شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۳ - - شماره ۳۳۸۶
وضعيت رسيدگي به دانشگاههاي بم در گفت و گو با دكتر علي اصغر رستمي ابو سعيدي
دانشگاههاي بم دوباره احيا مي شوند
بازسازي دانشگاه پيام نور را با پيگيري يك پروژه با دو فاز انجام مي شودكه ۱۶ هزار و ۵۲۰ متر مربع آن فاز اول است كه عمدتاً  به تغيير فضاي آموزشي، اداري و آزمايشگاهها اختصاص داده شده است
شهناز حسني
000525.jpg

با وقوع حادثه تأسف بار بم در دي ماه سال گذشته و كشته و مصدوم شدن جمع بسياري از هموطنانمان، تعداد بسياري دانشجو نيز در آغوش خاك آرميدند. برخي از اين دانشجويان كه ساكن شهر بم بودند، در كنار خانواده چشم از جهان بربستند و برخي ديگر «غريبانه تر» و دور از خانواده در خوابگاههاي دانشجويي جان به جان آفرين سپردند و براي هميشه با چشمان نگران پدر و مادر كه در دورترها به اميد فردايي روشن براي فرزند خود طعم تلخ دوري را تحمل مي كردند،  وداع كردند.
براساس آمارهاي رسمي پيش از وقوع زلزله بم، در اين شهر چهار واحد دانشگاهي و مجتمع آموزش عالي به فعاليت آموزشي مي پرداخت و ميزبان دهها دانشجو از سراسر كشور بود. دانشگاه «پيام نور»، «مجتمع آموزش عالي وابسته به دانشگاه شهيد باهنر كرمان»، «دانشگاه آزاد اسلامي» و «دانشكده پرستاري بم وابسته به دانشگاه علوم پزشكي كرمان»  با حدود ۴۵۰۰ دانشجو تا يك روز قبل از زلزله به فعاليتهاي آموزشي مي پرداختند و تعداد بسياري از جوانان مشتاق علم و دانش اندوزي نيز با قبول تحمل فرسنگها دوري از ديار خود با اسكان در خوابگاههاي دانشجويي و خانه هاي استيجاري، در سر كلاس درس حاضر مي شدند.
در ميان اين دانشگاهها، دانشگاه پيام نور واحد بم با داشتن رشته هايي چون، حسابداري، مديريت، زيست شناسي، رياضي، علوم تربيتي و تعدادي ديگر از رشته هاي علوم انساني، بيشترين جمعيت دانشجويي را به خود اختصاص داده بود. در اين دانشگاه ۲ هزار و ۲۵۰ دانشجو مشغول به تحصيل بودند كه حدود هزار و ۵۰ نفر يعني ۵۰درصد آنها اهل جيرفت يكي از شهرهاي همجوار بم در استان كرمان بودند. بيش از ۷۰ درصد دانشجويان اين دانشگاه به دختران و ۳۰ درصد به جمعيت پسران اختصاص داشت.
از مجموع دانشجويان اين دانشگاه، ۴۰۰ نفر در زلزله بم جان خود را از دست دادند و تعدادي ديگر نيز مصدوم شدند. دانشگاه آزاد اسلامي واحد بم نيز قبل از وقوع زلزله ۱۵۰۰ دانشجو دختر و پسر در ۱۲ رشته در مقاطع كارداني و كارشناسي را در خود جاي داده بود. اين دانشگاه ۲۸ دانشجوي خود را از دست داد.
در زلزله بم، بيش از ۱۱ هزار متر مربع از بناهاي واحد آموزش دانشگاه آزاد با ۷۰ درصد دچار تخريب شد و ۳۰ درصد باقي مانده نيز غيرقابل استفاده باقي ماند.
000522.jpg

پس از وقوع زلزله مسئولان و مردم براي امداد رساني به كمك دانشجويان حادثه ديده شتافتند.
از ديگر سو نيز نگراني از آينده تحصيلي در كنار صدمات روحي و رواني دانشجويان را رها نمي كرد و بايد براي آنها كاري انجام مي شد تا التيامي بر درد و رنج غم از دست دادن همكلاسي هايشان باشد .هر كدام از اين دانشگاهها تدبيري براي دانشجويان خود فراهم كردند. برخي به دانشجو اين اختيار را دادند تا در شهر كرمان تحصيل كنند و برخي ديگر نيز، دانشجويان ساير شهرها را به دانشگاه محل زادگاهشان برگرداندند، تا شايد بتوانند كمكي كوچك به آنها باشد. بسيج دانشگاهها براي رفع مشكلات روحي، جسمي و رواني دانشجويان، مهمترين گامي بود كه در اين راه برداشته شد و از ديگر سو به دانشجويان پيشنهاد كردند در صورتي كه توانايي شركت در امتحانات آخر ترم را ندارند، مي توانند در ترم هاي بعدي امتحانات را بدهند، ضمن اين كه دانشگاهها با انتقال دانشجويان به آنها خدمات رايگان، غذا، لباس و سرويس اياب و ذهاب دادند. صندوق هاي بيمه دانشجويي نيز پيگيري بيمه دانشجوياني كه در جريان زلزله فوت يا مجروح شده بودند، را بر عهده گرفتند.
اما در كنار اينها تشكيل يك ستاد مركزي در آموزش عالي براي رسيدگي به مشكلات دانشجويان انسجام بيشتري به فعاليت ها مي داد. دانشگاههاي دولتي بيشترين ميزان خسارت را در جريان زلزله داده بودند و دستور مؤكد رئيس جمهوري براي پيگيري مسائل دانشجويان و پيگيريهاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري منجر به تشكيل ستاد مركزي شد.
وزير علوم «دكترعلي اصغر رستمي ابوسعيدي» يكي از مشاوران خود را مأمور تشكيل ستاد كرد.
دكتر رستمي با توجه به سابقه چندين ساله در مديريت دانشگاههاي كرمان، زاهدان و چند دانشگاه ديگر آشنايي بيشتري با مسائل منطقه داشت. ستاد با ساير دانشگاهها ارتباط برقرار كرد و قرار شد در هر دانشگاه كميته كمك  رساني فعاليت خود را آغاز كند. وي گفت: دانشگاه پيام نور خوابگاه نداشت اما بسياري از دانشجويان ناچار بودند در خوابگاههاي خودگردان و استيجاري كه متأسفانه اغلب آنها خانه هاي قديمي بودند، اسكان يابند و براي همان اين دانشجويان بيشترين صدمه را ديدند. هر چند كه يكي ديگر از مسائل بسيار مهم اين است كه دانشگاه پيام نور در فاصله ۵۰۰ متري «ارگ تاريخي بم» و در حقيقت روي گسل زلزله قرار گرفته بود و خوابگاهها هم به جهت نزديكي به دانشگاه در اطراف آن قرار داشت.
وي گفت: دانشگاه پيام نور واحد بم كاملاً  تخريب شده و در حال حاضر وسايل اين ساختمان همچنان زير آوار مانده است. دانشگاهي كه پيش از زلزله ميزبان بيش از ۲ هزار دانشجوي جوان و بانشاط و اميدوار به آينده بود. در زلزله بم شاهد مرگ ۴۰۰ دانشجو و مجروح و مصدوم شدن بيش از ۹۰ دانشجو بود. دانشجويان مجروحي كه هنوز به دليل مصدوميت توانايي شركت در كلاسها را نيافته اند و در ضمن اين دانشگاه شاهد مرگ يك كارمند خود بود.
دبير ستاد بازسازي كمك رساني به دانشگاههاي آسيب ديده بم، درباره علت انجام نشدن عمليات آواربرداري از دانشگاه گفت با توجه به تنوع رشته هاي تحصيلي و وجود رشته هاي آزمايشگاهي، دانشگاه علاوه بر بهره مندي از امكانات اوليه يك مجموعه آموزشي همچون ميز و صندلي، تعداد بسياري وسايل آزمايشگاهي و رايانه اي داشت كه به دليل نبود مكاني امن براي نگهداري آنها، ترجيح داديم تا اختصاص يك مكان مناسب همچنان زير آوار بماند، هر چند كه آواربرداري مكان هاي دولتي در بم نياز به تشريفات اداري دارد و انجام اين مراحل نيز زمان بسياري را مي برد.
دكتررستمي ابوسعيدي گفت: در حال حاضر يك چادر در كنار ساختمان تخريب شده نصب كرده ايم و چند نگهبان از وسايل محافظت مي كنند.
وي گفت: بازسازي دانشگاه پيام نور را با پيگيري يك پروژه با دو فاز انجام مي دهيم كه ۱۶ هزار و ۵۲۰ متر مربع آن فاز اول است كه عمدتاً  به تغيير فضاي آموزشي، اداري و آزمايشگاهها اختصاص داده شده كه براي اين بخش با توجه مكاتبات انجام شده با سازمان مديريت و برنامه ريزي تقاضاي ۳۷ ميليارد تومان را كرديم كه اميدواريم اين مبلغ درخواستي به دانشگاه اختصاص يابد تا در كوتاهترين زمان ممكن قادر شويم خدمات آموزشي دانشجويان اين دانشگاه را در شهر بم و محلي جديد در جنوب اين شهر كه روي خط زلزله قرار نگرفته باشد انجام دهيم و دانشجويان بتوانند به دانشگاه محل تحصيل خود برگردند.
وي ميزان كمك مالي اختصاص يافته براي بازسازي دانشگاههاي بم را ۴۲ ميليون تومان اعلام كرد و گفت: از مجموع اين كمك كه از محل تبصره ۱۰ اختصاص يافته، ۲۰ ميليون تومان به دانشگاه كرمان و ۲۴ ميليون تومان به دانشگاه پيام نور اختصاص يافته است. دكتر رستمي با اشاره به بالا بودن ميزان تخريب ابراز اميدواري كرد تا از محل ۴ هزار ميليارد ريال اعتبار سال ۸۲ و ۸۳ بازسازي بم،  بخشي به دانشگاههاي بم اختصاص يابد وي گفت: ستاد كمك رساني به دانشجويان بم در حال حاضر ۱۱ خانه پيش ساخته در اندازه هاي ۱۸ متري و ۵ كانكس را در محل بنا كرده و همچنين مجوز ساخت يك سوله ۱۶۰ متري را براي انتقال اموال دانشگاه به آن محل را گرفته است. رستمي ابوسعيدي گفت: مدتي پس از زلزله، هزار و ۶۵۰ دانشجو در دانشگاه بم ثبت نام كرده اند و ۳۰۰ نفر نيز علاقه مندي خود را به تحصيل در كرمان اعلام كرده اند. وي گفت: با توجه به وضعيت كنوني دانشگاه و نبود امكان تحصيل آنها در بم براي دانشجوياني كه در رشته هاي مثل علوم انساني تحصيل مي كردند، در كرمان مشاور تعيين شده تا هر هفته براي رفع اشكال به آنجا مراجعه كنند. البته هنوز وضعيت تعدادي از رشته ها مثل رياضي، حسابداري و زيست شناسي مشخص نيست زيرا برخي از اين رشته ها در كرمان وجود ندارد و امكانات لازم هم هنوز براي آنها در بم فراهم نشده تا بتوانند به تحصيل ادامه دهند. وي در عين حال گفت به دليل نزديكي امتحانات دانشجويان در زمان زلزله، بلافاصله با هماهنگي دانشگاه پيام نور و كرمان مصوبه اي را به تصويب رسانديم كه اين دانشجويان مي توانند در امتحان شركت نكنند و در وقت مقرر كه دانشگاه تعيين كند، امتحانات را بدهند.
وي گفت: فراهم كردن اين امكانات نياز به زمان دارد. زيرا مهيا شدن امكانات رفاهي، خوابگاه، وسايل آزمايشگاهي، بسيار ضروري است و پس از فراهم شدن اينها در سايت جديد دانشگاه مي توان دانشجويان را به دانشگاه خودشان برگرداند و البته ستاد در نظر دارد به طور محدود براي دانشجويان بم كه به علت مشكلات خانوادگي نمي توانند به كرمان يا شهر ديگر روند، امكاناتي را فراهم كند.
رئيس ستاد كمك رساني به دانشجويان زلزله بم تصريح كرد: يكي از مهمترين دغدغه هاي مردم بم وضعيت دانشگاههاي آنجا است و وزارتخانه نيز براي بناي ساختماني محكم تر و بهتر در تلاش است و بروز برخي شايعات مبني بر اينكه اين دانشگاه از اين محل به جاي ديگر انتقال مي يابد بي اساس است و ستاد در نظر دارد ساختماني مطمئن تر با امكانات مناسب در اين شهر بنا كند.
وي گفت: اين درخواست در دست بررسي است و در صورت كمك هاي مردمي و خيرين براي ساخت دانشگاه اميدواريم بزودي يك واحد پيام نور را در جيرفت نوگشايي كنيم. مشاور وزير علوم افزود: ترم گذشته تحصيلي دانشگاهها، امتحانات دانشجويان جيرفتي را در شهر خودشان گرفتيم و اگر تقاضاي دوباره براي امتحان دادن در جيرفت باشد، مورد بررسي قرار مي گيرد.
«مجتمع آموزش عالي بم وابسته به دانشگاه كرمان» دومين دانشگاه دولتي بود كه در بم دچار حادثه شد. دكتر رستمي گفت: در اين مجتمع ۳۰۰ دانشجو مشغول تحصيل بودند كه خوشبختانه به دليل اينكه در كنار گسل زلزله قرار گرفته بود، هيچ صدمه اي به دانشجويان نرسيد و فقط ساختمان دانشگاه مقداري ترك خورد و پس از اين حادثه دانشگاه كرمان با فرا خواندن دانشجويان خود تسهيلاتي را براي آنها فراهم كرد.
مشاور وزير علوم، راه اندازي چند كميته اجرايي همچون «امور مالي و اجرايي»، «فرهنگي و آسيب شناسي اجتماعي و اطلاع رساني»، «آموزشي و دانشجويي»، «زلزله و ايمن سازي»، «روانشناختي و مشاوره اي» را از ديگر برنامه هاي اين ستاد دانست.

پزشكان شركت كننده در آزمون دستياري:
اين آزمون مردود است
000528.jpg
شايعه فروش سئوالات امتحاني چندي است كه گريبانگير كنكور سراسري و آزمون هاي تخصصي شده است و اين در حاليست درآزموني اين شايعه قوت گرفته كه به طور مستقيم با مسئله سلامت جامعه در ارتباط است. سال پيش نيز شايعه فروش سئوالات كنكور سراسري بر سرزبان  ها بود كه سازمان سنجش آن را تكذيب كرد. پديده لو رفتن سئوالات امتحاني آزمون هاي سراسري كه چندي است افكار عمومي را متشنج كرده و ذهن داوطلبان را برآشفته است، رفته رفته از حد خود فراتر رفته و به سطح آزمونهاي تخصصي پزشكي رسيده است. شايعات هنوز از اذهان خارج نشده بود كه شايعه جديدي مبني بر فروش سئوالات آزمون رزيدنتي (دستياري) پزشكان عمومي قوت گرفت كه در پي آن اين بار وزير بهداشت اين شايعه را تكذيب كرد.
آزمون رزيدنتي (دستياري) پزشكان عمومي كه بر اساس اعلام قبلي قرار بود ۱۶ بهمن سال گذشته برگزار شود، در فاصله دو سه روز مانده به زمان برگزاري با تعويق يك ماهه مواجه شد و نهايتا ۱۴ اسفند ماه ۱۳۸۲ اين آزمون برگزار گرديد و دليل به تعويق افتادن اين آزمون از سوي مسئولان وزارت بهداشت ابراز همدردي با زلزله زدگان بم اعلام شد كه اعتراض داوطلبان را در پي داشت.
در آزموني كه برگزار شد (به گفته شركت كنندگان) ۲۳ سئوال اشتباه وجود داشت كه پس از اعتراض شركت كنندگان، مسئولان مربوطه اعلام كردند نمره ۲۳ سئوال اشتباه دركارنامه همه داوطلبان منظور شده است. در حالي كه بر اساس استاندارد هاي بين ا لمللي در اين زمينه،  اگر آزموني بيش از ۱۰ درصد اشتباه و خطا داشته باشد، فاقد ارزش علمي و مردود است و نمي توان آن را ملاك سنجش قرار داد. اين در حالي است كه اين آزمون ۵/۱۲ درصد اشتباه داشته است.
از سويي شايعه فروش سئوالات همزمان با به تعويق افتادن زمان برگزاري آزمون بر سرزبانها افتاد كه موجب تشويش اذهان جامعه به ويژه پزشكان شد.
اعلام نتايج اين آزمون در ۱۲ ارديبهشت تعجب و اعتراض شركت كنندگان در آن را برانگيخت و تا مرحله تحصن چند روزه پزشكان جوان در مقابل ساختمان هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي پيش رفت.
يكي از پزشكان معترض در اين زمينه به خبرنگار ما گفت: ما به مخدوش بودن فرم امتحان اعتراض داريم. در اين امتحان ۲۳ سئوال اشتباه وجود داشت كه مسئولان مربوطه نمره ۲۳ سئوال اشتباه را به همه داده اند. از نظر نرم بين المللي اگر آزموني بيش از ۱۰ درصد اشتباه داشته باشد مردود است. در اين آزمون ۵/۱۲ درصد سئوال اشتباه وجود دارد.
وي افزود: در آزمون سال هاي گذشته برروي دفترچه آزمون، نام و شماره داوطلبي وجود داشت در حالي كه امسال دفترچه به صورت فله اي توزيع شد و سئوال ها نيز خوب ويرايش نشده بود و غلط هاي املايي داشت. وي درباره تعويق زمان برگزاري آزمون گفت: بدون هيچ دليل قانع كننده اي و در حالي كه فقط دو سه روز به زمان برگزاري مانده بود، زمان برگزاري يك ماه به تعويق افتاد و بعدا اعلام شد كه به خاطر همدردي با زلزله زدگان بم است. البته شايعه شده كه بانك سئوال وزارتخانه لو رفته است.
دانشجوي ديگري كه خواست نامش ذكر نشود گفت: كسي كه سال گذشته نمره ۴۰۵ آورده بود، رتبه كل ۷۱ را كسب كرد. اما امسال كسي كه نمره ۴۰۵ آورده،  رتبه كل ۷۴۵ را كسب كرده است، اين چگونه ممكن است. رتبه بالاي ۵۰۰ سال گذشته يك نفر بوده كه امسال ۲۰ نفر رتبه بالاي ۵۰۰ داشتيم و اين يعني ترقي چشمگير پزشكان كه اگر حقيقي باشد بايد به فال نيك گرفت. م.احمدي يكي ديگر از معترضين به اين آزمون اظهار داشت : بر اساس نظر خواهي سايت (پزشك اين فو) فقط پنج درصد پزشكان دليل تعويق زمان برگزاري آزمون را قبول دارند و بقيه مسائل ديگري را در اين تعويق دخيل مي دانند.
پزشك ديگري كه از ذكر نامش خودداري كرد گفت: رتبه هاي امسال تفاوت فاحشي با سال گذشته دارد. فردي كه سال گذشته نمره ۳۹۰ شده رتبه اش ۱۳۹ شده است. كسي كه امسال نمره ۳۹۱ شده رتبه ۱۰۳۹ شده است.
اين تفاوت فاحش ناشي از چيست؟ وزارت بهداشت اين تفاوت را با ساده تر بودن سطح علمي آزمون توجيه مي كند، پاسخ اين است اگر آزمون ساده بوده چرا شاگردان ممتاز كل كشور كه هر سال بالاترين نمره متعلق به اينها بوده ،امسال اكثرا نمره عالي نياورده اند و حتي برخي از آنها در هيچ رشته اي پذيرفته نشده اند. اين آزمون از نظر استانداردهاي بين المللي موجود مردود و زير سئوال است. وي پيشنهاد مي كند افرادي كه نمره بالاي ۳۵۰ آورده اند، مجددا امتحان بدهند تا از بالا بودن سطح علمي آنها اطمينان حاصل شود.
يك پزشك خانم كه حتي حاضر نشد نام دانشگاه خود را نيز ذكر كند در زمينه فروش سئوالات گفت: در فاصله زماني كه امتحان به تعويق افتاد چندين نفر پيشنهاد فروش سئوالات آزمون را كردند و گفتند ۶ ميليون قبل از امتحان و ۷ ميليون بعد از امتحان، اما من چطور مي توانستم با اين وضعيت وارد دوره بالاتر شوم.
يكي ديگر از پزشكان معترض گفت: با توجه به قول مساعد مسئولان براي رسيدگي به موضوع، مناسب است كه در تمام مراحل بررسي، گروهي از نمايندگان معترضان حضور داشته باشند.
پزشك ديگري گفت: چگونه امكان دارد در مدت ۲۴ ساعت بعد از تجمع اول (روز دوشنبه ۱۴/۲/۸۳) آقاي وزير (روز سه شنبه ۱۵/۲/۸۳) در شبكه چهار سيما اعلام مي كند كه سئوالات فروش و لو نرفته است. بررسي ۲۴ ساعته چگونه امكان پذير است. يكي ديگر از معترضان گفت: يك سوم از شركت كنندگان در كلاس هاي برخي آموزشگاه هاي خصوصي مثل {...} در اين آزمون نمره  هاي خيلي خوبي آورده اند كه از نظر علمي اين موضوع جاي شك و ترديد دارد.وي افزود: سابقه علمي برخي از افراد كه اسامي آنها به صورت خصوصي به مسئولان مربوطه اعلام شده بايد بررسي شود. البته افرادي از سوي مسئولان سوابق شان اعلام شده اما آنهايي كه ما مي گوييم نيستند.
يك پزشك اصفهاني شركت كننده در اين آزمون نيز گفت: موضوع لو رفتن و فروش سؤالات خيلي جدي است. به يكي از پزشكان داوطلب پيشنهاد فروش سؤالات در قبال ۱۵ ميليون تومان شد كه وي ضمن نپذيرفتن، اين مسأله را به وزارت اطلاعات براي پيگيري اطلاع داده است و حتي شماره تلفن همراه پيشنهاد دهنده نيز نزد اين پزشك موجود است. وي يكي از نكات قابل توجه در اين آزمون را ايجاد نخبگان كاذب اعلام كرد و گفت: تعدادي از داوطلبان كه سطح علمي آنها در دانشگاه  هاي محل تحصيل شان نيز مشخص است با خريد اين سؤالات رتبه هاي كاذبي آورده اند كه خيلي تعجب برانگيز است و در واقع به عنوان نخبگان اين آزمون مطرح شده اند.
علي اصغر محمدي

ستون شما
شهريه هاي بالا، امكانات پائين
بلوك B، مجتمع وليعصر دانشگاه آزاد، از نظر امكانات رفاهي، آموزشي در وضعيت بدي قرار دارد. با توجه به اين كه ما در قبال تحصيل مبلغ زيادي مي پردازيم، دانشگاه هيچ گونه امكانات مناسبي در اختيار ما قرار نمي دهد. كلاسها فوق العاده كثيف است. به جاي صندلي در كلاسها نيمكت گذاشته اند. كارگاه هاي روزنامه نگاري فاقد امكانات مورد نياز هستند. آسانسورها قديمي و خراب است و همين مسئله باعث شده تا چندين بار بچه ها در آسانسور گير كنند.
سرويس هاي بهداشتي، مايع دستشويي ندارد و اكثر اوقات راه آبش گرفته است. متأسفانه مدير گروه در مورد مشكلات ما محافظه كاري مي كند و مسئولين دانشگاه نيز پاسخي به ما نمي دهند.
دانشجوي روزنامه نگاري
مجتمع وليعصر
دست بچه ها در فعاليتهاي فرهنگي بسته است
۲۸ ارديبهشت روز جهاني ارتباطات است به همين مناسبت من و تعدادي از دانشجويان تصميم به برگزاري نمايشگاهي در اين رابطه گرفتيم. از قبل از عيد هم به دنبال مجوز و... بوديم چون احساس مي كرديم دانشكده ارتباطات نبايد در روز جهاني خالي از مراسم باشد. با توجه به اينكه ما دانشجويان دانشگاه آزاد هر ترم علاوه بر شهريه سنگين، مبلغ ۵ هزار تومان به عنوان هزينه فرهنگي مي پردازيم و الان در حدود دو سه ماه است كه دانشجويان وقت خود را بر سر اين كار گذاشته اند، اما جواب مسئولان دانشگاه اين بود كه ما پولي براي اين كار به شما نمي دهيم ولي خودتان هر كاري مي خواهيد انجام دهيد. در صورتي كه ما حتي براي دعوت مهمانان خود پول آژانس هم نداريم و بايد از پول خودمان هزينه  آژانس را بپردازيم. در حقيقت دانشگاه دست و پاي بچه ها را در همه فعاليتها بسته است.
دانشجوي ارتباطات تهران مركز
چه كسي بايد به مشكلات ما رسيدگي كند
من دانشجوي پزشكي واحد تهران پزشكي دانشگاه آزاد هستم. اگر بخواهم در مورد مشكلاتي كه گريبان گير من و امثال من است بگويم سرتاسر ستون انتقادات شما را مي گيرد. مثلاً در مورد «جسد» كه بايد در اختيار دانشجويان پزشكي قرار بگيرد، هر ۳ سال يك بار جسد را براي كل دانشجويان مي آورند و اصلاً فرصت مطالعه و دوره به ما نمي دهند. حتي ما براي ياد گرفتن مطالب هم مشكل داريم. در كل دولت هيچ بودجه اي در اختيار ما نمي گذارد و با توجه به اين كه دانشگاه از هر دانشجو ترمي ۸۰۰ هزار تومان مي گيرد باز هم بايد براي استفاده از امكانات آموزشي مانند اينترنت مبلغي بپردازيم. يك مشكل اساسي ديگر ما، قرار گرفتن سالن غذاخوري در كنار سالن تشريح مي باشد. همچنين مجاورت دستشويي با سلف دانشگاه از ديگر مشكلاتي است كه ما با آن روبرو هستيم، حال چه كسي بايد به مشكلات ما رسيدگي كند نمي دانم!
دانشجوي ترم دوم پزشكي واحد تهران پزشكي
شهريه شبانه، كارشناسي ارشد
شهريه كارشناسي ارشد، شبانه رشته فلسفه در دانشگاه شهيد بهشتي يك ميليون تومان و در دانشگاه علامه طباطبايي هفتصد هزار تومان است و پرداخت چنين شهريه اي براي دانشجويان بسيار سنگين است. با درج اين مطلب در ستون شما، ما دانشجويان را در ارتقاي پذيرش دانشجو و بالا بردن كيفيت آموزش تقريباً رايگان ياري فرماييد.
دانشجوي شبانه فلسفه، واحد فلسفه علامه طباطبايي
اينجا مشكلات بسيار است
از شما درخواست دارم كه حتماً مشكلات دانشگاه هاي آزاد را نيز در ستون شما مطرح كنيد. شايد مسئولين به آن رسيدگي كنند. ما در واحد رودهن دانشگاه آزاد با مشكلات زيادي مواجه هستيم؛ غذاهاي مانده امروز را با غذاهاي فردا مخلوط مي كنند و به خورد بچه ها مي   دهند و هر وقت هم كسي نسبت به وضعيت نامناسب غذا اعتراض مي كند با عكس العمل حراست مواجه مي شود. همچنين وسيله نقليه براي دانشجويان بسيار كم است و بعضي روزها دانشجويان مجبور مي شوند چند ساعت در انتظار وسيله نقليه بمانند.
امكانات كم در مقابل بودجه زياد
در حال حاضر در خوابگاه دانشگاه شهيد بهشتي ساكن هستم. امكانات خوابگاه در سطح فوق العاده پاييني است.
با وجود اينكه اين دانشگاه بيشترين بودجه را در مقايسه با بعضي از دانشگاه هاي مطرح مي گيرد، ولي كمترين امكانات را به دانشجويان خود مي دهد، بخصوص در زمينه سرويس دهي غذا و تغذيه. در تمام دانشگاه ها هر سال بن كتاب توزيع مي شود ولي دانشگاه شهيد بهشتي براي خريد كتاب به دانشجويان خود بن نمي دهد.
در جشن پيوند امسال هم برخلاف سالهاي گذشته و دانشگاه هاي ديگر هيچ هديه قابل توجهي به دانشجويان داده نشد.
دانشجوي زبان و ادبيات عرب دانشگاه شهيد بهشتي

باز تاب
پاسخ وزارت علوم به مطلب «سانسور خبري در سال پاسخگويي»
نمي توان مطابق سنت هميشگي عمل كرد

مدير مسئول محترم روزنامه همشهري
با سلام و احترام
عطف به مطلب مندرج در صفحه ۱۵ در شماره ۲۳۷۹ (همشهري دانشجو) با عنوان «سانسور خبري در سال پاسخگويي» نكات زير را به استحضار مي رساند:
۱- روابط عمومي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، در چند نشست اخير رؤساي دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي از خبرنگاران رسانه هاي مقيم پايتخت دعوت نكرده است ولي كليه خبرنگاران رسانه هاي شهرستان هايي كه نشست در آنها برگزار مي شود، در نشست حضور داشته و با انجام مصاحبه هاي متعدد و متنوع، بهترين پوشش خبري را به اخبار نشست داده اند كه اين اخبار روي تلكس خبرگزاري ها براي همه رسانه ها قابل دسترسي و استفاده بوده است.
سؤال من اين است كه آيا اگر نشست رؤساي دانشگاه ها در تهران برگزار شود و ما براي مثال، از خبرنگاران مقيم تبريز براي دادن پوشش خبري دعوت كنيم، چه توجيهي مي تواند داشته باشد؟
اصل بر اين است كه پوشش دادن اخبار شهرستان هايي كه محل وقوع خبر است، جزو حقوق خبرنگاران آن شهرستان محسوب مي شود و دعوت از خبرنگاران مقيم پايتخت براي دادن پوشش خبري، ناديده گرفتن آشكار اين حق است.
۲- در خبر آمده بود كه «علي رغم سنت هميشگي» بدون دعوت از رسانه هاي جمعي اين نشست برگزار شده است. حداقل از دست اندركاران رسانه ها انتظار مي رود كه به اين نكته واقف باشند كه در جامعه اطلاعاتي و در شرايطي كه هر روز ما با ديروز متفاوت است، نمي توان مطابق «سنت هميشگي» عمل كرد. بنا به «سنت هميشگي» ، روابط عمومي به دو دليل از خبرنگاران دعوت مي كرده است: ۱- رسانه ها در شهرستان ها دفاتر نمايندگي فعال نداشتند، و ۲- تعداد رسانه ها بسيار محدود تر بود. قابل ذكر است كه در حال حاضر ۳۰ روزنامه، ۱۱ خبرگزاري و سه شبكه تلويزيوني داخلي با روابط عمومي وزارت علوم تعامل و رابطه خبري دارند كه دعوت نكردن از هر يك از آنها موجبات نارضايتي آنان را فراهم كرده و نوعي القاي احساس تبعيض در بين آنان است و در صورت دعوت، ظاهراً تعداد ميهمانان نشست، با تعداد خبرنگاران برابر خواهد بود.
در روابط عمومي وزارت علوم هيچ گونه تبعيض رسانه اي اعمال نمي شود؛ نه بين رسانه هاي مختلف و نه ميان خبرنگاران حوزه، در تهران و شهرستان ها.
خواهشمند است دستور فرماييد با درج اين پاسخ در نشريه همشهري دانشجو، به روشن شدن افكار عمومي كمك كنيد.
علم آموزي شرط پذير نيست
در يكي از نشريات مخصوص جوانان خواندم كه از طرف واحد محاسبات دانشگاه صنعتي شريف در رابطه با ساخت روبات به دانش آموزان مقطع راهنمايي و دبيرستان هاي نمونه دولتي جنوب شهر تهران و شهرستان ها آموزش مي دهند كه كار بسيار زيبا و درخور توجهي است. روبات كه به صورت كيت است به دانش آموزان در مدارس و آموزشگاه ها تحويل داده مي شود و بعد از ساخت آن در مسابقه اي بهترين روبات انتخاب مي شود. واقعيت اين است وقتي كه اين خبر را خواندم به وجد آمدم، خواستم كه پسر من نيز در اين طرح شركت كند. بعد از پرس و جو كردن بسيار با واحد محاسبات دانشگاه فوق تماس گرفتم و شرايط فرزندم را براي شخصي كه بسيار برخورد خوبي با اين قضيه داشت توضيح دادم و حتي پذيرفتم هر هزينه اي كه نياز داشتند بپردازم تا پسرم در اين طرح مشاركت نمايد.
اما متأسفانه تماس هاي پي درپي و مكرر با بنياد دانش و هنر هيچ نتيجه اي نداد و هفته بعد با تماس تلفني با منشي واحد مربوطه با اين جواب مواجه شدم كه «آنها نمي توانند كيت مربوطه را به اشخاص بدهند.»
حال اين سؤال مطرح است كه آيا يادگيري علم بايد با شرايط ويژه و محدود به يك دايره خاص باشد و خارج از اين دايره هيچ كس حق ورود به آن را ندارد. از مسئولان مربوطه تقاضاي رسيدگي به اين مشكل را دارم.
پدر يك دانش آموز پايه اول راهنمايي
تأخير ۲ ساله در دادن مدرك پايان دوره كارشناسي
متأسفانه دانشگاه مدرك پايان دوره كارشناسي را با يك الي دو سال تأخير به ما مي دهد و با اين شرايط دانشجويان قادر به ادامه تحصيل يا كار در خارج از كشور نمي باشند. لطفاً علت اين تأخير را از مسئولان جويا شويد.
دانشجوي برق- دانشگاه آزاد واحد ساوه
رژه موش ها در سلف سرويس دانشگاه
دانشجوي واحد شهر ري و از علاقه مندان ضميمه دانشجويي همشهري هستم. در حال حاضر مسئله مهمي كه ما با آن روبرو هستيم، اين است كه سلف سرويس و تالار غذاخوري دانشگاه پر از موش است و بخصوص در جلوي در كه رژه مي روند. كيفيت غذاهاي سلف نيز بسيار پايين است. خصوصاً خيارشورهايي كه به همراه وعده هاي غذايي مي دهند اصلاً قابل خوردن نيست.
دانشجوي مكانيك واحد شهرري دانشگاه آزاد
دانشگاه MIT آمريكا را معرفي كنيد
من يكي از داوطلبان ورود به دانشگاه هستم كه بعد از چند سال موفق به ورود دانشگاه نشدم. لطفاً در مورد دانشگاه MIT واقع در شهر بوستون ايالت ماساچوست آمريكا بنويسيد. از نحوه پذيرش، خوابگاه و خلاصه مواردي در اين زمينه اطلاعاتي ارائه دهيد.
رضا خسروي

دانشجو-۴
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |