سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۱ - Jun 8, 2004
خود فراموشي
برخي با اين كه مؤمن، متعهد، دلسوز و مسئوليت پذيرند و به خاطر دلسوزي و ايمان و تعهدشان از مسئولان انتقاد مي كنند و اعمال و رفتار آنان را با دقت بررسي و موشكافي مي كنند، همين كه به مسند قدرت تكيه مي زنند و خود زمام امور را به دست مي گيرند، اعمال و كردار خوش را فراموش مي كنند و به خود فراموشي مبتلا مي شوند، گو اين كه در مسئوليت پذيريشان همه چيز به سامان رسيده و تمام نابساماني ها مرتفع گرديده است.
در نهج البلاغه علي عليه السلام براي جلوگيري از «خود فراموشي» مالك اشتر را به گذشته هاي نه چندان دورش متوجه مي سازد و گوشزد مي كند كه: تا ديروز تو و امثال تو، اعمال و رفتار مسئولان را زير نظر داشتيد امروز آنان، اعمال و رفتار شما را در نظر دارند:
ثم اعلم يا مالك اني قد و جهتك الي بلاد قد جرت عليها دول قبلك من عدل و جور و ان الناس ينضرون من امورك في مثل ما كنت تنظر فيه من امور الولاه قبلك و يقولون فيك ما كنت تقول فيهم.
سپس بدان اي مالك من تو را به شهرهايي فرستادم كه پيش از تو فرمانرواياني داشته كه به عدل و انصاف و جور و ستم رفتار مي كرده اند مسلماً مردم به كارهاي تو آن طور مي نگرند كه تو قبلاً در امور زمامداران پيشين مي نگريستي، و درباره تو همان چيزهايي را كه تو نسبت به ديگران مي گفتي خواهند گفت.
(نهج البلاغه؛ فرمان مالك اشتر)
امروز با حافظ
گوهر هر كس ازين لعل تواني دانست
صوفي از پرتو مي راز نهاني دانست
كه نه هر كو ورقي خواند معاني دانست
قدر مجموعه گل مرغ سحر داند وبس
زبان فارسي در دانشگاه هاي سوريه تدريس مي شود
تفاهم نامه تأسيس گروه زبان و ادبيات فارسي روز دوشنبه ميان رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و دانشكده ادبيات دانشگاه دمشق امضاء شد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، اين تفاهم نامه ده ماده اي را پس از موافقت اصولي دكتر «هاني مرتضي» وزير آموزش عالي سوريه، «علي انصاريان» رايزن فرهنگي ايران در سوريه و دكتر «سمير حسن» رييس دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه دمشق امضاء كردند.
بر اساس بند دهم اين تفاهم نامه، دانشكده ادبيات وعلوم انساني دانشگاه دمشق در سال تحصيلي( ۲۰۰۴-۲۰۰۵) از دانشجويان براي تحصيل در دوره كارشناسي زبان و ادبيات فارسي ثبت نام خواهد كرد.
طرف ايراني نيز متعهد شده است كه وزارت علوم و تحقيقات و فناوري جمهوري اسلامي ايران دو استاد ايراني را براي تدريس به سوريه اعزام كند. اكنون در تمام دانشگاه هاي سوريه كرسي زبان و ادبيات فارسي وجود دارد و اين ماده درسي به عنوان شاخه فرعي در گروه ادبيات عرب تدريس مي شود .
بيش از ۴هزار دانشجو تا كنون دررشته زبان وادبيات فارسي آموزش ديده اند. با شروع بكار گروه زبان و ادبيات فارسي براي اولين بار است كه در تاريخ روابط ايران و سوريه يك دوره تحصيلي در سطح كارشناسي (ليسانس) در دانشگاه هاي سوريه تدريس خواهد شد و شرايط گسترش زبان فارسي در اين كشور و در مرحله بعد در سطح جهان عرب فراهم خواهد گرديد.
دانشگاه دمشق در سال ۱۹۲۳ با نام دانشگاه سوريه تأسيس شد و هم اكنون بيش از ۸۵ هزار دانشجو در ۱۵ دانشكده آن مشغول به تحصيل هستند.
اين دانشگاه داراي ۸ بيمارستان آموزشي و ۹ مركز آموزش زبان هاي خارجي است.

فيلم
007710.jpg
«فيليشيا رشد» يك جايزه تاريخي توني را دريافت كرد.جوايز توني به بهترين هاي هنر نمايش در آمريكا داده مي شود و « رشد» نخستين زن سياه پوستي است كه اين جايزه را مي گيرد.
فيليشياي ۵۵ ساله به هنگام دريافت جايزه اش گفت: هميشه فكر مي كردم چه بايد كرد تا اين اتفاق بيافتد. اما حالا مي دانم: بايد كوشش كرد، به سختي و با شوق.

فراخوان مسابقه عكاسي تهران
ستاد شهر سالم تهران، يك مسابقه عكاسي به نام «آئينه شهر» برگزار مي كند. چنانچه از نام مسابقه پيداست، هدف برگزاري آن نمايش تصويري از زشتي ها و زيبايي هاي شهر تهران است.
علاقه مندان مي توانند حداكثر ۵ قطعه از آثار خود را در اندازه ۳۰*۲۰ تا ۴۰*۳۰ براي مسابقه بفرستند. عنوان عكس، زمان و مكان عكسبرداري، نام و نام خانوادگي عكاس و آدرس پستي و تلفن او بايد پشت تمام عكس ها نوشته يا چسبانده شود.
موضوع عكس ها مي تواند ترافيك، آپارتمان نشيني، حفظ و نگهداري اموال عمومي، نماهاي شهري، مشاغل كاذب و يا آسيب هاي شهري باشد.
عكس ها بايد تا پايان تيرماه به دبيرخانه نمايشگاه واقع در شهر ري، خيابان قم، خيابان شهيد حميد كاشاني، ستاد شهر سالم تهران ارسال شود. داوري عكس ها در مردادماه انجام مي شود و نمايشگاه آثار منتخب در شهريورماه برگزار خواهد شد.
نفر اول مسابقه ۳ سكه، نفر دوم ۲ سكه و نفر سوم يك سكه بهار آزادي جايزه مي گيرند و كتاب يا لوح فشرده حاوي آثار به تمام كساني كه آثارشان در نمايشگاه پذيرفته شود اهدا مي شود.

مسابقه فيلم و عكس گل آقا برگزار مي شود
مدير ارتباطات رسانه اي موسسه توسعه سياحتي كيش از برپايي گسترده تر جشنواره «گل آقا» از سال آينده و به صورت رقابتي خبر داد.
كامران ملكي در گفت وگو با خبرگزاري فارس همچنين افزود: جشنواره «گل آقا» تابستان سال جاري و همزمان با جشنواره تابستاني كيش در دو رشته فيلم و كاريكاتور و به صورت مرور برگزيده فيلم هاي طنز و كمدي سينماي ايران و نمايش برگزيده كاريكاتورها برگزار مي شود اما از سال آينده رشته هاي ديگر هنري مانند شعر، موسيقي، تئاتر، هنرهاي تجسمي و... هم به جشنواره اضافه مي شوند و رقابتي خواهد بود.
وي درباره زمان دقيق اين جشنواره گفت: هنوز زمان قطعي مشخص نشده است اما احتمالاً بين پانزدهم تيرماه تا پانزدهم مردادماه خواهد بود.
وي گفت: البته براي امسال فرصت ديگري براي توليد آثار جديد نداريم، اگرچه درباره اين پيشنهاد شما فكر مي كنيم تا اگر احياناً توليداتي درباره شخص مرحوم صابري وجود داشته باشد، در جشنواره شركت كنند. ملكي درباره نقش خانواده مرحوم كيومرث صابري فومني دراين جشنواره اظهار داشت: اين جشنواره با هماهنگي كامل خانواده مرحوم صابري برپامي شود و خود اين عزيزان كه در موسسه گل آقا هم حاضر هستند، كار انتخاب فيلم ها و كاريكاتورها را انجام خواهند داد.

انجمن سينماداران:
مميزي چندباره جايز نيست
سخنگوي انجمن صنفي سينماداران ايران مميزي تبليغات محيطي فيلم سينمايي در تهران را بي احترامي به جامعه هنري دانست.
«فرشيد موتمني آذر» در گفت وگو با ايرنا گفت: لازم است مسئولان وزارت ارشاد با رايزني با مسئولان شهرداري تهران اين مشكل را حل كنند.
وي افزود: مميزي براي جامعه فيلمساز ايران به امري عادي تبديل شده و اين مساله لطمات جبران ناپذيري به آنان وارد كرده است.
توليدكنندگان فيلم هاي سينمايي براي تبليغات فيلم هاي خود از مميزي سفت و سخت وزارت ارشاد عبور مي كنند و مميزي شهرداري تهران ديگر قابل توجيه نيست.
به گفته وي، وقتي يك فيلمساز براي تبليغات تصويري و مكتوب خود از وزارت ارشاد مجوز دريافت مي كند، دليلي ندارد كه سازمان زيباسازي عكس هاي فيلم ها را نيز مميزي كند.
سخنگوي انجمن صنفي سينماداران ايران در ادامه افزود: هر عكس و پلاكارد تبليغي فيلم سينمايي، با مهر وزارت ارشاد كه بسيار معتبر است تبليغ مي شود و شهرداري تهران بايد اين را بپذيرد.
«موتمني آذر» به طرح اين سوال پرداخت كه فيلمسازان براي تبليغ يك فيلم، بايد از چند فيلتر عبور كنند.
اين سخنگوي تاكيد كرد: ادامه يافتن مميزي هاي تبليغي از سوي شهرداري تهران صددرصد به سينماهاي تهران لطمه وارد كرده و معتقديم كه اين مساله از طريق رايزني قابل حل است.
عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران، روز گذشته در خصوص مميزي تبليغات فيلم هاي سينمايي از سوي سازمان زيباسازي گفت: اين امر، جوابگويي به سوال هاي مردم است.

چراغي زير شيرواني منتشر شد
شل سيلوراستاين در ميان كودكان و نوجوانان ايراني نامي آشنا و آثارش به دليل تفاوت نگاه به مضامين انساني، خواستاران فراواني دارد. اين دو ويژگي و نيز ترجمه خوب رضي هيرمندي، كه به مترجم شاخص آثار سيلوراستاين شهرت يافته است، كتابهاي استاين را جزو آثار خواستني و خواندني ادبيات ترجمه اي كودك و نوجوان كرده است.
به تازگي و از سوي «نشر هواي تازه» و با ترجمه رضي هيرمندي كتاب چراغي زير شيرواني به بازار كتاب راه يافته است. اين كتاب كه در آن متن انگليسي در كنار ترجمه اثر نشسته است، مجموعه اي از طرح هاي ديدني را نيز در كنار هر متن دارد.

حمايت از حق مؤلف آثار هنري الزامي است
در شرايط فعلي به هيچ وجه نمي توان تشخيص داد كه به هنگام معامله يك اثر هنري چه حقوقي بين طرفين رد و بدل مي شود.
عليرضا سميع آذر رئيس مركز هنرهاي تجسمي در گفتگو با ايسنا گفت: بايد توجه داشت در شرايط كنوني حقوق مرتبط با اثر هنري تنها در خود شيء خلاصه نمي شود، بلكه مقولاتي همانند طراحي و بي  همتايي اثر در كنار تكثير از اهميت ويژه اي برخوردارند. با توجه به مطالعاتي كه در اين زمينه در مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صورت گرفت، متوجه شديم تصويب قانون حمايت از پديد آورندگان آثار هنري به چند دهه پيش باز مي گردد، اما با اين وجود كاربري اجتماعي و گسترده آن هنوز چندان عملي نشده است. براي جلوگيري از اغتشاش هاي متصور در آينده، تصميم به افتتاح مركز حمايت از آفرينش هاي هنري در مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گرفته شد. وي همچنين گفت: در اين مركز قراردادهاي نمونه اي تنظيم شده است كه در آنها حقوق مورد معامله يك اثر هنري به دقت لحاظ شده است، طرفين يك معامله هنري با استفاده از اين قراردادها و علامت زدن در خانه  هاي مخصوص در برابر بندهاي معامله مي توانند حقوق مورد معامله را مشخص كنند. هنرمندان اكنون مي توانند در روزهاي يكشنبه و سه شنبه هر هفته از ساعت ۲ تا ۴ براي مشاوره حقوقي با تنظيم وقت قبلي در اين مركز كه در مركز هنرهاي تجسمي واقع است، حضور يابند و همچنين درخواست ثبت آثار هنري خود را ارائه كنند.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
رونالد ريگان و تفسير رسانه ها پس از درگذشت او
رسانه ها در تفسير و تحليل هاي خود درباره رونالد ريگان چهلمين رئيس جمهوري آمريكا كه پنجم ژوئن پس از ده سال دست و پنجه نرم كردن با بيماري فراموشي (آلزايمر) و از دست دادن حافظه اش در ۹۳ سالگي در گذشت به چند نكته توجه كرده اند:
ـ انتخاب شدن در ۶۹ سالگي به رياست جمهوري كه آغاز حكومت در چنين سني در تاريخ آمريكا سابقه نداشت و به علاوه، بيش از هر رئيس جمهور ديگر آمريكا عمر كرد.
ـ «ريگانوميك»؛ يعني اقتصاد به شيوه ريگن. اقتصاد ريگاني كه منجر به ثروتمندتر كردن عده كمي شد و ثروتمندان آمريكا را آزمندتر كرد در دو ـ سه سال اخير از سر گرفته شده است. ريگان و ميكس كه نوعي « ساپلاي اكونوميك » است برپايه كاهش مالياتها ( كه به سود دارندگان درآمد بالا تمام مي شود) و افزايش سرسام آور هزينه هاي نظامي قرار دارد. اين نوع اقتصاد باعث افزايش اشتغال و پيدايش كار مي شود، ولي كشور را دچار كسر بودجه و گرفتن وام ( در آمريكا فروش اوراق قرضه به بهره قابل ملاحظه و تضمين شده ) مي كند. دولت آمريكا در پايان حكومت هشت ساله ريگان، سه تريليون دلار بدهكار بود.
ـ فروپاشي شوروي بدون شليك يك گلوله. ريگان با روش اقتصادي خود و تقويت خارق العاده بنيه نظامي آمريكا و اجراي طرح پرهزينه جنگ ستارگان (مقابله با حملات اتمي فضايي احتمالي) و ملاقات هاي پي در پي با گورباچف به او فهماند كه شوروي با اقتصاد ضعيفي كه دارد نخواهد توانست براي مدتي طولاني به رقابت تسليحاتي با آمريكا ادامه دهد و بهتر است (با گرفتن امتيازهايي) از اين رقابت دست بردارد كه گورباچف فريب خورد و با كوتاه آمدن در رقابت، ديگر نتوانست كنترل را حفظ كند و بلوك شرق از ميان رفت .
ـ تقويت پترياتيسم امريكايي( معادل ناسيوناليسم يا ملت گرايي در كشورهاي ديگر. چون آمريكا يك مهاجرنشين و مركب از مردمي با مليت هاي مختلف است، به جاي ناسيوناليسم واژه «كشور دوستي» كه همان پترياتيسم است به كار برده مي شود). ريگان پترياتيسم آمريكايي را كه پس از جنگهاي كره و ويتنام به حداقل رسيده بود زنده و تقويت كرد. پترياتيسم آمريكايي پس از ريگان باقي ماند و شكست كمونيسم نيم بند شوروي و به صورت تنها ابر قدرت درآمدن آمريكا و تبليغات وسيعي كه روزانه برايش شده مانع كاهش نيروي آن گرديده كه اينك با بروز مشكلات تازه از نيروي آن كاسته مي شود.
ـ بعضي كارهاي ريگان تمايل او به ماكياوليسم را نشان مي دهد ؛زيرا كه پس از انتخاب شدن به رياست اتحاديه بازيگران سينما و ورود به عالم سياست، حزب خود را تغيير داد، حزب دمكرات را رها ساخت و به حزب جمهوريخواه پيوست. ديده شده بود كه براي رسيدن به هدف، قوانين را ناديده مي گيرد و نمونه اش در قضيه «ايران ـ كنترا» بود كه متهم شد قانون مصوب كنگره را نقض كرده است.
ـ پس از مشورت با رمال و ستاره خوان (استرالوجر) تصميمات مهم را اتخاذ مي كرد و اين امر مورد تأييد همسر او و نيز رئيس دفترش قرار گرفته است. مخالفانش بي باكي او را در اتخاذ تصميمات سياسي مهم، به همين حساب گذارده اند. «استرالوجر» او بانويي بود كه در سانفرانسيسكو زندگي مي كرد و گاهي هم به كاخ سفيد دعوت مي شد.
روزنامه ها ششم ژوئن ۲۰۰۴ اظهارات معمر قذافي را منتشر كرده بودند كه گفته بود از اين جهت متأسف است كه ريگان پيش از محاكمه به اتهام حمله هوايي بدون دليل مورخ ۱۵ آوريل ۱۹۸۶ به شهرهاي ليبي كه منجر به قتل و جرح دهها تن از جمله دختر او شد، هوش و حافظه خود را از دست داد و درگذشت.
از انتقاد روسها و حمله ال گور تا نفت خاور ميانه
پس از اظهار نظر رسانه ها درباره ريگان به مناسبت درگذشت او، انتقاد روس ها و برخي رسانه هاي اروپايي از اظهارات دو روز پيش جورج بوش در فرانسه در مراسم حمله به نرماندي درخور ملاحظه است. رئيس جمهوري آمريكا در نطق خود گفته بود: ۶۰ سال پيش، ما شما اروپاييان را آزاد كرديم و امروز نياز به كمك شما در مسئله عراق داريم، كه بايد مارا حمايت كنيد. روس ها و برخي رسانه هاي اروپايي با نشان دادن خشم خود پرسيده اند: نيروهاي كدام كشور برلن را گرفت و پرچم خود را بر فراز آن به اهتزاز درآورد؟ و خود پاسخ داده اند: روسيه و افزوده اند كه شوروي براي نابود كردن ماشين جنگي هيتلر ۲۷ ميليون كشته داد. حال آن كه تلفات آمريكا در جنگ جهاني دوم به پانصد هزار تن هم نرسيد.
حمله تازه ال گور به حكومت بوش كه در برابر صدها تن در شهر تاكوماي ايالت واشنگتن صورت گرفت گزارش مهم ديگر رسانه هاست. گور گفت: اشغال نظامي عراق به بدترين صورت به اعتبار آمريكا و ارزش هاي آمريكايي در جهان و در برابر جهانيان آسيب وارد ساخته و از مردم آمريكا خواست كه در انتخابات آينده با آراي خود كه تجلي اراده آنان است عاملان بي اعتبار سازي آمريكا را بركنار كنند.

برگي از تاريخ
ملي شدن بانكها در ايران
شوراي انقلاب ضمن مصوبه اي، از ۱۸ خرداد ۱۳۵۸ بانك هاي غير دولتي ايران را ملي اعلام كرد. اين تصميم ۲۴ بانك غيردولتي و بانك مختلط (كه بامشاركت بانك هاي خارجي تاسيس شده بودند) را شامل شد. به علاوه، اعلام شد كه اين بانك ها با هم ادغام و بانك هاي بزرگتري را به وجود خواهند آورد. قبلاً از اين بانك ها به ويژه بانك هاي مختلط انتقاد شده بود كه در جريان انقلاب وسيله انتقال ميلياردها دلار ارز كشور به خارج شده بودند زيرا كه پولدارها در اين بانك ها داراي حساب بودند ـ حسابهايي كه در شعب بانك مادر در كشورهاي ديگر مي شد از آنها پول دريافت كرد.

پاسخ به پرسش پزشكي
آنان كه نسبت به شير حساسيت دارند
دكتر روزنفلد تاييد كرده است كه كمتر از هفت درصد مردم نسبت به شير حساسيت دارند و بهتر است كه از مصرف اين ماده و فرآورده هاي لبني خودداري كنند. يكي از نتايج سوء اين حساسيت، تورم دردناك مفاصل است. اين تورم نتيجه آنتي ژني است كه با مصرف غذايي كه فرد نسبت به آن حساسيت دارد در بدنش توليد مي شود.

نگارستان
007713.jpg
مرد جوان
۱. نيكولاس هيليارد Nichalas Hilliard
۲. تولد: اكستر ۱۵۴۷ / وفات: لندن ۱۶۱۹
۳. سبك هنرمند: مينياتور (اصطلاحي است براي نوعي نقاشي يا به عبارتي سبك نقاشي هاي عمدتا تك چهره در اندازه بسيار كوچك. اولين مينياتور ها در قرن شانزدهم از رنگ جسمي روي پوست يا مقوا خلق شد و از قرن هجدهم استفاده از آبرنگ روي عاج نيز معمول شد- اين شيوه ربطي به نگارگري ايراني ندارد و گروهي از صاحبنظران به كاربردن واژه مينياتور را براي نگارگري ايراني، مناسب نمي دانند)
۴. درباره هنرمند: شايد بتوان «هيليارد» را يكي از هنرمندان معروف عصر خويش دانست. او عقيده داشت نقاشي بايد بدون «سايه» كشيده شود؛ چرا كه سايه، نوعي حيله در نقاشي است! ملكه اليزابت اين عقيده او را تصديق مي كرد و به دليل همين مشخصه، آثار هيليارد را با ارزش مي دانست. هيليارد ابتدا در مغازه زرگري پدرش كار مي كرد و از سيزده سالگي با الهام از ظرافت به كار رفته در طلاها و جواهرات، نقاشي  مينياتور را آغاز كرد. او زيباترين وگرانبهاترين طلاها را براي ملكه اليزابت هديه مي برد و چهره درباريان را به سبك مينياتور به تصوير مي كشيد. ملكه اليزابت تصاوير مينياتور فراواني از خودش به قلم هيليارد داشت.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: مرد جوان به درخت تكيه داده (مرد جواني بين بوته هاي رز) / مينياتور (آبرنگ روي پوست گوساله) ۱۵۹۰/ ۷*۴/۱۳ سانتي متر.
«ايمان من مايه عذاب من است» عبارتي است برگرفته از غزل هاي «شكسپير»؛ كه به لاتين در بالاي اثر نوشته شده است. شايد اين اثر از چهره جواني متمول براي تقديم به دختري جوان براي ابراز علاقه به او باشد. نكته مهم عبارت بالاي تابلو است كه بر دليل خلق اثر تاكيد مي كند!
۶. محل نگهداري تابلو: موزه ويكتوريا و آلبرت/ لندن.

بهارستان
هيچگاه عشقت را ابراز مكن
عشق در وراي كلمات است
چون نسيمي است كه مي وزد به آرامي
بي آنكه ديده شود.
ويليام بليك- ترجمه كسرا عنقايي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
سفيد
وقتي نمره ها را گرفت، خنديد و اشك ريخت. ديگر مهم نبود كه امشب باز هم گرسنه است و پول شهريه دانشگاه را ندارد به اين فكر كرد كه جاي خواهرهايش نيست كه مجبور باشد صبح تا شب توي زيرزمين نمور، پاي دار قالي بنشيند. لبخندي زد، به آينده فكر كرد، به روپوش سفيد، به لباس عروسي سفيد، به موهاي سفيد پدر و به برف سفيد كه آرام آرام روي زمين مي نشست.
حسن علي آبادي

گشتي در دنياي خبرها
به خاطر يك مرغابي
فيلادلفيا: يك پيرمرد ۷۳ ساله در آمريكا براي نجات دادن جان يك مرغابي، خود را در معرض خطر مرگ قرار داد.
اين كشاورز در داخل مزرعه خود،  درياچه اي كوچك احداث كرده بود كه به دليل پايين رفتن سطح  آب، به باتلاق تبديل شد.
ديروز صبح هنگامي كه پيرمرد از خواب برخاست، متوجه سر و صداي يك مرغابي شد. داستان از اين قرار بود كه مرغابي تا گردن در گل و لاي باتلاق فرو رفته بود و هر لحظه پايين تر مي رفت. به همين دليل پيرمرد براي نجات مرغابي وارد باتلاق شد، اما پس از نجات دادن حيوان خود در باتلاق گير افتاد.
به هر حال همسر وي بلافاصله پليس و آتش نشاني را خبر كرد و آنها موفق شدند مرد را از باتلاق بيرون بياورند.
دو قلوهاي نگون بخت
لندن: يك زن در انگليس به طور غيرعمدي، پسربچه هاي دو قلوي خود را با خودرو زير گرفت.
اين خانم ۲۹ ساله در حالي كه دو قلوهاي پنج ساله در كنار خيابان ايستاده  بودند سوار بر خودرو شد تا آنها را به خريد ببرد اما به جاي اينكه پاي خود را روي پدال ترمز قرار دهد پدال گاز را فشار داد كه متأسفانه حركت سريع خودرو باعث شد دو قلوها زير چرخهاي خودرو بروند.
در اين حادثه غم انگيز، يكي از دوقلوها بلا فاصله جان باخت و ديگري هم اكنون در بيمارستان بستري است.
تغيير نام وزير
دهلي نو: يكي از سرشناس ترين سياستمداران كشور هند، املاي نام خود را تغيير داده و پسوند نام خانوادگي اش را حذف كرده است.
به نوشته روزنامه هاي هند، وي كه قرار است به عنوان وزير راه آهن در كابينه جديد هند انجام وظيفه كند به توصيه ستاره شناسان، اين تغيير را در نام و نام خانوادگي  خود به وجود آورده است. ستاره شناسان در هند در مقاطع زماني مختلف به شهروندان توصيه مي كنند نام خود را تغيير دهند تا با بدشانسي مواجه نشوند.
كلاه گيس و قطار وحشت
نيويورك: قطار وحشت شهر بازي نيويورك به مدت ۳۰ دقيقه متوقف شد و افرادي كه سوار بر اين قطار بودند در ارتفاع معلق ماندند.
در حين حركت قطار وحشت، كلاه گيس يكي از شهروندان به دليل وزش شديد باد از سرش جدا شد و روي ريل فرود آمد به همين دليل مسئولان شهر بازي مجبور شدند قطار را متوقف كنند.
اما نكته جالب اينكه، فردي كه كلاه گيس متعلق به وي بود به دليل شرمندگي حاضر نشد خود را صاحب موهاي مصنوعي معرفي كند و آنرا پس بگيرد.
لباس عروس پرماجرا
لندن: چند روز قبل يك خانم براي خريد لباس عروس خود به فروشگاهي مراجعه كرد و بيعانه پرداخت كرد. قرار شد اين فروشگاه لباس گرانقيمت عروس خانم را دو روز پيش از برگزاري مراسم ازدواج اين خانم تحويل دهد.
اما از بخت بد عروس خانم، فروشگاه مورد نظر طعمه حريق شد و لباس عروس پيش خريد شده در آتش سوخت.
البته صاحب مغازه تصور مي كرد كه بتواند نمونه لباس مورد نظر را از مغازه هاي ديگر تهيه نمايد اما لباس متناسب با سايز عروس در اروپا يافت نشد و تنها يك نمونه از آن در آمريكا وجود داشت.
به هر حال با پيگيري هاي صاحب فروشگاه،  آن لباس با هواپيما از آمريكا به انگليس فرستاده شد تا عروس خانم لباس مورد نظرش را تنها دو ساعت پيش از آغاز مراسم عروسي دريافت كند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۳ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۴۸ دقيقه

گل و گياه
رودودندرون
007707.jpg
نام علمي: Rhododendron Pink Pearl
خانواده: ERICACEAE
درختچه هميشه سبز به ارتفاع و گستردگي ۴ متر است. داراي برگ هاي درشت بوده و گل هاي قيفي شكل و صورتي رنگ آن اواسط تا اواخر بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك خنثي تا اسيدي و غني از هوموس با زهكش خوب نياز دارد.حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق خوابانيدن يا تهيه قلمه نيمه رسيده در اواخر تابستان امكان پذير است. سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |