يكشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۴ - May 30, 2004
علت حرمت رابطه نامشروع
عن الصادق عليه السلام:
«حرم الله الزنا لما فيه من الفساد من قتل النفس و ذهاب الانساب ترك التربيه للاطفال و فساد المواريث»
امام صادق عليه السلام فرموده: خداوند «زنا» را به اين دليل حرام فرموده كه زنا موجب از بين رفتن نسب ها و ترك تربيت اطفال و بهم خوردن ارزشها مي شود.
[وسائل الشيعه، كتاب نكاح ص ۲۹]
امروز با حافظ
روي و رياي خلق به يك سو نهاده ايم
عمري است تا به راه غمت رو نهاده ايم
در راه جام و ساقي مه رو نهاده ايم
طاق و رواق مدرسه و قيل و قال علم
ناصر تقوايي:
در تصوير كردن وقايع نبايد مرعوب واقعيت ها شد
«ناصر تقوايي» كارگردان  سينما معتقد است  كه  فيلمسازان  جوان  نبايد در تصوير كردن  وقايع  و حوادث  مهم  مرعوب  و مبهوت  شوند.
وي  به  خبرنگار ايرنا گفت : يك  حادثه  و رويداد داراي  جنبه هاي  مختلفي  است  كه  اين  جنبه  بايد توسط فيلمسازان  بررسي  شود.
اين  فيلمساز به  حوزه  سينماي  مستند اشاره  كرد و افزود: موضوع  فيلم  مستندچنان  مورد ارزيابي  قرار نمي گيرد و در واقع  اكثر موضوع ها قابليت  كار كردن دارند.
تقوايي  بر پرداخت  موضوعي  به  مسائل  مختلف  همچون  ميراث  فرهنگي  و غارت  ابنيه  تاريخي  تأكيد كرد.
وي  همچنين  به  توليد نيمه كاره  فيلم  «چاي  تلخ» اشاره  كرد و گفت : اثرناتمام  را نمي توان  فيلم  ناميد به  نظر من  چاي  تلخ  ساخته  نشده  است .
توليد فيلم  «چاي  تلخ » كه  از دي  ماه  گذشته  در منطقه  اروند كنار آبادان  آغاز شده  بود از ابتداي  سال جاري  به  دلايل  نامشخصي  متوقف  شده  است .
تقوايي  فيلم  ناتمام  «زنگي  و رومي » را همچنين  پيشتر در پرونده  كاري  خود ثبت  كرده  است .

۳ هزار نمايش خياباني در تهران اجرا مي شود
شهروندان  تهراني  از اين  پس  مي توانند بدون  توقف  در صف هاي  طولاني  تئاتر و يا اتلاف  وقت  براي  دستيابي  به  آن ، براحتي  و بدون  صرف  هيچ  هزينه اي ، در محله خود به  تماشاي  تئاتر بنشينند.
سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  تهران  اقدام  به  برنامه ريزي  براي  اجراي  دو هزار نمايش  در فروردين  ماه  در محلات  تهران  كرد و قرار است  اين  تعداد در تابستان  امسال  به  سه  هزار مورد افزايش  يابد.
حال  بايد ديد در برابر اين  همه  توجه ، شهروندان  تهراني  چگونه  قابليت  خود را در استفاده  از اين  ابزار فرهنگي  نشان  خواهند داد و چقدر خود را با اين  فرهنگ  عجين  خواهند كرد.
يكي  از محققان  عرصه  تئاتر خياباني  در اين  خصوص  گفت : سياست گذاران  اين  امر براي  تئاتر خياباني  بودجه اي  قايل  نمي شوند و معتقدند تئاتر خياباني  هزينه اي  در بر ندارد و تنها ابزار آن نمايشگر و خيابان  است  و درآمدزايي  از اين  راه ، نوعي  تكدي گري  محسوب  مي شود.
معاون  سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  تهران  در اين   زمينه  گفت : اگر تمام گروه هاي  تئاتري  به اين  سازمان  رجوع  كنند، ما براي  اجراي  هر تئاتر ميداني  در محلات  تهران ، ۲۰۰ هزار ريال  پرداخت  مي كنيم .
«حسين  جعفري » افزود: شرايط كنوني  تئاتر ناشي  از فراهم  نشدن  زمينه هاي  لازم  براي  پيشرفت  آن است ، لذا نمايش  به  جرياني  تبديل  شده  كه  در هيچ  كجا ريشه  ندارد.وي  اظهار داشت : در فروردين  ماه  سال  جاري  دو هزار تئاتر ميداني  در محلات و بوستان هاي  شهر اجرا شد كه  حدود ۵۰۰ هزار تماشاگر را به  خود جلب  كرد و قرار است  در تابستان  امسال  نيز سه  هزار نمايش  و تا پايان  سال  جاري  ۱۰هزار اجراي  نمايشي  داشته  باشيم .
وي  بخشي  از بحران  تئاتر را ناشي  از بحران  اقتصادي  كشور دانست  و ادامه  داد: در اين  بخش  كاري  از كسي  ساخته  نيست ، ولي  بخش  ديگر آن را با برنامه ريزي  دقيق  مي توان  حل  كرد.

بررسي بحران جهاني هنر و تحولات جامعه هنر ايران
دكتر محمد امين ميرفندرسكي درمورد آثار وزيري مقدم با عنوان «بحران جهاني هنر و تحولات جامعه هنر ايران» به ايراد سخن مي پردازد.
دكتر ميرفندرسكي نويسنده و استاد دانشگاه راس ساعت ۱۷ فردا در موزه هنرهاي معاصر تهران سخنراني مي كند.
در ادامه، جلسه پرسش و پاسخ با حضور محسن وزيري مقدم برگزار مي شود.نمايشگاه پيشگامان هنر نوگراي ايران با مروري بر آثار محسن وزيري مقدم و همچنين نمايشگاه گرهارد ريشتر كه از روز ۱۹ ارديبهشت ماه در موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح شد تا ۱۲ تيرماه ادامه دارد. علاقمندان مي توانند هر روز از ساعت ۹ تا ۱۹ و جمعه ها از ساعت ۱۴ تا ۱۹ به موزه هنرهاي معاصر تهران مراجعه كنند.

كنسرت «صديف» در شيراز
رامبد صديف، چهره پيش كسوت و صاحب نام موسيقي آوازي ايران ۲۶ تا ۲۸ خرداد ماه در شيراز كنسرت مي دهد.
پيمان سلطاني؛ نوازنده تار و آهنگساز كه در اين اجرا صديف را همراهي مي كند، در گفتگويي با خبرنگار ما ضمن اعلام اين خبر گفت: دو شب اين كنسرت در ارگ كريم خاني و يك شب آن در حافظيه شيراز اجرا خواهد شد.
اين اجرا به شكل بداهه خواني و بداهه نوازي خواهد بود.

خانه نيما يوشيج از زلزله جان سالم بدر برد
مرمت هاي اساسي تابستان سال گذشته خانه نيما يوشيج، پدر شعر نو ايران، سبب شد تا اين مكان فرهنگي از زلزله ۲/۶ ريشتري عصر جمعه جان سالم بدر برد.
سهيلا رجايي مدير ميراث فرهنگي استان مازندران در گفت وگو با ميراث خبر ضمن اعلام اين مطلب درباره خسارات وارده به اماكن فرهنگي تاريخي استان مازندران گفت: كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي براي بررسي هاي دقيق تر به منطقه كجور كه مركز اصلي زلزله بود اعزام و درحال بررسي ميزان آسيب وارده هستند.
خانه نيما يوشيج نيز ازجمله اماكن نزديك به مركز زلزله بود.

نشست «چهره هاي ماندگار» موسيقي
نشست نقد و بررسي كتاب «چهره هاي ماندگار موسيقي» تاليف فروغ بهمن پور در ساعت ۱۷ يازدهم خرداد در محل پاتوق فرهنگي تهران، واقع در خيابان شريعتي، سينما ايران برگزار خواهد شد.در اين نشست سيد عليرضا مير علي نقي ( مورخ ومحقق موسيقي ) ودكتر محمد سرير در باره اين اثر سخن مي گويند .

تازه  هاي دنياي رسانه ها
نظر «سي .بي.اس» درباره اياز علوي
تعيين «اياز علوي» ۵۸ ساله از سوي شوراي حاكميت عراق (كه اعضاي آن از سوي آمريكا منصوب شده اند) به عنوان نخست وزير آينده عراق در رسانه هاي سراسر جهان بازتاب نسبتا وسيع داشت. شبكه تلويزيوني «سي.بي.اس» آمريكا، جمعه شب از اياز علوي به عنوان فردي كه ارتباط تنگاتنگ با سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا و انگلستان دارد و مورد اعتماد آنهاست نام برد و گفت: در حالي كه سازمان ملل هنوز بر اين انتصاب رسما صحه نگذارده بود، جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا و «برمر» فرماندار آمريكايي عراق از نخست وزير شدن اياز علوي حمايت و از شخص وي تمجيد كردند. سي.بي.اس گفت: علوي كه يك پزشك اعصاب و از اعضاي حزب بعث و درگير در كارهاي اطلاعاتي عراق بود، در ۱۹۷۱ (۳۳ سال پيش) از اين كشور فرار كرد و در انگلستان با گرد آوردن افسران اخراجي و فراري از عراق و ناراضي از صدام، حزب «پيمان ملي عراق» را تاسيس كرد كه يك بار هم متهم به طرح كودتا بر ضد صدام شد. او شيعه است ولي مذهبي نيست. قرار بود حسين شهرستاني كارشناس هسته اي عراق كه پس از فرار از اين كشور افشاگري هاي متعدد بر ضد صدام و برنامه هاي اتمي او كرده بود نخست وزير شود كه از اين كار انصراف داد. شوراي حكومتي با حضور برمر و در غياب ابراهيمي نماينده سازمان ملل و همچنين احمد چلبي كه از نظر آمريكا افتاده است، اياز را به عنوان نخست وزير تعيين كرد. علوي ضمن داشتن ارتباط با سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا و انگلستان، در طول تبعيد كسب و كار بازرگاني هم داشت و پس از اشغال نظامي عراق به اين كشور بازگشت. شوراي حكومتي، در حالي كه هنوز شوراي امنيت سازمان ملل روي آينده عراق توافق نكرده است، بايد رئيس جمهوري موقت (يك سني) و دو معاون او (يك كرد و يك شيعه) را تعيين كند. اختيارات دولت موقت كه تا انتخابات ۳۱ ژانويه ۲۰۰۵ بايد بر سر كار باشد روشن نيست و دولت آمريكا كه عراق را در اشغال نظامي خود دارد معلوم نيست چقدر اختيار به آن بدهد.
مطبوعات فرانسه در اين زمينه نوشته اند كه عراقي ها تبعيدي هاي بازگشته از خارج را نمي خواهند و مي گويند اين جماعت به علت اقامت طولاني در خارج، دست كم از مشكلات عراقي ها بي خبرند و با داشتن حس انتقامجويي نسبت به مقامات بعثي نخواهند توانست كاري انجام دهند و در صورتي كه در راس كار باشند، آشتي ملي كه راه حل مسائل عراق است تحقق نخواهد يافت. به نوشته اين رسانه ها، ابراهيمي در مورد انتصاب اياز علوي نگران ارتباط طولاني او با «سيا» و «اينتليجنس سرويس» است و ترديد عراقي ها نسبت به او را درك مي كند. اين رسانه ها نوشته اند كه علوي در دهه ۱۹۷۰ در عين حال يك مامور اطلاعاتي دولت وقت عراق بود و اضافه كرده اند كه در تعيين علوي به عنوان نخست وزير موقت عراق، وزارت امورخارجه آمريكا بر وزارت دفاع اين كشور كه از دير زمان با هم رقابت داشتند پيروز شده است، زيرا كه چلبي مربوط به وزارت دفاع بود و علوي با وزارت امورخارجه آمريكا ارتباط داشت. وزارت دفاع آمريكا پس از انتشار عكس هاي شكنجه در زندان ابو غريب در حالت دفاعي قرار گرفته است.
كنفرانس گوادالاجار ثابت؛ اروپا و آمريكا
به نوشته روزنامه هاي آمريكاي لاتين، اختلاف بر سر تنظيم قطعنامه كنفرانس يك روزه سران كشورهاي عضو اتحاديه اروپا و آمريكاي لاتين كه در گوادالاجار مكزيك تشكيل شده بود، ثابت كرد كه اتحاديه اروپا عنصري جدا از آمريكا نيست و اين دو بدنه دنياي غرب در پهنه جهان همچنان يكپارچه عمل مي كنند و نبايد قهر و آشتي هاي ظاهري آنها را باور كرد.
روزنامه هاي كوبا نوشته اند كه اتحاديه اروپا مطيع و منقاد آمريكاست زيرا حاضر نشد اقدام تازه آمريكا مبني بر تشديد محاصره اقتصادي كوبا را محكوم كند.
رسانه هاي برزيل اظهار نظر كرده اند كه سران اتحاديه اروپا با اصرار و پافشاري تمام، جملاتي داير بر محكوم شدن آمريكا به خاطر شكنجه عراقي ها را در پيش نويس قطعنامه به جملاتي عام تبديل كردند كه در آنها هر شكل ظلم و شكنجه و رفتار ناپسند بر ضد زندانيان و از جمله زندانيان نظامي، محكوم شده است كه چيز تازه اي نيست. در اين اعلاميه، خواسته شده است كه كشورها در مبارزه بر ضد تروريسم به تنهايي عمل نكنند كه آن هم درخواستي عام است. در اين كنفرانس، تنها شيراك خواست كه براي حل مسائل بين المللي كار گروهي شود.
اتحاد برزيل با چين
درجريان ديدار اخير داسيلوا، رئيس جمهوري برزيل كه يك سوسياليست است از چين، اين دو كشور بزرگ آسيا و آمريكاي لاتين موافقت كردند كه متحد اقتصادي يكديگر شوند. طبق توافق هاي حاصله كه گزارش و تفسير آنها روزنامه هاي دو كشور را پر كرده است، چين و برزيل در صنعت هواپيما سازي و ماهواره، همچنين در زمينه اكتشاف و تجارت نفت و توليد سيمان و ساير امور با هم همكاري خواهند كرد. دو كشور، كارخانه هاي مشترك ساخت جت مسافربر ايجاد خواهند كرد و چين ماهواره هاي برزيل را به فضا خواهد فرستاد و كمپاني نفتي «پترو براز» برزيل در چين به فعاليت خواهد پرداخت. دو كشور در استفاده از دستاوردهاي كشاورزي با يكديگر شريك خواهند شد. چين باداشتن ۴هزار و ۸۱۳ كارخانه سيمان كه برابر تعداد كارخانه هاي سيمان بقيه كشورهاي جهان است به علت وسعت امور ساختماني دچار كمبود سيمان است.

پاسخ به پرسش پزشكي
درد، مؤثرترين زنگ خطر بيماري 
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي گفته است كه افراد نبايد از احساس درد دلخور شوند، زيرا دردها موثرترين زنگ خطر بيماري  هستند. درد است كه فرد را وادار مي كند كه در مراجعه به دكتر درنگ نكند.
درد هاي مزمن از بيماري هاي خطرناكتر حكايت مي كنند از جمله سرطان و بخصوص پس از گسترش آن به استخوان. اگر درد ظرف ۴۸ ساعت با مصرف داروهاي ضد درد كه بدون نسخه فروخته مي شوند بر طرف نشود بايد سريعا خود را به دكتر برسانيد كه دير نشود.

برگي از تاريخ
۲۹ مه، سالگرد ورود جهان به دوران تاريخي «عهد جديد» و پايان دوران تاريخي قرون وسطي است. در اين روز در سال ۱۴۵۳ محمد دوم معروف به «فاتح» شهر قسطنطنيه را تصرف كرد، آن را اسلامبول ناميد و به اين ترتيب، دست غرب موقتاً از سلطه مستقيم بر شرق كوتاه شد و تاريخنگاران اين روز را پايان قرون وسطي قرار داده اند. در اين روز در ۵۵۱ سال پيش، با فتح قسطنطنيه، كنستانتين يازدهم آخرين امپراتور بيزانتاين (روم شرقي) كه ۴۹ سال بيش نداشت كشته شد و به عمر اين حكومت پس از حدود ۱۲ قرن پايان داده شد. مسلمانان براي اخراج اين حكومت اروپايي ها بر مشرق زمين هفت قرن تلاش كرده بودند كه محمد دوم موفق به انجام آن شد. ولي، اين پايان سلطه طلبي غرب بر شرق و نقاط ديگر جهان نبود. در همان قرن، اروپايي ها كه راه زميني به شرق را بر خود بسته ديدند به يافتن راههاي دريايي دست زدند و از اين طريق خود را به شرق رسانيدند، آن هم تا آخرين نقطه شرق. درجريان همين تلاش، اواخر همان قرن، اروپايي ها برحسب اتفاق به قاره آمريكا رسيدند. از اين تلاش اروپايي ها، كليسا نيز حمايت مي كرد.

بهارستان
ميان عصر كه در ماندن لجاج مي ورزد
و شب كه انبوه مي شود
نگاه دخترك - كه دفتر مدرسه و مشق را رها كرده است - مي درخشد
آيا دخترك به پايان روشنايي مي نگرد يا به آغازش؟
اكتاويو پاز - ترجمه جلال ستاري

نگارستان
007260.jpg
خرده گير
رائول هاسمن Raoul Hausman
تولد: وين ۱۸۸۶ ‎/ وفات: ليموگس ۱۹۷۱
سبك هنرمند: دادايسم (اين مكتب پس از جنگ جهاني دوم، براي نشان دادن پوچي كليه ارزش هاي انساني و اجتماعي خلق شد)
درباره هنرمند: هاسمن خود را در مقابل آينده و آيندگان مسئول مي ديد. از نكات مهم آثار او استفاده از تكه هاي روزنامه و چسباندن آنها در كنار آثار نقاشي اش، براي عيب جويي از اوضاع جامعه بود. آثار او از برجسته ترين آثار سبك دادا است و گاه بعضي آثارش از شدت انتقاد هجو به نظر مي رسد. او در سال ۱۹۲۳، نقاشي را براي هميشه كنار گذاشت و چهارسال بعد از اين واقعه دستگاه اپتوفون را اختراع كرد.
نام تابلو و مشخصات تابلو: هنر خرده گير / ۱۹۲۰ - ۱۹۱۹ / مونتاژ چند عكس بر روي اثر نقاشي شده / ۴/۲۵ * ۷/۳۱ سانتي متر مردي با چهره اي وحشتناك و عجيب، در حالي كه مدادي در دست، تصوير كفشي در ذهن و چشمان خيره به دوردست دارد گويي از پشت پرده اي مشبك به آينده مي نگرد و قطعه اي از يك اسكناس پنجاه ماركي از گردنش بيرون زده ديده مي شود. او اين اثر را براي نشان دادن نحوه انتقاد هنر از اوضاع جامعه و آينده نامطمئن بشر به تصوير كشيده است.
محل نگهداري تابلو: گالري تيت / لندن.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
افق
سايه سرش پشت خط افق افتاده بود. فكر كرد سايه حتما مي تواند آن طرف را ببيند. حس حسادت ترغيب اش كرد برود ببيند آن طرف خط افق چيست. هرچه پيش مي رفت نمي رسيد. شب شد، سايه و خط افق ناپديد شده بود.
احمد زاهدي لنگرودي

گشتي در دنياي خبرها
نامه لاك پشتي
داكا: شركت پست بنگلادش هفته گذشته شرمنده شد چون نامه يكي از شهروندان سه سال در راه بود.
اين نامه سه سال قبل به داخل صندوق پست انداخته شد اما هفته گذشته به مقصد رسيد آن هم در شرايطي كه فاصله مبدا تا مقصد تنها ۵۰ كيلومتر بود.
اما نكته جالب تر اينكه، شخصي كه قرار بود نامه را دريافت كند، چند روز پيش از دنيا رفت. به عبارت ديگر اين نامه هرگز به گيرنده اش نرسيد.
تعطيلي نيروگاه براي پيانو
اسلو: يكي از بزرگترين نيروگاه هاي كشور نروژ براي كوك كردن يك پيانو،  دو ساعت تعطيل شد. قرار است در سالن اجتماعات اين نيروگاه، كنسرت موسيقي برگزار شود. به همين دليل روز گذشته پيانويي بزرگ به اين سالن انتقال داده شد،  اما سروصداي ناشي از فعاليت نيروگاه اجازه كوك كردن پيانو را نمي داد.
به همين دليل مسئولان نيروگاه براي چند ساعت ژنراتورها را خاموش كردند تا پيانو كوك شود.
قارچ غول پيكر
كنگو: اخيرا يك قارچ غول پيكر در جنگل هاي استوايي كشور كنگو يافت شده كه دانشمندان را دچار حيرت كرده است.
اين قارچ غول پيكر برخلاف قارچ هاي معمولي، داراي سه كلاهك است كه قطر كلاهك اول، يك متر و قطر كلاهك هاي بعدي به ترتيب ۶۰ و ۲۲ سانتيمتر است.
همچنين قارچ موردنظر در حدود ۴۵ سانتيمتر ارتفاع دارد.
چك هاي سرقتي در شكم
منچستر: مردي كه به وصول چك هاي سرقتي مي پرداخت توسط پليس به دام افتاد اما پيش از دستگيري چك هاي سرقتي را بلعيد.
اين مرد براي خود كارت شناسايي جعلي تهيه مي كرد و با آن به وصول چك ها مي پرداخت.
اما پليس كه متوجه اين موضوع شده بود براي او در يكي از شعب بانك تله گذاشت كه مرد كلاهبردار متوجه اين موضوع شد و قبل از اينكه ماموران به دست هاي وي دستبند بزنند، چك هاي سرقتي را داخل دهانش قرارداد و آنها را بلعيد.
دانش آموز مهربان
تنسي: چند روز قبل يك مدرسه در آمريكا، دانش آموزان خود را به گردش علمي برد. در اين سفر يك دانش آموز ۸ ساله مقداري اسكناس از جيبش بيرون آورد و به هريك از دانش آموزان يك اسكناس ۵۰ دلاري هديه داد.
اما جالب اينكه همزمان با اين اتفاق، مادر دانش آموز در خانه متوجه شد كه ۱۶۰۰ دلار پول موجود در كيف وي مفقود شده است به همين دليل موضوع را به پليس خبر داد.
پس از چند ساعت مشخص شد كه پسربچه، پول كيفي مادرش را ميان هم كلاسي هاي خود تقسيم كرده است.
تعويض مدرك ديپلم
كاليفرنيا: مدارس يكي از شهرهاي آمريكا بايد مدرك ديپلم ۵ هزار نفر از دانش آموزان خود را دوباره چاپ و طراحي كنند.
مدرك ديپلم فارغ التحصيلان سال ۲۰۰۴ اين مدارس به امضاي كسي رسيده است كه دوران خدمتش در ماه ژانويه سال جاري به پايان رسيد به همين دليل مدير جديد مي بايست پاي مدارك ديپلم را امضاء مي كرد.
به هرحال، مدارس مجبور هستند ۵ هزار مدرك ديپلم آماده را جمع آوري كرده و با صرف ۱۳ هزار دلار،  ديپلم هاي جديد تهيه كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۲ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۳۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۰ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه هنر: نمايشگاه نقاشي كودكان با موضوع «نفت كيمياست»/ تا ۱۳خرداد/ خيابان استاد نجات اللهي، نبش ورشو، مركز سازمانهاي غيردولتي شهرداري منطقه ۶/ تلفن: ۴-۸۹۱۱۶۱
* نگارخانه نوا: نمايشگاه نقاشي پروين نيكخواه و آزاده حبيبي / تا ۱۲ خرداد / بزرگراه چمران، پل مديريت، پلاك ۴۱/ تلفن: ۲۰۷۹۶۳۳
* نگارستان شاهد: نمايشگاه نقاشي آثار هنرمندان مسلمان چين / ۱۰ تا ۱۶ خرداد/ خيابان جمهوري، بابي ساندز / تلفن: ۶۷۲۶۸۲۲
* نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي مريم شهابي / تا ۱۲ خرداد / ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶/ تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي سعيد گائيني و فاطمه نصيري فرد / ۱۶ تا ۲۱ خرداد/ خيابان دروس، خيابان كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن:  ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه آبتين: نمايشگاه نقاشي گلناز طبيب زاده / تا ۱۳ خرداد / خيابان ولي عصر، چهارراه پارك وي، خيابان خاكزاد، پلاك ۱+۱۲ / تلفن: ۲۰۱۷۷۶۱
* نگارخانه خاك: نمايشگاه نقاشي زويا قلي زاده / تا ۱۳ خرداد / خيابان شريعتي، دوراهي قلهك، خيابان بصيري، كوچه ژيلا/ تلفن: ۲۶۰۵۴۶۵

گل و گياه
گل اختر
007257.jpg
نام علمي: canna Assaut
خانواده: BROMELIACEAE
گياه دائمي و ريزوم دار به بلندي ۸/۱ متر و گستردگي ۵۰ سانتي متر داراي برگهاي ارغواني مايل به قهوه اي بوده، گلهاي آن مشابه گلايول و به رنگ نارنجي مايل به قرمز در اواسط تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا پاييز و تقسيم ريزوم در اوايل بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |