يكشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۹۴
در حاشيه زلزله
خودروي من پرواز كرد
زلزله در استان تهران هيچگونه تلفات جاني نداده است. بر اساس گزارشهاي واصله از مناطق مختلف استان تهران به جز خساراتي محدود به چند واحد مسكوني در روستاهاي كپه دره ، ناريان ، دار قراچان ، دهدر واقع در بخش طالقان و مجروح شدن پنج تن در اين مناطق و خساراتي كه بر ابنيه راه وارد شده و همچنين خسارت ديدن هفت دستگاه وسيله نقليه در محورهاي شميرانات و چالوس مورد ديگري گزارش نشده است.
008790.jpg
يك ساعت خانه را مي گرفتيم، تلفن وصل نمي شد. دليلش اين بود كه از ساعت پنج بعدازظهر تمام تهراني ها مي خواستند از سلامت اعضاي خانواده، فاميل و وابستگان مطلع بشوند. خجسته نيا مديركل مخابرات تهران گفت: «مردم به دليل تماس هاي فراوان باعث افزايش سطح ترافيك شبكه تلفن مي شوند.» خب، اميدواريم مردم دفعه بعد رعايت كنند!
علاوه بر تمام كارشناسان كه در سراسر شهر به اظهارنظر مشغول بودند و عقيده داشتند هيچكس تا يك ساعت بعد نبايد به خانه برود، چون شرايط مثل بم است و احتمال وقوع يك زلزله بزرگ تر وجود دارد، يك كارشناس وارد به خبرگزاري فارس گفت: بررسي اوليه نشان مي دهد زلزله جمعه بر اثر گسل بزرگ البرز رخ داده است و شدت زمين لرزه در تهران در محله هايي كه بر روي گسل واقع شده بودند، بيشتر محسوس بوده است.
اين كارشناس مسائل زلزله اضافه كرد: كارشناسان بر اين باورند با بروز زلزله هايي با اين قدرت از احتمال وقوع زمين لرزه شديد در آينده نزديك در تهران كاسته خواهد شد.
تهران داراي سه گسل اصلي در شمال، شرق و جنوب مي باشد و گسل هاي فرعي در نقاط مختلف شهر نيز پراكنده شده است. گسل شمال تهران از دارآباد در شمال شرقي تهران تا فرحزاد، گسل شرق از خارج از تهران تا خيابان دماوند و گسل جنوبي در شهرري واقع شده است.
مؤسسه ژئوفيزيك تهران از اين زلزله بي آسيب نماند. چند خبرگزاري به دليل نيافتن كسي كه پاسخ آنها را بدهد، از خجالت مؤسسه مذكور درآمده اند. ايرنا گزارش داده است فردي كه كشيك مؤسسه بوده ساعتي پس از زلزله تازه به مركز مراجعه مي كرده است! اولين خبري كه مؤسسه ژئوفيزيك به خبرگزاري ها فرستاد، ۲ ساعت پس از زلزله بود. درحالي كه مؤسسه زلزله شناسي فرانسه، دقايقي پس از زلزله در خبري به بيان شدت و محل وقوع آن پرداخته بود.
خبرگزاري فرانسه از قول بانويي در شهر بلده مي نويسد: خودروي من در عرض خيابان پرواز كرد. من ويراني خانه ها و خراب شدنشان را ديدم.»
روزنامه نگارها آدم هاي جان عزيزي اند. درحالي كه ساعت ۱۷ جمعه، وسط كار آنها بود، بعد از اولين تكان همه در كوچه بودند. در اين بين خبرگزاري ها(!) از پاهايي گزارش مي دهند كه هنگام فرار به پس سر صاحبانشان برخورد مي كرد!
يك بانو از خيابان فرمانيه تماس گرفت و گفت ديوار خانه اش ترك بزرگي برداشته است. پيگيري خبرنگار همشهري براي كشف آدرس او بي نتيجه ماند.
يك وبلاگ نويس صحنه اي را كه دوستش براي فرار دست به هر كاري مي زد را چنين توصيف كرده است: «از ايوان پريد بيرون و پاهايش زخم شد.»
يك خواننده مي گويد: مثل شب هاي موشك باران كه ديروقت دور هم جمع مي شديم و صحبتمان گل انداخت. جمعه خوبي بود. همسايه ها را ديديم و كلي گپ زديم. قرار شد از هفته آينده دسته جمعي برويم فوتبال.
    تمرين تيم ملي هم تحت تأثير زلزله بود. البته ملي پوش هاي فوتبال در لحظه زلزله داخل اتاق ها بودند. برانكو ايوانكوويچ كه صبح همان روز از مواجهه با زلزله اي به اسم خداداد عزيزي طفره رفته بود از خبرنگاران مرتبا درباره تلفات زلزله مي پرسيد.
آماده باش دستگاه هاي مختلف كشور نيز حكايتي بود. خطر هميشه بيخ گوش ماست اما تا نلرزيم، آماده باشي در كار نيست!
ترافيك سنگين خيابان جردن پس از زلزله باورنكردني بود، اما متوجه نشديم دليلش زلزله بود يا نه. مدت ها بود اينقدر پشت چراغ قرمز نمانده و اينقدر در تاكسي حرف نزده بوديم.
علاوه بر تلفات جاني تعداد اندكي از هموطنان متاسفانه بخشي از ديوار قلعه الموت در اطراف شهر قزوين ريزش كرد و به روستاي تاريخي گازارخان كه قلعه در آن جاي گرفته آسيب هايي وارد شده است.
بخشي از ديوار قلعه الموت در حالي در اثر زلزله فروريخته است كه پيشتر ميراث خبر طي گزارشي اعلام كرده بود پرونده ثبت منطقه الموت به عنوان نخستين بستر طبيعي و تاريخي كشور براي جاي گرفتن در فهرست ميراث طبيعي و تاريخي يونسكو تا پايان امسال تهيه مي شود.
منطقه الموت از محوطه هاي تاريخي و طبيعي بسيار منحصر به فرد در ايران و جهان است كه در آن قلعه هاي باستاني، محوطه هاي تاريخي، حيات وحش و مناظر طبيعي و گونه هاي طبيعي بسيار بي نظيري وجود دارد.
محمد محمد زاده مدير ميراث فرهنگي استان قزوين در گفت و گو با ميراث خبر در مورد آسيب هاي وارده گفت:طي گزارش هاي رسيده بخشي از ديوار پشت قلعه حسن صباح كه به هودكان مشهور است ريزش كرده و تعدادي از خانه هاي روستاي گازارخان آسيب ديده است.
خبرهاي رسيده همچنين حاكي از آن است كه در اثر اين زلزله به آثار تاريخي استان تهران نيز آسيب وارد نشده است.

پاسداران ميراث فرهنگي
فعلا  فقط ۵۰۰ نفر
خبر سرقت سه لوح كاشي از مسجد چهل محراب يزد و پيش از آن خبر سرقت كتيبه ۹۰۰ ساله از مسجد «ابرندآباد» و اخباري از اين دست حكايت از وجود معضلي دايمي در حوزه ها و مراكز مختلف ميراث فرهنگي دارد كه تدبيري عاجل و اساسي را مي طلبد
خبر گزاري ميراث- با گذشت ماه ها از تصويب طرح تقويت يگان پاسداران ميراث فرهنگي از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي، به درستي روشن نيست كه چرا اين طرح در مرحله اجرا با تاخير مواجه شده است.
خبر سرقت سه لوح كاشي از مسجد چهل محراب يزد و پيش از آن خبر سرقت كتيبه ۹۰۰ ساله از مسجد «ابرندآباد»، سرقت كوبه هاي در و مساله خريد و فروش غير قانوني اشياي تاريخي در همين شهر، حكايت از وجود معضلي دايمي در حوزه ها و مراكز مختلف ميراث فرهنگي دارد كه تدبيري عاجل و اساسي را مي طلبد. اين اخبار با خبرهاي مشابهي از سرقت هاي مخرب در محوطه باستاني چرخاب بوشهر، خبر پيشروي كشاورزان در محوطه باستاني تپه گيان نهاوند كه تا مدتي پيش از اين مبدل به زباله داني روستاييان شده بود، و نيز اقدام به حفاري هاي غير مجاز در زنجان و اكثر شهرها و روستاهاي كشور، شدت و گستردگي اين معضل فرهنگي را آشكار مي كند.
سازمان ميراث فرهنگي ضمن هماهنگي و تاييد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، طرح تقويت يگان پاسداران ميراث فرهنگي را پيش بيني كرده است كه براساس تبصره ۷ قانون بودجه سال ۸۳، مجوز قانوني براي استخدام ۵۰۰ مراقب آثار تاريخي در سقف جدول و آيين نامه اجرايي ماده سوم قانون برنامه سوم توسعه، به دست آورده است.
اما به رغم همه اين تمهيدات، تشكيل اين يگان حفاظتي به دليل محدوديت هايي كه قانون برنامه سوم توسعه براي هر گونه استخدام دولتي قايل شده، به تعويق افتاده است.
يگان هاي حفاظتي از نظر ضوابط در زمره تشكيلات كشوري قرار دارند و از اين رو تابع ضوابط دولت هستند در حالي كه از نظر نوع وظايف و تامين امكانات حفاظتي و حراست فيزيكي در زمره نيروهاي لشگري قرار دارند. اين امر يگان هاي حافظ ميراث فرهنگي را معلق ميان دو ضابطه كشوري و لشگري قرار مي دهد.
«رئوف »مدير حفاظت فيزيكي سازمان ميراث فرهنگي رسيدن به اين هماهنگي را منوط به بررسي كارشناسانه مي داند: «در حال حاضر اين بررسي ها توسط كارشناسان صورت گرفته و مصوبات كلي به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ابلاغ شده است كه طبق مقررات جذب۵۰۰نفر نيروي جديد را از سال ۸۳ آغاز كرده ايم. جذب اين تعداد ساليانه ادامه خواهد داشت تا تامين و تكميل نيروي انساني مقرر شده در يگان كه مجموعه حدود ۵۰۰۰ نفر پيش بيني شده و موارد قانوني آن سال به سال در قانون بودجه مشخص خواهد شد.»
در حال حاضر تعدادي پايگاه حفاظتي پيش بيني شده از سوي سازمان كه داراي شبكه عملياتي و ماموريتي است و هر فرد در حوزه ماموريتي خود انجام وظيفه مي كند. اولويت هاي نخست در تامين و اعزام نيروها نيز بر حسب ضرورت و اهميت هر منطقه تعيين مي شود. بنابراين اولويت اول در اعزام نيرو، محوطه ها و يا مناطقي است كه درگير مشكلات بيشتري هستند. براين اساس، كرمان و به ويژه جيرفت در اولويت اول قرار دارد.
با اين همه نكته اي كه هنوز لاينحل مانده است، نحوه حفاظت از آثار تاريخي و باستاني در فاصله زماني باقي مانده تا تشكيل پايگاه هاي حفاظتي است.
«جلال توكلي» مسوول پاسداران ميراث فرهنگي يزد در اين زمينه به مصوبات قانوني موجود اشاره كرده و مي گويد: «براساس بخشنامه هاي صادره از سوي شوراي امنيت ملي تا زمان تشكيل يگان پاسداران ميراث فرهنگي نيروي انتظامي موظف به حفاظت از ميراث فرهنگي است.»
توكلي اگر چه از ميزان همكاري ها و هماهنگي هاي صورت گرفته با نيروي انتظامي يزد اظهار رضايت مي كند، اما تكرار سرقت اشياي تاريخي به ويژه سرقت اخير در يزد كه سبب مفقود شدن سه لوح كاشي از مسجد چهل محراب يزد شد و يا وقوع آتش سوزي در كاروانسراي ميبد حكايت از ضرورت توجه به ساير اقدامات حفاظتي، از جمله ايجاد تجهيزات ايمني مدرن از يك سو و تعجيل در تقويت نيروي انساني محافظ از ديگر سو است. نمونه شايان توجه ديگر در اين زمينه، زنجان است.
«محمد بهرام زاده» مدير كل ميراث فرهنگي زنجان در همين زمينه مي گويد: «هماهنگي ميان ما و نيروي انتظامي بسيار خوب و نتايج نيز تاكنون مفيد و رضايت بخش بوده است و اما نيروي انتظامي هم از نظر تعداد نيروي انساني و حجم كار و وظايف چندان قادر به پوشش همه جانبه ۱۰۰۰ محوطه و تپه باستاني در زنجان نيست. در واقع كار حفاظت از ميراث و اشياي تاريخي فشار مضاعفي است كه در حجم وسيع وظايفي چون مبارزه با سرقت، قاچاق و مفاسد اجتماعي، محو مي شود. ضمن اين كه كار حفاظت از ميراث فرهنگي كاري متفاوت با ساير موارد از جمله حفاظت اجتماعي و مالي و حقوقي و ... است. از اين رو مستلزم آموزش هاي ويژه اي است كه بتواند با دقت و حساسيت بيشتري اين وظيفه فرهنگي را از حد طرح و بحث و گفت و گو به مرحله اجرا در آورد.»

حوادث
008799.jpg
در تصاوير فوق لاشه اتوبوسي خرد و خمير شده را مي بينيد كه از ارتفاع ۶۰ متري از روي يك پل دراتوباني نزديك كاراكاس در ونزوئلا سقوط كرده است.
008796.jpg
اين حادثه روز يكشنبه ۱۶ مي اتفاق افتاده. اتوبوس ۲۱ مسافر داشت كه ۱۳ نفر از آنها جان باختند.
008793.jpg
در اين عكس ها همچنين گروه هاي نجات را مي بينيد كه در حال جست وجو و انتقال اجساد مسافران اتوبوس هستند كه در جريان حادثه سقوط ازپل جان سپرده اند.

جوان ناكام، سارق ناكام
حمله مسلحانه به بانك صادرات باغملك ناكام ماند.
منوچهر، جوان ۲۵ ساله پس از تهيه يك اسلحه كلاشينكف تاشو، نقشه سرقت از بانك را يك بار ديگر در ذهنش مرور كرد و وارد بانك صادرات شعبه ميدواد باغملك شد.
«اين يك سرقت مسلحانه است. هر چه پول داريد بريزيد تو اين كيف.»
جوان سارق براي اينكه همه باور كنند او قصد شوخي با كسي را ندارد، ۱۰ تير هوايي به سقف بانك شليك كرد.اما در حالي كه او آرام آرام از آرتيست بازي خود لذت مي برد، يكي از كارمندان خود را به تلفن رساند و ماموران را در جريان قرار داد و آنها بلافاصله در محل حاضر شدند. در همين گير و دار منوچهر اسلحه اش را به سمت يكي از مشتريان بانك گرفت و تهديد كرد «اگر دست از پا خطا كنيد اولين گروگانم را مي كشم.» و تيري به پاي آن مشتري كه «خداداد ممبيني» نام دارد شليك كرد.
ماموران سپس بانك را به محاصره خود درآوردند و طي يك عمليات ويژه پليسي موفق به دستگيري او در داخل بانك شدند و فرد مجروح را به بيمارستان منتقل كردند.
منوچهر ساكن يكي از روستاهاي تابعه باغملك است كه پس از خريد اسلحه از قاچاقچيان اسلحه اقدام به اين سرقت مسلحانه كرده بود. هم اكنون پرونده اين سرقت براي رسيدگي قضايي درد ادگستري شهرستان باغملك تحت رسيدگي است.

كشته شدن اعضاي يك تيم فوتبال
در يك حادثه رانندگي كه بعدازظهر پنج شنبه در حومه مسكو روي داد، ۸ نفر از اعضاي تيم فوتبال شهر «آرخووا» در استان مسكو كشته و ۱۱ نفرديگر مجروح و به بيمارستان منتقل شدند.
اين تصادف در جاده گوركي درشرق مسكو به وقوع پيوست اتوبوس  حامل اعضاي اين تيم فوتبال به دلايل نامعلومي با يك تريلي برخورد كرد.
علت اوليه اين حادثه رانندگي كه هنوز تاييد نشده، خودداري راننده تريلي از برخورد با يك خوردو شخصي ذكر شده است.

در پشت مرزها
بيش از ۵ هزار تن انواع مواد مخدر در آن سوي مرزهاي شرقي كشور انبار شده است. يك مقام آگاه درنيروي انتظامي بيرجند گفت : «مقداري از اين مواد درنزديكي نوار مرزي و در حاشيه يك كيلومتري مناطق مرزي داخل خاك كشور افغانستان توسط قاچاقچيان مواد مخدر انباشته شده است.» بسياري از قاچاقچيان اين مواد را به انتظار كسب فرصت براي انتقال به داخل كشور زيرخاك نگهداري مي كنند. اين موضوع در پي افزايش كشت خشخاش در افغانستان و برخورد قاطع نيروي انتظامي و سختي امكان انتقال اين مواد از مرزهاي جمهوري اسلامي ايران صورت گرفته است.

فقر جمعي، مرگ جمعي
ما هم پس از خواندن خبر شوكه شديم. ۲۸ نفر ازدهقانان اندرا پرادش هند دست به خودكشي جمعي زدند.
اين ۲۸ نفر به دليل ناتواني در بازپرداخت وام خود خودكشي كردند. آنها طي ۱۵ روز اين كار را كرده اند و علت اصلي اين مساله وجود خشكسالي شديد در اين ايالت و عدم توانايي شان در بازپرداخت وام بوده است.
جالب اينجاست كه «واي اسن را جا شكلير» سروزير جديد اين ايالت در پيامي از دهقانان تقاضا كرد از اين كار منصرف شوند و از برنامه هاي كمكي دولت جديد استفاده كنند. اما تا امروز بدنيست بدانيد بيش از ۳ هزار كشاورز در يكسال گذشته در ايالت اندراپرادش جانشان را كف دستشان گرفته اند و تمام!

يك تصادف و ۱۵ نفر كشته
بر اثر برخورد چند دستگاه خودرو در جاده هاي مرزن آباد آمل، پلور و نكا در چند روز اخير ۱۵ نفر كشته و ۱۰ نفر مجروح شدند.
قربانيان حادثه و جان باختگان ۱۰مرد و۵ زن بودند. اين افراد در اثر چهار فقره تصادف خودرو با خودرو۱۰، فقره خودرو با عابر پياده و يك فقره خودرو با دوچرخه فوت شدند.
برابر آمار رسمي منتشره هر هفته به طورميانگين ۷ الي ۱۰ نفر بر اثر تصادف وسايل نقليه در محورهاي اين استان جان خود را از دست مي دهند.
آيا ممكن است روزي برسد كه خبري از مرگ در جاده ها نداشته باشيم ؟

مار در آستين رئيس
در پي شكايت مديرعامل شركتي در خصوص سرقت اثاثيه و چك از شركتش پرونده اي در اين خصوص در مجتمع وليعصر تشكيل شد و با دستور قاضي پرونده گروهي از ماموران پليس آگاهي تهران تحقيقات خود را براي شناسايي سارق آغاز كردند. در بررسي محل سرقت مشخص شد كه اين سرقت از سوي فردي آشنا صورت گرفته است. ماموران همچنين در بازجويي از كارمندان شركت متوجه تناقض گويي هاي يكي از آنها شدند و او را براي تحقيقات بيشتر به اداره آگاهي منتقل كردند. كارآگاهان در بررسي سوابق متهم پي بردند او داراي سابقه كيفري در خصوص سرقت ازاماكن عمومي است. سرانجام متهم پس از سه روز لب به اعتراف گشود و به سرقت از شركت اقرار كرد.

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |