يكشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۹ - Jun 6, 2004
پيش بيني زلزله پس گرفته شد
۲۴ سازمان و نهاد، تهران را براي موقعيت هاي اضطراري آماده مي كنند
گروه شهري: عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف كه هفته گذشته با پيش بيني احتمال وقوع زلزله در تهران، واكنش هايي را برانگيخت، با انتشار اطلاعيه اي، پيش بيني خود را پس گرفت. متن اطلاعيه دكتر محمدرضا رحيمي تبار به شرح زير است:
در سالهاي اخير گروه تحقيقاتي پروسه هاي تصادفي، چندين مقاله در مجلات بين المللي داشته است (و مراجع داخل آن). يكي از آخرين دست آوردها ايجاد و فرمولبندي تكنيكي است كه به نام بازتوليد پروسه اي تصادفي معروف است.
اين تكنيك قادر است معادله تصادفي يك مجموعه داده تصادفي را با دقت زيادي تعيين نمايد. در اين تكنيك يك طول مشخصه معرفي شده كه به نام طول ماركوف معروف شده است.
طول ماركوف طولي مي باشد كه پروسه تصادفي با گسسته شدن در اين طول مي تواند به پروسه ماركوف تبديل شود. تيم ما در قالب يك طرح تحقيقاتي با بررسي داده هاي چندصد زلزله مشاهده كرده كه قبل از وقوع زلزله طول ماركوف داده هاي تصادفي كه لرزه نگارها دريافت مي كنند تغيير كرده و مقدار آن رو به افزايش مي نهد.
اين الگوريتم قدرت تشخيص زلزله در دقايقي قبل از زلزله را داراست. اين روش به عنوان پيش نشانگر كوتاه مدت زلزله كاربرد دارد و هم اكنون در بعضي از ايستگاه هاي لرزه نگاري ايران نصب شده است و درحال كاليبره شدن است. بنابراين، روش ارايه شده يك روش پيش بيني كوتاه مدت مي باشد و هيچ اطلاعي درمورد بلندمدت به ما نخواهد داد.
در سالهاي اخير روش هاي بسياري براي تخمين ميان مدت خطر زلزله ارايه شده است. ازجمله اين روش ها تشعشع سطحي زمين در فركانس هاي مختلف ، ناهنجاري در ميدان مغناطيسي منطقه، ايجاد ابر به شكل خط، تغييرات در سطح آب هاي زيرزميني و غيره.
مشاهده بعضي از ناهنجاري هاي اشاره شده تيم ما را در قالب اين طرح تحقيقاتي به اين نتيجه رساند كه امكان وقوع زمين لرزه در مثلث قم، تهران، سمنان وجود دارد.
باتوجه به اينكه ناهنجاري تشعشعات (۲) (Mid-IR) در چند روز گذشته قطع شده است، بنابراين درحال حاضر خطر جدي منطقه را تهديد نمي كند.

شهردار تهران:
تبليغات شهري بايد حامي توليد داخلي باشد
007587.jpg
شهردار تهران، با تاكيد بر لزوم اعمال ضوابطي درخصوص تابلوهاي تبليغاتي در سطح شهر گفت: اجازه نمي  دهيم عده  اي خاص بر يك مجموعه  اي مسلط شده و هر طور كه مي خواهند بدون پرداخت حقوق شهرداري در سطح شهر عمل كنند.
دكتر محمود احمدي نژاد، شهردار تهران، در خصوص نظارت شهرداري بر تبليغات شهري، تصريح كرد: احدي حق ندارد، فضاي عمومي شهر را به لحاظ فرهنگي، ارتباطات شهري و حقوق شهروندي در اختيار عده  اي قرار دهد، تا آنان هر طور كه دلشان مي  خواهد، رفتار كنند.
وي، با تاكيد بر لزوم اعمال ضوابطي در مورد تابلوهاي تبليغاتي در سطح شهر يادآور شد: يكي از اين اصول كه بايد همه آن را رعايت كنند، حمايت از توليد داخلي است.
احمدي نژاد گفت: نمي  توانيم، اجازه دهيم تا فضاي عمومي شهر عرصه تاخت و تاز كالاهاي بيگانه شود، درحالي كه توليدات كارخانجات داخلي خودمان متوقف شده و جوانان كشور بيكار هستند.
وي، با اشاره به اينكه هم اكنون مشكلي كه در بخش تابلوهاي تبليغاتي وجود دارد، نحوه واگذاري آن  ها است گفت: در حال حاضر مشكل اين است كه عده  اي از گذشته تابلوهايي را در اختيار گرفته  اند و حقوق شهرداري را به درستي نمي  پردازند و مي  خواهند كه بر مديريت شهري از اين طريق اعمال نظر كنند.
شهردار تهران خاطرنشان كرد: اين عده معتقدند چون از گذشته از تابلوهاي تبليغاتي استفاده كرده و سودهاي مناسبي دريافت مي  كردند، بايد نحوه واگذاري را نيز خود تعيين كنند كه اين حرف نادرست و غيرمنطقي است.
وي، با اشاره به اينكه فضاي عمومي شهر متعلق به همه است ،گفت: هر كس مي  خواهد از اين فضا استفاده كند بايد ۲ كار را انجام دهد اول اينكه حقوق عمومي را به لحاظ فضاي عمومي رعايت كند و دوم اينكه تمامي اين حقوق را بپردازد.
احمدي نژاد گفت: شهرداري تهران در دريافت حقوق عمومي مصمم است و به دنبال اين است كه تا هيچ فردي به حقوق عمومي تجاوز نكند.
شهردار تهران افزود: درحالي كه جوانان كشور بيكار هستند، نمي  توانيم عرصه عمومي را به قيمت بسيار ارزان در اختيار تبليغ كالاهاي خارجي قرار دهيم.
وي گفت: بايد براي تبليغات كالاهاي خارجي فرد تبليغ كننده آنقدر هزينه كند كه تبليغ به صرف او باشد، همچنين در اين ميان نيز شهرداري بايد آنقدر هزينه دريافت كند تا لطمه  اي به توليدات داخلي وارد نشود.
وي، با تاكيد بر اين موضوع كه ما نمي  توانيم اجازه دهيم كه كساني با تبليغ خاص شخصيت ما را ملكوك كنند، گفت: اجازه نمي  دهيم تبليغات اهانت و تحقير به حساب آيد و ضرورتي هم نيز وجود ندارد كه اين چنين تابلوهايي در سطح شهر نصب شود.
احمدي نژاد يادآور شد: تابلوهاي تبليغاتي جزء نيازهاي ضروري شهر محسوب نمي  شوند، بنابراين كسي كه مي خواهد از اين فضا استفاده كند، بايد تمام حقوق تعيين شده براي اين امر را بپردازد و تمامي معيارها را رعايت كند.
شهردار تهران تصريح كرد: يكي از حقوق مدنظر شهرداري اين است كه مديريت شهري نمي  تواند اجازه دهد تا منظر شهر آلوده شود؛ چرا كه كسي كه به تابلو نگاه مي  كند حواسش پرت شده و تصادف مي  كند، همچنين، تابلويي مانع ديد رانندگي شود.
به اعتقاد احمدي نژاد، دعواي اصلي بر سر اعمال اراده  اي است كه تبليغات كنندگان مي  خواهند در خصوص قيمت و نحوه اعمال مالكيت داشته باشند و باقي بحث  ها و اظهارات پوششي و موضوعات بهانه  اي است تا موضوع اول و اصلي فراموش شود.
شهردار تهران در پايان گفت: كاري كه ما در خصوص تابلوهاي شهري مي  كنيم، كاري قانوني و دفاع از حقوق مردم است و در اين مسير محكم هستيم و در اين راستا نيز از حقوق مردم دفاع خواهيم كرد.

كوررنگ ها خطوط خيابان هاي تهران را نمي بينند
جريمه رانندگي نبايد بخشي از سبد مصرف خانواده تلقي شود
007581.jpg
گروه شهري: رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي به ويژه عبور از ميان خط كشي ها ميليون ها تومان صرفه جويي در پي دارد.
دكتر كاووسي استاد دانشگاه تربيت مدرس در گفت وگو با خبرنگار همشهري گفت: براي آن كه عبور و مرور وسايل نقليه از ميان خط كشي شريان هاي شهري نهادينه شود، مشاركت مردم، مسئولان شهرداري و اداره راهنمايي و رانندگي ضروري است. وي افزود: نهادينه شدن اين طرح به ظاهر ساده، سبب صرفه جويي در هزينه هاي هنگفت مي شود. زيرا عبور از روي خطوط سبب مي شود هر سه ماه يكبار اين خطوط با هزينه اي سنگين و با تجهيزات خاصي ترميم و بازسازي  شود كه البته اجراي آن هم با دشواري و پيچيدگي هاي خاص همراه است.
وي افزود: در حال حاضر، قريب به ۳۰۰ كيلومتر بزرگراه در تهران وجود دارد كه در هر مسير آن در سه خط عبوري يا بيشتر تردد مي شود كه با در نظرگرفتن خطوط كناري تعداد خطوط عبوري در هر جهت حداقل پنج خط است كه تقريباً هر سه ماه با رنگ سرد خط كشي آن بازسازي مي شود و براي هر متر حدود ۲۴۰ تومان هزينه مي شود در حالي كه چنانچه با رنگ گرم اين خط كشي اجرا شود هزينه آن براي هر متر حدود ۸۵۰ تومان و زمان دوام آن بين ۳ تا ۵ سال است كه از اين طريق رقم قابل توجهي صرفه جويي خواهد شد.
اين استاد دانشگاه در خصوص جريمه كردن راننده هاي متخلف گفت: در حال حاضر به دليل كم رنگ بودن خطوط در برخي مقاطع، ممكن است راننده اي واقعاً قادر به تشخيص خطوط نباشد يا اين كه خط كشي به بن بست رسيده و به اصطلاح راننده نتوانسته خودروي خود را هدايت كند كه در چنين مواردي راننده ،متخلف محسوب نمي شود و نبايد جريمه شود. اين نشان مي دهد كه برخي از نيروهاي انتظامي درخصوص خط كشي ها از آموزش لازم برخوردار نيستند. بر اين اساس، ضرورت دارد قوانين قبل از اجرا هم به شهروندان و هم به پليس آموزش داده شود. وي در پايان در خصوص جريمه ها گفت: اگر جريمه به صورت بي حساب و به صورت روزمرگي اعمال گردد شهروندان آن را جزو هزينه روزمره و سبد مصرف خانواده تلقي كرده و ارزش توبيخي آن از بين مي رود. در صورت كه جريمه بايد پس از آموزش و به عنوان آخرين گزينه براي جلوگيري از تخلف اعمال شود.

نگاه
در حاشيه شايعات اخير زلزله تهران
جمال رحمتي
007578.jpg

جمع آوري شيرهاي گاز پياده روها
به منظور مقاوم سازي شبكه گاز تهران در برابر حوادث طبيعي، شيرهاي گاز پياده روها، علمك ها و همچنين شيرهاي فلنج جمع آوري مي شود.
مديرعامل شركت گاز تهران در مصاحبه با راديو تهران با بيان اين مطلب گفت: براي مقاوم سازي شبكه گاز تهران در برابر حوادث طبيعي، قراردادي ميان شركت اوزاكاي ژاپن، دانشگاه شهيد عباسپور و شركت گاز تهران امضا شده است.
عراقي با بيان اينكه شيرهاي نصب شده در پياده روها در زمان وقوع حوادثي همچون زلزله بسيار خطرناك است، يادآور شد هم اكنون حدود ۲۰۰ هزار شير گاز در پياده روهاي تهران نصب است.
وي افزود: از سال گذشته تاكنون ۳۰ هزار از اين نوع شيرهاي گاز جمع آوري شده است و تا پايان امسال نيز ۶۰ هزار شير ديگر جمع آوري مي شود.

اسقاط ۸۰۰ دستگاه ميني بوس فرسوده
مجري طرح كاهش آلودگي هواي تهران گفت: طرح از رده خارج كردن و اسقاط ۸۰۰ دستگاه ميني بوس فرسوده در هفته محيط زيست به اجرا درمي آيد.
دكتر مجيد شفيع پور در گفت وگو با خبرگزاري مهر با اعلام اين مطلب افزود: بر اساس برآوردهاي صورت گرفته حدود ۱۰ هزار دستگاه ميني بوس گازوئيل سوز فرسوده با عمر بالاي ۱۰ سال در تهران تردد مي كنند كه ۸۰۰ دستگاه آنها تا پايان امسال از ناوگان حمل و نقل عمومي خارج و اسقاط مي شوند.
وي در ادامه تصريح كرد: كار اسقاط اين ميني بوس ها از روز پنج شنبه آينده طي مراسمي آغاز و در هر نوبت ۵۰ دستگاه از ميني بوس هاي مذكور كه  آلايندگي بالايي دارند از رده خارج مي شوند.

وام ازدواج شهرداري از تيرماه پرداخت مي شود
گروه شهري: شهرداري تهران، پرداخت وام ده ميليون ريالي به زوج هاي جوان را از اول تيرماه آغاز مي كند.
به گزارش خبرنگار ما، ستاد پيوندهاي آسماني شهرداري تهران، پرداخت وام ده ميليون ريالي به زوج هاي جوان را با دعوت تلفني از متقاضياني كه فرم درخواست وام را ارسال كرده اند از ابتداي تيرماه آغاز مي كند، از اين رو بايد منتظر زنگ تلفن باشند.
همزمان با فراخوان متقاضيان از طريق تلفن، فرم هايي به نشاني متقاضيان ارسال مي شود تا مدارك مورد نياز نظير فرم ضامن را در مهلت تعيين شده، دريافت و پس از تكميل به ستاد پيوندهاي آسماني مراجعه كنند. اين كار براي تسريع در كار و جلوگيري از اتلاف وقت شهروندان انجام مي شود.
مجيد جمشيديان ، دبير ستاد پيوندهاي آسماني شهرداري درباره نحوه پرداخت وام ازدواج گفت: پرداخت اين وام براساس تاريخ عقد زوجهاي تهراني از اول آذرماه سال ۸۲ به بعد است و تسريع در ارسال برگه ها از طريق شركت پست به ستاد، ملاك و معيار پرداخت وام نيست.
به گفته وي، زوجها پس از فراخوان به ستاد پيوندهاي آسماني و تطبيق مدارك ارسالي آنان با اصل مدارك و افتتاح حساب به نزديكترين شعبه صندوق انصارالمجاهدين به محل زندگي خود براي دريافت وام معرفي مي شوند.
گفته مي شود زوجهاي جوان به صورت دو نفري در ستاد پيوندهاي آسماني حاضر مي شوند تا افزون بر معرفي به صندوق مورد نظر، هدايايي نيز از سوي ستاد به رسم يادبود دريافت كنند.
در پي اعلام تصميم شهرداري مبني بر پرداخت وام به زوجهاي جوان تهراني، ۴۱ هزار دفترچه درخواست وام از طريق دفاتر شركت پست توزيع شد و تاكنون ۱۳ هزار فرم به ستاد پيوندهاي آسماني تهران ارسال شده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |