يكشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۴ - May 30, 2004
براساس جديدترين گزارش ترازنامه انرژي:
ارزش كل ذخاير نفت و گاز كشور سه هزار و ۲۴۰ ميليارد دلار است
گروه اقتصادي - براساس برآوردهاي صورت گرفته، ارزش كل ذخاير نفت، گاز و ميعانات گازي كشور سه هزار و
۲۴۰ ميليارد دلار است.
به گزارش خبرنگار ما، براساس پيش بيني هاي صورت گرفته ثروت كشور از نظر ذخاير هيدروكربوري براساس قيمت هر بشكه نفت خام ۱۵ دلار، ميعانات گازي ۲۰ دلار و هر متر مكعب گاز طبيعي ۴ سنت، ۲۴/۳ تريليون دلار مي باشد.
ميزان ذخاير هيدروكربوري كشور در آغاز سال ۸۲، با تبديل ذخاير گازي به معادل نفت خام از نظر ارزش حرارتي ۲۹۷ ميليارد بشكه مي باشد.
در گزارش ترازنامه انرژي كه هر دو سال يك بار توسط وزارت نيرو منتشر مي شود،  در خصوص ذخاير نفت خام ايران آمده است: مجموع ذخاير قابل استحصال نفت خام و ميعانات گازي در آغاز سال ۸۲، حدود ۸/۱۳۰ ميليارد بشكه بوده است.
براساس اين گزارش تاريخ اتمام ذخاير، درصورت كشف نشدن ذخاير جديد و برداشت سالانه معادل سال ۱۳۸۱، براي نفت خام و ميعانات گازي حدود ۹۳ سال است كه نسبت به برآوردهاي انجام شده با ميزان برداشت سال قبل، ۲۱ سال افزايش نشان مي دهد.
اين گزارش حاكي است كه ذخاير واقع در خشكي و دريا به ترتيب حدود ۶/۷۸ و ۵/۲۱ درصد كل ذخاير قابل استحصال هيدروكربوري مايع كشور را تشكيل مي دهد، اين درحالي است كه ۱/۹۱ درصد از كل توليد از ميادين خشكي و تنها ۹/۸ درصد آن از ميادين دريايي صورت گرفته است.
در اين گزارش ذكر شده است كه تنها در سال ۸۱ حدود ۱۶/۳۳ ميليارد بشكه به ذخاير كشور افزوده شده كه نسبت به حدود يك ميليارد بشكه ذخاير جديد در سال ۸۰، ۶۷/۳۵ برابر افزايش داشته است.به گزارش خبرنگار ما تا پيش از اين ذخاير نفت و ميعانات گازي كشور حدود ۱۰۰ ميليارد بشكه اعلام شده بود كه به دليل افزايش ضريب بازيافت به ذخاير كشور حدود ۳۰ ميليارد بشكه افزوده شده است.
تزريق گاز به ميادين نفتي كشور ازجمله عوامل اصلي افزايش ضريب بازيافت نفت مي باشد.
منظور از ضريب بازيافت، درصدي از نفت در جاي كشور است كه قابل استحصال مي باشد و اين ميزان بستگي به ساختار ميادين نفتي و تكنولوژي به كار رفته در استخراج نفت خام دارد.
اگر نفت در جاي كشور ۵۰۰ ميليارد بشكه و ضريب بازيافت ۲۰ درصد باشد در حدود ۱۰۰ ميليارد بشكه از آن قابل استخراج است و اگر اين ضريب به حدود ۲۷ درصد افزايش يابد، نفت قابل استحصال نيز به حدود ۱۳۰ ميليارد بشكه خواهد رسيد.
هرچند مسئولان وزارت نفت تاكنون چندين بار به صورت رسمي، افزايش حدود ۳۰ ميليارد بشكه اي ذخاير نفت و ميعانات گازي كشور را اعلام كرده اند،  اما نهادهاي رسمي در سطح دنيا در گزارش هاي خود هنوز آمار قديمي را مورد استناد قرار مي دهند. ميزان ذخاير اثبات شده و مورد استناد نهادهاي رسمي بين المللي انرژي در مسائلي همچون جايگاه كشورها در بازارهاي انرژي جهان، جذب سرمايه گذاري هاي خارجي و حتي معادلات سياسي و امنيتي كشورها موثر است.

رشد ترانزيت كالا از كشور سال گَذشته ۱۸۰ هزار فرصت شغلي ايجاد كرد
گروه اقتصادي: علي رغم رشد كند و عدم پيشرفت زيرساخت هاي لازم و موانع گوناگون سال گذشته ميزان ترانزيت كالا از كشور ۸۵ درصد نسبت به سال قبل افزايش يافت و به ۸ ميليون تن كالا رسيد.
مسعود كرباسيان رييس كل گمرك ايران در جمع مسئولان بخش ترانزيت كالا در گمركات كشور با ارايه آماري از رشد عبور كالا از كشور تاكيد كرد كه اين رشد در سال گذشته ۱۸۰ هزار شغل فرصت شغلي مستقيم در كشور ايجاد كرد.وي افزود: برابر بررسي ها، عبور هريك ميليون تن كالا از كشور براي ۲۰ هزار نفر به طور مستقيم كار فراهم مي كند.هرچند ترانزيت هم ممكن است مانند همه پديده هاي اقتصادي و اجتماعي ديگر با آفت ها و آسيب هايي روبه رو باشد،  اما به جاي نفي آن، مي توان با اعمال نظارت هاي دقيق تر و استفاده از فن آوري هاي پيشرفته،  هم آسيب ها را به حداقل رساند و هم از منافع آن بهره برد.
گمرك براي مبارزه با قاچاق كالا از طريق ترانزيت، در سال هاي اخير تدابيري را اتخاذ كرده است كه استفاده از دستگاه هاي X-Ray و امكانات ردياب ماهواره اي كاميون ها، ايمن سازي اسناد ترانزيت از طريق نصب هولوگرام و باركد، ايمن سازي پلمب ها، تعيين نقشه مسير الكترونيكي براي كاميون هاي ترانزيتي و تعيين حداكثر سقف زماني براي عبور كاميون ها از خاك ايران و نيز مكانيزه كردن سيستم ترانزيت در گمرك ازجمله اين اقدامات است.

جشن خودكفايي گندم پس از ۴۰ سال برگزار مي شود
جشن  خودكفايي  گندم  پس  از ۴۰ سال  با همت  توليدكنندگان  گندم  و با حضور رياست  جمهوري  در سال  جاري برگزار مي شود.
محمودحجتي وزير جهادكشاورزي به ايرنا گفت: آمار و ارقام  و شاخص هاي  كلان  اقتصادي  در بخش  كشاورزي  بيانگر افزايش  توليد در تمام  محصولات  كشاورزي  است .
حجتي ، دستيابي  به  رقم  صفر در تراز بازرگاني  محصولات  كشاورزي  پس  از گذشت يك  دوره  ۴۰ ساله  را از ديگر موفقيت هاي  بخش  كشاورزي  در سال  گذشته  اعلام كرد و گفت سال گذشته ارزش صادرات و واردات كشاورزي برابر بود.

تعرفه واردات فولاد كاهش مي يابد
گروه اقتصادي: مديركل صنايع الكتريكي و فلزي وزارت صنايع ومعادن اعلام كرد: برنامه كاهش تعرفه واردات فولاد در كميسيون ماده يك وزارت بازرگاني تهيه شده و از هفته هاي آينده به اجرا درمي آيد.
مهندس مظفر اعواني ديروز در جمع خبرنگاران گفت: قرار است نرخ تعرفه واردات ميلگرد از ۲۰ درصد به ۱۵ درصد و ميزان تعرفه بقيه محصولات فولادي به چهار درصد كاهش يابد.
وي با بيان اينكه در صورت تصويب كميسيون ماده يك، واردات فولاد بدون سود بازرگاني انجام خواهد شد، افزود: در سال جاري محدوديتي براي واردات فولاد وجود ندارد.
وي اضافه كرد: با وجود كاهش تعرفه واردات فولاد، كاهش چشمگير قيمت محصولات فولادي در بازار داخلي پيش بيني نمي شود زيرا كه تابع نوسانات جهاني است.

گفت وگوي امروز
سرنوشت تحقيق و تفحص از صنايع خودروسازي
گروه اقتصادي: بررسي مشكلات صنايع خودروسازي كشور كه در چارچوب هيات تحقيق و تفحص از صنايع خودروسازي كشور مورد توجه قرار گرفته بود با واكنش هاي گوناگوني مواجه شد و سرانجام خلاصه اين گزارش در مجلس شوراي اسلامي قرائت شد.با احمد رهبري از اعضاي كميته تحقيق و تفحص خودرو در دوره ششم مجلس گفت وگو كرده ايم.
***
* با قرائت گزارش تحقيق و تفحص صنايع خودروسازي اهداف آن تا چه حد محقق خواهد شد؟
- گزارش اصلي كه كميته تحقيق و تفحص از صنايع خودروسازي تهيه كرده بود به دليل اعتقاد برخي از اعضاي كميسيون صنايع مبني بر اينكه انتشار برخي از اعداد و ارقام اين گزارش بر ارزش سهام صنعت خودروسازي در بورس تاثير منفي خواهد داشت و به ضرر مردم و سهامداران است، كميسيون با تعديل گزارش همه آمار و ارقام مذكور و مواردي كه ايجاد شبهه نموده و مشكل زا بود را حذف كرد و حتي تمام آنچه كه تصويب شده بود نيز به دليل نبود وقت خوانده نشد و تنها ۱۰ درصد گزارش تهيه شده قرائت شد.
اين گزارش آنچنان نبود تا مشكلات قيمت و كيفيت صنعت خودروسازي را به طور شفاف دراختيار مردم و نمايندگان قرار دهد اما گزارش اوليه تكثير شده و در اختيار نمايندگان قرار گرفت.
* آيا اين گزارش قابل پيگيري توسط نمايندگان مجلس هفتم خواهد بود؟
- براساس آِيين نامه داخلي مجلس كليه اقداماتي كه در يك دوره مجلس صورت مي گيرد در پايان دوره هيچ دستور جلسه جديدي براي دوره بعدي باقي نخواهد ماند مگر اينكه لوايحي كه به وسيله دولت به مجلس ارسال شده مجددا به صورت مكتوب درخواست پيگيري آن ارايه شود اما درخصوص طرح هايي مانند تحقيق و تفحص در آيين نامه راهكاري پيش بيني نشده است بنابراين هر طرح كه نيمه تمام مانده و يا وقت كافي براي بررسي آن نبوده است بلاتكليف و مختومه خواهد شد.
* آيا براي پيگيري مراحل بعدي اين گزارش اقدامي صورت خواهد گرفت يا تنها به قرائت آن اكتفاء مي شود؟
اگر رييس مجلس يا يكي از اعضاي هيات تحقيق و تفحص در مجلس قبلي از طريق مكاتبه درخواست پيگيري اين گزارش را بنمايند جنبه قانوني داشته و مي توان مراحل بعدي رسيدگي به اين گزارش را انجام داد اما اطلاعي از انجام شدن يا عدم انجام اين كار ندارم.
* خودروسازان اين گزارش را سياسي و فاقد كار كارشناسي دانسته اند، نظر شما چيست؟
- اظهارنظر غيركارشناسي بودن اين گزارش نشانگر كم لطفي خودروسازان است چراكه اگر قرار بود براساس روال طبيعي كار تحقيق و تفحص صورت گيرد بسياري از مديران خودروسازي كه در مسند كار هستند و اين ادعاها را مطرح مي كنند، دچار مشكل مي شدند.بايد گفت كه از آغاز با انجام اين تحقيق و تفحص به شكل سياسي برخورد شد چراكه معمولا تحقيق و تفحص با درخواست يك نماينده عملي خواهد شد ولي اين تحقيق و تفحص با درخواست ۱۵۳ نماينده ارايه گرديد و از روز اول لابي شد تا اين تحقيق و تفحص راي نياورد و صورت نگيرد و اينجانب كه طراح تحقيق و تفحص مذكور بودم مي توانستم درخواست انجام آن را بدهم ولي از آنجا كه افكار عمومي نسبت به صنعت خودروسازي بدبين بوده و مجلس نيز برخاسته از افكار عمومي مردم است معتقد بودم كه با راي بالايي درخواست اين تحقيق و تفحص مطرح شود تا قدرت خودروسازان در كشور مانع انجام اين تحقيق و تفحص نشود كه متاسفانه اين كار صورت گرفت و تحقيق و تفحص از اول سياسي شد و اينجانب را كه طراح تحقيق و تفحص مذكور بودم از هيات رييسه تحقيق و تفحص حذف كردند و اين كار بي سابقه است كه متقاضي تحقيق و تفحص توسط كميسيون صنايع از هيات رييسه حذف شود. اين گزارش به نفع افراد سياسي شده است.

يادداشت
رونق دوباره
به نظر مي رسد بورس تهران درحال خروج از يك دوره ركود موسمي است كه اين بار بر خلاف روال معمول پس از تعطيلات نوروزي بيش از يك ماه پايدار ماند و تا هفته هاي اخير نيز ادامه داشت.
اين نشانه هاي اميدواركننده براي فعالان بازار سهام با رفع نگراني ها درمورد تحولات بخش هاي مديريتي زيرمجموعه وزارت اقتصاد و دارايي همراه بود و با قطعي شدن حضور عبده تبريزي به عنوان دبيركل بورس اطمينان به ثبات برنامه هاي جاري بورس قطعي شد.روز گذشته همچنين با تعيين عبدالله پوري حسيني به عنوان مديرعامل سازمان خصوصي سازي اميد به رفع ركود جاري در برنامه خصوصي سازي كه از ابتداي سال جاري تاكنون هيچ سهامي در بورس تهران از سوي اين سازمان عرضه نشده بود افزايش يافت.در بازار سهام، علاوه بر اين موارد تحول ديگري رخداد و آن داد و ستد ۱۰۶ ميليارد تومان سهام سيمان سپاهان بود.
ديروز ۵/۱۰ درصد كل سهام اين شركت به وسيله شركت سرمايه گذاري فرهنگيان در بورس عرضه شد و ۲۱ ميليون سهام اين شركت را شركت سرمايه گذاري غدير خريداري كرد.
رشد ۶۵ واحدي شاخص كل سهام در هفته گذشته و افزايش ۲۵ واحدي آن در روز گذشته نيز اميد به رونق
داد و ستد در بورس تهران را بيشتر كرده است.
اگرچه هنوز تحولات خارجي در قبال ساخت نيروگاه اتمي بوشهر در ايران ادامه دارد ولي باتوجه به حاكم شدن يك روند ثابت در اين ماجرا تاثير اين مساله در بورس كاهش يافته است.
به اين ترتيب باتوجه به تشكيل مجلس هفتم و ايجاد نوعي ثبات در روند اداره امور جاري كشور اميد به رونق بيشتر بورس دور از انتظار نيست.

وزير نفت خبر داد
حضور«هاليبرتون» آمريكا در مناقصه نفتي پارس جنوبي
گروه اقتصادي: با وجود تكذيب برخي منابع در مورد عدم حضور شركت هاليبرتون در طرح هاي نفت و گاز ايران، وزير نفت در گفتگو با شانا اعلام كرد:  شركت هاي آمريكايي با وجود تمايل به حضور در صنعت نفت ايران به دليل تحريم دولت اين كشور نمي توانند به طور مستقيم در ايران فعاليت كنند.
وي تأييد كرد اين شركتها ممكن است با واسطه و يا از طريق شعبه هايي كه در خارج از آمريكا ثبت كرده اند فعاليت در صنعت نفت ايران را آغاز كنند.
زنگنه در اظهارات خود به صورت تلويحي از حضور شركت هاي خدماتي نفتي مانند هاليبرتون و شلومبرگر در مناقصه لايه نفتي ميدان گازي پارس جنوبي خبر داد و اظهار اميدواري كرد كه مذاكره با شركت هاي حاضر به زودي به نتيجه برسد. اخيرا شركت هاليبرتون اعلام كرده بود كه به رغم فشارهاي موجود از سوي برخي مراجع در آمريكا قصد ندارد فعاليت هاي خود را در ايران تعطيل كند.شركت هاليبرتون از جمله شركت هاي خدماتي مطرح آمريكايي در بخش نفت و گاز است كه در حال حاضر حضور فعالي در بازسازي تأسيسات نفتي عراق دارد و اجراي بخش عمده اي از طرحهاي نفتي حساس اين كشور را بر عهده گرفته است.
حضور گسترده اين شركت در عراق مشروط به تأمين بخشي از نيازهاي روزمره نيروهاي آمريكايي مستقر در اين كشور است.
اين شركت به دليل منع قانوني با ثبت يك شركت در انگليس در تهران فعاليت هاي خود را براي حضور در طرح هاي نفت و گاز ايران هدايت مي كند.هاليبرتون دومين شركت بزرگ نفتي آمريكا و جزو ده شركت بزرگ نفتي جهان است. ديك چني معاون كنوني رييس جمهور آمريكا قبل از عهده دارشدن اين پست، رياست اين شركت را برعهده داشت و به نظر مي رسد همچنان از پشت صحنه تحولات اين شركت را راهبري مي كند.
با افشاء احتمال سرمايه گذاري اين شركت در صنايع نفت و گاز ايران، برخي از نمايندگان كنگره آمريكا و سهام داران عمده اين شركت خواستار پي گيري مساله و پايان دادن فعاليت اين شركت در ايران شده اند.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۱۱۵۳
۵,۰۰۰
مگسال
۴۷۳
۹,۹۶۰
لاستيكي سهند
۱۹۸
۴,۱۷۰
توسعه فارس
۹۷
۲,۰۵۲
معادن بافق
۵۳
۱,۱۲۳
شكر شاهرود
۱۶۹
۳,۵۸۷
سرمايه گذاري بازنشستگي
۵۳
۱,۱۵۴
درخشان تهران
۲۱۸
۴,۸۵۰
آذريت
۸۳
۱,۸۴۴
توسعه صنعتي
۱۸۹
۴,۲۶۲
سامان گستراصفهان
۱۶۲
۳,۶۵۰
نيروي زنگان
۱۱۰
۲,۵۰۴
سرمايه گذاري آذربايجان
۳۱۲
۷,۲۳۱
سرمايه گذاري غدير
۱۷۳
۴,۰۰۷
ساختمان اصفهان
۲۷۲
۶,۶۰۷
سرمايه گذاري ساختمان
۲۱۶
۵,۲۶۱
تكنو تار
۱۵۲
۴,۰۳۵
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱۱۱
۳,۸۴۵
قطعات فولادي
۵۹
۲,۰۵۴
گرجي
۵۳
۲,۰۷۰
قند قزوين
۱۲۷
۵,۰۱۶
توكا فولاد
۱۵۲
۷,۳۶۸
پتروشيمي اراك
۶۵۹
۳۸,۸۶۲
گاز لوله
۱۳۱
۷,۷۳۸
كنتورسازي ايران
۱۵۰
۱۲,۳۸۵
پتروشيمي اصفهان
۲۲
۲,۳۹۶
سرمايه گذاري سپه
۹۹
۱۱,۶۰۲
سيمان هگمتان
۱۰۲
۱۲,۱۸۷
جابربن حيان
۴۳
۵,۶۷۲
مس شهيد باهنر
۲۰
۲,۷۶۶
بهپاك
۱۵۵
۲۱,۷۸۴
سيمان خاش
۵۰
۷,۰۹۷
توسعه صنايع بهشهر
۱۳
۱,۹۷۰
ايران تاير
۱۳۸
۲۲,۵۴۲
خدمات انفورماتيك
۶۲
۱۰,۴۴۸
بانك كارآفرين
۱۲
۳,۰۰۷
ماشين سازي اراك
۲۰
۵,۳۵۱
داروسازي زهراوي
۱۶
۴,۳۶۹
لوله وماشين سازي
۳۸
۱۰,۷۴۶
ايران ترانسفو
۸
۲,۳۷۰
نيرومحركه
۲
۶۴۹
پارسيلون
۱۰
۳,۳۹۶
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۸
۲,۹۸۴
سپنتا
۵
۱,۹۶۱
سرما آفرين
۳۱
۱۲,۶۹۰
آلومتك
۱۲
۵,۰۳۷
نيروترانس
۲۲
۹,۹۳۵
پتروشيمي خارك
۲
۹۸۷
توليدي بهمن
۱۵
۹,۳۱۰
داروسازي اكسير
۵
۴,۱۷۴
شيشه قزوين
۶
۶,۱۱۸
كيميدارو
۱
۱,۴۲۱
بسته بندي ايران
۲۳
۳۶,۲۵۶
سيمان تهران
۴
۸,۸۴۲
معادن و فلزات
۱
۲,۷۸۸
پاكسان
۱
۴,۱۷۸
كابل سازي ايران
۱
۵,۵۵۷
مارگارين
۲
۱۵,۳۱۱
دوده صنعتي
۱
۱۲,۳۲۶
گروه صنعتي سديد
۴
۲,۷۵۰
سالمين
۵
۴,۱۶۹
شيشه قزوين
۳
۲,۹۷۶
سپنتا
۳
۱۲,۶۵۹
آلومتك
۲
۱۲,۳۲۵
گروه صنعتي سديد
۲۴-
۶,۲۷۵
صنعتي بهشهر
۲۰-
۳,۰۹۳
آذرآب
۵۷۷-
۱۸,۶۱۲
صنعتي دريايي(صدرا)

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۷۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۴۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۵۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۳۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۶۴۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۵۷۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۴۶۸

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |