پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۱ - May 27, 2004
مقام معظم رهبري به مناسبت هتك حرمت عتبات عاليات اعلام كرد
عزاي عمومي در ايران در اعتراض به جنايات آمريكا در عراق
رهبر معظم  انقلاب  در پيامي  با محكوميت  شديد هتك  حرمت  به  اعتاب  مقدسه  عراق  روز جمعه  را در سراسر كشور روز عزاي  ملي  اعلام  كردند.
متن  اين  پيام  به  اين  شرح  است :
ملت  غيور عراق - امت  بزرگ  اسلامي
هتك  حرمت  به  اعتاب  مقدسه  با
حمله ي  اشغالگران  به  مسجد سهله  وبه  صحن  اميرالمومنين  عليه  السلام  در چند روز گذشته  بار ديگر تكرار شد و در همين  دو حادثه  دهها نفر به  دست  نظاميان  آمريكايي  به  شهادت  رسيدند و دست  پليد متجاوزان  بيش  از پيش  در خون  ملت  مظلوم  عراق  فرورفت .
احساس  مي شود سياست  خباثت  الودي ، مصرانه  درپي  آن است  كه  اعتاب  مقدسه  نجف  و كربلا را صحنه  درگيري  سازد و اين  جايگاههاي  مقدس  را در معرض  هتك  و اهانت  قراردهد.هوشياري  جوانان  مومن  و غيور بايد اين  سياست  را خنثي  كند.
حاكمان  آمريكا، ابلهانه  مي پندارند كه  سياست  سركوب  و خشونت  بي رحمانه  خواهد توانست  ملت  عراق  را رام  و تسليم  آنان  كند و گنج  بي پايان  ذخائرمادي  آن كشور را به  روي  آنان  بگشايد.
اين  غلط فهميدن  و غلط عمل  كردن ، برخاسته  از همان  غرور مستكبرانه اي  است  كه  سرانجام  اين  ابرقدرت  سراپا مسلح  ولي  فاقد عقل  و درايت  را به گونه اي  جبران ناپذير بر زمين  خواهد زد.
آمريكايي ها بايد باور كنند كه  تا امروز در عراق  شكست  خورده اند و گذشت  زمان  هم  به  زيان  آنان  است .
تصوير خيالي  آنان  از عراق  پس  از بعث ، يعني  ملتي  رام  و بي دست وپا و مرعوب  بر روي  زميني  سرشار از نعمت  شناخته  و ناشناخته ، نيز ناشي  از همان  غروري  است  كه  چشم  مستكبر را كم سوءو تابع  اوهام  ابلهانه  مي سازد و واقعيت ها را از آن  پوشيده  مي دارد، حاكمان  آمريكايي  بدانند كه  با هتك  حرمت  اعتاب  مقدس  عراق  و با خشونتهاي  وحشيانه  از قبيل  آنچه  در ابوغريب  مرتكب  شدند و با كشتار مردم  عراق  و تعرض  به  نواميس  آنان  و بمباران  شهرها و خانه هاي  مردم ، چنان  منفور و مغضوب  مردم  عراقند كه  تا مدتهاي  مديد نخواهند توانست  در آن  كشور احساس  امنيت  كنند، نفرت  و خشم  روزافزون  مسلمانان  به ويژه  شيعيان  در ديگر كشورهاي  اسلامي  هم  كمتر از ملت  عراق  نيست ، سياست  سركوب  آمريكا در عراق  كه  نسخه  ديگري  از سياست  صهيونيستهاي  پليد در فلسطين  است  هيچ  افق  موفقيتي  در پيش روي  خود ندارد و هرچه  خشونت  و شدت  عمل  آنان  بيشتر شود، شكست  و بر زمين  خوردن  آنان  سخت تر و ويرانگرتر خواهد بود.
امروز وظيفه  ملتهاي  مسلمان  و دول  كشورهاي  اسلامي  اعتراض  به  اين  سياست  ظالمانه  و خباثت آلود است  و جاي  آن است  كه  دولتهاي  مسلمان  با تأمل  و ژرف نگري  دريابند كه  مصيبت  مردم  عراق ، مصيبت  دنياي  اسلام  و خطري  براي  امت  اسلامي است .
اينجانب  ضمن  تسليت  به  حضرت  بقيه الله  اعظم  روحي  فداه  روز جمعه  را روز عزاي  ملي  در سراسر كشور اعلام  مي كنم .
سيدعلي  خامنه اي
 ششم  خرداد ۱۳۸۳

گزارش آخرين جلسه مجلس ششم
007119.jpg
آخرين نشست علني ششمين دوره مجلس  شوراي اسلامي به مدت سه ساعت و ۱۶ دقيقه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري چهارصد و سي و سومين نشست علني مجلس شوراي اسلامي به عنوان آخرين جلسه دوره ششم قانونگذاري ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه در محل ساختمان  مجلس واقع در خيابان امام خميني (ره) تهران آغاز به كار كرد.
در اين جلسه ۶ نماينده در قالب نطق پيش از دستور مطالب خود را بيان كردند.
آخرين جلسه مجلس ششم نيز همانند روال كلي اين مجلس با درگيري و تشنج همراه بود. كرامت ا... عمادي نماينده سميرم ازجمله نمايندگان فعال جلسه ديروز بود كه بارها با داد و فرياد نظم جلسه را برهم زد. وي در نطق پيش از دستور خود در اعتراض به عدم قرائت پرونده تحقيق و تفحص از سميرم مطالبي را طرح كرد كه با احسنت هاي پياپي نمايندگان روبه رو شد. وي در اين هنگام با عصبانيت گفت: از اين گونه حركات شما فيلمي در ده هزار نسخه در سرتاسر كشور تكثير شده تا مردم ببينند نمايندگان آنها كه در حوزه هاي انتخابيه با وقار رفت و آمد مي كنند چگونه در مجلس رفتار مي كنند.
وي همچنين زماني كه گزارش تحقيق و تفحص از حوزه انتخابيه مربوطه اش به طور كامل قرائت نشد، شروع به اعتراض كرد كه با واكنش برخي نمايندگان روبه رو شد و وي نيز جلوي كروبي كه قصد رفتن به سمت هيات رييسه را داشت گرفت و با عث شد كروبي دومرتبه در طول مسير بر روي صندلي هاي مجلس بنشيند و با وي گفت وگو كند.
آخرين روز مجلس ششم نيز نتوانست تمامي نمايندگان را به مجلس بكشاند و تابلو بيشترين عدد را دويست و سي نفر اعلام مي كرد درحالي كه مردم ۲۸۰ وكيل خود را به خانه ملت فرستاده بودند.
اين جلسه به قرائت گزارش هاي متعدد و عقب افتاده تحقيق و تفحص ها اختصاص يافت و گزارش تحقيق و تفحص از ماجراي شركت استات اويل، ناوگان هوايي، بانك هاي كشور، صنايع خودروسازي حوادث سميرم و حادثه نيشابور قرائت شد.
۲۲۶ تن از نمايندگان نيز در پايان جلسه طي نامه اي از حجت الاسلام كروبي و هيات رييسه مجلس بابت اداره جلسات تشكر كردند. بازار تصويربرداري با دوربين هاي ديجيتال و موبايل هاي شخصي توسط نمايندگان در صحن علني بسيار گرم بود به طوري كه بيشتر نمايندگان بدون توجه به اظهارات رييس و ساير نمايندگان و گزارش هاي قرائت شده از تريبون به ثبت خاطرات خود در دوربين هاي شخصي مشغول بودند.
در پايان نيز رييس مجلس از تمامي نمايندگان حتي نمايندگان مستعفي تقدير و تشكر كرد و با تك تك آنان روبوسي كرده و تقديرنامه هايي را به آنها ارايه كرد.
اين دوره از مجلس شوراي اسلامي نيز با نواخته شدن زنگ پايان جلسه توسط مهدي كروبي به تاريخ پيوست.
كروبي:
مجلس ششم منشأ خدمات فراواني بوده است
رييس مجلس شوراي اسلامي در نطق آخرين جلسه علني مجلس ششم با اشاره به موقعيت هاي مجلس در زمينه قانونگذاري گفت: مجلس ششم در زمينه اقتصادي بيش از همه مورد بي مهري و كم لطفي قرار گرفت.
مهدي كروبي مجلس ششم را منشاء خدمات فراواني در عرصه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي دانست و افزود: البته مجلس ششم نقص ها و كمبودهايي را داشته و در حدي كه مطالبات مردم بوده عمل نكرده اما اين به آن معنا نيست كه به مطالبات مردم بي توجه بوده است.
رييس مجلس با تاكيد بر اينكه مجلس ششم از تمامي ابزارهاي نظارتي خود بهره گرفته است گفت: اينكه مي گويند مجلس بدون توجه به معيشت مردم وارد مسائل سياسي شده درست نيست بالاخره مجلس بايد موضع گيري سياسي هم داشته باشد،  همانگونه كه در مسائل فرهنگي، دانشجويي و سياست خارجي عملكرد مناسبي داشته است.
وي با تاكيد بر اينكه واردنشدن مجلس به مباحث سياسي هزينه هاي بسياري را بر كشور تحميل مي كند گفت: اگر مجلس در سال هاي گذشته در اين گونه مباحث وارد مي شد برخي حوادث تلخ در كشور رخ نمي داد، البته اين را نفي نمي كنم كه گاهي مواردي هم نسنجيده بوده است.
وي سپس به مساله انتخابات و نظارت شوراي نگهبان اشاره كرد و گفت: شوراي نگهبان بيايد و اين آخر كار با نخبگان جلسه اي بگذارد و درمورد رد صلاحيت شدگان بحث كند. اينكه يك داوطلب نداند براي چه ردصلاحيت شده درست نيست و همه بايد پاسخگو باشند.
وي با تاكيد بر اينكه ما از مخالفان اسلام و قانون اساسي و كساني كه ملزم نيستند دفاع نمي كنم گفت: مگر امام جمعه ها، وزرا و ... حرف هاي نسنجيده نمي زنند، مگر فقط نماينده ها نسنجيده سخن مي گويند. وي در ادامه نظارت فعلي شوراي نگهبان را قيوميت، حاكميت و دخالت عنوان كرد و افزود: نظارت استصوابي به اين معنا نيست كه اين كارها صورت بگيرد و هيچ كس هم پاسخگو نباشد. من نظارت استصوابي را قبول دارم اما آنچه اين روزها به نام استصواب ا نجام مي شود مظهر دخالت است.
رييس مجلس در آخرين روز رياست خود ضمن آرزوي موفقيت براي منتخبان هفتم از تمامي مسئولين به ويژه عنايات ويژه مقام معظم رهبري كه با مجلس ششم همكاري كردند تشكر كرد.
عكس از: عليرضا بني علي

كشمكش بر سر برنامه هسته اي ايران
007140.jpg
بازار خبرهاي ضد و نقيض درباره پرونده هسته اي ايران در آستانه نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي هر روز داغتر مي شود.
سه شنبه گذشته آژانس اعلام كرد كه بررسي اظهارنامه هزار صفحه اي ايران در مورد فعاليتهاي هسته اي آغاز شده است. از ديگر سو به زودي قرار است گزارشي از سوي محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره ايران منتشر شود. تهران اصرار دارد كه آژانس بازرسي هاي خود را تا ماه آينده و پيش از برگزاري اجلاس ۱۸ ژوئن (تيرماه) شوراي حكام به پايان رساند اما برخي منابع خبري به نقل از ديپلماتهاي غربي برخي اعضاي شوراي حكام اعلام كرده اند كه چنين امري عملي نيست و روند بررسي ها بدليل حساسيت به كندي ادامه دارد.
اين در حالي است كه برخي خبرگزاري  هاي غربي نيز خبرهايي درباره عدم همكاري ايران با بازرسان آژانس وحتي ممانعت از بازرسي بعضي تاسيسات وسايتها منتشر كرده اند. خبرگزاري فرانسه روز گذشته به نقل از ديپلماتهاي غربي نوشت: ايران برخي از تاسيسات هسته اي خود را كه بازرسان موفق به ديدن آنهانشده اند تخريب كرده است.
اين خبرگزاري همچنين به نقل از يك كارشناس تسليحاتي انگليسي نوشته است كه سطح همكاري ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي از چند ماه گذشته سير نزولي داشته است. روز سه شنبه برخي روزنامه ها و خبرگزاري ها خبرهايي در مورد وجود سايتهاي هسته اي در مراكز نظامي خبر دادند و ادعا كردند كه ايران بازرسان آژانس را ازبازديد اين مراكز منع كرده است. خبرگزاري رويتر نيز گزارشي با همين مضمون منتشر كرده بود. اين خبرگزاري به نقل از يك ديپلمات با انتقاد از عملكرد ايران نوشت: ايران دائما اوضاع را بدتر مي كند و ما مدام از همكاري تهران با آژانس نااميد مي شويم در مقابل پيروز حسيني نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: در رابطه با دسترسي بازرسان آژانس به سايتهاي هسته اي ايران هيچ مشكلي وجود ندارد. وي با تأكيد بر اين كه سايتهاي نظامي مركز خريد نيست كه هر كسي بتواند به آن راه يابد افزود: سايتهاي نظامي براي هر كشوري حائز اهميت است، بازرسان آژانس توسط برخي از افرادي كه آنها را همراهي مي كردند به مكانهاي مورد درخواست راهنمايي شدندو دراين زمنيه همكاري بسيار خوبي صورت گرفته است.
خبرگزاري دانشجويان ايران نيز به نقل از شبكه خبري او.آر.اف اتريش اعلام كرد كه حسيني خبر منتشر شده مبني بر ممانعت سپاه پاسداران ايران از بازرسي بازرسان آژانس در بعضي از تأسيسات نظامي را خبري خواند كه از سوي غربي  ها منتشر شده است
در همين حال مليسا فلمينك سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي كه هم اكنون درآمريكا به سر مي برد در گفتگو با خبرگزاري مهر گزارش رويتر در مورد عدم همكاري ايران با بازرسان هسته اي را رد كرد و گفت: آژانس هيچ توضيح و بيانيه اي در مورد همكاري ايران صادر نكرده و صرفاً در حال نوشتن گزارشي براي شوراي حكام است كه اين گزارش تا پايان ماه منتشر خواهد شد وتا پيش از آن هيچ توضيحي در رابطه با محتويات آن نخواهيم داد. وي در مورد اين كه بازرسيهاي آژانس از سايتهاي هسته اي ايران تا چه زماني طول خواهد كشيد اظهار داشت: نمي توان براي بازرسيها زماني تعيين كرد. همه كشورهاي امضاء كننده پيمان منع گسترش سلاح هسته اي (ان.پي.تي) كه توان هسته اي دارند بايد تحت بازرسي قرار گيرندو اين بازرسي ها تا زماني كه نياز باشد ادامه خواهد داشت. از ديگر سو گمانه زني هاي مختلفي درباره گزارش البرادعي درباره ايران وجود دارد.
خبرگزاري رويتر به نقل از برخي ديپلماتهاي آژانس نوشته است كه در گزارش البرادعي درباره ايران به همكاري نكردن تهران با آژانس اشاره شده است. اين خبرگزاري در گزارش ديروز خود از زبان ديپلماتي غربي بدون ذكر نام وي نوشت:« گزارشي كه محمد البرادعي در روزهاي آينده منتشر خواهد كرد سئوالهاي بسياري را در مورد ايران بي پاسخ خواهد گذارد» رويتر به نقل از ديپلماتي ديگر هم آورده است كه اين گزارش موقتي خواهد بود و به اين مسئله كه ايران همكاري نكرده است اشاره خواهد داشت اگر چه ممكن است به طور مستقيم نباشد.
ديپلماتي ديگر در اين گزارش گفته است: انتظار داريم كه گزارش البرادعي، افشاگري هاي مهمي درباره برنامه هسته اي ايران داشته باشد و نشان دهد كه هنوز سئوالات بي پاسخ بسياري وجود دارد و پاسخ به اين سئوالها ماه ها به طول خواهد انجاميد.
البته سخنگوي آژانس در مصاحبه اخيرش از دادن هر گونه توضيحي در مورد گزارش البرادعي خودداري كرده اما چنين گمانه زني هايي را نيز در اين باره رد كرده است.
الشرق الاوسط ديروز به نقل از يك منبع آگاه در آژانس نوشت: آژانس تفاوت قايل شدن بازرسي ها ميان وضعيتي كه در عراق حاكم بوده و وضعيت ايران را ضروري مي داند. اين روزنامه همچنين به نقل از همين منبع آورده كه شوراي امنيت به بازرسان سازمان ملل در عراق آزادي و صلاحيت هاي كامل داده بود كه براي دستيابي به سلاح هاي كشتار جمعي تمام اماكن لازم را بازرسي كند اما وضعيت ايران متفاوت است زيرا ايران كشوري است كه با موافقت خود حاضر شده است كه مورد بازرسي قرارگيرد و نيز اجازه داده است كه نيروگاههاي هسته اي اش تحت نظارت باشد.
اين منبع با بيان اين كه پرونده هسته  اي ايران بسيار پيچيده است تأكيد كرد: آژانس همانطوري كه رضايت كاملش را از بازرسي ها در ايران اعلام كرده است، نگراني نسبت به روند طي شده هم ندارد. وي افزود: به همين دليل آژانس تا زمان ارائه گزارش البرادعي از وضعيت ايران ترجيح مي دهد كه از موضوع بازرسي ها و نوع روند طي شده آن سخن نگويد.

تأكيد پوتين بر مصلحت گرايي در سياست خارجي روسيه
007116.jpg
ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه ديروز در سخنراني سالانه خود در مجمع پارلماني اين كشور بر لزوم تداوم روند دموكراسي تأكيد كرد.
به گزارش ايرنا از مسكو وي ايجاد جامعه آزاد با مردم آزاد در روسيه را هدفي عمده خواند و افزود: اين امر مهمترين و مشكلترين هدف ما را تشكيل مي دهد زيرا شخصي كه آزاد و مستقل نباشد نمي تواند از خود، خانواده و وطن خويش دفاع نمايد.
پوتين در سخنان خود در تالار بزرگ كاخ كرملين كه در آن رئيسان و نمايندگان دوما و شوراي فدراسيون، نخست وزير و هيأت وزيران، رهبران مذاهب مختلف و ساير شخصيتهاي سياسي و فرهنگي روسيه حضور داشتند به تشريح تحولات ۴سال اخير در اين كشور پرداخت.
وي گفت: ما در ۴ سال گذشته موانع و مشكلات فراواني را پشت سر گذاشته و امروز با اطمينان مي توانيم بگوييم كه روسيه از نظر سياسي و اقتصادي وضعيت باثباتي دارد.
به گفته وي در اين مدت امنيت داخلي و سطح رفاه زندگي مردم افزايش يافته و روسيه در مسير نوسازي و توسعه گام برمي دارد.وي با اشاره به اين كه خيلي ها در جهان مايل به وجود داشتن روسيه مستقل و قوي نيستند خاطرنشان ساخت كه براي منزوي ساختن كشورش از انواع فشارهاي سياسي، اقتصادي و خبري استفاده مي شد.وي در ادامه سخنان خود ضرورت نوسازي نيروهاي مسلح روسيه را مورد تأكيد قرار داده و خاطرنشان ساخت كه برنامه ريزي هايي در اين زمينه صورت گرفته است.
رئيس جمهوري روسيه در ادامه سخنان خود در مجمع پارلماني اين كشور بر پويا شدن و مصلحت گرايي سياست خارجي مسكو تأكيد كرد.وي گفت: ثبات سياسي و اقتصادي و تحكيم دولت تأثيري مثبت در سياست خارجي گذاشته و اين سياست با توجه به تحولات داخلي بايد دگرگون شود.
رئيس جمهوري روسيه تحكيم همگرايي با كشورهاي عضو جامعه همسود را يكي از اولويتهاي سياست خارجي كشورش خوانده و آن را به نفع شهروندان روسيه و ساير جمهوريهاي شوروي سابق دانست.وي بر ضرورت رفع تمامي موانع موجود در راه گسترش روابط و همكاريهاي اقتصادي و تجاري روسيه با اين كشورها تأكيد و خواستار افزايش تماس مستقيم بين مردم جمهوريهاي شوروي سابق شد.
پوتين ضمن تأكيد بر لزوم پيوستن روسيه به سازمان تجارت جهاني گفت: تشديد رقابت در جهان ،كشورهاي پيشرفته را به حمايت از توليدكنندگان و صنايع داخلي خود وادار مي سازد.وي خواستار تلاش مؤثر وزارت امور خارجه روسيه براي حمايت از شركتهاي روسي و افزايش صادرات اين كشور به خارج شد.
رئيس جمهوري روسيه گفت: روسيه و اتحاديه اروپا در زمان حاضر از مرز مشترك برخوردار شده و دوطرف را نه تنها مرزهاي جغرافيايي بلكه فعاليتهاي معنوي و اقتصادي به يكديگر نزديك مي كند.به گفته وي روسيه در آينده نيز به گفت و گو و همكاريهاي سياسي و اقتصادي خود با آمريكا ادامه خواهد داد.پوتين گفت: ما با طرفهاي بزرگ خود چون چين، هند، ژاپن و ساير كشورها همكاري داشته و به پيشرفت اين همكاريها در زمينه هاي فرهنگي و تجاري ادامه خواهيم داد.
وي يكي از شرايط دسترسي به اين اهداف را امنيت مرزهاي روسيه دانسته و بر ضرورت پاسخگويي به خطرهاي قرن ۲۱ چون تروريسم بين المللي، گسترش سلاح كشتار جمعي و اختلافات منطقه اي تأكيد كرد.
رئيس جمهوري روسيه گفت: تنها با تشريك مساعي جامعه جهاني و تحت نظارت سازمان ملل مي توان با ستيزه جويي هاي بين المللي مقابله كرد.وي با اشاره به تلاش تروريستها براي هرج و مرج و بي ثباتي در نقاط مختلف جهان گفت: تروريسم نه تنها زندگي مردم و امنيت كشورها را به مخاطره مي اندازد بلكه مانع پيشرفت اجتماعي و اقتصادي نيز مي گردد.
پوتين با اشاره به تحولات ماه هاي اخير در چچن و قتل رئيس جمهوري آن در نتيجه بمب گذاري بر تغييرناپذير بودن خط مشي روسيه براي مبارزه با تروريسم داخلي تأكيد كرد.
وي گفت: هيچ فرد يا سازماني نمي تواند در مسير حركت روسيه به سوي دموكراسي، تأمين حقوق مردم و رعايت حقوق بشر مانع ايجاد كند.پوتين افزود: ما در آينده نيز به تلاش براي تهيه مكانيسمهاي دسته جمعي خنثي سازي خطرهاي جهان شمول ادامه داده و تحكيم ائتلاف ضدتروريستي را يكي از وظايف بسيار مهم خويش مي دانيم.
به گفته وي جامعه روسيه بايد ثمرات واقعي سياست خارجي كشور بويژه تأمين امنيت، توسعه بازرگاني و دفاع از حقوق شهروندان روس در خارج را به خوبي احساس كند.
وي با اشاره به جامعه چندمليتي روسيه گفت: تنها مردم از طريق جامعه مدني و دموكراتيك مي توانند و حق دارند مباني معنوي و سياسي پيشرفت كشور براي سالهاي آينده را تأمين و تضمين كنند.

محتشمي پور:
سكوت ، موجب حمله نيروهاي آمريكايي به مكه و مدينه خواهد شد
مراسم گراميداشت چهارمين سالگرد پيروزي تاريخي حزب الله لبنان و اشغال اسرائيل از جنوب لبنان از سوي حزب الله لبنان در ايران برگزار شد. در اين مراسم كه در تالار شهيد مطهري دانشگاه تربيت مدرس برگزار گرديد، ابتدا سيدعبدالله صفي الدين نماينده حزب الله لبنان در تهران به حاضران خوشامد گفت و سپس سفراي سوريه و لبنان سخنراني كردند. سخنران بعدي مراسم سيدعلي اكبر محتشمي پور، دبيركل كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه بود.
محتشمي پور با بيان اعجازدر خرداد ماه و اشاره به ۱۵ خرداد و سوم خرداد، روز فتح خرمشهر گفت: در همين ماه بود كه پس از فتح خرمشهر در سال ۱۳۶۱، جنوب لبنان توسط نيروهاي رژيم صهيونيستي اشغال شد و مولود مبارك حزب الله در دل دربار و قدرت فرعون زمان يعني آمريكا و نيروهاي تا بن دندان مسلح صهيونيست به وجود آمد.وي خاطرنشان ساخت: مقاومت اسلامي لبنان معجزه اي تاريخي و اعجازي الهي است.
محتشمي پور با اشاره به پيروزي حزب الله گفت: اكثريت تحليلگران اعتقاد به اعجاز و روي دادن يكي از شگفتي هاي جهان در شكست اسرائيل دارند و بر اين نظر كه معمول نيست يك نيرو با توان اندك و امكانات ناچيز بتواند بزرگ ترين قدرت منطقه اي از نظر عِده و عُده را شكست دهد اتفاق نظر دارند و آن را نشان دهنده الطاف الهي قلمداد مي كنند كه از آستين حزب الله و مقاومت اسلامي خارج شده و توانسته اشغالگران اسرائيلي را حقيرانه از لبنان اخراج كند.
وي افزود: امروز حزب الله به عنوان يك مكتب و رهبر براي تمامي انسان هاي آزادي خواهي كه سربلندي در برابر دشمنان را خواستار هستند مطرح است و من مقاومت لبنان را نه يك الگو بلكه يك مكتب باقي در تاريخ مي دانم.
محتشمي پور تصريح كرد: امروز در فلسطين معجزاتي را مشاهده مي كنيم كه نمونه هاي آن در طول ۵۰ سال گذشته وجود نداشته و بايد آن را نماد والاي عشق به خدا و فلسطين بدانيم.
دبيركل كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه ملت فلسطين، اشغال عراق توسط آمريكاي جنايتكار را كه دست وي به خون مردم فلسطين، ايران و عراق آلوده است، نشان دهنده خوي وحشيانه آن دانست و گفت: اشغال عراق طرح نقشه راه خاورميانه كه با حضور نظامي در عراق، افغانستان و نابودي فلسطين توسط صهيونيست ها آغاز شد،ايجادكننده يك مثلث شوم است كه سران تمامي كشورهاي عربي خاورميانه را مجبور به تمكين و تشكيل يك پايگاه خاورميانه اي براي آمريكا كرده است.
محتشمي پور گفت: عزاي اسلام و مسلمين زماني آغاز شد كه چكمه پوشان آمريكايي وارد سرزمين مقدس عراق شدند و حرم مطهر حضرت اميرالمؤمنين علي(ع) را مورد هتك حرمت قرار دادند.
وي تصريح كرد: سكوت حوزه هاي علميه حتي مي تواند سبب حمله نيروهاي آمريكايي به مكه و مدينه نيز باشد.
دبيركل كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه ملت فلسطين با طرح اين پرسش كه چرا مرزها را براي شهادت عاشقان مسلمان باز نمي كنيد؟ گفت: در روايات داريم كه هركسي كه صداي ياللمسلمين مسلمانان را بشنود بايد به ياري آنان بشتابد و تمامي مسلمانان خواستار پاسخگويي به اين ندا هستند.
وي خاطرنشان ساخت: وظيفه امروز ما بسيار روشن است. ما كشورهاي اسلامي بايد يكپارچه توفاني برضد آمريكا و اسرائيل به وجود آوريم و تجمع نيم ميليوني كه در بيروت تشكيل شد كافي نيست چرا كه بسياري از جوانان و مسلمانان آماده انجام عمليات استشهادي در برابر صليبيان آمريكايي هستند.
وي در پايان گفت: امروز مقاومت اسلامي عراق و نيروهاي مؤمن و سلحشور نجف و كربلا نياز به حمايت هاي مادي و معنوي تمام جهان اسلام دارند.

ديدار مديران راديو معارف با هاشمي رفسنجاني
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  ديروز در جمع  مديران  و مسئولان  شبكه  سراسري  راديو معارف  گفت:  قصد آمريكاييها، تقويت  رژيم  صهيونيستي  ودستيابي  به  انرژي  منطقه  است  تا از اين  طريق  ، خود را حاكم  مطلق  نشان دهند.
به  گزارش  روابط عمومي مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، آيت الله   هاشمي  رفسنجاني در اين  ديدار تصريح  كرد واكنش  هاي  غيرعقلاني  سردمداران  كاخ  سفيد حاكي  از آن است  كه  نه  تنها به  اهدافشان  نرسيده اند، بلكه  در گردابي  پيش  بيني  نشده  گرفتار شده اند.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  بااشاره  به  جنايات  اخير آمريكا و رژيم صهيونيستي  در منطقه  گفت : حضور استكباري  آمريكا در منطقه  معلول  نظريه  هاي  استعماري  كهن  است.
  هاشمي رفسنجاني  با ابراز نگراني  شديد از هتك  حرمت  اماكن  مقدس در كربلا ، نجف  و مسجد سهله  تصريح  كرد رسوايي  و حماقت  نيروهاي اشغالگر در عراق  و فلسطين  به  حدي  رسيده  است  كه  بدون  توجه  به  عواقب جنايتهاي  خود، قلوب  مسلمانان  جهان  به ويژه  شيعيان  را جريحه دار مي كنندكه  اين  اعمال  جز ايجاد كينه  عميق  مسلمانان  از اشغالگران  و تسريع  زوال  و نابودي  متجاوزان  ، فرجام  و نتيجه اي  نخواهد داشت .
وي  با مهم  و راهبردي  خواندن  مسئوليت  راديو معارف  گفت : اين  رسانه با مركزيت  شهر قم  به  عنوان  خاستگاه  انقلاب  اسلامي ، بايد با استفاده از دانشمندان  و فضلاي  حوزه  موجبات  تقويت  و توسعه  اين  رسانه  را فراهم كند.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  با بيان  ديدگاه  اسلامي درباره  حاكميت  گفت : بعد از اصول  عقايد، مهم  ترين  مسئله  از نظر شارع  دين  ، ولايت  است  كه  با تأكيد اسلام  بر توجه  به  نظرها و خواسته هاي  مردم  مجموعه  بديعي  را پديد آورده  است. وي  افزود: با تنظيم  معارف  اسلام  براين  مبنا و محوريت  ولايت  مي توان از انحرافات  جلوگيري  كرد.
 هاشمي رفسنجاني  بااشاره  به  ضرورت  اجتهاد در مسائل  سياسي  وحكومتي  تصريح  كرد: در حكومت  اسلامي ، قوانين  ، آيين  نامه هاو مقررات اداري  جزئي  از آن است  كه  بايد احكام  مربوط را كشف  و به  آن عمل  كنند.وي  افزود: راديو معارف  مي تواند با اتكا به  حوزه  علميه  قم ، پاسخگوي  سئوالات ، ابهامات ، استفسار و شبهات  مختلف  مردم  باشد.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  همچنين  يكي  از راههاي  توسعه  علوم  را طرح سئوالات  اساسي  و خوب  دانست  و گفت  :امروز لازم  است  حوزه  در باب  مسائل  سياسي  و عملي  جامعه ، از هر نوع ، نظر محكمي  ارائه  كند.
اين  گزارش  حاكي  است  در ابتداي  اين  ديدار آقاي  بيات  ، مدير راديو معارف  از روند شكل  گيري  اين  راديو، چگونگي  فعاليتهاي  آن وبرنامه هاي  در دست  اقدام  گزارشي  بيان  كرد.

تجليل خاتمي از وزارت اطلاعات
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، تاكيد كرد: دستاوردهاي وزارت اطلاعات، در عرصه  اطلاعات و امنيت كشور در طول سال هاي گذشته موجب افتخار دولت و مردم بوده است.
به گزارش ايسنا، رييس جمهور كه در جمع تعدادي از اعضاي وزارت اطلاعات سخن مي گفت، با تحليل اوضاع امروز جهان و چگونگي برخورد با تهديدها اظهار داشت: عملكرد وزارت اطلاعات در چند سال گذشته، موجب تامين منافع و رفع مخاطرات بسياري شده است. خاتمي با بيان اينكه تاريخ درباره  چهره  مطلوب و تعامل سازنده  وزارت اطلاعات در اين سال ها براي تامين امنيت كشور و نظام و مردم قضاوت مثبتي خواهد كرد، گفت: مديريت كشور در بخش هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي بهره هاي فراواني از دستاوردهاي وزارت اطلاعات برده است. رييس جمهور با ابراز خرسندي از وجود چشم انداز و برنامه هاي بلندمدت و كارآمد وزارت اطلاعات براي پيشبرد امور و دسترسي به اهداف خود گفت: در جهان كنوني نمي توان با تحليل هاي متوهمانه و ذهني تهديدها را از ميان برد و فرصت ها را ايجاد كرد.
خاتمي كار مخلصانه  خدمتگزاران بي نام و نشان ولي صديق و پاكباز وزارت اطلاعات را با وجود مشكلات و كمبودهاي سخت افزاري و نرم افزاري در كشور ستود و بر پرهيز از تعصب هاي بيجا و ايجاد نوآوري در برخورد با تهديدهاي نوين تاكيد كرد. رييس جمهور تحولات اخير منطقه را برشمرد و ضرورت هوشياري بيش از پيش در برابر دشمنان را خاطر نشان ساخت و گفت: سياست ما دفاع از منافع خود و جلوگيري از تجاوز بيگانگان است. خاتمي با بيان اينكه ما از تنش آفريني ها در منطقه ناراضي هستيم و كارهاي تروريستي و خشونت آميز را از سوي هر كس كه باشد محكوم مي كنيم و البته سهم قدرت هاي بزرگ را در ايجاد خشونت، امنيتي كردن فضاي جهان و منطقه و تحريك  حركت هاي خشونت گرا بسيار بالا مي دانيم، گفت: شعار ما شعار صلح و همزيستي بر اساس اجراي عدالت در دنياست.
رييس جمهور هماهنگي نظام اطلاعاتي و داشتن درك و بينش صحيح از موقعيت كنوني كشور را ضروري خواند و وجود تشكيلات موازي اطلاعاتي را موجب صدمه ديدن عرصه  اطلاعات و امنيت كشور دانست.
خاتمي هم چنين بر ضرورت هم سويي و هماهنگي وزارت اطلاعات با سياست خارجي كشور تاكيد كرد. پيش از سخنان رييس جمهور حجت الاسلام والمسلمين علي يونسي وزير اطلاعات با قدرداني از مواضع و حمايت هاي رييس جمهور از اين وزارتخانه گزارش هايي از برخي از موفقيت هاي نيروهاي وزارت اطلاعات در عرصه هاي مختلف ارايه كرد.

رئيس ستاد انتخابات كشور و ۱۸ فرماندار به دادگاه احضار شدند
يك  مقام  آگاه  در وزارت  كشور از احضارمرتضي  مبلغ  معاون  سياسي  وزيركشور و رئيس  ستاد انتخابات  كشور و ۱۸ تن  از فرمانداران  به  دادسراي  جرايم كاركنان  دولت  خبر داد.اين  مقام  آگاه  كه  خواست  نامش  منتشر نشود، ديروز در گفت وگو با ايرنا دليل  احضار مسئولان  وزارت  كشور را اظهارنظرهاو سخنراني هاي  اين  افراد در راستاي  وظايف  قانوني  در جريان  انتخابات  مجلس هفتم  عنوان  كرد.
براساس  اين  گزارش ، پيش  از اين  محمود ميرلوحي  معاون  حقوقي  و پارلماني وزير كشور نيز به  دنبال  شكايت  مدعي  العموم  به  اتهام  نشر اكاذيب  و تشويش اذهان  عمومي  به  دادسراي  جرايم  كاركنان  دولت  احضار شده  بود.
ميرلوحي  كه  رياست  هيأت  مركزي  بازرسي  انتخابات  وزارت  كشور را نيز برعهده  دارد، چهارم  خرداد ماه  باحضور در شعبه  ۶ بازپرسي  دادسراي جرايم  كاركنان  دولت  به  سئوالات  بازپرس  مربوطه  پاسخ  داد.از سوي ديگر خبرگزاري ايسنا با مخابره خبر احضار رئيس ستاد انتخابات كشور به دادسرا اعلام كرد: اين احضار به واسطه شكايت هيأت نظارت استان خراسان از مرتضي مبلغ به دليل سخنراني وي در تبريز صورت گرفته است.

جلسه اقليت مجلس هفتم فردا برگزار مي شود
جلسه هماهنگي اعضاي فراكسيون اقليت مجلس هفتم كه قرار بود سه شنبه شب با حضور منتخبان اصلاح طلب مجلس هفتم برگزار شود، به دليل حضور نيافتن همه اعضا به تعويق افتاده و روز جمعه برگزار مي شود.
نورالدين پيرموذن منتخب مردم اردبيل در مجلس هفتم ديروز با اعلام اين مطلب به ايرنا، گفت: در اين جلسه نحوه عملكرد نمايندگاني كه از جناح اصلاح طلب به مجلس هفتم راه يافته اند و تعامل آنان با ديگر منتخبان مجلس هفتم و نحوه شركت در هيأت رئيسه مورد بررسي قرار مي گيرد.وي افزود: در اين جلسه كه هيأت رئيسه فراكسيون دوم خرداد مجلس ششم نيز شركت خواهند داشت، نام فراكسيون اقليت مجلس هفتم نيز تعيين خواهد شد.وي پيش بيني كرد مجلس هفتم داراي سه فراكسيون اكثريت آبادگران، مستقل خدمتگزاران و اصلاح طلبان باشد.
پيرموذن گفت: ۴۰ تا ۶۰ نفر اعضاي فراكسيون مستقل ها و ۴۰ تا ۶۰ نفر نيز تعداد اعضاي فراكسيون اصلاح طلب خواهد بود.

شمخاني:
ايران مي تواند همه فناوريهاي دفاعي را بسازد
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران گفت: امروز به مدد پتانسيل هاي بالايي كه در كشور وجود دارد، قادريم هر آنچه از فناوري دفاعي را كه در آسمان و زمين وجود دارد در داخل توليد كنيم.
دريابان علي شمخاني ديروز در مراسم گشايش نمايشگاه توانمندي هاي وزارت دفاع در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اكنون يكهزار و ۷۰۰ نوع محصول دفاعي در داخل كشور توليد مي شود و اين در حاليست كه روزي توليد اين محصولات براي ما به مثابه آرزو بود.
وي با اشاره به اينكه توليد محصولات دفاعي هرگز به معناي اتخاذ سياستهاي جنگ طلبانه توسط ايران نيست، افزود: همزمان با افزايش بنيه تحقيقي وزارت دفاع و افزايش تعداد توليد محصولات دفاعي در كشور سعي مي كنيم با فراهم كردن زمينه هاي ضروري، فرصت فروش اين محصولات را به خارج از ايران نيز ايجاد كنيم.

مرحله چهارم رزمايش سلمان ۸۳ اجرا شد
چهارمين مرحله از رزمايش دريايي، هوايي و آبي خاكي سلمان ۸۳ ديروز با اقتدار و دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده توسط نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي در محدوده آب هاي شمال خليج فارس حدفاصل بوشهر و جزيره خارك با موفقيت اجرا شد.
به گزارش ايرنا سخنگوي رزمايش سلمان ۸۳ گفت: در اين مرحله از رزمايش شناسايي ساحل و باز كردن معابر وصولي، قطع خطوط مواصلاتي، استقرار يگان ها در مواضع تمرين پيش بيني شده به منظور پدافند، فرود چتربازان و تازش هوايي با همكاري و شركت هواپيماهاي ۱۳۰ نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي با موفقيت به مرحله اجرا درآمد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |