق سالانه انجام شده در پايين ترين حد خود قرار دارد و به همين نسبت تعداد افرادي كه قصد ادامه تحصيل دارند افزايش پيدا كرده است. برخي از اين افراد در پي كسب مهارتهاي حرفه اي براي ورود به حرفه هايي چون تدريس هستند در حالي كه بسياري از آنها تنها درصدد پيدا كردن شغلي در بازار كاري فارغ التحصيلان مي باشند. اما نكته قابل توجه در مورد آنها اين است كه هيچ كدام از اين كارها فايده اي ندارد.
بنابر تحقيق مارتين بيرچال (كه در مورد ۳۵ كارفرماي بسيار بزرگ انجام شد)، اين باور نادرست است كه كارفرمايان به دنبال مهارتهاي تحصيلي فارغ التحصيلان دانشگاهها هستند. وي مي گويد تنها ۵ درصد كارفرمايان مايل به پرداخت حقوق بالاتر به متقاضياني هستند كه مدرك كارشناسي ارشد دارند. به همين دليل به غير از مواردي كه مدرك تحصيلي كاملاً  مرتبط با شغل درخواستي باشد، احتمال دريافت حقوق بيشتر به علت مدرك بالاتر بسيار كم است.
تحصيلات اختياري
براساس گزارش اتاق بازرگاني انگليس، ۱۳۵ هزار موقعيت شغلي وجود دارد كه آينده دشوار كاري فارغ التحصيلان را نشان مي دهد. در اين گزارش آمده است كه كمبود مهارتهاي اساسي در زمينه تكنسين هاي ماهر ساختماني، مهندسي و تكنولوژي اطلاعات وجود دارد نه در مورد كارگران تحصيلكرده. اين گزارش به انتقاد از تصميم دولت درباره ورود اختياري ۵۰ درصد از جوانان به دانشگاه مي پردازد و مي گويد كه اين تصميم نه نيازهاي اقتصادي را تأمين مي كند و نه نياز جوانان را. دولت تصور مي كند كه گسترش آموزش عالي با افزايش دانشجويان در رشته هاي جديد و پايه و مرتبط با حرفه، صورت مي گيرد.
اما دو اقتصاددان در كتاب جديد خود مي گويند كه دولت تصور درستي از نياز شغلي فارغ التحصيلان در آينده ندارد و نمي داند كه آنها وارد چه حرفه هايي خواهند شد. يكي از اين دو اقتصاددان هشدار داده كه فارغ التحصيلان دانشگاه ها انتظار شغلهاي خوب و حقوق بالا دارند اما بسياري از آنها چنين شغلهايي را پيدا نخواهند كرد. او هم چنين مي گويد كه ورود ۵۰ درصدي جوانان به دانشگاه هيچ تطابقي با نياز جامعه ندارد و درآمد فارغ التحصيلان هم نه تنها افزايش نمي يابد بلكه تا حدودي هم كاهش پيدا خواهد كرد.
سرمايه گذاري مجدد
وي به اين موضوع اشاره مي كند كه بسياري از افراد روي مدرك خود براي كسب درآمد بالا سرمايه گذاري مي كنند در حالي كه بسياري ديگر در تلاش براي بازپرداخت وام هاي دانشجويي خود هستند.
اما دولت مخالف اين موضوع است و شواهدي مبني بر اين موضوع بيان مي كند كه بازار كار فارغ التحصيلان دانشگاه بسيار هم پررونق است. براي مثال به نظرخواهي كه اخيراً  از دانشجويان انجام شده اشاره مي كند كه در آن ۹۵ درصد از دانشجويان فعلي تحصيل در دانشگاه را تجربه اي ارزشمند قلمداد مي كردند.
البته نظريه سرمايه گذاري ديگر قديمي شده است زيرا بر مبناي درآمد فارغ التحصيلان در چند دهه گذشته ارائه شده است و اكنون با افزايش تعداد فارغ التحصيلان هيچ تضميني براي ادامه اين وضعيت و درآمد مطلوب آنها وجود ندارد.
تغيير روش
در سرمايه گذاري روي تحصيلات و مدرك هيچ قطعيتي براي ادامه ارزشمندي مدرك وجود ندارد. در حال حاضر گذشته، آينده را تعيين مي كند، به همين سبب انگليس و ديگر كشورها به دنبال ورود بيشتر جوانان به دانشگاه هستند و هيچ نشانه اي مبني بر كاهش تقاضا براي اين فارغ التحصيلان وجود ندارد. اما اگر بازار شغلي آنها كساد شود، همه چيز تغيير خواهد كرد به خصوص با توجه به اين كه پس از سال ۲۰۰۶ شهريه ها در انگليس به سه هزار پوند در سال مي رسد!

سايت هاي مفيد
بحران در دانشگاههاي عراق
آموزش عالي در عراق كه پيش از سال ۱۹۹۰ يكي از بهترين هاي منطقه بود، اكنون به علت تحريم ها، حكومت ديكتاتوري، جنگ، وحشت و تخريب نياز مبرمي به كمك براي خروج از اين وضعيت دارد. مهم ترين مواردي كه بايد در راس برنامه اين مسأله قرار بگيرد، آموزش استادان براي همگامي با پيشرفت هاي ۱۰ تا ۱۵ سال اخير است.
به گزارش ديلي استار، يك موسسه خصوصي قطري كه اخيراً ۱۵ ميليون دلار به آموزش عالي در عراق كمك كرده است، هزينه نوسازي دانشگاههاي عراق را ۲ ميليارد دلار تخمين زده است، اما بنابر برآوردهاي سازمان ملل اين ميزان كمتر از مقدار مورد نياز است. آمريكايي ها نيز ۷/۲۰ ميليون دلار به پنج دانشگاه عراقي در رشته هاي باستان شناسي، بهداشت محيط زيست، كشاورزي، منابع انساني، اصلاح قانوني آموزش و بهداشت و سلامت عمومي اعطا كرده اند.
در حال حاضر با تلاش هاي مدير برنامه و مشاور وزارت آموزش عالي عراق، سمينارهايي به مدت سه هفته در اوايل جولاي در دانشگاه سليمانيه به منظور پيشرفت استادان برگزار خواهد شد كه احتمال مي رود ۴۵۰ استاد عراقي از اين كمك صد هزار دلاري بهره مند شوند.  سمينارهاي آتي، پانزده رشته مختلف را در برخواهد گرفت كه شامل علوم سياسي هم مي شود.
در اين ميان دانشكده هاي علوم دانشگاههاي عراق در موقعيت بسيار بدي قرار دارند. زيرا تجهيزات آنها كاملاً قديمي شده  است و با تدريس دروس بدون كاربرد، فارغ التحصيلان آنها نيز معلومات بي استفاده دارند. در زمان رژيم بعثي عراق، استادان اجازه خروج از كشور براي شركت در سمينارها يا كنفرانس ها را نداشتند چون صدام حسين از آموزش عالي حمايت كامل نمي كرد و تنها دليل او براي تأسيس دانشگاه مقاصد سياسي بود به طوري كه آموزش ايدئولوژي حزب بعث تنها واحدي بود كه همه دانشجويان در تمامي رشته ها ملزم به گذراندن آن بودند.
شبنم جعفر زاده
به خاطر هشتاد پوند نابه جا
در حالي كه در بعضي نقاط دنيا، دانشجويان حق اعتراض به حقشان را ندارند و كماكان با افزايش شهريه و نبود امكانات و ... دست و پنجه نرم مي كنند؛ دانشجويان آن سر دنيا؛ در مقابل كوچك ترين تغييراتي اعتراض مي كنند.
به گزارش بي بي سي، دانشجويان دانشگاه «اولستر» در مقابل قانون جديد دانشگاه؛ مبني بر اخذ هزينه «پاركينگ» دست به اعتراض و تظاهرات زدند!  اين دانشجويان معترض پرداخت هزينه پاركينگ را يك هزينه تحصيلي مي دانند.
هزينه پاركينگ اين دانشگاه؛ براي يك سال «۸۰ پوند» در نظر گرفته شده كه اين هزينه نه يك جا، كه هر ماه از دانشجويان اخذ خواهد شد.
دانشجويان معترض اظهار داشتند: «هدف از تعيين قيمت و دريافت هزينه براي پاركينگ دانشگاه؛ طرحي جديد جهت دريافت هزينه اي «ناحق» از دانشجويان است. چون اين هزينه نه براي دانشجويان بلكه براي مصارف بي جا استفاده خواهد شد. از اين رو چنين هزينه اي تحميلي بزرگ بر دانشجويان است و دانشجويان توان پرداخت آن را ندارند.
از طرفي؛ متوليان دانشگاه نگران ايجاد هرج و مرج در اطراف دانشگاه، به جهت پارك خودروي دانشجويان هستند. چرا كه دانشجويان معترض اعلام كردند؛ ماشين هاي خود را در اطراف دانشگاه پارك كرده و به پاركينگ نخواهند آورد.
دانشجويان افزودند: «دانشگاه بايد فضاهاي اضافي اطراف دانشگاه را كه به پاركينگ تبديل كرده؛ بدون دريافت هزينه در اختيار آنها بگذارد. دانشگاه مبلغي بابت نگهداري پاركينگ نمي پردازد.»
اما رؤساي دانشگاه در مقابل اعتراض دانشجويان اعلام كردند: «اگر شركتي خصوصي؛ به عنوان متولي بازسازي و نوسازي تجهيزات پاركينگ دانشگاه اقدام كند و از ما نيز هزينه اي دريافت نكند يا بهاي آن را كمتر از حد معمولي دريافت كند، ما ديگر از دانشجويان هزينه اي بابت پاركينگ دريافت نخواهيم كرد!»
اما دانشجويان معترض كماكان به اعتراض خود؛ با پارك وسايل نقليه خود در اطراف دانشگاه ادامه مي دهند...
دانشجويان دكتراي پاكستاني در فرانسه
كميسيون آموزش عالي پاكستان به تازگي تفاهم نامه اي را با انجمن فرانسوي منابع آموزشي به منظور ادامه تحصيل دانشجويان پاكستاني در مقطع دكترا در كشور فرانسه امضا كرده است. اين تفاهم نامه با هدف افزايش همكاري بين دو مؤسسه و بازده كاري و هم چنين تحصيلات تكميلي استادان دانشگاه هاي پاكستان در فرانسه تنظيم شده است. مهم ترين بخش اين طرح، فرستادن سالانه ۲۰ نفر با مدارج كارشناسي مهندسي، كارشناسي ارشد علوم يا علوم انساني به فرانسه براي ادامه تحصيل در مقطع دكترا است، كه البته احتمال افزايش اين تعداد نيز وجود دارد.
براي تحصيل در مقطع دكترا در كشور فرانسه، گذراندن دوره كارشناسي ارشد تحقيقاتي اجباري است و حداقل زمان براي پايان دوره دكتراي علوم سه سال است كه بيشتر فعاليت هاي آن تحقيقاتي بوده و برنامه دقيقي ندارد و به همين سبب افزايش طول مدت دوره نيز امكان پذير است.
اين تفاهم نامه سه گروه ۲۰ نفري را براي اعزام به فرانسه دربرمي گيرد كه در ماه سپتامبر سالهاي ۲۰۰۴، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ در فرانسه آغاز به تحصيل خواهند كرد. اعتبار اين تفاهم نامه تا زمان ترك آخرين دانشجوي اعزامي پاكستان خواهد بود و با توافق دو جانبه بين كميسيون پاكستان و انجمن فرانسه قابل تغيير است.
شبنم جعفرزاده

مراكز معتبر علمي
مركز تحقيقاتي بلاياي طبيعي دانشگاه مك كوئري سيدني
مركز تحقيقاتي بلاياي طبيعي دانشگاه مك كوئري سيدني در استراليا با هدف تحقيق و پژوهش در زمينه بلاياي طبيعي، تأسيس شد. اين مركز تحقيقاتي فعاليت هاي خود را اين طور بيان مي كند:
* تربيت مهندسين و زمين شناسان مجرب
* پيش بيني وقوع حوادث تا حد ممكن و ارائه راهكارهاي مناسب براي جلوگيري از وقوع و يا كنترل و كاهش خسارت هاي وارده
* تأمين هزينه  مراكز تحقيقاتي بلاياي طبيعي در استراليا و منطقه آسياي پاسيفيك
* همكاري با مراكز تحقيقاتي با ارسال پژوهشگر؛ تقبل بخشي از برنامه ها و هزينه هاي پروژه هاي تحقيقاتي؛ كنترل و حمايت از پروژه ها در مراحل اجرايي
* تهيه برنامه دقيق براي شركت هاي بيمه براي عملكردهاي امنيتي و تخصيص اعتبار مالي به شركت هاي ساختماني
براي آگاهي از فعاليت هاي اين مركز تحقيقاتي دانشگاهي مي توانيد به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:
صفحه الكترونيكي:
http://www.es. mq. Au/NHRC/web/nhq/nhq/fronttables.htm
پست الكترونيكي:
risk frontiers @ els.mq.edu.au
تلفن: ۶۱۲۹۸۵۰۹۶۸۳+
فكس: ۶۱۲۹۸۵۰۹۳۹۴+
مركز تحقيقاتي پروتئوم استراليا
مركز تحقيقاتي پروتئوم استراليا (APAF) در سال ۱۹۹۵ توسط دولت استراليا با هدف تحقيق و پژوهش در زمينه داروسازي؛ بيوتكنولوژي (تكنولوژي زيستي)؛ كشاورزي؛ بررسي بيماري هاي مختلف در انسان در سه بخش تشخيص، درمان و كنترل پيشرفت بيماري و بررسي و كنترل مراكز بهداشتي؛ تأسيس شد. اين مركز تحقيقاتي اولين مركز تحقيقاتي- پزشكي است كه در تمام زمينه هايي كه برشمرديم؛ بهترين؛ كامل ترين و دقيق ترين پژوهش ها را انجام مي دهد. هنوز نيز پس از گذشت ۹ سال از تأسيس اين مركز؛ خدمات تحقيقاتي آن در صدر مراكز تحقيقاتي جهان قرار دارد و يكي از معتبرترين مراكز پژوهشي- پزشكي است. براي آگاهي بيشتر از برنامه هاي اين مركز مي توانيد به آدرس زير مراجعه كنيد:
صفحه الكترونيكي:
http://www.protemo.org.au
مهتاب صفرزاده خسروشاهي

اختلاف طبقاتي در دانشگاه هاي انگليس
000537.jpg
رشد سريع آموزش عالي در سالهاي خير سبب شده تا تعداد دانشجويان با وضع مالي نامناسب و درآمد پايين در دانشگاه ها كم شده و به همين نسبت ميزان دانشجويان كم استعدادتر اما متمول در دانشگاه افزايش پيدا كند. اين موضوع كه از نتايج بررسي جديدي در مورد نابرابري در بهترين دانشگاههاي بريتانيا به دست آمده، انتقاد فراواني را درباره طرح افزايش سه هزار پوندي شهريه ها برانگيخته است. اين بررسي توسط مدير مركز اقتصاد آموزشي انجام شده و حاكي از اين است كه طرح دولت مبني بر آموزش نيمي از افراد زير سي سال در دانشگاه تا سال ۲۰۱۰، اختلاف طبقاتي در نظام آموزشي را تشديد خواهد كرد. در اين بررسي آمده است كه طرح دولتي افزايش آموزش عالي براي دانشجويان خارج از طبقه متوسط، بدون اعطاي كمك هزينه هاي تحصيلي ممكن نخواهد بود. اين تحقيق همچنين شامل مقايسه آموزش عالي طبقات مختلف جامعه در دهه ۹۰ و نيز در سال تحصيلي ۹۲-۹۱، نيز حدود ۱۳ درصد دانشجويان از طبقات پايين جامعه بودند اما در سالهاي آخر اين دهه پس از افزايش شهريه ها در دولت بلر و قطع كمك هزينه تحصيلي، اين ميزان به ۷ درصد كاهش يافت. در همين زمان شركت افراد از طبقات بالاتر جامعه در دانشگاه از ۵۵ درصد به ۷۲ درصد افزايش پيدا كرد.
در بخشي از اين بررسي آمده است: «نابرابري هاي تحصيلي با در نظر گرفتن گزينه رابطه درآمد خانواده و آموزش بالاي ۱۶ سال طي سالهاي اخير رشد محسوسي را نشان مي دهد. حتي گسترش سريع تحصيل در دانشگاه در سالهاي دهه ۹۰ نيز هيچ سودي براي دانشجويان كم درآمد نداشت، اگر هم تأثيري داشته، فقط براي طبقه متوسط بوده است.»
يكي ديگر از يافته هاي اين پژوهش به ورود دانشجويان كم استعداد اما مرفه به جاي افراد كم درآمد به دانشگاه برمي گردد. در نتيجه بسياري از افراد با استعداد نتوانسته اند وارد دانشگاه شوند. به همين خاطر حضور افراد مرفه در دانشگاهها بيشتر بوده است.
اين تحقيق با وجود شواهدي مبني بر اهميت تحصيل، با دشواريهاي فراوان انجام شده است. مطالعه اي كه اخيراً  درباره زندگي افراد متولد سالهاي ۱۹۴۶، ۱۹۵۸ و ۱۹۷۰ انجام شده است، حاكي از اين است كه افراد تحصيلكرده بيش از پيش در يافتن شغل موفق بوده اند در صورتي كه بدون تحصيلات كافي، احتمال بيكاري بيشتر است.

دانشجو-۵
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |