يكشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۹۴
۶۷ اثر در فرهنگسراي نياوران
چهل زن هنرمند
برگزاركننده اصلي اين نمايشگاه فدراسيون بين المللي فرهنگي زنان (اف.آي.سي.آي) است كه هر ساله نمايشگاه هاي مختلف و متنوعي را در كشورهاي جهان برگزار مي كند
008802.jpg
آثاي از نقاط مختلف جهان و البته از ۴۰ زن. همين براي حضور درفرهنگسراي نياوران كافيست.
محمدجباري 
آثار نقاشي ۴۰ زن هنرمند از كشورهاي مختلف جهان. همين يك جمله براي تحريك حس كنجكاوي هر كسي كه كمي به نقاشي علاقه مند باشد كافي است تا شال و كلاه كند (البته الان هوا گرم است بهتر است بدون شال و كلاه!) برود نياوران تا ببيند چه خبر است.
در اين نمايشگاه ۶۷ تابلو نقاشي و اثر حجمي از۴۰ زن كشورهاي آلمان، روماني، فرانسه، مصر، سوئد، لهستان،ژاپن، پرو و ايران به نمايش گذاشته شده. از ايران هم فرح اصولي، منيژه صهي، نگار آيت اللهي، بنفشه مدرسي، ليلا مدرسي، زهره آمنه و شهرزاد علمي با آثارشان در اين نمايشگاه حضور دارند.برگزاركننده اصلي اين نمايشگاه هم فدراسيون بين المللي فرهنگي زنان (اف.آي.سي.آي) است كه هر ساله نمايشگاه هاي مختلف و متنوعي را در كشورهاي جهان برگزار مي كند. اين تشكل، از نخستين انجمن هاي زنان در جهان بوده كه «پريكات دلاتور» هنرمند نقاش و مادر رئيس جمهور ي فعلي فرانسه يعني ژاك شيراك در سال ۱۹۶۰ در پاريس آن را تاسيس كرده و اين روزها هم رياست افتخاري آن بر عهده «رنه كات» همسر رئيس جمهوري سابق فرانسه است. اين انجمن با همكاري رايزن فرهنگي ايران در فرانسه، اين نمايشگاه را در ايران برگزار كرد. خلاصه همه چيز مهياست براي يك نمايشگاه «فمينيستي تمام عيار». آدم فكر مي كند وقتي برود تابلوها را ببيند، تابلوها پر است از رنج و درد زن هاي ستم كشيده و مردهاي ظالم و ستمگر و از اين جور چيزها و يا حداقل پر از ياس و افسردگي، ولي وقتي از محوطه سبز و شاداب بنياد آفرينش هاي هنري نياوران رد بشوي و وارد فضاي نگارخانه بشوي، چيزهاي ديگري را مي بيني و نظرت كاملا عوض مي شود. رنگ هاي شاد در همه جاي سالن به چشم مي خورد. رنگ هاي شاد و زنده اي كه در تابلوهاي ۱۲۰ در ۱۲۰ سانتي متري حسابي چشمگير از كار درآمده اند. البته در اينجا هم، بيشتر تابلوها به قول هنري ها «انتزعي» هستند و از آن تابلوها كه فكر مي كني نقاش چشم هايش را بسته و قلم مو را تصادفي اين طرف و آن طرف كشيده و تابلويي خلق كرده! ولي يكي از راه هاي لذت بردن از اين جور نقاشي ها، حسي برخورد كردن است. به تابلوها خيره بشويد و سعي كنيد بدون هيچ قضاوتي، تنها با دنياي نقاشي ها ارتباط برقرار كنيد. از رنگ ها تاثير بگيريد و از خط ها و همان چيزهايي كه تصادفي به نظر مي رسند. پس از چند لحظه يا از نقاشي خوشتان آمده يا خوشتان نيامده. در هر صورت هنوز تابلوهاي زيادي در نمايشگاه براي ديدن هست و كم كم با فضاي ساكت و خاص نمايشگاه خو مي گيريد و به اين ترتيب ديدن از نمايشگاه هم به يكي از دل مشغولي هايتان تبديل مي شود. به همين راحتي! همين جور به سراغ اين تابلوها و دنياي نقاشان زن آنها رفتيم. آبي، سبز و خنك «جنگل» آنيك زيمرمن فرانسوي، فضاي بسته و خفگي «در كتابخانه» دومينيك چوميلوف فرانسوي، تسلط تاريكي و سياهي برروشنايي آبي هاي «زخم» سارمينتوي پرويي، «انتظار» گرم و آتشين امي حسن مصري و روياهاي سرد ژنو يوگوسوي فرانسوي از جمله اين دنياها بودند.
مي توانستي همين طور ادامه دهي و تابلوها را يكي يكي ببيني و با رنج و استقامت و عشق «چهره»هاي تز رايتزكي ويچ لهستاني آشنا شوي و با فضاي ساده و كودكانه يولاند سالمون فرانسوي. خودت را در سبزي پراز سبز «چشم اندازتابستان» گالا از سوئد غرق كني يا تحت تاثير خشونت و افسردگي تابلوهاي ناكاجيماي ژاپني قرار بگيري. در شهر بزرگ و در هم آميخته و ساختمان بلند و خاكستري هيلدرگاردمهن آلماني گم بشوي و يا جذب دنياي عجيب و غريب پر از رنگ هاي غليظ «مردان آب» اوآنا ايونسكو شوي. مي توانستي مبهوت شناخت ناتالي ميل غربي شوي كه چگونه با تكنيك ساده اش، دنياي مشرق زمين را به اين خوبي به تصوير كشيده و يا دنياي مذهبي و سبز تابلوهاي ليلا مدرسي چشمانت را بگيرد.
اين تابلوها و خيلي ديگر از تابلوهاي ديگر را هم مي تواني ببيني و همين حس ها و يا حس هاي كاملا متضاد را داشته باشي ولي حداقل فايده اش آشنايي با روحيه آدم هايي در نقاط مختلف دنياست كه بعيد است در زندگي ات يك بار هم آنها را ببيني ولي به همين راحتي با دنياي اين آدم ها ارتباط برقرار مي كني.
سالن خلوت است و تك و توك آدم ها مشغول تماشاي تابلوها هستند. دو خانم همراه بچه اي، سه دختر مدرسه اي، يك پيرزن و يك پسر جوان. در وسط يكي از سالن ها، تعدادي مجسمه هم قرار دارد. در گوشه ديگري از سالن ويدئو پروجكشني مشغول پخش تصاوير مبهمي روي ديوار است كه در كنار تصاوير تابلوهايي با الفباي ژاپني ديده مي شود. البته خالق اين اثر ژاپني نيست، يك ايراني است. اگر هم از ديدن اين همه نقاشي هاي انتزاعي خسته شويد و خواستيد نفسي تازه كنيد، سالن بالايي نگارخانه از يادتان نرود. بين تابلوها، تصوير زنده و شاد و سرسبزي از درخت ها و چمن ها وجود دارد در ابعدا خيلي بزرگ كه حسابي آدم را سرحال مي آورد. البته اشتباه نكنيد اين يك تابلوي نقاشي نيست. اين تنها پنجره بزرگ نگارخانه است كه فضاي سبز مجموعه پشت آن قرار دارد!
به دفتر نظرات نگارخانه كه روي ميز قرار دارد سري بزنيد. با زبان ها و الفباهاي مختلف روبرو مي شويد. فارسي، ژاپني، انگليسي و ... مثل تابلوهاي آويخته شده روي ديوارها. دنياهاي مختلف آدم هايي از نقاط مختلف دنيا كه در اين چند روز در اينجا با آرامش در كنار هم زندگي مي كنند.
مثل نقاشي مادلين سرجيوي فرانسوي با نام «فرانسه - دات - كام.» يك جور نقشه كره زمين كه تميرهاي جورواجور روي كشورهاي مختلف قرار گرفته و رنگ هاي گرم روي تابلو، دنيايي گرم و پر از شادي را به تصوير كشيده. دنيايي كه كشورها به همين راحتي كنار هم زندگي مي كنند. فقط تا ۱۲ خرداد فرصت داريد تا از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب به سراغ اين آدم ها و دنياهايشان برويد.

امروز
ملا قات با شازده كوچولو
008805.jpg
نوآوري و خلاقيت هنري جوانان مايه وري چون علي اصغر دشتي درام نويس و كارگرداني كه گاه به عللي نه چندان ناشناخته از ديد خودي پوشيده مي ماند يا برخي بيهوده مي كوشند تا از آن ناديده بگذرند غالبا نظرمنتقدان بيگانه را به خود مي كشد كه در نتيجه راهي براي عرضه آن كارها در خارج از ايران گشوده مي شود. اين جملات را جلال ستاري پژوهشگر بزرگ تئاتر ايران درباره نمايش علي اصغر دشتي مي گويد.
نمايش «شازده كوچولو» تركيبي است استادانه از تعزيه و نمايش علي اصغر دشتي با آنكه بيش بيست و چند سال سن ندارد كاري كرده كارستان. ديدن مشهور ترين اثر «سنت اگزوپري» را به كساني كه فكر مي كنند خلاقيت در اين سرزمين خفته است پيشنهاد مي كنيم. بد نيست بدانيد كه اين نمايش در تالار سايه تئاتر شهر روي صحنه است و هر شب به غير از شنبه ها سر ساعت ۶ بعدازظهر اجرا مي شود. برخي از عوامل اين نمايش عبارتند از:طراح و تنظيم و كارگردان: علي اصغر دشتي
سراينده اشعار: محمد مطلق
طراح فني صحنه: عليرضا بيرقي
طراح لباس: مژگان عيوضي
موزيك: سعيد نبئي- عباس صالحي - بهرام يحيايي
شبيه خوانان: علي عقيقي - حسن عقيقي - حميرا مظاهري - مسعود حجازي مهر - يونس لطفي -رامين سيار دشتي - هدايت هاشمي - ميثم امير اصلاني.
براي خالي نبودن عريضه بخشي از صحنه ديدار شازده كوچولو از يك گلستان را برايتان مي نويسم. فراموش نكنيد كه اين اشعار در مايه دشتي خوانده مي شود:
شازده: گذشتيم از راه و سراه ها
نديديم آدم يك از شش چرا
كجا باشد اينجا عجب پر گل است
چي هستيد اي خوبرويان مثل؟
گلها: گلستان گل هاي سرخيم  ها
زمستي چون مل هاي سرخيم ما
شازده: گل من توگفتي كه چون ما يكي است
چون ما در تمامي دنيا يكي است
كجايي ببيني گلستانه را
جهاني پراز رنگ و مستانه را

اينجا
بازار بم احيا مي شود
008808.jpg
۵ ماه زمان زيادي نيست كه يك فاجعه را از ذهن بيرون كنيم. هنوز هم گاهي مي شنويم كه قرار است بم دوباره شكل خودش بشود. ۵ ماه زمان زيادي نيست اما ما در همين زمان اندك عادت كرديم به اعتراض هايي كه از بم تا اينجا زمزمه مي شوند و به گوش ما مي رسند. اين است كه وقتي ميان اين همه خبر ناخوشايند مثلا مي شنويم كه ستاد بازسازي بم قصد احياي بازار بم را دارد به آينده اميدوار مي شويم. ما دوست داريم اين تلاش را باور كنيم. «اسكندرمختاري» مدير پروژه نجات بخشي ارگ تاريخي بم گفت: «۱۰ ميليارد ريال اعتبار از سوي ستاد بازسازي شهر بم براي احياي بازار تاريخي بم اختصاص يافت و همچنين اين ستاد مسووليت پرداخت اعتبار مورد نياز براي آزادسازي عرصه ارگ بم را تقبل كرد. براساس تفاهم بين ستاد نجات بخشي ارگ بم و ستاد بازسازي اين شهر تاريخي، مقرر شد با اختصاص ۱۰ ميليارد ريال اعتبار، عمليات بازسازي اين محوطه تاريخي كه بخش عمده آن بر اثر زلزله پنجم دي  سال گذشته تخريب شده، توسط كارشناسان ميراث فرهنگي آغاز شود.»
آزادسازي عرصه ارگ تاريخي بم همه نكته اي است كه خيلي ها دوست دارند حرف هاي مدير پروژه نجات بخشي بم را در موردش بشنوند.
در ديدار مهندس سعيدي  كيا، رئيس ستاد بازسازي شهر بم  از ارگ بم همچنين مقرر شد، اين ستاد هزينه خريداري املاك و زمين هاي واقع در عرصه ارگ بم را پرداخت كند. هزينه آزادسازي عرصه ارگ تاريخي بم پس از توافق با مالكان مشخص خواهد شد و درحال حاضر نمي توان رقم مشخصي را در اين زمينه تعيين كرد.
پس جريان آزادسازي را فراموش مي كنيم و دوباره به بازار بم باز مي گرديم.
«ستاد بازسازي شهر بم پيش ازاين اقدام به آواربرداري از بازار تاريخي اين شهر كرده بود كه با درخواست ميراث فرهنگي اين اقدام متوقف شد و با هماهنگي صورت گرفته مسووليت آواربرداري اين محوطه تاريخي با كارشناسان ميراث فرهنگي و با استفاده از اعتبارات ستاد بازسازي شهر بم صورت مي گيرد.
در حال حاضر آواربرداري بازار تاريخي شهر بم توسط كارشناسان ميراث فرهنگي آغاز شده و ساختار اصلي بازار و موقعيت مغازه ها به طور كامل به شكل گذشته مشخص شده است به گونه اي كه مالكان مي توانند ملك خود را تشخيص داده و شناسايي كنند.»
بيش از۸۰ درصد ارگ تاريخي بم- بزرگترين بناي خشتي دنيا- بر اثر زلزله پنج دي ماه سال گذشته تخريب و كوچه ها، گذرها، ساباط ها و محله شاه نشين و عوام نشين اين شهر تاريخي به تلي از خاك تبديل شد.ما به آينده اميدواريم.

صبح تا شب
جواد رسولي 
سينما
فيلم هاي باج خور (با بازي فريبرز عرب نيا و نيكي كريمي)، هم نفس (با بازي مهدي فخيم زاده، رويا نونهالي و مريلا زارعي) و زهر عسل (با بازي شهاب حسيني، محمدرضا گلزار و مهناز افشار) اكران فعلي سينماهاي تهران را تشكيل مي دهند. كما هم هست كه البته ديگر احتياج به معرفي ندارد. كما برخلاف فيلم قبلي اكران نوروزي (ملاقات با طوطي، بوتيك و مارمولك) فرصت بيشتري براي نمايش دارد و از ۲۰ خرداد جايش را به فيلم شهر زيبا مي دهد.
در تالار ناصرخسرو كانون فيلم جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران (كه توي خيابان ۱۶ آذر و در ساختمان معاونت دانشجويي واقع است) امروز مي توانيد سه تا فيلم ببينيد. ساعت ۱۴ فيلم بوچ كسيدي و ساندنس كيد به نمايش در مي آيد كه يكي از دو شاهكار جورج روي هيل است. زوج بي نظير پل نيومن و رابرت ردفورد و فيلمنامه درخشان ويليام گلدمن اين وسترن را به يكي از ماندگارترين فيلم هاي تاريخ سينما تبديل كرده است. ساعت۱۶ مي توانيد فيلم «زماني كه دزد بودم» ساخته رالف نلسون را تماشا كنيد. اين فيلم محصول ۱۹۶۵ است و داستانش درباره كارآگاهي كينه توز است كه دست از تعقيب يك محكوم پيشين بر نمي دارد. آلن دلون، آن مارگريت و جك پالانس در اين فيلم بازي مي كنند. بالاخره اينكه ساعت ۱۸ كمدي ملاقات با والدين را مي توانيد ببينيد. اين فيلم را جي روچ سه سال پيش ساخت و آن قدر موفق بود كه قسمت دومش را هم ساخته اند. رابرت دونيرووبن استيلر در اين كمدي ظاهر شده اند.
كتاب 
رمان هاي هاينريش بل جزو آن دسته از كتاب هايي هستند كه از آدم انرژي زيادي مي برند. «بل» كه يك نويسنده آلماني است و يك سال پيش از جنگ جهاني اول دنيا آمده مصائب دوران جنگ را با تمام وجودش درك كرده و به همين دليل آدم هاي داستان هايش معمولا به شدت تنها، افسرده و دردكشيده هستند. «آدم، كجا بودي» يكي از همين رمان هاست. اين كتاب را انتشارات سپيده سحر چاپ كرده و داستانش در زمان جنگ جهاني دوم اتفاق مي افتد. اين رمان ۱۸۴ صفحه اي را با قيمت ۱۱۵۰ تومان مي توانيد بخريد.
موسيقي 
همايون شجريان دومين آلبومش را هم به بازار عرضه كرده. نام اين آلبوم هست «ناشكيبا» و طبيعي است كه در ژانر موسيقي سنتي قرار بگيرد. در اين كاست سه تصنيف مي شنويد با نام هاي چه دانستم، مي عشق و پنهان چو دل. در فاصله بين اين تصنيف ها هم ساز و آواز شور، قطعه بي كلام هامون، آواز زهر شيرين و ساز و آواز دشتي داغ دوستي ضبط شده اند. اردشير، ارسلان و اردوان كامكار، در اين كار با شجريان كوچك همكاري كرده اند. اردشير به تنهايي نوازندگي سازهاي كمانچه، دف، دايره و طبل بزرگ را به عهده داشته. اردوان هم سنتور زده و تهمورث پورناظري و ارژنگ سيفي زاده تار نواخته اند. ناشكيبا، ضمنا تنوع سازي زيادي دارد و بيشتر قطعات به صورت چندنوازي اجرا شده اند.
فرهنگسرا
در فرهنگسراي سالمند امروز از ساعت ۳۰:۱۶ تا ۱۸ اعضاي كارگاه زبان در اين برنامه شركت مي كنند. فرهنگسراي كار (خيابان قزوين، نرسيده به ميدان آزادي، خيابان شهيد سبحاني پلاك ۲۶۴) با هدف آموزش نيروي انساني و ايجاد زمينه اشتغال، يك دوره كارگاه آموزش طراحي و نقاشي روي شيشه، چيني، سراميك و سفال برگزار مي كند. براي ياد گرفتن اين هنر جذاب ايراني تا پايان خردادماه وقت داريد در اين دوره ثبت نام كنيد.
فرهنگسراي اقوام اولين جشنواره ادبي «ايران من» را برگزار مي كند. اين جشنواره در رشته هاي شعر، قصه، قطعه ادبي و سفرنامه برگزار مي شود و در هر رشته بايد ۲ اثرتان را شركت بدهيد. تا ۲۵خرداد براي شركت در جشنواره فرصت داريد. تقويت روحيه سلحشوري، دفاع از تماميت ارضي، تقويت وحدت ملي، فرهنگ، هنر و آداب و رسوم و جاذبه هاي قوم شناسي و ... مي توانند موضوع آثار شما باشند. جوايز نفيسي هم قرار است به برنده هاي هر رشته اهدا شود.
تلويزيون 
تكرار تب سرد را امروز مي توانيد ساعت ۴۰:۱۳ از شبكه يك تماشا كنيد. تكرار سريال مركوري هم ساعت ۱۴ از شبكه ۲ پخش مي شود. راستي سريال ظهر برنامه خانواده هم كه هر روز ساعت ۲۰:۱۳ (و احتمالا سر ناهار) پخش مي شود را هم مي توانيد تماشا كنيد، اسمش هست قصه هاي آشنا.
امشب ساعت ۱۹ يك قسمت از مجموعه سواران كوچك را از شبكه تهران تماشا كنيد. مجموعه هاي ديگر امشب يكي پهلوانان نمي ميرند كار موفق حسن فتحي است كه ساعت ۲۱ پخش مي شود ديگري مجموعه« مهمانپذير توبا» كه از شبكه اول مي توانيد تماشايش كنيد. نقطه چين امشب هم ساعت ۳۰:۲۲ از شبكه سوم پخش خواهد شد. تكرار مجموعه  هلي كوپتر امداد را ساعت ۲۳ از شبكه تهران ببينيد. آخرين پيشنهاد هم برنامه ورزش و مردم و تماشاي بهرام شفيع و ميهمان هايش است. ضمنا شبكه ۲ آخر شب سينماي حرفه اي دارد كه گرچه تكراري است ولي تماشايش مي چسبد.

ستون شما
هم ترازي 
آقاي محمدحسين بروج مدرس نمونه و بازنشسته تربيت معلم كه ۶۲ ساله هم هستند با ما تماس گرفته و گفتند:« از همه مسوولان محترمي كه براي هم ترازي حقوق بازنشستگان سال هاي قبل از ۷۹ يا بعد از آن سال كوشش مي كنند تشكر مي كنم. اميدواريم اين تبعيض هر چه زودتر به برابري و هماهنگي تبديل گردد». يك شعر هم خواندند كه احتمالا خنده دار است: جانان پدر هنربياموز زير راه پله يادت نره!
بعد از زلزله 
آقاي اكبر افتخاري از آوج به دفتر روزنامه زنگ زدند. ايشان پيش از زلزله سال ۸۱ آنجا مرغداري داشتند، ولي بعد از زلزله و خراب شدن اين مرغداري ستاد بازسازي اعلام كرد كه وامي به او تعلق نمي گيرد، چون در محدوده شهري قرار دارند. ايشان با برق مرغداري اش فضاي سبز زمين را آبياري كرده و درخت گردو، بادام، سيب، هلو و ... كاشته، اما حالا برايش يك صورت حساب ۷۵۰ هزار توماني آمده. چون پول برق او را تجاري حساب كرده اند (يعني خارج از محدوده شهري). ايشان هم توانايي پرداخت اين مبلغ را ندارد و با مشكل روبه رو است.
دوچرخه سواري 
يك شهروند - كه ظاهرا خواسته ناشناس باقي بماند چون نامش را در نامه ذكر نكرده -براي بهبود وضع ترافيك پيشنهاد كرده كه «تابلوي مثلث با متن سفيد و حاشيه قرمز كه يك نفر را با كلاه سوار بر دوچرخه نشان مي دهد» در تمام كتاب هاي تعليم رانندگي و قوانين ثبت شود. با نصب تعداد زيادي از اين نوع تابلو مي توان مردم را به استفاده از دوچرخه گرايش داد. ضمن اين كه استفاده از اين وسيله باعث حفظ روحيه مطلوب و شادابي اجتماع هم مي شود.»
موزاييك 
آقايي از ولنجك تماس گرفتند وشكايت كردند كه چرا جدول و باغچه هاي پر از گل و گياه خيابان سيزدهم را برداشته اند موزاييك كرده اند و زيبايي خيابان را از بين برده اند. چرا كسي به اين چيزها رسيدگي نمي كند؟
سوال 
قابل توجه دوستان صفحه تهرانشهر: «چرا اسم ستون امروز را گذاشته ايد، امروز؟ امروز چه ربطي به اينها دارد؟» اين سوال را خانمي كه به دفتر زنگ زده اند پرسيده اند.
دوستان تهرانشهر: چون اينها پيشنهادهايي براي «امروز» است.
چرا در صفحه خبرسازان روز پنج شنبه ۷ خرداد براي خبر طراحان بزرگ مد از عكس بازيكنان يوونتوس استفاده كرده ايد؟ (يك آقا)
چون عكس دو تا طراح را گير نياورديم!

لطيفه نهاني
«لطيفه نهاني» عنوان كتابي است كه هيچ ارتباطي به طنز ندارد. اين كتاب به شما كمك مي كند تا محمدرضاشجريان را بهتر بشناسيد.
كتاب «لطيفه نهاني» مجموعه اي است از گفت وگوها، گفتارها و نقد و نظرهايي كه درباره محمدرضا شجريان و آثارش طي۱۰ سال اخير درجرايد و نشريات ايران منتشر شده. اين كتاب توسط «ذبيح الله حبيبي نژاد» گردآوري شده و پس از بررسي وتاييد نهايي شجريان توسط موسسه فرهنگي هنري ماهور منتشر مي شود. لطيفه نهاني ۱۸۰ صفحه است. حالا كه از لطيفه نهاني نوشتيم، اين را هم برايتان بنويسيم كهVCD و DVD آخرين كنسرت شجريان بم كه در ايران برگزار شد، با عنوان «هم نوا با بم» به صورت تصويري از طرف موسسه دل آواز منتشر مي شود.

ذهن زيبا
دوست واقعي شما كسي است كه هيچ احتياجي به شما ندارد،  اما باز هم دوست شماست.
كين هوبارد
عشق واقعي وقتي ايجاد مي شود كه لازم نباشد طرفين به يكديگر تذكر دهند كه همديگر را دوست دارند.
ضرب المثل فرانسوي
يك اسب مسابقه كه هر كيلومتر را فقط چندثانيه تندتر مي دود، بيش از دو برابر اسب مشابه مي ارزد. همان چند ثانيه ناچيز ارزش نهايي را مشخص مي كند.
جان هس
ما از بعضي آدم ها متنفريم چون آنان را نمي شناسيم و كساني را نمي شناسيم چون از آنان متنفريم!
چارلز كالب كولتون

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |