شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۳ - - شماره ۳۳۹۳
نتايج بررسي هاي مركز مشاوره دانشجويي دانشگاه تهران
نارضايتي ۵/۱۰درصد دانشجويان از زندگي
در سال ۱۳۸۲، ۱/۱۴ درصد (۵۹۲ نفر) از دانشجويان ورودي جديد مشكوك به اختلال روانشناختي بودند كه از آن ميان ۵/۳ درصد (۸۲ نفر) مشكلات جدي در حوزه رواني داشتند
000546.jpg
الهام گودرزي
۵/۱۰ درصد از دانشجويان از زندگي رضايت كمي دارند.
براساس آمار مركز مشاوره دانشجويي، دانشگاه تهران، درگيري با اعضاي خانواده، ۱/۲۳ درصد و مشكلات ازدواج، ۲۲ درصد عمده مشكلات مراجعين اين مركز را شامل مي شوند.
به گزارش خبرنگار همشهري دانشجو، افت پايه تحصيلي به عنوان مهم ترين مشكل در زمينه تحصيلات، ۴/۱۱ درصد از مراجعه كنندگان را شامل مي شود و پس از آن مشكلات ارتباطي با ۳/۲۱ درصد، اضطراب ۹/۱۹ درصد و اختلالات خلقي با ۶/۱۶ درصد از عمده ترين مشكلات روانشناختي مراجعين را شامل مي شود. همچنين در بحث حمايت اجتماعي، ۱/۲۰ درصد از دانشجويان اين حمايت ها را خيلي كم ارزيابي كرده اند و اين در حالي است كه حمايت اجتماعي و سلامت رواني به خصوص براي دانشجويان شهرستاني كه با مشكلات ديگري چون مسايل مالي و دوري از خانواده روبه رو هستند، امري مهم به شمار مي آيد.
دفاتر مشاوره دانشجويي در سال هاي بعد از انقلاب به منظور تأمين سلامت رواني- رفتاري دانشجويان و ارتقاي استعدادها و روابط بين فردي، همچنين كمك به رشد تحصيلي و روابط فرهنگي- اجتماعي آنان و ارايه مشاوره به خانواده هاي دانشجويان و مسئولين دانشگاهي با رويكردي تازه شروع به فعاليت كردند.
حمبد پيروي قائم مقام مركز مشاوره دانشجويي دانشگاه تهران در گفت وگويي با خبرنگار ما در خصوص تعداد مراجعين به مركز در سال ۱۳۸۲ گفت: «۲/۵۶ درصد از مراجعين را دختران دانشجو و ۸/۴۳ درصد را پسرها تشكيل مي دهند كه از اين ميان ۹/۶۱ درصد خوابگاهي، ۱/۲۸ درصد افراد ساكن در تهران و همراه خانواده و ۱۰ درصد نيز افرادي كه در منزل شخصي و دور از خانواده زندگي مي كنند تشكيل مي دهد.»
وي گفت: «از اين تعداد ۲/۸۳ درصد را افراد مجرد و ۸/۱۶ درصد را متأهلين شامل مي شوند و جالب توجه اين كه ۲/۸۲ درصد افراد مراجعه كننده به مركز مشاوره در دوره كارشناسي، ۳/۱۵ درصد در دوره كارشناسي ارشد و ۵/۲ درصد در دوره دكتري مشغول به تحصيل هستند.»
وي در ادامه افزود: «براساس آمار اعلام شده در خصوص عمده مشكلات افراد مراجعه كننده، درگيري با اعضاي خانواده ۱/۲۳ درصد، مشكلات ازدواج ۲۲ درصد و درگيري با همسر ۳/۱۰ درصد، همچنين افت پايه تحصيلي ۴/۱۱ درصد، بي علاقگي به رشته تحصيلي ۶/۲ درصد و درخواست تغيير رشته ۳/۲ درصد از افراد مراجعه كننده را تشكيل مي دهد.»
اين در حالي است كه براساس آمارهاي اين مركز، ۳/۲۱ درصد از افراد داراي مشكلات ارتباطي بوده، ۹/۱۹ درصد مشكل اضطراب، ۶/۱۶ درصد اختلالات خلقي، ۷/۸ درصد اختلالات سازگاري، ۵/۷ درصد مسايل شخصيتي و ۲/۱ درصد مسايل روان پريشي و بيماري هاي عمده داشته اند.
پيروي در ادامه با بيان اين مطلب كه ۵/۱۰ درصد از دانشجويان اعلام كرده اند كه از زندگي رضايت كمي داشته اند گفت: «از اين ميان ۵/۱۳ درصد را دانشجويان پسر و ۷/۸ درصد را دانشجويان دختر تشكيل مي دهند و براساس اين آمار، ۳/۵۵ درصد دانشجويان ارزيابي شده رضايت متوسط و ۲/۳۴ درصد آنها رضايت كامل از زندگي داشته اند.»
وي با اشاره به اين كه ۱/۲۰ درصد ازدانشجويان كه حمايت اجتماعي خيلي كم را براي خود عنوان كرده اند و ۵/۱۵ درصد از آنان با حمايت اجتماعي متوسط، همچنين ۳/۶۴ درصد با حمايت اجتماعي خوب، اين آمارها را قابل تأمل دانست و افزود: «مجموع اين آمارها در هر گرايش صددرصد نيست؛ زيرا به طور عموم دانشجويان مراجعه كننده بيش از يك مشكل دارند». با توجه به آمارهاي فوق ۱۵ الي ۱۶ درصد از دانشجويان در بدو ورود به دانشگاه با عوامل مخاطره آميز و آسيب زا از نظر رواني مواجهند.
اين در حالي است كه بين ۱۴ تا ۱۹ درصد دانشجويان ورودي جديد مشكوك به اختلالات رواني هستند. در سال ۱۳۸۲ ، ۱/۱۴ درصد (۵۹۲ نفر) از دانشجويان ورودي جديد مشكوك به اختلال روانشناختي بودند كه از آن ميان ۵/۳ درصد (۸۲ نفر) مشكلات جدي در حوزه رواني داشتند.
به گزارش خبرنگار ما براساس آمارهاي جمع آوري شده در سال ۱۳۸۲ از تناسب گروهاي سني، بيشترين مراجعين به مركز را متولدين سال ۱۳۶۰، ۸/۱۷ درصد و سال ۱۳۵۹ ، ۱/۱۴ درصد تشكيل داده بر اين اساس متولدين ۱۳۵۸ ، ۳/۱۱ درصد و متولدين سال ۱۳۶۱، ۱۱ درصد از مراجعين را تشكيل مي دهند.
وي گفت: بحث ارتباط با اولياء دانشجويان و حساس كردن ذهن آنها نسبت به مشكلات دانشجويان و طريق مواجهه با آن را كه از سال ۱۳۸۱ آغاز شده است نيز امسال سومين سال خود را طي مي كند.
دكتر جعفر بالهري، سرپرست مركز مشاوره دانشجويي با اشاره به مشكلات تحصيلي و ناسازگاري هاي بين فردي به خصوص در خوابگاه ها به عنوان عمده ترين مشكل در قشر دانشجوي مراجعه كننده به مركز مشاوره گفت: «اين بخش از مسايل با مشاوره و آموزش حل مي شود و عمدتاً ريشه رواني ندارد. مسايل عصبي مثل اضطراب و افسردگي نيز در مرحله دوم از مشكلات عمده به شمار مي روند.»
وي همچنين تعداد مراجعه كنندگان با مشكلات اخلاقي و جنسي را پايين ترين مورد دانست و احتمال داد اين آمار پائين از عدم حضور افراد مشكل  دار در اين مركز باشد. بيماري هاي رواني شديد، ميزان خودكشي و اعتياد از جمله مشكلاتي هستند كه آمار پائين آنها نيز قابل تأمل خواهد بود. دكتر بالهري به تيم هاي روانشناس خود براي رسيدگي به بيماران رواني حاد اشاره كرد و گفت: «از زمان شناسايي تا زمان تحويل آنان به خانواده حتي با گران ترين هزينه ها و در دورترين محل سكونت، بيماران را به خانواده هايشان تحويل مي دهند.»
وي با اشاره به تلفيق درمان هاي دارويي و درمان هاي غيردارويي چون مشاوره و روانشناسي و حمايت هاي اجتماعي و تحصيلي براي درمان بيماران، از آن به عنوان راهكاري مناسب نام برد و افزود: «نگاه سيستميك و كل گرا براي درمان مناسب تر است زيرا دانشجويان مراجعه كننده چند مشكل و دغدغه روحي را با هم دارند.»
حميد پيروي نيز با اشاره به استفاده از تكنيك هاي شناختي به عنوان روشي مؤثر در درمان دانشجويان مراجعه كننده، در خصوص برنامه تحقيقاتي با مضمون اعتياد دانشجويان كه با اعتبار تصويب شده در نظر است در سال جاري انجام شود، گفت: «در اين زمينه تاكنون رويكرد كاهش عرضه رويه كار بوده است كه آن هم مربوط به نيروي انتظامي است ولي الان به كاهش تقاضا رسيده ايم. به اين جهت برنامه اي جهت پيشگيري تا به حال تدوين شده است كه همكاري نهادهاي مردمي و NGO ها به خصوص حضور خود دانشجويان در برنامه هاي پيشگيري و آموزش را مي طلبد.»
انجمن جامعه عاري از اعتياد يكي از راهكارهاي اصلي آگاهي دانشجوهاست كه از اهداف مركز مشاوره دانشجويي دانشگاه تهران در هفته فيلم و اعتياد و آشنايي و جذب دانشجويان در اين گونه انجمن هاست.
به گفته مسئولين اين مركز، در چند سال اخير تعداد دانشجويان ورودي جديد با اختلالات رواني به دانشگاه درصد قابل توجهي را به خود اختصاص داده است كه با ورود به دانشگاه و قرار گرفتن در معرض استرس هاي تحصيلي، فشارهاي مالي و برخي فشارهاي اجتماعي و سياسي تشديد خواهد شد. از فاكتورهاي اساسي در اين زمينه  فشار گروه همسالان است كه مي توانند ۶۰ تا ۷۰ درصد نيز اثرگذار باشند. آموزش مهارت هاي مقاومت، حل مسأله، حل استرس و مهارت هاي ده گانه در بحث پيشگيري از انواع آسيب هاي اجتماعي، از عوامل مؤثر هستند.
در خصوص برنامه هاي جايگزين نيز بحث هاي زير ساختي به نوبه خود در دانشگاه ها در حال صورت گرفتن است.
دكتر بالهري در خاتمه اشاره اي نيز به نقش بودجه در چگونگي كاركرد دفاتر مشاوره داشت و تصريح كرد: «دانشگاه تهران در حد توان خود بودجه مناسبي را در اختيار اين مركز قرار مي دهد كه خود موجب گسترش امكانات اين مركز و به كارگيري تعداد نيروهاي بيشتر مي شود. در حالي كه ديگر دانشگاه ها در مقابل بودجه دفاتر مشاوره خود را نه تنها افزايش نداده بلكه كاهش مي دهند.»
وي با تأكيد بر كسب اعتبار مستقل و تشكيلات مستقل با به كارگيري برجسته ترين استادان روانپزشك و روانشناس و با وجود تمام همكاري انجام شده ازسوي دانشگاه با مركز، ميزان بودجه مركز را كافي براي انجام طرح هاي مركز ندانست و افزود: «البته ما فقط به بودجه رسمي دولتي بسنده نكرده و با مراكزي چون ستاد مبارزه با مواد مخدر، رياست جمهوري، وزارت علوم تحقيقات و فناوري و ساير دانشگاه ها و سازمان ها در رابطه هستيم. همچنين سالانه يك يا چند نشست نيز براي تبادل نظر اجرايي و علمي برگزار مي كنيم.»

اعتراض دانشجويان دانشگاه آزاد
نقد آري، تخريب نه
علي اصغر محمدي
چاپ مطالبي در دو روزنامه درباره وضعيت دانشگاه آزاد، اعتراض دانشجويان و استادان اين دانشگاه را برانگيخت.
برخي از روزنامه ها روز سه شنبه ۲۹ ارديبهشت به انتقاد از وضعيت دانشجويان و اعضاي هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي پرداختند و تيترها و مطالب تندي همراه با عكس هايي از دانشگاه آزاد به چاپ رساندند.
اين موضوع اعتراض دانشجويان و استادان دانشگاه آزاد اسلامي را برانگيخت و باعث شد شوراي رابطين دانشجويي دانشگاه آزاد و نيز اعضاي هيأت علمي دانشگاه آزاد اطلاعيه هايي در اين زمينه صادر كنند. حتي اعلاميه هايي در سطح گسترده براي تجمع دانشجويان دانشگاه آزاد توزيع شده است.
دانشجويان و استادان دانشكده مديريت واحد تهران مركزي چاپ اين مطالب را محكوم كردند و آن را «هجمه به حريم شخصيتي و علمي استادان و دانشجويان» ناميدند.
شوراي رابطين دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركزي و هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي - واحد تهران مركزي با صدور اطلاعيه هاي جداگانه اي كه نسخه اي از آن به همشهري ارسال شده است، چاپ اينگونه مطالب را محكوم كردند.
در بخشي از اطلاعيه شوراي رابطين دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي- واحد تهران مركزي، آمده است: «... وهن دانشجو وهن همه نظام است. اين را به ضرس قاطع و از فراخناي جانمان فرياد مي كشيم. وهن استاد اما وهن استخوان بندي اين فرهنگ ديرپاست، لرزاندن ستون هاي عظيم بناي فرهنگ ماست .
به همين سبب دانشجويان اين دانشگاه به تاريخ ۱۲/۳/۸۳ از ميدان فلسطين به سمت دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان عالي ترين مرجع فرهنگي كشور تجمع اعتراض آميزي برگزار خواهند كرد.
همچنين اعضاي هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركزي نيز طي اطلاعيه اي عمل برخي از مطبوعات را محكوم كرده و اظهار داشته اند اين عملكرد به زيان مملكت اسلامي، نظام مقدس و فرهنگ والاي ايراني - اسلامي خواهد بود.
در اين زمينه يكي از اعضاي شوراي رابطين دانشجويي به خبرنگار همشهري گفت: احساس مي شود هدف از اين قضيه تحريك دانشجويان است و اين حركت براي مخدوش كردن چهره دانشجويان و استادان دانشگاه آزاد طراحي شده است. در حالي كه بايد براي دانشجو و جايگاه استاد در جامعه احترام قائل شد و نبايد اجازه داد به ساحت استاد اهانت شود.
محمد آدابي، دانشجوي مديريت بازرگاني دانشكده مديريت نيز گفت: در برخي روزنامه ها به دانشجويان و استادان و در مجموع به كل دانشگاه آزاد اسلامي توهين شده است. محيط هاي دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي تابعي از محيط هاي دانشگاهي كشور است كه جدا از جامعه امروز نيست. وي افزود: هدف ما از حضور در دانشگاه در اين شرايط صرفاً آموختن علم است و به مسائل سياسي كاري نداريم. وي گفت: مطالب مندرج در چند نشريه هدفي جز ايجاد اغتشاش وتحريك دانشجويان دانشگاه آزاد ندارد. اينها هدفشان بروز مسائلي خاص در آستانه ۱۸ تير است. چنانچه هدف گوشزد كردن مشكلات محيط هاي دانشجويي بود اين راهش نيست.
يكي از دانشجويان دختر دانشكده مديريت نيز معتقد است: در اين مقاله ها به دانشگاه آزاد، اعم از دانشجو و استاد توهين شده است. وي هدف از تحصن دانشجويان را اعلام انزجار از چاپ مطالب وهن آلود به دانشجويان و استادان دانشگاه آزاد اعلام كرد وگفت: ما دنبال مسائل سياسي و اقتصادي نيستيم و مي خواهيم در مقابل شكسته شدن حرمت استاد ايستادگي كنيم.
دكتر بيات ترك، عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد نيز در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: انصافاً دانشگاه آزاد تأثير زيادي در رشد و بالندگي اقتصادي و اجتماعي و افزايش سطح آموزش عالي در كشور داشته است، به طوري كه در بسياري از المپيادهاي علمي،  دانشجويان اين دانشگاه موفق به كسب مقام هاي جهاني با ارزشي شده اند كه نمي توانند آنها را انكار كنند. فارغ التحصيلان اين دانشگاه در سطوح عالي پروژه هاي مهم ملي را به انجام رسانده اند و خيلي از اعضاي هيأت علمي اين دانشگاه در دانشگاه هاي دولتي نيز تدريس مي كنند. وي افزود: درج مقاله در برخي مطبوعات به منظور تخطئه اين دانشگاه صورت مي پذيرد و يك حركت سازمان يافته است. انتقاد سالم و سازنده مورد پذيرش است اما انتقاد مخرب به هيچ وجه پذيرفته نيست و نمي توان به دليل وجود برخي از مسائل همه يك مجموعه را زير سئوال برد. نقد واقع بينانه جدا از تخريب است.
دكتر نوربخش، يكي ديگر از اعضاي هيأت علمي دانشگاه آزاد در اين زمينه گفت: هر پديده اي در جامعه بايد در جايگاه خودش مورد بررسي قرار گيرد و طرح موضوع به اين شيوه صحيح نيست و بيشتر نشأت گرفته از هجويات است.
البته منكر مشكلات نيستيم، اما دانشگاه آزاد منشأ خيلي از مسائل علمي بوده است و مثل هر پديده اجتماعي داراي نقاط مثبت و منفي است كه بايد نقاط مثبت را تقويت و براي رفع نقاط منفي نيز تلاش مضاعفي كرد. فلسفه دانشگاه آزاد توليد علم و دانش آموخته است و مسئوليت ايجاد كار و بقيه مسائل با ساير سازمان  و وزارتخانه ها است.
دكتر مير آبي،  معاون آموزشي دانشكده مديريت واحد تهران مركزي هدف دانشجويان از حضور در دانشگاه آزاد را تحصيل علم و دانش عنوان كرد و گفت: كسي براي تفريح و خوشگذراني اينجا نمي آيد چون بيرون از محيط دانشگاه  جاهاي بهتري براي تفريح وجود دارد. وي معتقد است كه بايد احترام دانشگاه را حفظ كرد و از برخوردهاي مخرب پرهيز شود.
اين استاد گفت: سطح علمي و كارآيي استادان در دانشكده هاي مختلف مورد سنجش قرار مي گيرد و در صورت عدم تطابق با معيارها، قطع همكاري مي شود و نقل داستان هاي اساطيري كه در مقاله يكي از روزنامه ها به چاپ رسيده ناشي از حسادت است. خيلي از مسائلي كه در اين دانشگاه رعايت مي شود در جاهاي ديگر رعايت نمي شود. بايد عملكرد دانشگاه آزاد با عملكرد دانشگاه هاي دولتي مقايسه شود تا مشخص شود كارايي كدام يك بهتر است. نبايد به خاطر برخي از مسائل كل عملكرد را زير سئوال برد.
وي در مورد دانشجويان دانشگاه آزاد گفت: تعدادي از مسئولان فعلي كشور، فارغ التحصيل دانشگاه آزاد هستند و فرزندان برخي از مسئولان در حال حاضر در دانشگاه آزاد تحصيل مي كنند كه نشان از اهميت اين دانشگاه دارد. عده  زيادي از دانشجويان هم از اقشار كم درآمد و متوسط جامعه هستند كه براي تأمين هزينه هاي تحصيل كار مي كنند. ضمناً هيچ كدام از استادان هم از فرط بي پولي و يا از روي خوشگذراني و اضافه وقت جذب اين دانشگاه نشده اند.
وي افزود: بايد با ديد كارشناسي به مسائل نگريسته شود. مقايسه حال حاضر دانشگاه با بيست سال گذشته اصلاً صحيح نيست.

با دانشگاهها
تجمع بيش از ۷۰۰ تن از كاركنان دانشگاه علوم پزشكي
كاركنان دانشگاه علوم پزشكي شيراز به نشانه اعتراض به پايين بودن سطح حقوق و مزاياي خود در تالار صدرا و سيناي شيراز تجمع كردند و با قرائت بيانيه اي بر ضرورت رسيدگي به مشكلات حقوقي و معيشتي خود تأكيد نمودند.
در اين بيانيه از كاركنان دانشگاه علوم پزشكي به عنوان سربازان بي نام و نشان جبهه هاي بهداشت و درمان نام برده شده و آمده است: دانشگاه علوم پزشكي فارس با حدود ۱۶ هزار كارمند، از فقيرترين ادارات از لحاظ درآمد است كه در سخت ترين شرايط كاري، همواره مسئول تأمين و حفظ ارتقاء سلامت مردم است.
در ادامه، اين بيانيه شورا با تأكيد بر لحاظ كردن سنوات و مدرك تحصيلي جهت پويايي و افزايش بهره وري سيستم، خواستار بازنگري و اعطاي امتيازات به كاركنان متناسب با سختي كار شده است. همچنين اين شورا ادغام سه مقوله آموزش، بهداشت و درمان را يك اشتباه محض دانسته است كه ضربه مهلكي بر سيستم درماني و بهداشت وارد مي سازد.
000552.jpg

طول دوره دكتراي دانشگاه اميركبير كاهش مي يابد
طول دوره دكتراي دانشگاه اميركبير در صورت ابلاغ وزارت علوم، به چهار سال كاهش مي يابد.
دكتر علي فلاح، مدير كل تحصيلات تكميلي دانشگاه صنعتي اميركبير با اعلام اين خبر گفت طولاني بودن مدت تحصيل دوره دكترا، علاوه بر خسته شدن دانشجويان و تلف شدن بخشي از عمر آنها هزينه هاي سنگيني نيز براي كشور نظير مهاجرت مغزها به همراه دارد كه در اين راستا طي جلساتي با مسئولان وزارت علوم با كاهش تعداد واحدهاي اين دوره به ۱۲ تا ۱۸ واحد و برگزاري آزمون جامعه دكترا به صورت اختياري موافقت شده است.
وي با بيان اين كه در راستاي اجراي اين آيين نامه، تاكنون هيچ حكمي از سوي وزارت علوم ابلاغ نشده است، گفت: مجموع طول دوره كارشناسي ارشد و دكترا در ساير كشورهاي دنيا، به طور متوسط پنج تا شش سال است.
اين در حالي است كه در ايران، طول مدت اين دوره ها حدود ۱۱ سال است كه اين امر موجب افزايش سيل مهاجرت دانشجويان به خارج از كشور شده است.
مدير كل تحصيلات تكميلي دانشگاه صنعتي اميركبير با اشاره به كاهش طول مدت تحصيل دوره كارشناسي ارشد در اين دانشگاه، اظهار كرد: در حال حاضر متوسط دوره كارشناسي ارشد در دانشگاه صنعتي اميركبير ۲ تا ۵/۲ سال است كه اين امر فرصتي براي دانشجويان ايجاد مي كند كه زودتر فارغ التحصيل و جذب بازار كار شوند.
دكتر فلاح در پايان خاطر نشان ساخت: در حال حاضر زمينه لازم براي كاهش دوره دكترا در دانشگاه فراهم شده است ليكن به محض دريافت ابلاغيه وزارت علوم، طول اين دوره در دانشگاه كاهش مي يابد.
شرايط جابه جايي دانشجو در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي
شرايط و چگونگي جابه جايي دانشجو در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي اعلام شد. دكتر عبدالصمد طباطبايي نژاد مديركل آموزش دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در اين باره گفت: جابه جايي مانند آيين نامه هاي قبلي است، ولي برخي تغييرات در رابطه شرايط موافقت دانشگاه هاي مبدأ و مقصد؛ ايجاد شده است.
وي با بيان اين كه اين گونه جابه جايي ها بايد بعد از دوره علوم پايه  صورت گيرد، خاطرنشان كرد: همچنين نمره علوم پايه متقاضيان جابه جايي بايد ۱۳۰ بوده و يا معدل آنان از ۱۶ بيشتر باشد، ولي در صورتي كه داوطلبان داراي شروط نمره علوم پايه ۱۲۵ و معدل ۱۵ به بالا با هم باشند، جابه جايي نيز انجام مي شود. مدير كل آموزش دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در پايان تصريح كرد: رشته هاي PHD ايمونولوژي و كارشناسي ارشد و فيزيوتراپي نيز در مراحل تصويب و اجرا در دانشگاه قرار دارند.
افزايش ظرفيت پذيرش دانشجوي خارجي دانشگاه تربيت مدرس
ظرفيت پذيرش دانشجويان خارجي دانشگاه تربيت مدرس طي پنج سال آينده به ۵ درصد ظرفيت پذيرش دانشگاه افزايش مي يابد.
در حال حاضر حدود ۴۰ دانشجوي خارجي در دانشگاه تحصيل مي كنند كه در صورت اجرايي شدن اين برنامه از چهار هزار دانشجوي دانشگاه ۲۰۰ دانشجو، خارجي خواهند بود. براي تحقق اين امر راهكارهايي مانند اعطاي بورس تحصيلي از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد به دانشجويان خارجي از سوي هيأت رئيسه دانشگاه تربيت مدرس پيش بيني شده است.
قرار است برنامه هاي دانشگاه تربيت مدرس از طريق بروشور و همچنين معرفي آن در روزنامه هاي كشورهاي همسايه و آفريقايي از جمله امارات، كشورهاي آفريقاي جنوبي، پاكستان و... و نيز شركت در نمايشگاه هاي بين المللي آموزش عالي در كشورهاي عمان، دوبي و سوريه جهت جذب دانشجو مطرح شود.
000549.jpg

به علت تب، سردرد و مشكلات تنفسي
بيش  از ۱۰۰ دانشجوي دختر خوابگاه دانشگاه فردوسي مشهد راهي اورژانس شدند

انتشار يك ويروس در خوابگاه پرديس دانشگاه فردوسي مشهد، بيش از ۱۰۰ دانشجو دختر را راهي اورژانس كرد.
مهندس علي شريفي مسئول امور دانشجويي دانشگاه فردوسي در اين باره گفت: انتشار اين ويروس در خوابگاه پرديس دانشگاه فردوسي، سبب شده بيش از ۱۰۰ دانشجو دختر به علت تب، سردرد و مشكلات تنفسي راهي اورژانس شوند.
وي اظهار داشت: با توجه به اين كه عوارض اين بيماري حداكثر تا سه روز بهبود مي يابد، تاكنون نيازي به تعطيلي خوابگاه ها احساس نشده است.
مهندس شريفي تصريح كرد: يك تيم از طرف دانشكده علوم پزشكي براي تحقيق بيشتر به ما كمك مي كنند كه تاكنون نتايج آن مشخص نشده است.
در پي خبر عوارض تب، سردرد و مشكلات تنفسي، رئيس دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: به نظر مي رسد سرماخوردگي شبه آنفلوآنزايي، علت بيماري حدود ۵۰ تن از دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد باشد.
دكتر بهرامي با اشاره به اتفاق رخ داده براي دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد، گفت: اين اتفاق يك سرماخوردگي شبه آنفلوآنزايي بوده كه فاقد ميكروب بوده و احتمالاً ويروسي است.
وي گفت: عده اي از گروه عفوني دانشگاه براي پيگيري و تعيين علت به محل اعزام شده اند تا اطلاعات كافي را به دست آورند، لذا هنوز اطلاعات كاملي در دست نيست.
دكتر بهرامي گفت: عده اي از دختران براي زيارت به حرم امام رضا(ع) مراجعه كرده بودند كه احتمالاً در آنجا مبتلا به اين عفونت شده اند و عده اي نيز به علت مقاومت بدنشان بيمار نشده اند.
عامل انتشار اپيدمي دانشگاه فردوسي مشهد احتمالاً باكتري است. در همين حال مسئول كميته درماني دانشگاه فردوسي مشهد با اشاره به اين كه عامل انتشار اپيدمي دانشگاه فردوسي مشهد احتمالاً باكتري است، گفت: با توجه به علايم مشاهده شده، بيشترين احتمال مربوط به بيماري آنژين است، اما جواب دقيق با مشخص شدن نتيجه كشت معلوم مي شود.
دكتر جهانيان گفت: تاكنون ۲۰۰ دانشجو در اين رابطه مراجعه كرده اند كه بيشتر اين افراد از ترس بروز بيماري، بدون داشتن علايم مراجعه كرده اند.
وي ادامه داد: خوشبختانه هيچ كدام از دانشجويان با مشكل حادي مواجه نشده اند و با پيگيري هاي صورت گرفته درمان آنان به صورت مساعدي انجام شده است.
جهانيان با اشاره به اين كه هيچ مورد بستري نداشته ايم، عنوان كرد: معمولاً در مكان هايي كه زندگي جمعي صورت مي گيرد، امكان بروز چنين اتفاقاتي وجود دارد و اميدواريم پس از طي يك دوره ۳ روزه مشكل برطرف شود.
مسئول كميته درماني دانشگاه فردوسي بيان كرد: گسترش اين بيماري به صورت اپيدمي معمولاً نادر است و به دانشجويان تذكر داده شده، مرتب دستهايشان را با آب و صابون بشويند.
پذيرش بدون كنكور دانشجوي كارداني از دانش آموزان سال دوم فني و حرفه اي و كاردانش
معاون دانشگاه آزاد اسلامي اعلام كرد: پذيرش دانشجويان مقطع كارداني رشته هاي فني و حرفه اي و كاردانش بدون كنكور از مقطع دوم دبيرستان در دستور كار دانشگاه آزاد قرار گرفته است.
مهندس مهدي ميرشمسي، معاون دانشگاه آزاد اسلامي و رئيس سازمان مدارس سماء در اين باره اظهار داشت: به عبارت ديگر دانش آموزان پس از گذراندن ۱۱ سال دوره تحصيلي و ۲ سال در مقطع كارداني، مدرك كارداني را بدون گذراندن كنكور اخذ مي كنند.
وي با بيان اين كه اين آيين نامه از تيرماه امسال براي داوطلبان دوره دوم دبيرستان و از شهريور ماه براي داوطلبان مقاطع بالاتر اجرا مي شود، گفت: آزمون ورود به دوره كارداني پيوسته نيز از سال آينده حذف مي شود. با اين حال براي برخي از رشته ها كه با ازدياد متقاضي روبه رو باشند ضوابطي ايجاد مي شود. وي همچنين اعلام كرد: حذف آزمون ورودي رشته هاي كارداني دانشگاه آزاد از ابتداي مهرماه سال جاري آغاز مي شود.

دانشجو-۳
دانشجو-۲
دانشجو-۴
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |