يكشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۹ - Jun 6, 2004
پيش نويس قطعنامه انتقال قدرت در عراق تغيير كرد
آمريكا و انگليس روز جمعه پيش نويس طرح بازبيني شده خود مربوط به دولت موقت عراق را كه قرار است در قالب قطعنامه جديدي در شوراي امنيت به تصويب برسد، به اعضاي شورا ارائه كردند.از مهمترين نكات اين طرح بازنويسي شده دادن اين حق به دولت موقت عراق است كه در صورت نياز از نيروهاي خارجي به رهبري آمريكا بخواهد، عراق را ترك كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هوشيار زيباري وزير خارجه عراق گنجاندن اين نكته در پيش نويس جديد و تغييرات ايجاد شده ديگر را نشانه خوبي دانست و گفت: اين نشانه آن است كه نظرات ما مورد توجه قرار مي گيرد.
در نسخه قبلي اين طرح دولت موقت تنها اين اختيار را داشت كه از نيروهاي خارجي بخواهد عراق را ترك كنند.
علي رغم تغييراتي كه در پيش نويس اين طرح براي راضي كردن مخالفان ايجاد شده است، هنوز يك نكته اساسي، نامشخص  باقي مانده و آن رابطه ميان نيروهاي خارجي و دولت موقت است.
زيباري در سازمان ملل گفت: عراقي ها خواستار همكاري با اين نيروها هستند و مي خواهند كه درباره عمليات هاي مهم نظامي كه پيامدهاي سياسي دارد طرف مشورت اين نيروها قرار گيرند.
با اين حال زيباري گفت، خروج زودهنگام نيروهاي ائتلاف از عراق، در اين كشور هرج و مرج ايجاد مي كند.
نخست وزير عراق: تروريست هاي متجاوز را سركوب مي كنيم
اياد علاوي نخست وزير عراق از مردم اين كشور خواست براي سركوب كساني كه وي آنان را تروريستهاي متجاوز توصيف كرد،  همكاري كنند.به گزارش ايرنا شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، ديروز با اعلام اين خبر افزود: علاوي در يك سخنراني تلويزيوني خطاب به ملت عراق تاكيد كرد دولت وي براي پايان دادن به حضور مسلحانه افراد در سراسر كشور تلاش مي كند و براي ساماندهي ورود خارجي ها به عراق، برنامه اي را تدوين مي كند.
شروط آيت الله حائري
براي تاييد دولت جديد عراق
دفتر آيت الله حائري در نجف با صدور بيانيه اي اعلام كرد، آيت الله «كاظم حائري» براي اينكه دولت جديد عراق ميهن دوستي و اخلاص خود را نسبت به ملت عراق ثابت كند، شش شرط تعيين كرد.
پايگاه اينترنتي روزنامه «الشرق الاوسط» چاپ لندن، ديروز با اعلام اين مطلب افزود، آيت الله حائري گفته است: ملت عراق كه از زمان سقوط رژيم صدام حسين در آوريل ۲۰۰۳ نزديك به چهارده ماه صبر كرد، هفت ماه ديگر نيز صبر خواهد كرد.
براساس اين گزارش آيت الله حائري گفته است: دولت جديد فرصت بسيار مناسبي در پيش روي دارد تا «ميهن دوستي» و «اخلاص» خود را نسبت به ملت و سرزمين خود ثابت كرد.
به گزارش الشرق الاوسط آيت الله حائري تصريح كرده است، دولت جديد براي اثبات ميهن دوستي خود بايد به نكات ذيل عمل نمايد:
۱- حاكميت كامل بر كشور را به عراقي ها بازگرداند و دارايي هاي عراق را دست هر كس كه باشد به خزانه كشور برگرداند.
۲- از تماميت ارضي و يكپارچگي عراق محافظت كند و شبانه روز به حمايت از مرزهاي آن بپردازد و حتي يك وجب از خاك آن را از دست ندهد.
۳- حكومت خود را براي خدمت به اين ملت مظلوم و تامين امنيت و زندگي شرافتمندانه براي مردم بسيج كند.
۴- از آزادي هاي عمومي دفاع كند و نسبت به شرع مبين اسلام پايبند باشد و فرصت مشاركت در فرآيند سياسي را براي تمامي شهروندان فراهم كند.
۵- براي انجام هر چه سريعتر و صادقانه  سرشماري عمومي تلاش كند تا اينكه به كشمكش موجود در مورد درصد طوايف تشكيل دهنده عراق خاتمه دهد.
۶- شرايط را براي برگزاري انتخابات عمومي و فرصت عادلانه براي مشاركت تمامي شهروندان را جهت تبيين سرنوشت خود فراهم كند.
اوضاع نجف عادي شد
با توافق نظاميان آمريكايي و نيروهاي وفادار به مقتدا صدر براي خروج از شهر نجف، سرانجام اين شهر حالت عادي به خود گرفت.
خبرنگار ايرنا از نجف گزارش داد، هم اكنون نيروهاي پليس عراق كه در حدود ۵۰ روز گذشته در نزديكي حرم مطهر حضرت علي (ع) حضور نداشتند، در اين منطقه نيز به گشت زني پرداختند.
براساس اين گزارش، گشت زني نيروهاي پليس عراق در اطراف حرم مطهر حضرت علي (ع) موجي از خوشحالي و شادماني مردم اين شهر را به دنبال داشته است.
در اين حال استاندار نجف گفت كه نظاميان آمريكايي و نيروهاي وفادار به مقتدا صدر توافق كردند كه با خروج از شهر نجف از عصر جمعه كنترل اين شهر را به پليس عراق بسپارند.
۳ آمريكايي در بغداد كشته شدند
بر اثر انفجار بمب در مسير كاروان نظاميان آمريكايي در منطقه القنات بغداد ۳ نظامي آمريكايي كشته شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر از بغداد، پيش از ظهر ديروز همچنين دو خودرو نظامي متعلق به اشغالگران در مسير بزرگراه منتهي به فرودگاه بغداد به آتش كشيده شد.
سخنگوي نظاميان آمريكا در عراق اين خبر را تأييد اما از افشاي جزئيات آن خودداري كرد.
همچنين براساس آماري كه منابع بيمارستاني اعلام كردند ۱۷عراقي ديروز در حمله به يكي از مراكز استخدام ارتش عراق در موصل در شمال عراق زخمي شدند.
ساير تحولات
* نشست سه جانبه عربي امروز در مقر اتحاديه عرب در قاهره تحولات اوضاع عراق را بررسي خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از قاهره احمد بن حلي معاون دبيركل اتحاديه عرب در امور روابط اين اتحاديه با عراق با اعلام اين مطلب گفت: اين نشست سه جانبه كه در آخرين اجلاس سران عرب در تونس تأسيس شد مشتمل بر تونس، بحرين و الجزاير است.
* رئيس پليس شهر موصل در شمال عراق گفت برادر مرد عراقي كه عدي و قصي پسران صدام حسين رئيس جمهوري مخلوع عراق را به ارتش آمريكا تحويل داده بود بامداد ديروز توسط افراد ناشناس كشته شد.

تظاهرات ضد آمريكايي در فرانسه، بنگلادش و آذربايجان
007551.jpg
همزمان با سفر بوش رئيس جمهوري آمريكا به فرانسه دهها سازمان مخالف جنگ افروزي آمريكا در عراق، در پاريس و ميدان باستيل اين شهر عليه اين سفر تظاهرات كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر از پاريس اين تظاهرات را كه ائتلاف ضدجنگ فرانسه با عنوان نه بوش و نه جنگ ترتيب داده بود شامگاه ديروز برگزار شد.
در همين حال هزاران تن از مردم بنگلادش ديروز و پريروز در مخالفت با سفر وزير دفاع آمريكا به اين كشور تظاهرات كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر از دهلي نو تظاهر كنندگان، رامسفلد وزير دفاع آمريكا را جنايتكار جنگي معرفي و اقدامات نيروهاي آمريكايي در عراق را محكوم كردند. همچنين تظاهركنندگان با شعارهايي عليه آمريكا پرچم اين كشور را به آتش كشيدند.
اين تظاهرات به دعوت ۲۴ حزب و گروه اسلامي و ملي بطور جداگانه در شهر داكا پايتخت بنگلادش برگزار شده است.
از سوي ديگر پليس جمهوري آذربايجان تجمع ضد آمريكايي مردم باكو را در محكوميت جنايات اشغالگران در عراق بر هم زد.
به گزارش واحد مركزي خبر از باكو پيش از ظهر ديروز تعدادي از اعضاي احزاب وحدت اسلامي و سوسيال دموكرات كه قصد داشتند با تجمع در مقابل سفارت آمريكا در باكو سياستهاي دوگانه آمريكا و جنايات ضدبشري اشغالگران را در عراق محكوم كنند با واكنش نيروهاي پليس مواجه شدند.
تجمع كنندگان با سر دادن شعارهاي الله اكبر و مرگ بر آمريكا پايان دادن به هتك حرمت عتبات عاليات و اشغال عراق را خواستار شدند.

انگيزه استعفا
بحث كردن درباره استعفاي جورج تنت بعد از هفت سال كه از رياست او بر سرويس اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) مي گذرد، دشوار است. پرزيدنت بوش گفت كه تنت كارش را بسيار عالي انجام داده است. اين همان تعبيري است كه او براي دونالد رامسفلد وزير دفاع بعد از بازديد از پنتاگون و مشاهده تصاوير شكنجه زندانيان عراقي توسط سربازان آمريكا، به كار برد. درست است كه تنت همواره خود را وقف كشور و شغلش كرده است، اما خيره كننده ترين و پرهزينه ترين ناكامي هاي جاسوسي در تاريخ معاصر آمريكا در زمان مديريت او اتفاق افتاده است.
جامعه اطلاعاتي آمريكا نتوانست تهديد داخلي القاعده را پيش از ۱۱ سپتامبر پيش بيني كند. از سوي ديگر، تحليل خود درباره تهديدات شيميايي، بيولوژيكي و هسته اي عراق را نيز بزرگ نمايي يا جعل كرد، همان تهديداتي كه پرزيدنت بوش از آن براي توجيه حمله به عراق استفاده كرد.ديدگاه هاي خوش بينانه ارائه شده توسط گروه رامسفلد مانند تصوير استقبال عراقي هاي گل به دست از سربازان آمريكايي، توسط سيا تأييد نشده بود. اما اين سازمان نتوانست وضعيت پرآشوبي كه عراق اكنون در آن قرار دارد و شدت حملاتي كه آمريكايي ها بعد از سقوط بغداد با آن روبرو مي شوند را پيش بيني كند.
كاستي هاي جامعه اطلاعاتي با واقعه ۱۱ سپتامبر يا عراق آغاز نشد. وقتي بيل كلينتون رئيس جمهور بود، گروه تنت با آزمايش هاي هسته اي هند متحد نزديك واشنگتن، غافلگير شد. سرويس اطلاعاتي آمريكا توانست از مقدمه سازي پاكستان براي آزمايش بمب هايش آگاه شود اما اكنون معلوم شده كه يك دانشمند موشكي پاكستان طي سالها فن آوري هسته اي به سراسر دنيا صادر مي كرده، شايد اين كار با اطلاع دولت بوده است اما به هر حال سيا هيچ اطلاعي در اين مورد نداشته است. مطمئناً تنت با كاهش بودجه اي كه در دولت بوش (براي سيا) پيش بيني شد با مشكل روبرو شد. حاميان او مي گويند بعد از ۱۱ سپتامبر او روحيه سرويس هاي اطلاعاتي را تقويت كرد و به آنها ثبات بخشيد.
همچنين مداركي وجود دارد حاكي از آن كه تحليلگران سيا با ارائه ادعاهاي تندتر درباره سلاح هاي صدام حسين مخالف بوده اند. از سوي ديگر تنت بايد از انتشار اخبار مربوط به اينكه احمد چلبي مهره محبوب سيا اسرار آمريكا را در اختيار ايران گذاشته خوشحال شده باشد.
اما اگر تنت در خفا فكر كرده باشد كه تحليل هاي پيش از جنگ عراق بيش از حد بزرگ نمايي شده، مدركي وجود ندارد كه ثابت كند كاري در اين مورد و در جهت تصحيح اين خطا انجام داده است . در كتاب اخير باب وودوارد چنين تصوير شده كه، تنت به بوش اطمينان داده پرونده عليه صدام پخته شده است. دلايل تنت براي استعفا (در واشنگتن) موضوع گمانه زني هاي بسيار است. كاخ سفيد موضوع هميشگي (دلايل شخصي) را مطرح كرده و گفت كه بوش او را به اين كار مجبور نكرده است. تنت خود با صدايي غمگين گفت كه مي خواهد خانواده اش را از قرار گرفتن بيشتر در معرض عواقب شغلش در امان نگه دارد. مي توان با او در اين مورد ابراز همدردي كرد، چرا كه ماه هاست او و سرويس هاي اطلاعاتي در معرض انتقادات بسيار از نقاط مختلف هستند؛ از گزارش بسيار منفي كميته اطلاعاتي سنا كه تنت اين هفته دريافت كرده بود گرفته تا گزارش كميته تحقيق ۱۱ سپتامبر و گزارش هاي جديد ديگري كه در راه است.
اينكه اين استعفا داوطلبانه بوده يا اجباري مهم نيست، مهم زمان اين كناره گيري است كه بسيار بد است. تا انتخابات زماني باقي نمانده و بوش فرصتي براي جايگزيني تنت ندارد. او جان مك لافلين معاون تنت را به عنوان رئيس موقت انتخابات كرده است. بوش مي تواند نامزد جديدي معرفي كند اما چنين انتخابي نمي تواند مبتني بر محاسبات سياسي درست آن هم در روزهاي دشوار انتخابات باشد. بوش ممكن است مك لافلين از مديران باسابقه سيا را به عنوان رئيس موقت حفظ كند تا كاخ سفيد و كنگره بالاخره در اصلاح جامعه اطلاعاتي كشور جدي شوند و ابزارهاي لازم براي مدير بعدي را فراهم كنند. تنت مسئوليت نظارت بر ۱۵ سرويس اطلاعاتي را داشت اما قدرت كنترل آنها را نداشت.
نظرات قابل اعتنايي  در اين بحث وجود دارد. پت رابرتس رئيس كميته اطلاعاتي سنا موضوع كنترل كميته اش بر همه بودجه هاي اطلاعات مخفي را مطرح كرده است. جين هارمن از نمايندگان دمكرات در حال رايزني براي تصويب قانوني است كه مي تواند شروع خوبي براي قرار دادن سرويس هاي اطلاعاتي تحت نظارت يك مقام مسئول باشد. كاخ سفيد و كنگره به جاي بحث هاي حزبي مي تواند تابستان را صرف بحث درباره اين موضوعات كند و به برنده انتخابات فرصت دهد مدير اطلاعاتي را معرفي كند كه توانايي فردي برنامه سياسي و قدرت و اختيار انجام اصلاحات واقعي را داشته باشد.

رئيس جمهور عراق در نشست گروه ۸ شركت مي كند
سخنگوي كاخ سفيد ديروز گفت: شيخ غازي الياور رئيس جمهور موقت عراق در نشست سران گروه هشت در آمريكا شركت مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اسكات مك للان گفت: در نشست سران گروه هشت، الياور با رهبران كشورهاي صنعتي و تركيه درباره چگونگي احياي سياسي و اجتماعي و اقتصادي عراق و مشاركت در اصلاحات در سراسر منطقه گفتگو مي كند.
پيشتر از كاخ سفيد، ايادعلاوي نخست وزير عراق در نطقي تلويزيوني خطاب به مردم عراق گفته بود كه الياور و معاونانش در نشست گروه هشت شركت مي كند.

ديدار بوش با برلوسكني و شيراك
جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در ۲۴ ساعت گذشته با سران دو كشور اروپايي كه يكي حامي و متحد جنگ عراق است و ديگري مخالف سرسخت آن ديدار و گفتگو كرد.
او براي شركت در مراسم شصتمين سالگرد آزادسازي اروپا از اشغال آلمان نازي از روز جمعه سفر به چند كشور اروپايي را آغاز كرده است، ظهر ديروز در رم با سيلويو برلوسكني نخست وزير ايتاليا ديدار كرد.
بوش و برلوسكني بعد از اين ديدار با شركت در يك كنفرانس خبري گفتند، پيش بيني مي كنند شوراي امنيت قطعنامه جديد درباره عراق را تصويب كند.
بوش از ايتاليا به دليل مشاركت در جنگ عراق تشكر كرد و برلوسكني نيز در مقابل گفت، ايتاليا اصلاً قصد عقب كشيدن ۲۷۰۰ نيرويش را از عراق ندارد.
بوش در اين كنفرانس گفت: يك «روحيه وحدت» در جامعه جهاني براي كمك به دولت جديد عراق احساس مي كند و ابراز اميدواري كرد كه اين همكاري ادامه يابد.
بوش عصر ديروز از رم به پاريس رفت و بعد از گفتگو با ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه در كاخ اليزه، يك شام كاري را با شيراك صرف كرد.
در آستانه سفر بوش به پاريس اين شهر تحت تدابير شديد امنيتي قرار گرفت. بيش از ۵ هزار نيروي پليس و ۱۵۰۰ سرباز ارتش در اين شهر مستقر شدند. ديروز وامروز در شهر پاريس وضعيت قرمز امنيتي اعلام شده است.

رامسفلد كره شمالي را تهديد كرد
دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا گفت: قدرت نظامي ايالات متحده بر ضدكره شمالي همچنان قوي و پابرجاست.
به گزارش سي.ان.ان، رامسفلد تصريح كرد: خروج بخشي از نيروهاي نظامي آمريكا از شبه جزيره كره، هيچ تغييري در قدرت نظامي آمريكا در منطقه به وجود نمي آورد.وي گفت: كم شدن نيروهاي آمريكايي در شبه جزيره كره، نبايد به عنوان سنجشي براي قابليت هاي ارتش آمريكا درنظر گرفته شود.توان نظامي آمريكا همچنان در اين منطقه قوي است و مي تواند در صورت لزوم، در اين بخش از جهان نيز ثبات و امنيت را برقرار سازد.
ماه گذشته پنتاگون تصميم گرفت نيروهاي آمريكايي را در كره جنوبي كاهش دهد و آنان را به عراق اعزام كند.
قرار است حدود ۳۶۰۰ تن از نيروهاي آمريكايي مستقر در كره جنوبي به مدت يكسال به عراق اعزام شوند.
موضوع كاهش نيروهاي آمريكايي مستقر در كره جنوبي همچنين توسط رامسفلد و «چويونگ كيل» همتاي كره اي وي، روز جمعه در حاشيه كنفرانس امنيتي آسيا مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

پاپ خطاب به بوش:
جهان را دچار مشكل كرده ايد
007584.jpg
پاپ ژان پل دوم، رهبر كاتوليك هاي جهان از ادامه اشغال عراق و برخورد اشغالگران با مردم عراق انتقاد كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، پاپ در ديدار با جورج بوش رئيس جمهور آمريكا كه پريشب در واتيكان برگزار شد گفت: مسائل تاسف بار اخير جهان را دچار مشكل كرده است.
اشاره پاپ به شكنجه و تحقير زندانيان عراقي بود.پاپ در اين ديدار كه ۱۵ دقيقه طول كشيد، گفت: اوضاع در عراق و فلسطين بايد با مشاركت جامعه بين المللي بويژه سازمان ملل، هر چه زودتر عادي شود.بنا بر گزارش واتيكان از اين ملاقات خصوصي، پاپ كه از مخالفان جدي آغاز جنگ عليه عراق بود با ابراز نگراني از اوضاع اين كشور، مواضع هميشگي واتيكان مبني بر ضرورت
برقراري فوري آرامش در سرزمينهاي اشغالي را نيز به بوش يادآوري كرد.
رهبر كاتوليكها با غمبار و غيرقابل تحمل توصيف كردن اوضاع كشورهاي مختلف آفريقايي، تعميق همكاري اروپا و آمريكا را براي حل مشكلات و بحرانهاي جهان مفيد خواند.
پاپ همچنين با تاكيد بر ضرورت مبارزه با تروريسم بين المللي، ۱۱ سپتامبر را يك روز سياه براي جهان بشريت خواند كه تمامي روابط صلح آميز بين ملتها را در هم ريخت.
پاپ در پاسخ به بوش كه رهبر كاتوليكها را مورد احترام جامعه آمريكا خواند، براي مردم اين كشور به علت اينكه به ارزشهاي انساني و خانواده احترام مي گذارند دعا كرد.
رئيس جمهوري آمريكا نيز در اين ديدار، مدال آزادي متعلق به كنگره اين كشور را براي فعاليتهاي صلح آميز پاپ، به وي اهدا كرد.بوش در ادامه حضور خود در واتيكان با كاردينال «آنجلو سودانو» نخست وزير واتيكان نيز ديدار و درباره روابط دوجانبه و اوضاع منطقه اي بين المللي مذاكره كرد.رئيس جمهوري آمريكا كه بامداد جمعه در ميان بي سابقه ترين تدابير امنيتي وارد شهر رم شد، با همتاي ايتاليايي خود ديدار كرد، وي پس از ملاقات با سيلويو برلوسكوني نخست وزير اين كشور، ديروز راهي پاريس پايتخت فرانسه شد.

ديدار مقتدي صدر با آيت الله سيستاني
دفتر مقتدي صدر با صدور بيانيه اي اعلام كرد: مقتدي صدر بعدازظهر ديروز با آيت الله سيستاني در نجف ديدار كرده است.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، در اين بيانيه آمده است مقتدي صدر با آيت الله سيستاني ديدار و آيت الله سيستاني نيز از وي به گرمي استقبال كرد. براساس اين بيانيه، آيت الله سيستاني از تلاش هاي مقتدي صدر در گذشته قدرداني كرده است. دفتر آيت الله سيستاني نيز خبر ديدار مقتدي صدر را تأييد كرد.
مقتدي صدر در خطبه نماز جمعه روز ۸ خرداد ماه خود در مسجد امام علي شهر كوفه بدون اشاره مستقيم به آيت الله سيستاني از وي انتقاد كرده بود.

شارون دو وزير كابينه اسرائيل را بركنار كرد
آريل شارون، نخست وزير رژيم صهيونيستي با بركناري دو تن از وزيران تندرو مخالف با طرح  وي براي عقب نشيني از نوار غزه گامي مهم براي تصويب اين طرح برداشت.
به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت، اين طرح قرار است در جلسه امروز كابينه براي تصويب مطرح شود و منابع صهيونيستي اعلام كردند: شارون با بركناري اويگدور ليبرمان، وزير راه و ترابري و بني ايالون، وزير جهانگردي راي اكثريت اعضاي كابينه را براي تصويب طرح خود تامين كرد.
طرح عقب نشيني يك جانبه از نوار غزه در همه پرسي ماه گذشته حزب حاكم ليكود شكست خورد و شارون با اجراي تغييراتي در اين طرح مي كوشد آن را به تصويب برساند تا عقب نشيني از نوار غزه در چهار مرحله صورت گيرد.

بوش در مورد بدبيني نسبت به وضعيت عراق هشدار داد
جورج بوش رئيس جمهور آمريكا ديروز در مصاحبه هفتگي خود در مورد افزايش بدبيني نسبت به وضعيت عراق هشدار داد و اين مسئله را «بدبيني خودشكنانه اي» عنوان كرد كه موجب شكست زود هنگام در عراق مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، «جورج بوش» رئيس جمهوري آمريكا در سفر خود به رم، در مواجهه با تظاهرات هزاران مخالف جنگ كه حمله آمريكا به عراق و اقدامات پس از جنگ نيروهاي امريكايي در عراق را محكوم كردند، امروز در مصاحبه راديويي خود در مورد افزايش بدبيني نسبت به جنگ عراق و اقدامات پس از جنگ هشدار داد.
نظرسنجي هاي اخير درمورد وضعيت عراق پس از جنگ نشان مي دهد كه بدبيني مردم به ويژه در داخل آمريكا نسبت به اقدامات نيروهاي آمريكايي در عراق افزايش يافته است. جورج بوش هم با انتقاد از اين افزايش بدبيني در داخل و خارج آمريكا و هشدار در اين مورد تصريح كرد كه افزايش چنين «بدبيني هاي خودشكنانه اي» موجب شكست زود هنگام در عراق مي شود و همچنين حمايت و پشتيباني ديگر كشورها از جنگ با تروريسم جهاني را كاهش مي دهد.بوش با تاكيد بر ادامه حمايت از آمريكا در جنگ با تروريسم اعلام كرد: اكنون زمان ناشكيبايي و بدبيني خودشكنانه نيست.
« اكنون زمان آن است كه براي دفاع از كشور و حقوق انساني بيشتر تلاش كنيم. با انجام وظيفه و پاسداري ما از ارزشها، نسل امروز با نيرو و قوه آزادي درسي را به جهان مي دهد كه فراموش نخواهد شد.»

۱۷ شبه نظامي طالبان كشته شدند
آمار كشته شدگان درگيري روز جمعه شبه نظاميان طالبان با سربازان دولتي افغانستان و نظاميان آمريكايي در ولايت قندهار در جنوب اين كشور به ۱۷ نفر رسيد.
به گزارش ايرنا درگيري بين سربازان دولتي افغانستان و نيروهاي آمريكايي با شبه نظاميان طالبان از پنج شنبه شب در منطقه «ميان شين» ولايت قندهار آغاز شد و تا عصر روز جمعه ادامه داشت.
اين درگيري كه شديدترين جنگ بين سربازان دولتي افغانستان و نظاميان آمريكايي با شبه  نظاميان طالبان در سال جاري است، كماكان در ارتفاعات منطقه ميان شين به صورت پراكنده ادامه دارد.منابع خبري روز جمعه آمار كشته شدگان شبه نظاميان طالبان را ۱۳ نفر اعلام كرده بودند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |