يكشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۹ - Jun 6, 2004
معاون وزارت بهداشت در گفت وگو با همشهري:
خصوصي سازي بيمارستانها سياست دولت نيست
007548.jpg
دكتر قائم پناه: سلامت مردم را نمي توان به بازار واگذار كرد
گروه اجتماعي: دكتر محمدجعفر قائم پناه، معاون توسعه، مديريت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: سلامت مردم را نمي توان به بازار واگذار كرد و نگاه تجاري به اين بحث خسارات جاني جبران ناپذيري به دنبال خواهد داشت.
دكتر قائم پناه در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار همشهري افزود: خصوصي سازي بيمارستان ها نه تكليف قانوني ماست و نه جزو سياست هاي دولت است، بنابراين ما برنامه اي به صورت مصوب براي خصوصي سازي بيمارستان ها در دست نداريم و در هيچ جاي دنيا نيز سلامت مردم به بخش خصوصي واگذار نمي شود و ارائه و تأمين سلامت مردم به عهده دولت است.
دكتر قائم پناه ضمن رد ديدگاه هايي كه درمورد خصوصي نمودن خدمات بهداشتي و درماني ارائه مي شوند، افزود: اين گونه افراد نگاهي كه به صنعت دارند را مي خواهند به بخش سلامت نيز گسترش دهند درحالي كه اين كار نه علمي است و نه تجربيات جهاني آن را تأييد مي كند.
وي خاطرنشان كرد: بحثي كه درمورد خصوصي سازي هم اكنون مطرح است، اصلاح سيستم مديريتي براي كارآمدي بيشتر، اثربخشي، عدالت، دسترسي و كيفيت خدمات است.
وي گفت: منابع مالي دولت نمي تواند پاسخگوي نياز بخش خصوصي كه هدفش كسب سود بيشتر است و اگر بخش خصوصي را مكلف به رعايت تعرفه ها بكنيم نمي توانند ارائه خدمات كنند لذا ناچارند يا از تعرفه ها عدول كنند و يا اعلام نمايند كه ديگر نمي توانند اداره كنند ودر حال ورشكستگي مي باشند.
دكتر قائم پناه در تشريح واگذاري برخي خدمات درماني در بيمارستان ها گفت: واگذاري بخش يا قسمتي از امور بهداشتي و درماني به بخش خصوصي با واگذاري كامل بيمارستان به بخش خصوصي متفاوت است.در اين طرح به طور مثال بخش سي تي اسكن بيمارستان را در غالب قرارداد در يك مقطع زماني مشخص تحت نظارت به بخش خصوصي واگذار مي شود كه هدف از اين كار كاهش تصدي دولت و مشاركت دادن مردم در اداره امور مملكت خودشان است.
معاون وزير بهداشت در پاسخ به سئوال خبرنگار ما مبني بر اين كه آيا اجراي اين طرح موجب آشفتگي و رهاشدن بخش ها نمي شود گفت: خصوصي سازي به مفهوم رهاسازي بخش ها نيست و نظارت مستمر وجود دارد و اين كار زير نظر بيمارستان است.وي درخصوص مالكيت ساختمان و تجهيزات بيمارستان گفت: در اجراي اين طرح مالكيت ساختمان، تجهيزات، نظام مالي و اداري برعهده ماست و فقط مديريت برخي بخش ها به بخش خصوصي واگذار مي شود.
دكتر قائم پناه، اصلاح ساختار مديريتي بيمارستانها را يكي از برنامه هاي مهم سال جاري ذكر كرد و گفت: در اين خصوص در هر استان يك بيمارستان را انتخاب كرديم و تشكيلات، مديريت و سيستم پرداخت و نگهداشت بيمارستان را اصلاح مي كنيم كه در صورت موفقيت به بخش هاي ديگر نيز تسري مي دهيم. وي يكي از ويژگي هاي اين كار را جايگزيني بودجه بندي عملياتي به جاي برنامه اي ذكر كرد و گفت: براساس اين طرح به هر ميزاني كه ارائه خدمات صورت بگيرد به همان ميزان بودجه اختصاص مي يابد و مديريت عملكردي حاكم است و پرداخت ها متناسب با عملكرد پرسنل است.
دكتر قائم پناه، جايگزيني مديريت مشاركتي به جاي مديريت رئيس يا مدير بيمارستان را، يكي ديگر از برنامه هاي اين معاونت خواند و گفت: در بحث مديريت مشاركتي، پزشكان، كاركنان و پرستاران در اداره بيمارستان مشاركت دارند.
وي ارزيابي عملكرد دانشگاه ها در چارچوب وظايف اين معاونت براساس شاخص هاي تعيين شده را يكي ديگر از برنامه هاي سال جاري نام برد و افزود: در بحث تحولات اداري، بحث تكريم ارباب رجوع، منطقي ساختن اندازه تشكيلات سازماني، اصلاح فرايندها، مهندسي مشاغل و تغيير نظام هاي استخدامي نيز از ديگر برنامه هاي اين معاونت مي باشند.

تغيير و تحولات در روزنامه وقايع اتفاقيه
خبرهاي دريافتي از روزنامه وقايع اتفاقيه حاكي است كه اختلاف شديدي بين پرسنل اين روزنامه با مقامات حزب مشاركت به وقوع پيوسته است. بر اساس اين گزارش اين روزنامه از روز شنبه ۱۶ خرداد ماه در ۱۲ صفحه و با چهار صفحه كمتر از سابق منتشر شد. دليل ظاهري اين موضوع بدهي هاي احتمالي روزنامه عنوان شده است. اما پرسنل روزنامه چنين تصوري ندارند و بر اين باورند كه اين دليل بسيار ساده انگارانه طراحي و بيان شده است. پيش از اين كه اين روزنامه منتشر شود گردانندگان جبهه مشاركت بدليل عدم اطميناني كه به مصطفي خانزادي مدير مسئول وقايع اتفاقيه داشته و دارند، درصدد بودند روزنامه ايرانيان به صاحب امتيازي و مدير مسئولي رضا خاتمي دبير كل حزب مشاركت را منتشر كنند اما با مخالفت گسترده نيروهاي حرفه اي تحريريه مواجه شدند.
اين نيروها بارها متذكر شدند در صورت تبديل شدن وقايع اتفاقيه به ارگان حزب مشاركت آنها از تحريريه خواهند رفت. اين اقدام موجب شدتا مقامات تصميم گير جبهه مشاركت در ابتدا در اين باره عقب نشيني كنند. اما اينك پس از حدود دو ماه درصدد اعمال نظرات خود از راههاي ديگري هستند.
گفته مي شود كه آنها با طرح بدهي ۱۵۰ ميليون توماني روزنامه كه بخشي از آن از روزنامه ياس نو به اين روزنامه منتقل شده است و كاهش چهار صفحه از حجم روزنامه
مي خواهند سردبير اين روزنامه بهروز گرانپايه و تعدادي از نيروهاي تحريريه را وادار به واكنش كنند تا خودشان مجبور به رفتن شوند. در اين حالت با راحتي بيشتري امكان تبديل آن به ارگان مشاركت به طور رسمي وجود خواهد داشت.
بارها شنيده شده كه جبهه مشاركت
مي گويد: اين روزنامه از كنترل ما خارج شده و به مسائل اساسي مورد نظر ما نمي پردازد. ضمن اينكه مصطفي خانزادي مدير مسئول روزنامه نيز فرد محافظه كار و غير قابل اعتمادي محسوب مي شود كه بايد به هر شيوه شده، اين روزنامه تحت كنترل درآيد و مدير مسئول نيز تغيير كند.
سردبير اين روزنامه بهروز گرانپايه و تيم همراه و همكار وي گرايش به كار حرفه اي از خود نشان داده و به سوي مسائل اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي كه كاملا متضاد و مخالف نظرات جبهه مشاركت نشان مي دهد از روزنامه رفته اند.
اعضاي تحريريه وقايع اتفاقيه بر اين باورند كه بهانه وجود ۱۵۰ ميليون تومان بدهي آنچنان غير قابل باور به نظر مي رسد كه هيچگونه نظري درباره آن نمي توان ابراز كرد. چراكه بسياري از مقامات و روساي جبهه مشاركت از چنان ثروتي برخوردارند كه تعدادي از آنها به تنهايي قادر به اداره يك روزنامه هستند. مگر اينكه تصور شود كه آنها اين ثروت بادآورده خود را شخصي مي دانند و هيچ
علاقه اي به در اختيار گذاشتن آن براي جبهه مشاركت و نظرات سياسي خود ندارند.
شنيده شده كه براي اداره روزنامه بعدي نيروهايي چون كريم ارغنده پور، سعيد رضوي فقيه، رجب علي مزروعي، عموزاده خليلي و برخي از نيروهاي وابسته به آنها
در نظر گرفته شده اند.
كريم ارغنده پور اخيرا پس از يك سال و نيم زندگي در لندن به تهران بازگشته، عموزاده خليلي هم اينك سمتي در سازمان ملي جوانان دارد و رجب علي مزروعي نيز پس از مجلس ششم به شركت آب وزارت نيرو رفته است.

آموزش دانش آموزان در «مؤسسه آموزش از راه دور» رايگان است
رئيس موسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: دولت سرانه صددرصد دانش آموزي كه در شرايط تحصيل باشد را در اين موسسه تامين خواهد كرد و آموزش آنها رايگان است.
حسين الحسيني ديروز درباره هزينه هاي سالانه دانش آموزي در نظام نيمه حضوري و غيرحضوري مراكز آموزش از راه دور، به ايرنا گفت: براساس مصوبه نشست شوراي موسسه آموزش از راه دور، در اين نظام، سرانه دولتي به دانش آموزاني تعلق مي گيرد كه در سن تحصيل باشند.وي افزود: از داوطلبان تحصيلي كه مشمول اين ماده نشوند و سن آنها بالاتر از سن تحصيل باشد معادل ۸۰ درصد هزينه هاي مربوطه دريافت مي شود و مابقي آن را دولت پرداخت مي كند.
الحسيني، درباره ناتواني برخي از متقاضيان براي پرداخت شهريه اين موسسه گفت: اين دسته از متقاضيان آموزش از راه دور در مرجعي شناسايي مي شوند و با ارايه تسهيلاتي، در اين موسسه ادامه تحصيل مي دهند.
وي افزود: در ازاي ارايه آموزش هاي تك درس، موسسه يا مراكز آموزشي مي توانند حداقل ۵۰ درصد هزينه را از متقاضيان دريافت كنند.
الحسيني درباره هزينه سرانه دانش آموزان در آموزش و پرورش رايج كشور گفت: هم اكنون هزينه سرانه دانش آموزان در دوره راهنمايي ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار تومان و دوره متوسطه ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار تومان است.وي افزود: هزينه سال تحصيلي ۸۴-۱۳۸۳ موسسه آموزش از راه دور از محل اعتبارات رياست جمهوري تامين خواهد شد و از سال آينده براي اين موسسه رديف بودجه در نظر گرفته خواهد شد.
الحسيني توضيح داد: نظام آموزش در اين موسسه، به صورت ترمي واحدي به متقاضيان ارايه مي شود.
موسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش از مهرماه با نامنويسي از متقاضيان پايه اول راهنمايي و پايه اول متوسطه آغاز به كار مي كند و اين آموزشها در سالهاي آينده در ديگر پايه هاي تحصيلي اين دوره ها گسترش خواهد يافت.
آموزش از راه دور نيمه حضوري و غيرحضوري خواهد بود و به سه شيوه كتاب پايه، شبكه پايه (اينترنت) و تلويزيون پايه به مخاطبان ارايه مي شود.
تمامي بازماندگان از تحصيل ايراني مي توانند براي ادامه تحصيل در اين موسسه ثبت نام كنند.

با شرط استخدام ۳۰ معلول و مددجو
كارفرمايان يكصد ميليون تومان وام مي گيرند
معاون هماهنگي امور اشتغال سازمان بهزيستي كشور گفت: طرحهاي كارفرمايي كه حداقل ۳۰ معلول و مددجوي سازمان را بكار گمارند، ۱۰۰ ميليون تومان وام از محل بودجه اداره شده دريافت خواهند كرد.
دكتر مسعود حيدرنژاد، در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اجراي طرحهاي اشتغالزايي پايدار با توجه به مشكلات ناشي از اجراي طرحهاي خوداشتغالي از جمله عدم استفاده بهينه از اشتغال براي جامعه هدف اظهار كرد: بر اين اساس سازمان بهزيستي تصميم به اعطاي تسهيلات يكجاي كارفرمايي جهت استخدام و اشتغال به كار معلولان و مددجويان گرفته است.
وي گفت: همچنين در صورت استخدام معلولان و مددجويان ازسوي كارفرمايان مبلغي از سهم بيمه كارفرمايي از سوي سازمان و بعلاوه مبالغي نيز از منابع داخلي بانكها به كارفرمايان جهت دريافت تسهيلات بيشتر پرداخت خواهد شد.
حيدرنژاد با اشاره به اين كه طرح فوق سال گذشته در ۱۹ استان اجرا شده است تأكيد كرد: درسال جاري در هر استان حداقل يك طرح كارفرمايي كه ۳۰ نفر از جامعه هدف سازمان بهزيستي را تحت پوشش بگيرد اجرا خواهد شد.
وي در زمينه نحوه اجراي طرح اظهار كرد: همزمان با معرفي طرح از سوي كارفرمايان، سازمان بهزيستي از آن بازديد كرده و در صورتي كه به اختصاص بودجه از سوي كارفرمايان جهت وجوه جاري و نه راه اندازي طرح اطمينان يابد به بانك معرفي خواهد شد.

طرح آموزش مهارت پيشگيري از مصرف دخانيات در مهد كودك ها اجرا مي شود
معاون پيشگيري و امور فرهنگي سازمان بهزيستي كشور از اجراي آزمايشي طرح آموزش مهارتهاي پيشگيري از مصرف دخانيات در مهدكودك ها خبر داد.
روشنك وامقي در گفتگو با ايسنا، افزود: آموزش پيشگيري از مصرف دخانيات در سنين كودكي براي والدين و بچه ها از اهداف اصلي سازمان بهزيستي كشور بوده و مقرر شده تا اين آموزش همانند مدلهاي اجتماع محور اعتياد در زمينه سيگار نيز اجرا شود.وي با اشاره به اينكه در سال جاري آموزش مهارتهاي اجتماعي در مدارس از سوي سازمان بهزيستي، اختصاصا در زمينه پيشگيري از مصرف سيگار خواهد بود، اظهار كرد: مقرر شده است تا در اين زمينه به طراحي قوانين بازدارنده از مصرف سيگار پرداخته و همچنين براي درمان و تأسيس كلينيكهاي ترك سيگار نيز برنامه ريزي هايي انجام شود.وي افزود: كلينيكهاي ترك سيگار در دنيا فعاليت مي كنند اما از آنجا كه در ايران پيشگيري مقدم است اين امر در اولويتهاي بعدي است .

۳۵ هزار فارغ التحصيل پزشكي ، جوياي كارند
گروه اجتماعي: با استناد به سازمان آمار ايران و ستادهاي اشتغال دانشگاه ها و انجمن هاي صنفي شمار جويندگان كار در گروه پزشكي سال جاري به ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر مي رسد كه البته در مقايسه با سال ۱۳۸۱ اين رقم كاهش يافته است.
روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در پاسخ به يادداشت سي ام ارديبهشت سال جاري روزنامه همشهري در صفحه ۲۶ با عنوان اشتغال پزشكان همچنين يادآور شده است هر سال ۱۶ هزار نفر در گروه پزشكي از دانشگاه هاي دولتي و ۹ هزار نفر از دانشگاه هاي آزاد اسلامي و مراكز غيروابسته فارغ التحصيل و به جويندگان بازار كار گروه پزشكي مي پيوندند و شمار بيكاران در رشته هاي پرستاري، مامايي، پزشك عمومي، علوم آزمايشگاهي، راديولوژي و رشته هاي بهداشت به ۶۹ درصد مي رسد.در اين گزارش همچنين آمده است دانشگاه آزاد اسلامي با پذيرش هر سال نزديك به دو هزار دانشجوي مامايي و بيش از سه هزار دانشجوي پرستاري و نزديك به هزار دانشجو در رشته هاي بهداشتي، تعاد ل در ايجاد اشتغال براي گروه پزشكي را به هم زده و به همين خاطر ميان شمار متقاضيان بازار با شمار فارغ التحصيلان گروه پزشكي تعادل وجود ندارد كه البته تنظيم اين معادله از وظايف حوزه اشتغال وزارت بهداشت نيست.

طرح سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان آغاز شد
طرح سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي كودكان ورود به پايه اول ابتدايي از ديروز براي ۸۶۰ هزار نوآموز سراسر كشور آغاز شد.
به گزارش ايرنا، اين طرح به مدت دو ماه در ۶۷۶ پايگاه سنجش ۴۷۴ شهر و منطقه كشور اجرا مي شود.معاون وزير و رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور گفت: شركت در اين طرح براي نوآموزان مناطق يادشده، شرط ثبت نام در پايه اول ابتدايي است و كودكان اين مناطق بدون شركت در اين طرح نمي توانند در اين مقطع ثبت نام كنند.مجيد قدمي اظهار داشت: در اجراي اين طرح بينايي، شنوايي، آمادگي تحصيلي، بهداشت دهان و دندان، معاينات عمومي پزشكي و آمادگي جسماني نوآموزان بدو ورود به دبستان ارزيابي مي شود.

۲۰ ميليارد تومان افزايش حقوق به پرستاران اختصاص يافت
كارشناس دفتر امور پرستاري وزارت بهداشت، از اختصاص ۲۰ ميليارد تومان افزايش حقوق پرستاران، خبر داد.
حاتم احمدوند در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه مشكل اين ۲۰ ميليارد تومان با مساعدت رئيس جمهور حل شده است، خاطرنشان كرد: اين بودجه طبق مصوبه مجلس از رديف ۵۰۳ و ۷۳۰ قانون بودجه كل كشور به پرستاران اختصاص يافته است. وي ادامه داد: سازمان مديريت و برنامه ريزي به وزارت بهداشت ابلاغ كرده كه اين بودجه مخصوص پرستاران است.
كارشناس دفتر امور پرستاري وزارت بهداشت همچنين اظهارداشت: اقدامات لازم جهت اجراي اين طرح در حال انجام است. احمدوند در پايان از همه نهادهاي ذيربط كه در حل مشكل اين بودجه تلاش كرده اند، قدرداني كرد.
گفتني است،  در راستاي پيگيري مطالبات پرستاران در سال گذشته از سوي سازمان نظام پرستاري و تشكل هاي مربوطه، مجلس شوراي اسلامي  چندي پيش، لايحه «افزايش حقوق پرستاران» را با تخصيص ۲۰ ميليارد تومان به تصويب رساند كه هيات دولت و سازمان مديريت و برنامه ريزي با افزودن موادي به آن خواستار اختصاص اين ميزان، علاوه بر پرستاران به ساير كاركنان بخش بهداشت و درمان شدند كه اين تصميم واكنشهاي زياد پرستاران و تشكل هاي پرستاري را به دنبال داشت و در پي آن شخص رئيس جمهور خواستار مشخص شدن وضعيت اين ۲۰ ميليارد تومان شد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |