پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۹۱
پس از تبرئه از۱۶۰ مورد اتهامي
تري نيكولز در انتظار اعدام
ماجراي جنجالي تري نيكولز زماني پيچيده تر شد كه يك قاضي در سال ۱۹۹۷ او را در دادگاه ايالتي دنور از اتهام قتل ۸ افسر پليس در ماجراي بمب گذاري سال ۱۹۹۵ايالت اوكلاهاما به صورت مستقيم تبرئه كرد، ولي در عين حال او را متهم رديف دوم اين ماجرا قلمداد و به حبس ابد محكوم كرد
008643.jpg
يكي از شهود دادگاه و تنها برگ برنده دادستان ها هنگام خروج از دادگاه. نيروهاي امنيتي براي شناسايي نشدن او صورتش را پوشانده اند.
احمد جلا لي فراهاني 
آيا پايان غم انگيز زندگي بمب گذار اوكلاهاما فرا رسيده است؟با صدور حكم دادگاه ايالتي، تري نيكولز حالا حاضر است تا تمام عمر خود را در زندان سپري كند و ازمرگ رهايي يابد، آرزويي كه مسلما برآورده نخواهد شد. چرا كه بنا به تصميم هيات منصفه دادگاه ايالتي او در تمام موارد اتهامي اش مجرم شناخته شده و مستحق اعدام است. تري نيكولز به خاطر بمب گذاري در شهر اوكلاهاما به اعدام محكوم شد.
با اين وجود وكلاي مدافع نيكولز تمام تلاش خود را براي تغيير حكم موكل خود شروع كرده اند. گرچه خيلي ها معتقدند كه تلاش آنها براي ادامه مبحث مطروحه در پرونده خونبار موكلشان بي فايده است. كساني كه چنين اعتقادي دارند مي گويند: «پرونده دادگاه نيكولز ديگر بسته شده و قبل از آنكه وكلاي او بتوانند مذاكرات خود را با هيات منصفه شروع كنند، قاضي پرونده بايد در خصوص اينكه آيا دادياران مي توانند ميزان مجازات را كافي يا ناكافي بدانند تصميم گيري كند.
وكلاي مدافع نيكولز مي گويند كه آنها هرگز نمي دانسته اند كه ممكن است داد ستان هابراي سقط جنين ناشي از يك بمب گذاري چنين حكمي را تقاضا كنند و اين مساله در تمام كشور ايالات متحده بي سابقه بوده است.
اين در حالي است كه جنيني كه «رابين آن هاف» هنگام بمب گذاري موكل آنها آنرا باردار بوده است ۳۲ هفته و يا به عبارت دقيق تر ۸ ماهه بوده است. نيكولز در جريان بمب گذاري در ساختمان فدرال اوكلاهاما به بيش از ۱۶۱ اتهام متهم شده كه مهم ترين آنها اقدام عليه امنيت ملي و قتل است كه در صورت تاييد نهايي پرونده اش بايد براي لحظه اعدام ثانيه شماري كند. از طرفي دادستان ها پرونده جنجالي بمب گذاري تري نيكولز با استناد به قانوني كه در سال ۲۰۰۲ توسط دادگاه اين ايالت صادر شده است ،خواهان اعدام او هستند. مطابق اين قانون چنانچه كسي به هر طريقي باعث سقط جنيني شود كه بيش از ۲۴ هفته (۶ ماه) عمر دارد، حكم او قتل نفس است و اين مرگ، مرگ غيرطبيعي است و اين نوع سقط، سقط غيرطبيعي است و حكم عامل آن برابر است با حكم قتل يك انسان كامل. وكلاي مدافع تري نيكولز از قاضي استيون تيلور درخواست كرده اند كه مانع اجراي چنين حكمي براي موكلشان گردد. آنها مي گويند درست است كه نيكولز در هر ۱۶۱ مورد اتهامي اش مجرم شناخته شده است، اما هيچ كدام از اين اتهامات حكمش اعدام نيست حتي اگر در اين ماجرا سقط جنيني اتفاق افتاده باشد.
مطابق برنامه قبلي قرار بود تا آخر اين هفته قاضي تيلور حكم خود را در خصوص اين پرونده و ساير جوانب آن صادر كند كه با پيش كشيدن مباحث مطرح شده توسط وكلاي مدافع تري نيكولز اين مساله به تعويق افتاده است.
البته مباحث مربوط به ختم جلسات دادگاه رسيدگي به اتهام نيكولز علي رغم اصرار وكلاي مدافع او قطعا تا چند روز ديگر به پايان خواهد رسيد. چرا كه هر ۱۲ عضو هيات منصفه ضرورتي براي ادامه رسيدگي به اتهامات تري نيكولز احساس نمي كنند.
دادستان هاي پرونده تري نيكولز معتقدند كه او با« تيموتي مك وي »عامل بمب گذاري در نشست سران حكومتي در نزديكي شهر واكوي تگزاس همدست است و آنها ماه هاي متوالي را براي انتقام گرفتن از سران برنامه ريزي كرده اند. ماجراي مورد نظر آنها در ۱۹ آوريل سال ۱۹۹۳ اتفاق افتاد و پرونده تيموتي مك وي بيش از دو سال است كه مختومه اعلام شده است.
چنانچه قاضي تيلور در خصوص درخواست دادستان ها براي اجراي حكم اعدام موافقت كند و نيكولز هم در اين باره مجرم شناخته شود پرونده او وارد فاز جديدي مي شود كه در آن هيات منصفه بايد در خصوص اينكه آيا او مستحق حكم اعدام است يا زندان ابد، تصميم گيري نهايي كنند.
جالب اينجاست كه در دادگاهي كه روز جمعه برگزار شد، قاضي تيلور به هيات منصفه هشدار داد كه در خصوص موارد اتهامي كه از اهميت كمتري برخوردار هستند فعلا تصميم گيري نكنند و چنانچه آنها نيكولز را در خصوص جدي ترين موارد اتهامي اش مجرم مي شناسند حكم اعدام او را صادر كنند و در صورتي كه او را در خصوص اتهامات جدي اش بي گناه بدانند، بايد حكم بي گناهي او را صادر كنند. به عبارت ديگر پرونده اتهامي نيكولز دو راه بيشتر پيش رو ندارد. يا بايد هيات منصفه حكم اعدام او را صادر كنند يا بايد او را تبرئه كنند و اين همه زماني اتفاق مي افتد كه نيكولز متهم رديف اول پرونده شناخته شود. (يا نشود!) ماجراي جنجالي تري نيكولز زماني پيچيده تر شد كه يك قاضي در سال ۱۹۹۷ او را در دادگاه ايالتي دنور از اتهام قتل ۸ افسر پليس در ماجراي بمب گذاري سال ۱۹۹۵ايالت اوكلاهاما به صورت مستقيم تبرئه كرد، ولي در عين حال او را متهم رديف دوم اين ماجرا قلمداد و به حبس ابد محكوم كرد.
در دادگاه ايالتي اوكلاهاما، نيكولز ۴۹ ساله با اتهاماتي چون قتل عمد، خرابكاري و اقدام عليه امنيت ملي و بمب گذاري و قتل ۱۶۸ نفر به طور مستقيم و مجروح شدن صدها نفر ديگر مواجه است.
جالب اينجاست كه تري نيكولز از ۱۶۱ مورد اتهامي توانسته از ۱۶۰ مورد تبري جويد ولي صد و شصت و يكمين اتهام او كه مربوط به سقط جنين شاكي «هاف» مي شود هنوز خلاصي نيافته است.

آخر هفته غبار آلود پاريس
اغراق در خلق بناهاي پيچيده و لوكس همواره به اوضاع بحراني مي انجامد. حدود ۴۰۰ شركت پيمانكار، براي ساخت بناي ترمينال ۲E ، طرف قرارداد فرودگاه شارل دوگل پاريس بوده اند
008640.jpg
پاريس، آخر هفته خوبي نداشت، چون تمام ذهن ها متوجه سانحه عجيب ريزش سقف در يكي از قسمت هاي انتظار فرودگاه شارل دوگل بود. سانحه اي كه صبح يكشنبه به وقوع پيوست و جان چهار نفر را گرفت. با كشف اجساد هرچهار قرباني به فاصله ۲۴ ساعت از بروز حادثه، مقامات فرودگاه رسما اعلام كردند عمليات اكتشاف اجساد به پايان رسيده و كار آواربرداري آ غاز شده است. اين درحالي است كه گزارش هاي اوليه بر مبناي پنج قرباني ارايه شده بود و به همين دليل، بهره گيري از سگ هاي پليس به منظور يافتن نفر پنجم چند ساعت به طول انجاميد، ولي در نهايت مقامات پليس و نيروي امداد، قرباني ها را چهار نفر اعلام كردند و به غائله خاتمه دادند حادثه همچنين سه مجروح را در پي داشته است. مسوولان فرودگاه پيشنهاد داده اند براي تسهيل در روند كند و كاو بروز حادثه، تمام ساختمان ۹۰۰ ميليون دلاري ترمينال ۲E تخريب شود و مسافران كه حجمي معادل ۲۵ هزار نفر در روز دارند- تا اطلاع ثانوي از ترمينال هاي ديگر استفاده كنند. هرچند اظهار نظر پيرامون چرايي سانحه هنوز زود است و نمي توان نقص فني ساختمان يا خطاي مهندسان و طراحان آن را جزو علل حادثه برشمرد، اما گروهي از كارشناسان ادعا كرده اند اصرار فراوان سازندگان عمارت فرودگاه به نمايشي بودن شكل ساختاري آن و كش و قوس هاي تجملي فراوان در بعضي موارد به محدوديت هايي در ساخت پيكره عمارت انجاميده و همين امر ضريب ايمني ساختمان را كاهش داده است. اين عده معتقدند اغراق در خلق بناهاي پيچيده و لوكس همواره به خطرهاي بحراني مي انجامد. حدود ۴۰۰ شركت پيمانكار، براي ساخت بناي ترمينال ۲E ، طرف قرارداد فرودگاه شارل دوگل پاريس بوده اند.
ديويد بيلينگتون، پرفسور دانشگاه پرينستون در رشته معماري و مهندسي مي گويد:« هنگامي كه آرشيتكت ها بيش و كم جذب طرح هايي مي شوند كه از ايده هاي مهندسي نشات نگرفته، بايد به انتظار خطر و سانحه نشست.» براي قرن هاي متوالي، فرانسه همواره مهد خلاقيت و نوآوري در زمينه معماري بوده است. فرانسيس هنبي در دهه ۱۸۷۰، مفاهيم بتون مسلح را توسعه داد ويوجين فريسينه در دهه ۱۹۲۰ بتون فشرده را اختراع كرد.
اما عمارت فرودگاه آنگاه كه آرشيتكت صاحب نام فرانسوي پل آندره، ترمينال مدور شماره يك فرودگاه شارل دوگل را طراحي كرد، بر لبه خلاقيت قرار گرفت و مثال زدني شد. وي در مقام رئيس تيم آرشيتكتي فرودگاه فضاي شارل دوگل را به هفت ترمينال مجزا مجزا تقسيم كرد ترمينال۲E واپسين پروژه او پيش از موعد بازنشستگي اش بود. اما آندره، هرگز يك آرشيتكت بي دست و پا و خام نبوده است وي پيش از اين، طراح چندين فرودگاه فرامدرن در سر تا سر دنيا، در ابوظبي تا شانگ هاي بوده و از اعتباري شايان برخوردار است.
ترمينال۲E كه سال قبل گشايش يافت، بر مبناي فن آوري تونل هاي بتوني مجزا از هم شكل گرفته بود. پيكره بيضي شكل مشتمل بر طاق هاي دوازده فوتي بود و هر طاق ۶۰ تن بتون برده و بر چهار ستون مستقر بود از اين تعداد ، دست كم هفت طاق فرو ريخت موضوع ريزش ستون هاي بتوني و علت آن يكي از مهمترين وارد تيم تجسس وتحقيقات سانحه است يكي از گمانه ها چنين مي گويد كه ستون ها تحمل فشار بار وارده را نداشه و فرو ريخته اند بعضي كارشناسان نيز احتمال افزايش زمين را چندان دور از ذهن ندانسته اند.هرچند نظر طراح فرودگاه، جز اينهاست وي مي گويد: همه چيز براساس قاعده و دستورمهندسي ساخته شده مصالح نيز از كيفيت هاي استاندارد و مرغوب برخوردار بودند، بنابراين با اين شتاب نمي توان علت سانحه را دريافت.
گاي نوردنسن، مهندس ساختماني كه در بازسازي و احياي برج هاي دو قلوي تجارت جهاني نيويورك نقش به سزايي داشت معتقد است: در بيشتر موارد ، علت ريزش ساختمان ها را مي توان مجموعه اي از مشكلات دانست كه دامنه آن از خطاهاي مهندسي تا غفلت هاي ناخواسته متغير است اغلب درمي يابيم آنچه درابتدا علت اصلي سانحه مي پنداشته ايم نادرست بوده و علت در جايي ديگر نهفته بوده است.

برخورد شهاب سنگ
آنچه كه در عكس هاي فوق مي بينيد نه برخورد يك شهاب سنگ است و نه اثرات يك جنگ محلي  و نه حتي خرابكاري سارقان و دزدان حرفه اي، اين عكس ها مناظري از اطراف گودال بزرگي هستند كه در شمال بخارست مجارستان در اثر انفجار يك دستگاه كاميون حامل آمونياك بوجودآمده.
008637.jpg
اين حادثه در ۲۴ مي سال جاري ميلادي رخ داده است و در اثر آن گودالي با عمق ۱۴ متر ايجاد شده است. در اين حادثه تمامي خانه هاي اطراف تخريب شده و ۱۵ نفر نيز به كام مرگ رفته اند. درميان اين ۱۵ نفر چند جنازه متعلق به خبرنگاراني است كه از اين محل عبور مي كردند. اين حادثه در ۷۰ كيلومتري شمال بخارست در منطقه ميهايليسي اتفاق افتاد.
008634.jpg
008631.jpg

زندگي با نصف جمجمه
لين دختر ۲۲ ساله آمريكايي مجبور شد ۴ ماه تمام با نصف جمجمه اش زندگي كند.
اين دختر ۲۲ ساله در يك تصادف رانندگي به دليل نبستن كمربند ايمني به بيرون پرتاب شد (البته پليس وي را به دليل نبستن كمربند ايمني و نداشتن گواهينامه رانندگي جريمه كرد) و جراحان مجبور بودند براي درمان خونريزي مغزي و زنده نگه داشتن او نيمه چپ كاسه سرش را بردارند، ولي به دليل ناتواني در پرداخت هزينه هاي بيمارستان و تحت پوشش نبودن بيمه درماني، متاسفانه پزشكان نتوانستند جمجمه آسيب ديده او را ترميم و به نيمه ديگر وصل كنند بنابراين دختر بيچاره مجبور به استفاده از نوعي كلاه پلاستيكي دردناك به جاي جمجمه شد.اما پس از ۴ ماه از وقوع حادثه به دنبال تحت بيمه قرارگرفتن لين از طريق  مادرش و پرداخت ۲۰۰ هزار دلار عمل ترميم جمجمه كه در اين مدت با شرايط ويژه نگهداري شده بود، عمل با موفقيت انجام گرفت.
در حال حاضر دختر بهبود يافته و موهاي سرش هم بلند شده و كاملا محل جراحي را پوشانده است، اما اوكابوس ۴ ماه زندگي طاقت فرساي بدون جمجمه را فراموش نخواهد كرد.

زيگورات را به يغما بردند
منطقه چغازنبيل را مي شناسيد. محوطه باستاني كه آثار گرانبهايي در آنجا يافت مي شود. مسلما چنين منطقه اي هميشه مورد طمع سارقان ميراث گذشتگان بوده است و خواهد بود.
افرادي كه در پوشش دانشجو و به بهانه تحقيق و بازديد علمي وارد چغازنبيل شوش شدند، چند قطعه آجرنوشته و كتيبه روي ديوارهاي اين زيگورات را به يغما بردند. اكنون پيگيري هاي لازم جهت شناسايي اين افراد و بازستاندن آجرنوشته ها به جاي اوليه خود آغاز شده است.
در چند روز گذشته، يك گروه ۳ نفره با كارت دانشجويي به بهانه تحقيق و پژوهش، دور ازچشم نگهبانان چند آجر نوشته و كتيبه كوچك مزين به خط ميخي را از بدنه ديوار جدا كرده و با خود به بيرون از محوطه بردند. مشابه اين اتفاق ۳ ماه گذشته نيز تكرار شده بود كه در مورد اخير با پيگيري مسوولان فرد مورد نظر دستگير شده و آجر نوشته به خط ميخي از او پس گرفته شد.
به گزارش خبر گزاري ميراث «محمد طالبيان»، مدير پروژه چغازنبيل نيز با اظهار بي اطلاعي از ماجراي سرقت اخير و با ابراز تاسف از آن در اين باره مي گويد: «اساس كار حفاظت از زيگورات و محوطه چغازنبيل بر اعتماد به كساني است كه به اسم محقق و پژوهشگر وارد اين محوطه شده و مي خواهند با بررسي همه نقاط اين محوطه، اطلاعات باستان شناسي و ايران شناسي خود را تكميل كنند. نمي توان به نگهبانان دستور داد كه همه افراد بازديدكننده را به شدت تفتيش بدني كنند. اين كار موجب سلب امنيت پژوهشي از محققان مي شود.» اين در حالي است كه اتفاق مشابهي در هفته هاي گذشته در اين منطقه رخ داد و طي آن فردي كه قصد داشت با ابزار فني، يك تكه آجرنوشته را به طول و عرض ۱۲ در ۱۲ سانتي متر از روي ديوار معبد جدا كرده و آن را از محوطه بيرون ببرد به واسطه هوشياري نگهبانان دستگير شد. در سال هاي گذشته اين اتفاق به طور مستمر مي افتاد و امري بسيار عادي تلقي مي شد. اما اكنون اين حوادث در چغازنبيل بسيار نادر پيش آمده و استقرار نگهبانان در اين محل و نورپردازي چغازنبيل خود راهكارهايي براي حفاظت از اين محوطه است. چغازنبيل به همه مردم تعلق دارد و اين حوادث تلنگري براي مسوولان محسوب مي شود. در حال حاضر حدود ۹۰۰ آجرنوشته و كتيبه به خط ميخي در چغازنبيل داراي شناسنامه و هويت هستند و مضمون آنها كاملا ترجمه شده است. اما قطعاتي هنوز وجود دارد كه ممكن است سارقان به راحتي بتوانند آنها را ازمحوطه بيرون ببرند. شهر دوراونتاش در اوايل قرن ۱۳ پيش از ميلاد توسط پادشاه ايلامي به نام «اونتاش نيپريشا» در نزديكي رود دز ساخته شد. دوراونتاش به معناي قلعه اونتاش است و در مركز اين شهر معبد عظيمي ساخته شده كه اكنون دو طبقه از آن پابرجاست. اين معبد موسوم به زيگورات، بزرگ ترين دژ به جاي مانده از تمدن ايلامي است و در سال هاي ۱۹۵۱تا ۱۹۶۲ توسط رومن گيرشمن فرانسوي حفاري شده است.

قاچاق آرد
همه جور قاچاقي را شنيده بوديم الا اين يكي. قاچاق آرد و آن هم نه ۱۰۰ كيلو، ۲۰۰ كيلو، بلكه ۸ هزار و ۱۵۰ كيسه معادل ۳۲۰ تن. بله حقيقت دارد. بزرگترين شبكه قاچاق آرد كشور در تهران به دام افتاد. اين شبكه بزرگ در اواخر ارديبهشت ماه سال جاري و با گزارش هاي مردمي و پيگيري هاي لازم كشف شده است كه ميزان آن در نوع خود بي سابقه است. از طرف ديگر به دنبال شكايات متعدد مردم از نانوايي هاي استان تهران، مشاور و بازپرس ويژه وزير بازرگاني اخيرا اعلام كرده كه ۵۰ درصد از جرايم نانوايان منهاي جريمه آردفروشي كه قابل بخشش نيست، بخشوده شده است. او به خبرنگاران گفته ۸هزار و۱۰۰ نانوايي در تهران در چارچوب منافع ملي حركت نمي كنند و ميزان جرايم آنها صدها ميليون تومان به بالا بوده است.

ميراث گذشته
قصر شيرين رفته ايد؟ شهري رويايي و تماشايي با درختان سر به فلك كشيده و رودخانه الوندش كه به طرف فرات مي رود. اين شهر اما با تمام حاصلخيزي ها و سرسبزي اش، هشت سال تمام اسير بعثي ها بود و از آن هشت سال، زمين هاي پر از مين به اين سرزمين رسيده است و حال خبري از انفجار دوباره مين مي خوانيم: دو دستگاه كمباين هنگام برداشت گندم در مزارع قصر شيرين با مين برخورد كردند كه در اثر اين حادثه، به ۲ دستگاه كمباين خسارت وارد شده، اما تلفات جاني در بر نداشته است. هر ساله كشاورزان و دامداران اين شهرستان به دليل برخورد با مين هاي به جاي مانده از دوران جنگ تحميلي متحمل خسارات جاني و مالي مي شوند. با توجه به اينكه گروه هاي تجسس مين ياب هم اكنون به منظور پاكسازي ميادين مين در منطقه فعال هستند.

بوي گند زباله
يك گروه سازمان بهداشت شهر گوانگژو در چين، پس از شكايت همسايه ها از بوي تند و نامطبوعي كه از خانه همسايه به مشام مي رسيد به اين خانه مراجعه كرده و مقدار ۲۰ تن زباله را كه يك زن ۷۰ ساله در طول ۲ سال جمع آوري كرده و در خانه اش انبار كرده بود تخليه كردند. وي در طول ۲ سال ، مقدار ۲۰ تن زباله از لباس هاي كهنه، قطعات چوب، پلاستيك، بطري و انواع وسايل به درد نخور ديگر را در خانه اش انبار كرده بود تا جايي كه در اطراف تخت خوابش مملو از لباس كهنه و وسايل ديگر بود و صدها سوسك فقط در محل خواب وي در زير اين وسايل زندگي مي كردند. ماموران اداره بهداشت براي تخليه ۲۰ تن زباله از ۳ كاميون زباله و ۱۰۰ چرخ دستي استفاده كردند و زن ۷۰ ساله را۴ هزار و۵۰۰ يوان معادل ۴۵۲ يورو براي پرداخت هزينه تخليه جريمه كردند.

آب آلوده
گرچه آب مايع حياط است، اما گاهي اوقات باعث ممات مي شود. خودتان خبر را بخوانيد و نظر بدهيد. از پاكستان خبر مي رسد كه به دنبال شيوع بيماري عفونت روده اي در شهر حيدرآباد اين كشور و با مرگ يك كودك، شمار قربانيان مصرف آب آلوده در اين شهر به ۴ نفر رسيد.
در چند روز گذشته صدها نفر از ساكنان اين شهر با مراجعه به بيمارستان ها و مراكز درماني از ناراحتي شديد دستگاه گوارش گلايه داشتند كه دستور بستري شدن ده ها نفر از آنان صادر شده است.
بر پايه گزارش هاي واصله از دومين شهر بزرگ ايالت سند پاكستان، در بيمارستان هاي اين شهر نيز وضعيت آماده باش اعلام و مرخصي هاي تمام پزشكان و كادر بيمارستان هاي دولتي لغو شده است.

تابلو دزدي
آثار هنري نقاش آمريكايي، متيسون فيتزجرالد و نقاش ايتاليايي سيمونيز پالميري كه در دو سالانه بين المللي مكزيك در مورليان به نمايش گذاشته شده بودند ناپديد شده اند. خود نقاشان بر اين عقيده اند كه اين آثار به سرقت رفته است. خوان پابلو آرويو مدير اين نمايشگاه اعلام كرده است كه نمي داند اين آثار كجا هستند و اين كه اصلا اين آثار را نديده است. ولوكروچي مدير هنري اين دو سالانه كه در سراسر دنيا نمايشگاه برگزار كرده است مي گويد: «براي حفاظت ازاين آثار به آرويوپول پرداخت كرده است.» و اضافه مي كند «در گذشته چنين مشكلي نداشته اند... و اتفاقي كه اكنون افتاده بسيار غم انگيز و ناراحت كننده است.»

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |