شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۳ - - شماره ۳۳۹۳
دانشگاههاي خودمختار
000573.jpg
ترجمه: فريبا صحرايي
كانادا كشوري مهاجرپذير است كه اين ويژگي در دانشگاههاي اين كشور نيز ديده مي شود. در اين كشور نزديك به يكصد دانشگاه وجود دارد كه همگي عضو انجمن دانشگاهها و كالج هاي كانادا هستند. اين انجمن در حقيقت نهادي است معادل وزارت آموزش عالي ديگر كشورها. در كانادا وزارت آموزش عالي و يا نظام ارزشيابي و گزينش رسمي دانشجو وجود ندارد. در دانشگاههاي كانادا رشته هاي مختلفي وجود دارد از هنرهاي زيبا تا زيست شناسي و از بازرگاني تا نجوم و مطالعات رسانه ها و مذهب. در حال حاضر بيش از ده هزار رشته در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد ارائه مي شود. اين دانشگاهها علاوه بر مدارك آكادميك، دوره هاي آموزشي نيز برگزار مي كنند كه در آخر به كارآموزان پروانه كار يا مدرك حرفه اي داده مي شود.
دانشگاههاي كانادا بودجه دولتي كلاني دريافت مي كنند و اگرچه برنامه هاي كاري و درسي خود را خودشان طراحي مي كنند اما هماهنگي و يكدستي خاصي با يكديگر دارند. با اين حال تحصيل در هر يك از اين دانشكده ها تجربه اي متفاوت از ديگري است. دانشجويي كه در يك دانشكده پژوهشي بزرگ در مركز يك ايالت تحصيل مي كند با آن كه در يك مؤسسه كوچك، رشته هنرهاي آزاد را مي خواند تفاوت هاي زيادي دارد. در كانادا زبان هاي فرانسه و انگليسي هر دو جزو زبان هاي رسمي است و به همين دليل دروس دانشگاهي هم به هر دوي اين زبان ها ارائه مي شود.
برنامه هاي ويژه دانشگاههاي كانادا
دانشگاههاي كانادا تنها مؤسسات آكادميك نيستند. آنها برنامه هاي گسترده اي براي دانشجويان ارائه مي كنند كه زندگي آنها را از كلاس درس و آزمايشگاه اندكي فراتر مي برد. از جمله اين برنامه ها طرح تبادل دانشجوست، به اين ترتيب كه بعضي دانشجويان در چارچوب توافق دانشگاهشان با يك دانشگاه خارجي بخشي از سالهاي تحصيل را در خارج از اين كشور مي گذرانند. از ديگر برنامه هاي ويژه براي دانشجويان، طرح هاي مخصوص دانشجويان سال اولي است كه شامل آشنايي با رشته تحصيلي انتخاب شده، كارگاههاي پرورش مهارت يادگيري و تحصيل و همچنين مشاوره است. در اين دانشگاهها همچنين دفاتري ويژه براي شغل يابي، مشاوره شخصي و دانشگاهي، كمك گرفتن در زمينه هاي پزشكي و همچنين حل مشكل مسكن و اقامت دانشجويان وجود دارد. همچنين مراكزي ويژه براي كمك به موارد خاص وجود دارد، مثلاً دانشجوياني كه با يكي ازوالدينشان زندگي مي كنند، يا آنها كه مشكل يا معلوليت فيزيكي يا ناتواني در يادگيري دارند، دانشجويان غيرعادي يا كساني كه با سابقه فرهنگي و قومي كاملاً متفاوت وارد دانشگاه مي شوند. در نظام اداري و تجاري كانادا، فارغ التحصيلان دانشگاهي قطعاً ۵۰ درصد بيشتر از ديگران درآمد دارند. يك چهارم همه مشاغل جديدي كه قرار است تا قبل از پايان سال ۲۰۰۴ در كانادا ايجاد شود، قطعاً به نوعي آموزش دانشگاهي نياز خواهد داشت. ميزان بيكاري براي فارغ التحصيلان دانشگاهي در كانادا نزديك به چهار درصد است.
در حال حاضر بيش از ۲/۱ ميليون كانادايي در دانشگاهها و دانشكده هاي اين كشور مشغول به تحصيل هستند و كانادا در حقيقت يكي از بالاترين رقم هاي شمار دانشجو را دارد. دانشجويان بالاي ۲۴ سال اكنون ۲۵ درصد كل دانشجويان كانادا را تشكيل مي دهند. تعداد دانشجويان زن و دختر كانادايي از پسران بيشتر است.
از آنجا كه نهاد واحدي به صورت فدرال براي تحت پوشش گرفتن آموزش عالي ۱۰ ايالت كانادا وجود ندارد، هر يك از امور مختلف اين دانشگاهها به يكي از بخش هاي دولتي مربوط مي شود. مثلاً وزارت توسعه منابع انساني مسئول امور وام هاي دانشجويي، وزارت ميراث كانادا مسئول تقويت و حمايت از زبان رسمي در دانشگاهها و وزارت امور خارجه و تجارت بين المللي امور تبادل دانشجويان را به عهده دارد.
سه اصل در نظام آموزش عالي كانادا
با شروع قرن ۲۱ سه موضوع بين المللي تأثيرگذار بر آموزش در كانادا، مد نظر دانشگاههاي اين كشور قرار گرفت: جهاني شدن، يادگيري مادام العمر و فن آوري اطلاعات. جهاني شدن ديگر موضوعي نيست كه فقط به سياستمداران ،قانونگذاران و يا بازرگانان مربوط شود. اين پديده بر آموزش در همه سطوح تأثيرگذار است. اين اصل و توجه ويژه به آن موجب اصلاحات آموزشي در بعضي ايالات كانادا شده است. نتايج اين اصلاحات ايجاد موارد زير در دانشگاههاي كاناداست: همكاري بين المللي با ديگر دانشگاهها و ارائه خدمات تحصيل از راه دور، ايجاد رشته هايي با گرايش بين المللي همچون جغرافياي جهاني و فرهنگ بين الملل، تبادل هيأت علمي در سطوح بين المللي و ارائه دروس اينترنتي توسط دانشگاهها. براي تحقق مفهوم يادگيري مادام العمر، دانشگاههاي كانادا كارگاههايي به منظور آموزش روش هاي صحيح يادگيري در همه سطوح سني برگزار مي كند.
در حوزه فن آوري اطلاعات نيز گسترش و توسعه رشته هاي دانشگاهي كه از طريق اينترنت تدريس و ارائه مي شود در دستور كار دانشگاه هاي اين كشور است. در حال حاضر بيش از پنج هزار واحد درسي از طريق اينترنت ارائه مي شود. دانشگاه مجازي كانادا نيز بيش از ۲۵۰ مدرك دانشگاهي ارائه مي كند.
متقاضيان پشت در دانشگاه  نمي مانند
در سال هاي اخير تقاضا براي ورود به دانشگاه  در كانادا افزايش يافته است. براي مقابله با اين افزايش تقاضا، دانشگاه هاي دولتي از سوي مجالس ايالتي اختيار پيدا كردند تا در كنار مدارك دانشگاهي كارشناسي و كارشناسي ارشد، مدارك كاربردي به دانشجويان ارائه كنند. علاوه بر اين در بعضي ايالات شمار دانشگاه ها ودانشكده هاي خصوصي افزايش يافته است. مثلاً در سال ۲۰۰۲ شمار دانشكده هاي خصوصي در اونتاريو به ۱۷ عدد رسيد.
پژوهش در دانشگاه هاي كانادا
دانشگاه ها نزديك به يك چهارم همه فعاليت هاي پژوهشي در كانادا را انجام مي دهند. دولت فدرال اصلي ترين حامي پژوهش هاي دانشگاهي در كاناداست و با اتخاذ يك استراتژي جامع پژوهشي قصد دارد كانادا را به پيشروي اقتصاد مبتني بر دانش در هزاره جديد تبديل كند. سه شوراي پژوهشي علوم طبيعي و مهندسي، تحقيقات بهداشتي وعلوم اجتماعي و انساني مسئوليت تخصيص بودجه پژوهش دانشگاه ها را به عهده دارند. در سال ۲۰۰۳-۲۰۰۲، اين بودجه يك ميليارد دلار بود. پروژه هاي پژوهشي كه به سفارش سازمان هاي مختلف دولت فدرال انجام مي شود، بودجه اضافي دريافت مي كنند. دولت فدرال در چارچوب برنامه    اي با عنوان شبكه هاي مركزي، ميان پژوهشگران دانشگاه، صنعت و دولت در سراسر كشور ارتباط برقرار مي كند.
آموزش از راه دور
كانادا در زمينه آموزش از راه دور در دنيا پيشرو است. هدف از اين نوع آموزش، سرويس دادن به افرادي است كه در فاصله اي بسيار دورتر از مراكز دانشگاهي زندگي مي كنند و شرايط حضور در دانشكده يا دانشگاه را ندارند. در اين برنامه آموزشي از اينترنت، ويدئو، نوار صوتي، تلويزيون، تلكنفرانس، فاكس و اي ميل استفاده مي شود. اين برنامه هم دانشجويان داخل كانادا و هم خارجي ها را تحت پوشش قرار مي دهد. دانشگاه هاي آلبرتا، بريتيش كلمبيا و كبك دراين زمينه از ديگر دانشگاه هاي كانادا جلوتر هستند. اكثريت دانشجويان در اين سيستم را افراد بالاي ۲۴ سال تشكيل مي دهند.
پذيرش در دانشگاه هاي كانادا
كارگزينش و پذيرش دانشجو در كانادا به خود دانشگاه ها واگذار شده است. براي دانشجويان خارجي بعد ازمراجعه متقاضي، آخرين مدرك تحصيلي او ارزشيابي و معادل گذاري مي شود. بعضي دانشگاه ها براي بعضي رشته ها آزمون سنجش استعداد برگزار مي كنند اما به طور كلي آزمون ورودي براي ورود به دانشگاه وجود ندارد. نمرات متقاضيان نيز با توجه به رشته مورد درخواست آنها مورد ارزيابي قرار مي گيرد. براي تحصيل در دانشگاه هاي كانادا تسلط به يكي از دو زبان فرانسه و يا انگليسي الزامي است.
اكثر دانشگاه هاي انگليسي زبان فقط نمره بالاتر از ۵۶۰ در آزمون تافل يا بالاتر از ۷۰ در آزمون زبان انگليسي آكادميك كانادا را مي پذيرند. دانشگاه هاي فرانسوي زبان، توانايي زبان فرانسه متقاضيان را به صورت موردي بررسي مي كنند. دوره كارشناسي سه يا چهار ساله و كارشناسي ارشد يك سال و نيمه است. براي دوره دكتري حداقل سه سال تحصيل مداوم نياز است.
شهريه دانشگاه هاي كانادا
دولت كانادا در سال ۲۰۰۳-۲۰۰۲ بيش از ۲/۱۳ ميليارد دلار براي دانشگاه هاي اين كشور هزينه كرده است. با اين حال دانشجويان داخلي وخارجي بايد براي تحصيل خود شهريه بپردازند.
شهريه دانشگاه در ايالات مختلف كانادا براي يك سال تحصيل دانشجويان خارجي به اين ترتيب است.
بريتيش كلمبيا، كارشناسي بين ۴۳۰۴ تا ۱۵۴۸۰ دلار، كارشناسي ارشد بين ۲۸۴۵ تا ۱۷۳۲۵ دلار؛
آلبرتا، كارشناسي بين ۵۹۸۳ تا ۱۰۳۶۴ دلار و كارشناسي ارشد بين ۴۴۱۶ تا ۱۹۲۰۰ دلار؛
ساسكاتچوان كارشناسي بين ۷۱۷۰ تا ۹۷۰۱ دلار؛  كارشناسي ارشد بين ۵۳۱۳ تا ۷۱۷۰ دلار؛
مونيتوبا، كارشناسي بين ۵۰۰۴ تا ۶۶۳۰ دلار، كارشناسي ارشد، بين ۵۴۳۵ تا ۹۶۸۵ دلار ؛
اونتاريو كارشناسي بين ۶۰۸۲ تا ۱۲۶۶۶ دلار، كارشناسي ارشد بين ۵۱۷۴ تا ۲۶هزار دلار؛
كبك كارشناسي بين ۸۸۶۸ تا۱۰۱۸۸ دلار، كارشناسي ارشد بين ۴۹۶۱ تا ۲۰ هزار دلار؛
نيوبرانسويك كارشناسي بين ۶۵۴۰ تا ۹۹۶۰ دلار، كارشناسي ارشد بين ۵۲۳۰ تا ۸۲۱۶ دلار؛
نوااسكاتيا بين ۶۸۸۲ تا ۱۱۷۱۸ دلار، كارشناسي ارشد بين ۴۰۶۵ تا ۱۴۸۰۰ دلار؛
جزيره پرنس ادوارد، كارشناسي ۷۲۷۰ دلار و كارشناسي ارشد ۵۹۴۷ دلار؛
نيوفانلدلند كارشناسي ۶۶۶۰ دلار و كارشناسي ارشد بين ۱۸۹۶ تا ۳۵۴۹ دلار

آكسفورد؛ دانشگاه نخست وزيران انگليس
000579.jpg
نيلوفر قديري
دانشگاه آكسفورد يكي از كهن ترين دانشگاه ها در ميان كشورهاي انگليسي زبان است. اين دانشگاه اكنون ۳۹ دانشكده دارد. دانشكده ها، كار انتخاب و پذيرش دانشجو، انتخاب دانشجويان براي مقطع كارشناسي ارشد و ارائه كمك هاي درسي، غذا، خوابگاه، كتابخانه و امكانات ورزشي و تفريحي به دانشجويان را به عهده دارند.
دانشگاه محتواي مواد درسي را مشخص مي كند، سخنراني و سمينار ترتيب مي دهد و سياستگذاري كلان را انجام مي دهد.
آكسفورد، دانشگاهي مستقل و خودگردان است. رئيس دانشگاه به صورت مادام العمر انتخاب مي شود. قائم مقام رئيس براي يك دوره هفت ساله برگزيده مي شود و شوراي دانشگاه اصلي ترين نهاد سياستگذاري دانشگاه است كه ۲۶ عضو دارد. بخشي از اين اعضا، نمايندگان دانشكده ها هستند و دو نفر از خارج از دانشگاه در اين شورا حضور دارند. شورا مسئول سياستگذاري و جهت گيري استراتژيك دانشگاه است و از طريق چهار كميته اصلي فعاليت مي كند: كميته هاي سياست ها و استانداردهاي آموزشي، اهداف كلي، پرسنل و برنامه ريزي اختصاص بودجه و منابع. مجموع دانشجويان دانشگاه آكسفورد به بيش از ۱۶۵۰۰ نفر مي رسد. نزديك به يك چهارم اين دانشجويان خارجي هستند و بيش از ۱۳۰ مليت را دربرمي گيرند. در مقطع كارشناسي ارشد اين دانشگاه بيش از ۵ هزار دانشجو مشغول به تحصيل هستند كه از اين ميان سه هزار نفر در رشته هاي هنر و علوم انساني تحصيل مي كنند. آمار نشان مي دهد تنها ۵/۵ درصد از دانش آموختگان آكسفورد طي شش ماه بعد از پايان تحصيل خود بيكار مانده اند.
كيفيت تدريس و پژوهش
در سال ۲۰۰۲ دانشگاه آكسفورد در فهرست بندي دانشگاه هاي خوب انگليس كه از نظر كيفيت تدريس و پژوهش كه توسط روزنامه انگليسي تايمز انجام مي شود، در رديف نخست قرار گرفت.
اين دانشگاه به تازگي در طرح مشتركي با همكاري دانشگاه هاي استنفورد و ييل، نظام آموزش از راه دور را راه اندازي كرد كه در چارچوب آن دروس دانشگاهي از طريق اينترنت در رشته هاي هنر و علوم ارائه مي شود.
بخش انتقال تكنولوژي دانشگاه به طور متوسط يك حق ثبت اختراع در هفته را اعلام مي كند و با برقراري ارتباط با شركت ها در جهت استفاده از اين اختراعات و همچنين طرح هاي پژوهش دانشگاه تلاش مي كند.
آكسفورد همچنين در ايجاد سياست حق مالكيت فكري دانشگاه، از پيشروان در انگليس بوده است.
فعاليت مالي دانشگاه
در سال تحصيلي ۲۰۰۳-۲۰۰۲ درآمد پژوهش دانشگاه از ناحيه حاميان خارجي به ۱۵۰ ميليون پوند رسيد. اين دانشگاه از طريق هزينه هاي كلي خود هر سال نزديك به ۴۸۲ ميليون پوند پول به اقتصاد محلي تزريق مي كند.
ارتباطات بين المللي
دانشگاه آكسفورد بورسيه هايي از سراسر دنيا جذب مي كند و همچنين با مؤسسات آموزشي و دانشگاه هايي از ۸۰ كشور دنيا در ارتباط است. اين دانشگاه موافقت نامه هاي همكاري در زمينه پژوهش و فعاليت هاي دانشگاهي با چندين دانشگاه بين المللي امضا كرده است.
هر سال نزديك به ۲۰۰ دانشجوي خارجي از بورسيه اين دانشگاه استفاده مي كنند. اين دانشجويان از كشورهاي غرب، مركز و شرق اروپا، چين، هنگ كنگ، هند، ژاپن، پاكستان، كشورهاي عربي و كشورهاي در حال توسعه هستند. هزينه اين بورسيه ها را اهدا كنندگان خارج از دانشگاه  تأمين مي كنند.
شهريه دانشگاه
شهريه دانشگاه آكسفورد براي سال تحصيلي ۲۰۰۴-۲۰۰۳ در رشته هاي مختلف به اين شرح است:
رشته پزشكي براي يك سال تحصيلي ۱۹۹۷۰ پوند، علوم غير پزشكي ۱۰۸۹۰ پوند.
رشته مديريت بازرگاني ۲۳ هزار پوند، مديريت پژوهش ۱۰ هزار پوند، روابط تجاري و مديريت منابع انساني ۱۰ هزار پوند. اين هزينه ها شامل هزينه مسكن، غذا، كتاب و تحقيق نمي شود. شهريه دانشگاه هر سال به نسبت افزايش نرخ تورم افزايش مي يابد.
نحوه پذيرش دانشجو
پذيريش دانشجو در انگليس توسط «اداره پذيرش دانشگاه ها» و به طور سراسري انجام مي شود. اين اداره فرم هايي براي متقاضيان ورود به دانشگاه منتشر مي كند. هر يك از اين فرم ها حاوي درخواست براي ورود به ۶ دانشگاه است. اين فرم ها را مي توان از مدارس، ادارات و دانشكده ها و يا در سايت  اينترنتي اداره پذيرش دانشگاه ها تهيه كرد.
براي اكثر رشته هاي تحصيلي در دانشگاه ها فرم درخواست متقاضيان بايد در تاريخ بين اول سپتامبر و ۱۵ ژانويه پر شود و به اداره پذيرش تحويل داده شود. زمان تحويل فرم براي دانشگاه ها آكسفورد و كمبريج و رشته هاي پزشكي، دندانپزشكي، دامپزشكي و علوم و همچنين رشته هنر و طراحي با ديگر رشته ها متفاوت است.
براي آگاهي از رشته ها و دانشگاه هاي مورد نظر، متقاضيان مي توانند از دفترچه اطلاعات اداره پذيرش دانشجو كه به طور رايگان در اختيار همه گذاشته مي شود استفاده كنند. در فرم تقاضاي ورود به دانشگاه تمامي توانايي هاي متقاضي و همچنين سوابق كيفري بايد ذكر شود. سوابق كيفري بر پذيرش در دانشگاه تأثيري ندارد. اما اگر در فرم به حقيقتي اشاره نشود و اين حقيقت بعداً آشكار شود دانشجو از دانشگاه اخراج مي شود. دانشگاه آكسفورد خود در مرحله اي جداگانه به گزينش دانشجو مي پردازد.
بخش گزينش دانشجو در اين دانشگاه حداقل دو كار عملي از متقاضيان مي خواهد و با بررسي اين كارها و سوابق متقاضي او را به طور مشروط يا دائم مي پذيرد.
نخست وزيراني كه در آكسفورد تحصيل كرده اند
آكسفورد شخصيت هاي مهمي را دانش آموخته كرده است. تعدادي از نخست وزيران انگليس در اين دانشگاه تحصيل كرده اند. توني بلر، مارگارت تاچر، هارولد ويلسون، ادوارد هيت، هرولد مك ميلون و نخست وزيراني از سال هاي ۱۷۴۲ از دانش آموختگان اين دانشگاه هستند.
دانشكده هاي آكسفورد
آكسفورد بيش از ۳۹ دانشكده دارد. دانشكده هاي باليول، كمپيون گرين، گري فرايرز، هريس منچستر، هرتفورد، ليدي مارگارت، سامرويل، سنت  آنتوني، رومبروك، ترينيتي، يونيوريستي و وادهام از جمله آنهاست.
نشريات دانشگاه
دانشگاه آكسفورد نشريات و مجلاتي با موضوعات، انساني، علوم اجتماعي، حقوق، علوم، پزشكي، موسيقي و آموزش زبان منتشر مي كند. بعضي از اين نشريات تخصصي و حرفه اي است و برخي ديگر عمومي و با مشاركت دانشجويان منتشر مي شود.
كتابخانه ها و موزه ها
آكسفورد كتابخانه هاي غني و متنوعي دارد. علاوه بر كتابخانه هاي تخصصي دانشكده ها، دانشگاه آكسفورد چند كتابخانه پژوهشي دارد. از مهمترين كتابخانه هاي آكسفورد، كتابخانه هاي حقوق و علوم پايه اين دانشگاه است. در كتابخانه هاي بعضي دانشكده هاي قديمي آكسفورد آثار پژوهشي كهن و ارزشمندي وجود دارد كه نگهداري از آنها با تدابير ويژه انجام مي شود.
خدمات شغل يابي
دفتر خدمات شغل يابي آكسفورد به دانشجويان و فارغ التحصيلان اين دانشگاه اطلاعات جامع و راهنمايي هاي ويژه در خصوص تصميم گيري براي اشتغال و يافتن شغل ارائه مي كند. سايت اينترنتي اين دفتر فرم هايي را ارائه مي كند كه دانشجويان يا فارغ التحصيلان متقاضي شغل با پر كردن اين فرم ها اطلاعاتي در اختيار اين دفتر قرار مي دهند. اين دفتر بعد از بررسي اطلاعات مربوط به رشته تحصيلي، سن و موقعيت افراد، آنها را در يافتن شغل راهنمايي مي كند.

مراكز معتبر علمي
همايش بررسي تحصيل از راه دور
چهارمين همايش بين المللي تحصيل از راه دور (تحصيلات با رايانه)، از هشتم تا يازدهم آگوست ۲۰۰۴ در شهر پكن چين برگزار خواهد شد.
اين همايش با همكاري دانشگاه تسينگ گوآ، دانشگاه پكينگ، دانشگاه بين المللي هنگ كنگ آموزش عالي چين و مركز بين المللي كامپيوتر هنگ كنگ برگزار مي شود.
در اين همايش اساتيد، دانشجويان، دانش پژوهان، مراكز علمي- تحقيقاتي و مراكز دانشگاهي از كشورهاي مختلف جهان حضور داشته و پيرامون مسايلي چون: آينده تحصيل به شيوه تحصيل از راه دور، تفاوت هاي اين نوع تحصيل با تحصيل در دانشگاه، زمينه هاي لازم براي پيشرفت اين نوع تحصيل، چگونگي مديريت مراكز تحصيل از راه دور، نحوه همكاري دانشگاهها با مراكز تحصيل از راه دور؛ ضرورت ها و علل به وجود آمدن اين نوع آموزش، استانداردهاي اين نوع تحصيل، پيشرفتها و يافته هاي جديد درباره آموزش از راه دور و... تبادل نظر خواهند كرد. مي توانيد براي كسب اطلاع بيشتر به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:
صفحه الكترونيكي
http://www.icwl2004.org
پست الكترونيكي
icwl2004@cic.tsinghua.edu.cn
مركز تحقيقات هنر و علوم اجتماعي دانشگاه بين المللي سنگاپور (FASS)
مركز تحقيقاتي هنر و علوم اجتماعي (FASS)، يكي از قديمي ترين و معتبرترين مراكز تحقيقاتي دانشگاهي سنگاپور است كه در سال ۱۹۲۸، تحت نظر كالج «رافلز» تأسيس شد و اكنون بخشي از دانشگاه بين المللي سنگاپور (UNS) با بيش از پنج هزار محقق نوجوان و هزار دانشجو، است. اين مركز بيش از چهار صد عضو فعال و صد و پنجاه عضو حرفه اي و متخصص دارد. اهداف مركز عبارت است از:
* دستيابي به بالاترين كيفيت آموزشي- تحقيقاتي در زمينه مردم شناسي، جامعه شناسي؛ علوم اجتماعي با تأكيد بر رفع مشكلات اجتماعي و نقاط بحران در جوامع مختلف.
* تلاش در جهت دستيابي به بهترين نتايج تحقيقاتي، براي تعيين استانداردهاي اجتماعي برتر
* تلاش در جهت ارتقاء سطح آموزشي- تحقيقاتي و كيفي هنر و جهاني كردن هنر مردم سنگاپور
* تحقيق در ارتباط با هنر و جايگاه آن در زندگي اجتماعي مردم.
براي آگاهي بيشتر از فعاليت هاي اين مركز مراجعه كنيد به:
وب سايت: http://www.fas.nus.edu.sg
۶۸۷۴۶۱۳۳(۶۵): تلفن
۶۷۷۷۰۷۵۱(۶۵): فكس(دورنگار)
مركز بين المللي تحقيقات علوم زمين شناسي؛ (CSRC)
مركز بين المللي تحقيقات علوم زمين شناسي، منابع آبي و اقيانوس ها و هوا- فضا (CSRC) در سال ۱۹۷۸ در دانشگاه «نيوهمشاير» تأسيس شد. اين مركز اهداف خود را به شرح زير اعلام مي كند:
* تحقيق و پژوهش در زمينه منابع آبي و اقيانوس ها
* پژوهش در زمينه اتمسفر؛ بيوسفر و بررسي تغييرات آنها و تأثير گازها بر روي اين دو بخش
* كنترل و بررسي تغييرات حرارتي؛ ساختار شيميايي و زيست محيطي اقيانوس ها
* كنترل چرخه كربن در طبيعت
* پژوهش در زمينه جنگل ها و منابع طبيعي؛ كنترل و حفاظت از تخريب و فرسايش جنگل ها و...
از اين مركز تحقيقاتي هر ساله حدود سي و پنج پژوهشگر و ده دانشجو (جدا از فارغ التحصيلان دانشگاه نيوهمشاير) در زمينه هاي مختلف و تحصن هاي مختلف مانند اكولوژي؛ شيمي محيط زيست؛ طراحي و اجراي پروژه هاي تحقيقاتي با استفاده از سيستم هاي كامپيوتري؛ طراحي و ساخت سيستم هاي هوشمند كنترل و راهبري پروژه و... با تأكيد بر كاربرد اين تخصص ها در پژوهش هاي اين مركز؛ فارغ التحصيل مي شوند. براي آشنايي بيشتر با فعاليت هاي اين مركز مراجعه كنيد به:
وب سايت: http://www.csrc.sr.unh.edu
مهتاب صفرزاده خسروشاهي
مشكلات ويزاي تحصيلي در آمريكا
با كاهش شديد متقاضيان خارجي براي تحصيل در دانشگاههاي آمريكا، مسئولان دانشگاهي خواستار اصلاح قوانين دريافت ويزا توسط دولت شده اند. به اعتقاد آنها اين مراحل سبب كاهش درآمد و انزواي دانشگاههاي آمريكا خواهد شد. در حال حاضر درخواست تحصيل داوطلبان خارجي در دانشگاههاي پنسيلوانيا به ۳۲ درصد كاهش پيدا كرده و مشابه همين نتايج در بررسي اخير كه در سطح كشور انجام شده، به دست آمده است. به همين دليل برخي از مؤسسات مدت زمان ارايه درخواست ثبت نام خود را افزايش داده اند تا دانشجوياني كه درگير بوروكراسي ايالات متحده هستند، را از دست ندهند.
دانشگاهها اكنون با تأكيد بر اينكه موقعيت آمريكا در هدايت دانشجويان سراسر دنيا در خطر است، خواستار تسريع مراحل درخواست ويزا هستند.
شبنم جعفرزاده

با دانشگاهها
هراس از هوش شرقي
000576.jpg
مسئولان آموزش عالي و مراكز تحقيقاتي آمريكا؛ نسبت به عملكرد دولت اين كشور درخصوص ارايه ويزا به دانشجويان غيربومي؛ براي ورود به اين كشور معترض شده اند. آنها معتقدند در چند دهه اخير؛ تعداد دانشجويان غيربومي دانشگاههاي آمريكا چند برابر شده و مهمتر اينكه اكثر اين دانشجويان غيربومي در رشته هايي چون پزشكي؛ مهندسي و علوم تخصصي مشغول به تحصيل اند. اين نكته، زماني حساسيت بيشتري ايجاد مي كند كه اكثر اين دانشجويان برجسته و ممتاز؛ پس از فارغ التحصيلي؛ در مراكز و پست هاي مهم و كليدي مشغول به كار شده و به نوعي اقتصاد؛ علم؛ تكنولوژي و... آمريكا را به دست مي گيرند.
متوليان امر آموزش امريكا معتقدند دولت نتواست است زمينه هاي مناسب؛ براي ايجاد علاقه به تحصيل در دانشجويان و دانش آموزان آمريكايي ايجاد كند و از اين رو هر روز شاهد كاهش تعداد دانشجويان آمريكايي و افزايش شمار دانشجويان غيربومي در دانشگاههاي آمريكا هستم.
شايد جدا از مسئله افزايش تعداد دانشجويان غيربومي در دانشگاههاي آمريكا (فراموش نكنيم كه از جهت اقتصادي كمك بزرگي به آموزش عالي آمريكاست)؛ آنچه كه بيشتر باعث نگراني آنها شده؛ حضور پرتعداد دانشجويان سه كشور آسيايي يعني ايران؛  چين و هند؛ در دانشگاههاي آمريكا باشد.
طبق نتايج بررسي هاي آموزش عالي آمريكا، از بين اين سه كشور آسيايي؛ چين درصدر قرار داشته و هر ساله هفتاد و پنج هزار دانشجو از چين به آمريكا مي روند. پس از چين؛ هند در مقام دوم قرار داشته و فقط با ۲ درصد اختلاف؛ پس از چين قرار دارد و ايران در مقام سوم جاي دارد.
جدا از حضور پرتعداد دانشجويان آسيايي در آمريكا؛  آمار موفقيت هاي اين دانشجويان مقوله اي مهمتر و البته ناخوشايند براي مقامات آمريكايي است. به طوري كه طبق نظر مجله علمي نشنال (The Journal Nature)؛ بسياري از پزشكان حاذق آمريكا را ايرانيان و بسياري از مهندسين حاذق آن را؛  چيني ها تشكيل مي دهند! بسياري از دانشجوياني كه در المپيادهاي مختلف علمي؛ پروژه هاي تحقيقاتي و... مقام هاي برتر را كسب مي كنند متعلق به يكي از اين سه كشور آسيايي اند و مسئولين آموزش عالي آمريكا معتقدند با ادامه اين روند؛ آموزش عالي آمريكا؛ آرام آرام خالي از دانشجويان آمريكايي شده و تنها براي پرورش استعدادهاي آسيايي هزينه خواهد كرد!
از اين رو، پس از يازدهم سپتامبر ۲۰۰۱، ارايه ويزا به دانشجويان غيربومي؛ به ويژه دانشجويان آسيايي دشوارتر شده و اين نه تنها به جهت حوادث يازدهم سپتامبر كه به جهت نگراني آموزش عالي و دولت آمريكا از پرورش استعدادهاي آسيايي است.
بنابراين كشورهاي اروپايي معتقدند؛ آنچه كه آمريكا را وامي دارد تا از ورود مغزهاي متفكر به كشورش جلوگيري كرده و با بهانه جويي هاي مختلف؛ از ورود آنها ممانعت كند؛  چيزي جز ترس از متلاشي شدن از درون نيست...
مهتاب صفرزاده خسروشاهي

معرفي دانشگاه هاي جهان
سوئيس
الهام رضاخاني
آموزش در اين كشور از وظايف اصلي استان ها است.
در ۲۰ استان بزرگ و ۶ استان كوچك سوئيس،  نظام آموزشي متفاوتي وجود دارد. طول دوره تحصيل، درس ها و حتي حقوق معلمان براساس قوانين استان مشخص مي شود.
در سوئيس يازده دانشگاه دولتي فعاليت دارند كه در انتخاب دانشجو كاملاً مختارند و دروس دانشگاهي به دو زبان فرانسوي و آلماني تدريس مي شوند. دارندگان ديپلم دبيرستان از كشورهاي خارجي، مانند ايران كه حداقل معدل آنها ۱۴ باشد، مي توانند در امتحان ورودي دانشگاه شركت كنند يا اينكه در دوره پيش دانشگاهي دانشگاه «Fribourg» كه به دو زبان آلماني و فرانسوي و به مدت ۹ ماه برگزار مي شود، شركت كنند. موفقيت در اين امتحان شرط اقدام براي اخذ پذيرش از دانشگاه ها سوئيس است.
دوره هاي تحصيلي و ارزشيابي مدارك
- طول دوره «كارداني» در اين كشور دو سال است و شامل دروس پايه و تخصصي مي شود.
(Diplome de technicien)
- دوره كارشناسي چهار سال است و شرط ورود به آن گذراندن موفقيت آميز دوره سه ساله مدارس عالي فني و يا ديپلم دبيرستان است.
دانش آموختگان مدارس عالي فني اين دوره را طي سه سال گذرانده و مدرك كارشناسي را از اين مدارس دريافت مي كنند.
- مدرك كارشناسي ارشد (licentiate/Diplome) در رشته هاي گوناگون اعطا مي شود. طول مدت تحصيل براي اخذ اين مدرك (طول دوره رسمي) ۴ تا ۶ سال است كه با پژوهش همراه بوده و دانشجو بايد پايان نامه ارائه دهد.
- در بعضي موارد در مقطع «دكترا» دانشجو دو نيم درس مي گذراند و سپس دوره پژوهشي را آغاز مي كند، در غير اين صورت طول اين دوره چهار سال است.

دانشجو-۵
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |