سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۸۹
اقتصاد
Front Page

اقتصاد ايران از نگاه ديگران
آينده روشن است
007401.jpg
ترجمه: امير بهادري نژاد
اين روزها رشد اقتصادي ايران به دليل بالا بودن قيمت نفت و همچنين برطرف شدن برخي از محدوديت ها، قوي است. نكته جالب اينكه ايراني هايي كه در خارج كشور مشغول كار و تحصيل بوده اند در پي تحولات اقتصادي كشور به وطن بازگشته و در حوزه هاي مختلف سرمايه گذاري كرده اند.
بورس تهران در سال مالي گذشته، بيش از ۱۳۰ درصد سود براي سرمايه گذاران در برداشت و پيش بيني مي شود كه اين رشد تداوم داشته باشد. همچنين در بخش خودرو و تكنولوژي نيز رشد قابل توجهي مشاهده شده است. اين در حالي است كه يكي از اهداف آمريكا از اشغال عراق، تبديل اين كشور به يك الگوي اقتصادي براي ساير كشورهاي منطقه بود، اما اينگونه به نظر مي رسد كه اقتصاد ايران در حال تبديل شدن به الگوي اقتصادي در منطقه است آن هم در شرايطي كه اين كشور از سوي جورج بوش، يكي از محورهاي شرارت ناميده شده است.
ايران با ۶۹ ميليون نفر جمعيت بزرگترين بازار منطقه به شمار مي آيد. افزايش قيمت نفت درآمد هنگفتي نصيب اين كشور كرد و همچنين ذخاير عظيم گاز ايران، شرايط را براي اجراي پروژه هاي بزرگ صنعتي مهيا مي سازد. تاكنون، تحريم هاي آمريكا باعث جلوگيري از واردات كالا، تكنولوژي و سرمايه گذاري خارجي در حجم بالا به داخل ايران شده بود. اما سرمايه گذاران و گروههاي اقتصادي محلي ديگر تمايل به سرمايه گذاري در آمريكا ندارند و مشغول بررسي شرايط سرمايه گذاري در ايران مي باشند.
يكي از اقتصاددانان ايران مي گويد: ما بهترين شرايط اقتصادي را در ۴۰ سال اخير تجربه مي كنيم و تنها كشوري كه از لحاظ اقتصادي قابل مقايسه با ايران است، چين مي باشد. اگر ما بتوانيم مشكلات سياسي و اجتماعي خود را برطرف كنيم، نرخ رشددر ايران دو رقمي خواهد شد. در پي افزايش قيمت نفت، پايان دوران خشكسالي و همچنين برطرف شدن محدوديت هاي اقتصادي ايران در ۴ سال متوالي، رشدي حوالي عدد ۵ درصد را تجربه كرده است. تا چندي پيش، ايران براي پرداخت بدهي هاي خارجي خود دچار مشكل بود اما اين بدهي ها هم اكنون تحت كنترل درآمده و اين كشور بيش از ۳۵ ميليارد دلار ذخيره ارزي دارد. همچنين دولت با خصوصي كردن بخش كشتيراني و خودروسازي مشغول درآمدزايي است.
مجلس جديد
در ماه فوريه سال جاري ميلادي و در جريان انتخابات مجلس، محافظه كاران به پيروزي دست يافتند. ورود اين افراد به مجلس باعث رضايت جامعه اقتصادي شد چون تمركز اين گروه روي مسائل اقتصادي بيشتر است و هدف آنان حفظ قدرت به واسطه بهبود شرايط اقتصادي جامعه است. به اعتقاد اقتصاددانان، تعلق گرفتن اكثريت مجلس به محافظه كاران باعث از بين رفتن اختلاف نظر ميان مجلس و شوراي نگهبان خواهد شد.
منافع مشترك
با وجود اينكه فعاليت هاي هسته اي ايران مورد انتقاد شديد آمريكا قرار گرفته اما هر دو كشور منافع متعددي در منطقه دارند. ايران مخالف حكومت طالبان در افغانستان و صدام حسين در عراق بود و از سرنگوني آنها ابراز خرسندي كرد. پس از سرنگوني صدام و طالبان، دولت ايران تاجران داخلي را تشويق به صادر كردن كالا و خدمات به عراق و افغانستان كرد. ايراني ها معتقدند، در صورت خروج نيروهاي آمريكايي از عراق، دولت جديد با ايران همكاري خوبي خواهد داشت و اين كشور قادر خواهد بود، دامنه فعاليت هاي اقتصادي خود را در عراق آرام گسترش بدهد.
اصلاحات اقتصادي
با وجود پيشرفت هاي اقتصادي، تهران بايد در داخل، اصلاحات اقتصادي گسترده اي انجام بدهد. پرداخت يارانه هاي هنگفت لطمه بزرگي به اقتصاد وارد مي سازد. همچنين هنوز هم صادرات كالاهاي غيرنفتي ناچيز است و همچنين محدوديت  تجارت باعث شده تا شركت هايي كه در داخل ضرر مي دهند كماكان به حيات خود ادامه بدهند.
در حال حاضر وزارتخانه ها و همچنين بنيادها، ۵۰ درصد فعاليت هاي اقتصادي كشور را تحت كنترل دارند و با آنكه دولت، واحدهاي اقتصادي را به بخش خصوصي واگذار مي كند اما به عناوين مختلف سهم عمده اي از اين واحدها را در اختيار مي گيرند. با آنكه به صورت رسمي از ورود سرمايه گذاران خارجي به كشور استقبال مي شود اما اين سرمايه گذاران با موانع متعددي در ايران روبه رو هستند. با توجه به اينكه ايران حضور استعماري انگليس را در بخش نفت تجربه كرده، آنها شرايط بسيار دشواري را براي شركت هاي نفتي خارجي در نظر مي گيرند. اتخاذ چنين سياستي باعث شده تا ايران در بخش نفت و گاز، كمبود سرمايه گذاري خارجي را احساس كند و همچنين در زمينه بهره  برداري از ميادين گازي از قطر عقب بيفتد. حضور پررنگ دولت در فعاليت هاي اقتصادي باعث ايجاد فضاي مناسب براي فساد اقتصادي شده كه از جمله اين مفاسد مي توان به تخلفات مالياتي اشاره كرد.
با وجود تأسيس بانك هاي خصوصي، كاهش نرخ ماليات و همچنين آزادسازي تجارت، هنوز هم موانع زيادي بر سر راه سرمايه گذاران خارجي در ايران وجود دارد كه در صورت از بين رفتن موانع موجود، مي توان به هجوم سرمايه  به داخل ايران اميدوار بود. به هر حال فعالان اقتصادي در ايران از دولت خواسته اند، پيش از سقوط قيمت نفت و كاهش  درآمد دولت، درگير اصلاحات اقتصادي بشودو بيش از اين به اقتصاد كشور، يارانه پرداخت نكنند. به عنوان مثال، محدوديت در زمينه واردات خودرو باعث رشد بي سابقه صنعت خودرو ايران شده است. در سال ۱۹۸۹، ايران تنها ۱۲ هزار خودرو توليد مي كرد كه امسال گفته مي شود، توليد خودرو در ايران به بيش از يك ميليون دستگاه خواهد رسيد.
البته كارشناسان اقتصادي هشدار مي دهند كه شركت هاي توليد كننده خودرو در ايران نمي توانند در درازمدت به فعاليت كنوني خود ادامه بدهند چون زير فشارهاي ناشي از رشد اقتصاد جهاني دوام نخواهند آورد. استراتژي دولت در حال حاضر، گشودن تدريجي مرزها براي سرمايه گذاران خارجي است. به عنوان مثال تعرفه واردات خودرو از ۲۲۰ درصددر سال گذشته به ۱۴۷ درصد در سال جاري كاهش يافته و قرار است سال آينده به ۱۰۰ درصد برسد. همچنين احتمال دارد از سال ۲۰۰۶، فعاليت بانك هاي خارجي در ايران آغاز شود البته بعيد است كه تهران با صدور مجوز براي فعاليت اقتصادي خارجي ها در ايران باعث افزايش نرخ بيكاري (كه هم اكنون ۱۵ درصد است) بشود.
مسير صحيح
با آنكه سرعت حركت كشتي اقتصاد ايران بسيار آرام است اما در مسير صحيح حركت قرار دارد. سياستگذاران كشور فشار زيادي را براي خصوصي سازي شركت هاي دولتي وارد مي كنند و خواستار از بين رفتن معافيت مالياتي شده اند. يكي ديگر از راهكارهاي مؤثر، گسترش بورس در ساير شهرهاي كشور است و شايد بتوان سرمايه گذاران خارجي را هم به گونه اي وارد بورس تهران و ساير شهرها نمود.
Business week

تاريخ شفاهي اقتصاد سياسي ايران
007404.jpg

ابراهيم عباسي
بهمن احمد امويي،  اقتصاد سياسي جمهوري اسلامي ايران، تهران: گام نو، ۱۳۸۲
ادبيات اقتصاد و توسعه در ايران در چند سال اخير گسترش قابل توجهي داشته است. آثار، نوشتجات و ترجمه هاي فراواني پيرامون مباحثي چون توسعه، نفت،  انرژي، تجارت  بين الملل، سرمايه گذاري خارجي و ... منتشر شده است. اين آثار اغلب شامل ترجمه، تأليف و انتشار اسناد اقتصادي است. در اين بين، اقتصاد و توسعه در ايران و ادبيات پيرامون آن در حوزه تاريخ شفاهي ضعيف يا حتي فاقد آثاري در اين رابطه مي باشد.
تاريخ شفاهي بخشي از ادبيات و آثار پيرامون موضوع خاصي است كه به تدوين و جمع آوري مصاحبه ها و خاطرات اشخاص يا سازمانها و نهادهاي مرتبط با آن موضوع مي پردازد.گرچه ممكن است اين آثار در كنار تأليفات مربوط به آن حوزه از لحاظ طبقه بندي و درجه اهميت در مرتبه نازل تري قرار گيرند، اما از آنجايي كه يك مصاحبه گر حرفه اي مي تواند در مصاحبه خود با آن افراد به جزئيات و حتي اسرار خاصي دست يابد و تناقضات گفته هاي آنها را دريابد قابل توجهند. بديهي است كه افراد درگير در يك حوزه،  بهتر از هر شخصي مي توانند موفقيت ها، ضعف ها و برنامه هاي كاري خود را ارائه دهند.
خاطره نگاري معمولاً  به سه روش انجام مي شود:
۱- برمبناي يادداشت هاي منظم؛ در اين روش خاطره نگار يادداشت هاي مهم روزانه را با دقت، صداقت و صراحت مي نويسد و خود يا ديگران بعد آن را تدوين مي كنند.
۲- خاطره نگاري بر مبناي حافظه؛ اين روش مرسوم ترين نوع خاطره نويسي در ايران است كه نويسنده بر مبناي حافظه، خاطرات خود را به رشته تحرير در مي آورد يا به صورت تقرير ديگران آن را تدوين مي كنند.
۳- خاطره نگاري بر مبناي مصاحبه؛ اين روش به شيوه پرسش و پاسخ است. در صورتي كه نويسنده و تدوين كننده خاطرات با آگاهي و تسلط كامل بر موضوع و با پرسش هاي لازم به استخراج و داوري در مورد خاطرات نويسنده بپردازند مي تواند محصولي ارزنده و به ياد ماندني باشد. اين روش كه اخيراً  در حوزه تاريخ سياسي معاصر ايران به طور گسترده رايج شده به حوزه اقتصاد و توسعه نيز وارد شده است.
روش كتاب اقتصاد سياسي جمهوري اسلامي ايران كه بر اين مبنا استوار است. تدوين  گر اين كتاب در مسير تدوين اين مجموعه از روش سوم (خاطره نگاري بر مبناي پرسش و پاسخ) كه كم عيب ترين روش در ميان روش هاي فوق است استفاده كرده است. بدون ترديد ورود ادبيات اقتصاد و توسعه به اين حوزه مي تواند بسياري از ابهامات و پرسش هايي را كه در اين حوزه هنوز بي پاسخ مانده جواب درخوري دهد.
گرچه در مورد ادبيات اقتصاد و توسعه در دوران پهلوي آثاري اخيراً منتشر شده است كه خاطرات افراد دخيل در اين حوزه را منتشر كرده است. از جمله خاطرات ابوالحسن ابتهاج، عبدالمجيد مجيدي و ... اما در دوران بعد از انقلاب اسلامي فاقد آثاري از اين نوع مي باشيم.
«اقتصاد سياسي جمهوري اسلامي ايران»، اثري است كه مهمترين موضوعات مربوط به اقتصاد و توسعه در جمهوري اسلامي ايران را به بحث مي گذارد و شامل مصاحبه با ۶ نفر از كساني است كه بيشترين سهم را در امور اجرايي، تنظيم و تدوين برنامه هاي توسعه در ايران از ابتداي سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۸۰ دارند و به شيوه پرسش و پاسخ انجام گرفته است. تسلط تدوين گر بر موضوعات اقتصادي و ابهامات موجود در اين زمينه و صراحت خاصي كه در بيان مسائل و نقاط ضعف و قوت افراد مصاحبه شونده داشته است برخي از مباحث كتاب را جالب و خواندني كرده است.
افرادي كه در اين كتاب با آنها مصاحبه شده است عبارتند از: عزت الله سحابي، محسن نوربخش، مسعود روغني زنجاني، مسعود نيلي، محمدعلي نجفي و حسين عادلي. اين افراد در رأس مهمترين نهادهاي مربوط به تدوين، تنظيم و اجراي توسعه و برنامه هاي اقتصادي قرار داشته اند كه با موفقيت ها، بحران ها و شكست هاي متعددي همراه بوده اند. در واقع اين كتاب فعاليت ها و اقدامات نهادهاي مؤثر در امر توسعه از جمله سازمان برنامه و بودجه كه مغز اقتصادي يك كشور تلقي مي گردد، وزارت اقتصاد و دارايي، بانك مركزي و حتي نهادهاي انقلابي توسعه را نقد و بررسي مي كند و سير حوادث اقتصاد سياسي جمهوري اسلامي ايران را از طريق تصميمات و اقداماتي كه در اين نهاد صورت گرفته به بحث مي گذارد. هدف آن دستيابي به شيوه تصميم گيري مقامات سياسي- اقتصادي ايران پس از انقلاب اسلامي است و حامل شصت و پنج ساعت گفت وگوي طولاني و داستان چگونگي تكنوكرات شدن افرادي است كه بدون كوچك ترين تجربه اجرايي و مديريتي اداره امور اقتصاد كشور را پس از يك انقلاب پرتلاطم در دست گرفتند.
موضوعاتي مانند چگونگي شكل گرفتن تفكر اقتصادي حاكم در قانون اساسي، تفكر اقتصادي هر يك از گروههاي دخيل در تدوين قانون اساسي، اقدامات اقتصادي شوراي انقلاب، ستاد بسيج اقتصادي، چگونگي اداره اقتصادي جنگ تحميلي، ديدگاههاي اقتصادي جناحها، افراد و گروههاي سياسي حاكم در جمهوري اسلامي ايران، ملي كردن صنايع، بانك ها، مباحث مربوط به اقتصاد اسلامي، چگونگي تدوين برنامه هاي اول، دوم و سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، فشارهاي سياسي حاكم بر برنامه ها، تعامل و تضاد مجلس، دولت و سازمان برنامه و بودجه (سازمان مديريت و برنامه ريزي)، بانك مركزي، چگونگي استفاده از تسهيلات خارجي بويژه يوزانس و مشكلات ناشي از آن، علت تغيير ديدگاههاي اقتصادي جناحها و افراد چپ و رفتن آنها به سوي سياست تعديل و بازار آزاد، سياست تعديل و تثبيت، استقراض از بانك مركزي، يكسان سازي نرخ ارز، اختلافات بين مسئولين (نخست  وزير، رئيس جمهور، وزراء و معاونين و مجلس)، طرح ساماندهي اقتصادي، تفكر اقتصادي آقايان هاشمي رفسنجاني، ميرحسين موسوي و خاتمي و ... در اين كتاب مطرح شده است.
در مجموع اين اثر مهمترين موضوعات مبتلابه نظام جمهوري اسلامي ايران به خصوص اقتصاد دوره جنگ، بحران هاي اقتصادي كشور، نوسانات ناشي از وابستگي بودجه كشور به نفت و كسري بودجه هاي ناشي از آن را بررسي مي كند. ضعف ها و نقاط قوت مديران اقتصادي دولت را بازگو مي كند و درصدد پاسخگويي به تحولات اقتصادي جمهوري اسلامي ايران مي باشد. تدوينگر اين كتاب ضمن تسلط بر مباحث اقتصادي و كشمكش  و تضادهاي اقتصادي بين نهادها و افراد مسئول به خوبي از عهده پردازش موضوع برآمده است.
اما در جاهايي احساس مي شود مصاحبه شونده ها بيشتر سعي در توجيه اعمال و اقدامات خود داشته و مسير بحث از دست مصاحبه كننده خارج شده است. نقد ديگري كه بر اين كتاب وارد است عدم داشتن يك مدخل پژوهشي يا مقدمه مفصلي است كه خواننده قبل از ورود به متن اصلي و مصاحبه ها، نمايي كلي از اقتصاد ايران و تحولات آن را در ذهن خود ترسيم كند. مباحث اين كتاب به يك مقدمه خوب و مفصل نياز دارد. در جاهايي نيز احساس مي شود مباحث مطرح شده نياز به پانوشت توسط تدوينگر دارند.
برخي از مسائل و مباحث مطرح شده نياز به تبيين و توضيح بيشتري دارند كه بايد در پانوشت ها لحاظ شوند اما از ديد تدوين گر مغفول مانده است. علاوه بر اين جاي ديدگاه ها و نظرات افراد بسيار ديگري كه از دور و نزديك در اقتصاد ايران و تحولات آن دخيل بوده اند، در اين كتاب خالي است. با اين حال كتاب مزبور حاوي اطلاعات مهمي درباره اقتصاد و توسعه ايران است.

اقتصاد كشاورزي
007398.jpg

دومين جشنواره زيتون
دومين جشنواره ملي زيتون با هدف انتخاب برترين توليدكننده روغن زيتون طبيعي و ارتقاء فرهنگ مصرف اين ماده مفيد در بين خانواده هاي ايراني پنجم خردادماه در محل وزارت جهاد كشاورزي برگزار خواهد شد.
مهندس جهانگير عرب دبير دومين جشنواره زيتون در گفتگو با خبرنگار ما ضمن بيان اين مطلب افزود: در اين مراسم كه با حضور وزير جهاد كشاورزي برگزار خواهد شد از ۴ تن از برترين توليد كنندگان روغن زيتون تقدير به عمل خواهد آمد و تنديس زيتون به آنها اهدا خواهد شد.وي افزود: نمايشگاه توليدكنندگان روغن زيتون نيز همزمان با برگزاري يازدهمين نمايشگاه كشاورزي و مواد غذايي در سالن ميلاد نمايشگاه بين المللي تهران از تاريخ سوم تا ششم خردادماه جاري در معرض ديد عموم قرار مي گيرد.
مهندس عرب از تهيه و تدوين دو برنامه پنج ساله براي افزايش سطح زير كشت زيتون خبر داد و تصريح كرد با اجراي اين طرح ها توليد روغن زيتون در سال ۱۴۰۶ در كشور به بيش از ۴۵۰ هزار تن بالغ مي شود.
وي گفت: كشت زيتون به طور عمده در اراضي درجه ۲ و ۳ به ويژه در دامنه ها و شيب هاي استان هايي كه محدوديت سرماي هوا ندارند مورد نظر قرار دارد.
وي اضافه كرد: روند رو به رشد سطح زير كشت زيتون حاكي از وجود ظرفيت هاي مطلوب در سطح كشور است؛ به طوري كه سطح زير كشت آن از حدود ۵ هزار هكتار قبل از سال ۷۲ به حدود ۹۰ هزار هكتار در سال ۸۱ رسيده است و در حال حاضر در ۲۳ استان كشور قابليت كشت و توسعه زيتون وجود دارد.
معاون فني، اجرايي طرح زيتون وزارت جهادكشاورزي با اشاره به ۱۱۰ هزار هكتار سطح باغ هاي زيتون در سال گذشته پيش بيني كرد: در سال جاري
۲۴ هزار هكتار به سطح باغ هاي زيتون كشور اضافه شود.
معاون فني، اجراي طرح زيتون استان فارس را با ۱۳ هزار هكتار سطح زير كشت زيتون بالاترين سطح زيركشت در كشور اعلام كرد و افزود: استان زنجان نيز بالاترين ميزان توليد روغن زيتون را به خود اختصاص داده است؛ به طوري كه سالانه ۱۷ تا ۱۸ هزار تن دانه  زيتون در اين استان توليد مي شود. توليد زيتون در ايران پيش از اجراي طرح تاكنون حدود ۷ برابر افزايش يافته است و ميزان توليد آن در اين مدت از ۷ تا ۸ هزار تن به ۵۵ تا ۵۶ هزار تن در سال رسيده است و توليد روغن زيتون نيز در اين مدت از ۸۰۰ تا يك هزار تن به ۷ تا ۸ هزار تن در سال افزايش يافته است.
منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي يك منطقه  رؤيايي
اراده و تعهد يكي از ويژگي هاي پروژه منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي ايران است كه سرمايه گذاران در اين پروژه عظيم درازمدت صاحب سود كلاني خواهند شد چون هدف نهايي، تبديل اين منطقه به يك منطقه آزاد اقتصادي است.
اين منطقه در بخش غربي سواحل خليج فارس واقع است. بيننده در نگاه اول مجذوب اين پروژه مي شود (قرار است چندين پروژه عظيم پتروشيمي با ظرفيت توليد ميليون ها تن در سال در منطقه اجرا شود) اما نكته با اهميت تر در مورد پروژه منطقه ويژه تعهد مسئولان اين پروژه و انرژي اي است كه براي اجراي برنامه ها خرج مي كنند.
با توجه به ارزان بودن مواد اوليه و همچنين زيرساخت هاي فوق العاده به طور حتم با گذشت زمان اين پروژه قويتر خواهد شد. در يك كلام، منطقه به يك منبع درآمد براي ايران تبديل مي شود و موقعيتي استثنايي براي سرمايه گذاران داخلي و خارجي به وجود خواهد آورد. منطقه در حدود ۲۰۰۰ هكتار گستردگي دارد كه قابليت افزايش اين مساحت تا ۱۱۵۰۰ هكتار وجود دارد. اين منطقه در محدوده بندر امام خميني(ره) واقع است كه در سال ۱۹۹۷ رسماً آغاز به كار كرد.
براي نشان دادن گستردگي پروژه كافي است به فاز اول آن اشاره كرد (قرار است پروژه در ۴ فاز مختلف اجرا شود) كه تاكنون ۱۲۰ سرمايه گذار بخش خصوصي جذب آن شده اند. تاكنون شركت ملي پتروشيمي ايران بيش از ۵ ميليارد دلار در بخش پروژه هاي پتروشيمي و زيرساختي از جمله احداث اسكله و فرودگاه سرمايه گذاري كرده است. گفته مي شود كه رقمي مشابه نيز در بخش پروژه هاي بخش خصوصي سرمايه گذاري شده است.
مناطق آزاد
چندي قبل مقامات منطقه جزيره پيشنهادي مبني بر تبديل اين منطقه به منطقه آزاد تجاري به دولت ارايه كردند كه حداكثر تا يك سال ديگر، دولت به آن پاسخ خواهد داد.
در صورتي كه به ششمين منطقه آزاد اقتصادي ايران تبديل بشود آنگاه فرودگاه ماهشهر به يك فرودگاه بين المللي تبديل خواهد شد كه هزينه اين تبديل در حدود ۱۸ ميليارد ريال است البته اين هزينه را توليدكنندگان مواد پتروشيمي در منطقه تقبل مي كنند. به هرحال تبديل منطقه به يك منطقه آزاد اقتصادي باعث جذب سرمايه گذاران خارجي بيشتري خواهد شد.
سرمايه گذاري بيشتر
افزايش سرمايه گذاري خارجي در نتيجه تبديل منطقه به يك منطقه آزاد اقتصادي باعث راه اندازي مجدد
۳۳ اسكله در بندر امام خواهد شد كه هم اكنون خارج از محدوده فعلي واقع مي باشند. در حال حاضر، تنها ۳ تا ۴ اسكله اين بندر فعال است. پس از آغاز جنگ تحميلي، بندر امام كه يكي از بنادر استراتژيك ايران به شمار مي آيد بر اثر حملات نظامي تخريب شد. البته به گفته مقامات منطقه براي راه اندازي اسكله ها حداقل به يك سال زمان (پس از تبديل منطقه به يك منطقه آزاد اقتصادي) نياز است.
موقعيت جغرافيايي اين منطقه به گونه اي است كه به بازارهاي پتروشيمي داخلي، اروپايي و آسيايي به راحتي دسترسي دارد. از جمله ويژگي هاي ديگر اين منطقه، مي توان به نيروي كار ماهر، راه هاي ارتباطي در سطح استانداردهاي جهاني و سيستم مخابراتي مطلوب اشاره كرد. همچنين بايد گفت مدارس، بيمارستان ها و مراكز تفريحي فوق العاده اي در اختيار كاركنان منطقه قرار دارد.به هر حال تلفيق اين ويژگي  ها بستري مناسب براي شكوفايي منطقه به وجود آورده است.
منبع: Asian chemical news

سايه روشن اقتصاد

استاندارد قطره اي
مديركل خودرو نيرو محركه موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران از زير مجموعه هاي وزارت صنايع اعلام كرد: «توليد و واردات ۲۵ قلم از قطعات خودرو كه به دليل عملكرد آن در ايمني مشمول استاندارد اجباري بوده تحت نظارت بيشتري قرار مي  گيرند و با شناسايي مراكز جديد آزمايشگاهي كنترل بيشتري بر واردات و بازار توليد انجام خواهد شد». وي افزود:«نظارت بر قطعات خودرو كه در سال گذشته استاندارد آن اجباري شده است مرحله به مرحله اجرا مي كنيم. مرحله اول استانداردهاي ايمني است كه براي تعدادي خودرو تأييديه صادر شده و تعدادي از خودروها به دليل قديمي بودن مشمول توقف توليد مي شوند.»
حال اين سوال مطرح مي شود كه چرا مؤسسه استاندارد در زمينه ايمني خودرو كه به جان و مال افراد بستگي دارد مسئوليت خود را مرحله به مرحله اجرا مي كند؟ علاوه بر اين، مسئول مربوطه اعلام نكرده اند كه چه خودروهايي قديمي و فاقد استاندارد ايمني هستند. اگر در اين زمينه اطلاعات لازم به مصرف كنندگان داده شود حداقل رانندگان با آگاهي از ايرادهاي فني با احتياط بيشتري رانندگي خواهند كرد، يا نسبت به خريد نوع خودرو دقت بيشتري مي كنند.
قطع برق يك واحد نساجي
يكي از مسئولان واحد نساجي توليد فرش  ماشيني فعال كه به دليل قطع مكرر برق در معرض خطر تعطيلي قرار گرفته از مسئولان وزارت نيرو و صنايع خواهان رسيدگي جدي به اين موضوع شد.
اين واحد نساجي كه عليرغم مشكلات موجود در اين صنعت با شرايط مطلوبي در يك منطقه دورافتاده(در بادرود نطنز) فعاليت مي كند ،به دليل قطع مكرر برق و فقدان تجهيزات فني لازم در معرض تعطيلي قرار گرفته است. بر اساس اظهارات وي از ابتداي سال جاري تاكنون
۵۰ مورد برق اين كارخانه قطع شده است و اين امر
۲۰ درصد از ظرفيت توليد اين كارخانه كاسته است. ادامه اين وضع مي تواند خسارت جبران ناپذيري به اين واحد صنعتي كه بر اساس سياست هاي دولت در يك منطقه محروم احداث شده است وارد كند.
۱۰۰ ميليارد دلار
اكبر تركان معاون برنامه ريزي وزير نفت در نشستي از شركت ها و مؤسسه هاي سرمايه گذاري ايراني خواسته است تا خود را براي اجراي طرح هاي نفت و گاز كشور كه به ارزش ۱۰۰ ميليارد دلار در ده سال آينده در كشور اجرا مي شود آماده كنند. وي در اظهارات خود بر اين نكته تأكيد كرده است كه از كل مبلغ پيش بيني شده براي سرمايه گذاري در طرح هاي صنعت نفت ۶۰ درصد آن بايد توسط صنعتگران و پيمانكاران ايراني انجام شود.
همچنان دنبال شريك
در حالي  كه چند ماه از امضاي قرارداد توسعه ميدان آزادگان با طرف ژاپني مي گذرد، هنوز گفته مي شود كه شركت اينپكس به دنبال شريك قابل اعتماد براي مشاركت در اين طرح است.
شركت يادشده در اين زمينه هنوز به نتيجه مورد نظر نرسيده و برخي نشريات ژاپني آن را فاقد تجربه كافي در طرح هاي نفتي اعلام كرده اند. چند شركت بزرگ نفتي براي مشاركت در اين طرح با شركت ژاپني مذاكره كرده اند ولي هنوز هيچيك براي مشاركت با شركت ژاپني اعلام آمادگي نكرده و اكثر آنان هرگونه همكاري را رد كرده اند.
سرمايه گذاري در افغانستان
ميزان سرمايه گذاري در افغانستان رو به افزايش است و به گفته وزير تجارت اين كشور مراجعه علاقه مندان به سرمايه گذاري در اين زمينه ۳ برابر شده است.
مصطفي كاظمي وزير تجارت افغانستان تأكيد كرد كه برگزاري كنفرانس بين المللي اكو به جذب سرمايه گذاري در اين كشور كمك كرده است. از جمله طرح ها ي جديد كه مجوز سرمايه گذاري در افغانستان گرفته كارخانه كوكاكولاي آمريكاست كه قرار است ۲۵ميليون دلار سرمايه گذاري در افغانستان داشته باشد.
وي علاوه بر اين، از تجارت غيرقانوني سنگ و جواهرات قيمتي اين كشور به عنوان يك امكان بالقوه براي سرمايه گذاري خبر داد و گفت: براي ايجاد زمينه تجارت سنگ هاي قيمتي افغانستان مجوز لازم صادر شده و قرار است يك شركت افغاني مستقر در اروپا كه در اين بخش سابقه دارد تأسيسات گسترده اي در اين كشور احداث كند. اين اقدام به زمينه سازي تجارت قانوني سنگ هاي قيمتي افغانستان كمك مي كند.
به گفته كاظمي، با تصويب شوراي وزيران افغانستان ۲۵ هكتار زمين در شهرك صنعتي كابل براي احداث كارخانه توليد سنگ هاي قيمتي اختصاص يافته است. ميزان تجارت غيرقانوني سنگ هاي قيمتي افغانستان سالانه۴۰۰ ميليون دلار است.

|  ادبيات  |   اقتصاد  |   انديشه  |   زندگي  |   سياست  |   ورزش  |
|  هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |