پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۹۱
بهترين شهردار جهان را انتخاب كنيد
008373.jpg
اينكه مسابقه موتور سواري چه ارتباطي به انتخاب بهترين شهردار جهان دارد نكته اي است كه پس از تماشاي صفحه عكاسخانه به راحتي درك مي كنيد.
پايگاه اطلاع رساني «شهرداران» از زمان آغاز فعاليت همواره سعي داشته است به عنوان يك ساحت رقابتي در زمينه بررسي مسايل مربوط به شهرها و به تبع آن شهرداران در جايگاهي جهاني به ارايه اطلاعات بپردازد؛ مسايلي چون بررسي نحوه فعاليت شهرداران ابرشهرها (متروپليس ها)، راهكارهاي ارايه شده براي معضلات مزمن نواحي شهري اعم از اسكان، حمل و نقل شهري، آموزشي و اشتغال و خدمات شهري در كنار تحليل نوع نگاه سيستم هاي مديريت شهري به مسايل زيست محيطي، فن آوري هاي نو و امنيت اجتماعي - شهري و در كل آنچه كه موجبات حركت به سوي شهرهاي شهروند محور را فراهم مي سازد، همه و همه از دغدغه هاي گردانندگان پايگاه اينترنتي «شهرداران» است.
نگاه دقيق به خواستگاه توليد ثروت در حيطه شهري در تقابلات و تعاملات تجاري - جهاني و پيله وري - محلي، توام با درك صحيح از موقعيت و اهميت شهر و شهروندي در اين روند، چيدمان صحيحي از مجموعه اي راهبردي از مولفه هاي مديريت كارآمد و دانش محور را در حوزه شهري به دست مي دهد كه خود في نفسه «شاه كليد» حل چيزي است كه «معضلات شهري» در ديدگاه كلان و خرد ناميديم.
قرن ۲۱- قرن كلان شهرها...!
آنچه كه در حوزه كارشناسانه شهري- در قرن حاضر - به نظاره نشسته ايم عبارت از شكل گيري تمامي مختصات اجتماعي، فرهنگي، فن آورانه و اقتصادي و ... نهايتا انساني مفهوم زيست شهري توسط مولفه هاي «كلان شهري» است؛ روند مذكور هر چند از يك سو ماهيت رقابتي را در دسترسي بر منابع فكر و انرژي، افزايش مي دهد (و البته دردسرهايي براي آن نوع انسان با علايق نوستالوژيك به آرامش هاي روستايي را نيز به دنبال دارد!) ولي از سوي ديگر ترقي سازمان شهري را در تعامل شهر به شهر و شهر از شهر را نيز به دنبال دارد كه نوعا اين رويكرد توسعه تصاعدي نوع انديشه شهري در عرصه شهروندي و مديريت شهري را به دنبال خواهد داشت.در يك كلام، شهرموفق به معناي «شهردار موفق» است و البته «عكس قضيه» اين گزارش هم درست است!
پايگاه اينترنتي «شهرداران» عرصه اي براي رقابت شهردار ها
در آوريل ۲۰۰۳ شركت انتشارات شهري(Urban Publishing) اقدام به تاسيس پايگاه اطلاع رساني «شهرداران» كرد در زماني بالغ بر يك سال.در حال حاضر اين سايت با بيش از ۳۲ هزار بيننده ماهانه و با ثبت بيش از ۷۳هزار صفحه بر روي وب،  به تعبيري نيمي از مفهوم اقبال عمومي درعرصه بين المللي را به اين مفهوم به منصه ظهور رسانيده است. مديران اين پايگاه از اين وضعيت كاملا رضايت دارند والبته افق هاي تازه اي را براي فعاليت هاي آينده شان ترسيم مي كنند.
«شهر » يعني تعامل...
مفهوم دو سويه موجود در واژه «تعامل» شايد بهترين برگردان براي واژه انگليسيinteraction باشد؛ تعامل يعني عملي متقابل با رويكرد مثبت و ترقي خواهانه، صرف نظر از اينكه توسعه در اواخر قرن ۲۰ و قرن حاضر خود، برخورد متعامل را اجتناب ناپذير مي سازد (وضعيت حال حاضر توليد اطلاعات در عرصه هاي مختلف و نيز ارتباطات تحت لواي مفهوم ساير، مويد اين ماجرا است) . خودمفهوم «شهر» نيز به صورت جوهري حاكي از نوعي همگرايي و چند صدايي (پلي فوني) در مفهوم زيست فضا است ؟ از تاريخ تشكيل شهر (حال در هر دوره اي از شكل گيري آن كه باشد) هيچگاه خالي از كنش هاي رقابتي، تعامل و مخلص كلام باهم بودن مثبت انسان هاي شهرنشين و شهروندان نبوده و نيست.
زنده باد آقاي شهردار...!
سال ۲۰۰۴ مصادف است با برگزاري مسابقه بهترين شهردار كلانشهرها از طرف پايگاهcitymayors صدها شهردار از سراسر جهان براي كسب عنوان «شهردار جهاني» نامزد شدند. پايگاه «شهرداران» با اتكاء به آراي خوانندگان سايت، سياهه اي متشكل از ۶۰شهردار موفق را فراهم كرده است. اين پايگاه تا پايان ماه مي (يازدهم خرداد ماه سال جاري) نيز به قبول نامزدها ادامه خواهدداد. بعد از اتمام اين دوره،هيات دبيره پايگاه شهرداران اقدام به انتشار فهرست نهايي شهرداران خواهدكرد كه موفق به گذر از مرحله اول شده و در ليست ثانويه ثبت شوند، در مرحله دوم خوانندگان سايتcitymayors براي انتخاب شايسته ترين شهرداران براي عنوان «شهردار جهاني» دعوت خواهند شد.

كيفيت پايين زندگي براي پرجمعيت ترين ها
تهران، هجدهمين شهر پرجمعيت جهان در ميان۵۰ شهر برتر دنيا از نظر كيفيت زندگي، جايگاهي ندارد.
در اين رده بندي كه توسط سايت «شهردارها» وابسته به سازمان ملل متحد انجام شده است، پايتخت كره جنوبي با ۱۰ ميليون و ۲۳۱هزار نفر رتبه پرجمعيت ترين شهر دنيا را به خود اختصاص داده است. جايگاه هاي بعدي به شهرهايي از كشورهاي پرجمعيتي چون برزيل، هند، اندونزي، پاكستان و روسيه تعلق دارد. اگر كمي تامل شود اينطور مي شود نتيجه گرفت كه در دو رتبه بندي ارايه شده از طرف سازمان ملل، رتبه پرجمعيت بودن نسبت معكوس با رتبه هاي كيفيت برتر زندگي شهري دارند. اگر از دو شهر توكيو و نيويورك كه در رتبه هاي دهم و يازدهم جدول جمعيت قرار دارند و در رتبه بندي كيفيت زندگي هم در ميانه جدول قرار گرفته اند صرف نظر كنيم، تقريبا بيشتر رتبه داران جمعيت، جايي در جدول كيفيت برتر زندگي ندارند.
اين رتبه بندي ها كه به وسيله سايت «شهردارها» انجام شده است به راحتي اين قابليت مقايسه را دست مي دهد كه چگونه جمعيت مي تواند كيفيت زندگي شهري را تنزل دهد و چگونه شهرداران پرجمعيت ترين شهرهاي دنيا براي بالا بردن سطح آموزش، درمان، حمل و نقل، بهبود وضعيت محيط زيست، كسب و كار و بسياري از مشخصه هاي زندگي برتر با مشكل مواجه اند.
كشورهايي نظير هند، چين و پاكستان كه شهرهاي مختلفي را در ميان پرجمعيت ترين شهرهاي دنيا دارند، نتوانسته اند جايگاهي را در كيفيت برتر زندگي شهري به خود اختصاص دهند، اما برخلاف آنها شهرهاي كم جمعيت كشورهايي چون كانادا و استراليا از بهترين كيفيت هاي زندگي برخوردارند.
در رتبه بندي كيفيت زندگي شهري، معيارهايي درنظر گرفته مي شود كه سازمان ملل آنها را براي پروژه شهر سالم خود در نظر گرفته است. سازمان ملل در پروژه هاي شهر سالم سعي دارد كيفيت زندگي را در تمام ابعاد زندگي شهري افزايش دهد به نحوي كه بهداشت، محيط زيست، كاريابي و شرايط كار، آموزش، وضعيت رواني شهروندان و حقوق آزادي هاي شهروندي به بهترين وضعيت در استانداردهاي تعيين شده برسد. به اين صورت جمعيت خانواده و وضعيت زندگي خانواده در شهر نيز از عوامل تاثيرگذار در كيفيت زندگي شهري محسوب مي شود، عاملي كه مي تواند دولت ها را در تلاش براي بهبود وضعيت زندگي شهري ناكام بگذارد.
در حال حاضر شهرهاي تهران با جمعيت ۶ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر هجدهمين و مشهد با جمعيت نزديك به ۲ ميليون نفر نود و ششمين شهر پرجمعيت جهان محسوب مي شوند هيچ جايگاهي در ميان۵۰شهري كه از كيفيت برتر زندگي شهري برخوردارند، ندارند. به نظر مي رسد شهرداران اين دوكلانشهر ايران در كنار برنامه ريزي براي بهبود وضعيت زندگي، براي به نتيجه رسيدن تلاشِ هايشان، بايد برنامه اي فشرده و موثر براي مقابله با افزايش چشمگير جمعيت تهيه كنند. برنامه اي كه فارغ از برنامه هاي ديگر سازمان ها و وزارتخانه ها از مهاجرت و افزايش زاد و ولد جلوگيري كرده و جمعيت را براي امكان برنامه ريزي و ارتقاي سطح زندگي شهري ثابت نگه دارد. شايد اين يكي از جديدترين مسووليت هاي مهم و جدي شهرداري تهران باشد.

بهترين شهرهاي جهان
اينكه كدام شهرها براي زندگي بهترين اند را چه كسي تعيين مي كند؟ كه مي داند؟اگر در يكي از شهرهاي اروپايي بهداشت حرف اول را بزند، نژادپرستي هم در آن موج مي زند، اگر در ديگر شهر بيكاري در كمترين حد باشد، گراني بيداد مي كند، ناامني اگر در شهري به حداقل رسيده باشد، لابد رستوران خوبي در آن پيدا نمي شود.
با اين حساب شايد هيچ وقت نشود به كيفيت زندگي شهر در شهرهاي مختلف پي برد، اما سايت «شهردارها» وابسته به سازمان ملل متحد چند سالي است كه بهترين شهرها را از نظر كيفيت زندگي در آنها معرفي مي كند. اين معرفي وقتي مهم تر جلوه مي كند كه بدانيم برنامه «شهر سالم» سازمان ملل به طور جدي از طرف اين سازمان پيگيري مي شود و اين مرجع بين المللي شهرهاي بزرگ دنيا را از اين لحاظ زير نظر گرفته است.
در آخرين رده بندي اعلام شده در سايت «شهردارها» سوئيس در صدر قرار دارد. دو شهر سوئيسي زوريخ و ژنو با ۵/۱۰۶ امتياز در رتبه هاي اول و دوم پنجاه شهر برتر دنيا از نظر كيفيت زندگي قرار دارند. البته رتبه پنجم هم به «برن» سوئيس اختصاص دارد. بنابراين شهروندان اين كشور كوهستان هاي آلپ با شهرهايي كه بانك هاي امنش شهرت جهاني دارد، بهترين كيفيت زندگي را تجربه مي كند.
معيارهاي انتخاب اين شهرها ظاهرا بر اساس معيارهاي شهر سالم تعيين شده از طرف سازمان ملل تعيين شده است. معيارهايي نظير وضعيت بهداشت و سلامتي در شهر، وضع آموزش در مدارس و دانشگاه ها و مراكز آموزشي، وضعيت بيكاري، معضلات اجتماعي، امنيت، فضاي سبز و آلودگي محيط زيست، حقوق وآزادي هاي شهروندي و ... در اين رده بندي و امتيازدهي لحاظ مي شوند.
بر همين اساس «كالگري» كانادا سالم ترين شهر از نظر بهداشت و سلامتي شناخته شده است.
در اين رده بندي شهرهاي «ونكوور» كانادا و «اوكلند» نيوزيلند هم با وجود مهاجرنشيني از كيفيت زندگي بالايي برخوردارند و در رده هاي سوم و چهارم قرار گرفته اند و از اين دست شهرها «سيدني» در رده هاي نهم قرار گرفته است. برلين، پايتخت آلمان در رده هاي پايين تري از سه شهر ديگر اين كشور يعني فرانكفورت،ونيخ و دوسلدورف قرار گرفته است. پاريس رتبه سي و دوم را به خود اختصاص داده است در حالي كه چندين و چندشهر استراليايي، كانادايي و نيوزيلندي رتبه هاي بهتري كسب كرده اند و در بالاي جدول قرار گرفته اند.
وضعيت شهرهاي آمريكا هم چندان مناسب نيست. بهترين رتبه به شهر «هونولولو» با ۱۰۲ امتياز اختصاص گرفته است كه در رتبه بيست و هشتم قرار دارد، سان فرانسيسكو در رتبه سي ام است و نيويورك با صد امتياز در رتبه چهل ام. سايت «شهردارها» اعلام كرده است كه علت سقوط شهرهاي آمريكا در رتبه بندي اين سايت، اقدامات سختگيرانه  امنيتي در كنترل ورود و خروج مسافران است. اين اقدامات كه از بعد از حملات ۱۱ سپتامبر تاكنون ادامه داشته است برخي از حقوق شهروندي و آزادي ها را ناديده مي گيرد و بنابراين در كيفيت زندگي شهري اين شهرها تاثير مي گذارد.
نكته آخر اين كه در اين رده بندي شهرهاي بزرگ و مهم جهان در رتبه هاي ۲۵ به بعد قرار گرفته اند در حالي كه كشورهايي نظير كانادا، استراليا و نيوزلند كه كشورهايي مهاجرپذير هستند و هنوز مهاجران مي توانند در اين كشورها كار، مسكن و رفاه را جست وجوكنند در اين جدول پنجاه تايي ۱۲ مكان را به خود اختصاص داده اند.

چند نامزد مهم
شهردار ونكوور
008379.jpg

لري كمبل شهردار ونكوور. شهردار، مناطقي را در شهر براي معتادان به وجود آورده است كه آنها بتوانند بدون مشكلات بهداشتي در ارتباط با تزريق از امكانات مشاوره هاي پزشكي نيز استفاده كنند، تمام اينها با وجود مشكلات غيرقانوني بودن وجود چنين مناطقي است، كمبل حتي به اين نيز بسنده نكرده و سعي در تغييرات قانوني در كمك و حمايت از مبتلايان به مواد اعتيادزادارد.
شهردار آتن 
008382.jpg

دورا باكويانيس شهردار آتن، برگزاري المپيك تابستاني ۲۰۰۴ در آتن يك موفقيت است، بيشتر اين موقعيت را آتن مديون «باكويانيس» است؛ مجموعه فعاليت هاي خانم شهردار در آماده سازي پايتخت يونان در كسب اين افتخار جهاني بي نظير بوده است.
شهردار پاريس 
008385.jpg

برتراند دلانو: شهردار پاريس - شهردار پاريس مصداق كامل مفاهيم «صداقت»، «درستي» و «شجاعت» در كشوري است كه اين مفاهيم در ميان سياستمداران تا حدودي كم ياب شده است!
شهردار ريو
008388.jpg

سزا مايا شهردار ريودو ژانيرو - آقاي شهردار ثبات سياسي را براي يك شهر ناآرام به ارمغان آورده است با موفقيت وي در آوردن مسابقات پان - آمريكن سال ۲۰۰۷ بر شهر «ريو»، شهر در جايگاهي بسيار مناسب براي برگزاري المپيك ۲۰۱۲ قرار گرفته است.
شهردار سويل 
008391.jpg

آلفردوسانچز شهردار سويل: آقاي شهردار فعاليت هاي بسياري در جهت ارتقاي جايگاه سويل در اروپا و آمريكاي شمالي انجام داده است. ممنون آقاي شهردار! سويل در حال حاضرشهرهاي پيشرفته اروپاست.

داستان يك شهردار خوب!
008376.jpg
يازدهم نوامبر سال ۲۰۰۳، اولين روز از شهرداري خانم «هازل مك كالين» البته براي دهمين دوره پياپي در منطقه «مي سي ساوگا»(Mississauga) از توابع اونتاريو(Ontario) كانادا بود. مك كالين اولين بار در سال ۱۹۷۸ و بعد به ترتيب در انتخابات  سال هاي ۱۹۸۰-۱۹۸۲، ۱۹۸۵، ۱۹۸۸ و به همين ترتيب در فواصل ۳ ساله تا سال ۲۰۰۳ به اين مسووليت برگزيده شد. خانم شهردار هم اكنون افتخار طولاني ترين سابقه شهرداري را در چنته دارد!
«هازل مك كالين» در آستانه ۸۳ سالگي و بعد از انتخابات سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۰۶ سكان شهر را در اختيار خواهد داشت. اين بانوي كبكي كه از سال ۱۹۶۷ زندگي سياسي خود را آغاز كرده است، با حدود ۴۰ سال سابقه سياسي (پست شهرداري در كانادا پستي سياسي- شهري است) و داشتن سوابقي همچون عضويت شوراي شهر، تاسيس كميته شهرداران «منطقه بزرگ تورنتو» و مديريت اين كميته، رياست اتحاديه بازاريابي تورنتو بزرگ و ... رياست پانل توسعه هوشمند «اتاريو مركزي» و بسياري افتخارات ديگر در عرصه مديريت شهري، نمونه كاملي از يك مديريت ايده آل را در حوزه شهري تعريف مي كند.
مك كالين حتي در دهمين دوره شهرداري خود نيز (بعد از ۲۵ سال حضور در اين كرسي) نه تنها احساس خستگي نمي كند بلكه با برنامه هاي جديد خود در تلاش است كه «مي سي ساوگا» را به ششمين شهر بزرگ كانادا تبديل كند! او كاملا آماده براي چالش هاي جديد باز زنده سازي يك فضاي متحول و پوياي شهري است وي در اين باره مي گويد: «زيرساخت هاي شهري شهر ما كم كم دارد نشانه هايي از سالمند شدن را نشان مي دهند پس نياز به جايگزيني دارند. ما همچنين از طرف افزايش تقاضا براي خدمات شهري تحت فشاريم و همه اينها بايد بدون افزايش سطح عمومي ماليات ها انجام گيرد...»
شهردار
كشور
شهر
ملي كوكك 
تركيه 
آنكارا
  دورا باكويالينس  
  يونان 
  آتن 
شرلي فرانكلين  
  آمريكا 
  اتلانتا  
مارتين امالري  
  آمريكا 
بالتيمور  
خوان كلوز  
  اسپانيا 
بارسلونا  
كلاوس ووريت  
  آلمان  
برلين  
جين لوييس فوسر  
فرانسه 
سانسون  
توماس ميننو  
  آمريكا  
بوستون  
گابوردمژكي  
مجارستان  
بوداپست  
ريچارد دلي  
آمريكا  
شيكاگو  
فريتز شراما  
آلمان  
كلن  
مايكل كلمن  
آمريكا  
كلمبوس  
ينس كرامر ميكلسن  
دانمارك  
كپنهاگ  
جف پرلمن  
آمريكا  
دلري بيچ  
ديترسالومون  
آلمان  
فرايبورگ  
اله فون بولت  
آلمان  
هامبورگ  
بارت پترسون  
آمريكا  
اينديانوپوليس 
كشاو استاپيت  
نپال  
كاتماندو  
اسكار گودمن  
آمريكا  
لاس وگاس  
ولفگانگ تيفنسي  
آلمان  
لايپزيك  
پدرو سانتالوپز  
پرتغال  
ليسبون  
كن ليورينگستون  
انگليس  
لندن  
آندرس لوپز  
مكزيك  
مكزيكوسيتي  
مانوئل دياز
آمريكا
ميامي  

ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |