پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۱ - May 27, 2004
در آخرين جلسه مجلس ششم
شش گزارش تحقيق و تفحص قرائت شد
گروه اقتصادي: در آخرين روز از فعاليت مجلس ششم، شش گزارش تحقيق و تفحص قرائت شد كه به دليل زيادبودن حجم اين گزارش ها و فقدان زمان كافي تنها بخشي از اين گزارش ها كه ادامه گزارش تحقيق و تفحص از چاي، خودرو، صنعت هوايي، رشوه خواري استات اويل، ماجراي سميرم و تحقيق و تفحص از بانك ها بود ،قرائت شد.
در گزارش تحقيق و تفحص از استات اويل اعلام شد: هيات تا زمان تنظيم گزارش به هيچ نوع ارتباط مستند و مستدل بين آقاي مهدي هاشمي و شركت هورتون كه طرف قرارداد استات اويل بوده است دست نيافت.
در اين گزارش تاكيد شده كه تا زمان قرائت گزارش هيچ سندي دال بر پرداخت پول به مشاراليه به دست نيامده و از وزارت خارجه و اطلاعات خواسته شده تا در رفع ابهامات در اين زمينه اقدام كنند.
براساس اين گزارش، مهدي هاشمي ديدار و ملاقات با مقامات نروژ را در ايران و يا استكهلم تاييد كرده است و اعلام داشته كه اين ملاقات ها به لحاظ ارتباط شغلي و مسئوليت ايشان به عنوان رئيس هيات مديره شركت تاسيسات دريايي و مديرعامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت بوده است و ربطي به ديگر پروژه هاي وزارت نفت ندارد.
به گزارش ايرنا، ماجراي شركت نفت دولت نروژ كه استات اويل ناميده مي شود، ۲۱ شهريور ماه سال گذشته آغاز شد. در اين زمان، اداره جرايم اقتصادي نروژ به دفتر مركزي اين شركت، براي كشف اسناد پرداخت رشوه در مورد قراردادهاي نفتي با ايران يورش برد.
رسانه هاي همگاني نروژ در همان زمان وجود ارتباط برخي مديران ايراني صنعت نفت ايران با شركت هورتون به مديريت عباس يزدان پناه را طرح كردند.
در گزارش هيات تحقيق و تفحص آمده است: هيات تحقيق و تفحص، پس از عزيمت به كشور نروژ ملاقات هاي مفصلي با دادستان كل نروژ، رئيس پليس مفاسد اقتصادي، قائم مقام وزير نفت و انرژي، رئيس هيات مديره شركت استات اويل و بعضي از اعضا هيات مديره و مسئولين شركت استات اويل انجام داد كه در تمامي اين ملاقات ها سفير جمهوري اسلامي ايران در كشور نروژ و معاون وي حضور داشتند.
در پي قرائت گزارش هيات تحقيق و تفحص از ماجراي رشوه استات اويل مهدي هاشمي مديرعامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور به ايرنا گفت: حق پيگيري قضايي از شركت استات اويل و برخي رسانه هاي نروژي را محفوظ مي داند.
در هفته هاي اخير گزارش هايي از ادامه اتهامات فساد مالي در استات اويل منتشر شده است. اتحاديه اروپا به شدت در اين زمينه دولت نروژ را تحت فشار قرار داده و خواهان رسيدگي جدي به اين مسئله در اين شركت گرديده است.
يكي از مهندسان اين شركت اخيرا به اتهام دريافت رشوه معادل ۵۷ هزار دلار در چهار سال گذشته از سوي پليس مبارزه با فساد نروژ بازداشت شده است.
اين مهندس ارشد استات اويل با يكي از شركت هاي طرف قرارداد براي انجام امور جاري رشوه دريافت كرده است. دو تن از مديران اين شركت نيز متهم شده اند.
تحقيق و تفحص از صنعت هوايي
محمد محمدرضايي، نماينده مردم بيجار در خانه  ملت، در ارايه  گزارش تحقيق و تفحص از صنعت هوايي كشور گفت: در مورد خريد هواپيماهاي دست دوم، خريد هواپيماي تشريفاتي براي دولت، مشكلات مربوط به تعيين مراكز تعميرات هواپيما، ماجراي شركت گمكو، بخش بازرگاني، معاونت پشتيباني و معيار گزينش و انتخاب مديران و در مورد سازمان هواپيمايي كشور و واگذاري پاركينگ هاي طبقاتي ترمينال هاي فرودگاه به بخش هاي خصوصي و امثال آن مي توان مطالب زيادي عنوان كرد.وي در ادامه تصريح كرد: نكته  بسيار مهمي كه مي بايست به آن توجه داشت اين است كه در بحث خريد هواپيماها و تجهيزات آن، مساله  اصلي نتوانستن نيست، بلكه نخواستن است، چرا كه در صنعت حمل و نقل، عده اي از به سر بردن در شرايط تحريم نهايت استفاده را مي برند، ضمن اين كه مساله  تحريم بهترين توجيه جهت سرپوش نهادن به كاستي هاي موجود در دستگاه ها و دست اندركاران صنعت حمل و نقل هوايي بوده است.وي افزود: آقايان هرگونه سهل انگاري حتي از نوع تاخير در پروازهاي داخلي را نيز به گردن تحريم مي گذارند.
گزارش تحقيق وتفحص ازصنعت خودروسازي
در جلسه ديروز همچنين سهراب بهلولي قشقايي عضو هيات تحقيق و تفحص از صنعت خودروسازي، خلاصه گزارش اين هيات در مورد صنعت خودروسازي را در صحن علني مجلس قرائت كرد.
به گزارش (ايسنا)، بهلولي قشقايي گفت: بر اساس بررسي هاي به عمل آمده و مستندات موجود در دبيرخانه  هيات تحقيق و تفحص، هرچند صنعت خودروسازي كشور با نرخ رشد بالا اهميت بيشتري در ساختار صنعتي كشور داشته، اما مسايلي از قبيل عدم دسترسي به برگزاري مناقصه، كيفيت نامطلوب و هزينه  تمام شده  بالا، آلايندگي و مصرف سوخت از جمله مشكلات اين صنعت است.وي افزود: علي رغم وجود بازارهاي انحصاري و حمايت هاي دولت و مجلس، اين صنعت نتوانسته پاسخگو باشد. مشكلات موجود عبارتند از عدم رعايت كامل قوانين و مقررات كشور، قيمت گذاري غيرواقعي خودروها، گران فروشي، كيفيت پايين محصولات صنعت خودروسازي و در بعضي از توليدات خودروسازان قديمي بودن سيستم هاي حسابداري و حسابرسي كه موجب غيرشفاف بودن بعضي از حساب ها گرديده است، ورود بعضي از خودروسازان به بازارها و فعاليت هاي اقتصادي ديگر غير از صنعت خودرو، توليد خودروهايي با تكنولوژي هاي قديمي، مصرف سوخت بالا و آلايندگي بالا علي رغم حمايت هاي مطرح شده در تبصره دو و تبصره  ۱۱ قانون خودرو، انعقاد قراردادهاي كلان بعضي از خودروسازان بر اساس روابط غيرفني و تخصصي و عدم توجه به ضوابط و اصول توسعه  صنعتي.

در نامه رئيس كل بانك مركزي به رئيس جمهوري مطرح شد:
عملكرد حساب ذخيره ارزي در تعامل ايران با مؤسسات مالي خارجي مؤثر است
گروه اقتصادي: ايجاد حساب ذخيره ارزي به اذعان كارشناسان داخلي و صاحبنظران خارجي يكي از اقدامات مفيد كشور طي سال هاي اخير بوده است.
فلسفه ايجاد اين حساب مقابله با شوك هاي نفتي در مواقع كاهش قيمت نفت و حمايت از بخش خصوصي براي اجراي هرچه سريعتر طرح هاي توليدي و اشتغال زا مي باشد.
اهميت اين حساب به حدي است كه نهادهاي مالي بين المللي در گزارش هاي خود از اقتصاد ايران، به وضعيت  آن اشاره كرده و ديده شده است كه يكي از متغيرهاي اثرگذار بر درجه ريسك اقتصادي كشور نيز طي سال هاي اخير، موجودي حساب ذخيره ارزي بوده است.
رئيس كل بانك مركزي نيز با توجه به اهميت گزارش نهادهاي مالي بين المللي در انعكاس وضعيت اقتصادي ايران، تاكنون چندين بار به مسئولان كشور اهميت وضعيت حساب ذخيره ارزي را يادآور شده است.
به گزارش خبرنگار ما، ابراهيم شيباني در نامه اي به رئيس جمهور، با اشاره به گزارش يكي از بانكهاي كارگزار فعال در انتشار اوراق قرضه ارزي يادآور شده است: همانگونه كه قبلاً نيز به استحضار رسيده، عملكرد درست حساب ذخيره ارزي و حجم موجودي آن از جمله عوامل مهم در تعيين رتبه بندي كشور است كه به نوبه خود در تصميم گيريهاي بانكها، مؤسسات مالي و سرمايه گذاران خارجي در تعامل با ايران نقش كليدي دارد.
شايد طي ماه هاي گذشته براي دومين بار باشد كه رئيس كل بانك مركزي چنين موضوعي را به رئيس جمهور يادآوري مي كند.
اولين بار پس از انتشار گزارش مؤسسه اعتبارسنجي فيتچ از وضعيت ريسك اقتصادي ايران بود كه ابراهيم شيباني در نامه اي به رئيس جمهور اهميت موجودي حساب ذخيره ارزي را يادآوري كرده بود.
مؤسسه فيتچ كه گزارش خود را پيش از تنظيم لايحه برنامه چهارم منتشر كرده بود ارتقاء رتبه ريسك اقتصادي ايران را به تعيين تكليف حساب ذخيره ارزي موكول كرده بود.
با توجه به اظهار نظر رئيس كل بانك مركزي، اكنون جاي اين سئوال است كه آيا تقاضاي سال گذشته دولت از مجلس براي برداشت ۵/۵ ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي، به موقعيت اعتباري ايران لطمه وارد نكرده است.
از ابتداي تشكيل حساب ذخيره ارزي تا پايان سال گذشته بيش از ۲۲ ميليارد دلار به اين حساب، ارز واريز شد، اما موجودي حساب ذخيره در پايان سال ۸۲ كلي فراتر از ۸ ميليارد دلار بود كه اگر دولت طبق مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام در سال جاري ۵/۵ ميليارد دلار از اين حساب برداشت كند، مشخص نيست اولاً سهم بخش خصوصي از حساب ذخيره ارزي چه خواهد شد و ثانياً موقعيت اعتباري ايران نزد مؤسسات مالي بين المللي چه وضعيتي خواهد داشت.
البته در اين ميان نبايد از قيمت هاي بالاي نفت طي سال جاري گذشت چرا كه در صورت تداوم افزايش قيمت نفت مسلماً موجودي حساب ذخيره ارزي تقويت خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، در گزارش كامرز بانك آلمان از ايران كه در نامه شيباني به آن اشاره شده بر حجم پايين بدهي هاي ارزي در مقايسه با ذخاير ارزي كشوري نقش تعيين كننده حساب ذخيره ارزي در مقابله با شوك هاي اقتصادي احتمالي ناشي از كاهش قيمت نفت و اعتمادسازي بيشتر نزد سرمايه گذاران خارجي تأكيد شده است.
با توجه به تأكيد مجدد رئيس كل بانك مركزي به تأثير موجودي حساب ذخيره ارزي بر وضعيت اقتصاد ايران از نگاه ديگران، به نظر مي رسد ابراهيم شيباني نيز از مخالفان برداشت بي رويه از اين حساب باشد.
برداشت از حساب ذخيره ارزي از موضوعاتي است كه به اختلاف نظر شديد رئيس سابق سازمان مديريت و برنامه ريزي و طهماسب مظاهري انجاميد. مسأله اي كه از آن به عنوان يكي از دلايل بركناري مظاهري نام برده مي شود.

انتقال گاز ايران به اروپا نيازمند سرمايه گذاري بين المللي است
007173.jpg
گروه اقتصادي: صنعت برق ايران از محاصره اقتصادي و تحريم ها با موفقيت عبور كرده و در دو دهه گذشته گام هاي شتاباني به سوي تامين نيازها و توليد دانش فني روز برداشته است.
حبيب الله بي طرف وزير نيرو ديروز در دومين روز از همايش بين المللي انرژي و امنيت در جهان متحول در سخناني افزود: جايگاه جهاني ايران از نظر ذخاير سوخت فسيلي با ۲۷ تريليون متر مكعب ذخاير گاز طبيعي جايگاه مهمي در تامين امنيت انرژي است.
به گزارش خبرنگار ما، بيطرف با اشاره به فعاليت ها و تلاش هاي صورت گرفته در كشور براي صادرات گاز طبيعي و دستيابي به بازار اروپا گفت: انتقال گاز از ايران به اروپا مستلزم حمايت ها و سرمايه گذاري هاي بين المللي است.
وي خصوصي سازي، ايجاد شركتهاي مادر تخصصي، تمركززدايي و توسعه رقابت در توليد و حمايت از توليدكنندگان برق و انرژي هاي نو و صنايع وابسته را از جمله سياست هاي وزارت نيرو اعلام كرد و گفت: جلب سرمايه گذاري و نهادينه كردن امنيت عرضه برق در اولويت برنامه هاي آينده است.
در اين همايش دكتر آنتوني اون رئيس موسسه بين المللي اقتصاد انرژي نيز در سخناني بي ثباتي و تنش در مناطق مختلف جهان بويژه در خاورميانه را عامل بي ثباتي امنيت انرژي در بازارهاي جهاني اعلام كرد و گفت: كاهش سرمايه گذاري ها براي افزايش ظرفيت توليد نفت و گاز مهم ترين چالش پيش روي امنيت انرژي در جهان است. وي حضور دولت ها براي ايجاد فضاي آرام و امن براي عرضه انرژي در جهان را بسيار مهم توصيف كرد و گفت: دولتهاي بزرگ به دليل زياده خواهي و سياست هاي پيچيده در دهه هاي اخير موجب ناپايدارشدن امنيت انرژي و به خطرافتادن آن شده اند.رئيس موسسه بين المللي اقتصاد انرژي افزود: قيمت جهاني نفت و افزايش روزافزون آن با در مخاطره قراردادن رشد اقتصاد جهاني، امنيت جهان را در معرض خطر قرار داده است.
همايش بين المللي انرژي و امنيت در جهان متحول ديروز با برگزاري چند سخنراني و كارگاه آموزشي به كار خود ادامه داد.
اين همايش كه در حاشيه آن نمايشگاه هايي از فعاليت هاي مربوط به انرژي و نفت و گاز برپا شده است امروز به كار خود پايان مي دهد.

جوابيه شركت زاگرس خودرو
در پي درج مطلبي تحت عنوان حاشيه در مورد توجيه اقتصادي فعاليت شركت پروتون در ايران جوابيه اي از سوي شركت زاگرس خودرو به دفتر روزنامه واصل شده كه متن آن به اين شرح است:كارخانجات پروتون مالزي با توان توليد بيش از يك ميليون خودرو در سال با ۱۴ مدل انواع خودروهاي توليدي و صادرات در بيش از ۵۳ كشور دنيا با سهميه فروش به ميزان ۲۳% در كشورهاي آسياي جنوب شرقي در موقعيت بسيار عالي قرار دارد.
پروتون با خريد كليه سهام شركتهاي لوتوس انگليس و ميشيگان موتور ديزاين آمريكا و بهره گيري از توان طراحي و مهندسي آنها، يكي از شركتهاي توانمند خودروساز دنيا بوده كه قادر است خودروهاي خود را از ابتدا طراحي و توليد نمايد. خودرو ويرا توليد فعلي شركت زاگرس خودرو در ايران است كه در مراحل اوليه آزمون خودروهاي سواري فقط زاگرس خودرو موفق به دريافت گواهينامه از طريق موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران گرديده است. مدل جديد خودرو wrm از توليدات آتي زاگرس خودرو، تمامي استانداردهاي روز دنيا را پاس نموده و در بسياري كشورهاي آسيا و اروپا به مصرف مي رسد.

هيأت دولت تصويب كرد:
آيين نامه عدم فروش و واگذاري اراضي فاقد كاربري مسكن
هيأت دولت ديروز به رياست سيد محمد خاتمي تشكيل جلسه داد.
نحوه  توزيع  اعتبارات  و تسهيلات  بين  بخشهاي  مختلف  اقتصادي ، در اين جلسه مطرح  و به  بانكهاي  دولتي  اجازه  داده  شد تا معادل  ۴۵درصد از افزايش  در مانده  تسهيلات  بخش  غيردولتي  در سال  ۸۳ خارج  از نسبتهاي  مربوط به  سهم  بخشها تسهيلات  اعطا كنند.
براساس  اين  مصوبه ، موضوع بند ب  تبصره  ۳ قانون  بودجه  سال  ۱۳۸۳، سهم  بخش  كشاورزي  و آب  ۲۵درصد، صنعت  و معدن  ۳۲ درصد، مسكن  و ساختمان  ۲۸ درصد، صادرات ۱۱درصد و بازرگاني  داخلي ، خدمات  و متفرقه  ۴ درصد تعيين  شد.در ادامه  اين  جلسه  آيين  نامه  قانون  منع  فروش  و واگذاري  اراضي  فاقد كاربري  مسكوني  براي  امر مسكن  و شركتهاي  تعاوني  مسكن  و ساير اشخاص  حقيقي  و حقوقي  مطرح  و تصويب  شد.
براساس  اين  آيين  نامه ، واگذاري  ، تفكيك  و افراز اراضي  فاقد كاربري  مسكوني  براي  امر مسكن  توسط تمام  دستگاههاي  دولتي  و عمومي و وابسته به  آنها اعم  از وزارتخانه ها، سازمانها، نيروهاي  نظامي و انتظامي ، شهرداريها و شركتهاي  دولتي ، بنيادها و نهادهاي  انقلاب  و موسسات  عمومي غيردولتي  و هر نهاد وابسته  به  دولت  كه  به  واگذاري  اراضي  اقدام  مي كند تحت  هر عنوان  و در هر نقطه  از كشور اعم  از داخل  يا خارج  شهرها مطلقا ممنوع  است .

يادداشت
راه سوم
اقتصاد كشور در دو حوزه قانونگذاري و نظارت بر عملكرد دستگاههاي اجرايي متأثر از قوه مقننه است. تجربه شش دوره گذشته مجلس نشان مي دهد كه ظرفيت هاي بالقوه مجلس در حوزه اقتصادي كمتر به ظرفيت هاي بالفعل تبديل شده است. نگاهي به برنامه هاي چهارگانه توسعه و بودجه هاي سنواتي تا حد زيادي اين ادعا را اثبات مي كند. بودجه ۸۳ در حالي به تصويب مجلس ششم رسيد كه جمع مصارف و منابع بودجه تنها در حد چند درصد دچار تغيير شد و برنامه چهارم توسعه نيز با كمترين تغيير و در حد جابجايي يا حذف چند ماده به تصويب مجلس رسيد و با چنين عملكردي جاي اين سؤال است كه مجلس داراي چه جايگاهي در اقتصاد كشور است و در تعامل با دستگاه اجرايي و به منظور تأثيرگذاري بر روند امور اقتصادي كشور چگونه بايد برخورد كند. با پايان عمر مجلس ششم مجلس هفتم امروز كار رسمي خود را آغاز مي كند و نمايندگان منتخب كه در شعارهاي خود حل معضلات اقتصادي را در صدر كارهايشان قرار داده اند بايد جوابگوي اين مسايل باشند.
نكته اي كه بايد به آن اشاره شود انتظاراتي است كه از مجلس هفتم براي حل مشكلات اقتصادي در اذهان مردم شكل گرفته است. اين نمايندگان در مرحله اول بايد جايگاه خود در تأثيرگذاري بر مسايل اقتصادي را شناسايي و آن را به مردم بازگو كنند تا از شكل گيري انتظارات غيرواقعي جلوگيري شود و در مرحله بعد بايد تكليف خود را با بدنه اجرايي كشور مشخص كنند. در يك كلام مي توان گفت كه رويكرد مجلس هفتم در نگاه به مسايل اقتصادي متفاوت از آن چيزي است كه در حال حاضر در بدنه اجرايي كشور قرار دارد، لذا بايد ديد در اين ميان نمايندگان دوره هفتم در ديدگاههاي خود تجديدنظر مي كنند يا با اصرار بر مواضع خود تيم اجرايي كشور را مجبور به اتخاذ رويكردهاي جدي اقتصادي خواهند كرد. اما مسلما در اين ميان راه سومي نيز كه حاكي از تعامل مثبت و سازنده دولت و مجلس است وجود دارد كه مي تواند گزينه اي مطلوب اما با چالشهاي فراوان باشد.
مجلس هفتم در حوزه اقتصادي و به لحاظ نظري با يك چالش عمده مواجه است و آن انتخاب بين رشد اقتصادي در برابر عدالت اجتماعي است. نمايندگان دوره هفتم در اظهار نظرهاي خود نشان داده اندعدالت اجتماعي محور كار چهارساله مجلس است، اما در اين ميان تكليف مسايلي چون توسعه اقتصادي در ابعاد مختلف آن بايد روشن شود، مسأله اي كه علم اقتصاد نيز هنوز جواب روشني به آن نداده است و به همين دليل نمايندگان مجلس هفتم در برابر اين چالش نيز بايد به دنبال راه سوم كه «نگاه به عدالت اجتماعي با توجه به ابعاد مختلف توسعه اقتصادي» است، باشند.

توزيع كالابرگ مرحله دوازدهم از شنبه آينده در تهران
آن دسته از خانوارهايي كه طي سه نوبت توزيع كالابرگ شهري موفق به دريافت كالابرگ مرحله دوازدهم خانوار خود نشده اند مي توانند در يك نوبت توزيع فوق العاده از شنبه مورخ ۹/۳/۸۳ به مدت ۲۴ روز كاري، به دفاتر پستي مراجعه و نسبت به دريافت كالابرگ اقدام نمايند.

همزمان با قرائت گزارش تحقيق و تفحص از خودرو
رئيس سازمان گسترش از دو شركت بزرگ خودروسازي ديدار كرد
گروه اقتصادي: ديروز در واكنش به قرائت تحقيق و تفحص از صنايع خودروسازي كشور كه در هفته گذشته با انتشار برخي مفاد آن از سوي يكي از اعضاي هيأت تحقيق و تفحص موجب اعتراض برخي اعضاي كميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي شده بود، رضا ويسه رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ديروز از دو واحد صنعتي بزرگ خودروسازي كشور كه نقطه ثقل اتهامات مطرح شده در گزارش تحقيق و تفحص بر روي آنها متمركز است ديدار كرد.
وي و مديران صنعت خودرو ديروز در انتظار قرائت اين گزارش روز سختي را پشت سر گذاشتند ولي در نهايت اين گزارش به صورت خلاصه و تنها نتايج آن قرائت شد و به دليل قرائت شش گزارش تحقيق و تفحص در روز پايان كار مجلس، اين گزارش تحت الشعاع قرار گرفت و مفاد آن در هياهو و شور و هيجان پايان كار مجلس ششم و آغاز كار مجلس هفتم گم شد و انتقادات و اتهامات مطرح شده در آن در مورد، بالا بودن قيمت فروش از قيمت واقعي و ناكارآمدي هاي موجود در نظام حمايتي دولت از اين صنعت در شرايط طرح آن در مجلس شوراي اسلامي به اندازه  كافي مورد توجه قرار نگرفت.
پرايد ۱۴۱ با تزئينات داخلي جديد توليد مي شود
ديروز رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران از مركز تحقيقات و نوآوري صنعتي شركت سايپا كه در سال ۱۳۷۶ راه اندازي شده است ديدار كرد. علت اين ديدار نهايي شدن طراحي تزئينات داخلي پرايد مدل ۱۴۱ سايپا كه در سال گذشته طراحي بدنه آن در همين مركز عملي شده بود ، بود .
اين خودرو قرار است در آينده نزديك در خط توليد انبوه شركت سايپا قرار گيرد.
رئيس سازمان گسترش و بالاترين مقام سياست گذاري در صنعت خودرو ديروز برخلاف گذشته با حوصله زياد به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد و با تأييد قطعي توقف توليد پيكان تا پايان سال جاري در كارخانه ايران خودرو اعلام كرد كه قرارداد توليد يك نوع بنز با ايران خودرو ديزل كه به تأخير افتاده بود امضاء شده است. وي در مورد انتقادات مطرح شده در گزارش تحقيق و تفحص پاسخ را به انتشار رسمي آن موكول كرد.
ويسه همچنين در پاسخ به خبرنگار ما در مورد نبود رقابت در بازار خودرو داخلي گفت: دو توليدكننده بزرگ خودرو كشور با يكديگر رقابت مي كنند و تنها در توليد قطعات و برخي طرح ها با هم مشاركت دارند.وي احتمال گراني خودرو پس از قطع توليد پيكان در سال جاري را رد كرد و گفت: با توقف توليد پيكان توليد ديگر خودروها مثل پرايد و پژو افزايش مي يابد و كمبود حاصله را جبران خواهد كرد و اين امر تأثيري در افزايش قيمت ها نخواهد داشت.
وي همچنين از انجام امور بهينه سازي موتور پيكان اظهار بي اطلاعي كرد ولي افزود: احتمال انجام آن وجود دارد چرا كه توليد وانت پيكان تا توليد خودرو جايگزين ادامه مي يابد.
ويسه بار ديگر از واردات خودرو استقبال كرد و تأكيد كرد كه توليدكنندگان داخلي مي توانند با واردات رقابت كنند.
ديدار از ايران خودرو
وي سپس از مراحل اصلاح و ساماندهي مراحل توليد در شركت ايران خودرو ديدار كرد كه تنها در سير خط توليد نحوه چيدمان و انجام فعاليت كارگران ساماندهي و منظم شده بود.
ويسه پس از شركت در جلسه هيأت مديره اين شركت از كارهاي انجام شده ديدار كرد و در طول مسير بازديد، منوچهر منطقي و رضا ويسه هر دو در هجوم سئوال هاي خبرنگاران به آنان پاسخ مي دادند. منوچهر منطقي دخالت برخي خودروسازان در امور غير از خودروسازي را تأييد و قيمت عرضه خودرو ۳۵ درصد بالاتر از قيمت واقعي را رد كرد. وي در مورد اين اختلاف توضيح بيشتري نداد اما تأكيد كرد كه قيمت در محصولات مختلف اين كارخانه متفاوت است و هر يك براساس محاسبات گوناگون قيمت گذاري مي شود.
رضا ويسه نيز كه در محل كارخانه ايران خودرو در بين خبرنگاران به سئوالات گوناگون آنان پاسخ مي داد. تحقيق و تفحص را حق مجلس دانست و تأكيد كرد كه پس از انتشار گزارش به آن پاسخ خواهد داد.
وي هرگونه دخالت خودروسازان براي حذف ۳۰ صفحه از گزارش را رد كرد و تأثير قرائت گزارش تحقيق و تفحص بر روي سهام شركت هاي خودروساز در بورس را مردود دانست و گفت: بورس در دو ماه گذشته با افت روبرو بوده است و در ميان سهام هاي موجود در بورس سهام شركت هاي خودروساز از شرايط بهتري برخوردارند.

گفت وگوي امروز
خودكفايي در توليد گندم
گروه اقتصادي: توليد گندم به عنوان يكي از محصولات استراتژيك همواره مورد توجه سياستگذاران توليد محصولات كشاورزي قرار گرفته است به نحوي كه اخيراً عنوان شده كه در توليد اين محصول به خودكفايي رسيده ايم .با رشد ۲۲درصدي كه تاكنون از آمار خريد گندم در سال جاري ارائه شده به نظر مي رسد در اين زمينه با مازاد توليد نيز روبرو خواهيم شد. براساس گفته هاي مقامهاي مختلف وزارت جهاد كشاورزي، ميزان توليد گندم در سال جاري به ۱۱ ميليون و ۳۸۹ هزار تن و از رشدي معادل ۲/۱۰ درصد نسبت به سال ۸۲ برخوردار خواهد بود. با حسن يونس سينكي معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني گفت و گو كرده ايم.
* باتوجه به پرداخت ۷۰ درصد يارانه ها به گندم و هزينه زيادي كه براي تحقق اين امر شده خودكفايي گندم تا چه حد واقعي به نظر مي رسد؟
- معتقدم در رابطه با حمايت از توليد داخل و خودكفايي در زمينه كالاي استراتژيكي مانند گندم صددرصد آنچه در سال ۸۳ اتفاق مي افتد حقيقي و واقعي بوده است و همه نياز داخلي از محل توليد گندم داخلي تأمين خواهد شد و مشكلي در اين خصوص وجود ندارد. آهنگ خريد گندم نيز نشان مي دهد كه در سال ۸۳ نيز توليد بسيار خوبي خواهيم داشت كه بر اين اساس نيز برنامه ريزي كرده  ايم. پرداخت يارانه اي حدود ۱۹۰۰ ميليارد تومان به گندم و آرد نشان دهند اهميتي است كه اين محصول استراتژيك دارد و اين كار از جمله گامهاي بلندي است كه در زمان دولت آقاي خاتمي برداشته شده و اميد است در سال هاي آينده به خودكفايي در زمينه برنج، شكر و ساير كالاهاي اساسي ديگر دست پيدا كنيم.
* ميزان برداشت گندم از مزارع آبي و ديم در سال جاري چقدر است؟
- حدود ۱۲ ميليون تن كه اعلام شده مورد نياز كشور بوده و محقق خواهد شد و با توجه به برآوردهايي كه صورت گرفته هيچ نگراني در اين زمينه وجود ندارد. رقم دقيق ميزان گندم ديمي و آبي را نمي دانم اما عمده گندم توليدي در كشور به صورت ديم (۶۰ الي ۶۵ درصد) است.
* با توجه به امكان ۳ميليون تن ظرفيت گندم دركشور چه تمهيداتي براي ايجاد ظرفيت بيشتردر نظر گرفته ايد؟
- در سال گذشته به دنبال تمهيداتي كه براي ذخيره سازي گندم در نظر گرفته شده بود و براساس آن از محل واردات گندم داخل ذخيره مطمئن گندم حاصل شده بود اين روند در سال ۸۳ نيز با همان آهنگ ادامه خواهد يافت و مشكلي در اين خصوص وجود ندارد. ذخيره سازي اين محصول كه در دوره هاي خاصي خريداري شده و در بقيه سال به بازار عرضه مي شود ذخيره سازي گردشي صورت مي گيرد كه در سنوات گذشته نيز بوده اما در سال گذشته دولت تصويب كرد علاوه بر ذخيره گردشي گندم كه در كشور وجود دارد بايد ذخيره ثابتي نيز براي گندم محقق شود. اين اتفاق در سال گذشته حادث شد و در سال جاري نيز ادامه مي يابد.
نظام اقتصادي كشور بايد براي بهينه سازي نگهداري و ذخيره سازي گندم در دوره گردشي آن تدبيري بيانديشد اما با شرايط فعلي نيز نگراني در اين خصوص وجود ندارد.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۱۶۶
۳,۴۸۸
نيروي زنگان
۱۸۹
۳,۹۷۲
توسعه فارس
۶۳۶
۱۳,۳۸۱
معادن منگنزايران
۹۳
۱,۹۵۵
معادن بافق
۴۵۱
۹,۴۸۷
لاستيكي سهند
۳۰۱
۶,۳۳۵
سرمايه گذاري ساختمان
۱۸۲
۳,۸۳۴
ساختمان اصفهان
۱۷۷
۳,۷۳۴
قطعات فولادي
۱۸۴
۳,۸۸۳
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱۶۱
۳,۴۱۸
سرمايه گذاري بازنشستگي
۵۶۹
۱۲,۲۳۵
پتروشيمي اصفهان
۸۱
۱,۷۶۱
توسعه صنعتي
۱۷۲۸
۳۸,۲۰۳
گاز لوله
۲۹۷
۶,۹۱۹
سرمايه گذاري غدير
۱۷۲
۴,۰۷۳
سامان گستراصفهان
۱۹۴
۴,۶۱۶
نورد آلومينيم
۱۲۰
۲,۹۹۵
ماشين سازي اراك
۷۷
۱,۹۵۷
ايران تاير
۷۷
۱,۹۹۵
گرجي
۳۳۵
۹,۸۵۰
فولاد كاويان
۷۷
۲,۳۹۴
سرمايه گذاري آذربايجان
۱۲۱
۴,۴۷۱
داده پردازي ايران
۵۵
۲,۰۵۵
لاستيك دنا
۱۶۰
۷,۶۰۷
كنتورسازي ايران
۳۸
۲,۰۱۷
قند قزوين
۹۱
۵,۰۲۵
نيروترانس
۱۴۴
۸,۸۳۸
معادن و فلزات
۱۰
۶۴۷
پارسيلون
۱۷
۱,۱۰۱
درخشان تهران
۲۷
۱,۷۶۸
گرانيت بهسرام
۳۰۱
۲۰,۲۰۲
نفت پارس
۳۴
۲,۴۴۰
تكسرام
۳۱
۲,۳۵۲
سرمايه گذاري صنعت نفت
۷۸
۵,۹۵۳
كالسيمين
۴۴
۳,۴۱۲
سرمايه گذاري البرز
۲۴
۱,۹۵۶
سرما آفرين
۳۱
۲,۶۲۱
سرمايه گذاري بوعلي
۵۹
۵,۰۶۶
سرمايه گذاري ملي
۵۶
۴,۸۸۹
توكا فولاد
۶۵
۶,۱۷۷
داروسازي كوثر
۷۲
۷,۰۴۷
توسعه صنايع بهشهر
۷۱
۷,۲۱۶
پتروشيمي اراك
۴۳
۵,۰۴۵
تكنو تار
۵۱
۷,۰۱۸
گروه بهمن
۱۵۹
۲۲,۴۰۴
خدمات انفورماتيك
۲۵۴
۳۶,۲۳۳
سيمان تهران
۴۳
۶,۳۴۳
ايران خودرو
۱۴
۲,۳۷۴
سرمايه گذاري سپه
۷۰
۱۲,۶۹۰
سايپا ديزل
۳۳
۶,۰۲۰
آهنگري تراكتورسازي
۱۵
۲,۷۸۷
پاكسان
۱۰
۲,۱۷۱
قند تربت جام
۲۱
۴,۶۳۲
آذريت
۱۱
۳,۳۸۶
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۲۸
۱۰,۷۰۸
ايران ترانسفو
۶
۲,۳۵۴
فنر سازي زر
۹۱
۴۳,۰۸۵
سيمان سپاهان
۱۰
۵,۰۲۰
شهد ايران
۱۷
۹,۹۱۳
پتروشيمي خارك
۴
۲,۷۵۰
سالمين
۵
۴,۱۶۹
شيشه قزوين
۳
۲,۹۷۶
سپنتا
۳
۱۲,۶۵۹
آلومتك
۲
۱۲,۳۲۵
گروه صنعتي سديد
۲۴-
۶,۲۷۵
صنعتي بهشهر
۲۰-
۳,۰۹۳
آذرآب
۵۷۷-
۱۸,۶۱۲
صنعتي دريايي(صدرا)

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۷۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۳۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۲۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۵۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۵۷۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۴۰۱

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |